Gevraagd werd, waarom ik ga roeren, terwijl alles goed liep. Daar reageer ik graag op, en er zit een heel stuk geschiedenis achter, Roeren, hoort bij het leven! Dat maakt dingen los.. Ik ben Herman, maar dan weer niet die Herman die op de Billboards staat in België. ( zie foto als die meekomt..) Maar ik voel we die vrijheid. Veel op reis. Maar ook, ik zag dat op een You Tube filmpje, en het ging over rendement.. Maar dat is dus in feite niet de bedoeling, en ik ga het vast niet meer doen. Ik koop mijn spullen bij Van der Kooy in Jubbega, als het ware om de hoek als je in Assen woont, even genieten van het Drents Friese land. Ik kreeg bij de schrootmolen, nog wat hardware en de Speidel de grondstoffen voor mijn eerste brouw er helemaal gratis bij, vloeibare gist en de mouten. Nu ben ik ook geen lastige klant, ik wil zo'n ding, geen gemier, ik zoek het wel uit hoe het moet en ik haal 'm zelf op. Ik ben dik tevreden over service. De kraan lekte, bleek na een korte tijd, en ik kreeg zonder mankeren een nieuwe kraan, omgeruild, die is wel in orde. Overigens schijnt de kraan zodra alles nog koud is, al snel wat te zweten, dat stopt als het wort op temp. komt, maar deze lekte wel erg. Ik had het al opgelost met een kraan van minder dan 8 euro van de Gamma, zelfde schroefdraad! Zie je ook iemand doen op You Tube. Maar goed, nu heb ik dan toch weer een perfecte originele. Het aparte is dat ik twee jaar geleden voor het eerst zo'n Speidel zag, ik kwam toevallig door Jubbega en rem voor de rotonde, en zie die zaak. Ik had tientallen jaren geleden regelmatig bier gebrouwen, maar dat was in het slop geraakt. Maar niet uit mijn hoofd, dus naar binnen! Ik heb nu meer tijd, ben 60 Plus en klaar met voortdurend (ZZP) werken. Toen brouwde ik met een electric Bin, een Engels ding met een 2300 Watt verwarmer, externe thermostaat, en dan zelf zo nu en dan roeren en doorschenken. De mouten zitten dan in een soort van zak met een sterke nylon zeef in de bodem. Koken in hetzelfde kunststof ding. Dat ding is nog goed, een soort voorloper van de Speidel. Dus ik zie die Speidel van pakweg 1600 euro en denk, je moet wel helemaal van de pot gerukt zijn om daar zoveel geld voor neer te leggen. Nu ben ik dat inmiddels ook, het is heerlijk om es los van de pot te zijn, je leeft maar één keer, dat staat vast! En zolang ik nog kan genieten van een gezond leven pak ik mijn bierbrouwhobby weer op en het is prettig om dat te doen met nieuwe spullen. Bovendien, de hobby mag wat kosten, de bank spuugt op 't spaargeld, vroeger kreeg ik nog rente! Nu ben ik ook nog gelukkig getrouwd en heb daarmee een hobbymaatje, we bottelen samen en ze kan de brouwsels waarderen en goed beoordelen. Stel je voor, we hebben twee dochters, beide academisch geschoold en één gepromoveerd in wis- en natuurkunde. Is dat in dit kader van belang? Ja, want ten tijde dat mijn vrouw borstvoeding gaf dronk zij samen met mij steevast elke avond een heerlijk eigengebrouwen donker biertje. . Nu, tegenwoordig, is dat streng verboden, de drank zou het kind kunnen bereiken via de moedermelk en dan "hersenschade" aanrichten. Hoorde ik onlangs van een jonge moeder.. Wat een waanzin, dan moet je je wel behoorlijk laten vollopen, zodat je je kind laat vallen. Ja, zo lust ik ook nog wel een biertje! Waar ik mijn geld mee verdiende. zie een clip van Johan Brouwer, ik doe heel divers videowerk, en toevallig... je hoeft het liedje niet te waarderen, mag wel hoor! Ik vind het leuk om de sfeer te pakken die in zo'n liedje hoort, en dat kon "in de bak" Dus in Veenhuizen opgenomen, aldaar is ook een brouwerij!!