Moutextract

Gestart door Yourik, 29-07-2013 21:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yourik

Hallo iedereen,

Ik ben nu volop bezig met het brouwen uit blik. Volgens mij is de volgende stap naar het echte brouwen, het brouwen met moutextract.
Nu heb ik een vraag. Is Brouwland de enige die moutextracten verkoopt? Of zijn er nog, en zijn er nog meer soorten moutextracten te verkrijgen?

Jacques

Citaat van: Yourik op 29-07-2013  21:52 uIk ben nu volop bezig met het brouwen uit blik. Volgens mij is de volgende stap naar het echte brouwen, het brouwen met moutextract.
Nu heb ik een vraag. Is Brouwland de enige die moutextracten verkoopt? Of zijn er nog, en zijn er nog meer soorten moutextracten te verkrijgen?

Het aantal soorten moutextract dat hier in Nederland en België te koop is, is inderdaad beperkt. Als je moet moutexract gaat werken moet je ook koken, filteren en koelen. Als je voor het filteren een Javalfilter gebruikt kun je die ook gebruiken voor het filteren van het beslag...
De stap naar volledig brouwen is dan meteen gemaakt. Door te brouwen met mout heb je qua ingrediënten geen enkele beperking meer. Het is niet zo verwonderlijk dat veel hobbybrouwers het brouwen met moutextract overslaan. Ook omdat moutextract ten opzichte van mout heel prijzig is!

luftie

Citaat van: Jacques op 29-07-2013  22:19 uOok omdat moutextract ten opzichte van mout heel prijzig is!

En je alleen de molen nog nodig hebt... Advies: overslaan en gelijk echt beginnen, veeel meer eer van je werk en gevoel bij heb product..

Cees

Ik brouw (oa) met moutextract. Veel keus en smaak is er niet in (bij van der Kooy hebben ze ook nog wat), maar dat hoeft ook niet echt vind ik. Ik gebruik er namelijk kleine hoeveelheiden speciaalmouten bij, die ik laat trekken als thee (steepen) mbv een hop/moutzak en die zo kleur en smaak geven. Het nadeel is wel dat je niet kan varieren in het maischen en je beperkter bent in de keuze van de mouten, omdat niet alle mouten geschikt zijn hiervoor. In de keuze van je hop en gist maakt het geen verschil. Het voordeel is dat het eenvoudiger is in het recept en je heel veel tijd bespaart, omdat je het maischen en het filteren/spoelen overslaat. Dat is mijn reden om het op deze manier te doen, simpelweg de tijd. Ik filter nooit en krijg een helder eindresultaat zonder bijsmaken, dus filteren is mijns inziens niet nodig.

Of je uiteindelijk de stap van moutextract (met steepen) over wil slaan, is dus helemaal afhankelijk van wat je zelf wil. Het heeft voor- en nadelen.

Sjeng

Ik heb de stap om te brouwen met moutextract zelf overgeslagen. Zoals eerder al gezegd, als je toch moet gaan koken en filteren, waarom dan niet ook meteen maischen van tevoren? Het enige extra dat je nodig hebt is een moutmolen. Op dit moment zie ik er bij het zoeken naar "moutmolen" of "schrootmolen" al 2 nieuwe staan op marktplaats voor 85 of 90 euro. Zelf heb ik destijds die van 90 euro gekocht, aangezien de aanbieder Menno ook een forumlid is. Over deze molen ben ik dik tevreden!

Wat de keuze ook gaat worden, succes met je volgende stap! :brouwen:

RobinB

Er zijn zoals Cees ook aangeeft ook voordelen van moutextract brouwen. Ten eerste neemt het minder tijd in beslag, het maischproces kan je overslaan. Het filteren kan je sterk beperken door het gebruik van een meelzeef of hopzakje bij hopbellen. Een hevelfilter is dan al niet nodig.

Een redelijke pannenset heeft wel een pan van 5 liter. Niet zelden heeft een goed uitgeruste keuken meer dan één pan van dat formaat. Sommigen hebben zelfs al een soeppan van 8-9 liter.
Afhankelijk van je bestaande uitrusting hoef je dan dus ook geen extra pannen aan te schaffen.
Met extractbrouwsels kan je immers makkelijk je brouwsel verdelen over twee pannen of "high gravity" brouwen.
Met "high gravity" maak je je brouwsel dan wat zwaarder in de ketel, waarna je het in je gistvat terug aanlengt met koud water tot je doelSG. Hiermee sla je meerdere vliegen in 1 klap, het koelen versnel je hier ook mee.
Gecombineerd met "au bain Marie" koelen in de gootsteen/badkuip en evt. het slim gebruik van ijsklontjes heb je dan ook geen koelspiraal meer nodig.

Eigenlijk kan je met iedere goed uitgeruste keuken al extractbrouwen.
Zo is het een mooie tussenstap voor wie eerst nog niet ca. € 200 wil investeren in brouwapparatuur of wie op kleine schaal snel en makkelijk wil blijven brouwen.

Met de door Cees aangehaalde methoden zoals steepen met speciaalmouten (cara's/choco's) is het beperkte extract aanbod ook geen probleem meer. Zulke combinaties geven een even goed bier als zelf-maisch brouwsels, in de VS hebben ze regelmatig prijzen gewonnen temidden van zelfmaischbrouwsels. :)

Yourik

Dankt u, collega Brouwers.

De beslissing is gevallen.  :biersmile: Ik zal me even toeleggen op het moutextract brouwen. De reden hiervoor is dat ik graag dingen in elkaar steek. In de toekomst komt er sowieso een HERMS installatie.
Citaat van: RobinB op 31-07-2013  13:00 uMet extractbrouwsels kan je immers makkelijk je brouwsel verdelen over twee pannen of "high gravity" brouwen.
Tot die tijd zal ik het bij moutextracten en High Gravity brouwen houden.
Bedankt trouwens voor de tip RobinB.

Nu rest er nog een vraag. Waar kan ik meer info vinden rond de High Gravity manier die werd voorgesteld?
 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.