Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Aantal gistcellen in droge gist  (gelezen 5593 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Aantal gistcellen in droge gist
« Gepost op: 22-07-2013 11:57 u »
Zoals Albertus al in een ander onderwerp aanhaalde:

Hij berekent dat  249x109 cellen benodigd zijn.
MrMalty gaat uit van 18x109 cellen per gram gedroogde gist, dat klopt miscchien wel voor andere gedroogde gisten maar niet voor de Belle Saison, de Windsor en de BRY-97.
De datasheet van Belle Saison geeft aan dat er 5x109 cellen per gram gedroogde gist in zitten.
Dat scheelt een factor 3,6 !
Je zult dan volgens de berekening van MrMalty 4,3 zakje moeten toevoegen. Dan wordt vloeibare gist ineens goedkoop!

Ik heb de datasheets van alle gedroogde gisten van Danstar en Fermentis er nog eens op nagekeken en de hoeveelheden variŽren van 5x109 tot 7x109 cellen per gram gedroogde gist. Dit betekent dat we tot nu toe eigenlijk altijd uit zijn gegaan van te weinig gist (zeker als je ook de sterfte bij over het wort strooien of in water hydrateren meerekent).

In de volgende versie van BrouwHulp zal in ieder geval uitgegaan worden van de door de fabrikant opgegeven hoeveelheid cellen per gram. Ik zie bij mijn eigen brouwsels dat ik tot nu toe bij de weinige keren dat ik korrelgist gebruikt heb altijd 3 tot 4 keer zoveel gist had moeten toevoegen.

Goed opgemerkt van Albertus. Eigenlijk merkwaardig dat dit nu pas aan het licht komt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
Re: Aantal gistcellen in droge gist
« Reactie #1 Gepost op: 22-07-2013 12:20 u »
Toch vergisten die bieren prima.. ;)

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 22-07-2013 12:31 u »
Toch vergisten die bieren prima.. ;)

Maar wellicht waren de bieren beter geworden met meer gist.  :P

Offline Christiaan S

• Senior lid
  • Goed bier is een uitdaging
« Reactie #3 Gepost op: 22-07-2013 12:48 u »
Snap ik het niet of moet er juist minder gist in. 18*10^6 is veel minder dan 5*10^9.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 22-07-2013 12:59 u »
Snap ik het niet of moet er juist minder gist in. 18*10^6 is veel minder dan 5*10^9.

Dat stond fout in het eerste bericht. Alles moet 10^9 zijn. Is aangepast.

Offline Christiaan S

• Senior lid
  • Goed bier is een uitdaging
« Reactie #5 Gepost op: 22-07-2013 13:21 u »
Oke, nu snap ik het. Bedankt voor de correctie.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 22-07-2013 21:23 u »
Zoals Albertus al in een ander onderwerp aanhaalde:

Ik heb de datasheets van alle gedroogde gisten van Danstar en Fermentis er nog eens op nagekeken en de hoeveelheden variŽren van 5x109 tot 7x109 cellen per gram gedroogde gist. Dit betekent dat we tot nu toe eigenlijk altijd uit zijn gegaan van te weinig gist (zeker als je ook de sterfte bij over het wort strooien of in water hydrateren meerekent).

In de volgende versie van BrouwHulp zal in ieder geval uitgegaan worden van de door de fabrikant opgegeven hoeveelheid cellen per gram. Ik zie bij mijn eigen brouwsels dat ik tot nu toe bij de weinige keren dat ik korrelgist gebruikt heb altijd 3 tot 4 keer zoveel gist had moeten toevoegen.

Goed opgemerkt van Albertus. Eigenlijk merkwaardig dat dit nu pas aan het licht komt.

Het was mij al eerder opgevallen dat Mr. Malty te weinig grammen gist aangaf. Jij gaat nu uit van 3 tot 4 keer zo veel gist. Op basis van de hoeveelheden gist die ik in de litertuur gevonden heb, heb ik al lang geleden aangegeven dat je 25% meer gist zou moeten geven dan Mr. Malty vermeld.

3 tot 4 keer zo veel gist lijkt mij wel heel veel. Gezien mijn ervaringen is dat ook niet nodig. Te veel gist is ook niet gewenst. Autolyse neemt toe als je veel gist toevoegt.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 22-07-2013 21:39 u »
Zullen die leveranciers het aantal cellen per gram bij verse korrelgist bedoelen, of het aantal aan het eind van de tht-datum? Dat scheelt namelijk wel een slok op een biertje...

Ik kan me voorstellen dat ze zich wat indekken...  ;)

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 23-07-2013 09:34 u »
Het was mij al eerder opgevallen dat Mr. Malty te weinig grammen gist aangaf. Jij gaat nu uit van 3 tot 4 keer zo veel gist. Op basis van de hoeveelheden gist die ik in de litertuur gevonden heb, heb ik al lang geleden aangegeven dat je 25% meer gist zou moeten geven dan Mr. Malty vermeld.

