König Ludwig Weissbier

Gestart door Ludwig, 20-07-2013 18:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Juindorper op 27-06-2016  21:09 uBedankt voor de tip. Ik zal eens een potje van dat spul bestellen binnenkort.
Maar afgezien van dat heb ik de pH waardes inmiddels met elkaar vergeleken. Bij de Konig Ludwig meet ik pH 4,3 en bij mijn eigen bier 3,8. Best een groot verschil.

Eigenlijk heb je de maisch wat te ver aangezuurd. Voor het maischen kun je het beste een pH aanhouden van 5,4 tot 5,6. Pas bij het koken hoort de pH 5.2 te zijn. Meestal hoeft er niet aangezuurd te worden om deze waarde te bereiken als je pH tijdens het maischen goed is. Door het koken verlaagt de pH van het wort in de orde van grootte van 0,1 tot maximaal 0,3. Een en ander is afhankelijk van de mouten die je gebruikt hebt en de samenstelling van de zouten in je brouwwater. Met andere woorden: je kunt je beslag ook te ver aanzuren.

Overigens daalt tijdens de vergisting de pH van je jongbier verder. Dit komt door de aanmaak van organische zuren tijdens de vergisting. En als je een infectie te pakken hebt zakt de pH nog verder.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.