Filterheks

Gestart door Biertester, 18-07-2013 19:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Coen

Citaat van: 12345 op 17-11-2013  17:09 uLaatst bij een beginner geweest (en die hebben soms heel verfrissende idee�n) en die had heel ouderwets in de kookketel een rondgebogen koperen pijp die netjes op de bodem lag, via een heveltje aan de kraan verbonden, met zaagsnedes tot bijna de helft die naar beneden wezen. En dat ding deed het niet alleen prima maar zoog die ketel ook mooi leeg.
Een dikker filter als waar de discussie nu over gaat, met ook openingen aan de bovenkant, zal alweer een stuk meer wort laten liggen in de ketel. Want zo gauw het eerste stukje "boven wort" komt, doet hij het niet meer.

Doe ik al jaaaren zo, is even wat zaagwerk maar werkt perfect.
Bij mij ligt hij netjes onderin een gamel met een iets gewelfde bodem en laat bijna niets achter.
Als je het gezaagde stuk ook nog een beetje plat slaat werkt het nog beter.

Jacques

Het viel mij op dat ik met de filterheks bijna alle wort uit de bostel heb gehaald. Ook de onderste laag van de bostel was droog. Met mijn hevelfilter gemaakt met knelkoppelingen was dat niet het geval. Dan bleef er altijd wel wat vocht onderin achter.
Wat dat betreft is de filterheks in het voordeel.

Ruud

Citaat van: Jacques op 26-12-2013  15:36 uMijn buurman heeft vandaag de filterheks uitgeprobeerd. Ook hem is dit filtersysteem goed bevallen. Snelle filtering met een prima resultaat. De zoon van mijn buurman Ruud, die altijd samen met zijn vader brouwt zal binnenkort de bevindingen posten samen met wat foto's van het filterproces.
Bij deze: filteren ging ook bij ons veel sneller (normaal gebruiken we een geisoleerde filterkuip met filterplaat). Het filterbed hebben we 10 minuten de tijd gegeven om zich te vormen. Daarna begonnen met spoelen en na ca. 1,5 liter al heldere wort. In een klein half uur was het spoelen klaar, wat neerkomt op ruim 1 liter per minuut (21 liter maischwater, 9 liter spoelwater, maischdikte 3,9 l/kg). Misschien kan het nog sneller, maar we wilde niet gelijk de grenzen gaan opzoeken. Al met al was het sowieso een stuk sneller dan we anders kunnen. Achteraf gezien hadden we nog iets meer kunnen aftappen. We zijn namelijk gestopt toen we luchtbellen mee zagen komen, maar er kwam nog zeker een liter achteraan. Ook hadden we de emmer iets schuiner kunnen zetten en hebben we bij het storten in de emmer niet meer goed opgelet hoe de bochten van de filterheks precies liepen. We waren erg tevreden met het resultaat, er gaat er waarschijnlijk een worden aangeschaft. Maar zoals met elk nieuwigheidje moeten we nog wel de handigste/beste manier van omgang met de filterheks onder de knie krijgen. Nu afwachten of het bier wat wordt.. :proost:


Filterheks op de bodem van de emmer


Filterbed na 10 minuten rusten


Heldere wort na ca 1,5 liter

Henielma

Citaat van: Coen op 27-12-2013  12:58 uDoe ik al jaaaren zo, is even wat zaagwerk maar werkt perfect.
Bij mij ligt hij netjes onderin een gamel met een iets gewelfde bodem en laat bijna niets achter.
Als je het gezaagde stuk ook nog een beetje plat slaat werkt het nog beter.

Idem hier werkt prima zo'n hevelfilter met zaagsnedes. Vrijwel alle wort gaat hiermee uit de gamel. Een Filterheks zal op dit punt wat slechter scoren volgens mij.

orangeloo

Citaat van: Jacques op 27-12-2013  12:08 uDe spiraal is inderdaad heel erg flexibel. Daarom zou ik hem ook niet inbouwen in een maischketel.

Een ander nadeel van het inbouwen in een maischketel is het aanbranden van het beslag zoals zeebrew ook meldt.

Dit geldt natuurlijk niet als je een HERMS hebt.  ;)

Ik zie er zelfs een voordeel in dat hij zo flexibel is. Dan wordt hij waarschijnlijk door het beslag in mijn HERMS mooi op de bodem gedrukt, iets waar ik nu met mijn Javalfilter niet helemaal tevreden over ben.

Helaas is de kerstman net geweest met een Pakketje TControl en bellenteller, dus de Heks zal ff moeten wachten  :(

bierfan

Citaat van: koffie op 27-12-2013  09:29 uOf je bevestigd de heks aan een filter, of je bouwt de heks permanent in maischpan.
Voor beide zie ik geen reden om dit niet te doen?

Zou misschien kunnen, maar zonder filterheks gaat het ook goed.

Jacques

Citaat van: Ruud op 27-12-2013  17:15 uBij deze: filteren ging ook bij ons veel sneller (normaal gebruiken we een geisoleerde filterkuip met filterplaat). Het filterbed hebben we 10 minuten de tijd gegeven om zich te vormen. Daarna begonnen met spoelen en na ca. 1,5 liter al heldere wort. In een klein half uur was het spoelen klaar, wat neerkomt op ruim 1 liter per minuut (21 liter maischwater, 9 liter spoelwater, maischdikte 3,9 l/kg). Misschien kan het nog sneller, maar we wilde niet gelijk de grenzen gaan opzoeken. Al met al was het sowieso een stuk sneller dan we anders kunnen. Achteraf gezien hadden we nog iets meer kunnen aftappen. We zijn namelijk gestopt toen we luchtbellen mee zagen komen, maar er kwam nog zeker een liter achteraan. Ook hadden we de emmer iets schuiner kunnen zetten en hebben we bij het storten in de emmer niet meer goed opgelet hoe de bochten van de filterheks precies liepen. We waren erg tevreden met het resultaat, er gaat er waarschijnlijk een worden aangeschaft. Maar zoals met elk nieuwigheidje moeten we nog wel de handigste/beste manier van omgang met de filterheks onder de knie krijgen. Nu afwachten of het bier wat wordt.. :proost:

Hoi Ruud,

Bedankt voor het plaatsen van het bericht.

Mooi om te lezen dat de filterheks jullie goed bevallen is omdat jullie snel heldere wort hadden en het filteren sneller ging dan met de filterplaat die jullie tot nu toe gebruikten.

Kun je ook iets zeggen over het behaalde rendement in vergelijking tot de filterplaat?

DeMonnick

Dag allemaal, dit topic loopt al even en ik lees dat Jacques er goed ervaringen mee heeft in zijn Braumeister. Ik heb ook een Braumeister 50 liter en vroeg mij af na het zien van de foto's die Jacques eerder heeft gepost of er gebruik wordt gemaakt van het oorspronkelijke kraangat in de wand van de ketel. Zo ja hoe is het kniestuk dan vloeistofdicht gekoppeld aan de afsluiter/kraan van de Braumeister? Graag jullie reacties of moet ik deze vraag op een andere plek stellen; dit is pas mijn 2e bericht, dus ik zal nog wel een paar goedbedoelde missers maken. Groeten : Hans

RJT

Hans, je kunt het eenvoudig passend krijgen door over het kniestuk een stuk silicone slang te schuiven. Dit schuif je dan met knie en al in het kraangat. Gaat als een tierelier!

Jacques

Op deze foto is het goed te zien.


GeBaxke

Vandaag ook aan het brouwen met een gemodificeerde mattmil filterheks. Ik heb de 1.80 versie gekocht en in een pan van 70 liter rondom gelegd. Ik had daarna nog wel wat over voor een pan van 55 liter. Ik gebruik niet het bijgeleverde T-stuk want dat komt niet dicht genoeg bij de bodem van de pan. Dus een 90 graden knie erop. Hij werkt prima. Mooi heldere wort.



Jacques

Ik moet nog even melden dat ook mijn andere buurman de Mattmil filterheks goed is bevallen. Mooie heldere wort en snel filteren. Zowel bij het maischen als bij het filteren van het gekookte wort. Ook hem viel het op dat je bijna alle vloeistof meeneemt.

De Mattmil die ik had gekregen om te testen is nu naar mijn overbuurman gegaan. Die is er erg blij mee. De filterheks heeft hij in een vierkante bak ingebouwd. De opening voor de afvoer heeft hij zo laag mogelijk gezet. Tijdens een eerste test met water bleek dat slechts 200 ml achterbleef in de bak.

Rich

Ik overweeg ook om te gaan filteren met een filterheks. Was eerst van plan om een aantal sessies te gaan doen met de 'Britse methode' (filteren dmv een nylon zak in een emmer met gaatjes) vanwege kosten, dit blijkt echter niet zo heel erg veel goedkoper, dan maar in 1x goed. Wie weet welke kraantjes verkrijgbaar bij Brouwmarkt er goed passen op de 3/4" aansluiting? Of kan ik beter een bestelling plaatsen bij het RVS Paleis?

