Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Beginnend brouwer uit de stad van de beste pils  (gelezen 4372 keer)

Offline Doedelnoedel

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Beginnend brouwer uit de stad van de beste pils
« Gepost op: 25-07-2013 09:55 u »
Hallo iedereen,
Ik ben Dimitri en ben sinds enkele weken begonnen met brouwen. De zin om er aan te beginnen was er al lang, maar nu zijn we echt gestart. Hoewel we het nog niet "echt" kunnen noemen, vermits we met blikbrouwen beginnen. Brewferm pakketje gekocht en nu reeds mijn 2de blik aan het vergisten. De ambitie is er zeker om verder te gaan, en dankzij jullie forum hoeven we ons nergens zorgen om maken.

Me even voorstellen:
Ik ben 30 jaar en woon al heel mijn leven in Leuven. En waar kan je beter wonen dan op 200 eterm van de Inbev brouwerij als hobbybrouwer. Om de 4 jaar vieren we hier trouwens de bierfeesten. Dus vanwaar de affectie met het bier komt, is niet ver te zoeken. Ik ben absoluut geen bierkenner, maar lust ze wel graag. Ik probeer elke avond te genieten van een lekker biertje, en probeer daarbij zoveel mogelijk af te wisselen om nieuwe smaken te ontdekken. Hier zijn in de buurt enkele drankencentrales met enkele honderden soorten Belgisch bier. Ik merk wel smaakverschillen, maar ze te woord brengen is moeilijk. Misschien ergens eens een cursus volgen. Mijn voorkeur gaat tegenwoordig naar: Karmeliet, Brugge Tripel, Straffe Hendrik Quadrupel, Alpaïde (lokaal donker bier uit Hoegaarden, brouwerij Nieuwhuys).

Ik ben begonnen met een Brewferm Diabolo te vergisten. Deze staan nu na te gisten op fles en ga ik straks mijn eerste eens openen om de koolzuur na te kijken. De kans is er dat ik niet lang genoeg gewacht heb met het uitgisten. Ik heb na 10 dagen gebotteld op een SG van 1010.
Nu heb ik een Abdij net overgeheveld voor de nagisting. Ik heb intussen veel gelezen op jullie forum en veel bijgeleerd. Mijn volgende die ik opstart zal terug een Diabolo worden, maar met latere suikergift zoals in de Wiki omschreven is. Ik ga ook S33 gist gebruiken in plaats van de Brewferm Top. En iets meer geduld hebben :)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Caspar

• Super lid
  • Land: nl
  • Back in business!
Re: Beginnend brouwer uit de stad van de beste pils
« Reactie #1 Gepost op: 25-07-2013 10:24 u »
Welkom!

Ik ben 30 jaar en woon al heel mijn leven in Leuven. En waar kan je beter wonen dan op 200 meter van de Inbev brouwerij als hobbybrouwer. Om de 4 jaar vieren we hier

Het is wel een inkoppertje, maar bier tycoon en bloeddorstig monopolist AB Inbev is over het algemeen niet heel erg populair onder hobbybrouwers ;) . Leuven is wel een super leuke stad trouwens :biersmile: .

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #2 Gepost op: 25-07-2013 11:03 u »
Welkom! Je vergeet het ZBF te vermelden, dat Leuven die binnenhaalde heeft ongetwijfeld met Inbev te maken.
Die jongens hebben gewoon een slimme marketingafdeling.

Bij blindproeven van pilsen komt Bavik steevast bovenaan te staan, Stella en Jupiler helaas niet:
http://randallsilver.wordpress.com/2013/07/23/de-party-fles-van-jupiler/

Maar soit: ga zeker eens aan de slag met Brouwplanner of BrouwVisie en vergeet ook niet eens ons Vlaams Forum te bezoeken. http://www.vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php]http://www.vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #3 Gepost op: 25-07-2013 11:13 u »
Maar soit: ga zeker eens aan de slag met Brouwplanner of BrouwVisie ...

Of BrouwHulp.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #4 Gepost op: 25-07-2013 11:25 u »

Offline tjleet

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is nog steeds mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 25-07-2013 11:27 u »
Welkom en veel plezier!

Bij blindproeven van pilsen komt Bavik steevast bovenaan te staan, Stella en Jupiler helaas niet:
Jupiler is dan ook blond bier (staat op het etiket zag ik vorige week (pas))

Offline Doedelnoedel

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 25-07-2013 13:29 u »
Even nuanceren: ik ben zelf niet echt een pilsliefhebber en weet dus zelf niet goed welke het lekkerste is, maar we mogen toch een beetje chauvinistisch zijn hè  ;)

Offline broeder

• Super lid
  • Natuurlijk PINT-lid... Jij toch ook?
« Reactie #7 Gepost op: 25-07-2013 22:49 u »
Hoi,
Straffe Hendrik quadrupel...
Smaak heb je in ieder geval.
Succes met je hobby en geniet met goede maten.

Groet,
Broeder Willem

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 25-07-2013 23:45 u »
Waarom is dat helaas?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #9 Gepost op: 26-07-2013 11:29 u »
Waarom is dat helaas?

Ik denk vooral helaas voor de topicstarter... ;)

Offline Shaytan

• Vol lid
  • Land: cn
    • Heavy birtH
« Reactie #10 Gepost op: 26-07-2013 14:12 u »
Enkele jaren geleden mocht ik met een band van vrienden mee naar het hele andere einde van Vlaanderen en de Bavik op het festival was inderdaad een heel erg lekker pilsje. Kan ik van Jupiler en Stella niet zeggen.

Welkom en veel brouwplezier (probeer eens iets Amerikaans, hebben ze dat op dat Bierfestival bij jullie?).   ;)

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #11 Gepost op: 26-07-2013 18:42 u »
Even nuanceren: ik ben zelf niet echt een pilsliefhebber en weet dus zelf niet goed welke het lekkerste is, maar we mogen toch een beetje chauvinistisch zijn hè  ;)
Welkom natuurlijk, maar buiten Stella hebben jullie ook nog de Domus brouwerij. Heb altijd moeten lachen om het studentenbier van de Domus brouwerij genaamd Con.

Offline dennisbier

• Super lid
  • Een brouwer kent zijn gist
« Reactie #12 Gepost op: 01-08-2013 01:45 u »
Citaat
an ik van Jupiler en Stella niet zeggen.
  :groots:
Commercie maakt nog geen lekker bier. Van Jupiler kan je zeker stellen dat het niet meer dan een matige pils is.
Ik vind nog steeds een dommelsch lekker....

Offline Shaytan

• Vol lid
  • Land: cn
    • Heavy birtH
« Reactie #13 Gepost op: 01-08-2013 16:57 u »
Dat zegt een vriendin van me ook, Dennis. Onze stamkroeg heeft al jaren Dommelsch, sinds een paar jaar ook Jupiler. Ik kom er niet meer, ga liever naar een café met echt bier, want op fles hebben ze daar ook niet veel bijzonders.

Tags: