Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Te koop gevraagd: schrootmolen of wals  (gelezen 7829 keer)

Offline zeebrew

• Senior lid
  • Land: nl
  • mens sana non potest vivere in corpore sicco
Te koop gevraagd: schrootmolen of wals
« Gepost op: 31-07-2013 14:14 u »
De blikken raken op dus we gaan richting de granen, maar die moeten wel geschroot worden. Wie heeft nog een molentje, pasta wals of anderszins liggen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Te koop gevraagd: schrootmolen of wals
« Reactie #1 Gepost op: 31-07-2013 21:03 u »
De blikken raken op dus we gaan richting de granen, maar die moeten wel geschroot worden. Wie heeft nog een molentje, pasta wals of anderszins liggen?

Je woont in een omgeving waar volgens mij meer hobbybrouwers wonen. Is het geen idee om je aan te sluiten bij een vereniging voor hobbybrouwers? Vaak kun je daar wel iemand vinden waar je terecht kunt om te schroten.

En verder kun je Marga schrootmolen kopen. Dat is een kleine walsenmolen met een beperkte capaciteit. Bij de Duitse e-bay te koop voor nog geen € 60 inclusief verzendkosten...
Voor een € 70 heb je een schijvenmolen, en voor zo'n  € 130 heb je volwaardige walsenmolen.
Voor niet al te veel geld hoef je niemand meer lastig te vallen.

Offline GeBaxke

• Senior lid
  • Ik zeg plop, druk erop.
« Reactie #2 Gepost op: 31-07-2013 21:20 u »
Of je koop geschroot mout. Spaar je nog ff door :)

Offline arjanb

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: ae
« Reactie #3 Gepost op: 31-07-2013 21:55 u »
Ik heb nog wel een schijvenmolen die je tegen verzendkosten mag hebben.

Stuur me even een pm met je contactgegevens (email, telefoon en adres) als je interesse hebt. Ik ben nu nog even op vakantie, maar volgende week weer terug. 8)

Offline zeebrew

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 31-07-2013 22:06 u »
Ik heb nog wel een schijvenmolen die je tegen verzendkosten mag hebben.

Stuur me even een pm met je contactgegevens (email, telefoon en adres) als je interesse hebt. Ik ben nu nog even op vakantie, maar volgende week weer terug. 8)
Helemaal top!  je hebt een PM

Offline zeebrew

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 31-07-2013 22:10 u »
Je woont in een omgeving waar volgens mij meer hobbybrouwers wonen. Is het geen idee om je aan te sluiten bij een vereniging voor hobbybrouwers? Vaak kun je daar wel iemand vinden waar je terecht kunt om te schroten.

En verder kun je Marga schrootmolen kopen. Dat is een kleine walsenmolen met een beperkte capaciteit. Bij de Duitse e-bay te koop voor nog geen € 60 inclusief verzendkosten...
Voor een € 70 heb je een schijvenmolen, en voor zo'n  € 130 heb je volwaardige walsenmolen.
Voor niet al te veel geld hoef je niemand meer lastig te vallen.
Jaques en anderen: bedankt voor de suggesties en het meedenken, ik ben nog echt aan het opstarten en sprokkel de spulletjes bij elkaar, met de hulp hier op het forum lukt het aardig, iedereen erg bedankt!

Offline TJ

• Vol lid
  • In for a penny, in for a pint
« Reactie #6 Gepost op: 16-09-2013 10:38 u »

Waar zoek je dan precies op? Bij "Marga" krijg ik vooral boeken, bij "Malz Brecher" krijg ik geen resultaten en toont-ie resultaten voor "Malz Buecher".

Offline zeebrew

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 16-09-2013 11:10 u »
Citaat
Waar zoek je dan precies op? Bij "Marga" krijg ik vooral boeken, bij "Malz Brecher" krijg ik geen resultaten en toont-ie resultaten voor "Malz Buecher".
http://www.amazon.de/Bielmeier-040012-M%C3%BChle-aus-Edelstahl/dp/B00750V81I

Offline TJ

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 16-09-2013 11:59 u »
Ah, op Amazon.de :) .

Wellicht voor mij interessant (wil max 10 liter per keer gaan maken), ik zie alleen geen mogelijkheid tot het aansluiten van een boormachine, klopt dat? Verder stemt "gewöhnlich versandfertig in 1 bis 2 Monaten" ook niet heel hoopvol :weetniet: ...

Offline cpmb

• Vol lid
  • Van Blik tot Volledig mout
« Reactie #9 Gepost op: 16-09-2013 12:40 u »
Voor ongeveer 20 euro meer als de Bielmeier heb je hier tot 20 sept een walsenmolen.
Ik had nog een verkoper in Barneveld, maar zie dat deze nu alleen nog ketels verkoopt :(

Offline lokitje

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #10 Gepost op: 16-09-2013 16:39 u »
Ik heb die Marga ook :) dacht ook dat ik er daarmee relatief goedkoop vanaf kwam. Eerste keer dat ik die molen gebruikte was ik voor één brouwsel van tien liter drie uur bezig met schroten en behoorlijk arbeidsintensief ook door de kleine korf en korte walsen.
Daarom toch nog maar een Chinees type walsen molen besteld voor 85 euro. Daarmee was ik slechts tien minuten bezig! :)
Dubbele kosten maar toch blij nu met het Chinees type molen.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #11 Gepost op: 16-09-2013 22:10 u »
Voor ongeveer 20 euro meer als de bielmeier heb je hier tot 20 sept een walsenmolen.
De Marga is inderdaad duurder geworden. Toen ik hem kocht was hij maar iets van € 50 incl verzenden of zo?

Offline cpmb

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 16-09-2013 22:46 u »
De Marga is inderdaad duurder geworden. Toen ik hem kocht was hij maar iets van € 50 incl verzenden of zo?

Klopt hij is duurder geworden. Ik weet niet welke beter is, ik heb nog geen molen.
Maar de Marga duurt 1 tot 2 maanden voor deze geleverd wordt.

ik dacht ik meld een iets duurder alternatief :)

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 16-09-2013 22:59 u »
Eea ligt aan je gebruik en de actuele prijzen. De Marga is beperkter qua doorvoer, zo'n 30-40 kg/uur. De Chinees moet makkelijk >100 kg/uur kunnen. Het schrootresultaat is van beide prima.
Toen de Chinees nog € 95 was, was dat natuurlijk een no-brainer.
Nu is hij volgens mij zo'n € 130?

Offline Remy

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwerij De Bierloods
    • Hobbybrouwerij De Bierloods
« Reactie #14 Gepost op: 17-09-2013 01:43 u »
Eea ligt aan je gebruik en de actuele prijzen. De Marga is beperkter qua doorvoer, zo'n 30-40 kg/uur. De Chinees moet makkelijk >100 kg/uur kunnen. Het schrootresultaat is van beide prima.
Toen de Chinees nog € 95 was, was dat natuurlijk een no-brainer.
Nu is hij volgens mij zo'n € 130?

http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/overige-hobby-en-vrije-tijd/m696313681-3045-bierbrouwers-moutmolen-walsenmolen-mout-molen-schroot.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

De Chinees tot 20 september € 90,50 incl verzenden. Ik heb er ook een besteld!

Offline lokitje

• Boven 10 berichten
  • *

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 17-09-2013 08:50 u »
Ik heb die Marga ook :) dacht ook dat ik er daarmee relatief goedkoop vanaf kwam. Eerste keer dat ik die molen gebruikte was ik voor één brouwsel van tien liter drie uur bezig met schroten en behoorlijk arbeidsintensief ook door de kleine korf en korte walsen.

Wat heb je in hémelsnaam gedaan? ???
Mout voor een dergelijk brouwsel (ca. 3 kg?) heb ik er in zo'n 5 minuten door. :)

Offline cpmb

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 17-09-2013 09:00 u »
Toen de Chinees nog €95 was, was dat natuurlijk een no-brainer.
Nu is hij volgens mij zo'n €130?

Bij de brouwwinkels is de Chinees inderdaad zo'n 130,-- maar er zijn meerdere (ehh nu nog maar 1 waarvan ik weet) aanbieders die ze goedkoper aanbieden voor zo'n 100,-- en nu dus tot 20 sept voor 85,--
Dit jaar zit het er voor mij niet in om een molen te kopen, maar ik wil dit volgend jaar wel gaan doen. Ik hou het nu alleen nog maar in de gaten. Beide zouden voor mij voldoen want ik brouw toch niet meer dan 20-25 max. En ben ook niet van plan om groter te gaan ;)

Offline lokitje

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 17-09-2013 17:56 u »
Wat heb je in hémelsnaam gedaan? ???
Mout voor een dergelijk brouwsel (ca. 3kg?) heb ik er in zo'n 5 minuten door. :)

Met de hand?

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 17-09-2013 19:17 u »
Nee, zie het betreffende topic; er past precies een boortje 10 in het gat. :)
Maar het was wel een accuboormachine die ik bewust rustiger heb laten draaien.

3 uur is echt extreem lang, ook met de hand.

Offline lokitje

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 17-09-2013 19:34 u »
Hihi laat het er twee zijn geweest het voelde zeker als drie! Het handmatig draaien wordt na een tijdje behoorlijk zwaar :D
Ik ben helaas niet de eigenaar van een accuboormachine :( ook is de korf erg klein en het opvangbakje is ook ontzettend klein dus die moest ik telkens bij vullen en leeggooien... Bovendien moest ik de mout af en toe wat helpen omdat het boven de walsen op  één of andere manier niet meer doorliep. Bedenk nu dat ik de walsen toen misschien ook  iets grover had kunnen instellen om de doorvoer wat gemakkelijker te maken. Ik heb dat toen niet meer geprobeerd.
Ik heb na dat draaien besloten om mijn verlies te pakken en een Chinese molen te bestellen en de Marga te bewaren als een back up molen mocht er eens iets aan die Chinese kapot gaan.
Misschien investeer ik dan wel in een accuboormachine nu ik weet dat ik die op de Marga toch kan gebruiken.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 17-09-2013 19:59 u »
De walsen moeten sowieso op de meest wijde stand inderdaad en de trechter is te nauw.
Het opvangbakje kan je bypassen zodat je aan één stuk door kan gaan.

Het draaien met de hand vind ik lichter gaan dan mijn Maltmill. :)

Offline lokitje

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 18-09-2013 04:57 u »
Met een gemodificeerde Marga zou het inderdaad  mogelijk zijn. Ik had ook de gedachte om er een grotere en wijdere korf op te zetten. Ik vond het zelf gemakkelijker om maar een Chinese molen te bestellen. Ik heb er nu dus  de Marga als back up :) en voor muesli als ik daar eens trek in heb ;-)

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 18-09-2013 10:11 u »
Meel kan je er ook mee malen, wel nog vrij grof, maar goed genoeg om voor brood. Best een leuk dingetje die Marga. :)

Offline TJ

• Vol lid
« Reactie #24 Gepost op: 18-09-2013 12:06 u »
http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/overige-hobby-en-vrije-tijd/m696313681-3045-bierbrouwers-moutmolen-walsenmolen-mout-molen-schroot.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

De Chinees tot 20 september € 90,50 incl verzenden. Ik heb er ook een besteld!

Hij ziet er wel anders uit dan de molen van 130 op Brouwmarkt.nl? Of was dat niet "de Chinees" :-[ ? Heb de verkoper even gemaild met de vraag of er ook een boor op kan en hoeveel gedoe het is er een plaat onder te zetten.

Tags: