Voorstellen: Edo

Gestart door Edolem, 28-07-2013 23:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edolem

Oh nog eentje...
Kom ik met een batch van 15 liter weg met een zakje korrelgist? Wel goed behandeld natuurlijk?
En iemand nog opmerkingen over boven?

DenMaarten

Citaat van: Neetje op 27-10-2013  09:29 uZou ik na moeten vragen!!
Misschien beter om er eerst te proberen of het werkt en naar je zin is.
Welke mm maat binnen- en buitendiameter heb je nodig? (Ik hou de binnenmaat kleiner dan de schroefdraad, zodat deze al klemt op het einde van de draad).
Laat maar horen, dan sla ik er wel enkele.

De ringen werken perfect! Ze zijn ca 3 mm dik en sluiten met de hand aangedraaid goed af. Het materiaal lijkt op iets stug siliconen versterkt met draad.

Neetje

Citaat van: DenMaarten op 31-10-2013  16:24 uDe ringen werken perfect! Ze zijn ca 3 mm dik en sluiten met de hand aangedraaid goed af. Het materiaal lijkt op iets stug siliconen versterkt met draad.

Zijn waarschijnlijk de ringen met een binnendiameter van 20 mm.
Bij voldoende dikte wordt de ronding mooi opgevangen om een vlakke moer/vlakke kraan op een ronde wand te monteren.
(off topic. Proeverij is gepland voor het weekend).

Edolem

Zo vandaag eerste batch gemaakt met echt brouwen. Vond het heel erg leuk om te doen, alleen erg tijdrovend!
Maar ja, volgende keer plan ik dingen wat slimmer, en hoef ik niet na te denken hoe ik dingen aanpak. Scheelt.

Ik heb gewoon het oefenrecept genomen van A3 (in het boek). En dan niet voor 10 liter maar voor 15 liter.
Blonde: Pilsmout 3300, Munchenermout 600, Hallertau Hersbrucker   22,5 gram, Saaz 10,5.

Schroten vond ik erg leuk om te doen: even moeten zoeken hoe ik die walsmolen vast maakt, waaran. En uiteindelijk op 2 planken onder de workmate gehangen. Bakje eronder en draaien maar. En al heel vlug: boormachine erop en klaar.
Maischen 12 liter start op 62 graden met rust 30 min en 72 graden rust 20 min.
Had wat moeite om de LIDL pan te begrijpen dus ben relatief lang op 62 blijven hangen. Jodiumtest gedaan: geen zetmeel meer!
Door naar 78 graden, 5 minuten rust en affiltereren met de wortverzamelhevelpijp (zelf gemaakt) en die ging super!
9 liter spoelwater gebruikt op 78 graden. Dat vond ik moeilijk.. vervelende kleine pannetjes en dan zat ik te warm en dan weer te koud, ik weet het... had niet gehoeven maar goed.

Het wort was een beetje bruinig eerlijk gezegd. Zag er vreemd uit.
Koken. Pan moeite om op 100 graden te blijven. Eigenlijk doet hij niet echt borrelen.
Op ´koken´ Hersbrucker   erin gegooid en na 65 minuten de Saaz erin voor de laatste 10 minuten. Toen ook de dompelkoeler erbij gedaan.

Einde gelijk koelen, en in de tussentijd de gist (Safbrew S-33, 11,5) gehydrateerd. Al met al klaar met hydrateren op het moment dat de koeler de boel heeft teruggebracht naar 19-20 graden.
Via kraantje in de pan (!) hehe.. de boel in de vergistingsemmer van 25 liter laten lopen. Opgepast dat er niet teveel groenige drab meekwam van de pellets. Gist erdoor heen roeren, deksel erop en klaar. Ongeveer 13 liter. Geen 15.... Misschien te vroeg met spoelen gestopt?
Afwachten... en pas achter een paar daagjes gaan kijken.

Oh ja.. Ook nog SG gemeten: teruggerekend naar 20graden: 1058.
Zo gek is het SG niet, wel?

De volgende batch wil ik even kijken met de T-58 Safbrew. Gewoon om bekend te raken met de verschillen tussen de gisten.
Heel leuk: ik verheug me al op de volgende keer! Misschien dan het recept x1.7 doen of zo...

Edolem

Oh... ik denk dat ik de SG gepakt heb direct na het filteren... voor het koke.
Ik heb namelijk gewoon wat gepakt en nog warm apart gezet, omdat ik het niet wilde vergeten. Dus, daar moet nog een 2 liter vocht vanaf... Wordt een straffe?

Edolem

Zo, alle pilsmout op en bijna geen gist meer.
Nu ik een koelkast heb wordt het tijd voor meer.
Laatste bestelling in december dus gisteravond maar weer eens een bestelling op Brouwmarkt geplaatst.

Hebben jullie dat nu ook? Dat je gewoon greedy wordt als je je winkelwagentje vult?
25 kg pilsmout
munchener moet er bij... oh ja vienna wil ik wel eens proberen, en pale ale ook.
En dan oh ja... tarwemout bijna op.
Alles 5 kg natuurlijk
En dan de bijzondere? Chocolademout, Special B, zwarte mout... ja! is goed 1 kg. En... roggemout wil ik eens proberen 1 kg.
Gisten? Hmm, 4 van die, 2 van die. Ik heb nog een beetje s33 en t58. Neem ik er een paar van... wat ondergisters.
hoppen? Tjsa, laat ik zien...
Ik wil eigenlijk alles!
Hoe moet dat nu? Dit is niet gezond voor mijn hobby! Dus wederom 150,-!

Ik probeer dat wel voor mezelf te relativeren. Vroeger kocht ik geregeld een bakkie bier van ongeveer 10,--/ 12,-- . en ik ben nu 4 maandjes verder. Maar toch...
Misschien moet ik alles wat planmatiger aanpakken. Eerstvolgende keer experimenteren met vienna, de keer erna met rogge, etc.
Hebben jullie hier ook last van?
Ik speel ook (bas)gitaar en daar ken ik het ook van, maar heb het gelukkig niet zo veel GAS!
http://www.gitaar.net/wiki/index.php/Encyclopedie/GAS

seed7

Als hobbyist hoef je niet aan "6 sigma blackbelt lean procurement" te doen (= gewoon goed inkopen) het enige criterium is: op = op. Je wilt toch niet mis grijpen als je ineens de behoefte hebt om een Porter te brouwen, zet die Brown malt ook maar op je verlanglijstje,

Ingo ;)

heijligers

Dat is waar, maar het moet thuis wel gedoogd worden. "Help, mijn man heeft een hobby" is geen goede reclame voor ons ambacht  :brouwen:

luftie

En, hoe is het geworden?

Edolem

?
Wat is wat geworden???

luftie

Citaat van: Edolem op 10-11-2014  01:17 u?
Wat is wat geworden???
Na het brouwverslag hierboven  heb ik de uitkomst nog niet gehoord. Is al even geleden... zal nu wel lekker zijn of niet?

Edolem

Oh sorry, de blonde was mijn eerste -niet blik- brouwsel.
Daar had ik een t58 en een s33 versie van gemaakt. Die waren beide best wel aardig.
Daarna heb ik al mijn brouwsel bij discussies gezet. Zoek maar eens op mijn bijdragen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.