Voorstellen: Edo

Gestart door Edolem, 28-07-2013 23:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edolem

Zo de volgende batch staat te gisten op de emmer.
Pils, nog altijd van blik, Brewferm: 16 liter, 500 gram
gemeten SG - 1038

Oh maar maakt natuurlijk uit, bij welke temperatuur je meet, toch?
Dit was gewoon bij 25 ºC.

Jacques

Citaat van: Edolem op 01-09-2013  13:14 uOh maar maakt natuurlijk uit, bij welke temperatuur je meet, toch?
Dit was gewoon bij 25 ºC.

Meten hoor je doen bij 20 ºC.

Voor een correctietabel zie hier.

Edolem

Zo.. alle blikken op. Nog eenmaal een flinke tripel bottelen. Boek van Arie gekocht en flink aan het doorlezen. Pittige stof toch dat brouwen, vooral deel 3. Eerst maar eens het voorgestelde recept proberen.
En... wat materiaal gaan inkopen.
Dus nog zoekende naar een fijne schrootmolen, filter en koeling.
De schrootmolen zat ik te denken aan: http://link.marktplaats.nl/696313681
Is dat een goeie?
Filter denk ik dat niet eigenwijs ga doen, maar gelijk een wortverzamelpijp ga maken (YES!) moet lukken. Past mooi in mijn LIDL brouwpan. Enige nadeel: moet ik toch weer eenmaal overgieten, na het maischen omdat ik ook in dezelfde LIDL pan wil koken.
Het lijkt me namelijk erg makkelijk om gewoon de temperatuur en de tijd in te stellen en klaar!
Koeling lijkt me nog een probleem...  Ik heb geen zin om hier 80/100 euro voor te betalen, maar ja wat moet dat moet!
Iemand nog iets goeds liggen?

bazje

Ik heb niks goeds aan materiaal liggen, maar wel aan kennis!
In Meerssen zit een bierbrouwers-gilde, "Entre Les Collines"
Da's volgens mij voor jou net een dorpje verder?
Wanneer je nu voor het echie gaat brouwen lijkt het mij slim dat je eens meekijkt bij een ervaren brouwer.
Hiervoor kun je heel goed terecht bij deze club.
Ook verzorgen zij een brouwcursus, met als ik het goed heb de volgende data:
Theorie:
Woensdag 6 november
Woensdag 13 november
Woensdag 27 november
Steeds van 20:00 tot 22:00 uur.

Praktijk:
Zaterdag 7 december van 09:00 tot +/- 16:00 uur

Informeer er eens naar!
http://www.entre-les-collines.nl/

Edolem

Iemand nog info over de schrootmolen?

Gerald

Citaat van: Edolem op 01-10-2013  21:56 uIemand nog info over de schrootmolen?

Schrootmolen is een Chinese. Zoals er hier ook een 30 tal zijn verkocht. Niets mis mee. Zoek maar eens op schrootmolen hier op de site.

Zwager

Ik heb de schrootmolen deze week besteld via de Marktplaats-link. Als het goed is wordt hij vandaag geleverd.

Edolem

Ik heb de molen binnen, nog niets mee kunnen doen.
Oh overigens, ik heb me een fatsoenlijke kraan (1/2 duims) gezet op de LIDL pan, zodat ik ook aan de binnenkant een vaste filter (verzamelpijp) kan maken van koper leidingen.
Maar verdorie ik krijg de kraan niet volledig waterdicht.
Iemand een tip? Eraan lassen lijkt me geen optie, want de lidl pan is erg dun.
Bepaalde ringetjes? Moeten natuurlijk tegen hoge temp kunnen en geen geur en smaak afgeven.
Ene kant silicone ander kant rvs of zo... Heeft iemand een tip?

John

Viton ringen zijn bestand tegen hoge temperaturen en ook voedselveilig. Op het forum zijn wisselende ervaringen met pakkingen geknipt uit siliconen bakvormen.

Neetje

Citaat van: Edolem op 23-10-2013  19:02 uMaar verdorie ik krijg de kraan niet volledig waterdicht.


Zelf pakkingringen slaan uit dik gepantserde rubber mat.
Werkt bij perfect. Hoeft ook niet zwaar aangedraaid te worden

Edolem

Dik gepantserde rubber mat?
Bijvoorbeeld?

Oh nog een vraagje. Het gewicht in recepten van hop is dat voor bellen, of voor pellets? Of maakt dat niet uit?

Herman

Pellets of bloemen hoort gewoon vermeld te staan.

Jacques

Citaat van: Edolem op 25-10-2013  18:05 uOh nog een vraagje. Het gewicht in recepten van hop is dat voor bellen, of voor pellets? Of maakt dat niet uit?

Van pellets zou je 10% minder nodig hebben. Tegenwoordig maak ik mij er niet zo druk meer over en herbereken ik de hoeveelheid hop niet meer als ik bloemen heb en het recept pellets vernoemd.

Edolem

Tjsa... in het boek van A3, staat daar voor pellets of voor bloemen? Maakt denk ik ook niet zo heel veel uit, toch?

Neetje

Citaat van: Edolem op 25-10-2013  18:05 uDik gepantserde rubber mat?

Rubbermat met vlechtwerk van touw aan binnenzijde. Als je zulke mat door snijd, zie je de puntjes.
Deze kun je wat strakker aandraaien zonder dat het rubber er tussen uit wordt gedrukt.

Edolem

Nou.. ik heb de kraan nog eens  met dezelfde rubber flink strakker gedraaid. Heel af en toe komt een druppel eruit.
Heb mijn LIDL pan, met de nieuwe kraan maar even eens een 10 minuten laten koken. Geen probleem met rubber en kraan. Alleen kraan wordt natuurlijk erg warm! (hehe). Moet nog een slang op komen die de hitte aankan uiteindelijk. Welke slangen gebruiken jullie daarvoor? Ik heb nog van die dikke aquariumslang liggen, was die goed?
Vandaag lekker een hevelwortverzamelpijp gemaakt. De koperleidingen die op de bodem van de pan komen heb ik ingezaagd, erg fijn met een ijzerzaagje, en met elkaar verbonden met knelkoppelingen. Op die manier kan ik de boel nog eens schoonmaken. De rest wat naar boven gaat (om luchttoevoer tegen te gaan) heb ik gesoldeerd met geschikte soldeer (voor water, is met zilver geloof ik) met een kraantje erop gezet, dat net onder de verzamelpijpjes komt.
Ben de koppelingen en de pijpjes (losgehaald) nu aan het schoonkoken. Maarre hoe weten we zeker dat er geen koperzaagsel meer door de pijp af komt? Ik denk dat ik het hele zaakje aan de tuinslang hang en goed met warm water een kwartiertje of zo flink hard doorspuiten.
Nu heb ik lekker alles compleet:
- ik ga met batches van 15 liter werken, zodoende kan ik mijn 25l gistvaatjes (die simpele van Brouwland) nog gewoon gebruiken -> later kan ik misschien betere kopen
- Lidl pan kan 27 liter in, zit nu een fatsoenlijk kraantje erop, slang erop nog en klaar voor koken. Maischen wil ik er ook in doen en daarvoor heb ik los een
- hevelwortverzamelpijp gemaakt, ook met een mooi kraantje erop, en daar komt ook nog een slang op.
- onlangs kunnen uithalen; een dubbele rvs koeler (dompelmodel), dus die gaat rechtstreeks na koken van wort de pan in
- en ik heb me zowaar een moutmolen gekocht, met walsen!
- en natuurlijk heb ik het boek van Adrie gekocht en al flink erin gelezen en gestudeerd.

Het is nu tijd om mout, hop, gist en jodium te gaan kopen!

Edolem

Heeft iemand suggesties, voor relatief makkelijke recepten?
Overigens ik gebruik er al drie vanuit het boek van Adrie.


Oscar

Citaat van: Jacques op 26-10-2013  00:13 uTegenwoordig maak ik mij er niet zo druk meer over en herbereken ik de hoeveelheid hop niet meer als ik bloemen heb en het recept pellets vernoemd.

Als je het in de software aangeeft, wordt de hoeveelheid/bitterheid automatisch aangepast... dus weet je altijd wat je doet. :)

DenMaarten

Citaat van: Neetje op 26-10-2013  09:14 uRubbermat met vlechtwerk van touw aan binnenzijde. Als je zulke mat door snijd, zie je de puntjes.
Deze kun je wat strakker aandraaien zonder dat het rubber er tussen uit wordt gedrukt.

Waar zijn deze matten te koop? Dat zou een mooie oplossing zijn, ringen die over half duims heen kunnen heb ik namelijk nog niet gevonden.

Neetje

Citaat van: DenMaarten op 27-10-2013  07:21 uWaar zijn deze matten te koop? Dat zou een mooie oplossing zijn, ringen die over half duims heen kunnen heb ik namelijk nog niet gevonden.

Zou ik na moeten vragen!!
Misschien beter om er eerst te proberen of het werkt en naar je zin is.
Welke mm maat binnen- en buitendiameter heb je nodig? (Ik hou de binnenmaat kleiner dan de schroefdraad, zodat deze al klemt op het einde van de draad).
Laat maar horen, dan sla ik er wel enkele.

DenMaarten

Citaat van: Neetje op 27-10-2013  09:29 uZou ik na moeten vragen!!
Misschien beter om er eerst te proberen of het werkt en naar je zin is.
Welke mm maat binnen- en buitendiameter heb je nodig? (Ik hou de binnenmaat kleiner dan de schroefdraad, zodat deze al klemt op het einde van de draad).
Laat maar horen, dan sla ik er wel enkele.

18mm zou net te krap zijn, maar dan klemt hij wel. Ik zou zeggen 18mm binnen 28mm buiten?
Bedankt alvast natuurlijk!

Ik stuur je ook wel even een PM :)

Jacques

Citaat van: Oscar op 27-10-2013  01:59 uAls je het in de software aangeeft, wordt de hoeveelheid/bitterheid automatisch aangepast... dus weet je altijd wat je doet. :)

Ik weet ook wat ik doe! En dat is mij niet al te druk maken over de bitterheidsberekening. Die berekening is een indicatie en meer niet!
Pellets of bloemen maakt niet zo veel uit is mijn ervaring. Het verschil is marginaal. Een cijfertje zegt niet zo veel. Of een bier een bitterheid heeft van 31,2 of 33,4. Proef jij het verschil?
De beleving van de bitterheid is veel meer afhankelijk van de hoeveelheid restsuikers en esters in een bier. Maar ook de pH van het bier heeft een grote invloed op de beleving van de bitterheid. En niet te vergeten de samenstelling van het brouwwater. Een hogere gehalte aan sulfaten geeft meer een wrange harde bitterheid terwijl chloriden de bitterheid verzachten. Doe eens voor de gein in een heel bitter bier een klein snufje keukenzout (of liever calciumchloride als je dat in huis hebt). Het mooiste is het als het bier verdeelt over twee glazen. Bij het ene glas wel een beetje chloride en bij het andere niet. Experimenteer en leer.

Edolem

Misschien een ideetje van de andere edo? edo117?
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,23011.msg368270/topicseen.html#msg368270

Ik heb nog een paar vraagjes, over de recepten. Ik heb drie recepten uitgezocht en het zo uitgekiend dat ik met een aantal badges 25 kg pilsmout kan opmaken: Blonder bier (het voorgestelde oefenbier), Dubbel en Pils:
even de recepten, zijn allemaal van A3:
Blond bier - Pilsmout, Munchenermout, H. Herbrucker, Saaz, T58 of S33
Dubbel - Pilsmout, Munchenermout, Amber50, Cara120, Cara400, (suiker), H. Perle, T58
Pils - Pilsmout, H. Tradition, Challenger, Saaz, W34/70

- Maar daar doe ik wel eventjes over, dus ik heb wat mout, gist, hoppellets opgeslagen. 5 soorten hop en 5 soorten mout. En 3 soorten gist. Iemand tips over de opslag en hoe lang is dat houdbaar?
- daarnaast, ik kom uit op een vijftal hoppellets voor de drie recepten. Doe ik er goed aan om DEZE specifieke soorten te gebruiken, of zou ik ook bijvoorbeeld de drie soorten Hallertau kunnen verminderen tot een, omdat de smaak en aroma toch erg op elkaar lijken. Natuurlijk als het niet is, koop ik ze gewoon, zoveel kosten ze niet! Maar misschien doe ik iets doms om ze allemaal aan te kopen, terwijl ze misschien zo goed als tweelingen zijn...

Haha, en tijdens het typen kijk ik even naar de karakters van de hoppen op de wiki site: http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=hop:hopsoorten, en stel ik voor om  Challenger te vervangen door Hallertau Perle. De rest moet ik gewoon netjes laten staan.

Ik heb overigens geen temp-geregulierde vergisting, staat gewoon in de kelder. Dus ik kijk even welk soort weer (koude) het wordt en stel daar mijn vergisting op af. In de kelder is het namelijk als het zomers is 20 graden, maar als het kouder wordt, dalen de temperaturen een beetje tot 15/18. Dus ik moet even goed opletten met mijn vergisting, zeker bij pils. Toch?

Edolem

Citaat van: Jacques op 27-10-2013  10:53 uIk weet ook wat ik doe! En dat is mij niet al te druk maken over de bitterheidsberekening. Die berekening is een indicatie en meer niet!
Pellets of bloemen maakt niet zo veel uit is mijn ervaring. Het verschil is marginaal. Een cijfertje zegt niet zo veel. Of een bier een bitterheid heeft van 31,2 of 33,4. Proef jij het verschil?

Kijk! daar hebben we wat aan... relativeren!

Edolem

Mijn god! wat ben ik blij met dit forum, en met het boek natuurlijk!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.