Filterheks

Gestart door Biertester, 18-07-2013 19:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pim

Citaat van: michielr op 01-08-2013  10:03 uWaarom niet het vlechtwerk van de javal vervangen door een spiraal? Ik kan me voorstellen dat de spiraal beter als een kooi rondom de buis blijft staan, en makkelijker te reinigen is. Door de inwendige buis blijf je een hoog rendement houden.
Bij het JAVAL filter is de functie van de binnenbuis volgens mij beperkt tot het in model houden (open houden) van het vlechtwerk.
Doordat de spiraal op zichzelf al stevig genoeg is (mits voldoende draaddikte) is er dus geen binnenbuis nodig. En voor het rendement is het schuinhouden van de pan toch de beste oplossing.
Schoonmaken van een spiraal lijkt me inderdaad veel eenvoudiger dan het schoonmaken van een vlechtwerk.

Erwin

Ik vind het rendement verhaal niet zo relevant, het gaat hier om de lauter van het wort uit het graan, de graanabsorptie is dusdanig veel meer dan dat kleine bodempje dat wel of niet wordt afgevloeid. En aangenomen dat we een of meer batch-sparges doen, of fly-sparge, zal het bodempje vloeistof dat overblijft niet veel suiker bevatten.
Een hogere inloop heeft enkel een merkbaar nadelig effect als je no-sparge techniek gebruikt, maar dan weet je op voorhand al dat je efficientie erg laag is.

Ik heb mij laten vertellen dat in het boek "How to Brew - By John Palmer" wordt vermeld dat het gebruik van een manifold (jullie noemen dat javal) als lauter-filter het minst efficient is, en dat je eigenlijk een valse-bodem zou moeten gebruiken als je rendement belangrijk vind. Dat gaat dan natuurlijk alleen op voor fly-sparge. Het maakt me niet uit verder, geen reden om daar een discussie over te voeren in deze draad, gewoon ter achtergrond.

Bart J

De prijs voor mijn veer van tevema is 30.31 euro incl. btw, verder nog geen tijd gehad om verder te experimenteren.

Jacques

Citaat van: Erwin op 01-08-2013  14:44 uIk vind het rendement verhaal niet zo relevant, het gaat hier om de lauter van het wort uit het graan, de graanabsorptie is dusdanig veel meer dan dat kleine bodempje dat wel of niet wordt afgevloeid. En aangenomen dat we een of meer batch-sparges doen, of fly-sparge, zal het bodempje vloeistof dat overblijft niet veel suiker bevatten.
Een hogere inloop heeft enkel een merkbaar nadelig effect als je no-sparge techniek gebruikt, maar dan weet je op voorhand al dat je efficientie erg laag is.

Ik heb mij laten vertellen dat in het boek "How to Brew - By John Palmer" wordt vermeld dat het gebruik van een manifold (jullie noemen dat javal) als lauter-filter het minst efficient is, en dat je eigenlijk een valse-bodem zou moeten gebruiken als je rendement belangrijk vind. Dat gaat dan natuurlijk alleen op voor fly-sparge. Het maakt me niet uit verder, geen reden om daar een discussie over te voeren in deze draad, gewoon ter achtergrond.

Een manifold noemen we hier een hevelfilter.

Dat verhaal van mindere efficiëntie wordt veel minder heet gegeten dan John Palmer hem opdient. Sterker nog een hevelfilter doet het volgens mij helemaal niet slechter dan een valse bodem als het gaat om het rendement. In ieder geval heb ik destijds geen verslechtering gezien toen ik heel veel jaren geleden overstapte op een hevelfilter. Voordeel ten opzichte van een valse bodem is dat je veel eerder heldere wort hebt.

