Gist cursus

Gestart door webhunter, 18-04-2010 13:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

webhunter

Beste Forumleden,

Weet iemand of er dit voor- of najaar een gist cursus wordt georganiseerd? Als eerste stap zou ik graag willen leren hoe je een goede giststarter kan maken (en kan testen). Ook zou ik graag willen weten en experimenteren hoe je zelf gist kan opkweken. Bij voorkeur een cursus die gegeven wordt in de regio: Nijmegen - Den Bosch - Arnhem.

Alvast hartelijk dank.

j3r03nq

Volgens mij hebben wij een dergelijk onderwerp wel in de planning zitten bij het gilde (Maasland Thuisbrouwers Genootschap).
Maar wanneer en wat precies de inhoud is weet ik zo niet uit het hoofd. Wellicht weten Martin of William daar meer over te vertellen.

orangeloo

In mijn zoektocht naar een cursus over gist kweken, op een plaat, schuine buis of hoe het ook allemaal heten mag kwam ik deze topic tegen. Ik weet dat het al een poosje geleden is dat deze topic is gestart maar toch de vraag...

Weet iemand een cursus, waarschijnlijk meerdaags, die over gist opkweken gaat in de breedste zin van het woord.
Ik heb zelf wel al het boek "de eerste stappen in gist kweken" van Pierre Rajotte aangeschaft en daar ben ik in aan het lezen, maar ik ben toch meer van de praktijk dan van het lezen dus een praktijk cursus zou mij beter liggen.  :brouwen:

William

Citaat van: j3r03nq op 18-04-2010  14:41 uVolgens mij hebben wij een dergelijk onderwerp wel in de planning zitten bij het gilde (Maasland Thuisbrouwers Genootschap).
Maar wanneer en wat precies de inhoud is weet ik zo niet uit het hoofd. Wellicht weten Martin of William daar meer over te vertellen.

Dit idee is in ieder geval nooit serieus opgepakt door ons.

Ik schat dat 't Wort Wat wel zo'n cursus in petto heeft. Je moet dat inderdaad leren door te doen.

RobinB

Een en ander is vergelijkbaar met een starter. Het is niet moeilijk, maar je moet gewoon doen om er ervaring in te krijgen. Er zijn een paar topics over ook met foto's.

Het belangrijkste is het leren herkennen van gist. Op een standaard agarplaat ziet gist er vrijwel altijd hetzelfde uit. Het zijn mooie bolle kolonies met een kleur van room en lijkt daar ook wel wat op. Soms zijn ze iets droger tot zijdeglans, maar wees bij dergelijke kolonies beducht op contaminaties. Vooral wanneer het de minderheid is.

Verder kan je heel weinig stamspecifieks met de koloniemorfologie. Identificatie vraagt al verdere methoden.
Wel lukt het doorgaans heel goed om gist van bacteriën te (onder-)scheiden.
Zodra je het ziet, snap je het meteen. :)

seed7

Citaat van: RobinB op 31-07-2013  23:17 uIdentificatie vraagt al verdere methoden.

Duiken we dan meteen degenen in of is er met een goede microscoop of andere eenvoudigere middelen ook nog iets te doen (anders dan brouwen en proeven)?

Ingo

RobinB

Nee, je kan een heel eind komen met omzettingsreacties. Maar ook daar moet je die testjes wel voor hebben.

seed7

Citaat van: RobinB op 01-08-2013  16:52 uNee, je kan een heel eind komen met omzettingsreacties. Maar ook daar moet je die testjes wel voor hebben.

Je voert ze iets specifieks en krijgt een bepaald resultaat, zoals de stofjes in agar die een kolonie kleuren, of een geurtje bij brett? Kun je daarmee dan ook giststammen onderscheiden, of alleen wel/niet gist/brett/bacterie.

Heb ergens 'Handbook of Microbiological Media' gevonden, zal eens wat neuzen.

Wat is de correcte Engelse vertaling voor "omzettingsreacties"?

Ingo

RobinB

Op zich kan je low-level identificatie redelijk met een agarplaat en microscoop.
Wel/niet gist/bacterie is obv de kolonies goed te doen. Wel/niet brett misschien ook wel als je z'n uiterlijk kent. Bij twijfel kan de microscoop doorslag geven, vooral bij bacteriën.

Er zijn kleur-agars waarbij de kolonies een kleur krijgen voor een grove species indicatie, maar die zijn nooit gespitst op biergisten. Die bieden dus geen intra-species stamdifferentiatie.
De mij bekende teststrips zijn ook meest gefocust op klinisch relevante isolatoren, maar iets dergelijks is er vast en zeker voor de voedingsindustrie determinatie. Daarmee, indien uitgebreid genoeg, zou stamdifferentiatie wel mogelijk moeten zijn. Anders zou bijvoorbeeld één pipetteerfoutje bij Wyeast een hele productlijn om zeep helpen... ;)

 
Omzettingsreacties laten zich denk ik het best vertalen met "assimilation tests".

seed7


RobinB

Graag gedaan!
Laat anders in een topic weten waar je (al) mee bezig bent?
Waarschijnlijk ook interessant voor anderen en samen weten we best veel hier. :)

seed7

Citaat van: RobinB op 01-08-2013  22:12 uLaat anders in een topic weten waar je (al) mee bezig bent?

Investeren in de gist-kant ipv een chroomglimmendhermsmonster, tzt, eerst wat meer literatuuronderzoek, dan wat middelen vrijmaken (ahum) en ook nog een plekje vinden,

Edit: helaas ;)

Ingo

RobinB

Citaat van: seed7 op 01-08-2013  22:18 uhelaas ;)

Ja, dat is bekend.
Neemt niet weg dat het op hobbyniveau goed genoeg kan werken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.