Voorstellen: Edo

Gestart door Edolem, 28-07-2013 23:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edolem

Hoi,

Hierbij zal ik me even voorstellen en gelijk ook een vraagje stellen...
Ik zit al een tijdje na te denken om zelf te proberen bier te brouwen. Heb me dus zo een set gekocht met van die blikken.
Ik heb gisteren alles al ontvangen, alleen helaas waren de verkeerde deksel geleverd bij de brouwemmers. Dat wordt hersteld.
Ik woon in Elsloo, in Zuid Limburg (NL), getrouwd, kindjes en 40 jaar en heet Edo!

Mijn vraagje: ik vroeg me af of voor het bottelen alle flesjes geschikt zijn? Kleine flesjes (0,33 l) natuurlijk wel, maar grotere van 0,45 of 0,50 ook? Ik heb namelijk nog 2 lege kratjes staan van Pilsner Urquell met die leuke groene flesjes. Maakt dat wat uit? Waar moet ik dan op letten? Wie heeft overigens nog hints en tips?

Herman

Hoi Edo,

Succes met je nieuwe hobby. Je flesjes zijn prima hoor. Tips? Week alvast de etiketten maar af en spoel de flesjes direct na gebruik om. Als je dit niet direct hebt gedaan zit er rommel in de flesjes. even laten weken in heet water met vaatwasmiddel doet wonderen. Er zijn vele topics voor starters beschikbaar, lees ook de wikipagina's er even op na.

Via tags vind je veel onderwerpen terug: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags

Edolem

Bedankt.

Binnenkort eerst even de stickers verwijderen en all eens goed schoonmaken.
Heb nog even de tijd, ben nog niet aan bottelen toe, maar goed dan weet ik dat de flesjes gebruikt kunnen worden als ze schoongemaakt kunnen worden!
Bedankt!



... jeetje die verificatie! dat is niet zo fijn!

Oscar

Citaat van: Edolem op 29-07-2013  00:36 umaar goed dan weet ik in ieder geval dat de flesjes gebruikt kunnen worden als ze schoongemaakt kunnen worden!

Edo,

Welkom op dit forum.... er valt nog veel te lezen en te leren hier voor jou  :biersmile: :brouwen:

Je kunt alle flessen gebruiken die jij wenst, als je de fles maar kunt afsluiten! Of het nu een 25 cl flesjes is of en 100 cl (liter) fles is of zelf groter. Als jij hem kunt schoonmaken, vullen en afsluiten kun je 'm gebruiken.  :brouwen:

Edolem

Nou... ik heb het volgende al gedaan:
- Tarwebier volgens beschrijving hier op forum laten gisten, en nadat gisting eigenlijk voorbij was, overgeheveld naar een ander schoon vat, met zo een kraantje. Dan gaat het bottelen makkelijker. Weet dat het wellicht ook mogelijk was geweest om in één keer al in flesjes te gieten. Heb volgens beschrijving nog 120 g toegevoegd.
Wel wat problemen tegengekomen. Ik had alles lekker warm/heet gemaakt. Het blik, de oplossing van suiker (2l) erg heet gemaakt (makkelijk met oplossen), maar daarna had ik grote problemen om de boel af te koelen. Bijna 2 uurtjes nodig gehad om af te koelen, en dan ook nog maar tot 24 graden. Ik heb ook het e.e.a. gemeten SG_begin 1042, na 1e gisting 1005. Handleiding van 1010 aan, dus er is meer gegist dan noodzakelijk (?) of zo?
- Grand Cru, ook alles volgens beschrijving. Nu extra goed opgelet om alles niet te heet te maken. Gaat het toch nog fout, doordat je in verhouding natuurlijk veel minder koud water toevoegt op het laatste. Dus toch nog maar tot 26C kunnen gaan. Moest naar feestje. Ik heb toen de gist erbij gedaan, en laten staan in het koude bad (met het waterslot en deksel erop). Zal het wort toch nog wat zijn afgekoeld.
Ook de Grand Cru staat nu lekker te gisten. Begin SG = 1063, ben benieuwd.

Tot nu toe, vind ik het zo leuk, dat ik overweeg toch strakkies over te stappen op het echte werk. Eerst natuurlijk het e.e.a. nog eens proeven en proberen.
Ik vroeg me wel af: de lagering, daarin is het tarwebier niet echt actief. Ik bedoel: dat tarwebier is overgegaan naar een nieuwe emmer met nieuw suiker erin, maar dat bubbelt niet zo heel veel. Is dat normaal? Kan het zo zijn dat ik straks te lang wacht met bottelen, waardoor ik geen doorgisting meer in de fles krijg? Of moet je ook nog eens suiker bij het bottelen toevoegen ook al heb je nog een extra stap van lagering (en toevoegd suiker)?
Gaat het goed tot zo ver?

Oh ja, en ik heb al 2 kratjes bierflessen schoongemaakt. Heb het toch behoorlijk pittig spul ingezet: de gootsteenontstopper van het Kruidvat (NaOH). Ging heel goed, alleen mijn handen deden nog een paar dagen zeer daarvan.

tjleet

Citaat van: Edolem op 07-08-2013  20:07 uOh ja, en ik heb al 2 kratjes bierflessen schoongemaakt. Heb het toch behoorlijk pittig spul ingezet: de gootsteenontstopper van het Kruidvat (NaOH). Ging heel goed, alleen mijn handen deden nog een paar dagen zeer daarvan.
draag daar aub goede handschoenen bij en een veiligheidsbril. Je kunt daar lelijke brandwonden van krijgen...

RobinB

Welkom!

Tip: gebruik handschoenen en een beschermingsbril wanneer je loog (= ontstopper vh kruidvat) gebruikt. Je handen en ogen zijn het wel waard... ;)

[edit]
Dubbel zie ik, maar de waarschuwing mag best 2x. ;)

bjorri

Citaat van: Oscar op 29-07-2013  00:40 uJe kunt alle flessen gebruiken die jij wenst, als je de fles maar kunt afsluiten!
Zonder vervelend te willen doen, de flessen moeten natuurlijk wel drukbestendig zijn. Ik begon dus met het sparen van wijnflessen maar die zijn uiteindelijk toch in de glasbak verdwenen.

Edolem

Dat komt wel goed. ik heb nog wat lege kratjes in de kelder staan. Diegene die ik al heb schoongemaakt zijn de kratjes Pilsner Urquell. Daar heeft ook heel lekkere pils ingezeten, dus die kunnen het hebben!

Oxhead

Die 120 gram suiker zal waarschijnlijk je bottelsuiker zijn. Dus die had je dan vlak voor het in de flesjes doen moeten toevoegen, nu vergist het gewoon.
Dus als je gaat bottelen je nieuwe bottelsuiker niet vergeten. :biersmile:

Edolem

Nou kijk even hier na:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=17411.0
Daar staat:
Let op, er zijn nu meerdere manieren om verder te gaan!
Citeer13a. Als je suikergehalte goed is en je bier uitgegist, hevel het dan over in een andere emmer zonder het sediment dat zich onderop heeft gevormd mee te nemen, doe dit dus heel rustig en voorzichtig. Een slang is hierbij aangeraden.
13a.1. Er kunnen nu processen als nagisten, lageren etcetera toegevoegd worden, maar dit is niet per se noodzakelijk.
13a.2 Voeg 8 gram suiker toe per liter bier in je vat, goed roeren!. Laat het sediment nu weer rustig bezinken
13a.3 Schenk je bier uit in flesjes, zorg dat alle materialen en flesjes hierbij goed gereinigd zijn.
13b. Je kan ook meteen het bier in flesjes tappen, vul deze dan van tevoren met 2.5, maximaal 3.0 gram suiker. Zorg er wederom voor dat je het sediment onderop niet verstoort! Zorg dat alle materialen en flesjes hierbij goed gereinigd zijn.
14. Kroonkurk erop en plaats je flesjes in een donkere omgeving van c.a. 18 graden.
15. Laat ze hier enkele weken nagisten, open na 2 weken elke week een flesje om te kijken of er reeds een fikse hoeveelheid koolzuur inzit.
16.1. Als dit na 3-4 weken nog altijd niet het geval is, draai de flesjes dan allemaal een keer om zodat de bodemdrap zich een beetje mengt met de rest.
16.2 Knappende/ontploffende flesjes? Dan heb je teveel suiker toegevoegd!
Bij mij is stap 13a.1 dus een tijdje die emmer wegzetten op een rustige plek met de hoeveelheid suiker.
Dan moet ik dan toch nog gewoon volledig de stap 13a.2 gaan doen. Krijg ik dus extra alcohol op de fles strakkies?? En is die 8g/l dan dus eigenlijk de bedoelde 120g?
In welke gevallen maak je dan eigenlijk wel gebruik van een lagering? Dus een soort van een gisting, na de hoofdgisting en voor het bottelen?

Oh enne: zou er nog gist toegevoegd moeten worden? En het lijkt me dat de bottelsuiker kan worden toegevoegd in het vat (goed roeren, met of zonder gist?) voor afvallen van de flessen?

Oxhead

Dan snap ik het doel niet van de 120 gram suiker tijdens het lageren  :weetniet:
Lageren doe je om het bier helderder te krijgen dus om het gist e.d. te laten bezinken.
Bij voorkeur op een lagere temperatuur.
Je gaat pas lageren als het bier uitvergist is.
 
Met 8 gram bottelsuiker per liter krijg je ongeveer 0,5% alcohol extra nog op de fles.

tjleet

13.a.1 vergt wat meer tijd. 13.a.2 lijkt deze direct op te volgen (binnen enkele minuten) maar dat is niet het geval.
De suiker is dus te vroeg toegevoegd en zal wat extra alcohol opleveren.
Bij het bottelen zul je dus opnieuw suiker moeten toevoegen. Waarschijnlijk zul je geen bottelgist meer hoeven toe te voegen.

Nagisten is, in tegenstelling tot het citaat, geen optionele handeling, maar onderdeel van het vergistingsproces.
Lageren is juist bedoelt om nog net de laatste vaste zwevende delen in het bier te laten bezinken en zo een helder bier te krijgen. Dat duurt even, ergens tussen een aantal dagen tot ca 1 week.

Edolem

OKay... denk dat ik snap.
Had dus eigenlijk gemoeten:
blik + suiker --> 1e gisting
Na 1e gisting omhevelen naar ander vat... nog even laten bezinken.
Dan pas na een week of zo, suiker in het vat toevoegen, roeren en gelijk bottelen.
Toch?
Het suiker van mij toevoegen was dus te vroeg. Ik moet dus nog vlak voor bottelen suiker toevoegen.
Bedankt!

tjleet

Citaat van: Edolem op 09-08-2013  00:12 uOKay... denk dat ik snap.
Had dus eigenlijk gemoeten:
blik + suiker --> 1e gisting
Na 1e gisting omhevelen naar ander vat... nog even laten bezinken.
Dan pas na een week of zo, suiker in het vat toevoegen, roeren en gelijk bottelen.
Toch?
Het suiker van mij toevoegen was dus te vroeg. Ik moet dus nog vlak voor bottelen suiker toevoegen.
Bedankt!

In dat geval heeft lageren geen zin, dat is het helder laten worden van je jong bier.
Suiker toevoegen + roeren is het weer troebel maken.
Wanneer je lagert zul je dus nogmaals, voorzichtig, moeten overhevelen naar je bottelvat.
Maar lageren is optioneel en uiteindelijk klaart je bier op fles ook nog op.

Edolem

Okay, bedankt.
Of
- nu gewoon direct bottelen met 8g/l toegevoegd in de fles en de extra helderheid vanuit de lagertijd benutten
- die paar daagjes lagertijd te niet doen door in de brouwemmer de suiker toe te voegen en te bottelen.
- of omdat ik 120g extra extra suiker heb toegevoegd voor de lagering, kan ik ook de suiker eerst oplossen in klein beetje water (l) en die bij het bottelen gebruiken als toevoeging per fles?

tjleet

Heb je deze al gelezen?

Ik begrijp niet goed wat je nu wil doen?
En denk je nog aan handschoenen en een veiligheidsbril?

Edolem

Haha... ja!
Nou ik ging gisteren aan de gang met mijn leuke Pilsner Urquell flesjes om te bottelen. Allemaal klaar gemaakt.
4 g suiker in de flesjes gedaan en klaar om vanuit het lagervat te bottelen. Hmm... wat bleek: de doppen waren niet op de flesje te krijgen. Op de een of andere manier kon die 'tang' geen grip krijgen op het flesje: er zat geen randje aan.
Dus vandaag ga ik aan de gang met een ander kratje, schoonmaken etc. en bottelen. Tegenvaller!
Ik heb wel gelijk even getest op een leeg flesje en dat lukte!



Edolem

http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/overige-hobby-en-vrije-tijd/m703258364-platenkoeler-wortkoeler-12-platen.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr

Ik las deze post op Marktplaats. Zijn dat fijne dingetjes? want zo een dompelwortkoeler (haha) is ook prijzig, en zelf maken? zo een rol koper is ook prijzig hoor.
Hoe sluit je zoiets aan? Met knelkoppelingen, en gebruik maken van zwaartekracht? Gewoon vanuit de brouwemmer met een kraantje?

Edolem

Grappig, vrouwtje heeft me zo een Lidl inmaakketel gekocht... van 27 liter?
Dus, nu de rest van de stuff nog, koelertje, filtertje en molentjes...
En ready to go.

Edolem

Volgende is zo een pilspakket voor 12-20 liter. Ik vroeg me af.. ik heb brouwemmers van 25 liter. Gaat 20 liter gewoon goed daar in? Of beter toch voor de 12 gaan?

luftie

Kans dat het bij het gisten er overheen gaat is wel aanwezig bij zo weinig overruimte.

Gr. Thijs

tjleet

Citaat van: Edolem op 28-08-2013  22:59 uVolgende is zo een pilspakket voor 12-20 liter. Ik vroeg me af.. ik heb brouwemmers van 25 liter. Gaat 20 liter gewoon goed daar in? Of beter toch voor de 12 gaan?
Dat ligt uiteraard aan de gist en je vergistingstemperatuur. Welke gist zit erbij? Vervang je die voor een ondergister als het een bovengister is? Kun je temperatuur gecontroleerd vergisten?

Edolem

ik kan geen temperatuur controleren... helaas. En de gist is gewoon de standaard bijgeleverde gist. Op het zakje (korrelgist) staat helemaal niet geschreven.
http://www.Brouwmarkt.nl/Brewferm-pils-1220-liter-p-770.html


Edolem

Oh het recept is alleen anders doordat je voor 12 liter 0 gram suiker toevoegt voor de hoofdvergisting en voor 20 liter 1000 gram suiker toevoegt. Dus mijn redenering kan ik ook een batch maken van 16 liter met 500 gram. Toch?
Dan pas het allemaal mooi.
Toch binnenkort de 30 liter emmers gaan bestellen, want ik heb inmiddels al de 27 liter Lidl brouwketel.
Dus kan ik een batch maken van 20 liter per keer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.