Gisteren gebrouwen. Niet met mijn 20 liter Braumeister maar met mijn oude koperen ketel met een inhoud van 90 liter. De ketel heb ik gevuld met 31 liter maischwater.
Als test heb ik een brouwsel gemaakt waarin ik haver verwerkt heb. Uit ervaring weet ik dat haverbieren vaak lastig te filteren zijn. De haver had ik nog over van mijn verstijfseltestjes en uiteraard heb ik gelet op het resultaat van de testjes de haver niet verstijfseld.
De storting bestond uit
38% pilsmout
26% tarwemout
19% havervlokken
17% Abby malt (40 EBC)
(Dit is dus geen standaard weizen)
Het gevolgd maischschema
20 min 40 ºC
20 min 65 ºC
20 min 68 ºC
25 min 73 ºC
1 min 75 ºC
De filterheks heb ik in een grote plastic emmer gemaakt. Deze emmer gebruik ik sinds niet al te lange tijd als filteremmer. In het gat dat ik heb gemaakt met een speedboor van 19 mm heb ik een 3/4" rvs draadstuk gedraaid. Op het draadstuk heb ik de filterheks gedraaid. Aan de buitenkant zit op het draadstuk een 3-delige kogelkraan. Het ziet er zo uit:

In de bochten is redelijk wat ruimte. Veel meer dan met de doucheslang die ik eerder gebruikt heb.

Het geheel ziet er zo uit. (Dit is de eerste opvang, het wort ziet er nog troebel uit.)

Het filterresultaat is zeer goed te noemen. Ondanks de haver verliep het filteren vlot. In het begin van het filteren hebt ik het wort 3 keer teruggegoten na het opvangen van 1 liter. Daarna was het wort helder.

Na een tijdje werd het debiet minder. Ik heb toen in het filterbed geroerd. Deze was zeer vast, het leek wel klei. Na weer een litertje te hebben opgevangen en teruggegoten te hebben was het filtraat weer helder. De kraan wat minder ver opengezet. De bostel gespoeld met een beperkte hoeveelheid heet water (ongeveer 5 liter). Nagenoeg alle vocht kwam uit de emmer. Dit kwam ook omdat ik de emmer op het einde een beetje schuin gezet had.
Om te bewijzen dat het ging om een lastig beslag laat ik deze foto zien. Er was een afsluitende laag op het filterbed. Desondanks verliep het filteren goed.

Ook bij het filteren van het gekookte wort verliep alles vlotjes.

Na afloop was het schoonmaken een fluitje van een cent. Even de spiraal een beetje uitrekken en met een waterstraal afspuiten. Alles was zo weggespoeld. Voor de zekerheid nog een de spiraal onder een oxi-oplossing gezet om al het organisch materiaal op te lossen.
Deze ochtend de emmer naar mijn buurman gebracht. Die brouwt ook nog deze week. Daarna gaat de emmer naar een andere (oud)buurman. Ook die brouwt binnenkort. Er zijn dan drie ervaringen met deze filerheks die Brouwmarkt voor het testen ter beschikking heeft gesteld.
Ik heb al gekeken maar het ziet er naar uit dat de diameter van de spiraal zodanig is dat deze niet in mijn Braumeister past (tussen de wand en de verwarmingsspiraal is te weinig ruimte). Wanneer de filterheks mijn buurman goed bevalt deze aan hem gegeven worden nadat eerst de andere (oud)buurman zijn test heeft uitgevoerd.
Wordt dus nog vervolgd...
O ja, het door mij behaalde rendement was 80%, wat niet slecht is gezien het feit dat ik zeer beperkt gespoeld heb. (Het SG van de laatste opvang heb ik niet bepaald. Eerlijk gezegd doe ik dat nooit.)