Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Beginneling zoekt hulp: gistvat of/-en gistfles?  (gelezen 8727 keer)

Offline Davidoff

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Beginneling zoekt hulp: gistvat of/-en gistfles?
« Gepost op: 12-08-2013 10:22 u »
Beste forumvrienden,

Ik ga samen met een maatje proberen om zelf een biertje te brouwen. Wij hebben het boek (Verander water in bier) al besteld en komt van de week binnen.
Wij hebben nog een paar vraagjes alleen nu zien wij dit forum veel verschillende antwoorden en ook een hoop oude antwoorden dus misschien is er al wat veranderd en kunnen jullie ons helpen.

Wij zijn nu bezig om alle benodigdheden bij elkaar te kopen/zelf maken maar nu is voor ons niet helemaal duidelijk of we een gistvat en/-of een gistfles moeten aanschaffen?
We gaan ongeveer 20 liter bier brouwen en hoeveel liter kan je gistvat/gistfles dan beter zijn. ik heb namelijk gelezen dat bij 30 liter een blowoff veroorzaakt en als je te veel lucht erin heb dat je bier dan kan infecteren. Kunnen jullie ons helpen met wat tips wat wij het beste kunnen aanschaffen?

Alvast bedankt...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
Re: beginneling zoekt hulp: gistvat of/-en gistfles?
« Reactie #1 Gepost op: 12-08-2013 11:10 u »
Dat is toevallig, kijk eens bij dit topic.

Bert

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #2 Gepost op: 12-08-2013 11:16 u »
Ik zou gewoon beginnen met het standaard vergistingsvat van Brouwmarkt van 25 of 30 liter.
Je moet even kijken wel formaat uiteindelijk in je vergistingskast (oude koelkast) past.

Offline tjleet

• Super lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is nog steeds mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 12-08-2013 11:43 u »
Ik ga samen met een maatje proberen om zelf een biertje te brouwen. wij hebben het boek (verander water in bier) al besteld en komt van de week binnen.
Ik zeg :duimop:

Beste forumvrienden,

Ik ga samen met een maatje proberen om zelf een biertje te brouwen. Wij hebben het boek (Verander water in bier) al besteld en komt van de week binnen.
Wij hebben nog een paar vraagjes alleen nu zien wij dit forum veel verschillende antwoorden en ook een hoop oude antwoorden dus misschien is er al wat veranderd en kunnen jullie ons helpen.

Wij zijn nu bezig om alle benodigdheden bij elkaar te kopen/zelf maken maar nu is voor ons niet helemaal duidelijk of we een gistvat en/-of een gistfles moeten aanschaffen?
We gaan ongeveer 20 liter bier brouwen en hoeveel liter kan je gistvat/gistfles dan beter zijn. ik heb namelijk gelezen dat bij 30 liter een blowoff veroorzaakt en als je te veel lucht erin heb dat je bier dan kan infecteren. Kunnen jullie ons helpen met wat tips wat wij het beste kunnen aanschaffen?

Alvast bedankt...
Bij sommige bieren verloopt de vergisting zo heftig dat je meer "loze" ruimte in je gistvat nodig hebt. Normaal gezien gaat een 20 liter bier prima in een 30 liter vat. Te veel lucht zorgt niet per se voor een infectie, niet schoon werken wel.
Je kunt meer risico lopen op een geoxideerd bier wanneer de vergisting achter de rug is en er dan veel contact met zuurstof is.

Offline alrikdew

• Super lid
  • Bierologisch, heel logisch!
« Reactie #4 Gepost op: 12-08-2013 14:01 u »
Ik zou gewoon beginnen met het standaard vergistingsvat van Brouwmarkt van 25 of 30 liter.
Je moet even kijken wel formaat uiteindelijk in je vergistingskast (oude koelkast) past.

Eh hoeveel mensen hebben een vergistingskast als ze net beginnen?
Nu de zomer op zijn einde is en het niet echt warmer is dan 23 graden heb je die ook nog niet nodig (naar mijn mening).

Ik gebruik beide heb de standaard gistemmer van Brewferm en 2 mandflessen. Ik merk geen verschil in smaak...

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #5 Gepost op: 12-08-2013 15:06 u »
Nu de zomer op zijn einde is en het niet echt warmer is dan 23 graden heb je die ook nog niet nodig (naar mijn mening).

Dat is een verkeerde gedachtengang, het gaat er om dat je met constante temperaturen vergist. Dat zorgt voor veel betere bieren. Het doet niet ter zake dat het niet warmer is / wordt dan 23 graden.

ThomasM

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 12-08-2013 15:49 u »
Ik ben meteen begonnen met een gistkast. Je hebt nog wat meer posts nodig om mijn log te kunnen lezen, maar daar kan je in principe alles zien wat je nodig hebt om een prima biertje te brouwen en een tijd vooruit te kunnen. Kijk eerst maar eens deze site rond en stel wat vragen en dan kom je er vanzelf uit.

Kijk ook op de hoofdsite van www.hobbybrouwen.nl

Offline Jerome

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 12-08-2013 16:24 u »
Ik brouw meestal 12 liter, inhoud van mijn mandfles is 15 liter. Heb daar nog nooit een probleem mee gehad.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 12-08-2013 22:06 u »
Ik gebruik beide heb de standaard gistemmer van Brewferm en 2 mandflessen. Ik merk geen verschil in smaak...

Zolang je vergistingsemmer goed afsluit is het geen probleem. Het vervelende is dat het regelmatig voorkomt dat dit het geval is. Met een mandfles en een silicone stop voorzien van een waterslot weet je zeker dat er geen lucht bij je brouwsel kan komen.

Voor de hoofdgisting is het niet goed afsluiten van de emmer geen probleem. Er wordt dan veel koolzuur gevormd die de zuurstof verdrijft. Na de heftige hoofdgisting is het een ander verhaal. Er kan dan zuurstof in het vat komen dat voor oxidatie van je bier kan zorgen.

Offline luftie

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Senior lid
Re: Beginneling zoekt hulp: gistvat of/-en gistfles?
« Reactie #9 Gepost op: 12-08-2013 22:56 u »
Voor het proberen heb je geen gist kast nodig. 2 schitterende birren gebrouwen met kamertemperatuur.  HEERLIJK! staat ook in dat boek wat je nog krijgt.

gr thijs

Offline Reinout

• Vol lid
  • A meal without beer is called breakfast
« Reactie #10 Gepost op: 12-08-2013 23:10 u »
Toch denk ik dat het wel een goede, relatief goedkope, investering is.

Ik heb nu 4 blikbrouwsels gemaakt waarvan de eerste 2 te fruitig zijn. Deze zijn door hete buitentemperaturen op een te hoge temperatuur vergist. Ze zijn drinkbaar maar ben eigenlijk niet tevreden.

Ik heb vandaag voor 35,- een koelkast in het dorp gekocht via marktplaats. Chinese stc-1000 erop voor 15,- samen met ťťn of twee gloeilampen in fitting en draad van ong. 10,- ben je in totaal voor 60,- klaar.

Ik hoop over 3 weken (als de STC-1000 binnen is) mijn 1e gecontroleerde vergisting te kunnen doen.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #11 Gepost op: 12-08-2013 23:17 u »
Toch denk ik dat het wel een goede, relatief goedkope, investering is.

Temperatuurcontrole tijdens de vergisting en het hebben van voldoende actieve gist zijn m.i. de beste investeringen om beter bier te maken.

Offline luftie

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 12-08-2013 23:39 u »
Ik heb nu 4 blikbrouwsels gemaakt.

Precies wat ik zeg. Om te proberen heb je geen gistkast nodig,  en met de hete zomerdagen is het ook wel gedaan.
Mee eens, gistkast is makkelijk maken, als je een beetje handig bent, maar het is voor de eerste keer geen must.

Is toch 60 euro te veel als je het brouwen niets vindt achteraf.

Offline Davidoff

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 12-08-2013 23:46 u »

Wij zijn van plan om wel een gistkast te maken! Dit is uiteindelijk toch beter voor je kwaliteit van je bier.
Zolang je vergistingsemmer goed afsluit is het geen probleem. Het vervelende is dat het regelmatig voorkomt dat dit het geval is. Met een mandfles en een silicone stop voorzien van een waterslot weet je zeker dat er geen lucht bij je brouwsel kan komen.

