Filterheks

Gestart door Biertester, 18-07-2013 19:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Biertester

Er is wat nieuws:

http://hobbybrauer.de/modules.php?name=eBoard&file=viewthread&tid=18882

Een spiraal. Ik heb hem niet nodig maar wie weet is er iemand die zoiets zocht , schijnt makkelijker schoon te maken te zijn.

https://picasaweb.google.com/106063067361182596711/20130519BrauenMitDerMattMillLauterhexe?authuser=0&authkey=Gv1sRgCPyewqWG9v-zigE&feat=directlink

Ik heb geen baat bij deze tip.

zeebrew

Leek me voor een non soldeerder/ non techi als mezelf een aardige optie!

RobinB


bert braadslee

Briljant!
Scheelt een hoop gedoe met maken, is flexibel inzetbaar bij diverse pangroottes, makkelijker schoonmaken en ziet er veel leuker uit.
Waar haal je zo'n trekveerding?


Pim

Kent iemand toevallig de draaddikte van de spiraal ? Lijkt me dat die eenvoudig zelf te maken zou zijn van RVS lasdraad.

Ronald_

Je kan ook gewoon een PVCbuigveer kopen bij de Gamma.. Zo'n spiraal zelf maken lijkt me niets..  :o

Het ziet er wel mooi uit.. Ik ben benieuwd of hij goed op de bodem blijft.

Biertester



Er is iets nieuws te koop
Een spiraalveer om te filteren.


De Filterheks
http://www.hobbybrauerversand.de/products/Maischen-Laeutern/MattMill-Laeuterhexe-1000.html

Er zijn nu al enige ervaringen in het andere forum geplaatst

http://hobbybrauer.de/modules.php?name=eBoard&file=viewthread&fid=14&tid=19466&page=1&orderdate=ASC

Ik heb geen baat bij de verkoop van die dingen.
Het is alleen info. Misschien kan dit ook iemand namaken?

B.

Hai

Lijkt op een Javalfilter

bierhenkie

Beter goed gejat, dan slecht bedacht.

Volgens mij is het echter gewoon een soort buigveer van rvs.

bierhenkie

Citaat van: Ronald_ op 22-07-2013  11:25 uJe kan ook gewoon een PVCbuigveer kopen bij de Gamma.. Zon spiraal zelf maken lijkt me niets..  :o

Het ziet er wel mooi uit. Ik ben benieuwd of hij goed op de bodem blijft.
Hij is slapper dan de buigveer van de Gamma. Bovendien RVS, die van de Gamma gegalvaniseerd ijzer.
Zelf maken is van rvs lastig denk ik. Ik dacht zelf een rolletje messingdraad te kopen van 4 meter, 1 mm dik.

Pim

Citaat van: bierhenkie op 22-07-2013  13:14 uZelf maken is van rvs lastig denk ik.

Heb onlangs van 2 mm dik rvs draad (lasdraad van 1 m lengte) dit soort krullen gemaakt. Een buis (iets kleiner dan de benodigde diameter) in de accuboormachine, andere kant ondersteund door een bout in de bankschroef, rvs draad een stukje in de boortol (naast de buis) en dan langzaam draaiend en met een goede handschoen aan de draad netjes tegen elkaar laten opwinden op de buis. Gaat prima!
En hoe dunner de draad, hoe eenvoudiger het werkt en hoe minder kracht het kost.

Wanneer je dus rvs lasdraad van een rol gebruikt, kun je een lange spiraal draaien. Kost je alleen het materiaal.
Daarom zou ik graag de dikte van de draad kennen.

bierhenkie

De binnendraad van het meegeleverde t-stuk is volgens de fabrikant 1/2", wat neerkomt op 21 mm.
Aan de hand hiervan moet het mogelijk zijn de draaddikte te bepalen (met een tekenpakketje).
Ik zal mij het warme hoofd eens over buigen, maar ik schat 2 mm.

[EDIT]

Op een breedte van afgerond 22 mm tel ik 11 windingen; dit geeft dus een draaddikte van 2 mm.
(in het plaatje is de koppeling binnenwerks 58 pixels, 58 pixels windingen zijn er precies 11)

Je bent dus nogal een lengte draad nodig voor een filter van een meter: 1000/2 = 500 windingen a 2 x 3.14 x 11 mm= 34,5 meter!
[/EDIT]

cow

Citaat van: bierhenkie op 22-07-2013  16:39 uDe binnendraad van het meegeleverde t-stuk is volgens de fabrikant 1/2", wat neerkomt op 21 mm.
Aan de hand hiervan moet het mogelijk zijn de draaddikte te bepalen (met een tekenpakketje).
Ik zal mij het warme hoofd eens over buigen, maar ik schat 2 mm.

[EDIT]

Op een breedte van afgerond 22 mm tel ik 11 windingen; dit geeft dus een draaddikte van 2 mm.
(in het plaatje is de koppeling binnenwerks 58 pixels, 58 pixels windingen zijn er precies 11)

Je bent dus nogal een lengte draad nodig voor een filter van een meter: 1000/2 = 500 windingen a 2 x 3.14 x 11 mm= 34,5 meter!
[/EDIT]

Matthias geeft de draaddikte aan in zijn forum:
"der Draht hat Ø1,5 mm!!"


bierhenkie

Citaat van: cow op 22-07-2013  17:10 uMatthias geeft de draaddikte aan in zijn forum:
"der Draht hat Ø1,5 mm!!"
Ach so!
Dan wordt het helemaal een roteind draad.

Volgens mij kan die diameter ook wel een stuk kleiner, 12 mm of zo. Met 2 mm schiet het wel wat sneller op.

Biertester

Van welke dikte is een rol RVS lasdraad eigenlijk te koop?

Die dunne van 0,8 of zo heb ik.

Pim

Citaat van: Biertester op 22-07-2013  21:42 uVan welke dikte is een rol RVS lasdraad eigenlijk te koop?

Die dunne van 0,8 of zo heb ik.
Heb ze gezien tot 1,5 mm. Dikker zal er ook best zijn maar is lastiger te verwerken. 1,5 mm is goed te doen.

Pim

Even een proefje gedaan met een lengte van 1 m rvs draad, 1,5 mm dik, gewonden om een as van 10 mm.
Dit levert het volgende op:
  • netto gebruikte lengte draad 90 mm
  • totale dikte van de spiraal 14 mm
  • totale lengte van de spiraal 39 mm
  • gewicht van de spiraal 14,5 g

Spiraal is erg stevig en netjes opgesloten en zou dus prima als filter kunnen dienen. Draaddikte lijkt me ruim voldoende. Dikte van de spiraal lijkt me ook goed bruikbaar (eventueel ietsje dikker maken zodat het in een 15 mm sok past).

Met bovenstaande gegevens zou je voor een spiraal van 1m lengte dus ongeveer 23 m draad (368 g) nodig hebben.
Standaard rol lasdraad is 5 kg en kost ongeveer € 100. Rekening houdend met wat afval zijn de kosten dus zo'n € 8,50 per spiraal.

Geloof dat ik eens op zoek moet naar een rvs-lasser   :biersmile:

*aanvulling*
Ook een spiraal gemaakt van 1 mm draad. Deze lijkt me ook nog goed bruikbaar! Door het lagere gewicht per meter wordt'ie bovendien nog goedkoper:
ongeveer 38 m draad nodig voor een spiraal van 1 m lengte; dikte spiraal 13 mm; gewicht 250 g => € 5

Hier foto's van de twee spiralen (excuses voor de matige kwaliteit):
1,5 mm draad


1 mm draad

Ronald_

Zou je hier eens een foto van kunnen maken?

Pim

Citaat van: Ronald_ op 23-07-2013  13:23 uZou je hier eens een foto van kunnen maken?
Bij vorige post geplaatst   :biersmile:

cow

Is de 1 mm versie net iets strakker gewikkeld?
Lijkt beter aan te sluiten en komt meer overeen met 't origineel:
http://www.hobbybrauerversand.de/images/product_images/popup_images/1540_1.JPG

Het is dat het te warm is, anders zou ik het eens met 0,8 mm proberen (die heb ik namelijk liggen).

Pim

Citaat van: cow op 23-07-2013  16:01 uIs de 1 mm versie net iets strakker gewikkeld?
Er zit in beide gevallen géén ruimte tussen de windingen (op de foto lijkt dat wel een beetje).
Ik wikkel om een 10 mm staaf (glad) en houd de draad gewoon strak tegen de vorige winding. De staaf zit in de accu-tol en steunt in een moer die in de bankschroef geklemd zit. Dit heb ik gedaan met beide draaddiameters.

Het zou me niet verbazen als het met 0,8 mm ook prima gaat hoor! En dan wordt het NOG goedkoper en waarschijnlijk past de spiraal dan in een 12 mm sok.
Dan ben je echt voor een paar euro klaar en mocht er een keer een knik in komen...  dan draai je in enkele minuten een "verse".  :proost:

bierhenkie

Als je de 1 mm variant om 10 mm draait, krijg je 12 mm, wat dan weer prima in een soldeer-t-stuk past.

Waar ben je trouwens die lasser voor nodig?

cow

Citaat van: bierhenkie op 23-07-2013  16:59 uAls je de 1 mm variant om 10 mm draait, krijg je 12 mm, wat dan weer prima in een soldeer-t-stuk past.

Waar ben je trouwens die lasser voor nodig?

Als je verder niets doet, veert het weer iets uit, vandaar meer dan 12 mm.

Dan moet je wikkelen over bijv. 8 mm staaf (of de spanning er uit gloeien of zo).

Pim

Citaat van: bierhenkie op 23-07-2013  16:59 uAls je de 1 mm variant om 10 mm draait, krijg je 12 mm, wat dan weer prima in een soldeer-t-stuk past.

Waar ben je trouwens die lasser voor nodig?
Zoals COW al aangeeft, veert de spiraal iets uit wanneer je de spanning van de draad los laat. Wellicht een staaf van 9 mm gebruiken. Dan zal het mooi strak zitten. Of (wat ik overweeg) ik gebruik 1,5 mm wat een spiraal van 14 mm oplevert. Die doe ik in een 15 mm koperen of messing sok en ik laat de ruimte tussen spiraal en sok eenvoudig vollopen met tin. Die tin hecht natuurlijk niet aan het rvs maar volgens mij zit dat als een huis! Misschien kan je de spiraal er zelfs uitdraaien. Dat zou nog mooier zijn ivm schoonmaken.

En de lasser...  die heb ik nodig voor de lasdraad   :biersmile:  Even een dealtje maken voor een paar ons lasdraad (bier of wat knaken)  >:D

Pim

Citaat van: cow op 23-07-2013  17:05 uDan moet je wikkelen over bijv. 8 mm staaf (of de spanning er uit gloeien of zo).
8 mm zal te weinig zijn, verwacht ik. 9 mm zal beter uitpakken.
Uitgloeien van rvs ken ik niet maar zelfs als het zou kunnen...  je hebt die spanning juist nodig om de spiraal in model te houden. Wanneer je spiraal rond legt in je pan ontstaan de kleine gleufjes die als filter dienen. Wanneer je een andere diameter pan gebruikt moet de buiging weer iets anders zijn en die spanning zorgt er voor dat de spiraal zich keurig blijft aanpassen.

Wat ik ook nog overweeg is om IN de spiraal een dun (rvs) kabeltje (of een dunne lasdraad) te doen die een of twee cm langer is dan de spiraal zelf. Uiteinden maak je vast aan de sok. Hiermee voorkom je dat je (zelf of een of andere onverlaat) je spiraal te ver uitrekt waardoor deze voortaan (te ver) open blijft staan. Zo maar een ideetje   :weetniet:

Bart J

Veert het proefstukje terug als je het uit rekt, is het veerachtig, of is de vorm er snel uit?

Pim

Laten we zeggen dat het de standaard veerkracht van een staaldraad heeft. Dus je kunt de spiraal best een klein stukje uitrekken waarna hij terugveert maar wanneer je te ver trekt... tja... dan heb je een mooie kurketrekker. En daar heeft een bierdrinker niet veel aan  ;D
Het is in ieder geval geen verenstaal, dat is duidelijk.

Bart J

Duidelijk, dan denk ik dat als je een lange veer maakt, deze niet in vorm te houden is. Ik ben aan het zoeken naar een trekveer, maar kom er nog niet uit. Is er misschien iemand die een tip heeft over een veren fabrikant of handelaar?

cow

Citaat van: Bart J op 23-07-2013  20:34 uDuidelijk, dan denk ik dat als je een lange veer maakt, deze niet in vorm te houden is. Ik ben aan het zoeken naar een trekveer, maar kom er nog niet uit. Is er misschien iemand die een tip heeft over een veren fabrikant of handelaar?

Trekveren hebben een voorspanning.
http://www.tevema.com/product_module_nl.html

Zou leuk zijn als er behoorlijk wat mensen geïnteresseerd zijn: de prijs daalt dan fors.
En een standaard lengte is 100 cm.

Pim

Vond nog een buis met een buitendiameter van 9,5 mm. Daar een draad op van 1 mm en die spiraal past keurig strak in een 12 mm sok.

Die veerkracht valt nog reuze mee want ik kan met zo'n kort stukje spiraal een mooie bocht van 90 graden maken en dan springt'ie keurig terug. Ik ga toch een poging wagen Bart!

Een RVS trekveer is natuurlijk wel mooier maarrr... de trekveren die ik ken zijn meestal zo'n 60-70cm. Dat lijkt me erg kort. Maar mocht je iets tegen het lijf lopen dan graag even posten, natuurlijk.    :biersmile:

bierhenkie

Citaat van: Pim op 23-07-2013  22:16 uVond nog een buis met een buitendiameter van 9,5 mm. Daar een draad op van 1 mm en die spiraal past keurig strak in een 12 mm sok.

Die veerkracht valt nog reuze mee want ik kan met zo'n kort stukje spiraal een mooie bocht van 90 graden maken en dan springt'ie keurig terug. Ik ga toch een poging wagen Bart!

Een RVS trekveer is natuurlijk wel mooier maarrr... de trekveren die ik ken zijn meestal zo'n 60-70cm. Dat lijkt me erg kort. Maar mocht je iets tegen het lijf lopen dan graag even posten, natuurlijk.    :biersmile:
Waar koop je trouwens een rvs trekveer?
De meeste zijn gegalvaniseerd staal.

Je zou met een knelkoppeling 2 veren aan elkaar kunnen maken?

Pim

RVS trekveer kopen, ja... Goeie vraag! Maar daar is Bart al naar op zoek. Ik wil in ieder geval geen gegalvaniseerd staal gebruiken.

Ik heb een poging gedaan om een knelkoppeling op de gedraaide spiraal te zetten (15 mm over de 14 mm spiraal). Op zich knelt dat wel maar het gaat niet echt vast zitten (de veer "wijkt" natuurlijk gewoon). Het zit zeker niet strakker dan wanneer je het in een gewone sok drukt. En dan heeft een sok meer houvast dan het ringetje van een knelkoppeling. Ik ga dus voor de optie van een sok / T-stuk.

cow

Citaat van: bierhenkie op 24-07-2013  08:32 uWaar koop je trouwens een rvs trekveer?
De meeste zijn gegalvaniseerd staal.
Zoals ik al aangaf, bijvoorbeeld http://www.tevema.com/
Wellicht handig om meteen in een keer voor geïnteresseerden te bestellen:
scheelt in prijs, en voorkomt ergenis bij die zaak.

Citaat van: bierhenkie op 24-07-2013  08:32 uJe zou met een knelkoppeling 2 veren aan elkaar kunnen maken?
Standaardlengte is 50 cm of 100 cm. Zou dus niet nodig zijn.
En anders een koppelbus van dezelfde maat als het T-stuk.

Co

Pim

Cow: Heb aandachtig naar die site van de verenboer gekeken. Ik krijg de indruk dat zij met "trekveer" iets anders bedoelen dan wij.

In hun assortiment is iedere veer die bedoeld is om in een trekbeweging gebruikt te worden een "trekveer". Hierbij hoeven de windingen dus niet tegen elkaar aan te liggen.

De kreet "trekveer" zoals in dit topic gebruikt slaat op de veer die gebruikt wordt om elektriciteitsbuis te buigen. Het is dus eigenlijk een "buigveer". Hiervan liggen de windingen wel strak tegen elkaar aan. Bovendien is de veer dermate stevig dat je niet bang hoeft te zijn dat'ie te ver uitrekt.

De "eindeloze garterveer" lijkt wel de juiste specificaties te kunnen hebben. Is van rvs en de windingen liggen tegen elkaar aan. Uiteraard zouden de uiteinden niet aan elkaar moeten/hoeven zitten maar dat is simpel op te lossen. Jammer is dat de veer ook geolied is maar ook dat is wel op te lossen. Belangrijkste vraag zal zijn of zij een kleine oplage van veren van de juiste specificaties (diameter, lente, draaddikte) kunnen/willen leveren tegen een aantrekkelijke prijs.
Aan de materiaalkosten zal het niet hoeven liggen, denk ik. Daarmee zou de prijs aanzienlijk onder de prijs van die Duitse webwinkel moeten kunnen uitkomen.

cow

@Pim:

Een trekveer is een veer die op trek belast wordt, en dan terug veert naar zijn uitgangspositie.
"De trekveren zijn gewikkeld met initiële voorspanning, zodat de windingen in ongespannen toestand strak tegen elkaar gewikkeld zijn." zoals op de website vermeld wordt. Dus dat wat we nodig hebben. Alleen welke?
Uitgaande van:
zijn dit standaard veren in RVS:

            d [mm]   Dm [mm]   Lo [mm]   C [N/mm]   VST of RVS
T49080   1       6             1000   0.8902   RVS
T49090   1     10             1000   0.8902   RVS
T49100   1.25     7.3             1000   1.1128   RVS
T49110   1.25   11.8             1000   1.1128   RVS
T49120   1.6     9.4             1000   1.4243   RVS
T49130   1.6   15.4             1000   1.4243   RVS
T49140   2   12             1000   1.7804   RVS
T49150   2   20             1000   1.7804   RVS


Alleen, de prijs is bijna 20 euro (incl. btw), nog wat klein materiaal erbij en je zit al op 25 euro.
Heeft m.i. alleen zin als we er minimaal 25 kopen, en de prijs zakt tot zo'n 12 euro incl. btw.

De "eindeloze garterveer" is in eigenlijk een trekveer waarbij 1 kant taps toe loopt zodat hij in de andere kant pst.
Wat voor ons "ideaal" zou zijn is iets dergelijks, maar dan 2 kanten taps zodat het in een koppeling past.

Pim

Goed zoekwerk cow !
Naar mijn mening zou de volgende standaard maat het beste zijn:
     T49130   1.6   15.4             1000   1.4243   RVS

Die 15,5 mm krijg je mooi in een 15 mm sok geperst (klemvast) en de 1,6 mm draaddikte zorgt er voor dat het geheel goed stabiel is. 1 m is voor de meeste brouwers lang genoeg, denk ik. De prijs zal toch verschillend zijn voor de standaardmodellen, neem ik aan? Of geldt die voor alle genoemde modellen?

Blijft de vraag wie het initiatief zou willen nemen om een inkoopactie op te zetten en af te handelen.

Zelf zou ik toch nog wel een zelfinelkaargeknutseldeveer (hé, hier heeft de spellingscontrole problemen mee  ;D ) willen proberen.

Bart J

Ik had ook op de site van tevema gekeken en kwam ook tot de veer T 49130, 1,6 draad diameter en totale diameter 17 mm, deze past denk ik wel in een 3/8 T stuk. Ik weet nog niks van prijzen omdat ik me eerst heb moeten inschrijven. Ik begin wel enthousiast te worden, we moeten die Duitsers toch kunnen verslaan!
Ik had al een mailtje naar de Duitse firma gestuurd om te informeren over de verzendkosten, maar die gaat per kg en ze konden me niet zeggen hoeveel dat precies wordt.

cow

Prijzen (excl. btw):
Items   Prijs
1+     16.58
5+     16.58
10 t/m 24     15.70
25 t/m 49     10.46
50 t/m 74     8.71
75 t/m 99     7.90
100 t/m 149     7.09

Verzendkosten uit duitsland varieert, maar "standaard" is zo'n 18 euro.

3/8" zou moeten kunnen: 3/8" == 17,2 mm, desnoods een wikkeling teflon erom.

groetjes,
Co

Bart J

Bedankt Cow, is procentueel gezien toch veel, eerst eens kijken of het niet zelf te maken is.

bierhenkie

Je kunt bij diverse veren-fabrikanten ook veren per lengte laten maken. Bijvoorbeeld 2 of 3 meter. Dat zal per meter wel goedkoper zijn. Hoef je ze alleen nog op lengte te maken. Wanneer we dan, zeg 50 meter kopen moet dat een aanvaardbaar lage prijs kunnen opleveren.

Bart J

Ik heb een meter veer gekocht bij tevema, ik ga het gewoon proberen. Ik hou jullie op de hoogte

Pim

Citaat van: Bart J op 26-07-2013  20:50 uIk heb een meter veer gekocht bij tevema, ik ga het gewoon proberen. Ik hou jullie op de hoogte
Ben benieuwd Bart ! Als je hem binnen hebt, kom ik wel even kijken.

bierhenkie

Wat is de stand van zaken momenteel?

Bart J

Ik heb net de veer binnen gekregen, ziet er goed uit, ik probeer als ik tijd heb om een passende schroefdraad te vinden. Ik wil hem gewoon als hevelfilter gaan gebruiken, dus als ik de veer kan schroeven in een t stuk waarin ik ook mijn 12 mm hevel buis kan schuiven kan ik hem gaan proberen.

Erwin

Volgens mij moeten we ons op China richten:
http://asiahardware.com.cn/product/626018666-214221778/bathroom_spring_stainless_steel_shower_hose.html

Dat is hem toch precies, als ik naar het plaatje kijk, nietwaar?

Jacques

Even zitten zoeken op ebay en deze link gevonden.
Maar een dunnere slang zou wel handiger zijn...

Erwin

Dit is hem! 1.5 meter.
http://www.ebay.co.uk/itm/271160357683
Te koop voor 7 UK pond.

Jacques

Citaat van: Erwin op 30-07-2013  22:03 uDit is hem! 1.5 meter.
http://www.ebay.co.uk/itm/271160357683
Te koop voor 7 UK pond.

Aangeschaft om te proberen in mijn Speidel Braumeister...

Hai

Citaat van: Jacques op 30-07-2013  22:20 uAangeschaft om te proberen in mijn Speidel Braumeister...
Ben benieuwd :degroeten:

Pim

Citaat van: Erwin op 30-07-2013  22:03 uDit is hem! 1.5 meter.
http://www.ebay.co.uk/itm/271160357683
Te koop voor 7 UK pond.
Goed gevonden hoor!
Maarrrrr...  het betreft hier een doucheslang. Die is dus dicht! De vraag is hoe dat gedaan is. Zou een inwendige kunststof slang kunnen zijn (hoe krijg je die er uit?) of een uitwendige kunststof slang (die zou je er mogelijk af kunnen snijden). In beide gevallen is de vraag of de overgebleven rvs spiraal voldoende stevig is (draaddikte 1 mm of meer) om op zichzelf goed in model te blijven. Daar ben ik erg benieuwd naar.  :biersmile:

Pim

Citaat van: Bart J op 30-07-2013  18:21 uIk heb net de veer binnen gekregen, ziet er goed uit, ik probeer als ik tijd heb om een passende schroefdraad te vinden. Ik wil hem gewoon als hevelfilter gaan gebruiken, dus als ik de veer kan schroeven in een t stuk waarin ik ook mijn 12 mm hevel buis kan schuiven kan ik hem gaan proberen.
Wat zijn de totale kosten per meter veer (dus incl verzenden) ? En ik neem aan dat je ook 1,5m of 2m lengte kunt bestellen bij die firma ?

Albertus

Citaat van: Pim op 31-07-2013  08:33 uGoed gevonden hoor!
Maarrrrr...  het betreft hier een doucheslang. Die is dus dicht! De vraag is hoe dat gedaan is. Zou een inwendige kunststof slang kunnen zijn (hoe krijg je die er uit?) of een uitwendige kunststof slang (die zou je er mogelijk af kunnen snijden). In beide gevallen is de vraag of de overgebleven rvs spiraal voldoende stevig is (draaddikte 1 mm of meer) om op zichzelf goed in model te blijven. Daar ben ik erg benieuwd naar.  :biersmile:

Op deze foto is duidelijk te zien dat het om een inwendige slang gaat met een kleine diameter, die moet makkelijk te verwijderen zijn.




Bert


bierhenkie

Citaat van: Erwin op 30-07-2013  22:03 uDit is hem! 1.5 meter.
http://www.ebay.co.uk/itm/271160357683
Te koop voor 7 UK pond.
Mooi werk Erwin.

Erik :brouwen:

RobinB

Citaat van: Albertus op 31-07-2013  09:45 uOp deze foto is duidelijk te zien dat het om een inwendige slang gaat met een kleine diameter, die moet makkelijk te verwijderen zijn.

Dat lijkt zeker goed te doen, de slang uit een RVS vlechtwerk mantel verwijderen lijkt lastiger. (Maar is ook goed te doen)

Pim

Citaat van: Albertus op 31-07-2013  09:45 uOp deze foto is duidelijk te zien dat het om een inwendige slang gaat met een kleine diameter, die moet makkelijk te verwijderen zijn.
Inderdaad Bert. Dat ziet er op zich niet zo moeilijk uit en moet te doen zijn.

Heb je ook enig idee wat de dikte van de rvs draad is ? Zoals eerder aangegeven ben ik bang dat dunner dan 1mm een spiraal oplevert die mogelijk niet lang in model blijft.

*EDIT*
de slang zou volgens opgave van de verkoper 13 mm dik zijn (zal mooi strak in een 12 mm sok gedrukt kunnen worden !).
Op het plaatje is de slang ongeveer 44 mm dik en dat is dus een factor 3,4. Op het plaatje is de draaddikte 3 mm. De draad zal dus ongeveer 0,85mm dik zijn.   
Het zal er dus om hangen of dat dik genoeg is voor de stevigheid van de spiraal.   Benieuwd naar de eerste ervaringen.

Ronald_

Is het RVS of Chrome?

Pim

Citaat van: Ronald_ op 31-07-2013  13:20 uIs het RVS of Chrome?
Dit zegt de eBay advertentie: Stainless Steel Shower Hose 1.5M   New style of shower hose, made from one stainless steel wire rolled all along like a spring to give full flexibility and long life time. Two brass nuts on the ends, chrome plated, and inside two brass nozzles.

Dus: rvs spiraal met verchroomde messing schroefkoppelingen.

Lengte van 1,5 m is prima voor 50 liter pan (1 m is net effe wat te kort)


Erwin

Ik ben benieuwd naar de ervaringen met deze doucheslang, de verzendkosten zijn fors naar mijn adres, dus ik wacht even af.

Pim

Hmmm   zie dat er voor versturen naar Nederland 9 pond bij komt. Dan komt de spiraal op 9+7=16 pond = 18,33 Euro

bierhenkie

Citaat van: Pim op 31-07-2013  14:39 uHmmm   zie dat er voor versturen naar Nederland 9 pond bij komt. Dan komt de spiraal op 9+7=16 pond = 18,33 Euro
6 pond 99 verzendkosten.

Pim

Citaat van: bierhenkie op 31-07-2013  14:46 u6 pond 99 verzendkosten.
Hé, dat is vreemd. Weet je het zeker ?
Wanneer ik in eBay opgeef dat het naar Nederland moet, krijg ik de melding dat dat 8,99 pond kost. Elk volgend artikel kost 6,99 pond.

Erwin

Toch maar besteld, verzenden was naar Canada ook 8.99 GBP. Totaal $25, we gaan het zien.

bierhenkie

Citaat van: Pim op 31-07-2013  15:03 uHé, dat is vreemd. Weet je het zeker ?
Wanneer ik in eBay opgeef dat het naar Nederland moet, krijg ik de melding dat dat 8,99 pond kost. Elk volgend artikel kost 6,99 pond.
Klopt. Mijn fout. :-[

Pim

Citaat van: bierhenkie op 31-07-2013  16:48 uKlopt. Mijn fout. :-[
Wel jammer want mijn fout zou goedkoper geweest zijn   ;D

Bart J

Officieel kost de veer iets van 16 euro, maar het bedrijf levert vanaf 20 euro, dus het is 20 euro en volgens mij iets van 5 euro transport kosten, ik heb de factuur nog niet gehad, dus valt nog mee met het ebay alternatief. Hij is wel maar 1 meter dat wel, en ik krijg hem niet in een 3/8 sok gedraaid, het volgende wat ik wil proberen is om hem om een t stuk te schuiven, maar die moet ik nog even opsnorren. Wordt vervolgd.

luftie

Jullie houden ons wel op de hoogte hè?
Ben zeer benieuwd

RobinB

Met foto's?
Das altijd leuk(er) namelijk! ;D

Jacques

Citaat van: luftie op 31-07-2013  20:56 uJullie houden ons wel op de hoogte hè?
Ben zeer benieuwd

Als het goed is heb ik hem over een paar dagen in huis. Ik heb nog even gekeken maar hij kan niet helemaal rond in mijn Braumeister. Als hij in huis is zal ik even langs de plaatselijke smid gaan om te kijken hoe we slang het handigst in de Braumeister kunnen krijgen.

Biertester

Volgens mij zijn die waterdicht , dat is niet de bedoeling!

Jacques

Citaat van: Biertester op 01-08-2013  08:14 uVolgens mij zijn die waterdicht , dat is niet de bedoeling!

De flexibele waterslangen met een rvs watermantel zijn als het goed is ook waterdicht.

Gewoon een kwestie van de binnen slang verwijderen.
Ik ben heel benieuwd of de spiraal stevig genoeg is en of het lukt om er een goed sluitend uiteinde te maken. In mijn Braumeister kan de spiraal niet helemaal rond in verband met het gat voor de pomp dat niet geblokkeerd mag worden en de aansluiting van de verwarmingsspiraal.

Ronald_

Hoe denken jullie dat het zit met het verlies met deze veer? Met een JAVALTM zuig je echt van de bodem weg. Met zo'n veer heb ik het idee dat je je pan niet helemaal leeg kan zuigen.

bert braadslee

Waarom kon de spiraal ook al weer niet van gegalvaniseerd staal zijn? Metaalsmaak? Roest?

Pim

Citaat van: Ronald_ op 01-08-2013  08:44 uHoe denken jullie dat het zit met het verlies met deze veer? Met een JAVALTM zuig je echt van de bodem weg. Met zo'n veer heb ik het idee dat je je pan niet helemaal leeg kan zuigen.
Voor beide systemen geldt in een vlakke pan dat de hoogste opening bepaalt wanneer de heveling stopt. Daar zal namelijk lucht worden aangezogen wanneer het vloeistofnivo zakt.
Bij de spiraal is dus de totale dikte van de spiraal bepalend (de openingen zitten over de gehele hoogte van de spiraal)
Bij het JAVAL filter is dat het hoogste punt van de ingezaagde binnenbuis (vaak ingezaagd tot halverwege de buis)

Je kunt eea wel wat beinvloeden door de pan op het laatst schuin te houden zodat in ieder geval het volledige (!) aanzuigpunt zo lang mogelijk onder het vloeistofnivo blijft. Het verschil tussen de twee systemen zal daardoor erg klein zijn.

michielr

Citaat van: Ronald_ op 01-08-2013  08:44 uHoe denken jullie dat het zit met het verlies met deze veer? Met een JAVALTM zuig je echt van de bodem weg. Met zo'n veer heb ik het idee dat je je pan niet helemaal leeg kan zuigen.

Waarom niet het vlechtwerk van de javal vervangen door een spiraal? Ik kan me voorstellen dat de spiraal beter als een kooi rondom de buis blijft staan, en makkelijker te reinigen is. Door de inwendige buis blijf je een hoog rendement houden.

En wat Pim zegt, de pan iets schuin houden verhoogt het rendement ook.

Pim

Citaat van: michielr op 01-08-2013  10:03 uWaarom niet het vlechtwerk van de javal vervangen door een spiraal? Ik kan me voorstellen dat de spiraal beter als een kooi rondom de buis blijft staan, en makkelijker te reinigen is. Door de inwendige buis blijf je een hoog rendement houden.
Bij het JAVAL filter is de functie van de binnenbuis volgens mij beperkt tot het in model houden (open houden) van het vlechtwerk.
Doordat de spiraal op zichzelf al stevig genoeg is (mits voldoende draaddikte) is er dus geen binnenbuis nodig. En voor het rendement is het schuinhouden van de pan toch de beste oplossing.
Schoonmaken van een spiraal lijkt me inderdaad veel eenvoudiger dan het schoonmaken van een vlechtwerk.

Erwin

Ik vind het rendement verhaal niet zo relevant, het gaat hier om de lauter van het wort uit het graan, de graanabsorptie is dusdanig veel meer dan dat kleine bodempje dat wel of niet wordt afgevloeid. En aangenomen dat we een of meer batch-sparges doen, of fly-sparge, zal het bodempje vloeistof dat overblijft niet veel suiker bevatten.
Een hogere inloop heeft enkel een merkbaar nadelig effect als je no-sparge techniek gebruikt, maar dan weet je op voorhand al dat je efficientie erg laag is.

Ik heb mij laten vertellen dat in het boek "How to Brew - By John Palmer" wordt vermeld dat het gebruik van een manifold (jullie noemen dat javal) als lauter-filter het minst efficient is, en dat je eigenlijk een valse-bodem zou moeten gebruiken als je rendement belangrijk vind. Dat gaat dan natuurlijk alleen op voor fly-sparge. Het maakt me niet uit verder, geen reden om daar een discussie over te voeren in deze draad, gewoon ter achtergrond.

Bart J

De prijs voor mijn veer van tevema is 30.31 euro incl. btw, verder nog geen tijd gehad om verder te experimenteren.

Jacques

Citaat van: Erwin op 01-08-2013  14:44 uIk vind het rendement verhaal niet zo relevant, het gaat hier om de lauter van het wort uit het graan, de graanabsorptie is dusdanig veel meer dan dat kleine bodempje dat wel of niet wordt afgevloeid. En aangenomen dat we een of meer batch-sparges doen, of fly-sparge, zal het bodempje vloeistof dat overblijft niet veel suiker bevatten.
Een hogere inloop heeft enkel een merkbaar nadelig effect als je no-sparge techniek gebruikt, maar dan weet je op voorhand al dat je efficientie erg laag is.

Ik heb mij laten vertellen dat in het boek "How to Brew - By John Palmer" wordt vermeld dat het gebruik van een manifold (jullie noemen dat javal) als lauter-filter het minst efficient is, en dat je eigenlijk een valse-bodem zou moeten gebruiken als je rendement belangrijk vind. Dat gaat dan natuurlijk alleen op voor fly-sparge. Het maakt me niet uit verder, geen reden om daar een discussie over te voeren in deze draad, gewoon ter achtergrond.

Een manifold noemen we hier een hevelfilter.

Dat verhaal van mindere efficiëntie wordt veel minder heet gegeten dan John Palmer hem opdient. Sterker nog een hevelfilter doet het volgens mij helemaal niet slechter dan een valse bodem als het gaat om het rendement. In ieder geval heb ik destijds geen verslechtering gezien toen ik heel veel jaren geleden overstapte op een hevelfilter. Voordeel ten opzichte van een valse bodem is dat je veel eerder heldere wort hebt.

[Even een zijweg]
Het is een klein beetje zoals met het hydrateren van gist. Sommige schrijvers zijn van oordeel dat dit per se noodzakelijk is. In de praktijk blijkt het allemaal anders uit te vallen en is er zo goed als geen verschil tussen wel of niet hydrateren. Door niet te hydrateren win je tijd die je ergens anders aan kunt besteden...
[Einde zijweg]

Jacques

Vandaag is de doucheslang bij mij afgeleverd.





Het is een echte doucheslang!




Het verwijderen van de uiteinden was zo uitgevoerd.



En het verwijderen van de binnenslang was een fluitje van een cent.
Ik heb even geprobeerd hoe de stevigheid van de spiraal was na het weghalen van de binnenslang en dat viel niet tegen.

Nu nog de slang in mijn Speidel Braumeister monteren. Daar zal ik de hulp voor inroepen van de plaatselijke smid.

Biertester

Dat ziet er fraai uit! Ga je hem zigzag leggen die 1,5 m? maak je dan ff een foto?

Jacques

Citaat van: Biertester op 02-08-2013  22:54 uDat ziet er fraai uit! Ga je hem zigzag leggen die 1,5 m? maak je dan ff een foto?

Nee, dat zal niet gaan. Ik gebruik hem in mijn Speidel Braumeister. Die heeft een moutkorf en het maischwater wordt rondgepompt.
De slang zal ik rondom aan de rand leggen en dient alleen voor het filteren van het gekookte wort. Als het klaar is zal ik foto's maken.

Pim

Jacques, zou je aub de dikte van de spiraaldraad eens willen opmeten?

bierhenkie

Citaat van: Pim op 03-08-2013  11:27 uJacques, zou je aub de dikte van de spiraaldraad eens willen opmeten?
Ik gok 18 mm.

Jacques

Citaat van: Pim op 03-08-2013  11:27 uJacques, zou je aub de dikte van de spiraaldraad eens willen opmeten?

De doorsnede van de spiraal is 18 14 mm.
De draaddikte kan ik niet niet zo heel nauwkeurig meten met mijn schuifmaat. De dikte zit ergens tussen de 0,8 en 1 mm in. De spiraal voelt stevig aan. Vele malen steviger dan een RVS vlechtwerkmantel.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 01-08-2013  22:20 uSterker nog een hevelfilter doet het volgens mij helemaal niet slechter dan een valse bodem als het gaat om het rendement. In ieder geval heb ik destijds geen verslechtering gezien toen ik heel veel jaren geleden overstapte op een hevelfilter.

In het verleden heb ik het vlakke bodenfilter qua rendement vergeleken met een ringvormig hevelfilter. Daar kwam uit dat het vlakke bodemfilter 1 a 2 % meer rendement opleverde. De reden is dat jet met een ringvormig filter een stromingsprofiel krijgt rondom de ring waardoor verderop naast de ring vrijwel geen stroming meer is. Daardoor spoelt dat deel van de bostel niet goed uit. Voor zwaar beslag is dit effect belangrijker, omdat daar het spoelen daar meer van belang is. Dat is ook de reden waarom het filter op de bodem moet liggen.

Verder vraag ik mij bij deze veerconstructie af wat nu het essentiële punt is waardoor dit systeem beter zou kunnen zijn dan andere systemen. Het enige dat ik kan bedenken is dat het makkelijker te reinigen is. 
Als mogelijk probleem zie ik dat de sleufjes erg dicht bij elkaar zitten, waardoor de bostel rondom de ring te sterk naar de ring toezuigt vanwege de grote zuiging, zodat het filterbed locaal wordt dichtgedrukt en het filteren vastloopt. professionele filterbedden hebben een optimale verdeling van de sleufjes qua onderlinge afstand. Hoewel ik het niet zeker weet zou een goede reden kunnen zijn dat de onderdruk beter verdeeld wordt over het filterbed, zodat kans op vastlopen kleiner is. eea zal in de praktijk moeten blijken. (speelt vooral als de hoogte van de bostel groter is dan ca 30 cm in combinatie met dik beslag)
HansH 
 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 04-08-2013  10:48 uIn het verleden heb ik het vlakke bodenfilter qua rendement vergeleken met een ringvormig hevelfilter. Daar kwam uit dat het vlakke bodemfilter 1 a 2 % meer rendement opleverde.

Verwaarloosbaar dus! Een hevelfilter heeft wat voordelen boven een aparte filterkuip. Je hebt minder geklieder veroorzaakt door het overscheppen, minder afkoeling (door afkoeling heb je een minder filterresultaat) en sneller heldere wort. Die voordelen wegen mijn inziens niet op tegen her voordeel van een onbeduidend hoger rendement.

Citaat van: hansHalberstadt op 04-08-2013  10:48 uVerder vraag ik mij bij deze veerconstructie af wat nu het essentiële punt is waardoor dit systeem beter zou kunnen zijn dan andere systemen. Het enige dat ik kan bedenken is dat het makkelijker te reinigen is. 
Als mogelijk probleem zie ik dat de sleufjes erg dicht bij elkaar zitten, waardoor de bostel rondom de ring te sterk naar de ring toezuigt vanwege de grote zuiging, zodat het filterbed locaal wordt dichtgedrukt en het filteren vastloopt. professionele filterbedden hebben een optimale verdeling van de sleufjes qua onderlinge afstand. Hoewel ik het niet zeker weet zou een goede reden kunnen zijn dat de onderdruk beter verdeeld wordt over het filterbed, zodat kans op vastlopen kleiner is. eea zal in de praktijk moeten blijken. (speelt vooral als de hoogte van de bostel groter is dan ca 30 cm in combinatie met dik beslag).

Het grote voordeel is denk ik inderdaad het makkelijk kunnen reinigen.
Er zitten heel veel sleufjes in zo'n slang. Om elke 1 mm zit er een! Veel risico op het ontstaan van een onderdruk is er niet volgens mij. Maar de praktijk zal het inderdaad moeten uitwijzen.

Erwin

Ik ga dinsdagavond brouwen, hopelijk heb ik de slang dan binnen. Ik zal fotos maken en uitgebreid verslag doen. Het zal een lager worden met Bohemian Pilsner Malt als basis, nobele hops en W34/70, de rest is nog niet bepaald, suggesties zijn welkom.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 04-08-2013  12:26 uEr zitten heel veel sleufjes in zo'n slang. Om elke 1 mm zit er een! Veel risico op het ontstaan van een onderdruk is er niet volgens mij.

Dat is nu juist het punt:Door die vele sleufjes kan de slang veel wort afvoeren, maar de bostel eromheen heeft maar een beperkte maximale doorvoer. als je over dat maximum heengaat slaat de bostel dicht.
HansH   

William

Citaat van: hansHalberstadt op 05-08-2013  08:40 uDat is nu juist het punt:Door die vele sleufjes kan de slang veel wort afvoeren, maar de bostel eromheen heeft maar een beperkte maximale doorvoer. als je over dat maximum heengaat slaat de bostel dicht.
HansH

Dat is denk ik goed op te vangen door de uitloopslang naar het opvangvat te knijpen. Dat doe ik met mijn hevelfilter ook om zo op een snelheid van ongeveer 0,2 liter per minuut te komen.

Het nadeel van veel relatief grote sleuven kan wel zijn dat je kanalen krijgt op regelmatige kleine afstand van elkaar en dat er daardoor voorkeurskanalen ontstaan omdat bepaalde kanalen samenvallen. The proof is in the eating.

bierhenkie

Voorlopig zal Jacques hem in ieder geval alleen als hopfilter gebruiken, aangesloten op de aftapkraan van zijn Speidel.
Afhankelijk van zijn bevindingen zal ik er ook een aanschaffen en proberen in mijn RIMS. Dan speelt het verhaal van de doorvoersnelheid natuurlijk weer wel.
Ik knijp inderdaad met een kraan het vermogen van de pomp nu al.

Bart J

Ik heb mijn veer afgeknipt op 75 cm en met 2 pijpjes in de uiteinde geperst kan ik hem rond leggen in mijn gamel, de pijpjes in een t stuk en ik kan gewoon hevelen zoals met mijn javal filter. Deze week heb ik vrij en ik moet de dubbel van de club nog maken dus dat moet een keer lukken.
Ik ben eerder bang dat er te weinig opening is dan dat er teveel is, hij staat als je hem rond legt aan de buitenkant nog geen mm open. Dus ook ik denk dat het gewoon geprobeerd moet worden

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 05-08-2013  08:40 uDat is nu juist het punt:Door die vele sleufjes kan de slang veel wort afvoeren, maar de bostel eromheen heeft maar een beperkte maximale doorvoer. als je over dat maximum heengaat slaat de bostel dicht.
HansH

De maximale doorvoer wordt bepaald door de doorsnede van de slang. Het oppervlakte van deze doorsnede is kleiner dan de het gezamenlijk oppervlak van de "sleufjes".  Naar mijn idee zal dit filter niet snel dichtslaan omdat er zo veel filterkanaaltjes op de slang uitkomen.

RobinB

Op het forum van onze oosterburen zijn al meerdere topics met ervaringen. Komt globaal overeen met de ervaringen met bazookafilters en (waarschijnlijk) javal.
In ieder geval melden ze dat het filteren vlot gaat en ze al erg snel heldere wort hebben. Klinkt me bekend in de oren.

Pluspunten tov bazooka zijn het beter/makkelijker schoonmaken en de intrinsieke stevigheid.
En natuurlijk (tov javal) simpel te maken zonder zagen. :)

Erwin

Gebruiken ze dan ook de ebay douche slang, of de commerciele brouwersversie? Ben benieuwd of het dezelfde veer is.


RobinB

Ze gebruiken allemaal de "echte", van Matthias. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 05-08-2013  21:41 uOp het forum van onze oosterburen zijn al meerdere topics met ervaringen. Komt globaal overeen met de ervaringen met bazookafilters en (waarschijnlijk) javal.
In ieder geval melden ze dat het filteren vlot gaat en ze al erg snel heldere wort hebben. Klinkt me bekend in de oren.

Pluspunten tov bazooka zijn het beter/makkelijker schoonmaken en de intrinsieke stevigheid.
En natuurlijk (tov javal) simpel te maken zonder zagen. :)

Waarschijnlijk kent men bij de oorsterburen onze javal-variant van de hevelfilter niet...

De filterheks is inderdaad makkelijker te maken. En het ook het schoonmaken gaat handiger. Ook ik vermoed dat dit filtersysteem populair gaat worden.

RobinB

Seed7/Ingo is daar ook actief en vermeld in een van de topics wel tussen neus en lippen door het javal principe. Of anderen het ook gebruiken weet ik niet, ben nog maar recentelijk daar aan het rondkijken. :)

seed7

Citaat van: RobinB op 05-08-2013  22:56 uSeed7/Ingo is daar ook actief en vermeld in een van de topics wel tussen neus en lippen door het javal principe. Of anderen het ook gebruiken weet ik niet, ben nog maar recentelijk daar aan het rondkijken. :)

Javal als zodanig kennen ze niet, wel bazooka (panzerslauch) en er is een commercieel verkrijgbaar hevelfilter met sleufjes/gaatjes. Het filtervat met gelaserde sleufjes bodem is daar veel meer in zwang (blij dat ik van dat geklieder af ben).

Ingo

Hai

Citaat van: Erwin op 30-07-2013  22:03 uDit is hem! 1.5 meter.
http://www.ebay.co.uk/itm/271160357683
Te koop voor 7 UK pond.
Komt helaas wel 8 pond verzendkosten bij, toch nog een duur slangetje :huilen:

Pim

Uit een ander draadje maar hoort eigenlijk (ook) hier thuis....

Voor een pan met een diameter van 25 cm heb je een spiraal van ongeveer 80 cm nodig. Die ligt dan tegen de buitenkant aan.
Bij een spiraal-draaddikte van 1 mm levert dit spleetjes op van ongeveer 0,1 mm. De spleetopening van de zaagsnede in een hevelfilter is 1 mm. Plaatfilters hebben vaak een spleetopening van 2 mm of meer.
Bij pannen met een grotere diameter wordt de spleetopening natuurlijk kleiner en krijg je door de grotere lengte van de spiraal meer spleetjes. Bij een dikkere draad (bv zelfbouw) wordt de opening natuurlijk weer groter, tenzij dit gecompenseerd wordt door een grotere diameter.

EDIT: foutje in calculatie.  aangepast   :-[

Erwin

De slang kwam vandaag binnen met de post. Snel geleverd zeg! Sneller dan verzendingen uit de US.
Anyway, ik heb het direct in mijn koelbox geinstalleerd, was een fluitje van een eurocent.
Hier zijn de fotos
https://plus.google.com/photos/111272806839844801865/albums/5909023435565357249?authkey=CIXpz73ihMO1Ow
Vanavond ga ik ermee brouwen.

RobinB

Ziet er goed uit!
Kon je hem niet in het T-stuk draaien zoals het origineel?

De bocht over het midden geeft misschien wel een betere efficiency dan alleen langs de rand. :duimop:

Pim

Netjes Erwin ! Lijkt me ook erg verstandig dat je die extra lengte hebt laten zitten waardoor er een extra bocht ontstaat. De spiraal gaat namelijk alleen open staan bij bochten en blijft hermetisch gesloten op de rechte stukken.
En in zo'n rechthoekige bak heb je natuurlijk relatief veel rechte stukken    ;D

Erwin

Citaat van: RobinB op 06-08-2013  19:01 uKon je hem niet in het T-stuk draaien zoals het origineel?

Nee, de diameter van de slang is een stuk kleiner dan de ID van het T-stuk, welke standaard 1/2 inch is.
Doet mij vermoeden dat deze veer niet precies dezelfde is als de Duitse versie.

foto:
https://lh6.googleusercontent.com/-n9xWEXS7wE4/UgE1wzS9TjI/AAAAAAAAAIM/dMOHzbl8JzY/w1169-h877-no/DSC05057.JPG

Pim

Citaat van: Erwin op 06-08-2013  19:42 uDoet mij vermoeden dat deze veer niet precies dezelfde is als de Duitse versie.

Nee, de spiralen zijn niet hetzelfde. De diameter van de spiraal lijkt wel gelijk (13 mm) wanneer je tenminste naar de opgave op eBay kijkt.
            Jacques meldt echter dat de eBay spiraal 18 mm dik zou zijn (!?).  foutje ?

De verschillen zijn volgens mij als volgt:

  • Duits:  lengte 1 m of 1,8 m; draaddikte 1,5 mm; prijs 33€ / 48€ (excl verzenden)
  • eBay: lengte 1,5 m; draaddikte 1 mm; prijs € 8 plus € 10,40 verzendkosten

Prijs is natuurlijk een eenvoudige keuze. Voor mij is de grote vraag of de 1 mm draaddikte van de eBay spiraal voldoende is om bij normaal gebruik in model te blijven. Hierbij denk ik niet zozeer aan de druk van het filterbed want dat zal niet zo'n probleem zijn. Ik ben wat huiverig voor het te ver uitrekken wanneer de spiraal bv onder het filterbed uit gehaald moet worden. Één keertje te ver doortrekken en filter is weg. Bij een draad van 1,5 mm ligt dat wat minder gevoelig.
Maar mogelijk valt dit in de praktijk reuze mee en ben dus benieuwd naar de ervaringen van Erwin en Jacques als "early adopters" of pioniers  :biersmile:

RobinB

Citaat van: Pim op 06-08-2013  21:06 u
  • Duits:  lengte 1 m of 1,8 m; draaddikte 1,5 mm; prijs € 33 / € 48 (excl verzenden)

Bij de Duitse krijg je natuurlijk wel een compleet systeem incl. passend T-stuk, klaar voor montage.

bierhenkie

Het ding komt van Maltmill. Volgens mij is dat Amerikaans, maar ik zie het ding anders dan op Duitse websites nergens?

Erwin

Klopt, handig voor een beginner, niet handig voor iemand die alleen zijn bazooka filter wil vervangen...
Maar als beginner ben je niet klaar met alleen een Läuterhexe, je hebt ook nog een bulkhead nodig in geval van een koelbox
http://www.amazon.com/Weldless-Bulkhead-Stainless-Steel-valve/dp/B00420WMUU
Dit kost een T-stuk:
http://www.bargainfittings.com/index.php?route=product/product&path=36_39_65&product_id=65
En hose barbs:
http://www.bargainfittings.com/index.php?route=product/product&path=36_39_61&product_id=137

Erwin

Citaat van: bierhenkie op 06-08-2013  21:54 uHet ding komt van Maltmill. Volgens mij is dat Amerikaans, maar ik zie het ding anders dan op Duitse websites nergens?

MattMill, niet MaltMill. Een letter verschil
http://www.mattmill.de/willkommen.html

Erwin

Gisteren een schwarzbier gebrouwen met de filterheks als lauter-filter. Ik heb wat fotos gemaakt.
Ik heb geen echt verschil gemerkt vergeleken met mijn vorige filter. Efficientie kwam uit op 75%, dat is voor mij standaard.
Het filteren was vastgelopen toen het lauteren bijna klaar was, maar dat gebeurde tijdens mijn vorige batch met het bazooka filter ook, dat lijkt door de Bohemian Pils te komen, die produceert een dikke klei-achtige koek op de maisch.
Schoonmaken, tja, ook niet echt een verschil, ik spuit de koelbox uit met het water uit de warmtewisselaar tijdens het koelen, dat werkt.
Mijn conclusie: leuk hebbedingetje maar weinig toegevoegde waarde.

RobinB

Bedoel je met de bulkhead iets voor tussen de dubbelwand van je koelbox? Zou dat eerder een spacer oid noemen, maar waarschijnlijk klopt dat niet. ;)
Want een wanddoorvoer met moer en dichtingsring zit wel in het pakket.

Jacques

Citaat van: Pim op 06-08-2013  21:06 uNee, de spiralen zijn niet hetzelfde. De diameter van de spiraal lijkt wel gelijk (13 mm) wanneer je tenminste naar de opgave op eBay kijkt.
            Jacques meldt echter dat de eBay spiraal 18 mm dik zou zijn (!?).  foutje ?

Inderdaad een vertikking. Ik had 14 mm gemeten met mijn schuifmaatje.

Jacques

Citaat van: Erwin op 07-08-2013  15:49 uGisteren een schwarzbier gebrouwen met de filterheks als lauter-filter. Ik heb wat fotos gemaakt.
Ik heb geen echt verschil gemerkt vergeleken met mijn vorige filter. Efficientie kwam uit op 75%, dat is voor mij standaard.
Het filteren was vastgelopen toen het lauteren bijna klaar was, maar dat gebeurde tijdens mijn vorige batch met het bazooka filter ook, dat lijkt door de Bohemian Pils te komen, die produceert een dikke klei-achtige koek op de maisch.
Schoonmaken, tja, ook niet echt een verschil, ik spuit de koelbox uit met het water uit de warmtewisselaar tijdens het koelen, dat werkt.
Mijn conclusie: leuk hebbedingetje maar weinig toegevoegde waarde.

Ziet er inderdaad allemaal netjes uit Edwin.


Wat voor soort filter had je eerst?

Het lijkt mij toch dat dit filtersysteem eenvoudiger is te maken. Je hoeft geen buizen te verbuigen om mooi rond te gaan. Ook het verwijderen van de binnenslang is een fluitje van een cent.

Zelf verwacht ik dat het filterresultaat vergelijkbaar zal zijn met een javal-filter.

Erwin

Citaat van: Jacques op 07-08-2013  22:51 uWat voor soort filter had je eerst?
Ik brouwde met dezelfde opzet, maar ipv de douche-slang een "Braided Faucet Supply Line", in een circel gemonteerd op een T stuk met barbs. Vrij gebruikelijk aan deze kant van de oceaan.

Jacques

Citaat van: Erwin op 08-08-2013  02:54 uIk brouwde met dezelfde opzet, maar ipv de douche-slang een "Braided Faucet Supply Line", in een circel gemonteerd op een T stuk met barbs. Vrij gebruikelijk aan deze kant van de oceaan.

Dat rvs-vlechtwerk zit ook om een Javal-filter. Moet je bij de slang die jij gebruikt ook een binnenslang verwijderen? En blijft het vlechtwerk daarna in de oorspronkelijke vorm? In feite zit alleen om het vervormen tegen te gaan een buis in een Javal-filter.

Erwin

Ja, de binnenslang is van plastic, die haal je eruit. Je gebruik alleen het vlechtwerk, dan leg je in de bodem van de koelbox.
Je gebruikt, die verliest snel zijn vorm. Hoewel een collega-brouwer mij een vlechtwerk heeft belooft dat niet krenkbaar is, die ga ik binnenkort testen, heb hem nog niet gezien.

Pim

Vanavond stond mijn buurman op de stoep met een haspel 1,2 mm RVS lasdraad. Iets dunner dan ik gehoopt had maar goed. Dus meteen maar aan de slag gegaan. Met een 10 mm staaf als as en de accu-boormachine als aandrijving in 10 min tijd een prachtige spiraal gedraaid van 1.20 m lang. En dat is precies genoeg voor mijn 50 liter ketel.

De stevigheid valt me zeker niet tegen alhoewel je natuurlijk niet te hard aan de spiraal moet gaan trekken want dan gaat ie voortaan te ver open staan.

De spiraal heeft een binnendiameter van 12 mm dus met twee korte stukjes koperbuis van 12 mm en een 12 mm T-stuk is een hevelfilter zo in elkaar gezet. Nog wel even uit op een paar rvs-slangklemmen en dan maar eens de proef op de som nemen. Eigenlijk jammer dat ik eerst nog op vakantie moet   ;D

Kosten moet ik nog even afwachten maar dat zal ik later wel even melden. Het zullen de netto kosten van het rvs zijn. Met 325 g aan netto gewicht zal dat wel meevallen, verwacht ik (of: hoop ik)   :weetniet:

Jacques

Citaat van: Erwin op 08-08-2013  13:41 uJa, de binnenslang is van plastic, die haal je eruit. Je gebruik alleen het vlechtwerk, dan leg je in de bodem van de koelbox.
Je gebruikt, die verliest snel zijn vorm. Hoewel een collega-brouwer mij een vlechtwerk heeft belooft dat niet krenkbaar is, die ga ik binnenkort testen, heb hem nog niet gezien.

Dat is een bekend verhaal. Een dergelijk filter heb ik in het verleden ook gebruikt. Het vlechtwerk vervormde en bleef niet vlak op de bodem van de pan liggen. Dergelijke problemen voorzie ik niet bij de spiraalfilter.

Bart J

Zo net klaar met brouwen, voor de eerste keer met de filterheks, Het filteren liep als een trein!! Ik heb nog nooit bij het filteren moeten knijpen, maar nu wel en nog te weinig ook!!, bij de laatste liter sloeg het filter dicht. Verder prettig mee gewerkt en ook gebruikt als hop filter (bloemen) en dit ging ook prima. Voor mij is dit een hele verbetering, want mijn Javal filter sloeg altijd dicht, en moest ik gaan snijden.

bierhenkie

Dat zijn goede berichten. Je hebt dus gewoon de uiteinden van de veer om een 12mm buisje getrompt. Helemaal demontabel, perfect dus!

Jacques

Zelf heb ik geprobeerd op de veer in een 22 mm buis past en dat is geen probleem. Dit maakt inderdaad dat het filter heel eenvoudig uit elkaar te halen valt. Schoonmaken is op die manier een fluitje van een cent.
Ook ik denk dat dit filtersysteem het helemaal gaat maken. Het is niet te duur, eenvoudig te maken en werkt te lezen aan de ervaringen van Bart prima. Ik had eerlijk gezegd niet anders verwacht.

hansHalberstadt

Citaat van: Bart J op 09-08-2013  15:06 u

Met dit filter krijg je veel dunnere sleufjes dan 1 mm, maar blijkbaar is dat juist gunstig?
HansH

Reinout

Wel dunner, maar ook een stuk meer "sleufjes".
Mijn logica zegt me dat de kans op dichtslaan daardoor wordt opgeheven.

Ik moet zeggen dat ik dit topic goed in de gaten hou in mijn zoektocht naar materieel voor de overgang naar volmout brouwen.

Zou het niet nog beter zijn om het filter nog langer te maken zodat hij bijna de hele bodem bedekt en er nog meer bochten in zitten?

hansHalberstadt

Je zou nog kunnen spelen met de sleufjesdiameter

(rood=koper, groen=veer)
Als je meerdere veren neemt en die spant tussen 2 koperen t-stukken op de manier van Bart J dan kun je de afstand tussen de sleufjes heel makkelijk instellen door de veer iets uit te rekken als je hem over het koper schuift. bv 200 sleufjes 10 cm uitrekken levert 0.5mm afstand tussen elk sleufje. Er zal vast een optimum sleufafstand zijn. Voordeel lijkt mij ook dat de sleuven overal even ver van elkaar zitten. nog een voordeel is dat je door meerdere veren in staat bent om de veren gelijkmatig over het oppervlak van de pan te verdelen. Dat levert een hoger rendement en ook nog eens minder kans op vastlopen.

HansH 

Jacques

Citaat van: Reinout op 10-08-2013  09:55 uZou het niet nog beter zijn om het filter nog langer te maken zodat hij bijna de hele bodem bedekt en er nog meer bochten in zitten?

Dat is volgens mij nergens voor nodig. Het verlies aan rendement is maar heel weinig doordat niet heel de bodem wordt bedekt. Tenminste dat is het geval bij een Javal-filter en ik zie niet in waarom dit met dit filter anders zal zijn.
Vastlopen is iets waar ik helemaal niet bang voor ben. Er zijn zoveel sleufjes dat de afvoer gegarandeerd is.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 10-08-2013  23:24 uVastlopen is iets waar ik helemaal niet bang voor ben. Er zijn zoveel sleufjes dat de afvoer gegarandeerd is.
Toch meldden zowel Bart J als Erwin dat het filteren vastliep en het beslag was nog niet eens extreem dik of veel. Ik heb al eerder proberen aan te geven dat het vastlopen niet door de sleufjes komt (Er zijn zoveel sleufjes dat de afvoer gegarandeerd is, dus dat zeggen we allebei), maar door de bostel daar rondomheen. Als de zaak vastloopt betekent dat dus dat de aanvoer niet is gegarandeerd (omdat het filterbed simpelweg dichtdrukt). Dat kun je waarschijnlijk oplossen door de aanvoer over een groter gebied te laten plaatsvinden, m.a.w.: beter verdelen over het hele bodemoppervlak.   

HansH

RobinB

Citaat van: hansHalberstadt op 11-08-2013  09:26 uToch meldden zowel Bart J als Erwin dat het filteren vastliep en het beslag was nog niet eens extreem dik of veel.

Ik vraag me af of dat aan dit filtertype ligt. Immers, Bart geeft aan dat z'n javalfilter al eerder dichtsloeg omdat hij daarmee moest snijden. Dan ligt het waarschijnlijk aan de fijnheid van het schrootsel ipv het filter denk ik.

Jacques

Citaat van: RobinB op 11-08-2013  10:10 uIk vraag me af of dat aan dit filtertype ligt. Immers, Bart geeft aan dat z'n javalfilter al eerder dichtsloeg omdat hij daarmee moest snijden. Dan ligt het waarschijnlijk aan de fijnheid van het schrootsel ipv het filter denk ik.

Helemaal met Robin eens.

Edwin geeft ook aan dat het vastlopen volgens hem aan de gebruikte mout ligt. Bij een ander filtersysteem had hij er ook last van.

Een constructie zoals dit
Citaat van: hansHalberstadt op 10-08-2013  09:59 u
(rood=koper, groen=veer)
haalt volgens mij juist het grote voordeel weg van dit filtersysteem, namelijk dat het zo eenvoudig te maken is.
Het verwijderen van de binnenslang gaat kinderlijk eenvoudig. Uiteinden van de spiraal in 22 mm pijp stoppen en zorgen voor een afvoer. Meer is het niet. Een mooi voorbeeld van simpeler is handiger...

hansHalberstadt

Citaat van: RobinB op 11-08-2013  10:10 uIk vraag me af of dat aan dit filtertype ligt. Immers, Bart geeft aan dat z'n javalfilter al eerder dichtsloeg omdat hij daarmee moest snijden. Dan ligt het waarschijnlijk aan de fijnheid van het schrootsel ipv het filter denk ik.
Het ligt zeker niet aan het filtertype, (er was al aangegeven dat javal filter er nog meer last van had) maar mijn punt was juist dat je met dit 'heks' filter meer mogelijkheden hebt om mee te spelen om het vastlopen nog beter te voorkomen , oa via de spleetgrootte.
HansH

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 11-08-2013  13:28 uEen constructie zoals dit haalt volgens mij juist het grote voordeel weg van dit filtersysteem, namelijk dat het zo eenvoudig te maken is.
Je kunt het simpel houden, maar ook meer gebruik maken van de mogelijkheden die dit 'heks' filter geeft. Duidelijk dat jij daar geen behoefte aan hebt, maar anderen misshien wel. 
in ieder geval daagt dit principe uit tot bedenken van innovatieve oplossingen en dat spreekt mij wel aan.
HansH

Pim

Citaat van: hansHalberstadt op 11-08-2013  17:04 uJe kunt het simpel houden, maar ook meer gebruik maken van de mogelijkheden die dit 'heks' filter geeft. Duidelijk dat jij daar geen behoefte aan hebt, maar anderen misshien wel. 
in ieder geval daagt dit principe uit tot bedenken van innovatieve oplossingen en dat spreekt mij wel aan.
HansH

Hans, je hebt geen constructie nodig om de spleetjes van de veer te beïnvloeden. Wanneer je namelijk iets "te veel" aan de veer trekt (over-stretcht) zal deze niet helemaal terugkomen. Wanneer je dat met beleid doet is het heel eenvoudig om permanent spleetjes in je veer te maken. Ik heb dit even getest met een proefstukje (ehhh....  een stukje veer wat niet helemaal juist uit mijn productie-poging gekomen was).

Indien je dit echter nodig zou hebben om het probleem van te fijn schroten op te vangen dan geloof ik niet dat het gaat werken. Te fijn geschrote mout zou namelijk ook makkelijk door die iets grote spleetjes heen kunnen komen en dan krijg je dus alsnog kleine deeltjes in je wort. Dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling.

Bart J

Nog even reageren op de reactie op mijn veerfilter, mijn veer heeft een binnendiameter van ca 14 mm, ik heb een pijpje van een cm of 5 koper ,van 15 mm, aan een zijde op de kopse kant ingezaagd (kruislings) waardoor deze in de veer geperst kan worden en klem vast zit.
Hij gaat bij mij in een gamel waarvan de bodem in het midden bol is, en ik leg hem aan het einde van het maischen erin, waardoor ik geen extra bocht kan maken met de veer.

RobinB

Die bodemvorm geeft ook een efficiëntere afloop, je veer ligt dan in het diepste deel. Zo had ik dat ook met mijn bazooka/vlechtwerkfilter. Nooit problemen mee gehad.

Erwin

Gisteren 30 liter Citra-IPA gebrouwen met het douche-slang-heks-veer-filter.
Efficientie kwam uit op 80%.
Deze keer geen problemen gehad met lauteren.

Heb trouwens Hallertau uit eigen tuin gebruikt, de eerste oogst van mijn nieuwe hop plantage!

Pim

Zojuist het rvs-draad voor mijn zelfgemaakte filterheks afgerekend: € 5!
Toch leuk dat ook hier zelfbouw lonend is   ;D
Nu nog tijd vinden om weer eens te brouwen   :biersmile:

zeebrew

Mijn versie van de douche-slang-heks-spiraalfilter, dit is hem geworden, eerst maar eens aangesloten op het kraantje van mijn Bielmeier, met het extra groene ringetje van de andere kant kan ik hem precies aan de ketel vastmaken. Mocht dit niet werken dan maak ik er een hevel filter van (ik ben niet zo'n handige hevelaar, en zuig liever aan een lollie dan hete wort):




Ronald_

Dit ziet er goed uit! Heb je al met water getest of hij nu heel je ketel leegzuigt? Ik zou verwachten dat hij nu tot de kraan leegzuigt en dan lucht gaat happen..

zeebrew

Ja, gevuld tot boven de uitloop, liep goed, hierna schuin gehouden en dan blijft er 0, 3 liter over in de pan. Viel me niet tegen.

Reinout

Ziet er erg netjes uit!

zeebrew

Citaat van: Reinout op 20-08-2013  21:33 uZiet er erg netjes uit!
Vond ik als a-technicus ook wel! mooi dat de ene kant gewoon met de originele moer en 2 ringen op het laatste stukje schroefdraad paste van de kraan, einddopje met schroefdraad paste eigenlijk ook wonderlijk goed. Nu nog eens gaan brouwen...

Reinout

Ik denk niet dat een technicus het veel beter zou hebben gemaakt.

Met zo'n mooie filter zou je bijna direct moeten gaan brouwen om hem te testen!
(En de bevindingen natuurlijk hier posten 😉)

zeebrew

Tja, moet alleen even op reis voor mijn werk, dus dat is even niet handig, maar volgens mij heb ik nu alles klaar om met mout te kunnen brouwen, pakketje Gabriel gescoord, kom maar op!

Jacques

Citaat van: zeebrew op 20-08-2013  14:35 uMijn versie van de douche-slang-heks-spiraalfilter, dit is hem geworden, eerst maar eens aangesloten op het kraantje van mijn Bielmeier, met het extra groene ringetje van de andere kant kan ik hem precies aan de ketel vastmaken. Mocht dit niet werken dan maak ik er een hevel filter van (ik ben niet zo'n handige hevelaar, en zuig liever aan een lollie dan hete wort):




Ja, zo simpel kan het zijn!

Zelf zou ik een bochtje gezet hebben vanaf het kraantje naar de bodem toe. Op die manier kan je de hele ketel leegtrekken zonder deze schuin te hoeven zetten. Werkt net een klein beetje handiger

zeebrew

CiteerZelf zou ik een bochtje gezet hebben vanaf het kraantje naar de bodem toe. Op die manier kan je de hele ketel leegtrekken zonder deze schuin te hoeven zetten. Werkt net een klein beetje handiger

Volgens mij voegt dat niets toe: het moet door het gat van de kraan, een centimeter boven de bodem van het vat. Met zwaartekracht gaat het niet omhoog stromen, dus scheef houden.

tjleet

Citaat van: zeebrew op 21-08-2013  09:48 uVolgens mij voegt dat niets toe: het moet door het gat van de kraan, een centimeter boven de bodem van het vat. Met zwaartekracht gaat het niet omhoog stromen, dus scheef houden.
Maar met de hevelfunctie wel. En dus zuig je later lucht aan en kun je dus langer (of zonder kantelen) je hele ketel leeg hevelen.

zeebrew

Maar ik heb geen hevelfunctie, en als ik die had zat ie niet aan de kraanuitloop ???

Ronald_

Citaat van: zeebrew op 21-08-2013  10:26 uMaar ik heb geen hevelfunctie, en als ik die had zat ie niet aan de kraanuitloop ???

Zodra je een slang aan je kraan maakt heb je wel wel hevelfunctie - zij het door je kraan heen..

hansHalberstadt

Waarom zou je het laatste restje water eruit willen hebben? als het goed is spoel je tot SG 1010-1015 of zoiets en kun je dus stoppen met spoelen zodra aan die voorwaarde is voldaan.  Het maakt niets uit of je op het laatst stopt met spoelwater toevoegen met kans op lucht aanzuigen of doorgaat met spoelwater toevoegen en het filterbed netjes in orde houdt.
HansH 

zeebrew

Citaat van: hansHalberstadt op 21-08-2013  11:48 uWaarom zou je het laatste restje water eruit willen hebben? als het goed is spoel je tot SG 1010-1015 of zoiets en kun je dus stoppen met spoelen zodra aan die voorwaarde is voldaan.  Het maakt niets uit of je op het laatst stopt met spoelwater toevoegen met kans op lucht aanzuigen of doorgaat met spoelwater toevoegen en het filterbed netjes in orde houdt.
HansH
Voor het spoelen niet zo spannend, na het koken iets meer, zeker als je maar 1 pan hebt?

Ronald_

Citaat van: hansHalberstadt op 21-08-2013  11:48 uWaarom zou je het laatste restje water eruit willen hebben? als het goed is spoel je tot SG 1010-1015 of zoiets en kun je dus stoppen met spoelen zodra aan die voorwaarde is voldaan.  Het maakt niets uit of je op het laatst stopt met spoelwater toevoegen met kans op lucht aanzuigen of doorgaat met spoelwater toevoegen en het filterbed netjes in orde houdt.
HansH

Ik heb liever een zo droog mogelijk bostel..

En zoals Zeebrew aangeeft - voor koken is het ook wel fijn.

hansHalberstadt

Citaat van: zeebrew op 21-08-2013  12:12 uvoor het spoelen niet zo spannend, na het koken iets meer, zeker als je maar 1 pan hebt?
ja ok, voor na het koken wel van belang. misschien voor na het koken spiraalvormig oprollen en iets bedenken om die contructie te fixeren in een hoek van de pan zodat je hem scheef kunt houden op het laatst?

Jacques

Citaat van: zeebrew op 21-08-2013  09:48 uVolgens mij voegt dat niets toe: het moet door het gat van de kraan, een centimeter boven de bodem van het vat. Met zwaartekracht gaat het niet omhoog stromen, dus scheef houden.

Ik heb een emmer die ik tegenwoordig als bottelemmer gebruik. Deze emmer heeft een bochtje aan de binnenkant van de emmer. Heel handig. Ik hoef niets meer schuin te zetten en houd mijn beide handen beschikbaar voor andere dingen. De emmer gaat bijna helemaal leeg.

Mijn Speidel Braumeister wil ik ook voorzien van een spiraalfilter en daar komt ook een bochtje in. Echt heel praktisch.

En die hevelwerking die krijg je al heel snel als je een slang aan de kraan maakt. Iets wat ook heel handig is. Geen gekletter en weer je handen vrij voor andere zaken.

zeebrew

Heb je een foto van dat bochtje in de emmer? De slang op de kraan komt er sowieso.

Hai

Citaat van: Jacques op 21-08-2013  20:19 uIk heb een emmer die ik tegenwoordig als bottelemmer gebruik. Deze emmer heeft een bochtje aan de binnenkant van de emmer. Heel handig. Ik hoef niets meer schuin te zetten en houd mijn beide handen beschikbaar voor andere dingen. De emmer gaat bijna helemaal leeg.

Mijn Speidel Braumeister wil ik ook voorzien van een spiraalfilter en daar komt ook een bochtje in. Echt heel praktisch.

En die hevelwerking die krijg je al heel snel als je een slang aan de kraan maakt. Iets wat ook heel handig is. Geen gekletter en weer je handen vrij voor andere zaken.
ik heb inderdaad ook een bochtje aan de filter van de Speidel, trekt hem op een paar ml na leeg.  http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18613.msg286989.html#msg286989

zeebrew

Dus door een slang aan je kraan te doen, een bochtje naar de bodem van je van pan te maken (al dan niet met een filter) kun je het vat leeg laten lopen  tot onder het niveau van de uitvoeropening van de kraan, enkel door de kraan open te zetten? 

Ik denk dat ie met een spiraalfilter je hem dan niet lager  dat de bovenkant van de spiraal krijgt, omdat ie dan lucht aanzuigt, in mijn geval niet veel meer omdat de bovenkant spiraal precies past onder het gat in de pan.

cpmb

Citaat van: Jacques op 21-08-2013  20:19 uIk heb een emmer die ik tegenwoordig als bottelemmer gebruik. Deze emmer heeft een bochtje aan de binnenkant van de emmer. Heel handig. Ik hoef niets meer schuin te zetten en houd mijn beide handen beschikbaar voor andere dingen. De emmer gaat bijna helemaal leeg.

[offtopic]
Hoe heb je dat bochtje in de filteremmer gemaakt en waarvan ? Ik zat daar ook aan te denken omdat de kraan in mijn bottelemmer te hoog zit en ik dus altijd de emmer moet kantelen om hem leeg te trekken. Ik heb een standaard emmer met zo'n standaard kraan
[/offtopic]

Hai

Citaat van: zeebrew op 22-08-2013  08:14 udus door een slang aan je kraan te doen, een bochtje naar de bodem van je van pan te maken (al dan niet met een filter) kun je het vat leeg laten lopen  tot onder het niveau van de uitvoeropening van de kraan, enkel door de kraan open te zetten? 

Ik denk dat ie met een spiraalfilter je hem dan niet lager  dat de bovenkant van de spiraal krijgt, omdat ie dan lucht aanzuigt, in mijn geval niet veel meer omdat de bovenkant spiraal precies past onder het gat in de pan.
Dan moet de slang wel lager dan het vat liggen.

Jacques

Citaat van: cpmb op 22-08-2013  08:21 u[offtopic]
Hoe heb je dat bochtje in de filteremmer gemaakt en waarvan ? Ik zat daar ook aan te denken omdat de kraan in mijn bottelemmer te hoog zit en ik dus altijd de emmer moet kantelen om hem leeg te trekken. Ik heb een standaard emmer met zo'n standaard kraan
[/offtopic]

Ik heb geen standaard kraan...





Dit werkt perfect. Met een spiraalfilter kun je iets dergelijks maken. Zo'n grote doorvoer als ik heb, heb je zeker niet nodig. Toevallig had ik nog een 3/4" kraan liggen.

Neetje

Citaat van: Jacques op 22-08-2013  20:46 uIk heb geen standaard kraan...

Dit werkt perfect. Toevallig had ik nog een 3/4" kraan liggen.

Is een goed idee. Ik heb het gat in mijn bottelemmer zo laag geboord dat de moer met de platte kant tegen de bodem komt.
Ik had geen rekening gehouden met de hevelwerking van de kraan.

Hai

Het gat kan veel beter hoog zitten dan met een pijpje naar beneden. Pijpje moet je kunnen verwijderen. Het is dan makkelijker schoonmaken

cpmb

Hmmm dan toch maar een andere kraan halen en misschien ook een andere bottelemmer want het gat in de bottelemmer is best groot.
Maar bedankt voor de foto's Jacques maakt het een en ander duidelijk.

EvdBroek

Citaat van: Jacques op 22-08-2013  20:46 uDit werkt perfect. Met een spiraalfilter kun je iets dergelijks maken. Zo'n grote doorvoer als ik heb, heb je zeker niet nodig. Toevallig had ik nog een 3/4" kraan liggen.

Wat een mooi idee, ik heb ook zo'n vat met kraan, die had ik speciaal aangeschaft voor het afvullen van flesjes.
Wat is eigenlijk een spiraalfilter?

Pim

Citaat van: EvdBroek op 23-08-2013  09:24 uWat is eigenlijk een spiraalfilter?
Ehhh   misschien moet je het begin van dit draadje eens even lezen    >:D

EvdBroek

Dank Pim, dat krijg je als het op een gegeven moment geheel of topic gaat ;-)

luftie

Citaat van: EvdBroek op 23-08-2013  18:56 uDank Pim, dat krijg je als het op een gegeven moment geheel of topic gaat ;-)
En waarschijnlijk gaat Jacques je waarschijnlijk de les lezen over dat het logisch is bij een discussie en dat het eigenlijk nog onderdeel is van de discussie of zoiets.... Vraag me af of hij het nu nog kan laten...

Jacques

Vandaag voor het eerst de filterheks gebruikt in mijn Speidel Braumeister.

Het was geen succes. Aanvankelijk was ik zeer geheugd. Er kwam een mooie straal vrij helder wort uit de kraan waaraan de filterheks verbonden had.
Maar kort daarna kwam er helemaal niets door de kraan. In arren moede er voor gekozen te hevelen. Daar kwam wel wat hop en eiwitten mee en dat was nu net niet de bedoeling. Soms gaat het niet zoals je gepland hebt.

Mijn vermoeden is dat doordat de spiraal gedwongen langs de wand van de Braumeister loopt de openingen in de spiraal zo klein zijn dat deze snel verstoppen met met eiwitten. Als de spiraal in een zigzag wordt gelegd zullen de openingen groter zijn en zal het allemaal beter functioneren. Bij een Braumeister kan dat niet in verband met de moutkorf en het gat in de bodem voor de pomp.






Veel ruimte voor de filterheks is er niet door de moutkorf.



Hier ging het nog goed...

Pimmels

Eventueel de veer iets uitrekken, inkorten en terugplaatsen?

Jacques

Citaat van: Pimmels op 21-09-2013  08:33 uEventueel de veer iets uitrekken, inkorten en terugplaatsen?

Ik weet niet of dit wel zal lukken. De veer is behoorlijk 'veerkrachtig'. Maar ik kan het proberen met een proefstukje dat ik nog heb van het inkorten. Het lastige is dat je ook niet te veel ruimte wilt en het liefst ook overal even veel ruimte.

HermanH

Oeps, ik had dit topic nog niet gelezen terwijl ik hier ongeveer hetzelfde heb gepost van lid Pimmels....  :-[

Jacques

Citaat van: Jacques op 21-09-2013  09:10 uIk weet niet of dit wel zal lukken. De veer is behoorlijk 'veerkrachtig'. Maar ik kan het proberen met een proefstukje dat ik nog heb van het inkorten. Het lastige is dat je ook niet te veel ruimte wilt en het liefst ook overal even veel ruimte.

Geprobeerd met kleine stukjes veer. Je krijgt dan wel wat grotere openingen op plekken waar de veer vastgepakt is. Ik denk dat ik de veer op deze manier ga mishandelen. Er is dan wel niet overal even veel ruimte... Het ziet er een beetje uit gezaagde hevelfilter, alleen zit dan de ruimte rond om en niet aan de onderkant zoals dat het geval is bij een gezaagde hevelfilter. Ten opzichte van een hevelfilter is de spiraal heel flexibel. Daardoor gaat het laten volgen van de ronding van een pan ook heel  makkelijk. Tsja, alles heeft zijn voors en tegens.

Neetje

Dus blijft er wat extra wort achter na hevelen?

Jacques

Citaat van: Neetje op 21-09-2013  17:31 uDus blijft er wat extra wort achter na hevelen?

Ja dat is het gevolg van het uitrekken van de spriaalfilter. Daar staat tegenover dat de spiraal de bodem van de pan netjes volgt. Verder kun je de spiraal in een 22 mm koperen waterleiding steken of met stukje siliconen slang  aansluiten op 12 of 15 mm waterleiding. Ten opzichte van het gebruik van knelkoppelingen ligt het spiraalfilter dichter bij de bodem.

dennisbier

Soldeerkoppelingen zijn al kleiner. Je kan het apparaat wat schuinhouden op het eind...
Maar met de automaat kan het zijn dat je dat niet wilt.

Jacques

Citaat van: dennisbier op 23-09-2013  08:48 uSoldeerkoppelingen zijn al kleiner.

Klopt. Veel hobbybrouwers gebruiken echter knelkoppelingen omdat ze makkelijker zijn. Je hoeft niet te solderen en het filter is demontabel.

Maar dit topic gaat niet over het maken van hevelfilters...
Hetgeen ik duidelijk wil maken is dat je ook met een hevelfilter vaak niet het maximale uit een ketel haalt.

hansHalberstadt

Wat is na enkele maanden de status van de filerheks?
is het een revolutionaire verbetering of niet.
HansH

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-10-2013  10:07 uWat is na enkele maanden de status van de filerheks?
is het een revolutionaire verbetering of niet.
HansH

Bij mij liep de filterheks dicht. Inmiddels de spiraal op heel veel plekken uitgerekt. Sinds 20 september heb ik niet meer gebrouwen en dus nog niet uitgeprobeerd. Waarschijnlijk zal ik weer over een week of twee brouwen.

zeebrew

Heb nu 2 keer met de filterheks gefilterd in een emmer, verbonden aan een kraantje. Gaat erg goed, spiraal is niet uitgerekt. Filterresultaat is goed. Tot zover ben ik er tevreden mee.

Jacques

Citaat van: zeebrew op 13-10-2013  11:25 uHeb nu 2 keer met de filterheks gefilterd in een emmer, verbonden aan een kraantje. Gaat erg goed, spiraal is niet uitgerekt. Filterresultaat is goed. Tot zover ben ik er tevreden mee.

Maakt de spiraal vrij scherpe bochten? Ik heb het idee dat dit noodzakelijk is om te zorgen dat de spiraal niet dichtslaat.

zeebrew

Citaat van: Jacques op 13-10-2013  13:59 uMaakt de spiraal vrij scherpe bochten? Ik heb het idee dat dit noodzakelijk is om te zorgen dat de spiraal niet dichtslaat.
Er zitten wel een paar bochten in, dus wellicht is jouw gedachte correct, al met al heb ik alleen ervaring met deze manier van filteren, en dat is na de montage in de emmer wel goed gegaan (maar nog geen garantie voor succes ^-^):


hansHalberstadt

Door deze bochten krijg je een onregelmatige verdeling van de spoelsnelheid (snel spoelen in de bochten en vrijwel niet spoelen in de rechte stukken lijkt mij)
Heb je el eens het rendement bepaalt?
HansH

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 20-10-2013  10:43 uDoor deze bochten krijg je een onregelmatige verdeling van de spoelsnelheid (snel spoelen in de bochten en vrijwel niet spoelen in de rechte stukken lijkt mij)
Heb je el eens het rendement bepaalt?
HansH

Dat heb je met een hevelfilter die niet de gehele bodem van een ketel bestrijkt ook. Toch haal je daar prima rendementen mee.

William

Het rendement zal een samenspel zijn van het totaal oppervlak waarover het wort wordt afgevoerd, hoe dit oppervlak verdeeld is over de bodem en de snelheid waarmee je spoelt.

Ik denk dat je een slechte verdeling van oppervlak waarover het wort wordt afgevoerd kunt compenseren door langzamer te spoelen. Op de manier creëer je meer spoeltijd voor zijdelingse transport van het wort door diffusie (= als gevolg van verschillende in suikerconcentratie). Ook zal de geometrie van de ketel van belang zijn. Bij een hogere bostellaag zul je minder zijdelingse diffusie nodig hebben.


Bart J

2 keer gebrouwen met de heks, 2 keer vastgelopen! Volgende keer probeer ik om de veer uit te rekken.

RobinB

Totnogtoe zijn hier alleen nog ervaringen met "zelfgemaakte" filterheksen, toch?

Jacques

Citaat van: Bart J op 21-10-2013  20:41 u2 keer gebrouwen met de heks, 2 keer vastgelopen! Volgende keer probeer ik om de veer uit te rekken.

Zaten er bij jou "scherpe" bochten in de spiraal?

Jacques

ik had het nog niet gemeld, maar gisteren heb ik weer gebrouwen. Daarbij heb ik opnieuw de filterspiraal, ook wel filterheks genoemd, uitgeprobeerd. De spriraal heb ik op diverse plaatsen uit gerekt. Dat leverde niet overal dezelfde ruimte op in de wikkelingen van de spiraal. De spiraal ligt er ook niet meer zo mooi rond in de Braumester.



Via het voor mij gemaakte knietje ligt de spiraal mooi onderin de Braumeister


Het filteren ging zonder al te veel problemen. Niet geheel kraakhelder (ik filter koude wort), maar wel goed genoeg.

hansHalberstadt

Jacques,
Omdat er nogal wat meldingen komen van vastlopen van het filteren is het misschien goed om aan te geven wat de hoogte was van het filterbed. Met mijn installatie heb ik gemerkt dat de kans op vastlopen erg groot wordt als de hoogte van het filterbed boven de 40-50 cm komt. Vooral bij meer dan 60 liter zwaar bier kom ik dan in de probleem zone. Nu ik dat weet zorg ik dat ik niet meer boven de 35 cm kom en heb dan geen probleem meer.
De vraag is natuurlijk of de probleemzone bij een filterheks verderweg ligt of juist dichterbij.
HansH
 

William


RobinB

Cool!
Voor ongeveer dezelfde prijs als in Duitsland!

Netjes van Brouwmarkt. :duimop:
Denk dat ik er eentje ga bestellen.

zeebrew

Nette prijs inderdaad, maar ik ben al voorzien van de nog steeds niet dichtslaande doucheheks.

Oscar

Citaat van: RobinB op 11-11-2013  20:23 uDenk dat ik er eentje ga bestellen.

Niet tevreden over je huidig filtersysteem?  :)

RobinB

Jawel, maar is niet voor mezelf. :)
Ga hem wel proberen natuurlijk.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 11-11-2013  12:46 uJacques,
Omdat er nogal wat meldingen komen van vastlopen van het filteren is het misschien goed om aan te geven wat de hoogte was van het filterbed.

Geen filterbed! Het gaat om het filteren van gehopte wort. De vorige keer liep het filter vast. Nu niet meer. Werkt voor mij prima zo.

Het filteren van beslag gaat mij trouwens tijdens het brouwen. Ik heb een Speidel Braumeister en dat is in feite een Rims.

Jacques

Citaat van: William op 11-11-2013  19:54 uNu ook in Nederland te koop vanaf € 32



Is er al iemand die de filterheks bij Brouwmarkt gekocht heeft en er al mee gebrouwen heeft?
Als ik zo kijk naar de versie van MattMill dan heb ik de indruk dat de veer meer openstaat dan de doucheveer. Dat zou wel eens het filterresultaat positief kunnen beïnvloeden (niet meer vastlopen van de filter bij het filteren van het beslag).

Braumarkt BV

Wil je er 1 testen Jacques? Kan geregeld worden :)

12345

Hmm. Mooi ding maar toch zou ik proberen aan de kraan een knietje naar beneden te maken zodat het filter  overal vlak op de bodem ligt. Zoals het nu is, ligt de kraan meestal een eindje van de bodem af. Dwz dat zo gauw het niveau van het wort onder de bovenkant van die aansluiting komt, het systeem lucht gaat happen en niet meer werkt. Dan heb je nogal wat verlies. Of je moet op tijd de kookketel schuin zetten? Maar ik ben bang dat hij dan ook stop zo gauw hij ergens "boven water" komt. Dus zou ik een knietje aanbevelen.

koffie

Als ik ga HERMSen in een standaard 60 liter gistvat, welke filterheks zou ik dan moeten hebben? De 1000 of de 1800 ?
@Brouwmarkt Wat leveren jullie precies bij de filterheks? Het T-stuk om de spiraal te verbinden en verder ?

Jacques

Citaat van: Brouwmarkt BV op 17-11-2013  12:13 uWil je er 1 testen Jacques? Kan geregeld worden :)

Daar heb ik wel belangstelling in. Ik kan daarvoor mijn oude installatie gebruiken want met mijn Braumeister is dit filtersysteem niet nodig tijdens het maischen.

RobinB

Maar je gebruikte je doucheslang toch juist in de braumeister?
En die sloeg de eerste keer toch dicht?

12345

Laatst bij een beginner geweest (en die hebben soms heel verfrissende ideeën) en die had heel ouderwets in de kookketel een rondgebogen koperen pijp die netjes op de bodem lag, via een heveltje aan de kraan verbonden, met zaagsnedes tot bijna de helft die naar beneden wezen. En dat ding deed het niet alleen prima maar zoog die ketel ook mooi leeg.
Een dikker filter als waar de discussie nu over gaat, met ook openingen aan de bovenkant, zal alweer een stuk meer wort laten liggen in de ketel. Want zo gauw het eerste stukje "boven wort" komt, doet hij het niet meer.

Braumarkt BV

Citaat van: koffie op 17-11-2013  12:35 uAls ik ga HERMSen in een standaard 60 liter gistvat, welke filterheks zou ik dan moeten hebben? De 1000 of de 1800 ?
@Brouwmarkt Wat leveren jullie precies bij de filterheks? Het T-stuk om de spiraal te verbinden en verder ?

Alles tot aan te kraan dus buiten je ketel of Vat heb je een 3/4" schroefdraad waar een kraan of uitloopp etc etc op kan
set bevat dus de spiraal met T-stuk (rvs) en een verloop + moer en rubber.

Denk dat een 1000 al voldoet voor een 60 liter vat je zit dichtbij dus ruilen mag je altijd :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 17-11-2013  16:40 uMaar je gebruikte je doucheslang toch juist in de Braumeister?
En die sloeg de eerste keer toch dicht?

Klopt. De tweede keer niet meer...

Mijn oude installatie heb ik ook nog steeds. En met behulp van die installatie wil ik de filterheks uitproberen.

RobinB

Citaat van: Jacques op 17-11-2013  21:22 uKlopt. De tweede keer niet meer...

Maar dat kwam doordat je de veer uitgetrokken had. Het zou natuurlijk interessant zijn om te weten of iets dergelijks ook met het origineel nodig is.

Ik denk echter van niet, omdat de filterproblemen op het Duitse forum niet zoveel genoemd is met het origineel als met de eBay doucheveren hier.

Jacques

Ik wil het eerst proberen met een traditionele opstelling. De filterheks wil ik ook uitlenen aan mijn brouwende buurman.
Pas daarna wil ik kijken of de originele filterheks te gebruiken is in mijn Braumeister.

Door dit traject te doorlopen hoop ik een goed beeld te hebben van de kwaliteiten van de filterheks.

Op het eerste oog lijkt het dat de diameter van het origineel veel groter is dan de ebay doucheslang vermoedelijk zijn de spleetjes tussen de wendingen ook groter waardoor deze minder snel verstopt.

koffie

Citaat van: Brouwmarkt BV op 17-11-2013  17:55 uAlles tot aan te kraan dus buiten je ketel of Vat heb je een 3/4" schroefdraad waar een kraan of uitloopp etc etc op kan
set bevat dus de spiraal met T-stuk (rvs) en een verloop + moer en rubber.

Denk dat een 1000 al voldoet voor een 60 liter vat je zit dichtbij dus ruilen mag je altijd :)
Top :)
De filterheks c.q. bouw van een HERMS staat hoog op de lijst, dus ik hoop binnenkort te beginnen met verzamelen van onderdelen.

Jacques

Gisteren gebrouwen. Niet met mijn 20 liter Braumeister maar met mijn oude koperen ketel met een inhoud van 90 liter. De ketel heb ik gevuld met 31 liter maischwater.

Als test heb ik een brouwsel gemaakt waarin ik haver verwerkt heb. Uit ervaring weet ik dat haverbieren vaak lastig te filteren zijn. De haver had ik nog over van mijn verstijfseltestjes en uiteraard heb ik gelet op het resultaat van de testjes de haver niet verstijfseld.

De storting bestond uit
38% pilsmout
26% tarwemout
19% havervlokken
17% Abby malt (40 EBC)
(Dit is dus geen standaard weizen)

Het gevolgd maischschema
20 min 40 ºC
20 min 65 ºC
20 min 68 ºC
25 min 73 ºC
1 min   75 ºC


De filterheks heb ik in een grote plastic emmer gemaakt. Deze emmer gebruik ik sinds niet al te lange tijd als filteremmer. In het gat dat ik heb gemaakt met een speedboor van 19 mm heb ik een 3/4" rvs draadstuk gedraaid. Op het draadstuk heb ik de filterheks gedraaid. Aan de buitenkant zit op het draadstuk een 3-delige kogelkraan. Het ziet er zo uit:



In de bochten is redelijk wat ruimte. Veel meer dan met de doucheslang die ik eerder gebruikt heb.


Het geheel ziet er zo uit. (Dit is de eerste opvang, het wort ziet er nog troebel uit.)



Het filterresultaat is zeer goed te noemen. Ondanks de haver verliep het filteren vlot. In het begin van het filteren hebt ik het wort 3 keer teruggegoten na het opvangen van 1 liter. Daarna was het wort helder.


Na een tijdje werd het debiet minder. Ik heb toen in het filterbed geroerd. Deze was zeer vast, het leek wel klei. Na weer een litertje te hebben opgevangen en teruggegoten te hebben was het filtraat weer helder. De kraan wat minder ver opengezet. De bostel gespoeld met een beperkte hoeveelheid heet water (ongeveer 5 liter). Nagenoeg alle vocht kwam uit de emmer. Dit kwam ook omdat ik de emmer op het einde een beetje schuin gezet had.

Om te bewijzen dat het ging om een lastig beslag laat ik deze foto zien. Er was een afsluitende laag op het filterbed. Desondanks verliep het filteren goed.



Ook bij het filteren van het gekookte wort verliep alles vlotjes.




Na afloop was het schoonmaken een fluitje van een cent. Even de spiraal een beetje uitrekken en met een waterstraal afspuiten. Alles was zo weggespoeld. Voor de zekerheid nog een de spiraal onder een oxi-oplossing gezet om al het organisch materiaal op te lossen.
Deze ochtend de emmer naar mijn buurman gebracht. Die brouwt ook nog deze week. Daarna gaat de emmer naar een andere (oud)buurman. Ook die brouwt binnenkort. Er zijn dan drie ervaringen met deze filerheks die Brouwmarkt voor het testen ter beschikking heeft gesteld.
Ik heb al gekeken maar het ziet er naar uit dat de diameter van de spiraal zodanig is dat deze niet in mijn Braumeister past (tussen de wand en de verwarmingsspiraal is te weinig ruimte). Wanneer de filterheks mijn buurman goed bevalt deze aan hem gegeven worden nadat eerst de andere (oud)buurman zijn test heeft uitgevoerd.

Wordt dus nog vervolgd...



O ja, het door mij behaalde rendement was 80%, wat niet slecht is gezien het feit dat ik zeer beperkt gespoeld heb. (Het SG van de laatste opvang heb ik niet bepaald. Eerlijk gezegd doe ik dat nooit.)

Braumarkt BV

Leuk om te horen dat hij bevalt!

Jacques

Mijn buurman heeft vandaag de filterheks uitgeprobeerd. Ook hem is dit filtersysteem goed bevallen. Snelle filtering met een prima resultaat. De zoon van mijn buurman Ruud, die altijd samen met zijn vader brouwt zal binnenkort de bevindingen posten samen met wat foto's van het filterproces.

Bert van Vliet

Ik vind het jammer dat hij voor dat geld niet compleet
gemonteerd met emmer geleverd wordt dat zou je wel verwachten
daarbij is niet iedereen uitgerust met 2 rechter handen.

zeebrew

Als doucheslang filterheks gebruiker vraag ik mij af wanneer je kan spreken van heldere wort? Is het tevens zinvol om voor het filteren een laagje water in de emmer te doen?

koffie

Citaat van: Jacques op 24-12-2013  15:51 uGisteren gebrouwen. Niet met mijn 20 liter Braumeister maar met mijn oude koperen ketel met een inhoud van 90 liter. De ketel heb ik gevuld met 31 liter In de bochten is redelijk wat ruimte. Veel meer dan met de doucheslang die ik eerder gebruikt heb.

Begrijp ik hieruit dat het verstandig is om dus zo min mogelijk bochten in je pan te hebben? Of nog zwart/witter : liever minder lange filterheks dan teveel bochten?
Of is dat een foute conclusie?

Jacques

In het begin hoeft het wort niet kraak en kraakhelder te zijn. Als er maar geen deeltjes meer meekomen. Bij het gebruik van de filterheks ging dat snel. En na een korte tijd was het wort heel helder zoals je ook op de foto's kunt zien.

Als de filterheks compleet verkocht wordt is hij denk ik wel een stuk duurder. Een emmer, kraan en het maken van het gat kost redelijk wat geld. Daarnaast kun je dan niet zelf bepalen welke kwaliteit de kraan heeft.
Maar er zullen ongetwijfeld hobbybrouwers zijn die een kant en klare oplossing zien zitten. Bij Brouwmarkt kunnen ze het eenvoudig uitproberen, en als er een markt in is stapt Brouwmarkt er wel in.  :)

Jacques

Citaat van: koffie op 26-12-2013  17:33 uBegrijp ik hieruit dat het verstandig is om dus zo min mogelijk bochten in je pan te hebben? Of nog zwart/witter : liever minder lange filterheks dan teveel bochten?
Of is dat een foute conclusie?

Knikken zijn mijn inziens goed. Die zorgen er voor dat de filterheks niet vastloopt. De vorm die te zien is op de foto werkt prima. Ook mijn buurman heeft die vorm gebruikt.

Overigens heb ik een filterheks 1000 in een 50 liter emmer. Je moet dus wel een erg grote emmer hebben om een filterheks 1800 nodig te hebben.

zeebrew

Citaat van: zeebrew op 26-12-2013  16:20 uIs het tevens zinvol om voor het filteren een laagje water in de emmer te doen?
Is hier iets over te zeggen?

Jacques

Citaat van: zeebrew op 26-12-2013  19:20 uIs hier iets over te zeggen?

Waarom zou je dat doen?

zeebrew

Heb ik uit de cursus van de deltabrouwers: die vulden de ruimte onder de filterplaat met heet spoelwater, ik dacht iets soortgelijks te doen met de filterheks?  Ik kan prima zonder jouw reactie lezende...

Jacques

Citaat van: zeebrew op 26-12-2013  19:55 uHeb ik uit de cursus van de deltabrouwers: die vulden de ruimte onder de filterplaat met heet spoelwater, ik dacht iets soortgelijks te doen met de filterheks?  Ik kan prima zonder jouw reactie lezende...

Bij een hevelfilter, javalfilter en ook bij dit filtersysteem hoef je dat niet te doen. Er gaat niet zo veel wort in de spiraal, die is zo gevuld. En daardoor heb je geen extra verdikte laag zoals je dat kunt krijgen bij een filterplaat.

zeebrew

Mooi,  weer een processtap minder.

bierfan

Heb je hiermee niet veel meer kans op oxidatie dan met een gewone hevel/javal filter?
Er wordt toch 2 keer extra overgeschept/gegoten.

Jacques

Citaat van: bierfan op 26-12-2013  20:51 uHeb je hiermee niet veel meer kans op oxidatie dan met een gewone hevel/javal filter?
Er wordt toch 2 keer extra overgeschept/gegoten.

Ja, je moet inderdaad overscheppen als je een aparte filteremmer gebruikt. Dat is wel een nadeel ten opzichte van een hevel- dan wel Javalfilter.

Het is een heel goed alternatief voor een filteremmer met een filterplaat.

bierfan

Ok, dan blijf ik gewoon mijn hevelfilter gebruiken.

koffie

Of je bevestigd de heks aan een filter, of je bouwt de heks permanent in maischpan.
Voor beide zie ik geen reden om dit niet te doen?

zeebrew

Citaat van: koffie op 27-12-2013  09:29 uOf je bevestigd de heks aan een filter, of je bouwt de heks permanent in maischpan.
Voor beide zie ik geen reden om dit niet te doen?
Ik heb de heks vast aan de uitloop van de kraan van mijn maischpan gehad, maar dit was geen succes met roeren, door de flexibiliteit kwam ie omhoog en op de gekste vormen onderin de pan, onder de uitloop ook aanbranden van wort.  Hierna in de emmer met beter resultaat.

Jacques

Citaat van: zeebrew op 27-12-2013  09:40 uIk heb de heks vast aan de uitloop van de kraan van mijn maischpan gehad, maar dit was geen succes met roeren, door de flexibiliteit kwam ie omhoog en op de gekste vormen onderin de pan, onder de uitloop ook aanbranden van wort.  Hierna in de emmer met beter resultaat.

De spiraal is inderdaad heel erg flexibel. Daarom zou ik hem ook niet inbouwen in een maischketel.

Aan de flexibiliteit is wel wat te doen, bijvoorbeeld door een stevige rvs draad in de spiraal te bevestigen.

Maar dan gaan veel voordelen verloren zoals het makkelijk schoonmaken. Nu kun je volstaan met een waterstraal en de veer wat uittrekken. Voor eventuele aanslag even weken in een oxi-oplossing, wat dat betreft is het een voordeel ten opzichte van een hevel-/javalfilter. Die zijn wat lastiger schoon te maken. Overigens hoeft een filter niet gedesinfecteerd te worden. Pas na het koelen van het wort is dat noodzakelijk. Ook als koelt in je filteremmer is het niet nodig te desinfecteren. Het wort gaat heet in de emmer en zorgt er voor dat micro-organismen worden afgedood.

Een ander nadeel van het inbouwen in een maischketel is het aanbranden van het beslag zoals zeebrew ook meldt.

Coen

Citaat van: 12345 op 17-11-2013  17:09 uLaatst bij een beginner geweest (en die hebben soms heel verfrissende idee�n) en die had heel ouderwets in de kookketel een rondgebogen koperen pijp die netjes op de bodem lag, via een heveltje aan de kraan verbonden, met zaagsnedes tot bijna de helft die naar beneden wezen. En dat ding deed het niet alleen prima maar zoog die ketel ook mooi leeg.
Een dikker filter als waar de discussie nu over gaat, met ook openingen aan de bovenkant, zal alweer een stuk meer wort laten liggen in de ketel. Want zo gauw het eerste stukje "boven wort" komt, doet hij het niet meer.

Doe ik al jaaaren zo, is even wat zaagwerk maar werkt perfect.
Bij mij ligt hij netjes onderin een gamel met een iets gewelfde bodem en laat bijna niets achter.
Als je het gezaagde stuk ook nog een beetje plat slaat werkt het nog beter.

Jacques

Het viel mij op dat ik met de filterheks bijna alle wort uit de bostel heb gehaald. Ook de onderste laag van de bostel was droog. Met mijn hevelfilter gemaakt met knelkoppelingen was dat niet het geval. Dan bleef er altijd wel wat vocht onderin achter.
Wat dat betreft is de filterheks in het voordeel.

Ruud

Citaat van: Jacques op 26-12-2013  15:36 uMijn buurman heeft vandaag de filterheks uitgeprobeerd. Ook hem is dit filtersysteem goed bevallen. Snelle filtering met een prima resultaat. De zoon van mijn buurman Ruud, die altijd samen met zijn vader brouwt zal binnenkort de bevindingen posten samen met wat foto's van het filterproces.
Bij deze: filteren ging ook bij ons veel sneller (normaal gebruiken we een geisoleerde filterkuip met filterplaat). Het filterbed hebben we 10 minuten de tijd gegeven om zich te vormen. Daarna begonnen met spoelen en na ca. 1,5 liter al heldere wort. In een klein half uur was het spoelen klaar, wat neerkomt op ruim 1 liter per minuut (21 liter maischwater, 9 liter spoelwater, maischdikte 3,9 l/kg). Misschien kan het nog sneller, maar we wilde niet gelijk de grenzen gaan opzoeken. Al met al was het sowieso een stuk sneller dan we anders kunnen. Achteraf gezien hadden we nog iets meer kunnen aftappen. We zijn namelijk gestopt toen we luchtbellen mee zagen komen, maar er kwam nog zeker een liter achteraan. Ook hadden we de emmer iets schuiner kunnen zetten en hebben we bij het storten in de emmer niet meer goed opgelet hoe de bochten van de filterheks precies liepen. We waren erg tevreden met het resultaat, er gaat er waarschijnlijk een worden aangeschaft. Maar zoals met elk nieuwigheidje moeten we nog wel de handigste/beste manier van omgang met de filterheks onder de knie krijgen. Nu afwachten of het bier wat wordt.. :proost:


Filterheks op de bodem van de emmer


Filterbed na 10 minuten rusten


Heldere wort na ca 1,5 liter

Henielma

Citaat van: Coen op 27-12-2013  12:58 uDoe ik al jaaaren zo, is even wat zaagwerk maar werkt perfect.
Bij mij ligt hij netjes onderin een gamel met een iets gewelfde bodem en laat bijna niets achter.
Als je het gezaagde stuk ook nog een beetje plat slaat werkt het nog beter.

Idem hier werkt prima zo'n hevelfilter met zaagsnedes. Vrijwel alle wort gaat hiermee uit de gamel. Een Filterheks zal op dit punt wat slechter scoren volgens mij.

orangeloo

Citaat van: Jacques op 27-12-2013  12:08 uDe spiraal is inderdaad heel erg flexibel. Daarom zou ik hem ook niet inbouwen in een maischketel.

Een ander nadeel van het inbouwen in een maischketel is het aanbranden van het beslag zoals zeebrew ook meldt.

Dit geldt natuurlijk niet als je een HERMS hebt.  ;)

Ik zie er zelfs een voordeel in dat hij zo flexibel is. Dan wordt hij waarschijnlijk door het beslag in mijn HERMS mooi op de bodem gedrukt, iets waar ik nu met mijn Javalfilter niet helemaal tevreden over ben.

Helaas is de kerstman net geweest met een Pakketje TControl en bellenteller, dus de Heks zal ff moeten wachten  :(

bierfan

Citaat van: koffie op 27-12-2013  09:29 uOf je bevestigd de heks aan een filter, of je bouwt de heks permanent in maischpan.
Voor beide zie ik geen reden om dit niet te doen?

Zou misschien kunnen, maar zonder filterheks gaat het ook goed.

Jacques

Citaat van: Ruud op 27-12-2013  17:15 uBij deze: filteren ging ook bij ons veel sneller (normaal gebruiken we een geisoleerde filterkuip met filterplaat). Het filterbed hebben we 10 minuten de tijd gegeven om zich te vormen. Daarna begonnen met spoelen en na ca. 1,5 liter al heldere wort. In een klein half uur was het spoelen klaar, wat neerkomt op ruim 1 liter per minuut (21 liter maischwater, 9 liter spoelwater, maischdikte 3,9 l/kg). Misschien kan het nog sneller, maar we wilde niet gelijk de grenzen gaan opzoeken. Al met al was het sowieso een stuk sneller dan we anders kunnen. Achteraf gezien hadden we nog iets meer kunnen aftappen. We zijn namelijk gestopt toen we luchtbellen mee zagen komen, maar er kwam nog zeker een liter achteraan. Ook hadden we de emmer iets schuiner kunnen zetten en hebben we bij het storten in de emmer niet meer goed opgelet hoe de bochten van de filterheks precies liepen. We waren erg tevreden met het resultaat, er gaat er waarschijnlijk een worden aangeschaft. Maar zoals met elk nieuwigheidje moeten we nog wel de handigste/beste manier van omgang met de filterheks onder de knie krijgen. Nu afwachten of het bier wat wordt.. :proost:

Hoi Ruud,

Bedankt voor het plaatsen van het bericht.

Mooi om te lezen dat de filterheks jullie goed bevallen is omdat jullie snel heldere wort hadden en het filteren sneller ging dan met de filterplaat die jullie tot nu toe gebruikten.

Kun je ook iets zeggen over het behaalde rendement in vergelijking tot de filterplaat?

DeMonnick

Dag allemaal, dit topic loopt al even en ik lees dat Jacques er goed ervaringen mee heeft in zijn Braumeister. Ik heb ook een Braumeister 50 liter en vroeg mij af na het zien van de foto's die Jacques eerder heeft gepost of er gebruik wordt gemaakt van het oorspronkelijke kraangat in de wand van de ketel. Zo ja hoe is het kniestuk dan vloeistofdicht gekoppeld aan de afsluiter/kraan van de Braumeister? Graag jullie reacties of moet ik deze vraag op een andere plek stellen; dit is pas mijn 2e bericht, dus ik zal nog wel een paar goedbedoelde missers maken. Groeten : Hans

RJT

Hans, je kunt het eenvoudig passend krijgen door over het kniestuk een stuk silicone slang te schuiven. Dit schuif je dan met knie en al in het kraangat. Gaat als een tierelier!

Jacques

Op deze foto is het goed te zien.


GeBaxke

Vandaag ook aan het brouwen met een gemodificeerde mattmil filterheks. Ik heb de 1.80 versie gekocht en in een pan van 70 liter rondom gelegd. Ik had daarna nog wel wat over voor een pan van 55 liter. Ik gebruik niet het bijgeleverde T-stuk want dat komt niet dicht genoeg bij de bodem van de pan. Dus een 90 graden knie erop. Hij werkt prima. Mooi heldere wort.



Jacques

Ik moet nog even melden dat ook mijn andere buurman de Mattmil filterheks goed is bevallen. Mooie heldere wort en snel filteren. Zowel bij het maischen als bij het filteren van het gekookte wort. Ook hem viel het op dat je bijna alle vloeistof meeneemt.

De Mattmil die ik had gekregen om te testen is nu naar mijn overbuurman gegaan. Die is er erg blij mee. De filterheks heeft hij in een vierkante bak ingebouwd. De opening voor de afvoer heeft hij zo laag mogelijk gezet. Tijdens een eerste test met water bleek dat slechts 200 ml achterbleef in de bak.

Rich

Ik overweeg ook om te gaan filteren met een filterheks. Was eerst van plan om een aantal sessies te gaan doen met de 'Britse methode' (filteren dmv een nylon zak in een emmer met gaatjes) vanwege kosten, dit blijkt echter niet zo heel erg veel goedkoper, dan maar in 1x goed. Wie weet welke kraantjes verkrijgbaar bij Brouwmarkt er goed passen op de 3/4" aansluiting? Of kan ik beter een bestelling plaatsen bij het RVS Paleis?

Jacques

Ik zou een rvs 3/4" draadstuk en rvs 3/4" 3-delige kogelkraan kopen. Dat kan bij het RVS Paleis maar ook bij een andere leverancier.

Rich

Zo, mooi kraantje gekocht.



Is het aan te bevelen de oppervlakken aan de binnenzijde van de verbindingsstukken nog extra te reinigen voor gebruik? Geen idee of daar nog smeermiddel enz aanzit.

Adam

Blits heur, ik vind hem chique.

Bart J

Citaat van: Rich op 18-02-2014  16:46 uZo, mooi kraantje gekocht.



Is het aan te bevelen de oppervlakken aan de binnenzijde van de verbindingsstukken nog extra te reinigen voor gebruik? Geen idee of daar nog smeermiddel enz aanzit.
Je moet er van uitgaan dat er altijd nog olie op kan zitten van de bewerkingen die hebben plaats gevonden, dus beter een keer meer goed schoonmaken, dan de kans dat er olie in je bier komt.

Rich

Ik zat er aan te denken om het geheel een nachtje in een oplossing met vaatwasserpoeder te leggen en dan schoon te maken met een tandenborstel of zo. Nu nog even een filterheks bestellen ook :)

EDIT: Oh en nog een vraag, is teflontape zonder meer voedselveilig?

Johan de Jong

Nee, teflon tape is niet voedselveilig net als hennep touw en koper messing en chroomvanadium vernikkelde kranen met afsluitrubbers erin.

Heren denk eerst eens na voor er vragen worden gesteld waar men zelf het antwoord van kan bedenken. Bovenstaande zit in elk normaal Nederlands huis waar ook waterleidingen zijn.
Je wast je ermee, je drinkt het  enz.

Teflon tape moet je niet eten, maar voor de doeleinden zoals wij die gebruiken is het geen probleem.

Sorry voor mijn reactie maar hier verbijt ik me op.

harry

Citaat uit wikipedia over teflon:

Na onderzoek in 1959 van de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) werd teflon goedgekeurd voor toepassing in voedselbereidingsapparatuur. Het onderzoek liet zien dat de giftigheid van de bij grote verhitting van een lege pan vrijkomende dampen kleiner was dan die van gebruikelijke oliën

Teflontape voldoet dus naar mijn mening aan de definitie van voedselveilig.

Dat betekent niet dat het eetbaar is. Zo drink ik zelf best wel veel water dat uit koperen leidingen komt. Ik denk ook dat koper voedselveilig is. Zo heb ik dat dan weer minder met ijzer, ijzeren waterleiding is niet zo goed om het water daaruit te drinken, alhoewel Popeye er best sterk van werd, ijzer dan.

En o ja, dat water dat ik best veel drink, dat is meestal eerst door de brouwerij geweest.

Rich

Als ik het zelf had kunnen bedenken dan had ik de vraag niet gesteld, ik ben loodgieter noch voedselveiligheidsexpert en ik heb geen idee wat voor materiaal er in mijn warmwateraansluitingen is gebruikt en of er voor toepassing in de voedingsmiddelenindustrie wellicht ander materiaal aan te bevelen valt. Ik wil alleen voorkomen dat er door onwetendheid of aannames chemicaliën vrijkomen in bier dat ik ook weggeef aan vrienden, niet heel gek toch? Mij lijkt een community als deze dan de gewezen plek om een dergelijke vraag te stellen, wellicht heb ik dat mis dan. Anyway, bedankt voor je antwoord.

harry

Ach, trek het je niet aan, hij zegt zelf al sorry in zijn eigen bericht. En ja, ik ben wel loodgieter. :D

-Japster-

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een filterheks op de bodem bij directe verwarming door middel van een gasbrander tijdens het maischen? Wil zelf onderin mijn maischvat een kraantje maken en mijn filtersysteem daarop aansluiten. De maischketel wordt echter wel direct verhit, ben dus een beetje bang voor aanbranding direct onder het filtersysteem (filterheks of javal). Iemand ervaring met dit soort systeem van maischen?

zeebrew

Ja, zie eerder in dit topic, niet doen en al helemaal niet op een kraantje aansluiten, één doffe ellende (bij mij dan).

Andre4096

Bij deze dan ook mijn ode aan de MattMill Läuterhexe 1000.

Ik heb zojuist 20 liter maisch ermee gefilterd en het ging beangstigend snel en zuiver.

Dit is weer een enorme stap in de goeie richting :)


Vazoem

Hallo allemaal!

Dit topic licht alweer een tijdje stil maar ik ben zelf erg nieuwsgierig geworden betreffende deze filterheks. Deze zomer wil ik materiaal aanschaffen voor écht thuisbrouwen en niet vanuit de blikjes. Deze filterheks lijkt me dan een simpele elegante manier voor filteren in plaats van zelf een filterhevel in elkaar te klussen. Ik ben niet onhandig maar heb ook niet alle tools direct bij de hand zoiets in elkaar te solderen.

Mijn vraag is: werkt deze filterheks ook om hop te filteren? En is iedereen nog steeds tevreden met deze filter vergeleken met een filterhevel?

EBC

Ik geloof dat het ding snel heldere wort oplevert, maar denk dat het rendement vrij laag zal liggen. Of dat een probleem is hangt af van je eigen normen.

Er zijn andere modellen mogelijk die gemakkelijk 90+ % halen. Ik vrees dat de heks niet ver boven de 70 % komt. Kunnen we rendementservaringen posten?

Vazoem

Ik stel waarschijnlijk als groentje hele domme vragen hoor, dus excuses. Maar hoe kan je filtersysteem ervoor zorgen dat je rendement laag is? Rendement wordt bepaald door de hoeveelheid suikers die je kunt oplossen in je wort. Als je aan het maischen bent dan probeer je zoveel mogelijk deze suikers om te zetten en op te lossen in je wort. Hangt je rendement niet meer af van hoe goed je kunt spoelen en niet hoe goed je kunt filteren?

ray71

Rendement is mijn inziens een andere bewoording  voor de opbrengst vs verlies ten aanzien van een handeling die je uitvoert om tot een bepaald resultaat te komen. In het geval van het gebruik van een filterheks wordt je rendement  bepaald door de hoeveelheid te filteren wort in relatie tot de bodem filtervat en de hoogte van je filterheks.

je kunt vooraf bepalen hoeveel wort achterblijft in het vat.  Je kunt aan de hand hiervan al inschatten wat je verliezen zullen zijn.

Bijvoorbeeld er blijft 1 liter achter in het vat. Je te filteren hoeveelheid is 10 liter. Dan is je rendement 90% en je verlies dus 10%. Bij 20 liter is dit 95 en 5% verlies.

Jacques

Citaat van: EBC op 19-04-2014  22:30 uIk geloof dat het ding snel heldere wort oplevert, maar denk dat het rendement vrij laag zal liggen. Of dat een probleem is hangt af van je eigen normen.

Er zijn andere modellen mogelijk die gemakkelijk 90+ % halen. Ik vrees dat de heks niet ver boven de 70 % komt.

Waarom denk je dat? Er is geen enkele reden om dat te veronderstellen. En in de praktijk is dat ook niet zo.
Het systeem doet niet onder voor andere systemen. Een rendement van 90% of meer is overigens zeer uitzonderlijk. De meeste hobbybrouwers halen dat in de verste verte niet.

Sjaak_Deventer

Citaat van: Jacques op 20-04-2014  14:09 uWaarom denk je dat? Er is geen enkele reden om dat te veronderstellen. En in de praktijk is dat ook niet zo.
Het systeem doet niet onder voor andere systemen. Een rendement van 90% of meer is overigens zeer uitzonderlijk. De meeste hobbybrouwers halen dat in de verste verte niet.

Klopt... Zit zelf rond de 80 %. Veel hoger gaat dat niet worden.

EBC

Uitzonderlijk? Nee hoor, ik haal voor een bier met 6,5 % alcohol telkens weer 94%. En dat heeft alles te maken met de snelheid van filteren spoelen en de vorm van het filter. Juist de ronde vorm die jullie kiezen is funest voor de interne stroming. Dat is geen idee, maar keiharde stromingsleer wetenschap.
Elke hobbybrouwer kan met een andere vorm filter 90+% rendement halen.

Ansius

CiteerEr zijn andere modellen mogelijk die gemakkelijk 90+ % halen. Ik vrees dat de heks niet ver boven de 70 % komt. Kunnen we rendementservaringen posten?

79%

Vazoem

Citaat van: ray71 op 20-04-2014  12:48 uBijvoorbeeld er blijft 1 liter achter in het vat. Je te filteren hoeveelheid is 10 liter. Dan is je rendement 90% en je verlies dus 10%. Bij 20 liter is dit 90% en 5% verlies.

Dus je rendement/opbrengst hangt af van de hoeveelheid vloeistof die achterblijft in je filter/hevel of in je bostel? Dus bij het gebruik van andere soorten filters kun je ervoor zorgen dat je minder vloeistof en/of suikers achterlaat omdat het beter wil doorstromen?

Je bedoelt trouwens dat bij 20 liter het 95% en 5% verlies?  ;)

ray71

Citaat van: Vazoem op 20-04-2014  17:28 uJe bedoelt trouwens dat bij 20 liter het 95% en 5% verlies?  ;)

Inderdaad!

hansHalberstadt

Citaat van: ray71 op 20-04-2014  17:37 uInderdaad!
Misschien is het goed om je te realiseren waar het rendement door wordt veroorzaakt. In dit geval gaat het voornamelijk om het spoelrendement, even aannemende dat het omzetten van de mout niet van het soort filter afhangt.
Het rendement kan lager zijn dan gebruikelijk doordat de suiker niet homogeen uitgespoeld wordt. Dat kan bv door kanaalvorming, maar ook omdat het filter in slechts een klein deel van de pan zit. als ik dat vergelijk met een hevelfilter, dan zie ik niet veel verschil met de filterheks, dus zie ik ook niet waarom het rendement dan lager zou zijn dan bij het hevelfilter. Zou hooguit kunnen als de filterheks plaatselijk een kleinere kromming maakt, waardoor hij te kleine openingen krijgt en helemaal niet meer spoelt.
HansH

Jacques

Citaat van: EBC op 20-04-2014  16:06 uUitzonderlijk? Nee hoor, ik haal voor een bier met 6,5 % alcohol telkens weer 94%. En dat heeft alles te maken met de snelheid van filteren spoelen en de vorm van het filter. Juist de ronde vorm die jullie kiezen is funest voor de interne stroming. Dat is geen idee, maar keiharde stromingsleer wetenschap.
Elke hobbybrouwer kan met een andere vorm filter 90+% rendement halen.

Als je rendementen doorrekent van recepten zie je snel dat je een uitzondering bent.

Ik moest het even opzoeken maar ik heb met de filterheks een rendement gehaald van 85% en dat komt overeen met het rendement dat ik gemiddeld met mijn javalhevelfilter haalde.

Mijn buurman die nu de filterheks gebruikt is er bijzonder tevreden over omdat hij nu een hoger rendement haalt dan met zijn oude filteremmer.

RobinB

Citaat van: Jacques op 20-04-2014  23:07 uAls je rendementen doorrekent van recepten zie je snel dat je een uitzondering bent.

Wat verder niet wegneemt dat z'n spoelmethode zeer efficient te noemen is.

Of je dat wilt kan je verder voor jezelf uitmaken, de redenen die ik tot nog toe gehoord heb en de bieren die ik geproefd heb overtuigen me niet. Niet dat het slecht was, verre van zelfs, maar het was ook niet speciaal of beter.

Kwaliteit van je bier zit niet, of slechts voor een minimaal deel, in het spoelen.
Efficiency wel.

seed7

Citaat van: EBC op 20-04-2014  16:06 u94%
Citaat van: Jacques op 20-04-2014  23:07 u85%

Da's in mij ogen best nog wel een stevig verschil. Ik haal beiden niet. Dus ik ben zeer benieuwd...

Ik weet dat EBC het ronde filter niets vind omdat de aanzuigbuis niet symmetrisch is tov van alle aanzuigpunten. Hij ziet liever dat de weg-lengten overal gelijk zijn. Zeg ik dat goed?

Ik filter erg langzaam, ca. 1 uur voor een totaal van 12,5l wort. Het zou mij niets verbazen als hier de dikte van het bed van invloed is, bij het brouwen van 22l hoeveelheden gaat het rendement omhoog bij een iets langere filterduur.

Het gaat mij niet om de paar gram mout, maar ik ben wel benieuwd. EBC?

Ingo

RobinB

Voor wat ik ervan weet, claimt EBC dat bier verkregen met een hoger rendement "frisser" is dan bier verkregen met een lager rendement.
Ik zelf heb dat verschil niet kunnen proeven, niet in mijn eigen bieren en niet in de vele ruilbieren die ik heb gedronken. Inclusief die van EBC... ;)

Jacques

Citaat van: seed7 op 20-04-2014  23:23 uDa's in mij ogen best nog wel een stevig verschil. Ik haal beiden niet.

94% heb ik nog nooit gehaald. En ik denk 99% van de andere hobbybrouwers ook niet...  :)

Met een filterheks is niet veel mis. Het is zeker geen minderwaardig filtersysteem.

Henielma

EBC heeft in mijn ogen wel een punt voor wat betreft het bij voorkeur niet langs de rand van de pan af te zuigen en de aftakkingen met de sleuven symmetrisch ten opzichte van de aansluiting te maken. Mijn rendement is rond de 73% maar ik spoel slechts een kwart van het spoelwater en neem er niet veel (20 min) tijd voor. Hoog rendement is niet mijn doel, lekker bier wel.

Jacques

Bij een filterheks van voldoende lengte ligt de spiraal niet alleen langs de rand van de pan. Als het goed is zit er ook een bocht in het midden van de pan.

Overigens wordt er naar mijn idee een te groot belang gehecht aan de verdeling van de armen van een hevelfilter.
Belangrijker voor een goed rendement is dat het filter goed op de bodem van de pan ligt en dat je voldoende spoelwater met een temperatuur tussen de 80 en 90 ºC  gebruikt.

Bij het gebruik van de filterheks viel op dat bijna alle vloeistof uit de ketel wordt gehaald. Veel beter als bij mijn Javalfilter. Komt natuurlijk ook doordat ik hem onderin een emmer gemonteerd had en dat er sprake was van hevelwerking door de slang aan de kraan.


hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 21-04-2014  10:53 uOverigens wordt er naar mijn idee een te groot belang gehecht aan de verdeling van de armen van een hevelfilter.
Belangrijker voor een goed rendement is dat het filter goed op de bodem van de pan ligt
Ik heb daar jaren geleden eens wat nader naar gekeken. Het probleem met een ringvormig filter aan de randen van de pan is dat hierdoor een stromingsprofiel ontstaat waarbij midden op de bodem geen stroming is en in een gebied daaromheen de stroming heel beperkt is, dus wordt daar vrijwel niets uitgespoeld.
Het verschil tussen een vlakke bodemfilter (optimum stromingsprofiel) en een ringvormig filter kwam in mijn metingen op ca 2-3% dus ring bv 87%, vlakke bodem dan ca 90%.

Verder is de stroomsnelheid vlakbij de ring veel groter dan daarbuiten, waardoor de zaak eerder vastloopt.
HansH
 

Jacques

Over 2 tot 3% minder rendement ga ik mij niet druk maken...

RobinB

Citaat van: Jacques op 21-04-2014  14:30 uOver 2 tot 3% minder rendement ga ik mij niet druk maken...

Nou, daar ben je anders al aardig mee bezig! ;D

Jacques

Citaat van: RobinB op 21-04-2014  20:19 uNou, daar ben je anders al aardig mee bezig! ;D
???

RobinB

Citaat van: Jacques op 21-04-2014  20:25 u???
Dat mag toch niet? Enkel een smiley in een reactie? ;)

Jacques

Citaat van: RobinB op 21-04-2014  20:51 uDat mag toch niet? Enkel een smiley in een reactie? ;)

Nee, maar in dit geval had ik drie keer een vraagteken geplaatst  ;D

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 21-04-2014  14:30 uOver 2 tot 3% minder rendement ga ik mij niet druk maken...
Ik denk dat ieder voor zich wel kan bepalen of dat voor hem/haar belangrijk is. voor mij is 3% lager rendement op zich niet zo belangrijk, maar ik wil wel graag weten wat mijn rendement is, omdat ik me dan niet druk hoef te maken over correcties achteraf als het eindresultaat anders uitpakt dan verwacht. Er zijn als genoeg zaken die je niet altijd in de hand hebt, dus ga ik niet onnodig daar zaken aan toe voegen. Het gaat dan dus vooral om reproduceerbare resultaten.
HansH 

Vazoem

Haha ok dus als ik het allemaal goed begrijp: als starter is een filterheks prima te gebruiken. Zeker als je al blij bent dat je uberhaupt een rendement hebt wat betekent dat je uberhaupt lekker bier zelf kunt maken!  :brouwen:

Rich

Vandaag mijn eerste moutbrouw gedaan, ook met filterheks. Erg snel heldere wort, probleemloze filtering en uiteindelijke volumes waren volgens berekening. Topding.

koffie

Wij zijn ook over op een filterheks, echter is dat tegelijk met de overstap naar een HERMS gebeurd. Ik kan dus niet 100% het filteren aan 1 van de 2 toewijzen :)

Biertester

CiteerOverigens wordt er naar mijn idee een te groot belang gehecht aan de verdeling van de armen van een hevelfilter.

In moderne lautertuns worden extra meer gaten in de bodems geboort om meer afvoeren te krijgen en het rendement te verhogen. Plus een speciaal Lautermanagement-software.

Nou ja voor hobby niet zo van belang, mij maken enkele % niets uit.

Thamerdal

Citaat van: Jacques op 24-12-2013  15:51 uDe filterheks heb ik in een grote plastic emmer gemaakt. Deze emmer gebruik ik sinds niet al te lange tijd als filteremmer.

Jaques, waar heb je deze filterkuip vandaan gehaald, dit is precies wat ik al een tijdje zoek!
Ik werk al een jaar met dit filter, maar loop inmiddels tegen het probleem aan dat de 25 liter emmers te klein zijn... Opschalen dus  :brouwen:

Jacques

Citaat van: Thamerdal op 17-11-2014  20:57 uJaques, waar heb je deze filterkuip vandaan gehaald, dit is precies wat ik al een tijdje zoek!
Ik werk al een jaar met dit filter, maar loop inmiddels tegen het probleem aan dat de 25 liter emmers te klein zijn... Opschalen dus  :brouwen:

Het is geen filterkuip maar een grote emmer.

Zie hier.

Thamerdal

Citaat van: Rich op 18-02-2014  16:46 uZo, mooi kraantje gekocht.



Is het aan te bevelen de oppervlakken aan de binnenzijde van de verbindingsstukken nog extra te reinigen voor gebruik? Geen idee of daar nog smeermiddel enz aanzit.

Waar gekocht? Heb je een linkje?
(en beter nog de artikelnummers  :duimop:)

Brouwers

Citaat van: Thamerdal op 19-11-2014  19:50 uWaar gekocht? Heb je een linkje?
(en beter nog de artikelnummers  :duimop:)

Ik heb laatst ook zo'n kraan besteld. Die kwam van Rvspaleis.nl

Rich

Inderdaad van RVSPaleis.nl:

52G-4-3/4
Kogelkraan 3-delig 3/4" / per stuk

309-4-3/4
Draadnippel 3/4" / per stuk

337-4-3/8
Slangpilaar 3/8" / per stuk

304-4-3/4
Knie 90 graden 3/4" / per stuk

325-4-3/4x3/8
Verloopring 3/4" x 3/8" / per stuk


Ik ben inmiddels van 3/4" naar 1/2" (net wat makkelijker allemaal) en heb ThomasM van het forum blij kunnen maken met deze kraan.

Reinout

Heb besloten om mijn eigen filterheks te gaan maken.
Helaas werken de links in deze draad niet meer waardoor ik geen "doucheslang-veer" kan vinden.

Heeft iemand toevallig een idee waar ik deze kan vinden?

bert braadslee

Citaat van: Reinout op 18-05-2015  19:57 uHeb besloten om mijn eigen Filterheks te gaan maken.
Helaas werken de links in deze draad niet meer waardoor ik geen "doucheslang-veer" kan vinden.

Heeft iemand toevallig een idee waar ik deze kan vinden?

Geen idee waar de goede links te vinden. Wel een opmerking over de filterhex van doucheslang.
Ik heb er een jaar of 2 (?) ook 1 gemaakt en op diverse manier geprobeerd in de pan te draperen maar geen enkele manier gaf een goed resultaat. Een javalachtig koperen-stokjes-met-sleufjes-geval werkt uitstekend en is denk ik ook makkelijker te reinigen als je de onderdelen niet allemaal vast soldeert.
 :brouwen:

Reinout

Citaat van: bert braadslee op 18-05-2015  20:38 uGeen idee waar de goede links te vinden. Wel een opmerking over de filterhex van doucheslang.
Ik heb er een jaar of 2 (?) ook 1 gemaakt en op diverse manier geprobeerd in de pan te draperen maar geen enkele manier gaf een goed resultaat. Een javalachtig koperen-stokjes-met-sleufjes-geval werkt uitstekend en is denk ik ook makkelijker te reinigen als je de onderdelen niet allemaal vast soldeert.
 :brouwen:

Las in deze draad weinig slechte ervaringen en hij lijkt mij makkelijker schoon te maken dan het JAVAL-filter.

Zijn er meer mensen met slechte ervaringen met de filterheks?

Jacques

Citaat van: Reinout op 18-05-2015  19:57 uHeb besloten om mijn eigen filterheks te gaan maken.
Helaas werken de links in deze draad niet meer waardoor ik geen "doucheslang-veer" kan vinden.

Heeft iemand toevallig een idee waar ik deze kan vinden?

Ja. Zoeken op ebay naar "stainless steel flexible shower hose" Je moet ee versie hebben die niet te grof is (maar ook niet te fijn...)
Net eentje gevonden. Zie http://www.ebay.nl/itm/58-1-5M-Stainless-Steel-copper-core-Flexible-Shower-Hose-Bathroom-Pipe-/201327397623?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ee00c4af7

Reinout

Citaat van: Jacques op 18-05-2015  21:37 uJa. Zoeken op ebay naar "stainless steel flexible shower hose" Je moet ee versie hebben die niet te grof is (maar ook niet te fijn...)
Net eentje gevonden. Zie http://www.ebay.nl/itm/58-1-5M-Stainless-Steel-copper-core-Flexible-Shower-Hose-Bathroom-Pipe-/201327397623?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ee00c4af7

Bedankt Jacques! Ik had ook al even gezocht maar kon toen niks vinden.
Heb hem maar gelijk besteld (€10,- is de moeite waard) dus nu even wachten tot hij geleverd wordt.

Reinout

Vandaag is de doucheslang binnengekomen en dus maar gelijk aan het klussen gegaan.
Ondanks dat mijn soldeerkunsten niet geweldig zijn ben ik, blij met het resultaat:





Na een test met water geconstateerd dat er zo'n 200 ml vloeistof achterblijft, hij niet lekt en een een goede constante stroom uit komt. Eerste echte test volgt volgende week.

Tjardo

Bedankt voor de tip! Ik heb gelijk zo'n 'douche slang' besteld  :brouwen:

bert braadslee

Citaat van: Reinout op 03-06-2015  18:18 uVandaag is de doucheslang binnengekomen en dus maar gelijk aan het klussen gegaan.
Ondanks dat mijn soldeerpistool niet geweldig zijn ben ik, blij met het resultaat:



Na een test met water geconstateerd dat er zo'n 200 ml vloeistof achterblijft, hij niet lekt en een een goede constante stroom uit komt. Eerste echte test volgt volgende week.

Is het door jou gebruikte kraantje een beetje goed schoon te houden? Schroef je hem elke keer uit de houder om onder de randjes te kunnen poetsen?
 :brouwen:

Reinout

Citaat van: bert braadslee op 03-06-2015  20:20 uIs het door jou gebruikte kraantje een beetje goed schoon te houden? Schroef je hem elke keer uit de houder om onder de randjes te kunnen poetsen?
 :brouwen:

Ja hoor, kan hem met simpele steeksleutels makkelijk uit elkaar halen en schoonmaken  :)

bert braadslee

Citaat van: Reinout op 03-06-2015  22:27 uJa hoor, kan hem met simpele steeksleutels makkelijk uit elkaar halen en schoonmaken  :)

Heel goed.  :duimop:

Jelmer P

Ik wou een filterheks inbouwen in mijn (nieuw) te bouwen RIMS maar nu vraag ik me even af waarom ik dat zou doen..

Ik heb een elc weckketel en ik maak een binnenpan met valse bodem.

Hopkoken doe ik nu ook al in een moutzak. Dus eigenlijk komt er (behalve eiwit) niks/niet veel in mijn pan.

Als ik dus een koperen pijpje maak die uit de hoek van de pan de vloeistof net boven de bodem zuigt, dan hoef ik er toch geen filter in?

Ad.H

Citaat van: Jacques op 18-05-2015  21:37 uJa. Zoeken op ebay naar "stainless steel flexible shower hose" Je moet ee versie hebben die niet te grof is (maar ook niet te fijn...)
Net eentje gevonden. Zie http://www.ebay.nl/itm/58-1-5M-Stainless-Steel-copper-core-Flexible-Shower-Hose-Bathroom-Pipe-/201327397623?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ee00c4af7

Vandaag zo'n zelfde slang bij Cranenbroek gekocht, 8,nogwat. :)

emiel1

Citaat van: Jelmer P op 12-12-2015  20:27 uIk wou een filterheks inbouwen in mijn (nieuw) te bouwen RIMS maar nu vraag ik me even af waarom ik dat zou doen..

Ik heb een elc weckketel en ik maak een binnenpan met valse bodem.

Hopkoken doe ik nu ook al in een moutzak. Dus eigenlijk komt er (behalve eiwit) niks/niet veel in mijn pan.

Als ik dus een koperen pijpje maak die uit de hoek van de pan de vloeistof net boven de bodem zuigt, dan hoef ik er toch geen filter in?

Dat denk ik ook niet nee. Wellicht voor de zekerheid iets simpels als een hop bazooka of zo, maar dat hangt er een beetje van af hoe gevoelig je pomp is...

Hans E. Pans

De bekende Mattmill filterheks 1000 in de 30 liter filterkuip, kun je daar ook probleemloos minder dan 30 liter in filteren? Ik wil 10 a 12 liter filteren, zal er dan een voldoende hoog filterbed ontstaan in de ruime emmer om de filtering goed te laten verlopen?



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.