[Even een zijweg]
Het is een klein beetje zoals met het hydrateren van gist. Sommige schrijvers zijn van oordeel dat dit per se noodzakelijk is. In de praktijk blijkt het allemaal anders uit te vallen en is er zo goed als geen verschil tussen wel of niet hydrateren. Door niet te hydrateren win je tijd die je ergens anders aan kunt besteden...
[Einde zijweg]

Jacques

Vandaag is de doucheslang bij mij afgeleverd.





Het is een echte doucheslang!




Het verwijderen van de uiteinden was zo uitgevoerd.



En het verwijderen van de binnenslang was een fluitje van een cent.
Ik heb even geprobeerd hoe de stevigheid van de spiraal was na het weghalen van de binnenslang en dat viel niet tegen.

Nu nog de slang in mijn Speidel Braumeister monteren. Daar zal ik de hulp voor inroepen van de plaatselijke smid.

Biertester

Dat ziet er fraai uit! Ga je hem zigzag leggen die 1,5 m? maak je dan ff een foto?

Jacques

Citaat van: Biertester op 02-08-2013  22:54 uDat ziet er fraai uit! Ga je hem zigzag leggen die 1,5 m? maak je dan ff een foto?

Nee, dat zal niet gaan. Ik gebruik hem in mijn Speidel Braumeister. Die heeft een moutkorf en het maischwater wordt rondgepompt.
De slang zal ik rondom aan de rand leggen en dient alleen voor het filteren van het gekookte wort. Als het klaar is zal ik foto's maken.

Pim

Jacques, zou je aub de dikte van de spiraaldraad eens willen opmeten?

bierhenkie

Citaat van: Pim op 03-08-2013  11:27 uJacques, zou je aub de dikte van de spiraaldraad eens willen opmeten?
Ik gok 18 mm.

Jacques

Citaat van: Pim op 03-08-2013  11:27 uJacques, zou je aub de dikte van de spiraaldraad eens willen opmeten?

De doorsnede van de spiraal is 18 14 mm.
De draaddikte kan ik niet niet zo heel nauwkeurig meten met mijn schuifmaat. De dikte zit ergens tussen de 0,8 en 1 mm in. De spiraal voelt stevig aan. Vele malen steviger dan een RVS vlechtwerkmantel.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 01-08-2013  22:20 uSterker nog een hevelfilter doet het volgens mij helemaal niet slechter dan een valse bodem als het gaat om het rendement. In ieder geval heb ik destijds geen verslechtering gezien toen ik heel veel jaren geleden overstapte op een hevelfilter.

In het verleden heb ik het vlakke bodenfilter qua rendement vergeleken met een ringvormig hevelfilter. Daar kwam uit dat het vlakke bodemfilter 1 a 2 % meer rendement opleverde. De reden is dat jet met een ringvormig filter een stromingsprofiel krijgt rondom de ring waardoor verderop naast de ring vrijwel geen stroming meer is. Daardoor spoelt dat deel van de bostel niet goed uit. Voor zwaar beslag is dit effect belangrijker, omdat daar het spoelen daar meer van belang is. Dat is ook de reden waarom het filter op de bodem moet liggen.

Verder vraag ik mij bij deze veerconstructie af wat nu het essentiële punt is waardoor dit systeem beter zou kunnen zijn dan andere systemen. Het enige dat ik kan bedenken is dat het makkelijker te reinigen is. 
Als mogelijk probleem zie ik dat de sleufjes erg dicht bij elkaar zitten, waardoor de bostel rondom de ring te sterk naar de ring toezuigt vanwege de grote zuiging, zodat het filterbed locaal wordt dichtgedrukt en het filteren vastloopt. professionele filterbedden hebben een optimale verdeling van de sleufjes qua onderlinge afstand. Hoewel ik het niet zeker weet zou een goede reden kunnen zijn dat de onderdruk beter verdeeld wordt over het filterbed, zodat kans op vastlopen kleiner is. eea zal in de praktijk moeten blijken. (speelt vooral als de hoogte van de bostel groter is dan ca 30 cm in combinatie met dik beslag)
HansH 
 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 04-08-2013  10:48 uIn het verleden heb ik het vlakke bodenfilter qua rendement vergeleken met een ringvormig hevelfilter. Daar kwam uit dat het vlakke bodemfilter 1 a 2 % meer rendement opleverde.

