Schuim in het waterslot, wat te doen?

Gestart door Geinness, 11-08-2013 10:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Geinness

Beste allen,

Gisteren met mijn 2e blik begonnen, tarwebier van Brewferm. Als gist heb ik een gist voor blond bier gebruikt van Brewferm en tevens heb ik een Arsesan aroma versterkend enzym toegevoegd.
Ik vergist in een mandfles die qua capaciteit ruim voldoende moet zijn. Ik vermoed 25 liter terwijl er nu 15 liter in de fles zit.

Reden van deze post: gisteravond zag ik dat de vergisting lekker was begonnen, er was flink wat activiteit in het waterslot. Toen ik vanmorgen ging kijken trof ik schuim aan in het waterslot. Het borrelt nog wel prima, de luchtafvoer lijkt in orde. De vergisting gaat dus wel heel hard, de bol heeft zich helemaal gevuld met schuim. Mijn vraag is, of dit kwaad kan..
Indien nodig kan ik een foto-tje online zetten om eea te illustreren..

PS: mijn eerste blikbrouwsel kende een ander probleem, nl oxidatie. Nog bedankt voor jullie tips, het is toch een smakelijk biertje geworden. Als deze tweede poging ook goed verloopt wil ik van blik over op mini-maischen om daarna weer een stap verder te zetten..

GeBaxke

Dat heb ik ook wel eens gehad, voorzichtig eruit halen, keukenpapiertje op het gat leggen tegen eventuele vliegjes. Waterslot goed schoonmaken en er weer in. Zal wel goed komen.

michielr

Een blow off monteren helpt om het schuim af te voeren. Ik heb er net ook 1 geïnstalleerd, heel mijn deksel lag vol met schuim. Korte uitleg: gebruik een slang in plaats van een waterslot, laat het andere uiteinde van de slang uitkomen in een bak/emmer met een laagje water. Schuim wat uit je gistvat geperst wordt word nu opgevangen in de emmer. Het laagje water zorgt er voor dat je gistvat afgesloten blijft.

hobbybob

Citaat van: michielr op 13-08-2013  00:20 uEen blow off monteren helpt om het schuim af te voeren. Ik heb er net ook 1 geïnstalleerd, heel mijn deksel lag vol met schuim. Korte uitleg: gebruik een slang in plaats van een waterslot, laat het andere uiteinde van de slang uitkomen in een bak/emmer met een laagje water. Schuim wat uit je gistvat geperst wordt wordt nu opgevangen in de emmer. Het laagje water zorgt er voor dat je gistvat afgesloten blijft.

Dit is de beste tip, steeds wisselen/schoonmaken van je waterslot kan fout gaan met als resultaat een geïnfecteerd bier.

(Zelf doe ik ook altijd dan nog een drup spiritus in het water waarin de "blow-off slang komt)

Hai

Voorkomen is beter dan genezen, zorg dat het gistvat minsten 1/3 groter is dan het volume  bier.
Dus 20 liter bier=vat minimaal 30 liter :police:

kleine Minstreel

Bij een blow off slang moet je tevens zorgen dat je uit einde van de slang boven het nivo in de gist emmer komt te hangen.
Zelf plaats ik altijd een glazen pot van 1 liter in een opvang teiltje en zet dit boven op de gist emmer.
Ik heb ooit gehad dat door de dikke schuimlaag er hevel werking ontstond met alle gevolgen van dien. Het bier is trouwens wel een redelijk goed bier geworden dus niet te gauw panisch worden voor infecties.
Hoop dat je hier iets aan hebt

michielr

Citaat van: hobbybob op 13-08-2013  09:02 u( zelf doe ik ook altijd dan nog een drup spiritus in het water waarin de "blow-off slang komt )

Na wat proberen gisteren heb ik uiteindelijk een laagje olie op het water gezet. Dit werkt ook goed tegen het overmatig schuimen.

Jacques

Citaat van: hobbybob op 13-08-2013  09:02 uDit is de beste tip, steeds wisselen/schoonmaken van je waterslot kan fout gaan met als resultaat een geïnfecteerd bier.

(Zelf doe ik ook altijd dan nog een drup spiritus in het water waarin de "blow-off slang komt)

Als er steeds flink koolzuur wordt gevormd is de kans op een infectie niet zo groot. Het schoonmaken is wel een tijdrovend werkje.

Waarom een drup spiritus? Gewoon water is goed genoeg. Het water moet alleen niet aangezogen worden vanuit het gistvat, maar daar is weinig kans op.

Geinness

Bedankt voor de tips:

Het betreft een brouwsel van 15 liter in een gistingsvat van 25 liter, dus dat moet voldoende ruimte zijn.
De storm is een beetje gaan liggen, eigenlijk na 2 dagen al. De gisting loopt nog wel prima, al neemt de activiteit in het waterslot nu wel af. Komend weekend, na 2 weken, ga ik de mandfles in mijn tafelkoelkastje zetten voor het lageren.
Iemand tips voor temperatuur/lagertijd?

Ik denk aan een week, ergens tussen 5-10 graden. Twijfel ook nog of ik de mandfles direct in de koelkast ga zetten, of eerst overhevelen naar een nieuw vat, en die dan koud zetten..
Zoveel variabelen, maakt het des te mooier  :D

groeten!

Jacques

Allereerst wil ik opmerken dat lageren niet per se noodzakelijk is.

Wel is het zo dat een korte lagering er voor zorgt dat de gist beter uitvlokt en dat het bier helderder wordt.
Een lagering van 3 tot 7 dagen volstaat. Voor het uitzakken van eiwitten kun je het beste zo net boven het vriespunt gaan zitten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.