Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Champagne gist voor hergisting op fles  (gelezen 2746 keer)

Offline kleine Minstreel

• Super lid
  • Land: nl
  • Gedenk gisteren, droom van morgen en leef vandaag
Champagne gist voor hergisting op fles
« Gepost op: 11-08-2013 21:50 u »
Ik heb vorig jaar een wild vergistend bier gebrouwen dat nadat het uitvergist was nu een jaar gestaan heeft in de kelder,koud-donker en onder een goed gevuld waterslot. Morgen wil ik gaan bottelen in 75 cc flessen en om zeker te zijn dat er hergisting plaats gaat vinden wil ik een korrelgist toevoeg. Ik heb champagne gist en verder de blanche gist liggen en ook nog een zakje K97.
Wat zouden jullie gebruiken of misschien wel helemaal niets. Ben benieuwd naar de ervaringen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
Re: Champagne gist voor navergisting op fles
« Reactie #1 Gepost op: 11-08-2013 21:58 u »
Ik heb goede resultaten met champagne gist. En gebruik het nu standaart bij (zeer) zware bieren.
Bij een bier wilde de hergisting ook niet meer op gang komen, toen opnieuw gebotteld met champagne gist  ^-^
Het resultaat....derdes bij de ONK  :)

Offline kleine Minstreel

• Super lid
  • Gedenk gisteren, droom van morgen en leef vandaag
« Reactie #2 Gepost op: 11-08-2013 22:04 u »
Ik heb goede resultaten met champagne gist. En gebruik het nu standaart bij (zeer) zware bieren.
Bij een bier wilde de hergisting ook niet meer op gang komen, toen opnieuw gebotteld met champagne gist  ^-^
Het resultaat....derdes bij de ONK  :)

Geweldig toch. Heb je de korrel gewoon over het bier gestrooid en toen gebotteld of eerst een soort starter gemaakt?
Tot nu toe heb ik nog nooit gist toegevoegd voor het bottelen dus ik ben hierin een echt leek.

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
« Reactie #3 Gepost op: 11-08-2013 22:17 u »
Ik had de korrelgist los op het wort gestrooid, en daarna nog even geroerd. Had wel het idee dat het niet helemaal goed was opgelost.
Daarom strooi ik nu de korren al aan het begin van het overhevelen van de mandfles naar de bottelemmer in de emmer net na dat ik de opgeloste bottelsuiker in de emmer heb gedaan en de eerst liter wort op op is gelopen. Voordeel is dat de korrel iets meer tijd heeft om "op te lossen" voor ik ga bottelen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 11-08-2013 22:31 u »
Ben benieuwd naar de ervaringen.

Wilde gist uit de buitenlucht? Of een zakje "zure Belgen" van Wyeast? In het eerste geval is mijn ervaring dat bottelgist niet nodig is. Eigenlijk is bottelgist alleen nodig indien je bier gefilterd is, anders zal er altijd hergisting op fles plaats vinden...

Offline Sjoerd

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 28-07-2020 20:52 u »
Ik had de korrelgist los op het wort gestrooid, en daarna nog even geroerd. Had wel het idee dat het niet helemaal goed was opgelost.
Daarom strooi ik nu de korren al aan het begin van het overhevelen van de mandfles naar de bottelemmer in de emmer net na dat ik de opgeloste bottelsuiker in de emmer heb gedaan en de eerst liter wort op op is gelopen. Voordeel is dat de korrel iets meer tijd heeft om "op te lossen" voor ik ga bottelen.
Angelo, hoeveel gist die je erbij op zeg maar 20 liter wort?

Tags: