Filterheks

Gestart door Biertester, 18-07-2013 19:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vazoem

Haha ok dus als ik het allemaal goed begrijp: als starter is een filterheks prima te gebruiken. Zeker als je al blij bent dat je uberhaupt een rendement hebt wat betekent dat je uberhaupt lekker bier zelf kunt maken!  :brouwen:

Rich

Vandaag mijn eerste moutbrouw gedaan, ook met filterheks. Erg snel heldere wort, probleemloze filtering en uiteindelijke volumes waren volgens berekening. Topding.

koffie

Wij zijn ook over op een filterheks, echter is dat tegelijk met de overstap naar een HERMS gebeurd. Ik kan dus niet 100% het filteren aan 1 van de 2 toewijzen :)

Biertester

CiteerOverigens wordt er naar mijn idee een te groot belang gehecht aan de verdeling van de armen van een hevelfilter.

In moderne lautertuns worden extra meer gaten in de bodems geboort om meer afvoeren te krijgen en het rendement te verhogen. Plus een speciaal Lautermanagement-software.

Nou ja voor hobby niet zo van belang, mij maken enkele % niets uit.

Thamerdal

Citaat van: Jacques op 24-12-2013  15:51 uDe filterheks heb ik in een grote plastic emmer gemaakt. Deze emmer gebruik ik sinds niet al te lange tijd als filteremmer.

Jaques, waar heb je deze filterkuip vandaan gehaald, dit is precies wat ik al een tijdje zoek!
Ik werk al een jaar met dit filter, maar loop inmiddels tegen het probleem aan dat de 25 liter emmers te klein zijn... Opschalen dus  :brouwen:

Jacques

Citaat van: Thamerdal op 17-11-2014  20:57 uJaques, waar heb je deze filterkuip vandaan gehaald, dit is precies wat ik al een tijdje zoek!
Ik werk al een jaar met dit filter, maar loop inmiddels tegen het probleem aan dat de 25 liter emmers te klein zijn... Opschalen dus  :brouwen:

Het is geen filterkuip maar een grote emmer.

Zie hier.

Thamerdal

Citaat van: Rich op 18-02-2014  16:46 uZo, mooi kraantje gekocht.



Is het aan te bevelen de oppervlakken aan de binnenzijde van de verbindingsstukken nog extra te reinigen voor gebruik? Geen idee of daar nog smeermiddel enz aanzit.

Waar gekocht? Heb je een linkje?
(en beter nog de artikelnummers  :duimop:)

Brouwers

Citaat van: Thamerdal op 19-11-2014  19:50 uWaar gekocht? Heb je een linkje?
(en beter nog de artikelnummers  :duimop:)

Ik heb laatst ook zo'n kraan besteld. Die kwam van Rvspaleis.nl

Rich

Inderdaad van RVSPaleis.nl:

52G-4-3/4
Kogelkraan 3-delig 3/4" / per stuk

309-4-3/4
Draadnippel 3/4" / per stuk

337-4-3/8
Slangpilaar 3/8" / per stuk

304-4-3/4
Knie 90 graden 3/4" / per stuk

325-4-3/4x3/8
Verloopring 3/4" x 3/8" / per stuk


Ik ben inmiddels van 3/4" naar 1/2" (net wat makkelijker allemaal) en heb ThomasM van het forum blij kunnen maken met deze kraan.

Reinout

Heb besloten om mijn eigen filterheks te gaan maken.
Helaas werken de links in deze draad niet meer waardoor ik geen "doucheslang-veer" kan vinden.

Heeft iemand toevallig een idee waar ik deze kan vinden?

bert braadslee

Citaat van: Reinout op 18-05-2015  19:57 uHeb besloten om mijn eigen Filterheks te gaan maken.
Helaas werken de links in deze draad niet meer waardoor ik geen "doucheslang-veer" kan vinden.

Heeft iemand toevallig een idee waar ik deze kan vinden?

Geen idee waar de goede links te vinden. Wel een opmerking over de filterhex van doucheslang.
Ik heb er een jaar of 2 (?) ook 1 gemaakt en op diverse manier geprobeerd in de pan te draperen maar geen enkele manier gaf een goed resultaat. Een javalachtig koperen-stokjes-met-sleufjes-geval werkt uitstekend en is denk ik ook makkelijker te reinigen als je de onderdelen niet allemaal vast soldeert.
 :brouwen:

Reinout

Citaat van: bert braadslee op 18-05-2015  20:38 uGeen idee waar de goede links te vinden. Wel een opmerking over de filterhex van doucheslang.
Ik heb er een jaar of 2 (?) ook 1 gemaakt en op diverse manier geprobeerd in de pan te draperen maar geen enkele manier gaf een goed resultaat. Een javalachtig koperen-stokjes-met-sleufjes-geval werkt uitstekend en is denk ik ook makkelijker te reinigen als je de onderdelen niet allemaal vast soldeert.
 :brouwen:

Las in deze draad weinig slechte ervaringen en hij lijkt mij makkelijker schoon te maken dan het JAVAL-filter.

Zijn er meer mensen met slechte ervaringen met de filterheks?

Jacques

Citaat van: Reinout op 18-05-2015  19:57 uHeb besloten om mijn eigen filterheks te gaan maken.
Helaas werken de links in deze draad niet meer waardoor ik geen "doucheslang-veer" kan vinden.

Heeft iemand toevallig een idee waar ik deze kan vinden?

Ja. Zoeken op ebay naar "stainless steel flexible shower hose" Je moet ee versie hebben die niet te grof is (maar ook niet te fijn...)
Net eentje gevonden. Zie http://www.ebay.nl/itm/58-1-5M-Stainless-Steel-copper-core-Flexible-Shower-Hose-Bathroom-Pipe-/201327397623?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ee00c4af7

Reinout

Citaat van: Jacques op 18-05-2015  21:37 uJa. Zoeken op ebay naar "stainless steel flexible shower hose" Je moet ee versie hebben die niet te grof is (maar ook niet te fijn...)
Net eentje gevonden. Zie http://www.ebay.nl/itm/58-1-5M-Stainless-Steel-copper-core-Flexible-Shower-Hose-Bathroom-Pipe-/201327397623?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ee00c4af7

Bedankt Jacques! Ik had ook al even gezocht maar kon toen niks vinden.
Heb hem maar gelijk besteld (€10,- is de moeite waard) dus nu even wachten tot hij geleverd wordt.

Reinout

Vandaag is de doucheslang binnengekomen en dus maar gelijk aan het klussen gegaan.
Ondanks dat mijn soldeerkunsten niet geweldig zijn ben ik, blij met het resultaat:





Na een test met water geconstateerd dat er zo'n 200 ml vloeistof achterblijft, hij niet lekt en een een goede constante stroom uit komt. Eerste echte test volgt volgende week.

Tjardo

Bedankt voor de tip! Ik heb gelijk zo'n 'douche slang' besteld  :brouwen:

bert braadslee

Citaat van: Reinout op 03-06-2015  18:18 uVandaag is de doucheslang binnengekomen en dus maar gelijk aan het klussen gegaan.
Ondanks dat mijn soldeerpistool niet geweldig zijn ben ik, blij met het resultaat:



Na een test met water geconstateerd dat er zo'n 200 ml vloeistof achterblijft, hij niet lekt en een een goede constante stroom uit komt. Eerste echte test volgt volgende week.

Is het door jou gebruikte kraantje een beetje goed schoon te houden? Schroef je hem elke keer uit de houder om onder de randjes te kunnen poetsen?
 :brouwen:

Reinout

Citaat van: bert braadslee op 03-06-2015  20:20 uIs het door jou gebruikte kraantje een beetje goed schoon te houden? Schroef je hem elke keer uit de houder om onder de randjes te kunnen poetsen?
 :brouwen:

Ja hoor, kan hem met simpele steeksleutels makkelijk uit elkaar halen en schoonmaken  :)

bert braadslee

Citaat van: Reinout op 03-06-2015  22:27 uJa hoor, kan hem met simpele steeksleutels makkelijk uit elkaar halen en schoonmaken  :)

Heel goed.  :duimop:

Jelmer P

Ik wou een filterheks inbouwen in mijn (nieuw) te bouwen RIMS maar nu vraag ik me even af waarom ik dat zou doen..

Ik heb een elc weckketel en ik maak een binnenpan met valse bodem.

Hopkoken doe ik nu ook al in een moutzak. Dus eigenlijk komt er (behalve eiwit) niks/niet veel in mijn pan.

Als ik dus een koperen pijpje maak die uit de hoek van de pan de vloeistof net boven de bodem zuigt, dan hoef ik er toch geen filter in?

Ad.H

Citaat van: Jacques op 18-05-2015  21:37 uJa. Zoeken op ebay naar "stainless steel flexible shower hose" Je moet ee versie hebben die niet te grof is (maar ook niet te fijn...)
Net eentje gevonden. Zie http://www.ebay.nl/itm/58-1-5M-Stainless-Steel-copper-core-Flexible-Shower-Hose-Bathroom-Pipe-/201327397623?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ee00c4af7

Vandaag zo'n zelfde slang bij Cranenbroek gekocht, 8,nogwat. :)

emiel1

Citaat van: Jelmer P op 12-12-2015  20:27 uIk wou een filterheks inbouwen in mijn (nieuw) te bouwen RIMS maar nu vraag ik me even af waarom ik dat zou doen..

Ik heb een elc weckketel en ik maak een binnenpan met valse bodem.

Hopkoken doe ik nu ook al in een moutzak. Dus eigenlijk komt er (behalve eiwit) niks/niet veel in mijn pan.

Als ik dus een koperen pijpje maak die uit de hoek van de pan de vloeistof net boven de bodem zuigt, dan hoef ik er toch geen filter in?

Dat denk ik ook niet nee. Wellicht voor de zekerheid iets simpels als een hop bazooka of zo, maar dat hangt er een beetje van af hoe gevoelig je pomp is...

Hans E. Pans

De bekende Mattmill filterheks 1000 in de 30 liter filterkuip, kun je daar ook probleemloos minder dan 30 liter in filteren? Ik wil 10 a 12 liter filteren, zal er dan een voldoende hoog filterbed ontstaan in de ruime emmer om de filtering goed te laten verlopen?



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.