24-05-2014 Brand Bierbrouwwedstrijd 2014

Gestart door Drents Hopbier, 11-07-2013 12:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Drents Hopbier

Aan dit bericht is sinds 22 januari 2014 het wedstrijdreglement en het op die datum gepubliceerde persbericht gekoppeld. Inmiddels is er een aanpassing gekomen van het reglement. Het is toegestaan om Engelse hopsoorten te gebruiken mits er geen sprake is van een Engelse IPA. De bedoeling is dat een uitgesproken IPA gebrouwen wordt!



Volgend jaar dus weer!

Info Coen Dekker: Rest mij jullie nog een vraag te stellen. Brand Bier is weer van plan om volgend jaar (2014) een Bierbrouwwedstrijd te organiseren. Omdat wij nu nog in de orientatiefase zitten, zijn wij erg benieuwd naar welk bier jij graag eens zou willen proberen te brouwen als mogelijke inzending voor volgend jaar. Is het misschien een IPA, een Dubbel of Tripel of misschien iets heel anders?
Laat het mij weten door mij jouw idee per mail naar mij te sturen. Mogelijk zullen we afhankelijk van jouw reactie een type kiezen waar we volgend jaar de Brand bierbrouwwedstrijd mee zullen organiseren.

Hopbier

BierHenk

Is het mogelijk aan dit topic meteen een poll te koppelen?


Brouwerstraat

Citaat van: BierHenk op 11-07-2013  12:27 uIs het mogelijk aan dit topic meteen een poll te koppelen?

Het zou mooi zijn als ze gewoon het winnende bier origineel houden....

Adrie

Citaat van: Brouwerstraat op 11-07-2013  12:46 uHet zou mooi zijn als ze gewoon het winnende bier origineel houden....

Lijkt mij ook leuker. Laat de creativiteit voorop staan! Voor binnen de lijntjes brouwen hebben we immers al de andere wedstrijden.

Wat mij betreft: stel een bierprofiel op (kleur, bitterheid, alcoholgehalte, geur, smaak, nasmaak, mondgevoel, alles met een marge) en laat ons met deze gegevens een zo lekker mogelijk bier ontwerpen en brouwen. Of maakt het nog breder en "poëtischer": stel een profiel op met associaties die de drinker bij het bier moet krijgen: "het bier moet smaken naar de eerste lentedag" of "het bier moet de perfecte compaan zijn bij de bbq". Mogelijkheden te over, maar alsjeblieft niet weer een wedstrijd waarin we de commercieel reeds ingekleurde bierstijlen moeten imiteren.

BierHenk

Ik reageerde puur op de eerste post.
Hierin wordt door Coen Dekker gevraagd naar een biertype welke de hobbybrouwers graag zouden willen brouwen.
Dat kun je het beste vangen in een poll.

koffie

Heeft iemand eigenlijk al eens de nieuwe vervangende T-Shirts binnengekregen?

Sjaak_Deventer

Nope... Nog niet binnen gehad!

Jacques

Citaat van: Brouwerstraat op 11-07-2013  12:46 uHet zou mooi zijn als ze gewoon het winnende bier origineel houden...

Dat proberen ze ook zo veel als mogelijk is, is mijn ervaring tot nu toe.
Een paar weken geleden heb ik met de brouwers van Brand gesproken om te kijken hoe het door mij gebrouwen bier het beste bij Brand gebrouwen kan worden. Naar mijn opmerkingen werd serieus geluisterd. Ik heb hierover een goed gevoel.

Biertype? Een porter lijkt mij een mooie uitdaging. Je kunt daarbij veel kanten op. Een verfrissende cleane versie of een zware fruitige, het kan allemaal. Zelf koudhoppen, honing en Amerikaanse hoppen behoren tot de mogelijkheden. Kortom een mooi biertype dat nog veel te weinig onze aandacht heeft.

RobinB

Citaat van: Jacques op 11-07-2013  17:18 uKortom een mooi biertype dat nog veel te weinig onze aandacht heeft.
Wie schaar je hier onder "ons"?

Jacques

Citaat van: RobinB op 11-07-2013  17:31 uWie schaar je hier onder "ons"?

De gemiddelde hobbybrouwer die ik ken. In andere landen dan dat anders liggen.
Volgens mij wist je dit antwoord al.

hansm

Het zou mooi zijn als Brand uitging van "onze" (;)) biertypenbeschrijvingen. Eventueel met aanvullende eisen / beperkingen (of uitbreidingen). Dat zou een hoop onduidelijkheid schelen :proost:

RobinB

Citaat van: Jacques op 11-07-2013  18:14 uDe gemiddelde hobbybrouwer die ik ken.
Ah, ik herkende me ook al niet in dat profiel. ;)

Hoppenbrouwers

Had het mailtje ook gehad. Ik denk aan een biertje wat niet te extreem is en je goed aan een breder publiek kan introduceren. De kans dat het overeind blijft is dan ook groter. Zal nog eens nadenken over wat ik ga antwoorden.

Leuk dat we hier in betrokken worden. :brouwen:

William

Citaat van: hansm op 11-07-2013  18:22 uHet zou mooi zijn als Brand uitging van "onze" (;)) biertypenbeschrijvingen. Eventueel met aanvullende eisen / beperkingen (of uitbreidingen). Dat zou een hoop onduidelijkheid schelen :proost:

Dat vind ik ook. De afgelopen keren was er zelfs met benoeming van biertypen in de opdracht nog veel onduidelijk over de werkelijke opdracht. Laat ze vooral veel tijd in de opdrachtformulering stoppen (eventueel hun marketingafdeling die aangeeft om welke consumentenbehoefte het gaat en wel biertype men voor ogen heeft)

Op zich is een meer consumentgerichte opdracht leuk en uitdagend maar ik ben bang dat dan vooral het verhaal de doorslag gaat geven en de bieren zelf veel minder goed te vergelijken zijn. Het wordt dan een beetje een vrije klasse verhaal.

RobinB

Citaat van: William op 11-07-2013  19:17 uDe afgelopen keren was er zelfs met benoeming van biertypen in de opdracht nog veel onduidelijk over de werkelijke opdracht.
inderdaad, het volmout verhaal was erg onduidelijk en nooit via de officiële (Brand-)kanalen aangepast. :o

Jacques

Citaat van: William op 11-07-2013  19:17 uDat vind ik ook. De afgelopen keren was er zelfs met benoeming van biertypen in de opdracht nog veel onduidelijk over de werkelijke opdracht. Laat ze vooral veel tijd in de opdrachtformulering stoppen (eventueel hun marketingafdeling die aangeeft om welke consumentenbehoefte het gaat en wel biertype men voor ogen heeft)

Het mooie van de Brand-wedstrijd is mijn inziens dat je je eens niet hoeft te houden aan de Labo-definities.

Laten we vooral creatief zijn. Een biertype aanduiding is prima maar niet te veel de smaak precies omschrijven want dan is de uitdaging er uit.
Naar mijn idee zou de opdracht de kaders moeten aangeven. Dat wil zeggen: de kleurrange, de bitterheidmarges en alcoholgehalte. Verder hoort aangeven te worden welke stoffen niet gebruikt mogen worden.

