König Ludwig Weissbier

Gestart door Ludwig, 20-07-2013 18:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ludwig

König Ludwig Weissbier, speciaal gekweekt gist geeft dit weissbier "de onmiskenbare smaak van banaan en citrusfruit. Een speciaal brouwproces met traditionele fermentatie op fles ...

Kent er iemand het recept van dit bier?

Dank en groet,
Ludwig

RobinB

De gist lijkt in ieder geval opkweekbaar en bruikbaar, zie elders op het forum.
Doe eens een opzetje?

EvdBroek

Het is in ieder geval een heerlijk biertje!

Oscar

Citaat van: Ludwig op 20-07-2013  18:46 uKent er iemand het recept van dit bier?

Ja hoor... 50 % tarwe, 50% pils, de gist uit fles opkweken en hoppen met Cascade tot 18 IBU, vergisten bij 18°C  :brouwen:

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 21-07-2013  18:20 uJa hoor... 50 % tarwe, 50% pils, de gist uit fles opkweken en hoppen met Cascade tot 18 IBU, vergisten bij 18°C  :brouwen:

Dan zou ik toch liever tarwemout en pilsmout gebruiken.

Hopbier

Oscar

Citaat van: Drents Hopbier op 21-07-2013  18:28 uDan zou ik toch liever tarwemout en pilsmout gebruiken.

Wat jij wilt, maar hij vroeg om het recept... ;) en dat is met tarwe... :P

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 21-07-2013  18:33 uWat jij wilt, maar hij vroeg om het recept... ;) en dat is met tarwe...

De Schlossbrauerei vermeldt zelf dat ze in de Dunkel donkere tarwemout gebruiken. Dus zal in de lichtgekleurde Weissbieren lichte tarwemout gebruikt worden. En als jij tarwemout afkort tot  tarwe (net als dat je pilsmout afkort tot pils) ben je verkeerd bezig.

Hopbier

Hoppenbrouwers

Ik heb het idee dat de meeste van ons het wel begrepen hadden wat Oscar bedoelde  ::)

0180

Ik ben ook van plan om deze te gaan klonen.
Gist lijkt inderdaad op te kweken, misschien moet dit maar mijn eerste keer worden.

Ik heb ergens gevonden dat het pils 40% tarwe 60% moet zijn en dat er Saaz hop in gebruikt wordt (ik weet alleen niet meer waar).

Hoppenbrouwers


Christiaan S

Bij Albert Heijn kan je het bier kopen.

Ludwig

"Ik ben ook van plan om deze te gaan klonen.
Gist lijkt inderdaad op te kweken, misschien moet dit maar mijn eerste keer worden."


Wanneer ga je dat doen? Bij ons is het bier niet te krijgen in de Albert Heijn  :(
Dus binnenkort eens afzakken naar Nederland  :)

Hoppenbrouwers

Hij is deze week zelfs in de aanbieding bij de AH. Ik ben m nu ook op aan het kweken maar zie na een dag nog geen activiteit. Hij staat naast een opkweek van Gouverneur die zich duidelijk beter thuis voelt in verse wort.

tjleet

Citaat van: Ludwig op 24-07-2013  08:25 uWanneer ga je dat doen? Bij ons is het bier niet te krijgen in  de Albert Heijn  :(
Dus binnenkort eens afzakken naar Nederland  :)
Vanuit België kun je niet "afzakken" naar Nederland, wel naar Frankrijk. ;)

Ludwig

Citaat van: tjleet op 24-07-2013  11:01 uVanuit België kun je niet "afzakken" naar Nederland, wel naar Frankrijk. ;)


Inderdaad, dat is 100% juist.  :proost:

Hoppenbrouwers

De gist staat al 60 uur op het wort á 25°C maar er is nog geen enkel teken van leven.  :weetniet:
Ik wil dus de stelling dat de gist op te kweken is bij dezen in twijfel trekken.

seed7


Hoppenbrouwers

Citaat van: seed7 op 25-07-2013  19:47 uKönig Ludwig korrelgist? (pdf)

Ingo
Leuk om te lezen. Maar als ze de bieren pasteuriseren na rijping op de fles kun je de gist alsnog niet opkweken.

seed7

Citaat van: Hoppenbrouwers op 25-07-2013  20:36 uLeuk om te lezen. Maar als ze de bieren pasteuriseren na rijping op de fles kun je de gist alsnog niet opkweken.

Ehm, je kunt die (korrel)gist daar kopen, hoef je niets op te kweken als het is wat ze suggereren dat het is.

Ingo

RobinB

Citaat van: seed7 op 25-07-2013  21:11 uals het is wat ze suggereren dat het is.

Tja, ik twijfel daar wel een beetje aan. Heeft iemand dat ooit gekocht?
Zomaar een korrelgist productiefaciliteit opzetten voor een weinig bekende/verkochte gist zonder distributienetwerk lijkt me niet echt rendabel.

Het kan natuurlijk wel een herverpakker zijn?

seed7

Citaat van: RobinB op 26-07-2013  11:44 uTja, ik twijfel daar wel een beetje aan.

Een beetje vaag is het wel ja, bij onze oosterburen is men over het algemeen wel lovend over wat er geleverd wordt. De bron is mij onduidelijk, herverpakken zou kunnen.

Slag in de lucht: geen idee hoe complex een korrelfaciliteit is, maar kan me heel goed voorstellen dat een wijnkorrelaar buiten het seizoen capaciteit over heeft en dan best eens een klant specifiek bier gistje wil doen.

Ingo

RobinB

Dat is altijd wel een issue voor hobbybrouwers. Je weet nooit wat voor gist je te pakken hebt?
Herkomstland zijn vaak maar geruchten en overeenkomende stammen idem.

Een herverpakker kan makkelijk een gist in een zakje doen en er een naampje aan geven. Als het dan wordt aangeduid voor andere bieren dan de originele fabrikant deed, komen er ook andere gistprofielen naar boven wat de illusie van een nieuwe giststam in stand houdt.

De gistreuzen (LeSaffre en Lallemand) hebben er redelijk lang over gedaan om de korrelgisten op het huidige niveau te krijgen. Ook hebben beiden een vrij bescheiden aanbod.
Misschien is het met die kennis nu niet meer zo moeilijk het proces te kopiëren, maar toch lijkt het me sterk dat er zomaar een hobbyist opstaat die een breed assortiment van "eigen" korrelgisten aanbiedt..?

0180

Na bovenstaande gelezen te hebben, kies ik wel voor een andere gist.
Ik ben van plan de 3056 bavarian wheat blend te gebruiken, is dit een goede keuze?

Hoppenbrouwers

Citaat van: 0180 op 07-08-2013  15:10 uNa bovenstaande gelezen te hebben, kies ik wel voor een andere gist.
Ik ben van plan de 3056 bavarian wheat blend te gebruiken, is dit een goede keuze?
Ik zou de 3068 pakken. Zoals hier al vaker geschreven komen daar excellente weizens uit.

0180

Citaat van: Hoppenbrouwers op 07-08-2013  15:23 uIk zou de 3068 pakken. Zoals hier al vaker geschreven komen daar excellente weizens uit.

Bedankt voor de tip, ik zal het aanpassen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.