Verwaarloosbaar dus! Een hevelfilter heeft wat voordelen boven een aparte filterkuip. Je hebt minder geklieder veroorzaakt door het overscheppen, minder afkoeling (door afkoeling heb je een minder filterresultaat) en sneller heldere wort. Die voordelen wegen mijn inziens niet op tegen her voordeel van een onbeduidend hoger rendement.

Citaat van: hansHalberstadt op 04-08-2013  10:48 uVerder vraag ik mij bij deze veerconstructie af wat nu het essentiële punt is waardoor dit systeem beter zou kunnen zijn dan andere systemen. Het enige dat ik kan bedenken is dat het makkelijker te reinigen is. 
Als mogelijk probleem zie ik dat de sleufjes erg dicht bij elkaar zitten, waardoor de bostel rondom de ring te sterk naar de ring toezuigt vanwege de grote zuiging, zodat het filterbed locaal wordt dichtgedrukt en het filteren vastloopt. professionele filterbedden hebben een optimale verdeling van de sleufjes qua onderlinge afstand. Hoewel ik het niet zeker weet zou een goede reden kunnen zijn dat de onderdruk beter verdeeld wordt over het filterbed, zodat kans op vastlopen kleiner is. eea zal in de praktijk moeten blijken. (speelt vooral als de hoogte van de bostel groter is dan ca 30 cm in combinatie met dik beslag).

Het grote voordeel is denk ik inderdaad het makkelijk kunnen reinigen.
Er zitten heel veel sleufjes in zo'n slang. Om elke 1 mm zit er een! Veel risico op het ontstaan van een onderdruk is er niet volgens mij. Maar de praktijk zal het inderdaad moeten uitwijzen.

Erwin

Ik ga dinsdagavond brouwen, hopelijk heb ik de slang dan binnen. Ik zal fotos maken en uitgebreid verslag doen. Het zal een lager worden met Bohemian Pilsner Malt als basis, nobele hops en W34/70, de rest is nog niet bepaald, suggesties zijn welkom.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 04-08-2013  12:26 uEr zitten heel veel sleufjes in zo'n slang. Om elke 1 mm zit er een! Veel risico op het ontstaan van een onderdruk is er niet volgens mij.

Dat is nu juist het punt:Door die vele sleufjes kan de slang veel wort afvoeren, maar de bostel eromheen heeft maar een beperkte maximale doorvoer. als je over dat maximum heengaat slaat de bostel dicht.
HansH   

William

Citaat van: hansHalberstadt op 05-08-2013  08:40 uDat is nu juist het punt:Door die vele sleufjes kan de slang veel wort afvoeren, maar de bostel eromheen heeft maar een beperkte maximale doorvoer. als je over dat maximum heengaat slaat de bostel dicht.
HansH

Dat is denk ik goed op te vangen door de uitloopslang naar het opvangvat te knijpen. Dat doe ik met mijn hevelfilter ook om zo op een snelheid van ongeveer 0,2 liter per minuut te komen.

Het nadeel van veel relatief grote sleuven kan wel zijn dat je kanalen krijgt op regelmatige kleine afstand van elkaar en dat er daardoor voorkeurskanalen ontstaan omdat bepaalde kanalen samenvallen. The proof is in the eating.

bierhenkie

Voorlopig zal Jacques hem in ieder geval alleen als hopfilter gebruiken, aangesloten op de aftapkraan van zijn Speidel.
Afhankelijk van zijn bevindingen zal ik er ook een aanschaffen en proberen in mijn RIMS. Dan speelt het verhaal van de doorvoersnelheid natuurlijk weer wel.
Ik knijp inderdaad met een kraan het vermogen van de pomp nu al.

Bart J

Ik heb mijn veer afgeknipt op 75 cm en met 2 pijpjes in de uiteinde geperst kan ik hem rond leggen in mijn gamel, de pijpjes in een t stuk en ik kan gewoon hevelen zoals met mijn javal filter. Deze week heb ik vrij en ik moet de dubbel van de club nog maken dus dat moet een keer lukken.
Ik ben eerder bang dat er te weinig opening is dan dat er teveel is, hij staat als je hem rond legt aan de buitenkant nog geen mm open. Dus ook ik denk dat het gewoon geprobeerd moet worden

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 05-08-2013  08:40 uDat is nu juist het punt:Door die vele sleufjes kan de slang veel wort afvoeren, maar de bostel eromheen heeft maar een beperkte maximale doorvoer. als je over dat maximum heengaat slaat de bostel dicht.
HansH

De maximale doorvoer wordt bepaald door de doorsnede van de slang. Het oppervlakte van deze doorsnede is kleiner dan de het gezamenlijk oppervlak van de "sleufjes".  Naar mijn idee zal dit filter niet snel dichtslaan omdat er zo veel filterkanaaltjes op de slang uitkomen.

RobinB

Op het forum van onze oosterburen zijn al meerdere topics met ervaringen. Komt globaal overeen met de ervaringen met bazookafilters en (waarschijnlijk) javal.
In ieder geval melden ze dat het filteren vlot gaat en ze al erg snel heldere wort hebben. Klinkt me bekend in de oren.

Pluspunten tov bazooka zijn het beter/makkelijker schoonmaken en de intrinsieke stevigheid.
En natuurlijk (tov javal) simpel te maken zonder zagen. :)

Erwin

Gebruiken ze dan ook de ebay douche slang, of de commerciele brouwersversie? Ben benieuwd of het dezelfde veer is.


RobinB

Ze gebruiken allemaal de "echte", van Matthias. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 05-08-2013  21:41 uOp het forum van onze oosterburen zijn al meerdere topics met ervaringen. Komt globaal overeen met de ervaringen met bazookafilters en (waarschijnlijk) javal.
In ieder geval melden ze dat het filteren vlot gaat en ze al erg snel heldere wort hebben. Klinkt me bekend in de oren.

Pluspunten tov bazooka zijn het beter/makkelijker schoonmaken en de intrinsieke stevigheid.
En natuurlijk (tov javal) simpel te maken zonder zagen. :)

Waarschijnlijk kent men bij de oorsterburen onze javal-variant van de hevelfilter niet...

De filterheks is inderdaad makkelijker te maken. En het ook het schoonmaken gaat handiger. Ook ik vermoed dat dit filtersysteem populair gaat worden.

RobinB

Seed7/Ingo is daar ook actief en vermeld in een van de topics wel tussen neus en lippen door het javal principe. Of anderen het ook gebruiken weet ik niet, ben nog maar recentelijk daar aan het rondkijken. :)

seed7

Citaat van: RobinB op 05-08-2013  22:56 uSeed7/Ingo is daar ook actief en vermeld in een van de topics wel tussen neus en lippen door het javal principe. Of anderen het ook gebruiken weet ik niet, ben nog maar recentelijk daar aan het rondkijken. :)

Javal als zodanig kennen ze niet, wel bazooka (panzerslauch) en er is een commercieel verkrijgbaar hevelfilter met sleufjes/gaatjes. Het filtervat met gelaserde sleufjes bodem is daar veel meer in zwang (blij dat ik van dat geklieder af ben).

Ingo

Hai

Citaat van: Erwin op 30-07-2013  22:03 uDit is hem! 1.5 meter.
http://www.ebay.co.uk/itm/271160357683
Te koop voor 7 UK pond.
Komt helaas wel 8 pond verzendkosten bij, toch nog een duur slangetje :huilen:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.