König Ludwig Weissbier

Gestart door Ludwig, 20-07-2013 18:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinB

Citaat van: 0180 op 07-08-2013  15:10 uNa bovenstaande gelezen te hebben, kies ik wel voor een andere gist.

Ging je niet opkweken uit een flesje? Schijnt te kunnen en een bruikbare gist te geven. Anders is de 3068 een prima backup inderdaad. :)

Hoppenbrouwers

Citaat van: RobinB op 07-08-2013  17:11 uGing je niet opkweken uit een flesje? Schijnt te kunnen en een bruikbare gist te geven. Anders is de 3068 een prima backup inderdaad. :)
Naar het schijnt? Ben benieuwd wie dat recentelijk nog voor elkaar gekregen heeft.

Citaat van: Hoppenbrouwers op 24-07-2013  22:43 uDe gist staat al 60 uur op het wort á 25°C maar er is nog geen enkel teken van leven.  :weetniet:
Ik wil dus de stelling dat de gist op te kweken is bij dezen in twijfel trekken.

RobinB

Citaat van: Hoppenbrouwers op 07-08-2013  17:15 uNaar het schijnt? Ben benieuwd wie dat recentelijk nog voor elkaar gekregen heeft.

Volgens de info op het Duits hobbybrouwforum. :)
Gewoon nog een keer proberen, soms heb je pech.

0180

Ik ga toch gewoon een poging wagen, morgen een verse fles kopen en we zien wel wat het wordt.
Zaterdag zal ik in ieder geval een 3068 halen als back up.

0180

Afgelopen weekend de gok gewaagd en het gistdepot van de König Ludwig met 100 ml appelsap op fles met een waterslot weggezet. Er kwam niet echt leven in het waterslot, het was mij dus niet duidelijk of er leven in de gist kwam. Gisteravond van moutextract, 500 ml wort gekookt. Het wort laten afkoelen tot kamertemperatuur en samen met het appelsap mengsel in een erlemeyer weggezet. Vanmorgen was er duidelijk activiteit waar te nemen, het waterslot bubbelt om de 20 seconden, er ligt schuim bovenop en op de bodem wordt al een laag gist zichtbaar.

Wat me opvalt is dat er in het schuim wat donkere puntjes zijn waar te nemen. Ik weet niet wat dit kan zijn, ik heb nog nooit eerder gist opgekweekt.

Als het zo doorgaat kan ik van het weekend een brouwsel gaan maken, de bedoeling is dat ik het dan opsplits in 2 batches, 1 met de opgekweekte gist en 1 met de 3068.

RobinB

Die donkere puntjes zijn normaal, werd vroeger wel eens abusievelijk "hopharsen" genoemd, maar zijn waarschijnlijk klontjes eiwit met gist.

Mooi dat het goed gaat met de opkweek, ga je ook nog opschalen? Of splits je de batch asymmetrisch?

0180

Citaat van: RobinB op 13-08-2013  08:47 uMooi dat het goed gaat met de opkweek, ga je ook nog opschalen? Of splits je de batch asymmetrisch?

Wat bedoel je hier precies mee?

Hieronder een foto zoals de gist er nu bij staat.


RobinB

Een verse smackpack bevat (veel) meer gistcellen dan een starter van 500 ml. Als je dan gelijke hoeveelheden ent krijg je alleen daardoor al grote verschillen.
Ook uit "veiligheidsoverwegingen" zou je kunnen overwegen een kleiner deel te vergisten met je opkweek. Mocht het geïnfecteerd zijn, gooi je niet zoveel weg. ;)

Een aardige verhouding in dezen lijkt me 5 liter voor de opkweek en 15 liter voor de smackpack. :)
Dat is dus een asymmetrisch gesplitste batch.

Je kan ook je starter opschalen om op vergelijkbare gisthoeveelheid te komen als de smackpack (indien vers).

0180

Oke, duidelijk verhaal.

Ik was inderdaad zoiets dergelijks van plan, de bedoeling was om te splitsen in 13 en 7 liter. Zodoende kan ik het smackpack gebruiken voor de 13 liter. Is het trouwens nog zinvol om een 2e maal 500 ml wort toe te voegen aan de opgekweekte gist en is het dan beter om van het eerste gedeelte de bovenste laag af te gieten?

RobinB

Meestal is het effectiever om op te schalen naar een groter volume. Vooral 5-10 voudige stappen zijn effectief. Na afgieten er nog weer 500 mL bij gieten zal wel enig effect hebben, maar duidelijk minder (ook relatief) dan opschalen. :)

0180

Citaat van: RobinB op 13-08-2013  10:49 uMeestal is het effectiever om op te schalen naar een groter volume. Vooral 5-10 voudige stappen zijn effectief. Na afgieten er nog weer 500 mL bij gieten zal wel enig effect hebben, maar duidelijk minder (ook relatief) dan opschalen. :)

Ik kan wel na afgieten 1 liter nieuw wort toevoegen, groter gaat niet i.v.m. maat erlemeyer. Is dit nog zinvol of voor de 7 liter of niet nodig denk je?

