Speidel Braumeister, rampbrouw: fontein

Gestart door luc b, 10-08-2013 18:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hai

Citaat van: goom op 14-08-2013  21:25 uWat een gedoe over vleugelmoeren.
Ik heb daar nooit last van.
En ik ben niet de enige.
Last van is een zwaar woord, maar als er een makkelijkere manier is gaarne.
Ik vind het wel een gedoe, geklieder bij het verwijderen van het rooster en filter om te roeren, zonde dat het bij zo'n duur apparaat nog moet.

RobinB


Hai

Citaat van: RobinB op 15-08-2013  12:21 uMoet toch helemaal niet?
Ook weer gelijk, maar voor iets hoger rendement wel :degroeten:

RobinB

Als je zo'n duur apparaat koopt voor de hobby, kan die paar grammen extra mout er ook wel bij... ;) ;D

Jacques

Citaat van: RobinB op 15-08-2013  19:18 uAls je zo'n duur apparaat koopt voor de hobby, kan die paar grammen extra mout er ook wel bij... ;) ;D

Maar je hebt wel te maken met de maximale hoeveelheid mout dat in de moutkorf kan.

Ook ik maak mij ook niet zo druk over een iets lager rendement. Vanwege een iets hoger rendement ga ik mijn moutkorf niet openen. Het mooie van een Braumeister vind ik dat bijna niets morst en dat het opruimen snel gebeurt is. De korf openen tijdens het brouwen doet afbreuk aan het gebruikersgemak van deze automaat.

Hai

Citaat van: Jacques op 15-08-2013  21:57 uMaar je hebt wel te maken met de maximale hoeveelheid mout dat in de moutkorf kan.

Ook ik maak mij ook niet zo druk over een iets lager rendement. Vanwege een iets hoger rendement ga ik mijn moutkorf niet openen. Het mooie van een Braumeister vind ik dat bijna niets morst en dat het opruimen snel gebeurt is. De korf openen tijdens het brouwen doet afbreuk aan het gebruikersgemak van deze automaat.
Ja je hebt gelijk, ik ga zeker niet meer roeren voor iets meer rendement. Weegt niet op tegen het werk en geklieder.

RobinB

Citaat van: Jacques op 15-08-2013  21:57 uMaar je hebt wel te maken met de maximale hoeveelheid mout dat in de moutkorf kan.

Dan moet je maar accepteren dat je wat minder brouwt. Alles heeft z'n beperkingen, zeker een Braumeister. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 15-08-2013  22:42 uDan moet je maar accepteren dat je wat minder brouwt. Alles heeft z'n beperkingen, zeker een Braumeister. :)

Helemaal waar!

Parie

Rampfontein ook gehad. Opgelost door stekker er uit te trekken, de mout er uit te halen, jammer van het verlies, de pomp pijpjes te reinigen met de 'pijpenragers', en met een beetje mikken de moutkorf weer terug te plaatsen.
Niet dat er veel uit de pomppijpjes kwam, en misschien was de mout gereorganiseerd met het verwijderen?
Bij volgende brouwsessie geen problemen, ook niets veranderd aan mijn schrootmolen.


Raymond293

Het "tunnel" effect in een Speidel is een vrij bekend fenomeen. In plaats van het wort netjes rondpompen door de korf zoekt de druk een uitweg via een mouttunnel. De oorzaak kan inderdaad zijn het te fijn schroten, maar ook het niet waterpas zetten van de installatie kan een probleem zijn. Ook teveel mout gebruiken kan spuiters veroorzaken.
Op Youtube zijn er filmpjes te vinden waarin dit te zien is.

Oplossing zoals gezegd, even de installatie stil leggen. Vervolgens filter verwijderen en even roeren zodat de tunnel weg is.

Jacques

Citaat van: Parie op 17-10-2013  14:49 uRampfontein ook gehad. Opgelost door stekker er uit te trekken, de mout er uit te halen, jammer van het verlies, de pomp pijpjes te reinigen met de 'pijpenragers', en met een beetje mikken de moutkorf weer terug te plaatsen.
Niet dat er veel uit de pomppijpjes kwam, en misschien was de mout gereorganiseerd met het verwijderen?
Bij volgende brouwsessie geen problemen, ook niets veranderd aan mijn schrootmolen.

Had je goed het dikke beslag in de moutkorf goed geroerd voordat je de filters bevestigde?

Hai

Citaat van: Parie op 17-10-2013  14:49 uRampfontein ook gehad. Opgelost door stekker er uit te trekken, de mout er uit te halen, jammer van het verlies, de pomp pijpjes te reinigen met de 'pijpenragers', en met een beetje mikken de moutkorf weer terug te plaatsen.
Niet dat er veel uit de pomppijpjes kwam, en misschien was de mout gereorganiseerd met het verwijderen?
Bij volgende brouwsessie geen problemen, ook niets veranderd aan mijn schrootmolen.
Even afkloppen nooit geen last van gehad.

Asserwouden

Sinds kort ook in de weer met een Brouwmeister 20, type 2015.  Het gaat om 23 liter vloeistof, er is genoeg ruimte in de korf, dus opstopping komt niet door overladen met mout (in dit geval). De eerste twee keer perfect, de  derde keer besloot ik maar es tussendoor te roeren, bij de 63 graden stap . Geïnspireerd door dingen die ik zag op You Tube. Dus onderbreken  de hete vleugelmoer eraf, roosters eraf  ( gedoe van niks) en roeren maar. Daarna, jawel, spuiters.  Ik schroot met een walsenmolen, die stond wel wat aan de fijne kant, omdat de  tarwemout er zo doorviel! Dus geleerd,  moutsoorten mengen en dan schroten, en walsenmolen terug naar de middenstand, zoals aangeleverd. Eventueel ook de tarwemout apart en fijner schroten, ik gebruik in mijn recepten daar een klein deel van. Het roeren kan wel deels de oorzaak zijn, lijkt me, fijne kafdeeltjes komen het eerst bovendrijven en sluiten dan het rooster af.
Ik stel.niet gaan roeren, de pomp stopt tijdens het programma ook zelf al- een minuut, bij herhaling,  geeft de machine aan met pomprust,  en dan is er al een tegengestelde vloeistofbeweging in de graanmassa.
Er is nog een risico, de moutcilinder staat door de druk van de vleugelmoer mooi strak op de bodem, en door deze tijdens de brouw los te maken kan er mout onder de rubber afdichting komen, met alle gevolgen van dien. 
Herman

Herman

Waarom ben je gaan roeren als alles goed verliep? M.a.w. welke inspiratie had je?

Brambo

Citaat van: Herman op 27-03-2015  13:53 uWaarom ben je gaan roeren als alles goed verliep? M.a.w. welke inspiratie had je?

Wanneer je tussentijds eens de bovenste filters losmaakt om het mout te doorroeren levert dit meestal wat extra rendementspunten op doordat het rondpompend wort terug nieuwe wegen moet zoeken tussen de granen.
Ik doe dit ook en heb enkel goede ervaringen daarmee.

Jacques

Ook ik roer tegenwoordig. Geen enkel probleem daarmee ondervonden.

Fonteinspuiters komen door te fijn schroten. Wat je zou kunnen doen is eerst de gerstemout schroten en daarna de mout op een fijnere stand.

brouwmus

Vandaag voor het eerst (na 7 keer brouwen met de Braumeister) ook een wortfontein op de keukenvloer zien en horen kletteren... :(

Hopelijk ook voor het laatst...

De instelling van mijn schrootmolen stond toch gewoon op z'n grofst.

Geen idee wat er mis is gegaan deze keer. Was ook geen rare moutstort: 4 kg pilsmout, 300 g Münchener en 300 g Cara-Münchener II, 25 liter maischwater.

Jacques

Citaat van: brouwmus op 28-03-2015  20:27 uVandaag voor het eerst (na 7 keer brouwen met de Braumeister) ook een wortfontein op de keukenvloer zien en horen kletteren... :(
Daar maak je geen vrienden mee.

Heb je tussentijds geroerd? En was het probleem na het roeren over?

brouwmus

Enige krachttermen zijn wel aan de ether toevertrouwd ja :).

Ja, ik had geroerd, gek genoeg kwam het fonteintje pas op gang tegen het einde van het uitmaischen.
(Toen het wort lekker heet was dus...)

Ik heb het programma onderbroken, de vloer en mijn Braumeisterkarretje schoongemaakt en het programma herstart. Op dat moment durfde ik niet meer te roeren omdat ik dan zou verwachten wel heel troebel wort te krijgen.

Door de extra 'pomppauze' was de mout weer herverdeeld en kwamen er geen fonteintjes meer tijdens de (korte) rest van het programma.

Wat me wel opviel toen ik de moutpijp omhoog tilde voor het spoelen, was dat deze keer de mout niet mooi gelijkmatig op één niveau lag, maar dat er echt aan de ene kant van de pijp een 'bult' en aan de andere kant een 'kuil' zat in de bostel.

De vraag is dan of dit is veroorzaakt door de pompwerking of door mijn laatste roeractiviteit (maischschema/-proces: stort bij 53°, staptijd van 5 minuten, verwarming tot 65°, staptijd 60 minuten en roeren met nog 55 en 30 minuten te gaan, 5 minuten uitmaischen op 78°).

William

Citaat van: brouwmus op 29-03-2015  11:45 uWat me wel opviel toen ik de moutpijp omhoog tilde voor het spoelen, was dat deze keer de mout niet mooi gelijkmatig op één niveau lag, maar dat er echt aan de ene kant van de pijp een 'bult' en aan de andere kant een 'kuil' zat in de bostel.

Stond de Speidel Braumeister goed waterpas?

Jacques

Citaat van: brouwmus op 29-03-2015  11:45 uJa, ik had geroerd, gek genoeg kwam het fonteintje pas op gang tegen het einde van het uitmaischen.
(Toen het wort lekker heet was dus...)
...
Wat me wel opviel toen ik de moutpijp omhoog tilde voor het spoelen, was dat deze keer de mout niet mooi gelijkmatig op één niveau lag, maar dat er echt aan de ene kant van de pijp een 'bult' en aan de andere kant een 'kuil' zat in de bostel.

