Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Filterheks  (gelezen 172075 keer)

Offline Vazoem

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Filterheks
« Reactie #250 Gepost op: 19-04-2014 14:59 u »
Hallo allemaal!

Dit topic licht alweer een tijdje stil maar ik ben zelf erg nieuwsgierig geworden betreffende deze filterheks. Deze zomer wil ik materiaal aanschaffen voor Úcht thuisbrouwen en niet vanuit de blikjes. Deze filterheks lijkt me dan een simpele elegante manier voor filteren in plaats van zelf een filterhevel in elkaar te klussen. Ik ben niet onhandig maar heb ook niet alle tools direct bij de hand zoiets in elkaar te solderen.

Mijn vraag is: werkt deze filterheks ook om hop te filteren? En is iedereen nog steeds tevreden met deze filter vergeleken met een filterhevel?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #251 Gepost op: 19-04-2014 22:30 u »
Ik geloof dat het ding snel heldere wort oplevert, maar denk dat het rendement vrij laag zal liggen. Of dat een probleem is hangt af van je eigen normen.

Er zijn andere modellen mogelijk die gemakkelijk 90+ % halen. Ik vrees dat de heks niet ver boven de 70 % komt. Kunnen we rendementservaringen posten?

Offline Vazoem

• Vol lid
« Reactie #252 Gepost op: 20-04-2014 11:28 u »
Ik stel waarschijnlijk als groentje hele domme vragen hoor, dus excuses. Maar hoe kan je filtersysteem ervoor zorgen dat je rendement laag is? Rendement wordt bepaald door de hoeveelheid suikers die je kunt oplossen in je wort. Als je aan het maischen bent dan probeer je zoveel mogelijk deze suikers om te zetten en op te lossen in je wort. Hangt je rendement niet meer af van hoe goed je kunt spoelen en niet hoe goed je kunt filteren?

Offline ray71

• Vol lid
  • bier, bier bier, weij wille Bier!
    • Microbrouwerij 't Gruuske
« Reactie #253 Gepost op: 20-04-2014 12:48 u »
Rendement is mijn inziens een andere bewoording  voor de opbrengst vs verlies ten aanzien van een handeling die je uitvoert om tot een bepaald resultaat te komen. In het geval van het gebruik van een filterheks wordt je rendement  bepaald door de hoeveelheid te filteren wort in relatie tot de bodem filtervat en de hoogte van je filterheks.

je kunt vooraf bepalen hoeveel wort achterblijft in het vat.  Je kunt aan de hand hiervan al inschatten wat je verliezen zullen zijn.

Bijvoorbeeld er blijft 1 liter achter in het vat. Je te filteren hoeveelheid is 10 liter. Dan is je rendement 90% en je verlies dus 10%. Bij 20 liter is dit 95 en 5% verlies.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #254 Gepost op: 20-04-2014 14:09 u »
Ik geloof dat het ding snel heldere wort oplevert, maar denk dat het rendement vrij laag zal liggen. Of dat een probleem is hangt af van je eigen normen.

Er zijn andere modellen mogelijk die gemakkelijk 90+ % halen. Ik vrees dat de heks niet ver boven de 70 % komt.

Waarom denk je dat? Er is geen enkele reden om dat te veronderstellen. En in de praktijk is dat ook niet zo.
Het systeem doet niet onder voor andere systemen. Een rendement van 90% of meer is overigens zeer uitzonderlijk. De meeste hobbybrouwers halen dat in de verste verte niet.

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
« Reactie #255 Gepost op: 20-04-2014 14:15 u »
Waarom denk je dat? Er is geen enkele reden om dat te veronderstellen. En in de praktijk is dat ook niet zo.
Het systeem doet niet onder voor andere systemen. Een rendement van 90% of meer is overigens zeer uitzonderlijk. De meeste hobbybrouwers halen dat in de verste verte niet.

Klopt... Zit zelf rond de 80 %. Veel hoger gaat dat niet worden.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #256 Gepost op: 20-04-2014 16:06 u »
Uitzonderlijk? Nee hoor, ik haal voor een bier met 6,5 % alcohol telkens weer 94%. En dat heeft alles te maken met de snelheid van filteren spoelen en de vorm van het filter. Juist de ronde vorm die jullie kiezen is funest voor de interne stroming. Dat is geen idee, maar keiharde stromingsleer wetenschap.
Elke hobbybrouwer kan met een andere vorm filter 90+% rendement halen.

Offline Ansius

• Super lid
  • Het komt er niet uit!
« Reactie #257 Gepost op: 20-04-2014 16:25 u »
Citaat
Er zijn andere modellen mogelijk die gemakkelijk 90+ % halen. Ik vrees dat de heks niet ver boven de 70 % komt. Kunnen we rendementservaringen posten?

79%

Offline Vazoem

• Vol lid
« Reactie #258 Gepost op: 20-04-2014 17:28 u »
Bijvoorbeeld er blijft 1 liter achter in het vat. Je te filteren hoeveelheid is 10 liter. Dan is je rendement 90% en je verlies dus 10%. Bij 20 liter is dit 90% en 5% verlies.

Dus je rendement/opbrengst hangt af van de hoeveelheid vloeistof die achterblijft in je filter/hevel of in je bostel? Dus bij het gebruik van andere soorten filters kun je ervoor zorgen dat je minder vloeistof en/of suikers achterlaat omdat het beter wil doorstromen?

Je bedoelt trouwens dat bij 20 liter het 95% en 5% verlies?  ;)

Offline ray71

• Vol lid
  • bier, bier bier, weij wille Bier!
    • Microbrouwerij 't Gruuske
« Reactie #259 Gepost op: 20-04-2014 17:37 u »

Je bedoelt trouwens dat bij 20 liter het 95% en 5% verlies?  ;)

Inderdaad!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #260 Gepost op: 20-04-2014 18:20 u »
Inderdaad!
Misschien is het goed om je te realiseren waar het rendement door wordt veroorzaakt. In dit geval gaat het voornamelijk om het spoelrendement, even aannemende dat het omzetten van de mout niet van het soort filter afhangt.
Het rendement kan lager zijn dan gebruikelijk doordat de suiker niet homogeen uitgespoeld wordt. Dat kan bv door kanaalvorming, maar ook omdat het filter in slechts een klein deel van de pan zit. als ik dat vergelijk met een hevelfilter, dan zie ik niet veel verschil met de filterheks, dus zie ik ook niet waarom het rendement dan lager zou zijn dan bij het hevelfilter. Zou hooguit kunnen als de filterheks plaatselijk een kleinere kromming maakt, waardoor hij te kleine openingen krijgt en helemaal niet meer spoelt.
HansH

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #261 Gepost op: 20-04-2014 23:07 u »
Uitzonderlijk? Nee hoor, ik haal voor een bier met 6,5 % alcohol telkens weer 94%. En dat heeft alles te maken met de snelheid van filteren spoelen en de vorm van het filter. Juist de ronde vorm die jullie kiezen is funest voor de interne stroming. Dat is geen idee, maar keiharde stromingsleer wetenschap.
Elke hobbybrouwer kan met een andere vorm filter 90+% rendement halen.

Als je rendementen doorrekent van recepten zie je snel dat je een uitzondering bent.

Ik moest het even opzoeken maar ik heb met de filterheks een rendement gehaald van 85% en dat komt overeen met het rendement dat ik gemiddeld met mijn javalhevelfilter haalde.

Mijn buurman die nu de filterheks gebruikt is er bijzonder tevreden over omdat hij nu een hoger rendement haalt dan met zijn oude filteremmer.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #262 Gepost op: 20-04-2014 23:13 u »
Als je rendementen doorrekent van recepten zie je snel dat je een uitzondering bent.

Wat verder niet wegneemt dat z'n spoelmethode zeer efficient te noemen is.

Of je dat wilt kan je verder voor jezelf uitmaken, de redenen die ik tot nog toe gehoord heb en de bieren die ik geproefd heb overtuigen me niet. Niet dat het slecht was, verre van zelfs, maar het was ook niet speciaal of beter.

Kwaliteit van je bier zit niet, of slechts voor een minimaal deel, in het spoelen.
Efficiency wel.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #263 Gepost op: 20-04-2014 23:23 u »
94%
85%

Da's in mij ogen best nog wel een stevig verschil. Ik haal beiden niet. Dus ik ben zeer benieuwd...

Ik weet dat EBC het ronde filter niets vind omdat de aanzuigbuis niet symmetrisch is tov van alle aanzuigpunten. Hij ziet liever dat de weg-lengten overal gelijk zijn. Zeg ik dat goed?

Ik filter erg langzaam, ca. 1 uur voor een totaal van 12,5l wort. Het zou mij niets verbazen als hier de dikte van het bed van invloed is, bij het brouwen van 22l hoeveelheden gaat het rendement omhoog bij een iets langere filterduur.

Het gaat mij niet om de paar gram mout, maar ik ben wel benieuwd. EBC?

Ingo

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #264 Gepost op: 20-04-2014 23:44 u »
Voor wat ik ervan weet, claimt EBC dat bier verkregen met een hoger rendement "frisser" is dan bier verkregen met een lager rendement.
Ik zelf heb dat verschil niet kunnen proeven, niet in mijn eigen bieren en niet in de vele ruilbieren die ik heb gedronken. Inclusief die van EBC... ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #265 Gepost op: 20-04-2014 23:47 u »
Da's in mij ogen best nog wel een stevig verschil. Ik haal beiden niet.

94% heb ik nog nooit gehaald. En ik denk 99% van de andere hobbybrouwers ook niet...  :)

Met een filterheks is niet veel mis. Het is zeker geen minderwaardig filtersysteem.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #266 Gepost op: 21-04-2014 09:44 u »
EBC heeft in mijn ogen wel een punt voor wat betreft het bij voorkeur niet langs de rand van de pan af te zuigen en de aftakkingen met de sleuven symmetrisch ten opzichte van de aansluiting te maken. Mijn rendement is rond de 73% maar ik spoel slechts een kwart van het spoelwater en neem er niet veel (20 min) tijd voor. Hoog rendement is niet mijn doel, lekker bier wel.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #267 Gepost op: 21-04-2014 10:53 u »
Bij een filterheks van voldoende lengte ligt de spiraal niet alleen langs de rand van de pan. Als het goed is zit er ook een bocht in het midden van de pan.

Overigens wordt er naar mijn idee een te groot belang gehecht aan de verdeling van de armen van een hevelfilter.
Belangrijker voor een goed rendement is dat het filter goed op de bodem van de pan ligt en dat je voldoende spoelwater met een temperatuur tussen de 80 en 90 ║C  gebruikt.

Bij het gebruik van de filterheks viel op dat bijna alle vloeistof uit de ketel wordt gehaald. Veel beter als bij mijn Javalfilter. Komt natuurlijk ook doordat ik hem onderin een emmer gemonteerd had en dat er sprake was van hevelwerking door de slang aan de kraan.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #268 Gepost op: 21-04-2014 13:48 u »
Overigens wordt er naar mijn idee een te groot belang gehecht aan de verdeling van de armen van een hevelfilter.
Belangrijker voor een goed rendement is dat het filter goed op de bodem van de pan ligt
Ik heb daar jaren geleden eens wat nader naar gekeken. Het probleem met een ringvormig filter aan de randen van de pan is dat hierdoor een stromingsprofiel ontstaat waarbij midden op de bodem geen stroming is en in een gebied daaromheen de stroming heel beperkt is, dus wordt daar vrijwel niets uitgespoeld.
Het verschil tussen een vlakke bodemfilter (optimum stromingsprofiel) en een ringvormig filter kwam in mijn metingen op ca 2-3% dus ring bv 87%, vlakke bodem dan ca 90%.

Verder is de stroomsnelheid vlakbij de ring veel groter dan daarbuiten, waardoor de zaak eerder vastloopt.
HansH

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #269 Gepost op: 21-04-2014 14:30 u »
Over 2 tot 3% minder rendement ga ik mij niet druk maken...

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #270 Gepost op: 21-04-2014 20:19 u »

Nou, daar ben je anders al aardig mee bezig! ;D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #271 Gepost op: 21-04-2014 20:25 u »
Nou, daar ben je anders al aardig mee bezig! ;D
  ???

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #272 Gepost op: 21-04-2014 20:51 u »
  ???
Dat mag toch niet? Enkel een smiley in een reactie? ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #273 Gepost op: 21-04-2014 22:22 u »
Dat mag toch niet? Enkel een smiley in een reactie? ;)

Nee, maar in dit geval had ik drie keer een vraagteken geplaatst  ;D

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #274 Gepost op: 22-04-2014 11:42 u »
Ik denk dat ieder voor zich wel kan bepalen of dat voor hem/haar belangrijk is. voor mij is 3% lager rendement op zich niet zo belangrijk, maar ik wil wel graag weten wat mijn rendement is, omdat ik me dan niet druk hoef te maken over correcties achteraf als het eindresultaat anders uitpakt dan verwacht. Er zijn als genoeg zaken die je niet altijd in de hand hebt, dus ga ik niet onnodig daar zaken aan toe voegen. Het gaat dan dus vooral om reproduceerbare resultaten.
HansH