Voor de hoofdgisting is het niet goed afsluiten van de emmer geen probleem. Er wordt dan veel koolzuur gevormd die de zuurstof verdrijft. Na de heftige hoofdgisting is het een ander verhaal. Er kan dan zuurstof in het vat komen dat voor oxidatie van je bier kan zorgen.

We twijfelen nog maar als we een gistvat nemen dan nemen we er wel 1 met  waterslot. Het voordeel is ook dat de gistvat een kraantje heeft of is dat helemaal niet handig?

Offline Reinout

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 12-08-2013 23:50 u »
Precies wat ik zeg. Om te proberen heb je geen gistkast nodig,  en met de hete zomerdagen is het ook wel gedaan.
Mee eens, gistkast is makkelijk maken, als je een beetje handig bent, maar het is voor de eerste keer geen must.

is toch 60 euro te veel als je het brouwen niets vind achteraf.

Maar het zou best fijn zijn als je probeersel lekker is waardoor het virus bierbrouwen alleen maar aanwakkert!  ;)

En vind je het toch niks heb je mooi een extra koelkast voor het bier wat je voortaan zal moeten kopen.

Offline luftie

• Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 12-08-2013 23:53 u »
En vind je het toch niks heb je mooi een extra koelkast voor het bier wat je voortaan zal moeten kopen.

Dat is.

Offline Reinout

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 12-08-2013 23:58 u »
We twijfelen nog maar als we een gistvat nemen dan nemen we er wel 1 met  waterslot. Het voordeel is ook dat de gistvat een kraantje heeft of is dat helemaal niet handig?

Ik heb 2 vergistingsvaten met kraan. Deze kranen gebruik ik eigenlijk nooit en de hoekjes en gaatjes die in het vat zitten door de kraan zijn lastig schoon te maken en is een verzamelplaats voor bacteriŽn die kunnen zorgen voor geÔnfecteerd bier.

Als ik het over mocht doen zou ik vaten kopen zonder kraan. Met overhevelen e.d. heb ik ze niet nodig vanwege mijn automatische hevel met droesemkop.

Een andere manier voor overhevelen is de kraan wel gebruiken met slang daaraan. Nadeel hiervan is dat de kraan ook moeilijk schoon te maken is.

Offline Christiaan S

• Senior lid
  • Goed bier is een uitdaging
« Reactie #17 Gepost op: 13-08-2013 06:42 u »
Ik heb 2 vergistingsvaten met kraan. Deze kranen gebruik ik eigenlijk nooit en de hoekjes en gaatjes die in het vat zitten door de kraan zijn lastig schoon te maken en is een verzamelplaats voor bacteriŽn die kunnen zorgen voor geÔnfecteerd bier.

Als ik het over mocht doen zou ik vaten kopen zonder kraan. Met overhevelen e.d. heb ik ze niet nodig vanwege mijn automatische hevel met droesemkop.

Een andere manier voor overhevelen is de kraan wel gebruiken met slang daaraan. Nadeel hiervan is dat de kraan ook moeilijk schoon te maken is.
De plastic kraantjes van de plastic vergistingvaten zijn heel makkelijk uit elkaar te halen en schoon te maken.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #18 Gepost op: 13-08-2013 15:21 u »
Ik heb 2 plastic vergistingsvaten; eentje met en eentje zonder kraan, verder heb ik nog 2 glazen mandflessen.
Het voordeel van het vergistingsvat zonder kraan is dat het heel eenvoudig te reinigen is. Het vat met kraan is in de schoonmaak een stuk bewerkelijker omdat (als je het goed wil doen) je telkens het kraantje uit het vat moet schroeven om het kraantje met afsluitringen te reinigen.
Een voordeel van een vat met kraan is dat je eenvoudig af kunt vullen direct op de fles, andere voordelen zie ik niet.
De plastic vaten gebruik ik eigenlijk alleen voor de hoofdvergisting, na de hoofvergisting hevel ik over naar de glazen mandflessen. Het probleem met mandflessen is dat het schoonmaken erg lastig is, je hebt hier een speciale borstel voor nodig en dan ben je nog lang bezig om gistresten te verwijderen. Mandflessen zijn dus voor de hoofdvergisting minder praktisch, als ze al in je vergistingskast passen vanwege hun minder handelbaar formaat.

Tags: beginner