24-05-2014 Brand Bierbrouwwedstrijd 2014

Gestart door Drents Hopbier, 11-07-2013 12:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

matthew

Citaat van: Jacques op 02-04-2014  22:25 uZeker! Wordt een flinke klus. Voor de voorronde zijn 2 volle keuringsdagen gereserveerd.

Mag toch hopen dat niet de hele keurgroep beide dagen 75 bieren mag gaan proeven. Dat zouden ongeveer 10 bieren per uur zijn ;) (een paar slokjes, maar toch ;) )

arluijen

Citaat van: Hoppenbrouwers op 03-04-2014  12:23 uWij gaan er natuurlijk wel vanuit dat we van jou als hobbyfotograaf een uitgebreide reportage kunnen verwachten van die dagen :)

Wauw, ja als dat zou kunnen. Alleen al een foto van de 75 kratten bier die ingezonden/opgehaald gaat worden lijkt me 'priceless'.

Oscar

Citaat van: Jacques op 02-04-2014  22:25 uZeker! Wordt een flinke klus. Voor de voorronde zijn 2 volle keuringsdagen gereserveerd.

Nou nou, tsjonge jonge... Het BKG wil dit jaar ± 500 bieren in 3 dagen keuren... Ze moeten bij Brand nog wel wat leren. Wellicht eens het BKG inschakelen... ;)

Oscar

Citaat van: matthew op 03-04-2014  13:00 udat zouden ongeveer 10 bieren per uur zijn ;) (een paar slokjes, maar toch ;) )

10 bieren per uur is niet te doen... Max 4 per uur als je ze een beetje goed wilt keuren. :)

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 06-04-2014  00:35 uNou nou, tsjonge jonge... Het BKG wil dit jaar ± 500 bieren in 3 dagen keuren... Ze moeten bij Brand nog wel wat leren. Wellicht eens het BKG inschakelen...

Vorig jaar zaten Derek Walsh en Hans v. Meenen er ook bij.

Hopbier

Oscar

Citaat van: Drents Hopbier op 06-04-2014  09:16 uVorig jaar zaten Derek Walsh en Hans v. Meenen er ook bij.

Dat zijn er slecht's 2 Fiona de Lange en jeroen CV zaten er toen ook bij (of was dat de 1e keer..?) Oftewel enkele namen uit de bierwereld. Wat niet wil zeggen dat ze kunnen keuren (ze zullen een mening hebben, maar dat heeft iedereen hoop ik)  :)

Jacques

Citaat van: Oscar op 06-04-2014  19:47 uDat zijn er slecht's 2 Fiona de Lange en jeroen CV zaten er toen ook bij (of was dat de 1e keer..?) Oftewel enkele namen uit de bierwereld. Wat niet wil zeggen dat ze kunnen keuren (ze zullen een mening hebben, maar dat heeft iedereen hoop ik)  :)

Nou nou... Alsof alleen het BKG kan keuren.

De brouwers van Brand zijn zeer getrainde keurmeersters. In tegenstelling tot de leden van het BKG is dat dagelijkse kost voor hun.
Verder wordt de jury aangevuld met meerdere BKG keurmeesters. Zo heeft ook Eugene Straver ook in de jury gezeten. En zoals je weet ben ik ook lid van het BKG.

Oscar

Citaat van: Jacques op 07-04-2014  22:26 uNou nou... Alsof alleen het BKG kan keuren.

Nee, dat zeg ik niet... Maar andersom geldt ook niet, oftewel als je een naam in de bierwereld hebt, wil dat ook niet meteen zeggen dat je keuringskwaliteiten hebt. Ik heb soms het vermoeden dat er mensen keuren die er minder gekwalificeerd voor zijn. Het BKG heeft er niet voor niets een gedegen cursus voor... anders kun je het ONK ook wel door biercorriffeeën laten keuren... :)

RGeraads

Ik heb ook een uitnodiging ontvangen om in de jury plaats te nemen tijdens de voorronde van de keuring, maar met pijn in mijn hart moeten bedanken voor deze eer, aangezien we die dagen met vakantie zijn.

Ik denk dat er wel een verschil zit tussen de Brand Bierbrouwwedstrijd en het ONK. Daar waar bij het ONK streng gelet wordt op stijl, zal dit bij de Brand Bierbrouwwedstrijd iets minder streng zijn. Daarnaast worden alle bieren van de Brand Bierbrouwwedstrijd laboratorisch getest, waardoor er al een deel zal afvallen voor de finaleronde (te donker, te zwaar in alcohol, etc.). Bovendien zal het winnende bier van de Brand wedstrijd commercieel op de markt worden gebracht, waardoor ook het aspect lekker of niet lekker meer een rol zal spelen als bij de ONK keuring. Dit is volgens mij ook de reden dat er een aantal niet bierkeurmeesters in de jury zitten.

Hoppenbrouwers

En bedankt Roerstok. Nu mogen we alsnog met onze flessen gaan slepen. Hopelijk worden ze volgend jaar weer opgehaald.

Gerb

Dat is toch altijd al zo geweest? Of is het dit keer beloofd dat ze opgehaald zouden worden?

Hoppenbrouwers

Altijd? Dit is pas de derde keer. Tot nu toe werden ze áltijd opgehaald ;)
Hopelijk de volgende keer weer want de inleveradressen zijn nu niet bepaald om de hoek.

Gerb

Dan is het niet de Roerstok maar Brand die je aan moet spreken. En dan heb je wel gelijk, want vorige jaren werden de Brandbieren gewoon opgehaald. (ONK bieren moet je altijd zelf wegbrengen).

Hoppenbrouwers

Daarom staat het ook hier en niet in het ONK topic ;)
Verder schrijft Brand zelf dat ze het van de Roerstok hebben. Zou anders ook niet geweten hebben hoe Brand aan deze adressen is gekomen.

henkie

Citaat van: Hoppenbrouwers op 08-04-2014  09:58 uAltijd? Dit is pas de derde keer. Tot nu toe werden ze áltijd opgehaald ;)
Hopelijk de volgende keer weer want de inleveradressen zijn nu niet bepaald om de hoek.

Het was inderdaad ook te mooi om waar te zijn. Ik stuur ze maar op naar Jubbega. Want om er nu een vrije dag voor op te offeren...

Bedankt Brand voor deze dooie mus.  :(

Niels B.

Wat moet ik invullen in vakjes H-I-J 82 tm 85?
onder `IPA (beknopte omschrijving, waar, hoe, enz)`

arluijen

Citaat van: Niels B. op 08-04-2014  11:12 uWat moet ik invullen in vakjes H-I-J 82 tm 85?
onder `IPA (beknopte omschrijving, waar, hoe, enz)`

Ik ben geneigd daar wat details op te pennen waarmee ik dacht dat dit een heel speciale IPA zou worden & hoe ik het gebrouwen heb? Bijvoorbeeld dat ik het in een Speidel 20 liter heb gedaan.

seed7


arluijen

Citaat van: seed7 op 08-04-2014  13:44 uRuimte voor proza.

Dat is het: ik schrijf er een gedicht, parabel of vers...

RJT

Sjongejongejonge,

Wat is dat nou weer... Ieders mailadres zichtbaar, en nog een typo ook.
Wat valt dat me tegen zeg.

Leuk dat ik nu kan controleren of er wel écht 150 deelnemers zijn...  :huilen:

Drents Hopbier

Citaat van: RJT op 09-04-2014  09:25 uLeuk dat ik nu kan controleren of er wel écht 150 deelnemers zijn...

En klopt het?

Hopbier

Ansius

Wat ik me afvraag is of iedere deelnemer ook het resultaat van de keuring krijgt of op kan vragen.
 
Marius

Hoppenbrouwers

Citaat van: ANSIUS op 09-04-2014  17:33 uWat ik me afvraag is of iedere deelnemer ook het resultaat van de keuring krijgt of op kan vragen.
 
Marius
Dat krijg je op de wedstrijddag als de uitslag bekend is uitgereikt. Dit is erg grondig uitgewerkt dus wel leuk om te hebben. Daar staat veel meer info op dan bijv. die van een ONK keuring.

alrikdew

Citaat van: Hoppenbrouwers op 09-04-2014  17:47 uDat krijg je op de wedstrijddag als de uitslag bekend is uitgereikt. Dit is erg grondig uitgewerkt dus wel leuk om te hebben. Daar staat veel meer info op dan bijv. die van een ONK keuring.

Coowl! Ik ben heel benieuwd! :D

seed7

Zojuist mijn drie IPA's vergeleken. Arme keurmeesters, ik hoop dat jullie mijn inzending als eerste krijgen, dan proef je daarna ten minste niets meer ;) Neen hoor, respect, je zult maar niet van grapefruit houden. 'sOchtends is zo'n ding al een schok, maar de hele dag lang ... brrrr.

Dit soort IPA's zijn duidelijk niet mijn ding, af en toe eentje is leuk. Van het brouwen (3x) heb ik wel veel geleerd, qua moutstort en gist is het "KISS", in de eenvoud toont zich de meester. De hopgift, of is het (een) gave, vergt meer ervaring dan ik op dat gebied heb. mijn doelstelling voor de bieren heb ik maar ten dele kunnen bereiken, met name de versie met heel erg veel Chinook komt niet uit de verf :(

Concurrenten, natuurlijk voldoet mijn verkozen IPA aan alle superlatieven die de mens over een mondain drankje kan verzinnen en nog meer, maar wees gerust; Ik leef op het scherpst van de snede en de aangewezen kandidaat heeft een theoretisch befilosofeerd alcoholgehalte van maar liefst 6,9%. Gelukkig is het brouwers oog achter de refractometer altijd optimistisch,

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.