Filterheks

Gestart door Biertester, 18-07-2013 19:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Biertester

Er is wat nieuws:

http://hobbybrauer.de/modules.php?name=eBoard&file=viewthread&tid=18882

Een spiraal. Ik heb hem niet nodig maar wie weet is er iemand die zoiets zocht , schijnt makkelijker schoon te maken te zijn.

https://picasaweb.google.com/106063067361182596711/20130519BrauenMitDerMattMillLauterhexe?authuser=0&authkey=Gv1sRgCPyewqWG9v-zigE&feat=directlink

Ik heb geen baat bij deze tip.

zeebrew

Leek me voor een non soldeerder/ non techi als mezelf een aardige optie!

RobinB


bert braadslee

Briljant!
Scheelt een hoop gedoe met maken, is flexibel inzetbaar bij diverse pangroottes, makkelijker schoonmaken en ziet er veel leuker uit.
Waar haal je zo'n trekveerding?


Pim

Kent iemand toevallig de draaddikte van de spiraal ? Lijkt me dat die eenvoudig zelf te maken zou zijn van RVS lasdraad.

Ronald_

Je kan ook gewoon een PVCbuigveer kopen bij de Gamma.. Zo'n spiraal zelf maken lijkt me niets..  :o

Het ziet er wel mooi uit.. Ik ben benieuwd of hij goed op de bodem blijft.

Biertester



Er is iets nieuws te koop
Een spiraalveer om te filteren.


De Filterheks
http://www.hobbybrauerversand.de/products/Maischen-Laeutern/MattMill-Laeuterhexe-1000.html

Er zijn nu al enige ervaringen in het andere forum geplaatst

http://hobbybrauer.de/modules.php?name=eBoard&file=viewthread&fid=14&tid=19466&page=1&orderdate=ASC

Ik heb geen baat bij de verkoop van die dingen.
Het is alleen info. Misschien kan dit ook iemand namaken?

B.

Hai

Lijkt op een Javalfilter

bierhenkie

Beter goed gejat, dan slecht bedacht.

Volgens mij is het echter gewoon een soort buigveer van rvs.

bierhenkie

Citaat van: Ronald_ op 22-07-2013  11:25 uJe kan ook gewoon een PVCbuigveer kopen bij de Gamma.. Zon spiraal zelf maken lijkt me niets..  :o

Het ziet er wel mooi uit. Ik ben benieuwd of hij goed op de bodem blijft.
Hij is slapper dan de buigveer van de Gamma. Bovendien RVS, die van de Gamma gegalvaniseerd ijzer.
Zelf maken is van rvs lastig denk ik. Ik dacht zelf een rolletje messingdraad te kopen van 4 meter, 1 mm dik.

Pim

Citaat van: bierhenkie op 22-07-2013  13:14 uZelf maken is van rvs lastig denk ik.

Heb onlangs van 2 mm dik rvs draad (lasdraad van 1 m lengte) dit soort krullen gemaakt. Een buis (iets kleiner dan de benodigde diameter) in de accuboormachine, andere kant ondersteund door een bout in de bankschroef, rvs draad een stukje in de boortol (naast de buis) en dan langzaam draaiend en met een goede handschoen aan de draad netjes tegen elkaar laten opwinden op de buis. Gaat prima!
En hoe dunner de draad, hoe eenvoudiger het werkt en hoe minder kracht het kost.

Wanneer je dus rvs lasdraad van een rol gebruikt, kun je een lange spiraal draaien. Kost je alleen het materiaal.
Daarom zou ik graag de dikte van de draad kennen.

bierhenkie

De binnendraad van het meegeleverde t-stuk is volgens de fabrikant 1/2", wat neerkomt op 21 mm.
Aan de hand hiervan moet het mogelijk zijn de draaddikte te bepalen (met een tekenpakketje).
Ik zal mij het warme hoofd eens over buigen, maar ik schat 2 mm.

[EDIT]

Op een breedte van afgerond 22 mm tel ik 11 windingen; dit geeft dus een draaddikte van 2 mm.
(in het plaatje is de koppeling binnenwerks 58 pixels, 58 pixels windingen zijn er precies 11)

Je bent dus nogal een lengte draad nodig voor een filter van een meter: 1000/2 = 500 windingen a 2 x 3.14 x 11 mm= 34,5 meter!
[/EDIT]

cow

Citaat van: bierhenkie op 22-07-2013  16:39 uDe binnendraad van het meegeleverde t-stuk is volgens de fabrikant 1/2", wat neerkomt op 21 mm.
Aan de hand hiervan moet het mogelijk zijn de draaddikte te bepalen (met een tekenpakketje).
Ik zal mij het warme hoofd eens over buigen, maar ik schat 2 mm.

[EDIT]

Op een breedte van afgerond 22 mm tel ik 11 windingen; dit geeft dus een draaddikte van 2 mm.
(in het plaatje is de koppeling binnenwerks 58 pixels, 58 pixels windingen zijn er precies 11)

Je bent dus nogal een lengte draad nodig voor een filter van een meter: 1000/2 = 500 windingen a 2 x 3.14 x 11 mm= 34,5 meter!
[/EDIT]

Matthias geeft de draaddikte aan in zijn forum:
"der Draht hat Ø1,5 mm!!"


bierhenkie

Citaat van: cow op 22-07-2013  17:10 uMatthias geeft de draaddikte aan in zijn forum:
"der Draht hat Ø1,5 mm!!"
Ach so!
Dan wordt het helemaal een roteind draad.

Volgens mij kan die diameter ook wel een stuk kleiner, 12 mm of zo. Met 2 mm schiet het wel wat sneller op.

Biertester

Van welke dikte is een rol RVS lasdraad eigenlijk te koop?

Die dunne van 0,8 of zo heb ik.

Pim

Citaat van: Biertester op 22-07-2013  21:42 uVan welke dikte is een rol RVS lasdraad eigenlijk te koop?

Die dunne van 0,8 of zo heb ik.
Heb ze gezien tot 1,5 mm. Dikker zal er ook best zijn maar is lastiger te verwerken. 1,5 mm is goed te doen.

Pim

Even een proefje gedaan met een lengte van 1 m rvs draad, 1,5 mm dik, gewonden om een as van 10 mm.
Dit levert het volgende op:
  • netto gebruikte lengte draad 90 mm
  • totale dikte van de spiraal 14 mm
  • totale lengte van de spiraal 39 mm
  • gewicht van de spiraal 14,5 g

Spiraal is erg stevig en netjes opgesloten en zou dus prima als filter kunnen dienen. Draaddikte lijkt me ruim voldoende. Dikte van de spiraal lijkt me ook goed bruikbaar (eventueel ietsje dikker maken zodat het in een 15 mm sok past).

Met bovenstaande gegevens zou je voor een spiraal van 1m lengte dus ongeveer 23 m draad (368 g) nodig hebben.
Standaard rol lasdraad is 5 kg en kost ongeveer € 100. Rekening houdend met wat afval zijn de kosten dus zo'n € 8,50 per spiraal.

Geloof dat ik eens op zoek moet naar een rvs-lasser   :biersmile:

*aanvulling*
Ook een spiraal gemaakt van 1 mm draad. Deze lijkt me ook nog goed bruikbaar! Door het lagere gewicht per meter wordt'ie bovendien nog goedkoper:
ongeveer 38 m draad nodig voor een spiraal van 1 m lengte; dikte spiraal 13 mm; gewicht 250 g => € 5

Hier foto's van de twee spiralen (excuses voor de matige kwaliteit):
1,5 mm draad


1 mm draad

Ronald_

Zou je hier eens een foto van kunnen maken?

Pim

Citaat van: Ronald_ op 23-07-2013  13:23 uZou je hier eens een foto van kunnen maken?
Bij vorige post geplaatst   :biersmile:

cow

Is de 1 mm versie net iets strakker gewikkeld?
Lijkt beter aan te sluiten en komt meer overeen met 't origineel:
http://www.hobbybrauerversand.de/images/product_images/popup_images/1540_1.JPG

Het is dat het te warm is, anders zou ik het eens met 0,8 mm proberen (die heb ik namelijk liggen).

Pim

Citaat van: cow op 23-07-2013  16:01 uIs de 1 mm versie net iets strakker gewikkeld?
Er zit in beide gevallen géén ruimte tussen de windingen (op de foto lijkt dat wel een beetje).
Ik wikkel om een 10 mm staaf (glad) en houd de draad gewoon strak tegen de vorige winding. De staaf zit in de accu-tol en steunt in een moer die in de bankschroef geklemd zit. Dit heb ik gedaan met beide draaddiameters.

Het zou me niet verbazen als het met 0,8 mm ook prima gaat hoor! En dan wordt het NOG goedkoper en waarschijnlijk past de spiraal dan in een 12 mm sok.
Dan ben je echt voor een paar euro klaar en mocht er een keer een knik in komen...  dan draai je in enkele minuten een "verse".  :proost:

bierhenkie

Als je de 1 mm variant om 10 mm draait, krijg je 12 mm, wat dan weer prima in een soldeer-t-stuk past.

Waar ben je trouwens die lasser voor nodig?

cow

Citaat van: bierhenkie op 23-07-2013  16:59 uAls je de 1 mm variant om 10 mm draait, krijg je 12 mm, wat dan weer prima in een soldeer-t-stuk past.

Waar ben je trouwens die lasser voor nodig?

Als je verder niets doet, veert het weer iets uit, vandaar meer dan 12 mm.

Dan moet je wikkelen over bijv. 8 mm staaf (of de spanning er uit gloeien of zo).

Pim

Citaat van: bierhenkie op 23-07-2013  16:59 uAls je de 1 mm variant om 10 mm draait, krijg je 12 mm, wat dan weer prima in een soldeer-t-stuk past.

Waar ben je trouwens die lasser voor nodig?
Zoals COW al aangeeft, veert de spiraal iets uit wanneer je de spanning van de draad los laat. Wellicht een staaf van 9 mm gebruiken. Dan zal het mooi strak zitten. Of (wat ik overweeg) ik gebruik 1,5 mm wat een spiraal van 14 mm oplevert. Die doe ik in een 15 mm koperen of messing sok en ik laat de ruimte tussen spiraal en sok eenvoudig vollopen met tin. Die tin hecht natuurlijk niet aan het rvs maar volgens mij zit dat als een huis! Misschien kan je de spiraal er zelfs uitdraaien. Dat zou nog mooier zijn ivm schoonmaken.

En de lasser...  die heb ik nodig voor de lasdraad   :biersmile:  Even een dealtje maken voor een paar ons lasdraad (bier of wat knaken)  >:D


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.