Hoeveel bottelsuiker voeg jij toe?

Gestart door casa di kuki, 09-08-2013 12:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoeveel bottelsuiker voeg jij toe?

5 gram per liter
9 (4.5%)
6 gram per liter
32 (16.1%)
7 gram per liter
51 (25.6%)
8 gram per liter
30 (15.1%)
9 gram per liter
5 (2.5%)
10 gram per liter
2 (1%)
schepje per fles
3 (1.5%)
hangt af van de biersoort die ik aan het brouwen ben
64 (32.2%)
minder dan 5 gram per liter
3 (1.5%)

Totaal aantal stemmen: 199

casa di kuki

 Nieuwe poll: hoeveel bottelsuiker voeg jij toe?

William

Afhankelijk van het biersoort en of ik denk dat er nog vergistbare suikers aanwezig zijn (b.v. slepende navergisting)

Hoppenbrouwers

Ik denk dat je het inderdaad beter wat specifieker kan benoemen. Voor pils voeg ik 5 g/l toe maar voor een blonde of weizen soms wel 8 of 9 g /l. Dat is dus per bierstijl verschillend.
Overigens staat er in de brouwsoftware ook vermeld wat het gewenste CO2 gehalte is van een bepaald type. Dan weet je ook precies hoeveel je volgens de stijl kan toevoegen.

casa di kuki

Citaat van: Hoppenbrouwers op 09-08-2013  13:51 uVoor pils voeg ik 5g /l toe maar voor een blonde of weizen soms wel 8 of 9 g/l. Dat is dus per bierstijl verschillend.

Misschien een stomme vraag, maar waarom dan? Wil je in een pils minder koolzuur dan in een blonde of weizen?

Of zijn er andere redenen? 5 of 9 gram per liter is natuurlijk best een groot verschil, ben benieuwd wat daar achter steekt.

Zelf vind ik eigenlijk bij alle biersoorten (uitzonderingen daargelaten) de middenweg het lekkerst: niet te veel koolzuur en niet te weinig. Vandaar dat ik steeds dezelfde hoeveelheid toevoeg (7 gram per liter). Maar ik merk wel dat dit niet altijd even goed werkt en soms veel en soms weinig koolzuur oplevert.

Kan iemand kort en duidelijk uitleggen waar ik op moet letten? Temperatuur bij vergisting speelt een rol las ik elders op het forum? 

Oscar

Citaat van: casa di kuki op 09-08-2013  12:30 uNieuwe poll: hoeveel bottelsuiker voeg jij toe?

Dat verschilt inderdaad per biertype of per bier. En hoeveel koolzuur er reeds in je bier zit onder- of bovengistend. Dus hier kun je geen eenduidig antwoord op geven.

Maar voor bovengistende bier meestal tussen de 5,5 en 7 g/l  :)

casa di kuki

Citaat van: Oscar op 09-08-2013  16:05 uDat verschilt inderdaad per biertype of per bier. En hoeveel koolzuur er reeds in je bier zit onder- of bovengistend. Dus hier kun je geen eenduidig antwoord op geven.

Maar voor bovengistende bier meestal tussen de 5,5 en 7 g/l  :)
Hoeveel koolzuur er reeds in zit, kun je dat meten?

Hoppenbrouwers

Citaat van: casa di kuki op 09-08-2013  16:03 uMisschien een stomme vraag, maar waarom dan? Wil je in een pils minder koolzuur dan in een blonde of weizen?
Ja. Als je in pils 9 g/l zou toevoegen lijkt hij mij niet meer te drinken. Tenminste, de doordrinkbaarheid is weg. Krijg je meer zo'n "herschi cola" effect (als iemand zich die nog kan herinneren).

Citaat van: casa di kuki op 09-08-2013  16:03 uOf zijn er andere redenen? 5 of 9 gram per liter is natuurlijk best een groot verschil, ben benieuwd wat daar achter steekt.

Zelf vind ik eigenlijk bij alle biersoorten (uitzonderingen daargelaten) de middenweg het lekkerst: niet te veel koolzuur en niet te weinig. Vandaar dat ik steeds dezelfde hoeveelheid toevoeg (7 gram per liter). Maar ik merk wel dat dit niet altijd even goed werkt en soms veel en soms weinig koolzuur oplevert.

Kan iemand kort en duidelijk uitleggen waar ik op moet letten? Temperatuur bij vergisting speelt een rol las ik elders op het forum?
De hoeveelheid koolzuur bepaalt ook mede de smaak van het bier en hoe bepaalde aroma's naar voren komen. De temperatuur is naar mijn idee iets minder van belang al is CO2 wel beter oplosbaar in koude dan in warme vloeistoffen.

Hoppenbrouwers

Citaat van: casa di kuki op 09-08-2013  16:09 uHoeveel koolzuur er reeds in zit, kun je dat meten?
Dat kun je meten met een manometer.

Jacques

De hoeveelheid suiker is inderdaad van meerdere factoren afhankelijk:
- biertype. Een bitter met heel veel koolzuur is geen bitter meer, net zo min als een weizen met heel weinig koolzuur;
- de vergistingstemperatauur. Als je op een hogere temperatuur vergist ontsnapt er meer koolzuur uit het bier. Je zult dan meer bottelsuiker moeten toevoegen;
- de duur van de nagisting. Als je kort nagist zit er meer restsuikers in je bier dan wanneer je heel lang nagist (mijn ervaring is dat lang nagisten de kwaliteit van je bier negatief beïnvloedt);
- je persoonlijke smaak. De laatste jaren geef ik mijn minder bottelsuiker omdat ik dat prettiger drinken vind.

Meestal zit ik tegenwoordig op 6 g per liter. Maar soms wat hoger. En een enkele keer lager. Het ligt er maar aan...

De-Geert

Ik kan geen <5 g/liter invullen.

Oscar

Citaat van: casa di kuki op 09-08-2013 &nbsp;16:09 uHoeveel koolzuur er reeds in zit, kun je dat meten?

De brouwsoftware kan dat inschatten/berekenen aan de hand van je lagertemperatuur  :)

RobinB

Zoals velen al aangeven is het ook afhankelijk van het biertype en of het past.
Wel ben ik grosso modo voorstander van 6 g/liter. :)

RobW

Ik zit met mijn brouwsels meestal rond de 22 liter en gebruik bij bottelen 60 gram suiker.  Dat is minder dan 3 gram per liter. Als ik zo de reacties ( en andere berichten op het forum) bekijk is dit best aan de lage kant.

Reinout

Ik heb op dit moment 4 blikbrouwsels gemaakt welke volgens het recept allemaal met 8 g/liter gebotteld moesten worden...

Sjaak_Deventer

Citaat van: RobW op 10-08-2013 &nbsp;02:13 uIk zit met mijn brouwsels meestal rond de 22 liter en gebruik bij bottelen 60 gram suiker.  Dat is minder dan 3 gram per liter. Als ik zo de reacties ( en andere berichten op het forum) bekijk is dit best aan de lage kant.

Ik zit ook aan de lage kant 3 à 4 gram per liter, maar dat is ook persoonlijke voorkeur... Ik houd van wat minder koolzuur in het bier. Ben in mei in de Verenigde Staten geweest en de IPA's daar hebben nauwelijks koolzuur... Heerlijk.

bert braadslee

Meestal kom ik rond de 8 g/liter uit, ik hou wel van een beetje prik in mijn bier. Zonder CO2 vind ik bier vaak een beetje naar kroeg the day after ruiken & smaken.

casa di kuki

Citaat van: De-Geert op 09-08-2013 &nbsp;18:54 uIk kan geen <5 g/liter invullen.
Toegevoegd! (onderaan)

Noordzij_1

Citaat van: casa di kuki op 09-08-2013 &nbsp;16:09 uHoeveel koolzuur er reeds in zit, kun je dat meten?

Je kunt het ook uit onderstaande tabel halen:
https://www.twents-bierbrouwersgilde.nl/brouwen/koolzuurgehalte/
Maar let wel dat de toevoegtabel volgens mij al gecorrigeerd is voor de temperatuur.

Daar wordt ook meteen duidelijk dat je je hoeveelheid bottelsuiker zou moet afstemmen op de omgeving temperatuur en biertype.
Persoonlijke voorkeur van mij is wel om op de bovengrens te gaan zitten.

Ik ga vandaag een RIS bottelen en zal die even als voorbeeld nemen;
Tomg = 20 C° zowel tijdens bottelen als waar ik de flesjes bewaar.
Stout heeft de koolzuurrange; 1,7 tot 2,3 L / L (liters CO2 per liter bier; een wat verwarrende eenheid)
Mijn persoonlijke voorkeur is daar dus 2,3 L te kiezen.
2,3 staat niet in de tabel, maar 2,25 is erg close en geeft dan 4,95 g/L bottelsuiker.
Dat rond ik dan af naar 5 g/L; 22L bottelen; dus 110 gram suiker koken in een paar honderd ml water; toevoegen; en goed roeren.

Ik blijf er zelf bij dat 1x 110 gram afwegen veel simpeler en sneller is dan 22 L / 0.3 L = 73x 4,95 gram afwegen aangezien ik daar het "cocaine weegschaaltje" niet voor heb om dit significant te doen.
Mijn Blokker keukenweegschaaltje kan wel 5 gram aangegeven, maar dit is dan ergens tussen 4,51 en 5,49 gram want hij doet niet aan getallen achter de comma.
En dan laat ik afwijkingen van meetapparatuur bij boven- en ondergrenzen nog maar achterwege.

brouwerwaldonk

ik bottel per 8 liter en gebruik altijd 7 g/l bottelsuiker. Dus 56 g suiker afwegen en opkoken in 25 ml water en kokend in de bottelemmer kieperen, dan nog 2 ml vloeibare bottelgist waarna ik eventjes zachtjes wals om alles homogeen te verdelen. Nooit gushers en altijd een mooie schuimkraag op het glas bier.   

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Noordzij_1 op 01-01-2021 &nbsp;13:26 uaangezien ik daar het "cocaine weegschaaltje" niet voor heb om dit significant te doen.
Voor het afwegen heb ik ooit in een aanbieding zo'n lepelweegschaaltje gekocht.



Heerlijk voor het afwegen van suiker en hop.

Op bol.com vind ik die dingen nu ook.
https://www.bol.com/nl/p/digitale-lepelweegschaal-tot-500-gram-rvs/9200000060035848/?bltg=itm_event%3Dclick%26mmt_id%3DX%408XD7iVpUgPR-OS4a95AgAABUs%26slt_type%3Drecommendations%26pg_nm%3Dpdp%26slt_id%3Dprd_reco%26slt_nm%3Dproduct_recommendations%26slt_pos%3DC1%26slt_owner%3Dccs%26itm_type%3Dproduct%26itm_lp%3D2%26itm_id%3D9200000060035848&bltgh=jxmHxR4gSKnR5bJAQ3tNdw.1_8_9.11.ProductTitle

De hoeveelheid bottelsuiker die ik gebruik is afhankelijk van hoelang het bier heeft gerust na de hoofdgisting en het jaargetijde.
Bottelen na eind maart binnen 2 week na de brouwdag betekend voor mij een 4gr/L, mijn onlangs gebottelde bier heeft 6,5 gr/L gekregen.
Gewoon bottelen vanuit een 10 L jerrycan, voortijds de bottelsuiker oplossen in kokend water en daar het bier bij gieten.
Daar na vermengen door de bottelautomaat het bier te laten circuleren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.