Koperen koelspiraal in RVS ketel van Braumeister?

Gestart door Kleine_Schriek, 07-08-2013 16:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kleine_Schriek

Ik ga een Braumeister aanschaffen binnenkort en iets zegt mij dat ik beter niet mijn huidige koperen koelspiraal in dat mooie RVS binnenwerk kan plaatsen om te koelen. Iets met RVS en andere metalen en zo... klopt mijn vermoeden?

Ronald_

Het kan toch ook in een RVS pan?

Ik kan wel begrijpen dat je alleen RVS wil - dan zou ik zo'n 'oude' tapspiraal aanschaffen om te gaan koelen.

RobinB

Eens met Ronald.
En ik gebruik ook een koperen spiraal in mijn Braumeister. ;)

De spiraal zelf is natuurlijk sowieso koud, de contacttijd beperkt en ook het wort wordt steeds koeler.

Kleine_Schriek


12345

Hoi. Ik heb een tijd geleden mijn zelfgemaakte koperen koelspiraal in de schuur gezet en een dubbele RVS spiraal uit een bierinstallatie aangeschaft. Deze ziet er mooier uit maar koelt absoluut niet beter. De totale lengte van de buis in de RVS spiraal is veel langer dan van de oude koperen spiraal maar het is NIET zo dat een twee keer zo lange lengte ook twee keer zo goed koelt. In feite is het zo dat alles boven de twee meter nauwelijks nog bijdraagt aan het koelend vermogen. Dat kan ik wel bewijzen maar die berekening is nogal moeilijk en er zullen toch altijd mensen zijn zoiets niet wensen te geloven. Verder is het zo dat de wikkelingen in de RVS-koeler heel dicht bij elkaar liggen en dat het daarom een stuk moeilijker schoon te maken is dan mijn oude koperen koeler. Ik denk er daarom over om mijn koperen koeler maar in ere te gaan herstellen.

Verder is het zo dat RVS "edeler" is dan koper en dat er dus enig koper in de oplossing zal gaan in een zuur milieu (en wort is een beetje zuur). Maar dat kleine beetje koper dat oplost, kan geen kwaad want de gist neemt het graag op.

Succes!

Hai

Citaat van: Kleine_Schriek op 07-08-2013  16:11 uIk ga een Braumeister aanschaffen binnenkort en iets zegt mij dat ik beter niet mijn huidige koperen koelspiraal in dat mooie RVS binnenwerk kan plaatsen om te koelen. Iets met RVS en andere metalen en zo... klopt mijn vermoeden?
De oude garde gaat allemaal aan een Speidel, gemak dient den mensch ;D   Ik heb erg veel plezier van mijn tegenstroon koeler in combi met mijn Speidel.

12345

Een tegenstroomkoeler is wat efficiƫnter dan een spiraal, hier een leuk schema voor zelfbouw. Misschien ga ik die wel maken?

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,21584.msg325233.html#msg325233

Ook hier het waanidee dat hij vooral lang en groot moet zijn. Onzin. 2 meter doet het goed, 4 meter een ietsiepietsie beter.


Hai

Ik koel 23 liter wort  in  20 minuten van kokend  naar 12 graden in hartje zomer. Dus na 20 minuten kan de gist erbij. Ik koel wel met grondwater

bert braadslee

Citaat van: 12345 op 08-08-2013  19:15 uHoi. Ik heb een tijd geleden mijn zelfgemaakte koperen koelspiraal in de schuur gezet en een dubbele RVS spiraal uit een bierinstallatie aangeschaft. Deze ziet er mooier uit maar koelt absoluut niet beter. De totale lengte van de buis in de RVS spiraal is veel langer dan van de oude koperen spiraal maar het is NIET zo dat een twee keer zo lange lengte ook twee keer zo goed koelt. In feite is het zo dat alles boven de twee meter nauwelijks nog bijdraagt aan het koelend vermogen. Dat kan ik wel bewijzen maar die berekening is nogal moeilijk en er zullen toch altijd mensen zijn zoiets niet wensen te geloven. Verder is het zo dat de wikkelingen in de RVS-koeler heel dicht bij elkaar liggen en dat het daarom een stuk moeilijker schoon te maken is dan mijn oude koperen koeler. Ik denk er daarom over om mijn koperen koeler maar in ere te gaan herstellen.

Verder is het zo dat RVS "edeler" is dan koper en dat er dus enig koper in de oplossing zal gaan in een zuur milieu (en wort is een beetje zuur). Maar dat kleine beetje koper dat oplost, kan geen kwaad want de gist neemt het graag op.

Succes!

Dat zal voornamelijk komen door de warmtegeleidende capaciteit van RVS, die is kort door de bocht genomen nogal ruk tov koper. (+/-20 tov 400 W/(m*K)).
Om echt goede warmte-overdracht te krijgen is koper onverslaanbaar (behalve bijvoorbeeld diamant maar das raar).


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.