Jacques

Ik zou een rvs 3/4" draadstuk en rvs 3/4" 3-delige kogelkraan kopen. Dat kan bij het RVS Paleis maar ook bij een andere leverancier.

Rich

Zo, mooi kraantje gekocht.



Is het aan te bevelen de oppervlakken aan de binnenzijde van de verbindingsstukken nog extra te reinigen voor gebruik? Geen idee of daar nog smeermiddel enz aanzit.

Adam

Blits heur, ik vind hem chique.

Bart J

Citaat van: Rich op 18-02-2014  16:46 uZo, mooi kraantje gekocht.



Is het aan te bevelen de oppervlakken aan de binnenzijde van de verbindingsstukken nog extra te reinigen voor gebruik? Geen idee of daar nog smeermiddel enz aanzit.
Je moet er van uitgaan dat er altijd nog olie op kan zitten van de bewerkingen die hebben plaats gevonden, dus beter een keer meer goed schoonmaken, dan de kans dat er olie in je bier komt.

Rich

Ik zat er aan te denken om het geheel een nachtje in een oplossing met vaatwasserpoeder te leggen en dan schoon te maken met een tandenborstel of zo. Nu nog even een filterheks bestellen ook :)

EDIT: Oh en nog een vraag, is teflontape zonder meer voedselveilig?

Johan de Jong

Nee, teflon tape is niet voedselveilig net als hennep touw en koper messing en chroomvanadium vernikkelde kranen met afsluitrubbers erin.

Heren denk eerst eens na voor er vragen worden gesteld waar men zelf het antwoord van kan bedenken. Bovenstaande zit in elk normaal Nederlands huis waar ook waterleidingen zijn.
Je wast je ermee, je drinkt het  enz.

Teflon tape moet je niet eten, maar voor de doeleinden zoals wij die gebruiken is het geen probleem.

Sorry voor mijn reactie maar hier verbijt ik me op.

harry

Citaat uit wikipedia over teflon:

Na onderzoek in 1959 van de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) werd teflon goedgekeurd voor toepassing in voedselbereidingsapparatuur. Het onderzoek liet zien dat de giftigheid van de bij grote verhitting van een lege pan vrijkomende dampen kleiner was dan die van gebruikelijke oliën

Teflontape voldoet dus naar mijn mening aan de definitie van voedselveilig.

Dat betekent niet dat het eetbaar is. Zo drink ik zelf best wel veel water dat uit koperen leidingen komt. Ik denk ook dat koper voedselveilig is. Zo heb ik dat dan weer minder met ijzer, ijzeren waterleiding is niet zo goed om het water daaruit te drinken, alhoewel Popeye er best sterk van werd, ijzer dan.

En o ja, dat water dat ik best veel drink, dat is meestal eerst door de brouwerij geweest.

Rich

Als ik het zelf had kunnen bedenken dan had ik de vraag niet gesteld, ik ben loodgieter noch voedselveiligheidsexpert en ik heb geen idee wat voor materiaal er in mijn warmwateraansluitingen is gebruikt en of er voor toepassing in de voedingsmiddelenindustrie wellicht ander materiaal aan te bevelen valt. Ik wil alleen voorkomen dat er door onwetendheid of aannames chemicaliën vrijkomen in bier dat ik ook weggeef aan vrienden, niet heel gek toch? Mij lijkt een community als deze dan de gewezen plek om een dergelijke vraag te stellen, wellicht heb ik dat mis dan. Anyway, bedankt voor je antwoord.

harry

Ach, trek het je niet aan, hij zegt zelf al sorry in zijn eigen bericht. En ja, ik ben wel loodgieter. :D

-Japster-

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een filterheks op de bodem bij directe verwarming door middel van een gasbrander tijdens het maischen? Wil zelf onderin mijn maischvat een kraantje maken en mijn filtersysteem daarop aansluiten. De maischketel wordt echter wel direct verhit, ben dus een beetje bang voor aanbranding direct onder het filtersysteem (filterheks of javal). Iemand ervaring met dit soort systeem van maischen?

zeebrew

Ja, zie eerder in dit topic, niet doen en al helemaal niet op een kraantje aansluiten, één doffe ellende (bij mij dan).

Andre4096

Bij deze dan ook mijn ode aan de MattMill Läuterhexe 1000.

Ik heb zojuist 20 liter maisch ermee gefilterd en het ging beangstigend snel en zuiver.

Dit is weer een enorme stap in de goeie richting :)



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.