"Safbrew T-58" of "Belgian Ale Yeast (1214)"?

Gestart door Silk, 31-07-2013 20:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Silk

Een vraagje voor de gist-experts:

We zijn van plan om aankomende zaterdag onderstaand recept te gaan brouwen.
Dit is qua smaak een vrij basis tripel, omdat we van plan zijn bij de lagering grapefruit, limoen(schil) en eikenhout chips van wijnvaten toe te voegen.
Maar nu twijfelen we nog over welk type gist we willen gaan gebruiken. Safbrew T-58 (want die hebben we nog liggen  ;) ) of een Belgian Ale Yeast 1214 smack-pack.
En dan is natuurlijk het meest voor de hand liggende antwoord: "pak wat je leuk vindt", maar ik dacht dat er vast wel mensen hier op het forum zouden zijn die hier een onderbouwde mening over kunnen geven, en daar ben ik dan erg benieuwd naar.
Ook andere opmerkingen over onderstaand recept zijn natuurlijk welkom. Brand los!  :brouwen:

Basis
Omschrijving   Waarde
Kenmerk   2
Naam recept   Deuters Dapper
Brouwdatum   03-08-2013
Biertype   Barley Wine
Volume   21,70 l
Begin SG   1,077 SG
Berekende kleur (Morey)   16 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)   42 IBU
Brouwzaalrendement   75,0 %
Kooktijd   75 min.

Water en brouwzouten
Hoeveelheid   Ingrediënt
14,00 l   Water uit Water
19,33 l   Spoelwater

Waterprofiel behandeld water
Ca   Mg   Na   HCO3   Cl   SO4
0 mg/l   0 mg/l   0 mg/l   0 mg/l   0 mg/l   0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
Hoeveelheid   Naam   Mouterij   Kleur   %
4,81 kg   Premium Quality Pilsmout   Holland Malt   4 EBC   70,0 %
0,69 kg   Premium Quality Tarwemout   Holland Malt   4 EBC   10,0 %
0,69 kg   Cara-mout   Thomas Fawcett and Sons   30 EBC   10,0 %
0,69 kg   Bruine kandijsuiker   Supermarkt   10 EBC   10,0 %

Maischschema
Omschrijving   Temperatuur   Stap tijd   Rust tijd   Beslagdikte
Beta-amylaserust   60,0 °C   1 min.   30 min.   2,3 l/kg
Alfa-amylaserust   70,0 °C   15 min.   30 min.   2,3 l/kg
Uitmaischen   75,0 °C   10 min.   5 min.   2,3 l/kg

Hop
Hoeveelheid   Naam   Type   % alfazuur   Kooktijd/toevoeging   IBU
30,0 g   Saaz   pellets   3,8%   75 min.   16,6 IBU
30,0 g   Styrian Goldings   bellen   3,0%   75 min.   11,9 IBU
20,0 g   Spalt Select   pellets   4,8%   75 min.   13,9 IBU

Overige ingrediënten
Hoeveelheid   Naam   Type   Gebruik
5,0 g   Kruidnagel   specerij   koken

Gist
Hoeveelheid   Naam   Type
1 pak(ken)   Belgian Ale Yeast (1214)   bovengist

Jacques

De T-58 en de Wyeast #1214 lijken best wel wat op elkaar.
Beide geven een fruitige banaanachtige smaak en beide hebben iets fenolisch en geven ze hogere alcoholen. De smaakprofielen verschillen niet veel.

Beide kunnen. Misschien een idee om een gedeelte van je brouwsel af te splitsen om de gisten te vergelijken?


Overigens zou ik de 5 g kruidnagel weglaten uit het recept. Als je een dergelijke hoeveelheid kruidnagel toevoegt maakt het helemaal niet meer uit welke gist je gebruikt. Je zult alleen kruidnagel proeven! Zelfs 1 kruidnagel op 22 liter wort overheerst in de smaak.

RobinB

Ik vind de T58 en W1214 (Chimay gist) best verschillend. De laatste vind ik ook lekkerder, dus als je ze beide hebt of makkelijk kan krijgen en je geen probleem hebt met het maken van een starter, zou ik die adviseren.

Dan heb je ook meteen een oplossing voor de kruidnagel.
De Chimay gist geeft wel wat kruidnagelsmaak van zichzelf, wat je kan bevorderen met een kruidnagelrust van je (deel-)maisch.

Een kruidnagel zelf toevoegen geeft echter een andere smaak doordat de smaak nog wordt veranderd door de gist inwerking. Ik vind het resultaat daarvan niet lekker, heb het een aantal keren geprobeerd.

Jacques

Ook de T-58 geeft een kruidnagelachtige smaak. De profielen lijken echt veel op elkaar. De 1214 is wat fruitiger. (Zit nu aan een Chimay Wit.)

Robert1968

Mijn ervaring is dat de T-58 niet echt ver doorgist (dan de 1214) en daardoor een wat zoeter bier oplevert. Er zijn meerdere mensen op het forum (waaronder ik) die met deze gist een minder schuimhoudbaarheid verkrijgen.

Adrie

Ik vind de T-58 en de 1214 totaal niet op elkaar lijken. En dat komt omdat ik het smaakprofiel van de t-58 niet waardeer (understatement) en die van de 1214 juist wel. Ik zou in alle gevallen voor de 1214 kiezen. De T-58 komt mijn brouwerij niet in.

Jacques

Citaat van: Adrie op 01-08-2013  09:25 uIk vind de T-58 en de 1214 totaal niet op elkaar lijken. En dat komt omdat ik het smaakprofiel van de t-58 niet waardeer (understatement) en die van de 1214 juist wel. Ik zou in alle gevallen voor de 1214 kiezen. De T-58 komt mijn brouwerij niet in.

Door gisten op voorhand uit te sluiten doe je je behoorlijk te kort.

De T-58 kan mooie bieren geven. Probeer hem eens op een ander biertype dan waarop jij hem gebruikt hebt. Of bij een andere temperatuur.
Het fenolische van zowel de T-38 als de Chimay gist past nu eenmaal niet bij elke biertype.


Adrie

Ik heb vele bieren (en bierstijlen) van anderen geproefd met deze gist om te weten dat ik hem niet lekker vind. Waarom zou ik mezelf kwellen en op zoek gaan naar een bier waar ik hem eventueel wel lekker in zou vinden? Dank u den koekoek.

RobinB

Ik ben het eens met Adrie. Ik vind het duidelijk verschillende gistprofielen en heb ook een voorkeur voor de Chimay. :)

De-Geert

Citaat van: Adrie op 01-08-2013  09:25 uIk vind de T-58 en de 1214 totaal niet op elkaar lijken. En dat komt omdat ik het smaakprofiel van de t-58 niet waardeer (understatement) en die van de 1214 juist wel. Ik zou in alle gevallen voor de 1214 kiezen. De T-58 komt mijn brouwerij niet in.
Grappig, er staat toch echt Adrie bij dit bericht maar ik dacht dat ik het geplaatst had. Misschien dacht ik het alleen.  :D


Jacques

Citaat van: De-Geert op 01-08-2013  20:08 uGrappig, er staat toch echt Adrie bij dit bericht maar ik dacht dat ik het geplaatst had. Misschien dacht ik het alleen.  :D

Maar wat staat jullie dan zo tegen aan de de T-58?
Ik heb er mooie bieren mee gebrouwen.

Mijn inziens moet een gist niet veroordeeld worden omdat het niet de smaak is van een paar bekende forumleden.

RobinB

Citaat van: Jacques op 01-08-2013  22:28 uMijn inziens moet een gist niet veroordeeld worden omdat het niet de smaak is van een paar bekende forumleden.

Dat gebeurt ook niet.

Er wordt gevraagd naar persoonlijke voorkeuren en die worden gegeven. Ik vind de T58 bijvoorbeeld helemaal geen slechte of vieze gist, maar heb wel de voorkeur voor de W1214.
Iedereen snapt wel dat een persoonlijke voorkeur van de een niet overeen hoeft te komen met die van de ander.

Jacques

Citaat van: RobinB op 01-08-2013  22:54 uDat gebeurt ook niet.

Er wordt gevraagd naar persoonlijke voorkeuren en die worden gegeven
...
Iedereen snapt wel dat een persoonlijke voorkeur van de een niet overeen hoeft te komen met die van de ander.
Het gaat om de manier waarop de voorkeur beschreven wordt... Adrie en Geert laten in feite weten dat zij niets met deze gist van doen willen hebben.

Ik ben heel benieuwd of zij onder woorden kunnen brengen wat hun zo tegen staat aan deze gist. Hij geeft een kruidige fenolische smaak maar dat doen wel meer gisten.


Adrie

Je hebt kruidig en kruidig en fenolisch en fenolisch.  Ik kan niet omschrijven welke smaak mij niet bevalt. Hoe omschrijf je de smaak van een appel, een banaan of een pleister? Ieder zijn smaak, maar ik vind het smaakprofiel van de T-58 niet lekker. Daar hoeft niemand dramatisch over te doen. Ik ken zat mensen die het een goede gist vinden en dat is hun goed recht. Als hier gevraagd word naar persoonlijke meningen, dan geef ik die. Niet meer en niet minder. Niemand hoeft zich daar iets van aan te trekken.

Silk

Heel blij met alle reacties, ook met persoonlijke smaakvoorkeuren!

Wat ik ga voorstellen vanavond / morgenochtend als ik de brouwmaatjes zie, is de kruidnagel weglaten.
We hebben ons eerste biertje met de T-58 gedaan, daar hebben we nog een zakje van liggen en ik heb de W1214 besteld met de mouten en hoppen. Dus we kunnen morgen nog een besluit nemen welke we pakken. Helaas kunnen we nog niet proeven wat dit gist met ons biertje gedaan heeft, omdat we hem morgen pas kunnen bottelen. De navergisting na het overhevelen kwam pas heel laat op gang (duurde een week!) dus we hebben het bottelen uit moeten stellen. Maar we willen ons brouwschema van 1x per maand niet aanpassen dus hebben we morgen een iets "drukkere" dag.

Is dat trouwens ook iets herkenbaars voor de mensen die de T-58 wel vaker gebruiken?
We hebben ons eerste biertje gebrouwen en laten vergisten in een plastic vergistingsvat (zie foto in het voorstel-topic), na een week was de hoofdvergisting klaar dus hebben we overgeheveld in een mandfles om nog twee weekjes te laten staan. Eerste week nog een beetje navergisting doordat de boel weer in beweging is gekomen en daarna een rustperiode. Die eerste week gebeurde er totaal niets. Ik begon me dus een beetje zorgen te maken... Toen we na 10 dagen besloten hadden dan maar te gaan bottelen en te zien wat het resultaat wordt, en ik de fles uit de berging wilde halen, zag ik dat de vergisting toch weer op gang was gekomen! Dit heeft nog even een kleine week rustig doorgeblubt en sinds afgelopen maandag is hij in rust.
Ik vond dit vrij apart eigenlijk... of ligt dat niet aan het type gist maar aan de temperatuur? 23 graden in mijn berging, en die is behoorlijk constant (± 1 graad max)

Op zich heb ik geen probleem met splitsen en apart vergisten om beide gisten te testen, maar we wilden ook al splitsen bij het lageren: een mandfles zonder houtchips en fruit, en een mandfles mét. Om nog een keer te splitsen voor twee verschillende vergistingen...  :-[

Het is me in ieder geval duidelijk dat er geen technisch probleem is bij de combinatie van het recept met één van beide gisten, behalve dan dat de schuimvastheid van de T-58 blijkbaar wel eens te wensen overlaat.


Jacques

Citaat van: Silk op 02-08-2013  15:16 uIs dat trouwens ook iets herkenbaars voor de mensen die de T-58 wel vaker gebruiken?
We hebben ons eerste biertje gebrouwen en laten vergisten in een plastic vergistingsvat (zie foto in het voorstel-topic), na een week was de hoofdvergisting klaar dus hebben we overgeheveld in een mandfles om nog twee weekjes te laten staan. Eerste week nog een beetje navergisting doordat de boel weer in beweging is gekomen en daarna een rustperiode. Die eerste week gebeurde er totaal niets. Ik begon me dus een beetje zorgen te maken... Toen we na 10 dagen besloten hadden dan maar te gaan bottelen en te zien wat het resultaat wordt, en ik de fles uit de berging wilde halen, zag ik dat de vergisting toch weer op gang was gekomen! Dit heeft nog even een kleine week rustig doorgeblubt en sinds afgelopen maandag is hij in rust.
Ik vond dit vrij apart eigenlijk... of ligt dat niet aan het type gist maar aan de temperatuur? 23 graden in mijn berging, en die is behoorlijk constant (± 1 graad max)

Ik denk niet dat dit aan gist ligt. Het lijkt er een beetje op dat het bier al helemaal utvergist was (inclusief de nagisting) toen je gingen overhevelen. Bij een omgevingstemperatuur van 22 à 23 ºC kan het in de vat snel oplopen tot 27 à 29 ºC. De vergisting gaat dan heel snel. 
Dat je weer wat schuimvorming hebt gekregen komt waarschijnlijk door de hogere temperatuur van de afgelopen tijd.

Monkey

Heb je bij overhevelen en voor bottelen je eind s.g. gemeten?
Mijn eerste 3 bieren heb ik gebrouwen met T-58 en ik ben niemand tegengekomen die ze niet lekker vond, kruidig. Mijn ervaring is dat de T-58 heel snel redelijk ver uitgist (schijnbare vergistingsgraad >80%) Ik had toen ook geen temperatuurcontrole op de vergisting.

De W1214 heb ik één keer gebruikt voor een hele sterke tripel en die smaakte naar peer (echt duidelijk, maar wel lekker).

RobinB

Citaat van: Monkey op 02-08-2013  18:40 uMijn ervaring is dat de T-58 heel snel redelijk ver uitgist (schijnbare vergistingsgraad >80%)
Had je ook suiker in de stort van die bieren?

Silk

Citaat van: Monkey op 02-08-2013  18:40 uHeb je bij overhevelen en voor bottelen je eind s.g. gemeten?
Mijn eerste 3 bieren heb ik gebrouwen met T-58 en ik ben niemand tegengekomen die ze niet lekker vond, kruidig. Mijn ervaring is dat de T-58 heel snel redelijk ver uitgist (schijnbare vergistingsgraad >80%) Ik had toen ook geen temperatuurcontrole op de vergisting.

De W1214 heb ik één keer gebruikt voor een hele sterke tripel en die smaakte naar peer (echt duidelijk, maar wel lekker).

De SG na het brouwen was 1061, de SG bij overhevelen 1021.
@Jacques: De vergisting is na die 10 dagen stilstand wel degelijk weer op gang gekomen want ik heb opnieuw bubbels door het waterslot zien gaan. Nog geen eind-SG want bottelen kwam er niet meer van: we kregen bezoek van nieuwsgierige/geïnteresseerde ouders en daar ging de tijd die we hadden tijdens het hop koken aan op. Morgen nieuwe poging tot bottelen, dus dan hebben we meer gegevens :)

We hebben met het brouwsel van vandaag (zie recept in OP) gekozen voor de T-58, en wel omdat we erg benieuwd zijn of we die typische gistsmaak waar jullie het over hebben ook kunnen herkennen in brouw 1 en brouw 2.

Jacques

Citaat van: Silk op 03-08-2013  23:48 u@Jacques: De vergisting is na die 10 dagen stilstand wel degelijk weer op gang gekomen want ik heb opnieuw bubbels door het waterslot zien gaan.

Dit wil niet zo veel zeggen. Door opwarming kan het bier minder koolzuur bevatten. Dat vrijkomende koolzuur verlaat de vergistingsfles door het waterslot.
Maar het kan ook zijn dat door de hogere temperatuur de inderdaad opnieuw begonnen is, hoewel dat niet vaak voorkomt. Door het SG te meten weet je meer.

Citaat van: Silk op 03-08-2013  23:48 uWe hebben met het brouwsel van vandaag (zie recept in OP) gekozen voor de T-58, en wel omdat we erg benieuwd zijn of we die typische gistsmaak waar jullie het over hebben ook kunnen herkennen in brouw 1 en brouw 2.

Elke gist heeft een specifieke smaak. Je herkent die smaak het beste door een brouwsel te splitsen en na aan beide delen een andere gist toe te voegen. Na het bottelen kun je na een paar weken vergelijken. Het is leuk om dat een maand of twee later nog een keer te doen. Je zult zien dat de bieren zich verschillend ontwikkelen.

Monkey

Citaat van: RobinB op 03-08-2013  00:11 uHad je ook suiker in de stort van die bieren?

Ja, 14,3%

RobinB

Gewichtsprocenten van de stort (zoals gebruikelijk aangegeven)?
Dan is dat ca. 18% van het extract, er vanuit gaande dat je rendement tussen de 75-80% ligt.
De suiker wordt nagenoeg volledig vergist, wat de relatief hoge SVG (minstens ten dele) kan verklaren. :)

T58 staat namelijk bekend als een gist die moeite heeft met maltotriose en dus slechts matig ver uitgist.

Monkey

Inderdaad als percentage van de stort. Ik heb het even nagekeken in mijn aantekeningen: mijn rendement stond toen nog veel lager (rond 70%), vanwege hoge verliezen bij het filteren. De suikerstort was ook nog toegevoegd net na de hoofdgisting en daardoor wel 23-25% van het extract. Dat verklaart dan inderdaad de hoge svg.

Ronnie

Citaat van: Jacques op 31-07-2013  23:14 uOverigens zou ik de 5 g kruidnagel weglaten uit het recept.

Zeker en vast!
Heb je al eens 5 g kruidnagel afgewogen Silk?

Anekdote: enige jaren geleden was een bedrog vastgesteld:
Bij een reder was een van z'n kleinere schepen gezonken en ie had valse facturen gemaakt. De lading zou uit enkele tonnen kruidnagel bestaan hebben.
Meneer bleek x keer de wereldjaarproductie te vervoeren  ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.