Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Voorstellen: Rik  (gelezen 1962 keer)

Offline Rikkert

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Voorstellen: Rik
« Gepost op: 26-07-2013 20:01 u »
Hallo bierbrouwers,

ik ben al een tijdje aan het 'lurken' (goede woordkeuze) op het forum, maar nu ik mijn eerste brouwsel heb gemaakt is het tijd voor een korte kennismaking. Mijn naam is Rik en ik ben 22 jaar en mijn favoriete biersoort is een tripel.
Doordat ik merkte dat ik de laatste jaren steeds vaker als ik in een café zit een speciaalbiertje bestel en omdat ik de bierbrouwerijen die ik heb bezocht (La Chouffe, Maredsous en nog 1 die ik ben vergeten waar) erg interessant vond, vond ik het tijd om zelf een biertje te brouwen. Een tripel was voor mij het meest voor de hand liggend, mijn favoriete bier, daardoor dus ook makkelijk om achteraf te proeven of het bier goed is geworden of niet. Zoals veel beginners heb ik ook een blik van Brewferm gebruikt voor mijn eerste brouwsel:

Ik heb in het begin iets teveel water toegevoegd (mede door late suikertoevoeging) en de vergistingtemperatuur (geen materiaal) is niet constant geweest, ook heb ik tijdens het overhevelen en bottelen het bier teveel blootgesteld aan zuurstof ben ik bang. En als ik heel eerlijk ben smaakt het biertje mij niet super.

Mijn volgende brouwsel wordt wederom een blikbrouwsel terwijl ik ondertussen aan het sparen ben om over een paar maanden toch echt volledig de touwtjes zelf in handen te nemen. Ondertussen blijf ik natuurlijk veel informatie winnen hier op het forum en hoop ik over een tijdje andere mensen te kunnen helpen.

Groetjes,
Rik

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline luftie

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Senior lid
  • Land: nl
Re: Voorstellen: Rik
« Reactie #1 Gepost op: 26-07-2013 20:26 u »
Welkom, jammer als zoiets niet lekker smaakt, hoop werk. Maar als je maar lol hebt.

Ben zelf net begonnen, en ben ook benieuwd naar de eerste brouwsels.

Offline Pizzabakker

• Senior lid
  • Wie brouwt heeft vrienden.
« Reactie #2 Gepost op: 26-07-2013 21:46 u »
Hallo Rikkert,

Welkom op het forum, net als jij heb ik na een bezoek aan de Chouffe brouwerij besloten te gaan brouwen.
Intussen volmout, met veel plezier en goede resultaten. Jammer dat je eerste blik tegenviel.
Houd vol want topbier brouwen thuis is echt mogelijk!  :biersmile:

Offline luftie

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 26-07-2013 22:13 u »
net als jij heb ik na een bezoek aan de Chouffe brouwerij besloten te gaan brouwen.

IK OOK! Wat een grap!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 27-07-2013 23:13 u »
IK OOK! Wat een grap!

Misschien komt dit wel doordat degene die bij La Chouffe veel rondleidingen verzorgt ook een fervente hobbybrouwer is.

Offline Rikkert

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 28-07-2013 18:00 u »
Dank jullie wel :). De gids van de rondleiding toen maakte mij niet heel enthousiast, maar vooral het bierproeven achteraf. Toenertijd was Chouffe nog niet echt doorgebroken, en een van mijn eerste ervaringen met speciaalbier  :D.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 28-07-2013 21:12 u »
Dank jullie wel :). De gids van de rondleiding toen maakte mij niet heel enthousiast, maar vooral het bierproeven achteraf. Toenertijd was Chouffe nog niet echt doorgebroken, en een van mijn eerste ervaringen met speciaalbier  :D.

Ok, het was dus een tijd geleden. Tja, toen was Pol waarschijnlijk nog niet degene die de de meeste rondleidingen verzorgde.

Offline Iwaki

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • To strive for perfection
« Reactie #7 Gepost op: 02-08-2013 23:24 u »
Hoi Rikkert, Erg jammer dat je biertje niet goed smaakte. Ik heb net ook mijn eerste biertje gebrouwen met een blik van Brewferm en heb gekozen voor een abdij biertje. Voordat ik begonnen ben heb ik eerst gezocht naar hoe ik zo'n blik het beste kan bereiden en kwam er achter dat de handleiding die bij het blik zit verouderd is en er op internet een heel andere manier word voorgeschreven. Helaas weet ik niet hoe mijn biertje gesmaakt had als ik het recept bij het blikje had gevolgd. Ik had alleen geen schuimvorming iets wat bij jou wel duidelijk aanwezig is.

Sūnts :)

Tags: