Filterheks

Gestart door Biertester, 18-07-2013 19:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

12345

Laatst bij een beginner geweest (en die hebben soms heel verfrissende ideeën) en die had heel ouderwets in de kookketel een rondgebogen koperen pijp die netjes op de bodem lag, via een heveltje aan de kraan verbonden, met zaagsnedes tot bijna de helft die naar beneden wezen. En dat ding deed het niet alleen prima maar zoog die ketel ook mooi leeg.
Een dikker filter als waar de discussie nu over gaat, met ook openingen aan de bovenkant, zal alweer een stuk meer wort laten liggen in de ketel. Want zo gauw het eerste stukje "boven wort" komt, doet hij het niet meer.

Braumarkt BV

Citaat van: koffie op 17-11-2013  12:35 uAls ik ga HERMSen in een standaard 60 liter gistvat, welke filterheks zou ik dan moeten hebben? De 1000 of de 1800 ?
@Brouwmarkt Wat leveren jullie precies bij de filterheks? Het T-stuk om de spiraal te verbinden en verder ?

Alles tot aan te kraan dus buiten je ketel of Vat heb je een 3/4" schroefdraad waar een kraan of uitloopp etc etc op kan
set bevat dus de spiraal met T-stuk (rvs) en een verloop + moer en rubber.

Denk dat een 1000 al voldoet voor een 60 liter vat je zit dichtbij dus ruilen mag je altijd :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 17-11-2013  16:40 uMaar je gebruikte je doucheslang toch juist in de Braumeister?
En die sloeg de eerste keer toch dicht?

Klopt. De tweede keer niet meer...

Mijn oude installatie heb ik ook nog steeds. En met behulp van die installatie wil ik de filterheks uitproberen.

RobinB

Citaat van: Jacques op 17-11-2013  21:22 uKlopt. De tweede keer niet meer...

Maar dat kwam doordat je de veer uitgetrokken had. Het zou natuurlijk interessant zijn om te weten of iets dergelijks ook met het origineel nodig is.

Ik denk echter van niet, omdat de filterproblemen op het Duitse forum niet zoveel genoemd is met het origineel als met de eBay doucheveren hier.

Jacques

Ik wil het eerst proberen met een traditionele opstelling. De filterheks wil ik ook uitlenen aan mijn brouwende buurman.
Pas daarna wil ik kijken of de originele filterheks te gebruiken is in mijn Braumeister.

Door dit traject te doorlopen hoop ik een goed beeld te hebben van de kwaliteiten van de filterheks.

Op het eerste oog lijkt het dat de diameter van het origineel veel groter is dan de ebay doucheslang vermoedelijk zijn de spleetjes tussen de wendingen ook groter waardoor deze minder snel verstopt.

koffie

Citaat van: Brouwmarkt BV op 17-11-2013  17:55 uAlles tot aan te kraan dus buiten je ketel of Vat heb je een 3/4" schroefdraad waar een kraan of uitloopp etc etc op kan
set bevat dus de spiraal met T-stuk (rvs) en een verloop + moer en rubber.

Denk dat een 1000 al voldoet voor een 60 liter vat je zit dichtbij dus ruilen mag je altijd :)
Top :)
De filterheks c.q. bouw van een HERMS staat hoog op de lijst, dus ik hoop binnenkort te beginnen met verzamelen van onderdelen.

Jacques

Gisteren gebrouwen. Niet met mijn 20 liter Braumeister maar met mijn oude koperen ketel met een inhoud van 90 liter. De ketel heb ik gevuld met 31 liter maischwater.

Als test heb ik een brouwsel gemaakt waarin ik haver verwerkt heb. Uit ervaring weet ik dat haverbieren vaak lastig te filteren zijn. De haver had ik nog over van mijn verstijfseltestjes en uiteraard heb ik gelet op het resultaat van de testjes de haver niet verstijfseld.

De storting bestond uit
38% pilsmout
26% tarwemout
19% havervlokken
17% Abby malt (40 EBC)
(Dit is dus geen standaard weizen)

Het gevolgd maischschema
20 min 40 ºC
20 min 65 ºC
20 min 68 ºC
25 min 73 ºC
1 min   75 ºC


De filterheks heb ik in een grote plastic emmer gemaakt. Deze emmer gebruik ik sinds niet al te lange tijd als filteremmer. In het gat dat ik heb gemaakt met een speedboor van 19 mm heb ik een 3/4" rvs draadstuk gedraaid. Op het draadstuk heb ik de filterheks gedraaid. Aan de buitenkant zit op het draadstuk een 3-delige kogelkraan. Het ziet er zo uit:



In de bochten is redelijk wat ruimte. Veel meer dan met de doucheslang die ik eerder gebruikt heb.


Het geheel ziet er zo uit. (Dit is de eerste opvang, het wort ziet er nog troebel uit.)



Het filterresultaat is zeer goed te noemen. Ondanks de haver verliep het filteren vlot. In het begin van het filteren hebt ik het wort 3 keer teruggegoten na het opvangen van 1 liter. Daarna was het wort helder.


Na een tijdje werd het debiet minder. Ik heb toen in het filterbed geroerd. Deze was zeer vast, het leek wel klei. Na weer een litertje te hebben opgevangen en teruggegoten te hebben was het filtraat weer helder. De kraan wat minder ver opengezet. De bostel gespoeld met een beperkte hoeveelheid heet water (ongeveer 5 liter). Nagenoeg alle vocht kwam uit de emmer. Dit kwam ook omdat ik de emmer op het einde een beetje schuin gezet had.

Om te bewijzen dat het ging om een lastig beslag laat ik deze foto zien. Er was een afsluitende laag op het filterbed. Desondanks verliep het filteren goed.



Ook bij het filteren van het gekookte wort verliep alles vlotjes.




Na afloop was het schoonmaken een fluitje van een cent. Even de spiraal een beetje uitrekken en met een waterstraal afspuiten. Alles was zo weggespoeld. Voor de zekerheid nog een de spiraal onder een oxi-oplossing gezet om al het organisch materiaal op te lossen.
Deze ochtend de emmer naar mijn buurman gebracht. Die brouwt ook nog deze week. Daarna gaat de emmer naar een andere (oud)buurman. Ook die brouwt binnenkort. Er zijn dan drie ervaringen met deze filerheks die Brouwmarkt voor het testen ter beschikking heeft gesteld.
Ik heb al gekeken maar het ziet er naar uit dat de diameter van de spiraal zodanig is dat deze niet in mijn Braumeister past (tussen de wand en de verwarmingsspiraal is te weinig ruimte). Wanneer de filterheks mijn buurman goed bevalt deze aan hem gegeven worden nadat eerst de andere (oud)buurman zijn test heeft uitgevoerd.

Wordt dus nog vervolgd...



O ja, het door mij behaalde rendement was 80%, wat niet slecht is gezien het feit dat ik zeer beperkt gespoeld heb. (Het SG van de laatste opvang heb ik niet bepaald. Eerlijk gezegd doe ik dat nooit.)

Braumarkt BV

Leuk om te horen dat hij bevalt!

Jacques

Mijn buurman heeft vandaag de filterheks uitgeprobeerd. Ook hem is dit filtersysteem goed bevallen. Snelle filtering met een prima resultaat. De zoon van mijn buurman Ruud, die altijd samen met zijn vader brouwt zal binnenkort de bevindingen posten samen met wat foto's van het filterproces.

Bert van Vliet

Ik vind het jammer dat hij voor dat geld niet compleet
gemonteerd met emmer geleverd wordt dat zou je wel verwachten
daarbij is niet iedereen uitgerust met 2 rechter handen.

zeebrew

Als doucheslang filterheks gebruiker vraag ik mij af wanneer je kan spreken van heldere wort? Is het tevens zinvol om voor het filteren een laagje water in de emmer te doen?

koffie

Citaat van: Jacques op 24-12-2013  15:51 uGisteren gebrouwen. Niet met mijn 20 liter Braumeister maar met mijn oude koperen ketel met een inhoud van 90 liter. De ketel heb ik gevuld met 31 liter In de bochten is redelijk wat ruimte. Veel meer dan met de doucheslang die ik eerder gebruikt heb.

Begrijp ik hieruit dat het verstandig is om dus zo min mogelijk bochten in je pan te hebben? Of nog zwart/witter : liever minder lange filterheks dan teveel bochten?
Of is dat een foute conclusie?

Jacques

In het begin hoeft het wort niet kraak en kraakhelder te zijn. Als er maar geen deeltjes meer meekomen. Bij het gebruik van de filterheks ging dat snel. En na een korte tijd was het wort heel helder zoals je ook op de foto's kunt zien.

Als de filterheks compleet verkocht wordt is hij denk ik wel een stuk duurder. Een emmer, kraan en het maken van het gat kost redelijk wat geld. Daarnaast kun je dan niet zelf bepalen welke kwaliteit de kraan heeft.
Maar er zullen ongetwijfeld hobbybrouwers zijn die een kant en klare oplossing zien zitten. Bij Brouwmarkt kunnen ze het eenvoudig uitproberen, en als er een markt in is stapt Brouwmarkt er wel in.  :)

Jacques

Citaat van: koffie op 26-12-2013  17:33 uBegrijp ik hieruit dat het verstandig is om dus zo min mogelijk bochten in je pan te hebben? Of nog zwart/witter : liever minder lange filterheks dan teveel bochten?
Of is dat een foute conclusie?

Knikken zijn mijn inziens goed. Die zorgen er voor dat de filterheks niet vastloopt. De vorm die te zien is op de foto werkt prima. Ook mijn buurman heeft die vorm gebruikt.

Overigens heb ik een filterheks 1000 in een 50 liter emmer. Je moet dus wel een erg grote emmer hebben om een filterheks 1800 nodig te hebben.

zeebrew

Citaat van: zeebrew op 26-12-2013  16:20 uIs het tevens zinvol om voor het filteren een laagje water in de emmer te doen?
Is hier iets over te zeggen?

Jacques

Citaat van: zeebrew op 26-12-2013  19:20 uIs hier iets over te zeggen?

Waarom zou je dat doen?

zeebrew

Heb ik uit de cursus van de deltabrouwers: die vulden de ruimte onder de filterplaat met heet spoelwater, ik dacht iets soortgelijks te doen met de filterheks?  Ik kan prima zonder jouw reactie lezende...

Jacques

Citaat van: zeebrew op 26-12-2013  19:55 uHeb ik uit de cursus van de deltabrouwers: die vulden de ruimte onder de filterplaat met heet spoelwater, ik dacht iets soortgelijks te doen met de filterheks?  Ik kan prima zonder jouw reactie lezende...

Bij een hevelfilter, javalfilter en ook bij dit filtersysteem hoef je dat niet te doen. Er gaat niet zo veel wort in de spiraal, die is zo gevuld. En daardoor heb je geen extra verdikte laag zoals je dat kunt krijgen bij een filterplaat.

zeebrew

Mooi,  weer een processtap minder.

bierfan

Heb je hiermee niet veel meer kans op oxidatie dan met een gewone hevel/javal filter?
Er wordt toch 2 keer extra overgeschept/gegoten.

Jacques

Citaat van: bierfan op 26-12-2013  20:51 uHeb je hiermee niet veel meer kans op oxidatie dan met een gewone hevel/javal filter?
Er wordt toch 2 keer extra overgeschept/gegoten.

Ja, je moet inderdaad overscheppen als je een aparte filteremmer gebruikt. Dat is wel een nadeel ten opzichte van een hevel- dan wel Javalfilter.

Het is een heel goed alternatief voor een filteremmer met een filterplaat.

bierfan

Ok, dan blijf ik gewoon mijn hevelfilter gebruiken.

koffie

Of je bevestigd de heks aan een filter, of je bouwt de heks permanent in maischpan.
Voor beide zie ik geen reden om dit niet te doen?

zeebrew

Citaat van: koffie op 27-12-2013  09:29 uOf je bevestigd de heks aan een filter, of je bouwt de heks permanent in maischpan.
Voor beide zie ik geen reden om dit niet te doen?
Ik heb de heks vast aan de uitloop van de kraan van mijn maischpan gehad, maar dit was geen succes met roeren, door de flexibiliteit kwam ie omhoog en op de gekste vormen onderin de pan, onder de uitloop ook aanbranden van wort.  Hierna in de emmer met beter resultaat.

Jacques

Citaat van: zeebrew op 27-12-2013  09:40 uIk heb de heks vast aan de uitloop van de kraan van mijn maischpan gehad, maar dit was geen succes met roeren, door de flexibiliteit kwam ie omhoog en op de gekste vormen onderin de pan, onder de uitloop ook aanbranden van wort.  Hierna in de emmer met beter resultaat.

De spiraal is inderdaad heel erg flexibel. Daarom zou ik hem ook niet inbouwen in een maischketel.

Aan de flexibiliteit is wel wat te doen, bijvoorbeeld door een stevige rvs draad in de spiraal te bevestigen.

Maar dan gaan veel voordelen verloren zoals het makkelijk schoonmaken. Nu kun je volstaan met een waterstraal en de veer wat uittrekken. Voor eventuele aanslag even weken in een oxi-oplossing, wat dat betreft is het een voordeel ten opzichte van een hevel-/javalfilter. Die zijn wat lastiger schoon te maken. Overigens hoeft een filter niet gedesinfecteerd te worden. Pas na het koelen van het wort is dat noodzakelijk. Ook als koelt in je filteremmer is het niet nodig te desinfecteren. Het wort gaat heet in de emmer en zorgt er voor dat micro-organismen worden afgedood.

Een ander nadeel van het inbouwen in een maischketel is het aanbranden van het beslag zoals zeebrew ook meldt.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.