Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Correctie SG weizen  (gelezen 2487 keer)

Offline Erwin1976

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Correctie SG weizen
« Gepost op: 08-08-2013 10:05 u »
Goedendag allemaal

Gisteren weer aan het brouwen geslagen.
Ik heb een weizen gebrouwen.

2666 g tarwemout
2506 g pilsmout
9 g caramout

14 g magnum hop 15.9 alfazuur  eerste 10 min.
8 gr magnum hop 15.9 alfazuur laatste 10 min.

maischschema
44 C  10 min. (werd 47 C)
62 C 20 min.
72 C 20 min.
78 C 5 min

SG na het maischen 1070

Filteren met een filteremmer.
10 liter spoelwater van 82 C
Duurde zo`n 2 - 2.5 uur  temperatuur flink gedaald ondanks warmhoudplaat tot zo`n 66 C  >:(
(Tijd om een andere manier van filteren te verzinnen )

(SG voor het filteren/spoelen  was 1062)

(SG voor het koken was 1056)

90 min gekookt.

SG na het koken was 1062

Alles gekoeld met een spiraalkoeler tot 18 C.

Alles overgeheveld in het gistingsvat en Wyeast weihenstephan toegevoegd.

Ik vond het SG toch wat te hoog en heb 2 liter gekookt water toegevoegd om dit te corrigeren.
SG na de correctie is 1056.
Gisting verloopt volgens mij prima.
Ik heb activiteit in mijn waterslot.

Mijn vraag is of ik hier verstandig aan heb gedaan... en hoe/wanneer doen jullie een SG correctie?
Verdere opmerkingen omtrent recept e.d. zijn ook erg welkom

Alvast bedankt weer.
Gr.
Erwin

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MM

• Super lid
  • The ale is dear
Re: Correctie S.G. weizen
« Reactie #1 Gepost op: 08-08-2013 10:11 u »
Je hebt het goed uitgevoerd. Zelf voeg ik meestal koud water toe voor het vergisten. Ik geloof dat koud water niet aan te raden is vanwege een kleine kans op infecties.

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
  • Goed bier is een eerste levensbehoefte.
« Reactie #2 Gepost op: 08-08-2013 10:19 u »
duurde zo`n 2 - 2.5 uur  temperatuur flink gedaald ondanks warmhoudplaat tot zo`n 66 C  >:(
(tijd om een andere manier van filteren te verzinnen )
Tarwemout is altijd een beetje een pain in the neck qua filteren, of heb je ook filterproblemen met niet getarwemout beslag?

Waarom eigenlijk de lage dosis caramout (<2%)? Kleurcorrectie?

Offline Erwin1976

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 08-08-2013 10:28 u »
Tarwemout is altijd een beetje een pain in the neck qua filteren, of heb je ook filterproblemen met niet getarwemout beslag?

Waarom eigenlijk de lage dosis caramout (<2%)? Kleurcorrectie?

Nu je het zegt... voornamelijk met tarwemout recepten.

Ik heb hier een recept gevonden met daarin die caramout... gezien mijn onervarenheid daar maar niet vanaf geweken...

:lol:

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 08-08-2013 11:08 u »
Citaat
(SG na het filteren/spoelen  was 1062)

(SG voor het koken was 1056)

Dus na het filteren/spoelen ( en voor het koken ) was je SG 1062 en toen je begon te koken, 1056?

Dat klopt niet natuurlijk, overigens wordt het tijd voor een JAVAL filter ik heb met de JAVAL filter geen problemen ook niet met 70% tarwe recepten.

Offline michielr

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 08-08-2013 11:08 u »
Filteren met een filteremmer.
10 liter spoelwater van 82 C
Duurde zo`n 2 - 2.5 uur  temperatuur flink gedaald ondanks warmhoudplaat tot zo`n 66 C  >:(
(tijd om een andere manier van filteren te verzinnen )

Bij mijn eerste paar brouwsels heb ik ook een zelfgemaakte filteremmer gebruikt. Dit wou nog wel eens problemen geven. Bijvoorbeeld met een quadrupel met 20% tarwe sloeg het filter constant dicht, filteren duurde toen ook zo'n 2 tot 3 uur. Gek genoeg heb ik toen ook 60% tarwe brouwsels gemaakt die geen problemen gaven. Ondertussen ben ik overgegaan op een hevelfilter, en sindsdien geen enkel probleem meer gehad, ook niet met 60% tarwe brouwsels. Binnenkort wil ik misschien een 80% tarwe brouwsel gaan maken, even kijken of dat ook nog lukt :brouwen:.

Offline Erwin1976

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 08-08-2013 16:18 u »

Bij mijn eerste paar brouwsels heb ik ook een zelfgemaakte filteremmer gebruikt. Dit wou nog wel eens problemen geven. Bijvoorbeeld met een quadrupel met 20% tarwe sloeg het filter constant dicht, filteren duurde toen ook zo'n 2 tot 3 uur. Gek genoeg heb ik toen ook 60% tarwe brouwsels gemaakt die geen problemen gaven. Ondertussen ben ik overgegaan op een hevelfilter, en sindsdien geen enkel probleem meer gehad, ook niet met 60% tarwe brouwsels. Binnenkort wil ik misschien een 80% tarwe brouwsel gaan maken, even kijken of dat ook nog lukt :brouwen:.

Ik heb wel gelezen dat wanneer de temperatuur onder de 72 C daalt het filter dicht slaat, misschien was dit bij jou ook het geval?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 08-08-2013 17:42 u »
Ik geloof dat koud water niet aan te raden is vanwege een kleine kans op infecties.

Ik verbaas me altijd als ik dit soort reacties lees. Als kraanwater een infectie risico zou kunnen geven, zou het dan gezond zijn om het zo te drinken?

Kraanwater heeft een dermate laag kiemgetal dat het niet schadelijk is, en dus ook niet voor bier. Je kunt dus gewoon corrigeren met kraanwater zonder het eerst te koken. En op deze manier corrigeren is prima... :)

Tags: