Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Filterheks  (gelezen 185473 keer)

Offline Ronald_

• Super lid
  • Land: nl
    • vandeStreek bier
Re: Filterheks
« Reactie #150 Gepost op: 21-08-2013 12:16 u »
Waarom zou je het laatste restje water eruit willen hebben? als het goed is spoel je tot SG 1010-1015 of zoiets en kun je dus stoppen met spoelen zodra aan die voorwaarde is voldaan.  Het maakt niets uit of je op het laatst stopt met spoelwater toevoegen met kans op lucht aanzuigen of doorgaat met spoelwater toevoegen en het filterbed netjes in orde houdt.
HansH

Ik heb liever een zo droog mogelijk bostel..

En zoals Zeebrew aangeeft - voor koken is het ook wel fijn.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #151 Gepost op: 21-08-2013 13:29 u »
voor het spoelen niet zo spannend, na het koken iets meer, zeker als je maar 1 pan hebt?
ja ok, voor na het koken wel van belang. misschien voor na het koken spiraalvormig oprollen en iets bedenken om die contructie te fixeren in een hoek van de pan zodat je hem scheef kunt houden op het laatst?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #152 Gepost op: 21-08-2013 20:19 u »
Volgens mij voegt dat niets toe: het moet door het gat van de kraan, een centimeter boven de bodem van het vat. Met zwaartekracht gaat het niet omhoog stromen, dus scheef houden.

Ik heb een emmer die ik tegenwoordig als bottelemmer gebruik. Deze emmer heeft een bochtje aan de binnenkant van de emmer. Heel handig. Ik hoef niets meer schuin te zetten en houd mijn beide handen beschikbaar voor andere dingen. De emmer gaat bijna helemaal leeg.

Mijn Speidel Braumeister wil ik ook voorzien van een spiraalfilter en daar komt ook een bochtje in. Echt heel praktisch.

En die hevelwerking die krijg je al heel snel als je een slang aan de kraan maakt. Iets wat ook heel handig is. Geen gekletter en weer je handen vrij voor andere zaken.

Offline zeebrew

• Senior lid
  • mens sana non potest vivere in corpore sicco
« Reactie #153 Gepost op: 21-08-2013 22:18 u »
Heb je een foto van dat bochtje in de emmer? De slang op de kraan komt er sowieso.

Offline Hai

• Super lid
  • Brouwerij Wijchense schóne en HOP'n AROUND
« Reactie #154 Gepost op: 21-08-2013 22:52 u »
Ik heb een emmer die ik tegenwoordig als bottelemmer gebruik. Deze emmer heeft een bochtje aan de binnenkant van de emmer. Heel handig. Ik hoef niets meer schuin te zetten en houd mijn beide handen beschikbaar voor andere dingen. De emmer gaat bijna helemaal leeg.

Mijn Speidel Braumeister wil ik ook voorzien van een spiraalfilter en daar komt ook een bochtje in. Echt heel praktisch.

En die hevelwerking die krijg je al heel snel als je een slang aan de kraan maakt. Iets wat ook heel handig is. Geen gekletter en weer je handen vrij voor andere zaken.
ik heb inderdaad ook een bochtje aan de filter van de Speidel, trekt hem op een paar ml na leeg.  http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18613.msg286989.html#msg286989

Offline zeebrew

• Senior lid
  • mens sana non potest vivere in corpore sicco
« Reactie #155 Gepost op: 22-08-2013 08:14 u »
Dus door een slang aan je kraan te doen, een bochtje naar de bodem van je van pan te maken (al dan niet met een filter) kun je het vat leeg laten lopen  tot onder het niveau van de uitvoeropening van de kraan, enkel door de kraan open te zetten? 

Ik denk dat ie met een spiraalfilter je hem dan niet lager  dat de bovenkant van de spiraal krijgt, omdat ie dan lucht aanzuigt, in mijn geval niet veel meer omdat de bovenkant spiraal precies past onder het gat in de pan.

Offline cpmb

• Vol lid
  • Van Blik tot Volledig mout
« Reactie #156 Gepost op: 22-08-2013 08:21 u »

[offtopic]
Hoe heb je dat bochtje in de filteremmer gemaakt en waarvan ? Ik zat daar ook aan te denken omdat de kraan in mijn bottelemmer te hoog zit en ik dus altijd de emmer moet kantelen om hem leeg te trekken. Ik heb een standaard emmer met zo'n standaard kraan
[/offtopic]

Offline Hai

• Super lid
« Reactie #157 Gepost op: 22-08-2013 08:34 u »
dus door een slang aan je kraan te doen, een bochtje naar de bodem van je van pan te maken (al dan niet met een filter) kun je het vat leeg laten lopen  tot onder het niveau van de uitvoeropening van de kraan, enkel door de kraan open te zetten? 

Ik denk dat ie met een spiraalfilter je hem dan niet lager  dat de bovenkant van de spiraal krijgt, omdat ie dan lucht aanzuigt, in mijn geval niet veel meer omdat de bovenkant spiraal precies past onder het gat in de pan.
Dan moet de slang wel lager dan het vat liggen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #158 Gepost op: 22-08-2013 20:46 u »
[offtopic]
Hoe heb je dat bochtje in de filteremmer gemaakt en waarvan ? Ik zat daar ook aan te denken omdat de kraan in mijn bottelemmer te hoog zit en ik dus altijd de emmer moet kantelen om hem leeg te trekken. Ik heb een standaard emmer met zo'n standaard kraan
[/offtopic]

Ik heb geen standaard kraan...

Dit werkt perfect. Met een spiraalfilter kun je iets dergelijks maken. Zo'n grote doorvoer als ik heb, heb je zeker niet nodig. Toevallig had ik nog een 3/4" kraan liggen.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #159 Gepost op: 22-08-2013 21:38 u »
Ik heb geen standaard kraan...

Dit werkt perfect. Toevallig had ik nog een 3/4" kraan liggen.

Is een goed idee. Ik heb het gat in mijn bottelemmer zo laag geboord dat de moer met de platte kant tegen de bodem komt.
Ik had geen rekening gehouden met de hevelwerking van de kraan.

Offline Hai

• Super lid
« Reactie #160 Gepost op: 22-08-2013 22:56 u »
Het gat kan veel beter hoog zitten dan met een pijpje naar beneden. Pijpje moet je kunnen verwijderen. Het is dan makkelijker schoonmaken

Offline cpmb

• Vol lid
  • Van Blik tot Volledig mout
« Reactie #161 Gepost op: 23-08-2013 08:35 u »
Hmmm dan toch maar een andere kraan halen en misschien ook een andere bottelemmer want het gat in de bottelemmer is best groot.
Maar bedankt voor de foto's Jacques maakt het een en ander duidelijk.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #162 Gepost op: 23-08-2013 09:24 u »

Dit werkt perfect. Met een spiraalfilter kun je iets dergelijks maken. Zo'n grote doorvoer als ik heb, heb je zeker niet nodig. Toevallig had ik nog een 3/4" kraan liggen.

Wat een mooi idee, ik heb ook zo'n vat met kraan, die had ik speciaal aangeschaft voor het afvullen van flesjes.
Wat is eigenlijk een spiraalfilter?

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #163 Gepost op: 23-08-2013 09:44 u »
Wat is eigenlijk een spiraalfilter?
Ehhh   misschien moet je het begin van dit draadje eens even lezen    >:D

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #164 Gepost op: 23-08-2013 18:56 u »
Dank Pim, dat krijg je als het op een gegeven moment geheel of topic gaat ;-)

Offline luftie

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #165 Gepost op: 25-08-2013 20:58 u »
Dank Pim, dat krijg je als het op een gegeven moment geheel of topic gaat ;-)
En waarschijnlijk gaat Jacques je waarschijnlijk de les lezen over dat het logisch is bij een discussie en dat het eigenlijk nog onderdeel is van de discussie of zoiets.... Vraag me af of hij het nu nog kan laten...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #166 Gepost op: 20-09-2013 23:10 u »
Vandaag voor het eerst de filterheks gebruikt in mijn Speidel Braumeister.

Het was geen succes. Aanvankelijk was ik zeer geheugd. Er kwam een mooie straal vrij helder wort uit de kraan waaraan de filterheks verbonden had.
Maar kort daarna kwam er helemaal niets door de kraan. In arren moede er voor gekozen te hevelen. Daar kwam wel wat hop en eiwitten mee en dat was nu net niet de bedoeling. Soms gaat het niet zoals je gepland hebt.

Mijn vermoeden is dat doordat de spiraal gedwongen langs de wand van de Braumeister loopt de openingen in de spiraal zo klein zijn dat deze snel verstoppen met met eiwitten. Als de spiraal in een zigzag wordt gelegd zullen de openingen groter zijn en zal het allemaal beter functioneren. Bij een Braumeister kan dat niet in verband met de moutkorf en het gat in de bodem voor de pomp.

Veel ruimte voor de filterheks is er niet door de moutkorf.

Hier ging het nog goed...

Offline Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
« Reactie #167 Gepost op: 21-09-2013 08:33 u »
Eventueel de veer iets uitrekken, inkorten en terugplaatsen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #168 Gepost op: 21-09-2013 09:10 u »
Eventueel de veer iets uitrekken, inkorten en terugplaatsen?

Ik weet niet of dit wel zal lukken. De veer is behoorlijk 'veerkrachtig'. Maar ik kan het proberen met een proefstukje dat ik nog heb van het inkorten. Het lastige is dat je ook niet te veel ruimte wilt en het liefst ook overal even veel ruimte.

Offline HermanH

• Senior lid
  • Land: be
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #169 Gepost op: 21-09-2013 09:59 u »
Oeps, ik had dit topic nog niet gelezen terwijl ik hier ongeveer hetzelfde heb gepost van lid Pimmels....  :-[

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #170 Gepost op: 21-09-2013 12:25 u »
Ik weet niet of dit wel zal lukken. De veer is behoorlijk 'veerkrachtig'. Maar ik kan het proberen met een proefstukje dat ik nog heb van het inkorten. Het lastige is dat je ook niet te veel ruimte wilt en het liefst ook overal even veel ruimte.

Geprobeerd met kleine stukjes veer. Je krijgt dan wel wat grotere openingen op plekken waar de veer vastgepakt is. Ik denk dat ik de veer op deze manier ga mishandelen. Er is dan wel niet overal even veel ruimte... Het ziet er een beetje uit gezaagde hevelfilter, alleen zit dan de ruimte rond om en niet aan de onderkant zoals dat het geval is bij een gezaagde hevelfilter. Ten opzichte van een hevelfilter is de spiraal heel flexibel. Daardoor gaat het laten volgen van de ronding van een pan ook heel  makkelijk. Tsja, alles heeft zijn voors en tegens.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #171 Gepost op: 21-09-2013 17:31 u »
Dus blijft er wat extra wort achter na hevelen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #172 Gepost op: 21-09-2013 20:18 u »
Dus blijft er wat extra wort achter na hevelen?

Ja dat is het gevolg van het uitrekken van de spriaalfilter. Daar staat tegenover dat de spiraal de bodem van de pan netjes volgt. Verder kun je de spiraal in een 22 mm koperen waterleiding steken of met stukje siliconen slang  aansluiten op 12 of 15 mm waterleiding. Ten opzichte van het gebruik van knelkoppelingen ligt het spiraalfilter dichter bij de bodem.

Offline dennisbier

• Super lid
  • Een brouwer kent zijn gist
« Reactie #173 Gepost op: 23-09-2013 08:48 u »
Soldeerkoppelingen zijn al kleiner. Je kan het apparaat wat schuinhouden op het eind...
Maar met de automaat kan het zijn dat je dat niet wilt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #174 Gepost op: 23-09-2013 21:55 u »
Soldeerkoppelingen zijn al kleiner.

Klopt. Veel hobbybrouwers gebruiken echter knelkoppelingen omdat ze makkelijker zijn. Je hoeft niet te solderen en het filter is demontabel.

Maar dit topic gaat niet over het maken van hevelfilters...
Hetgeen ik duidelijk wil maken is dat je ook met een hevelfilter vaak niet het maximale uit een ketel haalt.