Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Poll

Hoe lang laat je je bier rijpen na het bottelen?

2 weken
6 (4%)
3 weken
18 (12%)
1 maand
32 (21.3%)
2 maanden
27 (18%)
3 maanden
15 (10%)
Koud (4-12 graden)
8 (5.3%)
Medium (12-18 graden)
34 (22.7%)
Warm  (vanaf 18 graden)
10 (6.7%)

Totaal aantal stemmen: 86

Auteur Topic: Rijpingstijd  (gelezen 14672 keer)

Offline Hopmans

• Super lid
  • Land: nl
Rijpingstijd
« Gepost op: 31-03-2005 20:53 u »
Hoe lang laat je je bier rijpen.
En nu bedoel ik niet een jaar tot 10 jaar wachten voor portsmaak etc.
Nee, gewoon wanneer het officieel te drinken is.
Volgens mijn "Groot bierbrouw boek" en div internet sites is het 2-3 maanden.
Of vinden sommige mensen dat onzin.
Het bier moet knetter vers, zoals Johannes dat ooit een keer schreef.
Maar hoe oud is knettervers ?
Wat is rijp?
Waar zitten we eigenlijk op te wachten?
Moet het warm of koud?
Esters komen en gaan.
Wat willen we nu eigenlijk ?

Kan je het niet gewoon lekker na 3 weken consumeren?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
Re: Rijpingstijd.
« Reactie #1 Gepost op: 31-03-2005 21:03 u »
Hallo Hoppie,

Ikzelf laat het bier minimaal 3 maanden rijpen in de fles. Maar omdat ik gebruik maak van extracten zou dit, denk ik, geen reel beeld van je poll geven. Vandaar dus geen stem. ;)

M.vr.gr.
Menno
:pan: :pan:

Offline TVERSCH

• Super lid
  • Bitter in de mond maakt het hart gezond
« Reactie #2 Gepost op: 31-03-2005 21:14 u »
Hoi Hoppie,

Het hangt natuurlijk van heel veel faktoren af, maar na zo'n twintig jaar brouwen heb ik de ervaring opgedaan dat je meestal vier weken na bottelen een redelijk goed beeld heb hoe je bier gaat smaken. De volgende twee maanden verandert er nog veel in de smaak en het uiterlijk(-helderheid/schuimontwikkeling), en daarna gaat het allemaal wat langzamer.
Theo

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #3 Gepost op: 31-03-2005 21:49 u »
Ha Hoppie,

In aanvulling op wat Theo schreef: het hangt ook sterk af van het type bier. Mijn Bitter was twee weken na het bottelen al prima op smaak, maar bijvoorbeeld de Hommelkloon begint nu pas ergens naar te smaken (bijna 2 maanden na bottelen). Zware donkere bieren komen soms pas na drie maanden echt op smaak.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 31-03-2005 23:07 u »
Hoi Menno,

Citaat
Ikzelf laat het bier minimaal 3 maanden rijpen in de fles. Maar omdat ik gebruik maak van extracten zou dit, denk ik, geen reel beeld van je poll geven.

H, dat is ook interessant. Zou dat ook uitmaken?

Ik heb ook met blikken gebrouwen.
Daar stond wel iets van 2-3 maanden rijpen op de gebruiksaanwijzing.

Mmm, benieuwd of hier ook iemand ervaring mee heeft.
Volgens mij maakt het niets uit.

:degroeten:

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #5 Gepost op: 31-03-2005 23:23 u »
Hallo Hoppie,

Boven werd al aangegeven dat donkere bieren meer rijpingstijd nodig hebben, dit geldt uiteraard ook voor extracten.

Met de zgn. blikken geldt volgens mij zelfs een veel langere rijpingstijd. Mijn zwager heeft ooit een Kriek gemaakt en die was pas lekker na bijna een jaar! Zelf heb ik ook een Abdij-blik gemaakt, puur voor de leut tussendoor, maar deze was na 3 maanden nog echt niet te drinken! :nut:

Menno

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 01-04-2005 08:56 u »
EN het hangt ook nog eens van de gist af. Ik durf te stellen dat bier uitgerijpt is zodra hij nagenoeg helder is. Beetje vaag misschien, maar ik heb nu bijvoorbeeld een blondje met Danstar Nottingham staan, 4 weken op fles, die is nog wat troebel en smaakt overheersend gistig. Dat is natuurlijk niet zoals een bier hoort te smaken. Maar een Westmalle of een safaleS04 trekt heel snel helder, en als hij dan niet al te bitter is, dan is hij meteen drinkbaar. Moeilijke vraaag, moeilijk antwoord en een algemene richtlijn is echt niet te geven.

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #7 Gepost op: 01-04-2005 09:18 u »

Het bier moet knetter vers, zoals Johannes dat ooit een keer schreef.
Maar hoe oud is knettervers ?

Zo vers mogelijk! Mits het bier voldoende gerijpt is. Ik denk niet dat er veel zinnigs te zeggen is hierover, anders dan; weinig alcohol,lichte kleur relatief korte rijping; meer alcohol donkere kleur langere rijping. En zelfs dat is niet altijd van toepassing onlangs een Red Amber gebrouwen die na een week op fles prima drinkbaar was maar ongetwijfeld nog verder zal rijpen.

Johannes

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Rijpingstijd
« Reactie #8 Gepost op: 05-04-2012 00:17 u »
Zo oude koeien...

Toch nog ff mijn stem uitgebracht.... ;D ;D

En mijn mening: een licht bier met weinig alcohol is eerder drinkbaar dan een licht bier met veel alcohol en bij donkere bieren geldt hetzelfde.
Voor rijping is niet echt een regel, Een lambiek kan soms na jaren op de fles fantastisch zijn en een witbier is vaak na 2 weken al goed te drinken.  Mijn advies : Proef geregeld na verloop van tijd en als ie lekker is geniet ervan. En probeer zo nodig bij te houden hoe de smaak na verloop van tijd verbeterd... dat kan erg leerzaam zijn.

:biersmile:

Offline MM

• Super lid
  • The ale is dear
« Reactie #9 Gepost op: 05-04-2012 21:31 u »
Ik gebruik nog steeds de vuistregel 1 week per 10 brouwpunten van het originele SG. Dan proef ik mijn bier voor het eerst.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 05-04-2012 22:22 u »
Ik gebruik nog steeds de vuistregel 1 week per 10 brouwpunten van het originele SG. Dan proef ik mijn bier voor het eerst.

Waarom toch zo lang wachten? Het volgen hoe je bier ontwikkelt is een hele leuke bezigheid.

Offline Dorstige Alexander

• Senior lid
  • Land: be
  • op n been kan je niet staan
« Reactie #11 Gepost op: 05-04-2012 23:16 u »
Waarom toch zo lang wachten? Het volgen hoe je bier ontwikkelt is een hele leuke bezigheid.

Dat is nt mijn probleem: ik proef te veel van mijn bier, waardoor ik mijn donkere die ik gebrouwen heb nooit op volle smaak heb kunnen proeven (behalve de laatste drie vier flessen misschien)  ^-^

Kortom: ik heb meer capaciteit nodig om te brouwen.

Offline zilver_brouwer

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 06-04-2012 15:46 u »
En mijn mening: een licht bier met weinig alcohol is eerder drinkbaar dan een licht bier met veel alcohol en bij donkere bieren geldt hetzelfde.

En dan ligt het ook nog aan hoe je hopt, als je een hoppig bier hebt en bijvoorbeeld droog hopt, IPA oid, wil je het eerder drinken omdat dan de verse hopsmaak nog aanwezig is, als je daar een aantal maanden mee wacht is daar veel van weg.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 07-04-2012 01:15 u »
En dan ligt het ook nog aan hoe je hopt,

Uiteraard... bier en simpel gaan niet samen... ;D ;D

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 07-04-2012 08:21 u »

Niet alleen leuk, maar ook leerzaam.

Ieder bier ontwikkelt zich anders. Er is eenvoudigweg geen leidraad voor te geven. Gebruikte gist, licht/donker, meer of minder alcohol en hoppigheid zijn maar een paar aspecten die de rijping benvloeden. Maar wat dacht je van vergisting (warmer / kouder dus meer of minder en andere vergistingsnevenproducten), temperatuur tijdens lageren en rijpen, zuurstofinslag/opname tijdens het maischen en spoelen, na het koken, bij het afvullen.

Pas na een hoop brouwen en proeven kan je redelijk voorspellen wanneer een bepaald bier, op jouw installatie met jouw brouwmethode gebrouwen op z'n best is.

Tags: rijping bier