Hoeveel koolzuur er reeds in zit, kun je dat meten?
Je kunt het ook uit onderstaande tabel halen:
https://www.twents-bierbrouwersgilde.nl/brouwen/koolzuurgehalte/Maar let wel dat de toevoegtabel volgens mij al gecorrigeerd is voor de temperatuur.
Daar wordt ook meteen duidelijk dat je je hoeveelheid bottelsuiker zou moet afstemmen op de omgeving temperatuur en biertype.
Persoonlijke voorkeur van mij is wel om op de bovengrens te gaan zitten.
Ik ga vandaag een RIS bottelen en zal die even als voorbeeld nemen;
Tomg = 20 C° zowel tijdens bottelen als waar ik de flesjes bewaar.
Stout heeft de koolzuurrange; 1,7 tot 2,3 L / L (liters CO2 per liter bier; een wat verwarrende eenheid)
Mijn persoonlijke voorkeur is daar dus 2,3 L te kiezen.
2,3 staat niet in de tabel, maar 2,25 is erg close en geeft dan 4,95 g/L bottelsuiker.
Dat rond ik dan af naar 5 g/L; 22L bottelen; dus 110 gram suiker koken in een paar honderd ml water; toevoegen; en goed roeren.
Ik blijf er zelf bij dat 1x 110 gram afwegen veel simpeler en sneller is dan 22 L / 0.3 L = 73x 4,95 gram afwegen aangezien ik daar het "cocaine weegschaaltje" niet voor heb om dit significant te doen.
Mijn Blokker keukenweegschaaltje kan wel 5 gram aangegeven, maar dit is dan ergens tussen 4,51 en 5,49 gram want hij doet niet aan getallen achter de comma.
En dan laat ik afwijkingen van meetapparatuur bij boven- en ondergrenzen nog maar achterwege.