Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Koken in een weckketel?  (gelezen 4056 keer)

Offline JBL

• Senior lid
  • Land: nl
  • Smaakevolutie is een grenzeloos begrip
Koken in een weckketel?
« Gepost op: 11-10-2015 11:43 u »
Zijn er ook brouwers die in een weckketel of een Bielmeier koken?
Ma´schen gaat prima, maar koken ook?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Flat

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: de
Re: Koken in een weckketel?
« Reactie #1 Gepost op: 11-10-2015 12:00 u »
Hoi,
Ik kook in een bielmeier http://www.amazon.de/Bielmeier-680023-Einkoch-Halbautomat-Emaille-Auslaufhahn/dp/B005G20L0G/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1444557113&sr=8-2&keywords=bielmeier+einkoch+halbautomat+29liter

In principe kookt het wel voldoende, maar afhankelijk van welke instelling gebruikt wordt schakelt die automatisch af.  :nut:
Dit probleem heb je bij meerdere ketels.
Sommigen gebruiken daarom nog een "eintauchsieder" (sorry, ik weet geen Nederlands woord ervoor) om doorgaand aan de kook te brengen.
Anderen zorgen ervoor, dat voldoende lucht (door extra ventilatie) de onderkant van de ketel kan bereiken - daardoor reageerd de overhittingsbeveiliging niet zo snel...

Groeten,
Jan

Offline joosting87

• Senior lid
  • je moet ergens beginnen...
« Reactie #2 Gepost op: 11-10-2015 12:08 u »
Ik kook in een oude weckketel. Hij slaat af en toe af, maar ik krijg een stevige rollende kook. dus prima. 1800 Watt.

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #3 Gepost op: 11-10-2015 12:16 u »
Idem. Ben begonnen met een 1800 Watt weckketel van de Lidl (nu weer nieuw leven aan het inblazen). Koken gaat prima (zonder aanpassingen).

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #4 Gepost op: 11-10-2015 13:21 u »
Ik gebruik een Klarstein 2000 Watt weckketel. Zie deze link. Ik heb deze wel erg goed ge´soleerd met 2 lagen Armaflex van 13 mm. Ik gebruik hem in deze opstelling.
Op deze ketel zit een kookstand. Ik heb ook niets hoeven doen met de beveiliging om een goede rollende kook te hebben. Hij kookt bij mij met een hele mooie rollende kook.

Volgens mij maakt het wel veel uit hoe je de ketel isoleert. En ik gebruik niet de thermostaat van de ketel, omdat die wel veel afwijkt en een veel te grote hysterese heeft.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 11-10-2015 13:24 u »
Sommige elektrische ketels hebben geen goed ontsapstand of kookstand. Die slaan dan af op 100 ║C en dan hou je vaak geen mooie rollende kook. Dan kun je wel de thermostaat of de beveiliging aanpassen. Daar kun je op het forum wel meer over vinden.

Maar als je er nog ÚÚn moet kopen kun je er beter ÚÚn nemen met een ontsapstand.

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 11-10-2015 13:48 u »
Ik gebruik een Klarstein 2000 watt weckketel. Zie deze link. Ik heb deze wel erg goed ge´soleerd met 2 lagen Armaflex van 13 mm. Ik gebruik hem in deze opstelling.
Op deze ketel zit een kookstand. Ik heb ook niets hoeven doen met de beveiliging om een goede rollende kook te hebben. Hij kookt bij mij met een hele mooie rollende kook.

Volgens mij maakt het wel veel uit hoe je de ketel isoleert. En ik gebruik niet de thermostaat van de ketel, omdat die wel veel afwijkt en een veel te grote hysterese heeft.
Op hoeveel graden houd je de thermostaat tijdens het koken ?

Offline Bierden80

• Vol lid
  • Begin gewoon....
« Reactie #7 Gepost op: 11-10-2015 14:04 u »
Ik gebruik een Klarstein 2000 watt weckketel. Zie deze link. Ik heb deze wel erg goed ge´soleerd met 2 lagen Armaflex van 13 mm. Ik gebruik hem in deze opstelling.

Kan jij mij vertellen wat de binnendiameter is?

Edit: laat maar, ik zie dat het een Klarstein weckketel is en niet de maischketel

Offline JBL

• Senior lid
  • Smaakevolutie is een grenzeloos begrip
« Reactie #8 Gepost op: 11-10-2015 15:06 u »
ik kook in een oude weckketel. hij slaat af en toe af, maar ik krijg een stevige rollende kook. dus prima. 1800 watt.
Idem. Ben begonnen met een 1800 watt weckketel van de Lidl (nu weer nieuw leven aan het inblazen). Koken gaat prima (zonder aanpassingen).

Gaat ma´schen wel goed? Ik meen ergens gelezen te hebben dat de temperatuurinstelling/thermostaatwerking vaak onbetrouwbaar is.
Hebben jullie weleens ma´schproblemen?

Ik heb mijn oog laten vallen op deze: http://www.bielmeier-hausgeraete.com/bielmeier-einkoch-halbautomat-emaille-27-liter-3-8-edelstahl-auslaufhahn-1800-w-bhg-480-2

Maar voorwaarde is dat ma´schen probleemloos moet verlopen.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 11-10-2015 15:20 u »
Op hoeveel graden houd je de thermostaat tijdens het koken ?
Ik maisch met Tcontrol. Met het koken haal ik Tcontrol eraf (tijdens het koken gaat tie naar mijn gistkast) en zet ik de ketel op de kookstand. Dan blijft tie vol continu aan.

Offline Erik Z

• Vol lid
  • Land: fr
  • Waar ik woon maakt men beter wijn dan bier
« Reactie #10 Gepost op: 11-10-2015 15:53 u »
Ik gebruik een Clatronic EKA 3338, met 1800 Watt kookt hij zonder isolatie. Ik gebruik hem ook om mee te ontsappen.

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 11-10-2015 16:03 u »
Ik maisch met Tcontrol. Met het koken haal ik Tcontrol eraf (tijdens het koken gaat tie naar mijn gistkast) en zet ik de ketel op de kookstand. Dan blijft tie vol continu aan.
Tijdens koken gooi je dus vol continu het verwarmingselement aan?

Offline Flat

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: de
« Reactie #12 Gepost op: 11-10-2015 16:05 u »
Gaat ma´schen wel goed? Ik meen ergens gelezen te hebben dat de temperatuurinstelling/thermostaatwerking vaak onbetrouwbaar is.

Ik heb mijn oog laten vallen op deze: http://www.bielmeier-hausgeraete.com/bielmeier-einkoch-halbautomat-emaille-27-liter-3-8-edelstahl-auslaufhahn-1800-w-bhg-480-2

Maar voorwaarde is dat ma´schen probleemloos moet verlopen.

Ik gebruik ook een bielmeier (zie #1). Volgens mij is ma´schen helemaal geen probleem, maar ik zou niet de ingestelde temperatuur vertrouwen! Een extra thermometer is zeker nodig en af en toe moet de temperatuur een beetje bijgesteld worden.

Jan

Offline Flogiston

• Vol lid
  • De mogelijkheden zijn eindeloos
« Reactie #13 Gepost op: 11-10-2015 18:58 u »

Heb zelf een 1800 W Bielmeier via het Duitse Amazon, en voor het brouwen heb ik 'm aan diverse tests onderworpen. De thermostaat was helemaal niks. Na het behalen van de 100 graden sloeg deze af, en kon niet meer aangezet worden behalve na een scherpe daling van temperatuur.
Ik heb hiervoor de thermostaat losgehaald, en zodanig aangepast dat er een hogere temperatuur haalbaar is (ofwel, 60 graden op de schaal is meet iets van 80, maar ik gebruik toch een losse thermometer). Bovendien heb ik de boel voorzien van wat isolatie, want zonder zal ie met 1800 W wat tekortkomen in de rollende kook. Met de aanpassingen werkt ie prima.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 11-10-2015 22:48 u »
Tijdens koken gooi je dus vol continu het verwarmingselement aan?
Ja, dat klopt.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #15 Gepost op: 11-10-2015 23:33 u »
Brouw met twee weckketels. Maischen en koken gaat prima met 1800 W. Marktplaats goed in de gaten houden voor een leuke vondst.

Tags: