Koken in een weckketel?

Gestart door JBL, 11-10-2015 11:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JBL

Zijn er ook brouwers die in een weckketel of een Bielmeier koken?
Maïschen gaat prima, maar koken ook?

Flat

Hoi,
Ik kook in een bielmeier

In principe kookt het wel voldoende, maar afhankelijk van welke instelling gebruikt wordt schakelt die automatisch af.  :nut:
Dit probleem heb je bij meerdere ketels.
Sommigen gebruiken daarom nog een "eintauchsieder" (sorry, ik weet geen Nederlands woord ervoor) om doorgaand aan de kook te brengen.
Anderen zorgen ervoor, dat voldoende lucht (door extra ventilatie) de onderkant van de ketel kan bereiken - daardoor reageerd de overhittingsbeveiliging niet zo snel...

Groeten,
Jan

joosting87

Ik kook in een oude weckketel. Hij slaat af en toe af, maar ik krijg een stevige rollende kook. dus prima. 1800 Watt.

koffie

Idem. Ben begonnen met een 1800 Watt weckketel van de Lidl (nu weer nieuw leven aan het inblazen). Koken gaat prima (zonder aanpassingen).

Sander van Dijk

Ik gebruik een Klarstein 2000 Watt weckketel. Zie deze link. Ik heb deze wel erg goed geïsoleerd met 2 lagen Armaflex van 13 mm. Ik gebruik hem in deze opstelling.
Op deze ketel zit een kookstand. Ik heb ook niets hoeven doen met de beveiliging om een goede rollende kook te hebben. Hij kookt bij mij met een hele mooie rollende kook.


Volgens mij maakt het wel veel uit hoe je de ketel isoleert. En ik gebruik niet de thermostaat van de ketel, omdat die wel veel afwijkt en een veel te grote hysterese heeft.


Sander van Dijk

Sommige elektrische ketels hebben geen goed ontsapstand of kookstand. Die slaan dan af op 100 ºC en dan hou je vaak geen mooie rollende kook. Dan kun je wel de thermostaat of de beveiliging aanpassen. Daar kun je op het forum wel meer over vinden.


Maar als je er nog één moet kopen kun je er beter één nemen met een ontsapstand.

koffie

Citaat van: Sander van Dijk op 11-10-2015  13:21 uIk gebruik een Klarstein 2000 watt weckketel. Zie deze link. Ik heb deze wel erg goed geïsoleerd met 2 lagen Armaflex van 13 mm. Ik gebruik hem in deze opstelling.
Op deze ketel zit een kookstand. Ik heb ook niets hoeven doen met de beveiliging om een goede rollende kook te hebben. Hij kookt bij mij met een hele mooie rollende kook.


Volgens mij maakt het wel veel uit hoe je de ketel isoleert. En ik gebruik niet de thermostaat van de ketel, omdat die wel veel afwijkt en een veel te grote hysterese heeft.
Op hoeveel graden houd je de thermostaat tijdens het koken ?

Bierden80

Citaat van: Sander van Dijk op 11-10-2015  13:21 uIk gebruik een Klarstein 2000 watt weckketel. Zie deze link. Ik heb deze wel erg goed geïsoleerd met 2 lagen Armaflex van 13 mm. Ik gebruik hem in deze opstelling.
Op deze ketel zit een kookstand. Ik heb ook niets hoeven doen met de beveiliging om een goede rollende kook te hebben. Hij kookt bij mij met een hele mooie rollende kook.


Volgens mij maakt het wel veel uit hoe je de ketel isoleert. En ik gebruik niet de thermostaat van de ketel, omdat die wel veel afwijkt en een veel te grote hysterese heeft.

Kan jij mij vertellen wat de binnendiameter is?

Edit: laat maar, ik zie dat het een Klarstein weckketel is en niet de maischketel

JBL

Citaat van: joosting87 op 11-10-2015  12:08 uik kook in een oude weckketel. hij slaat af en toe af, maar ik krijg een stevige rollende kook. dus prima. 1800 watt.
Citaat van: koffie op 11-10-2015  12:16 uIdem. Ben begonnen met een 1800 watt weckketel van de Lidl (nu weer nieuw leven aan het inblazen). Koken gaat prima (zonder aanpassingen).

Gaat maïschen wel goed? Ik meen ergens gelezen te hebben dat de temperatuurinstelling/thermostaatwerking vaak onbetrouwbaar is.
Hebben jullie weleens maïschproblemen?

Ik heb mijn oog laten vallen op deze: http://www.bielmeier-hausgeraete.com/bielmeier-einkoch-halbautomat-emaille-27-liter-3-8-edelstahl-auslaufhahn-1800-w-bhg-480-2

Maar voorwaarde is dat maïschen probleemloos moet verlopen.

Sander van Dijk

Citaat van: koffie op 11-10-2015  13:48 uOp hoeveel graden houd je de thermostaat tijdens het koken ?
Ik maisch met Tcontrol. Met het koken haal ik Tcontrol eraf (tijdens het koken gaat tie naar mijn gistkast) en zet ik de ketel op de kookstand. Dan blijft tie vol continu aan.

Erik Z

Ik gebruik een Clatronic EKA 3338, met 1800 Watt kookt hij zonder isolatie. Ik gebruik hem ook om mee te ontsappen.

koffie

Citaat van: Sander van Dijk op 11-10-2015  15:20 uIk maisch met Tcontrol. Met het koken haal ik Tcontrol eraf (tijdens het koken gaat tie naar mijn gistkast) en zet ik de ketel op de kookstand. Dan blijft tie vol continu aan.
Tijdens koken gooi je dus vol continu het verwarmingselement aan?

Flat

Citaat van: JBL op 11-10-2015  15:06 uGaat maïschen wel goed? Ik meen ergens gelezen te hebben dat de temperatuurinstelling/thermostaatwerking vaak onbetrouwbaar is.
Hebben jullie weleens maïschproblemen?

Ik heb mijn oog laten vallen op deze: http://www.bielmeier-hausgeraete.com/bielmeier-einkoch-halbautomat-emaille-27-liter-3-8-edelstahl-auslaufhahn-1800-w-bhg-480-2

Maar voorwaarde is dat maïschen probleemloos moet verlopen.

Ik gebruik ook een bielmeier (zie #1). Volgens mij is maïschen helemaal geen probleem, maar ik zou niet de ingestelde temperatuur vertrouwen! Een extra thermometer is zeker nodig en af en toe moet de temperatuur een beetje bijgesteld worden.

Jan

Flogiston

Citaat van: JBL op 11-10-2015  15:06 uGaat maïschen wel goed? Ik meen ergens gelezen te hebben dat de temperatuurinstelling/thermostaatwerking vaak onbetrouwbaar is.
Hebben jullie weleens maïschproblemen?

Heb zelf een 1800 W Bielmeier via het Duitse Amazon, en voor het brouwen heb ik 'm aan diverse tests onderworpen. De thermostaat was helemaal niks. Na het behalen van de 100 graden sloeg deze af, en kon niet meer aangezet worden behalve na een scherpe daling van temperatuur.
Ik heb hiervoor de thermostaat losgehaald, en zodanig aangepast dat er een hogere temperatuur haalbaar is (ofwel, 60 graden op de schaal is meet iets van 80, maar ik gebruik toch een losse thermometer). Bovendien heb ik de boel voorzien van wat isolatie, want zonder zal ie met 1800 W wat tekortkomen in de rollende kook. Met de aanpassingen werkt ie prima.

Sander van Dijk

Citaat van: koffie op 11-10-2015  16:03 uTijdens koken gooi je dus vol continu het verwarmingselement aan?
Ja, dat klopt.

Adbrouwt

Brouw met twee weckketels. Maischen en koken gaat prima met 1800 W. Marktplaats goed in de gaten houden voor een leuke vondst.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.