Filterheks

Gestart door Biertester, 18-07-2013 19:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Reinout op 10-08-2013  09:55 uZou het niet nog beter zijn om het filter nog langer te maken zodat hij bijna de hele bodem bedekt en er nog meer bochten in zitten?

Dat is volgens mij nergens voor nodig. Het verlies aan rendement is maar heel weinig doordat niet heel de bodem wordt bedekt. Tenminste dat is het geval bij een Javal-filter en ik zie niet in waarom dit met dit filter anders zal zijn.
Vastlopen is iets waar ik helemaal niet bang voor ben. Er zijn zoveel sleufjes dat de afvoer gegarandeerd is.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 10-08-2013  23:24 uVastlopen is iets waar ik helemaal niet bang voor ben. Er zijn zoveel sleufjes dat de afvoer gegarandeerd is.
Toch meldden zowel Bart J als Erwin dat het filteren vastliep en het beslag was nog niet eens extreem dik of veel. Ik heb al eerder proberen aan te geven dat het vastlopen niet door de sleufjes komt (Er zijn zoveel sleufjes dat de afvoer gegarandeerd is, dus dat zeggen we allebei), maar door de bostel daar rondomheen. Als de zaak vastloopt betekent dat dus dat de aanvoer niet is gegarandeerd (omdat het filterbed simpelweg dichtdrukt). Dat kun je waarschijnlijk oplossen door de aanvoer over een groter gebied te laten plaatsvinden, m.a.w.: beter verdelen over het hele bodemoppervlak.   

HansH

RobinB

Citaat van: hansHalberstadt op 11-08-2013  09:26 uToch meldden zowel Bart J als Erwin dat het filteren vastliep en het beslag was nog niet eens extreem dik of veel.

Ik vraag me af of dat aan dit filtertype ligt. Immers, Bart geeft aan dat z'n javalfilter al eerder dichtsloeg omdat hij daarmee moest snijden. Dan ligt het waarschijnlijk aan de fijnheid van het schrootsel ipv het filter denk ik.

Jacques

Citaat van: RobinB op 11-08-2013  10:10 uIk vraag me af of dat aan dit filtertype ligt. Immers, Bart geeft aan dat z'n javalfilter al eerder dichtsloeg omdat hij daarmee moest snijden. Dan ligt het waarschijnlijk aan de fijnheid van het schrootsel ipv het filter denk ik.

Helemaal met Robin eens.

Edwin geeft ook aan dat het vastlopen volgens hem aan de gebruikte mout ligt. Bij een ander filtersysteem had hij er ook last van.

Een constructie zoals dit
Citaat van: hansHalberstadt op 10-08-2013  09:59 u
(rood=koper, groen=veer)
haalt volgens mij juist het grote voordeel weg van dit filtersysteem, namelijk dat het zo eenvoudig te maken is.
Het verwijderen van de binnenslang gaat kinderlijk eenvoudig. Uiteinden van de spiraal in 22 mm pijp stoppen en zorgen voor een afvoer. Meer is het niet. Een mooi voorbeeld van simpeler is handiger...

hansHalberstadt

Citaat van: RobinB op 11-08-2013  10:10 uIk vraag me af of dat aan dit filtertype ligt. Immers, Bart geeft aan dat z'n javalfilter al eerder dichtsloeg omdat hij daarmee moest snijden. Dan ligt het waarschijnlijk aan de fijnheid van het schrootsel ipv het filter denk ik.
Het ligt zeker niet aan het filtertype, (er was al aangegeven dat javal filter er nog meer last van had) maar mijn punt was juist dat je met dit 'heks' filter meer mogelijkheden hebt om mee te spelen om het vastlopen nog beter te voorkomen , oa via de spleetgrootte.
HansH

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 11-08-2013  13:28 uEen constructie zoals dit haalt volgens mij juist het grote voordeel weg van dit filtersysteem, namelijk dat het zo eenvoudig te maken is.
Je kunt het simpel houden, maar ook meer gebruik maken van de mogelijkheden die dit 'heks' filter geeft. Duidelijk dat jij daar geen behoefte aan hebt, maar anderen misshien wel. 
in ieder geval daagt dit principe uit tot bedenken van innovatieve oplossingen en dat spreekt mij wel aan.
HansH

Pim

Citaat van: hansHalberstadt op 11-08-2013  17:04 uJe kunt het simpel houden, maar ook meer gebruik maken van de mogelijkheden die dit 'heks' filter geeft. Duidelijk dat jij daar geen behoefte aan hebt, maar anderen misshien wel. 
in ieder geval daagt dit principe uit tot bedenken van innovatieve oplossingen en dat spreekt mij wel aan.
HansH

Hans, je hebt geen constructie nodig om de spleetjes van de veer te beïnvloeden. Wanneer je namelijk iets "te veel" aan de veer trekt (over-stretcht) zal deze niet helemaal terugkomen. Wanneer je dat met beleid doet is het heel eenvoudig om permanent spleetjes in je veer te maken. Ik heb dit even getest met een proefstukje (ehhh....  een stukje veer wat niet helemaal juist uit mijn productie-poging gekomen was).

Indien je dit echter nodig zou hebben om het probleem van te fijn schroten op te vangen dan geloof ik niet dat het gaat werken. Te fijn geschrote mout zou namelijk ook makkelijk door die iets grote spleetjes heen kunnen komen en dan krijg je dus alsnog kleine deeltjes in je wort. Dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling.

Bart J

Nog even reageren op de reactie op mijn veerfilter, mijn veer heeft een binnendiameter van ca 14 mm, ik heb een pijpje van een cm of 5 koper ,van 15 mm, aan een zijde op de kopse kant ingezaagd (kruislings) waardoor deze in de veer geperst kan worden en klem vast zit.
Hij gaat bij mij in een gamel waarvan de bodem in het midden bol is, en ik leg hem aan het einde van het maischen erin, waardoor ik geen extra bocht kan maken met de veer.

RobinB

Die bodemvorm geeft ook een efficiëntere afloop, je veer ligt dan in het diepste deel. Zo had ik dat ook met mijn bazooka/vlechtwerkfilter. Nooit problemen mee gehad.

Erwin

Gisteren 30 liter Citra-IPA gebrouwen met het douche-slang-heks-veer-filter.
Efficientie kwam uit op 80%.
Deze keer geen problemen gehad met lauteren.

Heb trouwens Hallertau uit eigen tuin gebruikt, de eerste oogst van mijn nieuwe hop plantage!

Pim

Zojuist het rvs-draad voor mijn zelfgemaakte filterheks afgerekend: € 5!
Toch leuk dat ook hier zelfbouw lonend is   ;D
Nu nog tijd vinden om weer eens te brouwen   :biersmile:

zeebrew

Mijn versie van de douche-slang-heks-spiraalfilter, dit is hem geworden, eerst maar eens aangesloten op het kraantje van mijn Bielmeier, met het extra groene ringetje van de andere kant kan ik hem precies aan de ketel vastmaken. Mocht dit niet werken dan maak ik er een hevel filter van (ik ben niet zo'n handige hevelaar, en zuig liever aan een lollie dan hete wort):




Ronald_

Dit ziet er goed uit! Heb je al met water getest of hij nu heel je ketel leegzuigt? Ik zou verwachten dat hij nu tot de kraan leegzuigt en dan lucht gaat happen..

zeebrew

Ja, gevuld tot boven de uitloop, liep goed, hierna schuin gehouden en dan blijft er 0, 3 liter over in de pan. Viel me niet tegen.

Reinout

Ziet er erg netjes uit!

zeebrew

Citaat van: Reinout op 20-08-2013  21:33 uZiet er erg netjes uit!
Vond ik als a-technicus ook wel! mooi dat de ene kant gewoon met de originele moer en 2 ringen op het laatste stukje schroefdraad paste van de kraan, einddopje met schroefdraad paste eigenlijk ook wonderlijk goed. Nu nog eens gaan brouwen...

Reinout

Ik denk niet dat een technicus het veel beter zou hebben gemaakt.

Met zo'n mooie filter zou je bijna direct moeten gaan brouwen om hem te testen!
(En de bevindingen natuurlijk hier posten 😉)

zeebrew

Tja, moet alleen even op reis voor mijn werk, dus dat is even niet handig, maar volgens mij heb ik nu alles klaar om met mout te kunnen brouwen, pakketje Gabriel gescoord, kom maar op!

Jacques

Citaat van: zeebrew op 20-08-2013  14:35 uMijn versie van de douche-slang-heks-spiraalfilter, dit is hem geworden, eerst maar eens aangesloten op het kraantje van mijn Bielmeier, met het extra groene ringetje van de andere kant kan ik hem precies aan de ketel vastmaken. Mocht dit niet werken dan maak ik er een hevel filter van (ik ben niet zo'n handige hevelaar, en zuig liever aan een lollie dan hete wort):




Ja, zo simpel kan het zijn!

Zelf zou ik een bochtje gezet hebben vanaf het kraantje naar de bodem toe. Op die manier kan je de hele ketel leegtrekken zonder deze schuin te hoeven zetten. Werkt net een klein beetje handiger

zeebrew

CiteerZelf zou ik een bochtje gezet hebben vanaf het kraantje naar de bodem toe. Op die manier kan je de hele ketel leegtrekken zonder deze schuin te hoeven zetten. Werkt net een klein beetje handiger

Volgens mij voegt dat niets toe: het moet door het gat van de kraan, een centimeter boven de bodem van het vat. Met zwaartekracht gaat het niet omhoog stromen, dus scheef houden.

tjleet

Citaat van: zeebrew op 21-08-2013  09:48 uVolgens mij voegt dat niets toe: het moet door het gat van de kraan, een centimeter boven de bodem van het vat. Met zwaartekracht gaat het niet omhoog stromen, dus scheef houden.
Maar met de hevelfunctie wel. En dus zuig je later lucht aan en kun je dus langer (of zonder kantelen) je hele ketel leeg hevelen.

zeebrew

Maar ik heb geen hevelfunctie, en als ik die had zat ie niet aan de kraanuitloop ???

Ronald_

Citaat van: zeebrew op 21-08-2013  10:26 uMaar ik heb geen hevelfunctie, en als ik die had zat ie niet aan de kraanuitloop ???

Zodra je een slang aan je kraan maakt heb je wel wel hevelfunctie - zij het door je kraan heen..

hansHalberstadt

Waarom zou je het laatste restje water eruit willen hebben? als het goed is spoel je tot SG 1010-1015 of zoiets en kun je dus stoppen met spoelen zodra aan die voorwaarde is voldaan.  Het maakt niets uit of je op het laatst stopt met spoelwater toevoegen met kans op lucht aanzuigen of doorgaat met spoelwater toevoegen en het filterbed netjes in orde houdt.
HansH 

zeebrew

Citaat van: hansHalberstadt op 21-08-2013  11:48 uWaarom zou je het laatste restje water eruit willen hebben? als het goed is spoel je tot SG 1010-1015 of zoiets en kun je dus stoppen met spoelen zodra aan die voorwaarde is voldaan.  Het maakt niets uit of je op het laatst stopt met spoelwater toevoegen met kans op lucht aanzuigen of doorgaat met spoelwater toevoegen en het filterbed netjes in orde houdt.
HansH
Voor het spoelen niet zo spannend, na het koken iets meer, zeker als je maar 1 pan hebt?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.