Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Demontabele platenkoeler op maat, toch iets te duur!  (gelezen 5124 keer)

Offline Bart J

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Demontabele platenkoeler op maat, toch iets te duur!
« Gepost op: 15-08-2013 20:28 u »
Ik kwam toevallig deze firma tegen op het net, en heb gevraagd wat er mogelijk is met een demontabele platenkoeler. De firma heeft me netjes te woord gestaan, en een berekening losgelaten op mijn informatie. Helaas is de prijs voor mij te hoog gegrepen, misschien dat iemand er wel iets mee kan.
De bijlage met de technische info krijg ik niet op site, helaas

Hallo Bart

Hierbij onze offerte 13265  voor de samengestelde warmtewisselaar. (zie datablad)

1x Platenwarmtewisselaar PAB419 L-HC

Prijs 1298 euro netto excl btw

Levertijd circa 3 weken

Betaling bij opdracht

LET OP: je ziet aan de primaire zijde ( Bier) een drukverlies van 26 KPA dit is 260 mbar,dat moet een pomp overwinnen om het bier 30 ltr in 5 minuten door de wisselaar te pompen.

Aan de andere zijde heb je een drukverlies van 230 mbar, dat is geen probleem omdat daar de kraandruk op staat (koud waterkraan)

Een duur wisselaartje voor je bier hobby,maar dan heb je ook wat, met de wisselaartjes uit cv ketels richt je niets uit die zijn veel te klein !!

Met vriendelijke groet,

Henk Leebeek

logoTechniek.jpg

Tema Techniek bv

Dorpsdijk 35 6915 AC Lobith, The Netherlands
T +31 (0)316 544 626 | F +31 (0)316 544 012 | M +31 (0)6 51 24 97 50
E henk@tematechniek.nl | I www.tematechniek.nl

KvK/CoC: 09190209 Arnhem

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: demontabele platenkoeler op maat, toch iets te duur !
« Reactie #1 Gepost op: 15-08-2013 20:36 u »
met de wisselaartjes uit cv ketels richt je niets uit die zijn veel te klein!

Bedoelt hij daarmee de twaalfplaats koelers? Die hebben inderdaad een beperkt vermogen, maar zijn wel bruikbaar. Via eBay zijn ook bijv. 30-50 plaats koelers te koop, wel vast, en die zijn zeker wel adequaat.

Offline David Steeman

• Senior lid
  • Land: be
« Reactie #2 Gepost op: 15-08-2013 21:00 u »
Via eBay zijn ook bijv. 30-50 plaats koelers te koop, wel vast, en die zijn zeker wel adequaat.
Dat hangt er maar van af hoe koud je koelwater is. Ik heb gisteren met mijn 50-plaats wisselaar en regenwater van 16C proberen koelen, en zelfs nadat ik de uitstroom van het wort kneep naar een piepklein straaltje was het nog 27C. Ik was blij dat ik mijn spiraalkoeler nog bij de hand had.

In de winter is het regenwater uit de ondergrondse tank een pak koeler en koelt de platenkoeler zonder probleem ondanks een stevig wort-debiet.

Offline Johan de Jong

• Junior lid
  • **
  • Bierbrouwerij Noarder Dragten
    • Bierbrouwerij Noarder Dragten
Re: Demontabele platenkoeler op maat, toch iets te duur!
« Reactie #3 Gepost op: 15-08-2013 21:25 u »
Misschien is het een idee om de hete wort minder snel te laten stromen dan het koude koelwater, dan heeft de warmte meer tijd om kouder te worden via de overdracht.
Kraan van de kook ketel of hevel dus knijpen.

Bij mij gaat het wort er boven de 80C in en ik kan het gerust terug koelen tot 20C met koud water van 15C.
25 liter wort duurt al met al 10 min en ik heb een platen koeler van 10 platen uit een cv

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #4 Gepost op: 15-08-2013 21:55 u »
zelfs nadat ik de uitstroom van het wort kneep naar een piepklein straaltje was het nog 27C. Ik was blij dat ik mijn spiraalkoeler nog bij de hand had.

Uiteraard is het koelwater van grote invloed, maar wat bereik je daarna nog met een spiraalkoeler?
Zeker het traject <30 C gaat naar mijn ervaring altijd erg traag met een spiraal... ?

Ik zou dan eerder voorkoelen met de spiraal of recirculerend koelen met de platenkoeler. :)

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #5 Gepost op: 15-08-2013 22:01 u »
In principe kun je met 10 platen een klein of een groot volume wort goed koelen als het wort- en koelwatersnelheid goed op elkaar afgestemd zijn. Op het moment dat er evenwicht is kun je voldoende koelen mits de snelheden op elkaar afgestemd zijn en de ingaande koelwatertemperatuur voldoende laag is.

Een koeler met meer platen heeft twee grote voordelen:
-het kost je minder koelwater omdat de koelwaterstroomsnelheid lager kan zijn en/of de wortsnelheid groter kan zijn
-door de hogere water en/of koelwatersnelheid heb je in de koeler meer turbulentie en hierdoor een efficintere warmteoverdracht

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
  • Goed bier is een eerste levensbehoefte.
« Reactie #6 Gepost op: 15-08-2013 23:07 u »
Ik heb geen problemen met mijn (te) kleine platenkoeler. Hangt natuurlijk af van de hoeveelheid wort die je wilt koelen. In mijn geval is dat inmiddels na aanschaf van wat nieuwe spulletjes maximaal 20 liter. Ik houd 1 minuut per liter aan, de uitstroom is dan ongeveer 15C met de kraan aardig open.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 16-08-2013 00:27 u »
Dat hangt er maar van af hoe koud je koelwater is. Ik heb gisteren met mijn 50-plaats wisselaar en regenwater van 16C proberen koelen, en zelfs nadat ik de uitstroom van het wort kneep naar een piepklein straaltje was het nog 27C. Ik was blij dat ik mijn spiraalkoeler nog bij de hand had.

Ik denk dat jij dat iets niet goed doet... en ik vermoed dat je niet in tegenstroom koelt en/of dat je dikke kant voor wort gebruikt en de dunne kant voor water.
Vandaag mijn bier gekoeld met kraanwater. Dat zal momenteel echt geen 16C zijn (ik denk ietsje warmer). Bier kwam er netjes gekoeld uit (temperatuur niet gemeten)...

Offline Robin K

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 16-08-2013 09:01 u »
Wat ook kan is dat er lucht in de platenkoeler blijft zitten, hierdoor koelt hij ook heel slecht.
Ik zorg ervoor dat ik de koeler altijd een paar keer ronddraai om het lucht er uit te krijgen.
Vaak kan je aan de buitenkant van de platenkoeler voelen (heet) of er lucht in zit.

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #9 Gepost op: 16-08-2013 15:33 u »
Ik heb eBay platenkoeler 30 platen. Als ik koel heb ik klein p_straaltje wort en waterkraan aardig ver open. Koelen (25-28) liter duurt dan nog 20-30 minuten. M.i. te lang. Kost me ondanks de lage waterprijs teveel water en ook tijd. Denk dat sneller moet kunnen. Wil alleen niet teveel kosten maken door een nieuwe platenkoeler te kopen.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #10 Gepost op: 16-08-2013 15:53 u »
Ik denk dat jij dat iets niet goed doet... en ik vermoed dat je niet in tegenstroom koelt en/of dat je dikke kant voor wort gebruikt en de dunne kant voor water.
Vandaag mijn bier gekoeld met kraanwater. Dat zal momenteel echt geen 16C zijn (ik denk ietsje warmer). Bier kwam er netjes gekoeld uit (temperatuur niet gemeten)...

Heb je hem niet verkeerd om aangesloten... bij mij is dit wel eens gebeurd en toen was te temperatuur van het bier ~25 oC. Normaal gesproken koel ik 18 liter naar 20 oC in max 10 - 15 min met een 50 platenkoeler. No problemo. In de winter koel ik met gemak terug naar 15 oC.

Tags: platenkoeler