RobinB

Voor 5-7 liter lijkt me die 500 ml wel voldoende. Ligt ook een beetje aan de bezonken opbrengst tzt.

0180

Allright, bedankt voor je advies  :)

Hoppenbrouwers

Toch bijzonder fijn dat het is gelukt. Wellicht probeer ik het ook nog eens. Al vraag ik me nu wel echt af waarom het me niet is gelukt.
Nog nooit voorgekomen.

Ben benieuwd hoe hij bevalt.

0180

Wat kan wachten toch lang duren...

Ik heb 7 liter wort aan de gist toegevoegd en deze staat al een week heerlijk te pruttelen, ben erg benieuwd wat dit gaat worden.

Ik ben van plan om de slurry in de koelkast te bewaren.

0180

De 13 liter met de 3068 heb ik vanavond gebotteld, eind SG was 1004.
Ik kom op een vergistingsgraad van 92,6 %.

Nu nog wachten tot ik de andere batch kan bottelen.

RobinB

Das een flinke vergistingsgraad... :o
Smaakt het goed?

0180

Ik vond het ook verassend laag, 3 dagen geleden was het nog 1022.
Vandaag was het waterslot ineens dood en stond het waterlevel gelijk, toen gemeten en kwam uit op de 1004 en daarom maar gelijk gebotteld.

Ik vond de smaak nog niet overtuigend, heb ook nog geen ervaring met deze hoeveelheid tarwe (60%), maar ik haal er nog niet de specifieke weissen smaak uit.

0180

Vandaag de 2e batch met opgekweekte gist gebotteld.

Deze gist had er nog meer zin in dan de Wyeast, eind SG is 1002  :o
Dit bier heeft nu al de onmiskenbare König Ludwig smaak en geur en lijkt meer in evenwicht dan de andere batch.
Het alcohol percentage is nu wel aan de hoge kant, is ook duidelijk proefbaar.
Kan het verschil ook nog komen doordat deze in glas is vergist en de andere batch in plastic?

Voor de zekerheid maar een aantal flesjes met een zilveren dop gebotteld  ;)

Nu nog een aantal weken geduld en dan lekker proeven, vanmorgen nog maar wat originelen gehaald voor dit weekend  :P

RobinB

Denk dat het met plastic versus glas niks uit te staan heeft. Eerder verschillen tussen beide stammen.

Normaal is de w3068 echter ook niet zo'n enorme doorgister?
Wat was je recept en uitvoering?

0180

Citaat van: RobinB op 31-08-2013  15:40 uDenk dat het met plastic versus glas niks uit te staan heeft. Eerder verschillen tussen beide stammen.

Normaal is de w3068 echter ook niet zo'n enorme doorgister?
Wat was je recept en uitvoering?

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptKonig Ludwig Clone
Kenmerk#KOL1
Brouwdatum24-8-2013
BiertypeWeizen (D)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1056 (6,1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater29,6 liter
Maischdikte4,6 l/kg
Maischwater23,0 liter
Spoelwater6,0 liter
Kooktijd80 minuten
Berekende kleur8 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid14 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC40,0 %2000 gr3 EBC
Tarwemout60,0 %3000 gr3 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertau Hersbrücker3,7 %22 gr80 minuten10 EBU
Saaz (CZ)3,9 %16 gr15 minuten4 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3068 Weihenstephan Weizen
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
Opmerkingen-


maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
150°C1 minuten4,6 l/kg
263°C30 minuten4,6 l/kg
373°C35 minuten4,6 l/kg
478°C15 minuten4,6 l/kg


René K

En we zijn weer een maandje verder. Hoe is dit bier geworden?

0180

Citaat van: René K op 29-09-2013  22:44 uEn we zijn weer een maandje verder. Hoe is dit bier geworden?

Ik wacht nog tot komend weekend, dan proeven :)

Jules

Ik zou ook voor de 3068 gaan, in het verleden gebruikt: machtig bier geworden destijds..

Ik denk dat ik ook maar weer eens een weizen ga brouwen  :proost:
Ik ben benieuwd naar je resultaat!

0180

Vandaag was het zover en heb ik beide versies geproefd.

Versie met de 3068, is lekker, niet echt bijzonder, mist de uitgesproken smaak die bij dit bier hoort.
Versie met de opgekweekte gist, deze is erg goed gelukt, komt dicht in de buurt van het origineel met de typische bijbehorende smaak (misschien iets fruitiger dan het origineel)

Al met al een geslaagde poging :P

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.