Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vreemde vergisting?  (gelezen 1935 keer)

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Land: nl
  • Selissen Bier
Vreemde vergisting?
« Gepost op: 08-08-2013 15:23 u »
Ik heb op 18 juli een wit biertje gebrouwen, het vergistingsvat heb ik toen in de klimaatkast gezet en vervolgens ben ik 2 weken op vakantie gegaan.
Zo juist heb ik het vergistingsvat uit de klimaatkast gehaald en zie dat de temperatuurssensor los ligt, dus niet tegen het vat aan geplakt. (ik stop de sensor van de STC achter een sponsje en plak het vast tegen de wand van de vergistingsemmer).
Daarna heb ik het vat gewoon in de kamer gezet, met het doel om het bier te gaan hevelen en nu begint vreemd genoeg het waterslot direct te werken.
Dat is toch vreemd, het zou toch inmiddels wel uitvergist moeten zijn na drie weken of is er wellicht wat anders aan de hand?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Thijs

• Boven 10 berichten
  • *
Re: vreemde vergisting??
« Reactie #1 Gepost op: 08-08-2013 15:29 u »
Als het warmer is in je kamer dan in je klimaatkast dan kan de lucht in je vat opwarmen.  Warme lucht zet uit.  En dan lijkt het soms dat het waterslot werkt.

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • ▄bung macht den Meister
« Reactie #2 Gepost op: 08-08-2013 15:30 u »
Even SG meten.
Hoe groot was het temperatuurverschil van de vergistkast en de woonkamer? Lucht zet namelijk uit als die warmer wordt.

Edit: thijs was me nÚt voor ;)

Offline tjleet

• Super lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is nog steeds mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 08-08-2013 15:39 u »
En eventueel opgelost CO2 kan vrij komen bij verhoogde temperatuur.
Ik gebruik zelf een spanband om het sponsje en sensor op zijn plek te houden. Tape kwam bij mij uiteindelijk altijd los.

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
« Reactie #4 Gepost op: 08-08-2013 15:54 u »

Daarna heb ik het vat gewoon in de kamer gezet, met het doel om het bier te gaan hevelen en nu begint vreemd genoeg het waterslot direct te werken.

Ook bij het verplaatsen heb je "gezwenkt", waardoor het waterslot weer werkt.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #5 Gepost op: 08-08-2013 16:01 u »
Ja dat moet het wel zijn. Het temperatuurverschil is ook wel behoorlijk 18 graden in de klimaatkast en 25 in huis. Bovendien is het waterslot nu wel stil.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
  • ▄bung macht den Meister
« Reactie #6 Gepost op: 08-08-2013 16:10 u »
Ja dat moet het wel zijn. Het temperatuurverschil is ook wel behoorlijk 18 graden in de klimaatkast en 25 in huis. Bovendien is het waterslot nu wel stil.
Ik denk dat het de temperatuur is. Heb het ook vaker gehad dat ik een pils weken lang in de lagering had staan en toen naar binnen haalde om te bottelen. Temp. verschil was 17░C en het waterslot ging weer flink tekeer.

Overigens is CO2 ook veel beter oplosbaar in koude vloeistoffen dan in warme, wat tjleet al zei.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #7 Gepost op: 08-08-2013 16:28 u »
Ik heb het bier zojuist over geheveld naar mijn mandflessen (en natuurlijk even geproefd). Met het bier is gelukkig niks mis  :)

Tags: beginner