Wortkoeler / warmtewisselaar / platenkoeler

Gestart door Edolem, 14-08-2013 20:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edolem


goom

Citaat van: Edolem op 14-08-2013  20:58 uMaarre, maakt het veel uit, welke capaciteit dat je kiest? Er zijn er betaalbare met 10 platen, 20 platen etc.
Is het niet een kwestie van een 2e keer doorgieten?

Misschien is het handig als je even goed nadenkt over het aantal platen.
Wat denk je zelf meer platen, meer contactoppervlak, meer warmte-overdracht?

2 keer doorgieten? Welke risico's introduceer je dan?

Oscar

Citaat van: Edolem op 14-08-2013  20:58 uLoop al een tijdje met een vraagje over wortkoelers / platenkoelers
ik zag deze

Niet over nadenken, meteen kopen...... :)

Edolem

Tsja, is allemaal bij elkaar natuurlijk een hoop geld. Rustig beginnen natuurlijk. Dus ik vroeg me dat gewoon af. Als je er dan voor gaat, is 10 platen 22 kW bijvoorbeeld ongeschikt? Of voldoen ze gewoon best wel allemaal?

tjleet

Houd rekening met voldoende ruimte als je wilt gaan uitbreiden. 10 platen is weinig wanneer je ca 30 liter wil koelen.

RobinB


BRAAF bier

Heren,

Via Marktplaats ben ik uitgekomen bij John, hij is lid van 't Wort Wat Hoofddorp, hij verkoopt platenkoelers tegen een schappelijke prijs.
Hij adviseerde mij een 17 platenkoeler voor 40 liter. Terwijl ik hier andere dingen lees. Wat te doen?

Jacques

Mijn ervaring is dat je er beter aan doet een koeler te kopen met meer platen.

Remy


Erwin

Ik heb een 20-platen-koeler van Dudadiesel, erg populair hier. Ben er zeer tevreden over.

http://www.dudadiesel.com/search.php?query=%2Bwort+%2Bchiller&i=beerchillers

Lees de info op die pagina en zie dat het niet alleen om het aantal platen gaat, maar ook om de oppervlakte van de platen.
Je kan wel duizend platen hebben, maar als die 1 vierkante millimeter zijn, dan schiet je niet veel op.
20 platen met een groot oppervlakte koelen sneller dan 30 platen met de helft van die oppervlakte.

BRAAF bier

Citaat van: Erwin op 18-09-2013  04:56 uIk heb een 20-platen-koeler van Dudadiesel, erg populair hier. Ben er zeer tevreden over.

http://www.dudadiesel.com/search.php?query=%2Bwort+%2Bchiller&i=beerchillers

Lees de info op die pagina en zie dat het niet alleen om het aantal platen gaat, maar ook om de oppervlakte van de platen.
Je kan wel duizend platen hebben, maar als die 1 vierkante millimeter zijn, dan schiet je niet veel op.
20 platen met een groot oppervlakte koelen sneller dan 30 platen met de helft van die oppervlakte.

Dank voor de heads-up Erwin.
Heb sowieso wat meer info gevraagd. Ook qua oppervlakte.
Hoor vandaag nog van hem waarschijnlijk.

RGeraads

Citaat van: Remy op 18-09-2013  02:11 uMisschien is dit wat?

http://shop.wiltec.info/index.php/cat/c511_Heat-Exchanger.html

Heeft er iemand ervaringen met deze leverancier?

Robin K

Citaat van: RGeraads op 18-09-2013  08:55 uHeeft er iemand ervaringen met deze leverancier?

Ik heb hier een 50 platen-koeler vandaan en deze was snel geleverd en zonder problemen.
Ben er zeer tevreden over.


orangeloo

Ik heb daar ook de 50 platenkoeler besteld. Prima afhandeling.

In de wintermaanden (als het leidingwater koud is) ben ik er zeer tevreden over,
Maar in de zomer duurt het koelen 2x zo lang, en dan valt het wel wat tegen.
Ik zou dus zeker geen kleinere kopen.  :brouwen:

redox

Yup goede ervaringen. 50 liter koelen gaat bij mij prima.

edit:
Citaat van: RGeraads op 18-09-2013  08:55 uHeeft er iemand ervaringen met deze leverancier?

BRAAF bier

Citaat van: redox op 18-09-2013  12:04 uYup goede ervaringen. 50 liter koelen gaat bij mij prima.
Goede ervaringen met wat? Die leverancier of de 17platenkoeler?

JanEric

Citaat van: RGeraads op 18-09-2013  08:55 uHeeft er iemand ervaringen met deze leverancier?
Ik heb een 30 platen koeler via hen. Goede ervaringen zowel met de leverancier, de snelheid van leveren en met de platenkoeler.

Zooms

Citaat van: RGeraads op 18-09-2013  08:55 uHeeft er iemand ervaringen met deze leverancier?
Heb ik. Goede ervaring, was snel geleverd. Ik heb een warmtewisselaar van 22 kW van Wiltec.

Voordat het wort het gistvat in gaat pomp ik een tijdje rond. De temperatuur kan dan langzaam zakken. Hier zit geen risico aan omdat een en ander afgesloten plaats vindt. Ik begin het rondpompen terwijl het koelwater uit staat. Hierdoor wordt de warmtewisselaar en de slangen sterk verhit waardoor na sterilisatie achtergebleven bacteriën of gisten het loodje leggen. Werkt perfect. Natuurlijk, als je het geld hebt liggen kan je een warmtewisselaar kopen met meer capaciteit. Ik wil alleen maar aangeven dat het met een kleine warmtewisselaar ook kan.

BRAAF bier

Wat is de beste optie?

Ik heb een platenkoeler voor je met 17 platen.
Afm. 20.7 x 7.7 cm hoog 5 cm.
Prijs € 16,=

Ik heb ook een grotere koeler met 30 platen.
afm. 19.0 x 7.7 cm hoog 8 cm
Prijs € 30.=

orangeloo

Citaat van: BRAAF bier op 18-09-2013  23:34 uWat is de beste optie?

Ik heb een platenkoeler voor je met 17 platen.
Afm. 20.7 x 7.7 cm hoog 5 cm.
Prijs € 16,=

Ik heb ook een grotere koeler met 30 platen.
afm. 19.0 x 7.7 cm hoog 8 cm
Prijs € 30.=
Citaat van: RobinB op 15-08-2013  20:42 uIk zou minimaal 30 nemen. :)

Citaat van: Jacques op 17-09-2013  23:03 uMijn ervaring is dat je er beter aan doet een koeler te kopen met meer platen.

Citaat van: orangeloo op 18-09-2013  11:54 uIk heb daar ook de 50 platenkoeler besteld. Prima afhandeling.

In de wintermaanden (als het leidingwater koud is) ben ik er zeer tevreden over,
Maar in de zomer duurt het koelen 2x zo lang, en dan valt het wel wat tegen.
Ik zou dus zeker geen kleinere kopen.  :brouwen:

1 keer raden welke de beste keuze dan is....  :brouwen:


BRAAF bier


orangeloo

Citaat van: BRAAF bier op 19-09-2013  00:01 uOok qua grootte;)?

Verschil tussen de twee die je op geef is minimaal, en de hoogte is bepalend door de aantal platen.

BRAAF bier

Vandaar de vraag of het met de 17 ook gaat lukken.

orangeloo

Citaat van: BRAAF bier op 19-09-2013  00:24 uVandaar de vraag of het met de 17 ook gaat lukken.

Dat gaat zeker lukken, en met 30 platen gaat het beter, en met 50 misschien nog iets beter.
Het een en ander is wel afhankelijk van de temperatuur van je leidingwater en de hoeveelheid leidingwater en max. uit je kraan komt.
Maar met iets meer geduld gaat het ook met een 17 platenkoeler.  :brouwen:
Ik ken iemand die gebruikt een koeler met 12 platen, en dat gaat ook.
En als je dan later een grotere en sneller wilt kan je die van 17 weer verkopen op Marktplaats  ^-^

RobinB

Citaat van: BRAAF bier op 19-09-2013  00:01 uOok qua grootte;)?

Waar het om gaat is het warmtewissel vermogen.
Dat wordt ook bij de verschillende wisselaars aangegeven.

Het vermogen is afhankelijk van het aantal platen en het oppervlak van die platen (en de turbulentie en stroomsnelheden van je vloeistoffen).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.