3 tot 4 keer zo veel gist lijkt mij wel heel veel. Gezien mijn ervaringen is dat ook niet nodig. Te veel gist is ook niet gewenst. Autolyse neemt toe als je veel gist toevoegt.

Het gaat niet om 3 tot 4 keer teveel gist. MrMalty gaat er vanuit dat er 20 miljard cellen in een gram gedroogde gist zit, maar de fabrikanten geven 5 tot 7 miljard cellen per gram aan. Met de aannames van MrMalty geef je dus 3 tot 4 keer te weinig gist.

Offline RS

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 23-07-2013 10:58 u »
Zo houdt het forum ons gelukkig allemaal scherp; zowel Fermentis als Danstar geven een minimum hoeveelheid actieve cellen gist, de werkelijke dosis zal dus hoger zijn. Echter; beide fabrikanten adviseren een ent van 1 gram per liter, wat zelfs uitgaande van een laag start sg van 1050 betekent dat er meer moet worden toegevoegd als MrMalty aangeeft.

Persoonlijk merk ik geen problemen als ik 1 zakje per 23 liter gebruik bij lage startSG (tot circa 1070), en twee zakjes bij hogere start SG's (vanaf circa 1070). Een ent van 4* Mr Malty lijkt mij extreem hoog.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #10 Gepost op: 23-07-2013 11:15 u »
Eigenlijk merkwaardig dat dit nu pas aan het licht komt.
Is toch al heel lang bekend?

Er staat altijd al dat er > 6 x 109 cellen inzitten.
Destijds met de introductie van Mr Malty's calculator is daar ook over gediscussieerd. Gezien de fabrikanten een minimum aangeven en Jamil z'n waarden op tellingen berustte is toen aangenomen dat die correct waren.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 23-07-2013 21:51 u »
Het gaat niet om 3 tot 4 keer teveel gist. MrMalty gaat er vanuit dat er 20 miljard cellen in een gram gedroogde gist zit, maar de fabrikanten geven 5 tot 7 miljard cellen per gram aan. Met de aannames van MrMalty geef je dus 3 tot 4 keer te weinig gist.

Volgens mij bedoelen wij hetzelfde...

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 04-10-2013 17:42 u »
Is toch al heel lang bekend?

Er staat altijd al dat er > 6 x 109 cellen inzitten.
Destijds met de introductie van Mr Malty's calculator is daar ook over gediscussieerd. Gezien de fabrikanten een minimum aangeven en Jamil z'n waarden op tellingen berustte is toen aangenomen dat die correct waren.

Bovenstaande wordt bevestigd door deze link:
http://seanterrill.com/2011/04/01/dry-yeast-viability/
De werkelijke aantallen liggen aanmerkelijk hoger dan de aangegeven minimum waarden. Namelijk in de orde van 20 x 109 cellen/g.

Met dank aan Adrie voor de link. ;)

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #13 Gepost op: 04-10-2013 18:41 u »
Bovenstaande wordt bevestigd door deze link:
http://seanterrill.com/2011/04/01/dry-yeast-viability/
De werkelijke aantallen liggen aanmerkelijk hoger dan de aangegeven minimum waarden. Namelijk in de orde van 20 x 109 cellen/g.

Interessant is dat uit het beschreven experiment blijkt dat rehydratie in water aanmerkelijk meer levende cellen oplevert dan wanneer je dat met wort doet. Dat zou toch pleiten voor hydrateren in plaats van rechtstreeks aan het wort toevoegen.
Dat beide methoden werken kan komen door het surplus aan cellen.

Bert

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 04-10-2013 18:47 u »

Klopt, dat denk ik ook. Het grappige is dat uit de data van Fermentis blijkt dat er geen verschillen zijn in vergistingskarakteristieken tussen wel en niet hydrateren.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 04-10-2013 22:07 u »
Interessant is dat uit het beschreven experiment blijkt dat rehydratie in water aanmerkelijk meer levende cellen oplevert dan wanneer je dat met wort doet. Dat zou toch pleiten voor hydrateren in plaats van rechtstreeks aan het wort toevoegen.

Het zou ook kunnen zijn dat de gistcellen die in wort overleven wat beter aangepast zijn aan het grote werk.
Feit is dat de vergistingsgraad ook bepaald wordt door de hoeveelheid gist waarmee je start en dat in water gehydrateerde gist geen betere vergistingsgraad oplevert.

Uit de diverse testjes die ik heb uitgevoerd heb ik geen voordelen kunnen ontdekken aan het hydrateren.
Het Groot gedroogde gist onderzoek liet zelfs zien dat degenen die gehydrateerde gist hadden gebruikt een iets lagere vergistingsgraad hadden. Dit kan komen doordat goed hydrateren de nodige aandacht vraagt en doordat er vaak nog wat gist blijft plakken in het glas/beker waarin je hydrateert.
Bij de testjes die ik heb uitgevoerd heb ik op deze factoren gelet. Toch kon ik geen noemenswaardige verschillen ontdekken.

Tags: