Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: König Ludwig Weissbier  (gelezen 26545 keer)

Offline Jules

• Senior lid
  • Land: nl
  • No Worries
Re: König Ludwig Weissbier
« Reactie #50 Gepost op: 04-10-2013 20:05 u »
Zou dit bier minder ver doorgegist zijn als de 73 graden stap korter gekozen was?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #51 Gepost op: 04-10-2013 22:47 u »
Zou dit bier minder ver doorgegist zijn als de 73 graden stap korter gekozen was?

De invloed van het maischschema op de vergistingsgraad wordt vaak overtrokken.
Zie dit artikel uit de wiki.

Bij 73 ºC worden veel onvergistbare suikers aangemaakt. Maar hoe langer je bij deze temperatuur blijft zitten des te meer vergistbare suikers aangemaakt worden. Dit komt doordat het enzym alfa-amylase op willekeurige plaatsen zetmeelketens kan doorbreken.

Bij temperaturen tussen de 60 en 70 ºC worden veel meer vergistbare suikers afgebroken van de zetmeelketens. Bij die temperatuur is beta-amylase actief. Die breekt steeds maltose moleculen af van de zetmeelketens. Zodra echter een knoppunt in de zetmeelketen zit kan het enzym niet meer verder. Pas als tussen de knooppunten een verbinding is doorbroken kan beta-amylase die uiteinden weer verder afbreken. Daarom zijn temperaturen tussen de 65 en 68 ºC heel effectief als het gaat om het krijgen van zo veel mogelijk vergistbare suikers. Bij die temperaturen zijn zowel alfa- als beta-amylase actief. Want hoewel het optimum van alfa-amylase bij 73 ºC ligt is dit enzym, zij het in mindere mate, ook actief bij een lagere temperatuur.
Hoe hoger de temperatuur des meer het enzym te maken krijgt met het degeneratieproces, dat wil zeggen dat het enzym steeds minder actief is. Bij 70 ºC en hoger stopt de beta-amylase. Dit gaat niet van het ene op het andere moment. Bij 70 ºC gaat het langzamer dan bij 73 ºC. Maar hoe langer je het beslag bij die temperaturen houdt des te meer degeneratie je hebt.

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #52 Gepost op: 18-03-2016 22:24 u »
Ik ben sinds afgelopen zondag bezig om deze gist op te kweken maar het gaat allemaal veel langzamer dan ik gewend ben.
Is er toevallig nog iemand die er onlangs in geslaagd is om deze op te kweken? En zo ja, hoe lang duurt dat?

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #53 Gepost op: 19-03-2016 09:30 u »
Ik ben sinds afgelopen zondag bezig om deze gist op te kweken maar het gaat allemaal veel langzamer dan ik gewend ben.
Is er toevallig nog iemand die er onlangs in geslaagd is om deze op te kweken? En zo ja, hoe lang duurt dat?
Ik heb het geprobeerd maar is mij niet gelukt

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #54 Gepost op: 19-03-2016 10:38 u »
Ik heb gisterenavond de starter opgeschaald naar 1,5 liter.
Tot dan toe bleef de starterwort donker bruin. Bij het schudden ontstaat wel schuim en er vormt zich moeizaam een laagje gist op de bodem.
Toen ik vanmorgen op stond zag ik dat de starter lichter van kleur is geworden zoals het hoort.
Ik hoop er met het paasweekend 20 liter Weizen mee te kunnen brouwen.

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #55 Gepost op: 25-03-2016 16:58 u »
Het zag er afgelopen week naar uit dat het opkeken ging lukken. Echter nu kom ik vanmiddag thuis en zie ik iets op mijn starter drijven dat me niet bevalt. Helaas lukt het me niet om de gemaakte foto te plaatsen maar er zweven witte vlokjes (noem ik ze maar even) rond die samen klonteren tot een geheel dat boven op het wort blijft drijven.
Weet iemand wat dit is?

Offline Gerald

• Senior lid
  • without faillure there is no succes.
    • praktijk manitou
« Reactie #56 Gepost op: 25-03-2016 17:45 u »
Een voorteken om morgen toch maar even naar Almere of Jubbega te rijden. Ken het gevoel, kom er net van terug. ;)

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #57 Gepost op: 25-03-2016 18:36 u »
Het zag er afgelopen week naar uit dat het opkeken ging lukken. Echter nu kom ik vanmiddag thuis en zie ik iets op mijn starter drijven dat me niet bevalt. Helaas lukt het me niet om de gemaakte foto te plaatsen maar er zweven witte vlokjes (noem ik ze maar even) rond die samen klonteren tot een geheel dat boven op het wort blijft drijven.
Weet iemand wat dit is?
Misschien gewoon BOVEN gist 😉

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #58 Gepost op: 25-03-2016 20:39 u »

Foto plaatsen is alsnog gelukt. Zo ziet het er uit.

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #59 Gepost op: 26-03-2016 13:36 u »
Een voorteken om morgen toch maar even naar Almere of Jubbega te rijden. Ken het gevoel, kom er net van terug. ;)
Een voorteken om deze starter weg te gooien en op nieuw te beginnen.
Ik heb nog wel 2 zakjes Danstar Munich maar ik denk dat ik van het weekend gewoon iets anders ga brouwen.

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #60 Gepost op: 26-03-2016 13:40 u »
Misschien gewoon BOVEN gist 😉
Ik ben er eigenlijk wel zeker van dat het een bacterie of wilde gist is.  :(

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #61 Gepost op: 26-03-2016 16:45 u »
Heb je er aan geroken of geproefd?

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #62 Gepost op: 26-03-2016 17:22 u »
Heb je er aan geroken of geproefd?
Ik heb het pak appelsap waarmee ik de eerste stap gedaan heb eens uitgeschonken en daar werd ik niet blij van.
Dat was zichtbaar al eens open geweest. Eigen schuld natuurlijk maar ik weet nu dat het kan dus ik probeer het binnenkort nog maar een keer direct met wort.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #63 Gepost op: 26-03-2016 20:57 u »
Ik heb het pak appelsap waarmee ik de eerste stap gedaan heb eens uitgeschonken en daar werd ik niet blij van.
Dat was zichtbaar al eens open geweest. Eigen schuld natuurlijk maar ik weet nu dat het kan dus ik probeer het binnenkort nog maar een keer direct met wort.

Je moet natuurlijk het pakje goed inspecteren. Altijd een nieuw pakje gebruiken. De aluminiumfolie waar je het rietje doorsteekt dien je te desinfecteren met alcohol of Star San oplossing. Uiteraard ook het rietje desinfecteren.
De appelsap is steriel. Als dat niet is staat het pakje bol.

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #64 Gepost op: 10-06-2016 21:26 u »
De tweede poging is beter gelukt.
Twee weken geleden gebotteld en ondanks dat ik nog een lichte diacetyl smaak bespeur al een zeer geslaagd bier.
Het is dat ik een beetje vrij ben geweest met de hopkeuze anders had ik het origineel wel erg dicht benaderd.
BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk15
Naam receptWeizen
Brouwdatum24-04-2016
BiertypeWeizen
Volume20,1 l
Begin SG1,054 SG
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Rager)18 IBU
Brouwzaalrendement66,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18,00 lWater uit Juindorp
10,52 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
30 mg/l11 mg/l87 mg/l0 mg/l24 mg/l27 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,200 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC58,7 %
1,500 kgPilsmoutDingemans3 EBC27,5 %
0,750 kgMünchenermoutDingemans15 EBC13,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
kruidnagelrust40,0 °C1 min.10 min.3,3 l/kg
beta amylase62,0 °C18 min.30 min.3,3 l/kg
alpha amylase72,0 °C10 min.20 min.3,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
22,0 gPacificabellen5,6%75 min.18,4 IBU

Gist
[/row] starter[/data][data]Konig Ludwig ()[/data][data]weizengist[/data][/row]
HoeveelheidNaamType

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #65 Gepost op: 10-06-2016 21:36 u »
De tweede poging is beter gelukt.

De aanhouder wint, mooi.

Ingo

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #66 Gepost op: 11-06-2016 20:57 u »
Twee weken geleden gebotteld en ondanks dat ik nog een lichte diacetyl smaak bespeur al een zeer geslaagd bier.

Zet het bier wat warmer weg. Binnen een week zal normaal gesproken de diacetyl zodanig zijn afgebroken dat je die niet meer proeft.

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #67 Gepost op: 12-06-2016 14:39 u »
Zet het bier wat warmer weg. Binnen een week zal normaal gesproken de diacetyl zodanig zijn afgebroken dat je die niet meer proeft.
Het staat gewoon in de huiskamer waar het momenteel 24 graden is.
T.o.v. een week geleden is er al behoorlijk wat diacetyl verdwenen en ik verwacht inderdaad wel dat het volgende week verdwenen is.

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #68 Gepost op: 23-06-2016 20:56 u »
De diacetylsmaak is inmiddels verdwenen en het bier lijkt sterk op het origineel,
Alleen ik mis de typische zachte smaak van een weizen. Heeft iemand enig idee waar dat aan zou kunnen liggen?

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #69 Gepost op: 23-06-2016 22:54 u »
De diacetylsmaak is inmiddels verdwenen en het bier lijkt sterk op het origineel,
Alleen ik mis de typische zachte smaak van een weizen. Heeft iemand enig idee waar dat aan zou kunnen liggen?

Misschien wat te veel hop gebruikt?

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #70 Gepost op: 24-06-2016 02:16 u »
Misschien wat te veel hop gebruikt?
Hij is inderdaad ietsje hoppiger maar niet opvallend veel.
Ik zal binnenkort weer eens wat flesjes van het origineel in huis halen en de pH waardes meten want ik heb het idee dat mijn bier iets zuurder is.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #71 Gepost op: 24-06-2016 13:44 u »
Hij is inderdaad ietsje hoppiger maar niet opvallend veel.

Had je het wort aangezuurd tot pH 5,2 tijdens het koken? Aanzuren kan een wat wrange smaak voorkomen.

Verder krijg je een wat rondere smaak door het gebruik van calciumchloride. Terwijl calciumsulfaat een wat harde smaak geeft. Heb je brouwzouten gebruikt?

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #72 Gepost op: 26-06-2016 13:38 u »
Had je het wort aangezuurd tot pH 5,2 tijdens het koken? Aanzuren kan een wat wrange smaak voorkomen.

Verder krijg je een wat rondere smaak door het gebruik van calciumchloride. Terwijl calciumsulfaat een wat harde smaak geeft. Heb je brouwzouten gebruikt?
Ik gebruik geen brouwzouten maar heb tijdens de 62 graden stap wel het beslag aangezuurd tot 5,2 en het spoelwater tot 5,7.
Het bier smaakt ook niet wrang maar het heeft het mondgevoel van een pils.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #73 Gepost op: 27-06-2016 13:39 u »
Ik gebruik geen brouwzouten maar heb tijdens de 62 graden stap wel het beslag aangezuurd tot 5,2 en het spoelwater tot 5,7.
Het bier smaakt ook niet wrang maar het heeft het mondgevoel van een pils.

Het gebruik van brouwzouten heeft een tweeledig doel: aanzuren en bijsturen van de smaak van je bier.
Door het gebruik van calciumchloirde krijg je een zachtere en volmondigere smaak waar jij zo te merken naar op zoek bent.

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #74 Gepost op: 27-06-2016 21:09 u »
Het gebruik van brouwzouten heeft een tweeledig doel: aanzuren en bijsturen van de smaak van je bier.
Door het gebruik van calciumchloirde krijg je een zachtere en volmondigere smaak waar jij zo te merken naar op zoek bent.
Bedankt voor de tip. Ik zal eens een potje van dat spul bestellen binnenkort.
Maar afgezien van dat heb ik de pH waardes inmiddels met elkaar vergeleken. Bij de Konig Ludwig meet ik pH 4,3 en bij mijn eigen bier 3,8. Best een groot verschil.

Tags: