Filterheks

Gestart door Biertester, 18-07-2013 19:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pim

Uit een ander draadje maar hoort eigenlijk (ook) hier thuis....

Voor een pan met een diameter van 25 cm heb je een spiraal van ongeveer 80 cm nodig. Die ligt dan tegen de buitenkant aan.
Bij een spiraal-draaddikte van 1 mm levert dit spleetjes op van ongeveer 0,1 mm. De spleetopening van de zaagsnede in een hevelfilter is 1 mm. Plaatfilters hebben vaak een spleetopening van 2 mm of meer.
Bij pannen met een grotere diameter wordt de spleetopening natuurlijk kleiner en krijg je door de grotere lengte van de spiraal meer spleetjes. Bij een dikkere draad (bv zelfbouw) wordt de opening natuurlijk weer groter, tenzij dit gecompenseerd wordt door een grotere diameter.

EDIT: foutje in calculatie.  aangepast   :-[

Erwin

De slang kwam vandaag binnen met de post. Snel geleverd zeg! Sneller dan verzendingen uit de US.
Anyway, ik heb het direct in mijn koelbox geinstalleerd, was een fluitje van een eurocent.
Hier zijn de fotos
https://plus.google.com/photos/111272806839844801865/albums/5909023435565357249?authkey=CIXpz73ihMO1Ow
Vanavond ga ik ermee brouwen.

RobinB

Ziet er goed uit!
Kon je hem niet in het T-stuk draaien zoals het origineel?

De bocht over het midden geeft misschien wel een betere efficiency dan alleen langs de rand. :duimop:

Pim

Netjes Erwin ! Lijkt me ook erg verstandig dat je die extra lengte hebt laten zitten waardoor er een extra bocht ontstaat. De spiraal gaat namelijk alleen open staan bij bochten en blijft hermetisch gesloten op de rechte stukken.
En in zo'n rechthoekige bak heb je natuurlijk relatief veel rechte stukken    ;D

Erwin

Citaat van: RobinB op 06-08-2013  19:01 uKon je hem niet in het T-stuk draaien zoals het origineel?

Nee, de diameter van de slang is een stuk kleiner dan de ID van het T-stuk, welke standaard 1/2 inch is.
Doet mij vermoeden dat deze veer niet precies dezelfde is als de Duitse versie.

foto:
https://lh6.googleusercontent.com/-n9xWEXS7wE4/UgE1wzS9TjI/AAAAAAAAAIM/dMOHzbl8JzY/w1169-h877-no/DSC05057.JPG

Pim

Citaat van: Erwin op 06-08-2013  19:42 uDoet mij vermoeden dat deze veer niet precies dezelfde is als de Duitse versie.

Nee, de spiralen zijn niet hetzelfde. De diameter van de spiraal lijkt wel gelijk (13 mm) wanneer je tenminste naar de opgave op eBay kijkt.
            Jacques meldt echter dat de eBay spiraal 18 mm dik zou zijn (!?).  foutje ?

De verschillen zijn volgens mij als volgt:

  • Duits:  lengte 1 m of 1,8 m; draaddikte 1,5 mm; prijs 33€ / 48€ (excl verzenden)
  • eBay: lengte 1,5 m; draaddikte 1 mm; prijs € 8 plus € 10,40 verzendkosten

Prijs is natuurlijk een eenvoudige keuze. Voor mij is de grote vraag of de 1 mm draaddikte van de eBay spiraal voldoende is om bij normaal gebruik in model te blijven. Hierbij denk ik niet zozeer aan de druk van het filterbed want dat zal niet zo'n probleem zijn. Ik ben wat huiverig voor het te ver uitrekken wanneer de spiraal bv onder het filterbed uit gehaald moet worden. Één keertje te ver doortrekken en filter is weg. Bij een draad van 1,5 mm ligt dat wat minder gevoelig.
Maar mogelijk valt dit in de praktijk reuze mee en ben dus benieuwd naar de ervaringen van Erwin en Jacques als "early adopters" of pioniers  :biersmile:

RobinB

Citaat van: Pim op 06-08-2013  21:06 u
  • Duits:  lengte 1 m of 1,8 m; draaddikte 1,5 mm; prijs € 33 / € 48 (excl verzenden)

Bij de Duitse krijg je natuurlijk wel een compleet systeem incl. passend T-stuk, klaar voor montage.

bierhenkie

Het ding komt van Maltmill. Volgens mij is dat Amerikaans, maar ik zie het ding anders dan op Duitse websites nergens?

Erwin

Klopt, handig voor een beginner, niet handig voor iemand die alleen zijn bazooka filter wil vervangen...
Maar als beginner ben je niet klaar met alleen een Läuterhexe, je hebt ook nog een bulkhead nodig in geval van een koelbox

Dit kost een T-stuk:
http://www.bargainfittings.com/index.php?route=product/product&path=36_39_65&product_id=65
En hose barbs:
http://www.bargainfittings.com/index.php?route=product/product&path=36_39_61&product_id=137

Erwin

Citaat van: bierhenkie op 06-08-2013  21:54 uHet ding komt van Maltmill. Volgens mij is dat Amerikaans, maar ik zie het ding anders dan op Duitse websites nergens?

MattMill, niet MaltMill. Een letter verschil
http://www.mattmill.de/willkommen.html

Erwin

Gisteren een schwarzbier gebrouwen met de filterheks als lauter-filter. Ik heb wat fotos gemaakt.
Ik heb geen echt verschil gemerkt vergeleken met mijn vorige filter. Efficientie kwam uit op 75%, dat is voor mij standaard.
Het filteren was vastgelopen toen het lauteren bijna klaar was, maar dat gebeurde tijdens mijn vorige batch met het bazooka filter ook, dat lijkt door de Bohemian Pils te komen, die produceert een dikke klei-achtige koek op de maisch.
Schoonmaken, tja, ook niet echt een verschil, ik spuit de koelbox uit met het water uit de warmtewisselaar tijdens het koelen, dat werkt.
Mijn conclusie: leuk hebbedingetje maar weinig toegevoegde waarde.

RobinB

Bedoel je met de bulkhead iets voor tussen de dubbelwand van je koelbox? Zou dat eerder een spacer oid noemen, maar waarschijnlijk klopt dat niet. ;)
Want een wanddoorvoer met moer en dichtingsring zit wel in het pakket.

Jacques

Citaat van: Pim op 06-08-2013  21:06 uNee, de spiralen zijn niet hetzelfde. De diameter van de spiraal lijkt wel gelijk (13 mm) wanneer je tenminste naar de opgave op eBay kijkt.
            Jacques meldt echter dat de eBay spiraal 18 mm dik zou zijn (!?).  foutje ?

Inderdaad een vertikking. Ik had 14 mm gemeten met mijn schuifmaatje.

Jacques

Citaat van: Erwin op 07-08-2013  15:49 uGisteren een schwarzbier gebrouwen met de filterheks als lauter-filter. Ik heb wat fotos gemaakt.
Ik heb geen echt verschil gemerkt vergeleken met mijn vorige filter. Efficientie kwam uit op 75%, dat is voor mij standaard.
Het filteren was vastgelopen toen het lauteren bijna klaar was, maar dat gebeurde tijdens mijn vorige batch met het bazooka filter ook, dat lijkt door de Bohemian Pils te komen, die produceert een dikke klei-achtige koek op de maisch.
Schoonmaken, tja, ook niet echt een verschil, ik spuit de koelbox uit met het water uit de warmtewisselaar tijdens het koelen, dat werkt.
Mijn conclusie: leuk hebbedingetje maar weinig toegevoegde waarde.

Ziet er inderdaad allemaal netjes uit Edwin.


Wat voor soort filter had je eerst?

Het lijkt mij toch dat dit filtersysteem eenvoudiger is te maken. Je hoeft geen buizen te verbuigen om mooi rond te gaan. Ook het verwijderen van de binnenslang is een fluitje van een cent.

Zelf verwacht ik dat het filterresultaat vergelijkbaar zal zijn met een javal-filter.

Erwin

Citaat van: Jacques op 07-08-2013  22:51 uWat voor soort filter had je eerst?
Ik brouwde met dezelfde opzet, maar ipv de douche-slang een "Braided Faucet Supply Line", in een circel gemonteerd op een T stuk met barbs. Vrij gebruikelijk aan deze kant van de oceaan.

Jacques

Citaat van: Erwin op 08-08-2013  02:54 uIk brouwde met dezelfde opzet, maar ipv de douche-slang een "Braided Faucet Supply Line", in een circel gemonteerd op een T stuk met barbs. Vrij gebruikelijk aan deze kant van de oceaan.

Dat rvs-vlechtwerk zit ook om een Javal-filter. Moet je bij de slang die jij gebruikt ook een binnenslang verwijderen? En blijft het vlechtwerk daarna in de oorspronkelijke vorm? In feite zit alleen om het vervormen tegen te gaan een buis in een Javal-filter.

Erwin

Ja, de binnenslang is van plastic, die haal je eruit. Je gebruik alleen het vlechtwerk, dan leg je in de bodem van de koelbox.
Je gebruikt, die verliest snel zijn vorm. Hoewel een collega-brouwer mij een vlechtwerk heeft belooft dat niet krenkbaar is, die ga ik binnenkort testen, heb hem nog niet gezien.

Pim

Vanavond stond mijn buurman op de stoep met een haspel 1,2 mm RVS lasdraad. Iets dunner dan ik gehoopt had maar goed. Dus meteen maar aan de slag gegaan. Met een 10 mm staaf als as en de accu-boormachine als aandrijving in 10 min tijd een prachtige spiraal gedraaid van 1.20 m lang. En dat is precies genoeg voor mijn 50 liter ketel.

De stevigheid valt me zeker niet tegen alhoewel je natuurlijk niet te hard aan de spiraal moet gaan trekken want dan gaat ie voortaan te ver open staan.

De spiraal heeft een binnendiameter van 12 mm dus met twee korte stukjes koperbuis van 12 mm en een 12 mm T-stuk is een hevelfilter zo in elkaar gezet. Nog wel even uit op een paar rvs-slangklemmen en dan maar eens de proef op de som nemen. Eigenlijk jammer dat ik eerst nog op vakantie moet   ;D

Kosten moet ik nog even afwachten maar dat zal ik later wel even melden. Het zullen de netto kosten van het rvs zijn. Met 325 g aan netto gewicht zal dat wel meevallen, verwacht ik (of: hoop ik)   :weetniet:

Jacques

Citaat van: Erwin op 08-08-2013  13:41 uJa, de binnenslang is van plastic, die haal je eruit. Je gebruik alleen het vlechtwerk, dan leg je in de bodem van de koelbox.
Je gebruikt, die verliest snel zijn vorm. Hoewel een collega-brouwer mij een vlechtwerk heeft belooft dat niet krenkbaar is, die ga ik binnenkort testen, heb hem nog niet gezien.

Dat is een bekend verhaal. Een dergelijk filter heb ik in het verleden ook gebruikt. Het vlechtwerk vervormde en bleef niet vlak op de bodem van de pan liggen. Dergelijke problemen voorzie ik niet bij de spiraalfilter.

Bart J

Zo net klaar met brouwen, voor de eerste keer met de filterheks, Het filteren liep als een trein!! Ik heb nog nooit bij het filteren moeten knijpen, maar nu wel en nog te weinig ook!!, bij de laatste liter sloeg het filter dicht. Verder prettig mee gewerkt en ook gebruikt als hop filter (bloemen) en dit ging ook prima. Voor mij is dit een hele verbetering, want mijn Javal filter sloeg altijd dicht, en moest ik gaan snijden.

bierhenkie

Dat zijn goede berichten. Je hebt dus gewoon de uiteinden van de veer om een 12mm buisje getrompt. Helemaal demontabel, perfect dus!

Jacques

Zelf heb ik geprobeerd op de veer in een 22 mm buis past en dat is geen probleem. Dit maakt inderdaad dat het filter heel eenvoudig uit elkaar te halen valt. Schoonmaken is op die manier een fluitje van een cent.
Ook ik denk dat dit filtersysteem het helemaal gaat maken. Het is niet te duur, eenvoudig te maken en werkt te lezen aan de ervaringen van Bart prima. Ik had eerlijk gezegd niet anders verwacht.

hansHalberstadt

Citaat van: Bart J op 09-08-2013  15:06 u

Met dit filter krijg je veel dunnere sleufjes dan 1 mm, maar blijkbaar is dat juist gunstig?
HansH

Reinout

Wel dunner, maar ook een stuk meer "sleufjes".
Mijn logica zegt me dat de kans op dichtslaan daardoor wordt opgeheven.

Ik moet zeggen dat ik dit topic goed in de gaten hou in mijn zoektocht naar materieel voor de overgang naar volmout brouwen.

Zou het niet nog beter zijn om het filter nog langer te maken zodat hij bijna de hele bodem bedekt en er nog meer bochten in zitten?

hansHalberstadt

Je zou nog kunnen spelen met de sleufjesdiameter

(rood=koper, groen=veer)
Als je meerdere veren neemt en die spant tussen 2 koperen t-stukken op de manier van Bart J dan kun je de afstand tussen de sleufjes heel makkelijk instellen door de veer iets uit te rekken als je hem over het koper schuift. bv 200 sleufjes 10 cm uitrekken levert 0.5mm afstand tussen elk sleufje. Er zal vast een optimum sleufafstand zijn. Voordeel lijkt mij ook dat de sleuven overal even ver van elkaar zitten. nog een voordeel is dat je door meerdere veren in staat bent om de veren gelijkmatig over het oppervlak van de pan te verdelen. Dat levert een hoger rendement en ook nog eens minder kans op vastlopen.

HansH 


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.