De vraag is dan of dit is veroorzaakt door de pompwerking of door mijn laatste roeractiviteit (maischschema/-proces: stort bij 53°, staptijd van 5 minuten, verwarming tot 65°, staptijd 60 minuten en roeren met nog 55 en 30 minuten te gaan, 5 minuten uitmaischen op 78°).

Mogelijk zijn er fijne moutdeeltjes in de pomp gekomen door het roeren. Zelf schroot ik altijd vrij grof en tot nu toe heb ik geen problemen met fonteintjes.

brouwmus

@William: ja, goed waterpas met een keurige doorstroming (want er zat ook zeker niet teveel mout in de pijp), net als altijd.

@Jacques: dat zou kunnen. Ik twijfel nog of ik volgende keer zal roeren (hoewel dat ook 3x goed is gegaan).

Asserwouden

Gevraagd werd, waarom ik ga roeren, terwijl alles goed liep.  Daar reageer ik graag op, en er zit een heel stuk geschiedenis achter, Roeren, hoort bij het leven! Dat maakt dingen los..  Ik ben Herman, maar dan weer niet die Herman die op de Billboards staat in België. ( zie foto als die meekomt..)  Maar ik voel we die vrijheid. Veel op reis. Maar ook, ik zag dat op een You Tube filmpje, en het ging over rendement..  Maar dat is dus in feite niet de bedoeling, en ik ga het vast niet meer doen.  Ik koop mijn spullen bij Van der Kooy in Jubbega, als het ware om de hoek als je in Assen woont, even genieten van het  Drents Friese land. Ik kreeg bij de schrootmolen, nog wat hardware en de Speidel de grondstoffen voor mijn eerste brouw er helemaal gratis bij, vloeibare gist en de mouten. Nu ben ik ook geen lastige klant, ik wil zo'n ding, geen gemier, ik zoek het wel uit hoe het moet en ik haal 'm zelf op.  Ik ben dik tevreden over service. De kraan lekte, bleek na een korte tijd, en ik kreeg zonder mankeren een nieuwe kraan, omgeruild, die is wel in orde. Overigens schijnt de kraan zodra alles nog koud is,  al snel wat te zweten, dat stopt als het wort op temp. komt, maar deze lekte wel erg. Ik had het al opgelost met een kraan van minder dan 8 euro van de Gamma, zelfde schroefdraad! Zie je ook iemand doen op You Tube. Maar goed, nu heb ik dan toch weer een perfecte originele.  Het aparte is dat ik twee jaar geleden voor het eerst zo'n Speidel zag, ik kwam toevallig door Jubbega en rem voor de rotonde,  en zie die zaak.  Ik had tientallen jaren geleden regelmatig bier gebrouwen, maar dat was in het slop geraakt. Maar niet uit mijn hoofd, dus naar binnen!  Ik heb nu meer tijd, ben 60 Plus en klaar met voortdurend (ZZP) werken. Toen brouwde ik met een electric Bin, een Engels ding met een 2300 Watt verwarmer, externe thermostaat, en dan zelf zo nu en dan roeren en doorschenken. De mouten zitten dan in een soort van zak met een sterke nylon zeef in de bodem. Koken in hetzelfde kunststof ding. Dat ding is nog goed, een soort voorloper van de Speidel. Dus ik zie die Speidel van pakweg 1600 euro en denk, je moet wel helemaal van de pot gerukt zijn om daar zoveel geld voor neer te leggen. Nu ben ik dat inmiddels ook, het is heerlijk om es los van de pot te zijn, je leeft maar één keer, dat staat vast! En zolang ik nog kan genieten van een gezond leven pak ik mijn bierbrouwhobby weer op en het is prettig om dat te doen met nieuwe spullen. Bovendien, de hobby mag wat kosten, de bank spuugt op 't spaargeld, vroeger kreeg ik nog rente! Nu ben ik ook nog gelukkig getrouwd en heb daarmee een hobbymaatje, we bottelen samen en ze  kan de brouwsels  waarderen en goed beoordelen.  Stel je voor, we hebben twee dochters, beide academisch geschoold en één gepromoveerd in wis- en natuurkunde. Is dat in dit kader van belang? Ja, want ten tijde dat mijn vrouw borstvoeding gaf dronk zij samen met mij steevast elke avond een heerlijk eigengebrouwen donker biertje. . Nu, tegenwoordig,  is dat streng verboden, de drank zou het kind kunnen bereiken via de moedermelk en dan "hersenschade" aanrichten. Hoorde ik onlangs van een jonge moeder.. Wat een waanzin, dan moet je je wel behoorlijk laten vollopen, zodat je je kind laat vallen. Ja, zo lust ik ook nog wel een biertje! Waar ik mijn geld mee verdiende. zie een clip van Johan Brouwer, ik doe heel divers videowerk, en toevallig... je hoeft het liedje niet te waarderen, mag wel hoor! Ik vind het leuk om de sfeer te pakken die in zo'n liedje hoort, en dat kon "in de bak" Dus in Veenhuizen opgenomen, aldaar is ook een brouwerij!!




Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.