Hectoliters in Groningen?

Gestart door Johannes, 29-03-2005 15:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannes

Brouwers,

Een vriend van me kwam onlangs met het idee om met een aantal mensen de koppen bij mekaar te steken en te kijken of het mogelijk is om met een aantal man een brouwinstallatie te maken waarmee op hectoliterschaal gebrouwen kan worden. Idee is om zo'n 1 keer in de 1a2 maand te brouwen, ondergetekende als brouwmeester, andere betrokkenen kunnen dan eens de handen uit de mouwen steken met bottel- of roeraktiviteiten bijvoorbeeld.

Ik vind dit uiteraard een goed idee, al zou ik nog zo graag mijn hele vriendenkring bij elk brouwsel voorzien van een kratje, wanneer je 15 - 20 liter brouwt dan is dat niet haalbaar. Met een hectoliter/keer wil dat beter natuurlijk  samenvol

Welke hectoliter brouwers kunnen ons voorzien van tips bij het samenstellen van een dergelijke installatie? Hierbij is het kostenaspect natuurlijk een belangrijk punt.

:degroeten:

Johannes

Adrie

Ha Johannes,

Zoals je kunt zien op onze pagina's zijn we eigenlijk heel eenvoudig begonnen. Het grootste probleem zal zijn het vinden van een betaalbare en geschikte maisch/kookketel en filterkuip. Onze spullen hebben we via-via gekocht.

Je moet wel letten op de hanteerbaarheid van een en ander. 100 liter wort versleep je niet zomaar. Wij hebben de maischketel verhoogd, waarna het beslag onder vrij verval de filterkuip in gaat. Vervolgens filteren we het wort, waarbij we het heldere wort bakje voor bakje in de kookketel gieten. Niet erg elegant, maar het werkt. De gistingskuip staat in de achterkamer of de kelder (al naar gelang de gewenste gistingstemperatuur) en omdat de maisch/kookketel verhoogd staat, kan het wort ook onder vrij verval naar het gistvat. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om te gaan pompen. Dat kost wat, maar je maakt het er wel eenvoudiger op.
Bedenk ook waar en hoe je het lageren wilt gaan doen. Wij hebben mandflessen van 55 liter en die zijn met twee man prima te versjouwen. Alleen de kelder in en uit blijft een ellende. Maar goed dat de arbodienst nooit langskomt.

Ook het stoken vraagt het een en ander. De paëllabrander van Brouwland die wij hebben heeft eigenlijk te weinig vermogen. Het opwarmen tijdens het maischen gaat ongeveer met 1 graad per 2 minuten en dat is wel goed, maar het opwarmen naar koken duurt eindeloos. En dan hebben we nog wel een mooie, dubbelwandige ketel. Het koelen vraagt om een goede tegenstroomkoeler, want 100 liter koel je niet zomaar af.

Nog een tip: schaf voor het bottelen het dure bottelapparaat van Brouwland aan, dat bespaart je veel ellende. Waar haal je trouwens flessen vandaan? Kijk of je aan nieuwe, schone flessen kunt komen, want je wilt echt niet 330 flessen spoelen voor het bottelen.

Al met al hebben we bij elkaar denk ik toch wel zo'n €1000,-- in de installatie geïnvesteerd en dan hebben we nog niet eens hi-tech apparatuur, zelfs geen pomp. Maar goed, gedeeld door vier man valt de schade mee.

MO

Ik had het gerucht gehoord dat de heer Holtrop een kleine brouwerij op wilde starten in het Noorden. Johannes, jij kent Herman beter dan ik, dus....

Eduard

Nou Adrie,

Johannes wil wel bier brouwen maar niet meteen failliet gaan, dunkt mij: het dure bottelapparaat van Brouwland kost zegge en schrijve € 23062,60, da's wel aardig aan de prijs. Wel leuk voor thuis, trouwens...:



:D

Johannes

Haha,

das wel erg veel van 't goeie, eigenlijk heb ik helemaal geen zin om nog een cent uit te geven aan brouwspulletjes, aangezien ik mijn eigen installatie wel compleet heb. Vraag is nog hoeveel mensen er bij aansluiten en bereid zijn om een investering te doen.

Maar goed een beetje brainstormen kan geen kwaad, een bezoekje langs de ijzerboer ook niet wie weet hoe ver dit gaat komen?

Adrie,

Je zegt dat jullie geen pomp gebruiken, ik meende in Pint te lezen dat het wel het geval was? of was dit de maisch die de filterkuip inging?

:degroeten:

Johannes




Pallieter

Hallo Johannes,

Bij ons in het verbond (VAW) zijn er verscheidene hectobrouwers en die werken meestal met afgedankte bain-marie's (dubbelwandige kookketels) van grootkeukens,die zijn blijkbaar goed  om te bouwen tot brouwinstallatie.Dus even de gele gids nakijken .
                                                                                              Groeten,
                                                                                                 Pallieter

Adrie

Nou, dan zouden wij ook failliet zijn geweest, met zo'n bottelapparaat. Ik bedoel die op het plaatje hieronder...

En Johannes, wij gebruiken echt geen pomp, hoor. Staat ook niet in het artikel.


snaak van fasso

dag jan

kan je me helpen aan praktische informatie en goede raad om een dubbelwandige soepketel van 300 l om te bouwen? javascript:void(0);

alles werd gedemonteerd voor het vervoer
zodat ik zal beginnen met een grondige poetsbeurt, de herstelling van het ijzeren geraamte en de vervanging van de oude leidingen

er stond een aardgasbrander onder
kan ik omschakelen naar flessengas of moet ik de aardgasmaatschappij een aansluiting komen laten leggen javascript:void(0);

laat de dubbele wand met water (geen thermische olie) toe om kooktemperaturen te halen? javascript:void(0);

slumme
 :pan:

snaak van fasso

blijkbaar heb ik me vergist van geadresseerde
met moet...
pallieter
... zijn
sorry jan voor de storing
en dus...
dag pallieter

kan je me helpen?


slumme :denken:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.