Overige > Peilingen

Hoeveel bottelsuiker voeg jij toe?

(1/4) > >>

casa di kuki:
 Nieuwe poll: hoeveel bottelsuiker voeg jij toe?

William:
Afhankelijk van het biersoort en of ik denk dat er nog vergistbare suikers aanwezig zijn (b.v. slepende navergisting)

Hoppenbrouwers:
Ik denk dat je het inderdaad beter wat specifieker kan benoemen. Voor pils voeg ik 5 g/l toe maar voor een blonde of weizen soms wel 8 of 9 g /l. Dat is dus per bierstijl verschillend.
Overigens staat er in de brouwsoftware ook vermeld wat het gewenste CO2 gehalte is van een bepaald type. Dan weet je ook precies hoeveel je volgens de stijl kan toevoegen.

casa di kuki:

--- Citaat van: Hoppenbrouwers op 09-08-2013  13:51 u ---Voor pils voeg ik 5g /l toe maar voor een blonde of weizen soms wel 8 of 9 g/l. Dat is dus per bierstijl verschillend.

--- Einde van citaat ---

Misschien een stomme vraag, maar waarom dan? Wil je in een pils minder koolzuur dan in een blonde of weizen?

Of zijn er andere redenen? 5 of 9 gram per liter is natuurlijk best een groot verschil, ben benieuwd wat daar achter steekt.

Zelf vind ik eigenlijk bij alle biersoorten (uitzonderingen daargelaten) de middenweg het lekkerst: niet te veel koolzuur en niet te weinig. Vandaar dat ik steeds dezelfde hoeveelheid toevoeg (7 gram per liter). Maar ik merk wel dat dit niet altijd even goed werkt en soms veel en soms weinig koolzuur oplevert.

Kan iemand kort en duidelijk uitleggen waar ik op moet letten? Temperatuur bij vergisting speelt een rol las ik elders op het forum? 

Oscar:

--- Citaat van: casa di kuki op 09-08-2013  12:30 u --- Nieuwe poll: hoeveel bottelsuiker voeg jij toe?

--- Einde van citaat ---

Dat verschilt inderdaad per biertype of per bier. En hoeveel koolzuur er reeds in je bier zit onder- of bovengistend. Dus hier kun je geen eenduidig antwoord op geven.

Maar voor bovengistende bier meestal tussen de 5,5 en 7 g/l  :)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie