Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Filterheks  (gelezen 173386 keer)

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Land: nl
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
Re: Filterheks
« Reactie #50 Gepost op: 31-07-2013 08:33 u »
Dit is hem! 1.5 meter.
http://www.ebay.co.uk/itm/271160357683
Te koop voor 7 UK pond.
Goed gevonden hoor!
Maarrrrr...  het betreft hier een doucheslang. Die is dus dicht! De vraag is hoe dat gedaan is. Zou een inwendige kunststof slang kunnen zijn (hoe krijg je die er uit?) of een uitwendige kunststof slang (die zou je er mogelijk af kunnen snijden). In beide gevallen is de vraag of de overgebleven rvs spiraal voldoende stevig is (draaddikte 1 mm of meer) om op zichzelf goed in model te blijven. Daar ben ik erg benieuwd naar.  :biersmile:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #51 Gepost op: 31-07-2013 08:35 u »
Ik heb net de veer binnen gekregen, ziet er goed uit, ik probeer als ik tijd heb om een passende schroefdraad te vinden. Ik wil hem gewoon als hevelfilter gaan gebruiken, dus als ik de veer kan schroeven in een t stuk waarin ik ook mijn 12 mm hevel buis kan schuiven kan ik hem gaan proberen.
Wat zijn de totale kosten per meter veer (dus incl verzenden) ? En ik neem aan dat je ook 1,5m of 2m lengte kunt bestellen bij die firma ?

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #52 Gepost op: 31-07-2013 09:45 u »
Goed gevonden hoor!
Maarrrrr...  het betreft hier een doucheslang. Die is dus dicht! De vraag is hoe dat gedaan is. Zou een inwendige kunststof slang kunnen zijn (hoe krijg je die er uit?) of een uitwendige kunststof slang (die zou je er mogelijk af kunnen snijden). In beide gevallen is de vraag of de overgebleven rvs spiraal voldoende stevig is (draaddikte 1 mm of meer) om op zichzelf goed in model te blijven. Daar ben ik erg benieuwd naar.  :biersmile:

Op deze foto is duidelijk te zien dat het om een inwendige slang gaat met een kleine diameter, die moet makkelijk te verwijderen zijn.

Bert

Offline bierhenkie

• Super lid
  • Land: 00
« Reactie #53 Gepost op: 31-07-2013 10:39 u »
Dit is hem! 1.5 meter.
http://www.ebay.co.uk/itm/271160357683
Te koop voor 7 UK pond.
Mooi werk Erwin.

Erik :brouwen:

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #54 Gepost op: 31-07-2013 12:15 u »
Op deze foto is duidelijk te zien dat het om een inwendige slang gaat met een kleine diameter, die moet makkelijk te verwijderen zijn.

Dat lijkt zeker goed te doen, de slang uit een RVS vlechtwerk mantel verwijderen lijkt lastiger. (Maar is ook goed te doen)

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 31-07-2013 12:50 u »
Inderdaad Bert. Dat ziet er op zich niet zo moeilijk uit en moet te doen zijn.

Heb je ook enig idee wat de dikte van de rvs draad is ? Zoals eerder aangegeven ben ik bang dat dunner dan 1mm een spiraal oplevert die mogelijk niet lang in model blijft.

*EDIT*
de slang zou volgens opgave van de verkoper 13 mm dik zijn (zal mooi strak in een 12 mm sok gedrukt kunnen worden !).
Op het plaatje is de slang ongeveer 44 mm dik en dat is dus een factor 3,4. Op het plaatje is de draaddikte 3 mm. De draad zal dus ongeveer 0,85mm dik zijn.   
Het zal er dus om hangen of dat dik genoeg is voor de stevigheid van de spiraal.   Benieuwd naar de eerste ervaringen.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #56 Gepost op: 31-07-2013 13:20 u »
Is het RVS of Chrome?

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #57 Gepost op: 31-07-2013 13:48 u »
Is het RVS of Chrome?
Dit zegt de eBay advertentie: Stainless Steel Shower Hose 1.5M   New style of shower hose, made from one stainless steel wire rolled all along like a spring to give full flexibility and long life time. Two brass nuts on the ends, chrome plated, and inside two brass nozzles.

Dus: rvs spiraal met verchroomde messing schroefkoppelingen.

Lengte van 1,5 m is prima voor 50 liter pan (1 m is net effe wat te kort)

Offline Erwin

• Senior lid
  • Land: ca
    • CDyWeb
« Reactie #58 Gepost op: 31-07-2013 14:22 u »
Ik ben benieuwd naar de ervaringen met deze doucheslang, de verzendkosten zijn fors naar mijn adres, dus ik wacht even af.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #59 Gepost op: 31-07-2013 14:39 u »
Hmmm   zie dat er voor versturen naar Nederland 9 pond bij komt. Dan komt de spiraal op 9+7=16 pond = 18,33 Euro

Offline bierhenkie

• Super lid
« Reactie #60 Gepost op: 31-07-2013 14:46 u »
Hmmm   zie dat er voor versturen naar Nederland 9 pond bij komt. Dan komt de spiraal op 9+7=16 pond = 18,33 Euro
6 pond 99 verzendkosten.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 31-07-2013 15:03 u »
6 pond 99 verzendkosten.
Hé, dat is vreemd. Weet je het zeker ?
Wanneer ik in eBay opgeef dat het naar Nederland moet, krijg ik de melding dat dat 8,99 pond kost. Elk volgend artikel kost 6,99 pond.

Offline Erwin

• Senior lid
  • Land: ca
    • CDyWeb
« Reactie #62 Gepost op: 31-07-2013 15:21 u »
Toch maar besteld, verzenden was naar Canada ook 8.99 GBP. Totaal $25, we gaan het zien.

Offline bierhenkie

• Super lid
« Reactie #63 Gepost op: 31-07-2013 16:48 u »
Hé, dat is vreemd. Weet je het zeker ?
Wanneer ik in eBay opgeef dat het naar Nederland moet, krijg ik de melding dat dat 8,99 pond kost. Elk volgend artikel kost 6,99 pond.
Klopt. Mijn fout. :-[

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #64 Gepost op: 31-07-2013 16:50 u »
Klopt. Mijn fout. :-[
Wel jammer want mijn fout zou goedkoper geweest zijn   ;D

Offline Bart J

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #65 Gepost op: 31-07-2013 19:11 u »
Officieel kost de veer iets van 16 euro, maar het bedrijf levert vanaf 20 euro, dus het is 20 euro en volgens mij iets van 5 euro transport kosten, ik heb de factuur nog niet gehad, dus valt nog mee met het ebay alternatief. Hij is wel maar 1 meter dat wel, en ik krijg hem niet in een 3/8 sok gedraaid, het volgende wat ik wil proberen is om hem om een t stuk te schuiven, maar die moet ik nog even opsnorren. Wordt vervolgd.

Offline luftie

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Senior lid
« Reactie #66 Gepost op: 31-07-2013 20:56 u »
Jullie houden ons wel op de hoogte hè?
Ben zeer benieuwd

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #67 Gepost op: 31-07-2013 23:27 u »
Met foto's?
Das altijd leuk(er) namelijk! ;D

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #68 Gepost op: 31-07-2013 23:30 u »
Jullie houden ons wel op de hoogte hè?
Ben zeer benieuwd

Als het goed is heb ik hem over een paar dagen in huis. Ik heb nog even gekeken maar hij kan niet helemaal rond in mijn Braumeister. Als hij in huis is zal ik even langs de plaatselijke smid gaan om te kijken hoe we slang het handigst in de Braumeister kunnen krijgen.

Offline Biertester

• Junior lid
  • **
  • Land: de
  • procesautomation since 1984
« Reactie #69 Gepost op: 01-08-2013 08:14 u »
Volgens mij zijn die waterdicht , dat is niet de bedoeling!

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #70 Gepost op: 01-08-2013 08:25 u »
Volgens mij zijn die waterdicht , dat is niet de bedoeling!

De flexibele waterslangen met een rvs watermantel zijn als het goed is ook waterdicht.

Gewoon een kwestie van de binnen slang verwijderen.
Ik ben heel benieuwd of de spiraal stevig genoeg is en of het lukt om er een goed sluitend uiteinde te maken. In mijn Braumeister kan de spiraal niet helemaal rond in verband met het gat voor de pomp dat niet geblokkeerd mag worden en de aansluiting van de verwarmingsspiraal.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #71 Gepost op: 01-08-2013 08:44 u »
Hoe denken jullie dat het zit met het verlies met deze veer? Met een JAVALTM zuig je echt van de bodem weg. Met zo'n veer heb ik het idee dat je je pan niet helemaal leeg kan zuigen.

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
  • Goed bier is een eerste levensbehoefte.
« Reactie #72 Gepost op: 01-08-2013 09:45 u »
Waarom kon de spiraal ook al weer niet van gegalvaniseerd staal zijn? Metaalsmaak? Roest?

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #73 Gepost op: 01-08-2013 09:57 u »
Hoe denken jullie dat het zit met het verlies met deze veer? Met een JAVALTM zuig je echt van de bodem weg. Met zo'n veer heb ik het idee dat je je pan niet helemaal leeg kan zuigen.
Voor beide systemen geldt in een vlakke pan dat de hoogste opening bepaalt wanneer de heveling stopt. Daar zal namelijk lucht worden aangezogen wanneer het vloeistofnivo zakt.
Bij de spiraal is dus de totale dikte van de spiraal bepalend (de openingen zitten over de gehele hoogte van de spiraal)
Bij het JAVAL filter is dat het hoogste punt van de ingezaagde binnenbuis (vaak ingezaagd tot halverwege de buis)

Je kunt eea wel wat beinvloeden door de pan op het laatst schuin te houden zodat in ieder geval het volledige (!) aanzuigpunt zo lang mogelijk onder het vloeistofnivo blijft. Het verschil tussen de twee systemen zal daardoor erg klein zijn.

Offline michielr

• Vol lid
« Reactie #74 Gepost op: 01-08-2013 10:03 u »

Waarom niet het vlechtwerk van de javal vervangen door een spiraal? Ik kan me voorstellen dat de spiraal beter als een kooi rondom de buis blijft staan, en makkelijker te reinigen is. Door de inwendige buis blijf je een hoog rendement houden.

En wat Pim zegt, de pan iets schuin houden verhoogt het rendement ook.