William

Citaat van: Jacques op 11-07-2013  21:42 uLaten we vooral creatief zijn. Een biertype aanduiding is prima maar niet te veel de smaak precies omschrijven want dan is de uitdaging er uit.
Naar mijn idee zou de opdracht de kaders moeten aangeven. Dat wil zeggen: de kleurrange, de bitterheidmarges en alcoholgehalte. Verder hoort aangeven te worden welke stoffen niet gebruikt mogen worden.

Inderdaad hoef je smaakcriteria niet te omschrijven, dat is aan de brouwer, maar stel wel eenduidige criteria op waar een bier aan moet voldoen en communiceer deze ook duidelijk. Daar heeft het bij de vorige edities van deze leuke competitie aan ontbroken.

alrikdew

Ik stuur de la luna in. Vernoemd naar mijn vriendin (een spaanse schone die dezelfde naam draagt als een sprookje over de maan) en dit biertje is een zeer donker en zwaar biertje. Dus zo zwart mogelijk maar niet de scherpe smaak dat je vaak hebt bij een donker bier. En met een geheim ingredient moet dit biertje ook een bijzondere ervaring geven wat betreft de intoxicatie! ;)

Oscar

Citaat van: Jacques op 11-07-2013  21:42 uLaten we vooral creatief zijn. Een biertype aanduiding is prima maar niet te veel de smaak precies omschrijven want dan is de uitdaging er uit.

Ja dat is leuk...maar het is toch gebleken dat de brouwers duidelijk richtlijnen willen, zoals gebleken was bij de richtlijnen van de sterke blonde... meerdere pagina's discussie over de term volmout... :nut: :weetniet:  En als er geen richtlijnen voor de brouwers zijn zijn er dus ook geen strakke richtlijnen voor de keuring... dus creatief is leuk..maar voor een wedstrijd moeten er gewoon een "hokje" gecreëerd  worden waar tussen het bier moet vallen...  :)

Citaat van: Jacques op 11-07-2013  21:42 uNaar mijn idee zou de opdracht de kaders moeten aangeven. Dat wil zeggen: de kleurrange, de bitterheidmarges en alcoholgehalte.

Gewoon een biertype noemen en de marges houden zoals ze al reeds beschreven staan. Dan weet iedereen waar over gepraat wordt en binnen de biertypes is al voldoende  ruimte om creatief te zijn...

Citaat van: Jacques op 11-07-2013  21:42 uVerder hoort aangeven te worden welke stoffen niet gebruikt mogen worden.

Dat dan als enigste toevoeging wegens de beperking van en installatie van de grote commerciële... ;) ;D


Jacques

Citaat van: Oscar op 11-07-2013  22:00 uJa dat is leuk...maar het is toch gebleken dat de brouwers duidelijk richtlijnen willen, zoals gebleken was bij de richtlijnen van de sterke blonde... meerdere pagina's discussie over de term volmout... :nut: :weetniet:  En als er geen richtlijnen voor de brouwers zijn zijn er dus ook geen strakke richtlijnen voor de keuring... dus creatief is leuk..maar voor een wedstrijd moeten er gewoon een "hokje" gecreëerd  worden waar tussen het bier moet vallen...  :)

Gewoon een biertype noemen en de marges houden zoals ze al reeds beschreven staan. Dan weet iedereen waar over gepraat wordt en binnen de biertypes is al voldoende  ruimte om creatief te zijn...

Dat dan als enigste toevoeging wegens de beperking van en installatie van de grote commerciële... ;) ;D

Zucht... Wanneer komen we ooit van die hokjes geest af. Brouwerijen gaan juist buiten de hokjes als ze iets nieuws op de markt willen brengen. Zo heeft Heineken de nodige jaren geleden de Tarwebok geïntroduceerd in Nederland. Een dergelijk bier kenden we toen nog niet in Nederland. En de Tarwebok van Heikenen is toch echt wel anders van smaak dan de dunkles weizen van onze ooster buren.

Bij het ontwikkelen van mijn Blozende Blonde heb ik bewust er voor gekozen niet het pad op te gaan dat de meeste hobbybrouwers bewandelen. Volgens mij hoor je onderscheidend bezig te zijn. In ieder geval heeft het bij mij gewerkt...

Het uitsluiten van ingrediënten is noodzakelijk omdat voldaan moet worden aan de HACCP voorschriften. Zo mogen niet alle kruiden worden gebruikt. Bij Brand wil men zo veel mogelijk duurzame grondstoffen gebruiken. Toch zaken om rekening mee te houden.

RobinB

Citaat van: Jacques op 11-07-2013  23:26 uWanneer komen we ooit van die hokjes geest af.

De wens van duidelijkheid verwarren met "hokjes geest" is mijns inziens een grote vergissing. Vermeende "hokjes geest" of "hokjesdenken" enz is ook maar een pejoratief van mensen die zelf uiteraard ook "in hokjes denken".

Maar vaak gaat het dan om andere hokjes, wat ze niet van zichzelf doorhebben. Dit gecombineerd met het "het oog kijkt altijd van zich af"-fenomeen en misschien een soort van superioriteitsgevoel van de betichter ("ik ben beter want zij denken in hokjes en ik niet" of "mensen moeten meer doen als ik, want dat is beter dan hoe het nu gaat") geeft vervelende situaties.

Hokjes denken doet iedereen op een eigen, vaak verschillend, niveau. Dat verdwijnt dus niet zomaar.
Wat wel heel makkelijk kan verdwijnen is het "anderen betichten van hokjesdenken". Daar kan je immers gewoon mee stoppen.

Wat voor een wedstrijd naar mijn idee erg belangrijk is, is duidelijkheid en dan vooral mbt basisparameters. Zoals het volmout-probleem van de vorige keer, dat was een fundamentele fout met verstrekkende gevolgen.
Dat soort onduidelijkheid moet zeker voorkomen worden en indien het bestaat via de officiële kanalen gecorrigeerd/gerectificeerd worden.

Jacques

Citaat van: RobinB op 12-07-2013  08:15 uDe wens van duidelijkheid verwarren met "hokjes geest" is mijns inziens een grote vergissing. Vermeende "hokjes geest" of "hokjesdenken" enz is ook maar een pejoratief van mensen die zelf uiteraard ook "in hokjes denken".

Maar vaak gaat het dan om andere hokjes, wat ze niet van zichzelf doorhebben. Dit gecombineerd met het "het oog kijkt altijd van zich af"-fenomeen en misschien een soort van superioriteitsgevoel van de betichter ("ik ben beter want zij denken in hokjes en ik niet" of "mensen moeten meer doen als ik, want dat is beter dan hoe het nu gaat") geeft vervelende situaties.

Duidelijkheid krijg je door de kleur-, bitterheids- en alcoholgrenzen aan te geven samen met een indicatie van de smaak (bijvoorbeeld zoetig, fruitig of zurig). Dat gaf ik al eerder aan. Dat betekent dat ook ik in een hokje denk maar minder in de bestaande hokjes die veelal bepaald zijn door de bestaande bieren. Juist door een beetje af te wijken ontstaat er iets nieuws.
Het is mijn inziens daarom goed niet de bestaande Labo-indeling te hanteren. Dat is te veel van hetzelfde. Het mooie van de Brand-wedstrijd is dat je juist buiten de Labo-indeling kunt treden omdat sommige dingen minder omschreven zijn. Het geeft meer ruimte om creatief om te gaan met de materie.

Een mooi voorbeeld vind ik de hobbybakkerswedstrijd die je nu kunt volgen op de tv (Heel Nederland bakt). De deelnemers krijgen soms opdrachten om iets te bakken dat bijna niemand kent. In het recept staan de ingrediënten genoemd maar niet de hoeveelheden en de exacte bereidingswijze. De ingrediënten worden aangeleverd door de makers van het programma. Laatst moesten ze iets bakken en stond er een grote bak met eieren op elke werktafel. De verleiding was groot om het deeg veel eieren te gebruiken. Het leuke was dat in het deeg helemaal geen eieren moesten maar dat het deeg alleen met eiwit bestreken moest worden.

koffie

Citaat van: Jacques op 12-07-2013  09:56 uEen mooi voorbeeld vind ik de hobbybakkerswedstrijd die je nu kunt volgen op de tv (Heel Nederland bakt). De deelnemers krijgen soms opdrachten om iets te bakken dat bijna niemand kent. In het recept staan de ingrediënten genoemd maar niet de hoeveelheden en de exacte bereidingswijze. De ingrediënten worden aangeleverd door de makers van het programma. Laatst moesten ze iets bakken en stond er een grote bak met eieren op elke werktafel. De verleiding was groot om het deeg veel eieren te gebruiken. Het leuke was dat in het deeg helemaal geen eieren moesten maar dat het deeg alleen met eiwit bestreken moest worden.
Kan ik mij prima in vinden, echter wil ik dan niet bij de eerste de beste ronde er al uit liggen omdat het niet in de lijn/smaak van Brand ligt.
Als Brand op een bepaald type stuurt ivm HACCP, eigen inzichten of eigen type producten dan moeten ze dat vooraf duidelijk communiceren.

Bij het programma waar je het over hebt zie ik namelijk niemand afvallen met de mededeling 'lekker, maar niet wat ik zoek'.

RobinB

Citaat van: Jacques op 12-07-2013  09:56 u...
Dat was, zonder het te benoemen als hokjesdenken, daarvoor toch ook al genoemd? :weetniet:

Jacques

Citaat van: koffie op 12-07-2013  09:59 uKan ik mij prima in vinden, echter wil ik dan niet bij de eerste de beste ronde er al uit liggen omdat het niet in de lijn/smaak van Brand ligt.
Als Brand op een bepaald type stuurt ivm HACCP, eigen inzichten of eigen type producten dan moeten ze dat vooraf duidelijk communiceren.

Bij het programma waar je het over hebt zie ik namelijk niemand afvallen met de mededeling 'lekker, maar niet wat ik zoek'.

Over al dan niet volmout was volgens mij het enige waar de vorige keer onduidelijkheid over bestond. Dat had inderdaad beter gecommuniceerd moeten worden.

Verder waren de kaders wel duidelijk. Met uitzondering dus dat het wort niet voor 100% uit gerste- en tarwemout hoefde te komen.
Als je Podjebier #24 had beluisterd had je zelfs kunnen horen dat Brand een fruitige blonde zocht. En iedereen die weet hoe Brand zich graag profileert wist dat het een hoppig bier moest zijn. Maar ook dat stond in het regelement.


Blijft de vraag welke spannende biersoort volgend jaar gebrouwen zou moeten worden.
Welke richting gaan we uit? Licht van kleur (is als twee keer geweest)? Zwaar? Of juist licht van alcohol?
Waarin zit de uitdaging voor ons hobbybrouwers en wat zou de consument graag willen drinken?

Laten we vooral ons vooral hiermee op dit moment mee bezig houden. Daarna kan gecommuniceerd worden over de specificaties waaraan voldaan moet worden.

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 12-07-2013  11:44 uAls je Podjebier #24 had beluisterd had je zelfs kunnen horen dat Brand een fruitige blonde zocht. En iedereen die weet hoe Brand zich graag profileert wist dat het een hoppig bier moest zijn. Maar ook dat stond in het regelement.

Die gaat alleen over de pilsener van Marc Vriens.

Hopbier

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 12-07-2013  15:22 uDie gaat alleen over de pilsener van Marc Vriens.

Hopbier

Nee, daarin wordt ook aangekondigd dat in 2013 opnieuw een wedstrijd wordt gehouden met als inzet een zwaar blond. Rob Habets geeft aan wat hij van een dergelijk bier verwacht.

krek zat

Van de ene kant zou ik een tripel wel een goed idee vinden aangezien het de derde keer wordt dat de wedstrijd gehouden wordt. Het enige bezwaar daarvan is dat dit qua type wel erg dicht in de buurt ligt van de sterke blonde die dit jaar gebrouwen werd.
Ik persoonlijk zou wel een quadrupel willen brouwen.

heijligers

Gooi er maar een RIS in  :brouwen:

Hokjes:
Kleur: zwart
Alcohol: 8+
Overige eisen: conform artikel 2 van wetten.overheid.nl/BWBR0014243
Verder zelf in te vullen.

William

Ik zou een APA wel een leuk idee vinden.

Het is een toegankelijk bier voor een breed publiek. Veel mensen die ik een APA laat proeven zijn aangenaam verrast door de geur en smaak. Ze wisten vaak niet dat bier zulke mooie en toegankelijke smaken kan hebben.

heijligers

Citaat van: William op 12-07-2013  16:39 uIk zou een APA wel een leuk idee vinden.

Het is een toegankelijk bier voor een breed publiek. Veel mensen die ik een APA laat proeven zijn aangenaam verrast door de geur en smaak. Ze wisten vaak niet dat bier zulke mooie en toegankelijke smaken kan hebben.
Een ervaring die ik herken.

De-Geert

Citaat van: William op 12-07-2013  16:39 uIk zou een APA wel een leuk idee vinden.

Het is een toegankelijk bier voor een breed publiek. Veel mensen die ik een APA laat proeven zijn aangenaam verrast door de geur en smaak. Ze wisten vaak niet dat bier zulke mooie en toegankelijke smaken kan hebben.
Ik zou een Pale Ale (met/zonder de eerste A) ook leuk vinden. Inderdaad een toegankelijk type, waar je veel kanten mee op kan (clean/fruitig, Brits/Amerikaans/Belgisch/Nieuw-zeelands, moutig/hoppig).
Ik brouw toch het vaakst pale ales in verschillende varianten, en die worden ook vaak door "het algemene publiek" gewaardeerd.

RobinB

Yep, hetzelfde hier! Leuke stijl waar veel mee mogelijk is.

MO

Nieuws vanuit de Roerstok. Slimme zet om beide activiteiten te combineren.

Roerstok en Brand organiseren ONK-2014 De Roerstok heeft besloten om samen met Brand het ONK-2014 te organiseren. De finaledag ONK-2014 zal gehouden worden ter afsluiting van de week van het Nederlandse bier op 24 mei 2014 bij de Brand bierbrouwerij in Wijlre.Op deze dag zal ook de finale van de Brand bierbrouw wedstrijd gehouden worden. Beide evenementen sluiten naadloos op elkaar aan en zal naar wij hopen vele amateurbrouwers naar Wijlre doen komen. De invulling van de dag zal zeker de moeite waard zijn en zal in een later stadium bekend gemaakt worden. Wel maken we alvast bekend dat de Roerstok als kloonbier het oudste speciaal bier van Nederland de Brand Imperator heeft uitgekozen, dus voor de amateurbrouwer ruim de tijd om dit kloonbier zo goed mogelijk na te brouwen. Om een tipje van de sluier op te lichten, Brand Imperator is een ondergistend bier van 6,5 Vol.% 

bierhenkie

Citaat van: MO op 13-09-2013  11:07 u... Wel maken we alvast bekend dat de Roerstok als kloonbier het oudste speciaal bier van Nederland de Brand Imperator heeft uitgekozen, dus voor de amateurbrouwer ruim de tijd om dit kloonbier zo goed mogelijk na te brouwen. Om een tipje van de sluier op te lichten, Brand Imperator is een ondergistend bier van 6,5 Vol.%
Van de Brand-site:

RGeraads

Hartstikke mooi, hoeven we ons daar al niet meer druk over te maken! :groots: Even snel gegoogled voor een camping voor het pre-ONK en de after party en terecht gekomen op deze camping: link. 1,8 km lopen van de brouwerij, alleen niet zo heel groot volgens mij.

Oxhead

Op deze camping zat ik dit jaar met het Brandevenement. Inderdaad niet zo groot maar wel prima.
Er zit nog een camping gelijk der naast (voor eigenlijk).

John Kerstens

We hebben de camping in Wijlre al geboekt!
We zijn met zes brouwers en de vrouwen gaan ook allemaal mee... heb er nu al zin in!

krek zat

We hebben ook al een plekje op een vakantiepark in de buurt geboekt met de hele familie. Heel toevallig op het finaleweekend :)
Vraag is nu: Wanneer wordt er iets meer bekend over het te brouwen nieuwe Brand bier?

John Kerstens

Morgen is de inschrijving dus dan komt er misschien ook wel wat meer info los.

@ heb er zin an!!

Etn82

Weet iemand hier of er al iets meer bekend is over de Brand Bierbrouwwedstrijd van 2014?

bierhenkie

Citaat van: Etn82 op 03-01-2014  13:16 uWeet iemand hier of er al iets meer bekend is over de Brand Bierbrouwwedstrijd van 2014?
Die is toch gecombineerd met het onk?

Hoppenbrouwers

Citaat van: bierhenkie op 06-01-2014  13:41 uDie is toch gecombineerd met het onk?
::)

Ondertussen zou de brouwopdracht al bekend gemaakt zijn en dat we ons kunnen inschrijven. Daar doelt etienne op.

Etn82

Citaat van: Hoppenbrouwers op 06-01-2014  13:49 u::)

Ondertussen zou de brouwopdracht al bekend gemaakt zijn en dat we ons kunnen inschrijven. Daar doelt etienne op.

Dat bedoelde ik inderdaad. Zou graag willen weten wat het biertype wordt. Als ik dan besluit mee te doen, kan ik er in mijn brouwplanning en inkoop rekening mee houden.

Jacques

Voor een goede planning is het inderdaad wel handig als rond deze tijd bekendgemaakt zou worden om welk biertype het gaat. Vorig jaar was dit veel eerder bekend. Hopelijk horen we binnenkort meer.

William

Straks kiezen ze voor een bier met spontane vergisting ;D.

De wat sterkere bieren zijn over een maandje al zowat niet meer mogelijk.

Ronald_

Misschien wordt het een maximaal 2,5% blond bier :)

Oscar

Citaat van: William op 06-01-2014  21:36 uStraks kiezen ze voor een bier met spontane vergisting ;D.

I'm in.... :brouwen:

Citaat van: Ronald_ op 06-01-2014  21:45 uMisschien wordt het een maximaal 2,5% blond bier :)

Was er niet iets geroepen van een IPA?  :biersmile:

Hoppenbrouwers

Citaat van: Oscar op 06-01-2014  22:05 uWas er niet iets geroepen van een IPA?  :biersmile:
Er is zo veel geroepen...

De Kiekert

Misschien laat Brand het wel bij een Imperator ???

William

Citaat van: De Kiekert op 07-01-2014  07:59 uMisschien laat Brand het wel bij een Imperator ???

En toen werd de kloon erg populair!

LRFokken

Citaat van: De Kiekert op 07-01-2014  07:59 uMisschien laat Brand het wel bij een Imperator ???

Ha, iets in de trant van: Hé, onze Imperator is niet zo populair, laten we een lekkere kloon maar gewoon in het assortiment opnemen? ;-)

De Kiekert

Ach,..."ze" willen ons of zichzelf niet te veel belasten ;D Daarenboven is er met een kloon al genoeg attentiewaarde voor Brand dunkt me. Zou er ook nog een Brand bierbrouwwedstrijd à la 2012 en 2013 worden gehouden, dan zou dat al naar ons gebriefd zijn. Echter het kan evt. hooguit nog een type A of B worden :)

Hoppenbrouwers

Citaat van: De Kiekert op 07-01-2014  13:01 uEchter het kan evt. hooguit nog een type A of B worden :)
Da's Mooi! :brouwen:

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 06-01-2014  21:21 uVoor een goede planning is het inderdaad wel handig als rond deze tijd bekendgemaakt zou worden om welk biertype het gaat. Vorig jaar was dit veel eerder bekend. Hopelijk horen we binnenkort meer.

Daar kan jij, als ex-werknemer, toch wel wat vaart in krijgen?

HHopbier

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 07-01-2014  13:45 uDaar kan jij, als ex-werknemer, toch wel wat vaart in krijgen?

HHopbier

Toen ik onlangs contact had heb ik er wel hierop gewezen. Maar ik ga niet over deze wedstrijd.

Overigens had ik de Blozende Blonde vorig jaar in februari gebrouwen. Dus het is zeker nog niet te laat voor een zwaar bier. Maar de tijd begint wel te dringen.

Hoppenbrouwers

Ik heb zojuist van Coen Dekker te horen gekregen dat ze het snel gaan communiceren. Ze zijn op dit moment nog druk bezig met het wedstrijdreglement opstellen.

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 15-01-2014  13:12 uIk heb zojuist van Coen Dekker te horen gekregen dat ze het snel gaan communiceren. Ze zijn op dit moment nog druk bezig met het wedstrijdreglement opstellen.

Misschien dat jij alvast kan laten weten wat het wordt! Het zou niet eerlijk zijn als jij het al weet en wij niet ;D. Dat zou jouw overwinning minder glans geven.

Hoppenbrouwers

Citaat van: William op 15-01-2014  17:58 uMisschien dat jij alvast kan laten weten wat het wordt! Het zou niet eerlijk zijn als jij het al weet en wij niet ;D. Dat zou jouw overwinning minder glans geven.
Dat zou het zeker zijn! ;)
Maar als ik het zou weten zou jij de tweede zijn die het weet, wil wel de concurentie in ere houden he...

RobinB

Citaat van: Hoppenbrouwers op 15-01-2014  13:12 uZe zijn op dit moment nog druk bezig met het wedstrijdreglement opstellen.

Blijven die deze keer dan wel hetzelfde tijdens de wedstrijd? ::)

Hoppenbrouwers

Citaat van: RobinB op 15-01-2014  20:16 uBlijven die deze keer dan wel hetzelfde tijdens de wedstrijd? ::)
Er druipt iets van deze opmerking af, ben er nog niet helemaal uit wat... ;)

John

Denk dat hij doelt op het wel of niet mogen toevoegen van suiker...  Dat was afgelopen jaar wat onduidelijk heb ik gemerkt.


NewLine

Jammer, enkel voor Nederlanders  :(

Ronald_

Ik vind de regel dat je geen Engelse hoppen mag gebruiken wel geniaal - duwt je mooi in de juiste richting...

tjleet

Citaat van: Ronald_ op 22-01-2014  10:17 uIk vind de regel dat je geen Engelse hoppen mag gebruiken wel geniaal - duwt je mooi in de juiste richting...
...voor deze wedstrijd.

Sjaak_Deventer

"Brand bier wordt gekarakteriseerd door die typische hopbitterheid en het gebruik van aromahop. De jury zal uiteraard goed kijken of het winnende India Pale Ale bier in deze traditie van Brand bier past. Daarbij zal de jury dus letten op herkenbaar gebruik van hop in de receptuur"

Gelukkig gaat nauwelijks hop in een IPA.. ;)


Citaat van: Ronald_ op 22-01-2014  10:17 uIk vind de regel dat je geen Engelse hoppen mag gebruiken wel geniaal - duwt je mooi in de juiste richting...

Genoeg richtingen over: Nieuw Zeeland, Australië, Amerika, Duitsland en allerlei combinaties....

matthew

Hmmm heb nog een zak met 250 gram Amarillo liggen... is ook niet Engels :D

Niels B.

Spannend.
Ik denk dat veel mensen de Amarillo kant uitgaan. *gaat op zoek naar een andere hop*

RJT

Citaat van: matthew op 22-01-2014  11:09 uHmmm heb nog een zak met 250 gram Amarillo liggen... is ook niet Engels :D

En zoooo lekker! Ik dacht er ook gelijk aan.

matthew

Citaat van: Niels B. op 22-01-2014  11:22 uSpannend.
Ik denk dat veel mensen de amarillo kant uitgaan. *gaat op zoek naar een andere hop*

Had eigenlijks afgelopen zondag een APA willen maken met de Amarillo, maar vanwege buikgriep (en nog steeds herstellende) heb ik niet gebrouwen.
Misschien wel een geluk bij een ongeluk.. want mijn apa recept (3e klasse A ONK2013 ) is best wel bitter en hoppig... denk net iets té voor de Brand wedstrijd.

nu kan ik even rustig na gaan denken hoe en wat.. denk wel dat het Amerikaanse hoppen gaan worden..  ::)

seed7

Ideeën genoeg, ben alleen bang dat Brand niet gelukkig wordt van mijn gistkeuze :)

Ingo

Sjaak_Deventer

Citaat van: seed7 op 22-01-2014  11:40 uideeën genoeg, ben alleen bang dat Brand niet gelukkig word van mijn gist keuze :)

Ingo

Verklaar je nader... Wordt het een BIPA (Belgian IPA)?

Oscar

Citaat van: Ronald_ op 22-01-2014  10:17 uIk vind de regel dat je geen Engelse hoppen mag gebruiken wel geniaal - duwt je mooi in de juiste richting...

Juist niet... niets mis met een mooie Engelse IPA van 4,5%  :brouwen:

Ronald_

Citaat van: Sjaak_Deventer op 22-01-2014  11:02 uGenoeg richtingen over: Nieuw Zeeland, Australië, Amerika, Duitsland en allerlei combinaties....

Citaat van: Oscar op 22-01-2014  11:52 uJuist niet... niets mis met een mooie Engelse IPA van 4,5%  :brouwen:

Jullie snappen mijn opmerking niet helemaal denk ik?

De toevoeging:
Citaat van: tjleet op 22-01-2014  10:32 u...voor deze wedstrijd.
Hoort inderdaad eigenlijk bij mijn quote, goed aangevoeld Tjleet :).  Zeker niets mis met een UK IPA (die zijn trouwens vaak minder dan 4,5% Ozzie) maar voor de wedstrijd denk ik dat de richting nu ongeveer is:  Duitse bitterhop en Fruitige/ Citrus aroma hop (misschien in de mix met nog wat Duits).

Konden ze nou trouwens koudhoppen bij Brand? Of hebben ze daar een olietje voor  >:D?

Oscar

Citaat van: Ronald_ op 22-01-2014  12:01 uZeker niets mis met een UK IPA (die zijn trouwens vaak minder dan 4,5% Ozzie)

Weet ik... maar 4,5% was de ondergrens voor deze wedstrijd. :)  Maar ik heb nog een "shit load" of Tsjechische hop liggen... ;D ;D ;D ;D

seed7

Citaat van: Sjaak_Deventer op 22-01-2014  11:45 uVerklaar je nader... Wordt het een BIPA ??

Maar dan staat de "B" niet voor Belg of Black ;)

Ingo

Oscar

Citaat van: seed7 op 22-01-2014  12:09 umaar dan staat de "B" niet voor Belg of Black ;)

br........us  ;D

matthew

Citaat van: Oscar op 22-01-2014  12:10 ubr........us  ;D

Denk niet dat br.....us de hopgift gaat overleven  :o  >:D

Rickske

Ik heb nog nooit aan een wedstrijd mee gedaan. Maar het idee om een lekkere IPA te maken staat me wel erg aan! :D

John


Etn82

Hier word ik heel enthousiast van!

seed7

Citaat van: Oscar op 22-01-2014  12:10 ubr........us  ;D

;)

Maar is het een "bovengister"?

en de hop Matthew, daar smullen ze van,

Ingo

sander_123


John


Sjaak_Deventer

Vinden ze vast heel fijn bij Brand..

sander_123

Citaat van: John op 22-01-2014  12:59 ubre...n.m.cEs? Zeg dat dan...  :)
Oh sorry, was in de war met bre...n.myc.s

John

In reglement staat:

• het wort is afkomstig van gerste- en/of tarwemout
• Suiker toevoegen in verband met evt hergisting op fles is toegestaan

Ik begrijp hieruit dat suiker tijdens de hoofdgisting/nagisting niet is toegestaan? Anders krijgen we zelfde "discussie" als vorig jaar...

Oscar

Citaat van: John op 22-01-2014  15:59 uIk begrijp hieruit dat suiker tijdens de hoofdgisting/nagisting niet is toegestaan?

Dat staat niet in het regelement  >:D

Ronald_

Citaat van: John op 22-01-2014  15:59 uIn reglement staat:

• het wort is afkomstig van gerste- en/of tarwemout
• Suiker toevoegen in verband met evt hergisting op fles is toegestaan

Ik begrijp hieruit dat suiker tijdens de hoofdgisting/nagisting niet is toegestaan? Anders krijgen we zelfde "discussie" als vorig jaar...

Zo begrijp ik hem ook.

John

Citaat van: John op 22-01-2014  15:59 u• Suiker toevoegen in verband met evt hergisting op fles is toegestaan
Wat bedoelen ze hier dan? Ik begrijp hier dat er alleen (?) bij hergisting op fles suiker toegevoegd mag worden...

Eerder staat er: het wort is afkomstig van gerste- en/of tarwemout Hier staat geen suiker bij. Ja als je bij de nagisting de vloeistof jong bier noemt heb je gelijk; je voegt immers geen suiker aan het wort toe maar aan bijna uitvergist BIER. Maar ik weet niet of ze dat bedoelen zo... Voor mij is het niet geheel duidelijk...

Hoppenbrouwers

Met een bovengrens van 7% zal je ook niet veel suiker nodig hebben. Dus we kunnen makkelijk zonder.
Een IPA dus... zoals ik al gedacht had. De keuze is er waarschijnlijk op gevallen omdat het kennelijk best populair is. We gaan een poging wagen. :brouwen:

John

Citaat van: Hoppenbrouwers op 22-01-2014  16:35 uMet een bovengrens van 7% zal je ook niet veel suiker nodig hebben. Dus we kunnen makkelijk zonder.
Das ook weer waar  :)

koffie

Citaat van: John op 22-01-2014  15:59 uIn reglement staat:

• het wort is afkomstig van gerste- en/of tarwemout
• Suiker toevoegen in verband met evt hergisting op fles is toegestaan

Ik begrijp hieruit dat suiker tijdens de hoofdgisting/nagisting niet is toegestaan? Anders krijgen we zelfde "discussie" als vorig jaar...
Nee, dat staat er niet.
Er staat dat je er onbeperkt suiker in mag donderen. Er staat namelijk 'suiker toevoegen is toegestaan, bijvoorbeeld om na te gisten' . Maar er wordt verder niets uitgezonderd. Dan hadden ze moeten schrijven 'suiker toevoegen voor hergisting op de fles is toegestaan' dan sluit je alle andere suikertoevoegingen uit, nu niet.

Etn82

Citaat van: koffie op 22-01-2014  18:09 uDan hadden ze moeten schrijven 'suiker toevoegen voor hergisting op de fles is toegestaan' dan sluit je alle andere suikertoevoegingen uit, nu niet.

CiteerSuiker toevoegen in verband met evt. hergisting op fles is toegestaan

Poteeto, potaato?

Nozem

Citaat van: koffie op 22-01-2014  18:09 uNee, dat staat er niet.
Er staat dat je er onbeperkt suiker in mag donderen.

Daar heb je gelijk in, maar het is wel duidelijk wat ze waarschijnlijk bedoeld hebben. Dus mocht je kans wil maken zou ik geen onbeperkt suiker gebruiken, maar dat lijkt me sowieso geen goed idee...

Oscar

Hoeveel suiker brouwers zitten hier nu?  ::)

Sjaak_Deventer

het wort is afkomstig van gerste- en/of tarwemout

Dus alleen gerst of tarwemout! Ook geen rogge en spelt en dus ook geen suiker... Lijkt mij..

En waarom zou je suiker in IPA suiker gebruiken. Bij een zware blonde van vorig jaar snap ik het. Maar een mooie volle IPA is heerlijk!!

koffie

Citaat van: Etn82 op 22-01-2014  18:20 uPoteeto, potaato?
Nee, want het woordje evt maakt hier een enorm verschil ;)

Nozem

Citaat van: Oscar op 22-01-2014  18:27 uHoeveel suiker brouwers zitten hier nu?  ::)
Euh  ??? brouw jij zonder suikers dan?

Herman

Citaat van: koffie op 22-01-2014  18:09 uNee, dat staat er niet.
Er staat dat je er onbeperkt suiker in mag donderen. Er staat namelijk 'suiker toevoegen is toegestaan, bijvoorbeeld om na te gisten' .
Nee, dat staat er niet. Er staat evt, wat eventueel betreft. Evt is niet gelijk aan bijv. Je kunt ook nagisten zonder suiker toe te voegen ten slotte  :biersmile:

KC

Ze kunnen beter de tekst laten opstellen door iemand met een juridische achtergrond, want ik moet helaas toegeven dat het weer vol gaten zit :) Maar ach suiker in zo'n licht bier is niet nodig, toch? Zit er in de prijswinnende IPA's extra suiker?

koffie

Als we dan toch aan het zeuren zijn; hadden we het al gehad over de gigantische miskleun van Heineken om iedereen in de CC te zetten van de mailing mbt de wedstrijd :X

William

Leuke en lekkere bierstijl alleen ik hoop dat ik aan brouwen toe kom.

Misschien moet ik maar gewoon de Emelisse IPA insturen ;D . Waarschijnlijk zal die op het tijdstip van het keuren al teveel van z'n hoparoma verloren hebben. Daarnaast zal ik ook niet meer 12 flesjes over hebben.

Ik denk dat als je suiker gaat gebruiken in het basiswort dat je jezelf daarmee buitenspel zet voor de prijzen.

LRFokken

Citaat van: koffie op 22-01-2014  18:09 uNee, dat staat er niet.
Er staat dat je er onbeperkt suiker in mag donderen. Er staat namelijk 'suiker toevoegen is toegestaan, bijvoorbeeld om na te gisten' . Maar er wordt verder niets uitgezonderd. Dan hadden ze moeten schrijven 'suiker toevoegen voor hergisting op de fles is toegestaan' dan sluit je alle andere suikertoevoegingen uit, nu niet.

Nee, want dan zeg je alleen iets over het al dan niet toestaan van suiker voor hergisting op de fles. Dat is een uitzondering. Dan moet je alsnog de regel definiëren waarop die uitzondering van toepassing is, nl: geen suiker.

Jacques

Aan het eerste bericht van dit topic is de informatie zoals die vandaag bekend geworden bijgevoegd.



Etn82

Citaat van: koffie op 22-01-2014  18:48 uNee, want het woordje evt maakt hier een enorm verschil ;)

Ik vermoed dat hier eventueel op de hergisting op de fles slaat. Met andere woorden, je kunt ook onder koolzuurdruk afvullen.

In ieder geval weten we inmiddels dat Brand heeft opgemerkt van de Zwaar Blond een volmout bier te maken. Met dat in gedachte, interpreteer ik deze regels als een IPA op basis van gerste- en/of tarwemout. Geen klassieke Engels IPA, maar een 'Nwe. Wereld' IPA. Laat dat nu net in mijn straatje liggen.

Maar he, wat zou een Brand thuisbrouwwedstrijd zonder discussies over de regels zijn? ;-)

jovas

Lekker, IPA's! Ik ga meedoen.

Ben benieuwd of iedereen de Amerikaanse weg opgaat, of dat er voor andere hopvarianten wordt gekozen. Ik heb zelf eigenlijk alleen ervaring met Amerikaanse hopsoorten in deze stijl.

In het reglement hebben ze het over de typische hopbitterheid van Brand. Zouden ze daarmee bedoelen dat de smaak van de gekozen hop terug te leiden moet zijn naar Brand?

heijligers

Jammer dat er geen Engelse hopjes in mogen. Mijn tuinhop Northdown IPA is tegen die tijd nog mooi op dronk.

Dan maar weer met iets anders aan de gang  :brouwen:

Het zal op het ONK wel druk worden in de klasse van de IPA (US)  ;D

michielr

Ik wou binnenkort eigenlijk een india pale lager gaan maken. Misschien toch maar een bovengist gebruiken, maar dan niet de voor de hand liggende US gisten >:D.

MO

En Jacques, ga je weer meedoen?

dEnk

Citaat van: koffie op 22-01-2014  20:22 uAls we dan toch aan het zeuren zijn; hadden we het al gehad over de gigantische miskleun van Heineken om iedereen in de CC te zetten van de mailing mbt de wedstrijd :X

Haha dankje, ik facepalmde 'm ook flink  :huilen:

Maar overigens kan ik de keuze voor een IPA alleen maar toejuichen!!
Tof dat ze het "aandurven". Zijn toch de eerste "grote" Nederlandse brouwers die een IPA uit gaan brengen denk ik dan.
Denk dat ik ook wel wat ga insturen.

RS

Ik heb nog wel een vraag, in het kopje voorronde staat over de beoordeling:

"Daarbij zal de jury letten op de kwaliteit van het bier, onder andere: smaak, uiterlijk en schuimstabiliteit. Tevens zal gekeken worden naar haalbaarheid van brouwen op grotere schaal en of het bier te pasteuriseren valt."

Hoe kan ik (mocht ik meedoen) rekening houden met haalbaarheid op grote schaal en de invloed van pasteurisatie?

mvg Roelof

Niels B.

Dat viel mij ook op Roelof,

Ik denk dat het belangrijkste wat wij daar aan kunnen doen is geen eigen hop gebruiken. Deze zijn niet op grote schaal te krijgen. Alle andere grondstoffen zijn wel te krijgen.
Dan komen er nog enkele zaken qua processen die gebruikt kunnen worden, doe vooraal geen gekke dingen.

Ik hoop dat ze niet in de beoordeling kijken naar het feit of ze het efficient kunnen na-brouwen

KC

Ik ben benieuwd of een IPA in Nederland commercieel aanslaat. Zoals we van de Noorse brouwer hoorden bij Emelisse is het bij hun het best verkopend bier en dat geldt voor verschillende grote Amerikaanse craft brewers ook zoals Dogfishhead.

matthew

In hoeverre kijken ze, bij de beoordeling van het bier, naar de gebruikte grondstoffen?
Ik doel daarmee op de pale mouten van verschillende mouterijen die toch van smaak verschillen en bijvoorbeeld de verkrijgbaarheid van Amarillo hop.
Gaan ze bij het winnende bier ook van de betreffende mouterij mout inslaan? Of gaan ze de mout van hun eigen moutleverancier gebruiken?

In hoeverre moet ik me beperken bij het maken van de keuzes van de ingrediënten?

Hoppenbrouwers

Citaat van: matthew op 23-01-2014  10:47 uIn hoeverre kijken ze, bij de beoordeling van het bier, naar de gebruikte grondstoffen?
Ik doel daarmee op de pale mouten van verschillende mouterijen die toch van smaak verschillen en bijvoorbeeld de verkrijgbaarheid van Amarillo hop.
Gaan ze bij het winnende bier ook van de betreffende mouterij mout inslaan? Of gaan ze de mout van hun eigen moutleverancier gebruiken?

In hoeverre moet ik me beperken bij het maken van de keuzes van de ingrediënten?
Daar hoef je je echt niet druk om te maken. Gewoon brouwen met mouten die je aan kan komen en je wil gebruiken. Geldt ook voor hoppen. mocht je winnen is er overal wel een mouw aan te passen.
Het gaat er hier meer om dat je niet met mais oid gaat brouwen.

henkie

"In totaal dient uiterlijk 26 april 2014 een partij van 12 flessen klaar te staan om opgehaald te
worden door de Brand bierbrouwerij."



Lees ik nou goed dat Brand het bier op komt halen? Ook van Terschelling?

Jacques

Citaat van: MO op 23-01-2014  00:19 uEn Jacques, ga je weer meedoen?

Ik had inderdaad het idee om weer mee te doen.

Maar ik ben gisteren benaderd om in de jury te gaan zitten. Dat lijkt mij ook heel leerzaam. Als lid van het BKG weet ik hun de keurmeesters een bier beoordelen, maar ik ben niet vertrouwd met de wijze waarop de professionele brouwers een bier jureren. Ik ga dus keuren samen met de mensen van Brand en PINT.
Past ook een beetje in de gang van zaken van vorig jaar. Toen heeft Mac Vriens de winnaar van 2012 ook mee gejureerd.

Als jullie allemaal lekkere biertjes brouwen zal het zeker geen straf zijn. Ik heb in ieder geval al een onderkomen gereserveerd in een B&B...


Overigens ga ik wel een IPA brouwen. Als het goed is heb ik op 24 mei dus ruilbieren bij mij die passen bij de wedstrijd. Degenen met wie ik een biertje ruilt kunnen dan zelf beoordelen of ik geslaagd ben een goede IPA te brouwen.

Jacques

Citaat van: henkie op 23-01-2014  21:16 u"In totaal dient uiterlijk 26 april 2014 een partij van 12 flessen klaar te staan om opgehaald te
worden door de Brand bierbrouwerij."



Lees ik nou goed dat Brand het bier op komt halen? Ook van Terschelling?

In 2012 en 2013 heeft een koeriersbedrijf de flessen in heel Nederland opgehaald. Voor zover ik weet is Terschelling nog steeds een onderdeel van Nederland...

henkie

Citaat van: Jacques op 23-01-2014  21:19 uIn 2012 en 2013 heeft een koeriersbedrijf de flessen in heel Nederland opgehaald. Voor zover ik weet is Terschelling nog steeds een onderdeel van Nederland...


Klasse!  :hoera:

Hoe vaak we wel niet lezen:  "m.u.v.   de Waddeneilanden"

LRFokken

PINT website zegt:
Inleveradressen worden bekend gemaakt, afhankelijk van de woonplaatsen van de deelnemers.

Jacques

Citaat van: LRFokken op 24-01-2014  11:57 uPINT website zegt:
Inleveradressen worden bekend gemaakt, afhankelijk van de woonplaatsen van de deelnemers.

Dat gaan ze dit jaar anders te werk dan bij de twee vorige edities. Kan te maken hebben met het feit dat het ONK en deze wedstrijd samenlopen. Bij het ONK wordt de systematiek van inleveradressen gehanteerd.

RobinB

Citaat van: William op 22-01-2014  20:43 uIk denk dat als je suiker gaat gebruiken in het basiswort dat je jezelf daarmee buitenspel zet voor de prijzen.
Hahaha!
Dit klinkt heel erg bekend... ::)

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 24-01-2014  20:12 uDat gaan ze dit jaar anders te werk dan bij de twee vorige edities. Kan te maken hebben met het feit dat het ONK en deze wedstrijd samenlopen. Bij het ONK wordt de systematiek van inleveradressen gehanteerd.
Het is niet gezegd dat dat klopt. Ik heb anders gelezen.

arluijen

Ik zie deze nu pas. Maar eerlijk gezegd vind ik de criteria van de IPA in deze wedstrijd briljant:

- Vrij brede range van Alc.% (dus geen strikte noodzaak om suikers toe te voegen lijkt me)
- Geen Engelse hoppen vind ik wel aardig, dat lees ik dan eerder als: JE MAG ALLE HOPSOORTEN GEBRUIKEN, alleen de Engelse niet
- Een IPA geeft ook wat bredere keuze in gisten, kan dus ook prima mee geëxperimenteerd worden.
- Ongeacht of Brand het kan of niet, is koudhoppen serieus een optie. In ieder geval gaat er stevig ge-aromahopt worden dunkt me.

Hmmmmmm, ik ga me eens bezinnen.

DMQ

Regels omtrent de hop aangepast.

"Geen Engelse hop" was blijkbaar onduidelijk. "Geen Engelse IPA, maar gebruik maken van Engelse hopsoorten mag wel om een meer uitgesproken IPA te maken" is inderdaad veel duidelijker....

Hoppenbrouwers

Jep, krijg het net ook per mail. Engelse hoppen mag wel, zolang het maar niet op een Engelse IPA gaat lijken.

Herman

Ik heb Coen Dekker gevraagd de mailadressen de volgende keer als bcc, dus onzichtbaar te gebruiken. Dit gebeurde nu een 2e keer, dus blijkbaar was hij hier nog niet op geattendeerd.

RJT

Hmm,

het staat anders nog niet in het officiele regelement vermeld. Zou iemand z'n mailtje willen posten (mailadressen mag je achterwegen laten  :biersmile: )

Hoppenbrouwers

Beste Hobbybrouwer,
 
Er is onduidelijkheid ontstaan omtrent het gebruik van Engelse hopsoorten al dan wel of niet voor de Brand bierbrouwwedstrijd van 2014. De specificatie in het reglement wekt nu onduidelijkheid op.  Om het meer te kaderen is Brand op zoek naar een meer uitgesproken IPA. Dat wil zeggen dat we niet op zoek zijn naar een Engelse IPA. Daarbij is het uiteraard wel toegestaan om  Engelse hopsoorten te gebruiken om een meer uitgesproken IPA (zoals een Amerikaanse of Internationale IPA )te brouwen.
 
Dit wordt nu ook aangepast in het reglement en zal ook via Brand.nl en PINT.nl gecommuniceerd worden. Daarnaast heb ik Jacques Bertens gevraagd om dit ook via het hobbybrouwforum te communiceren.
 
Groet en nogmaals succes met het brouwen!
 
Coen Dekker

John

Citaat van: Hoppenbrouwers op 27-01-2014  10:54 u... Engelse hoppen mag wel, zolang t maar niet op een Engelse IPA gaat lijken.
Als ze het helemaal duidelijk willen doen moeten ze er ook bij schrijven wat dan een Engelse IPA dan exact is.
Net ff Brewing Classic Styles erop nageslagen voor de details...

Gerb

Ik heb vorig jaar niet meegedaan, dus ik krijg de email niet.  Verder heb ik volgens mij op facebook ook nog niets van een aankondiging gezien? Kan iemand de inhoud van de email hier plaatsen?

Hoppenbrouwers

Citaat van: Gerb op 27-01-2014  11:30 uIk heb vorig jaar niet meegedaan, dus ik krijg de email niet.  Verder heb ik volgens mij op facebook ook nog niets van een aankondiging gezien? Kan iemand de inhoud van de email hier plaatsen?
Dat heb ik zojuist al gedaan... (zie post 11:21)

LRFokken

Citaat van: Gerb op 27-01-2014  11:30 uIk heb vorig jaar niet meegedaan, dus ik krijg de email niet.  Verder heb ik volgens mij op facebook ook nog niets van een aankondiging gezien? Kan iemand de inhoud van de email hier plaatsen?

3 berichten naar boven:
Citaat van: Hoppenbrouwers op 27-01-2014  11:21 uBeste Hobbybrouwer,
 
Er is onduidelijkheid ontstaan omtrent het gebruik van Engelse hopsoorten al dan wel of niet voor de Brand bierbrouwwedstrijd van 2014. De specificatie in het reglement wekt nu onduidelijkheid op.  Om het meer te kaderen is Brand op zoek naar een meer uitgesproken IPA. Dat wil zeggen dat we niet op zoek zijn naar een Engelse IPA. Daarbij is het uiteraard wel toegestaan om  Engelse hopsoorten te gebruiken om een meer uitgesproken IPA (zoals een Amerikaanse of Internationale IPA )te brouwen.
 
Dit wordt nu ook aangepast in het reglement en zal ook via Brand.nl en PINT.nl gecommuniceerd worden. Daarnaast heb ik Jacques Bertens gevraagd om dit ook via het hobbybrouwforum te communiceren.
 
Groet en nogmaals succes met het brouwen!
 
Coen Dekker

Herman

En de rest lees je 1:1 terug op de pint site.

RobinB

Citaat van: RJT op 27-01-2014  11:15 uHmm,
het staat anders nog niet in het officiele regelement vermeld.

Mailtje of niet, het officiële regelement is waar het om draait. Dat móet dus ook aangepast worden met een nieuwe datum zodat duidelijk is dat de aangepaste versie de meest recente en dus vigerende is!

Vorig jaar is bijvoorbeeld ook nooit uit het regelement gehaald dat het wort alleen uit gerste- of tarwemoutextract mag bestaan. Officieel is er toen dus nooit toestemming gegeven om suiker aan het hoofdwort toe te voegen...

http://www.pint.nl/media/370071/finaal_wedstrijdreglement_Blondbrouwwedstrijd.pdf

Niels B.

Ja lap zeg, net allemaal nieuwe niet Engelse hop gekocht!

tjleet

Citaat van: Niels B. op 27-01-2014  12:23 uJa lap zeg, net allemaal nieuwe niet Engelse hop gekocht!
Gewoon brouwen, komt wel op ;) :brouwen:

Niels B.

Citaat van: tjleet op 27-01-2014  12:24 uGewoon brouwen, komt wel op ;) :brouwen:

Ja dat wel, maar de vriezer raakt nu extra vol!

Misschien gooi ik alles wel erin op 15 minuten, kijken wat het wort

arluijen

Citaat van: Niels B. op 27-01-2014  12:45 uJa dat wel, maar de vriezer raakt nu extra vol!

Misschien gooi ik alles wel erin op 15 minuten, kijken wat het wort

Ik zit aan iets soortgelijks te denken. Volgens mij hadden ze bij brewing tv zo'n aflevering "Dice Hopping", waarbij op gezette tijden tijdens het koken met een dobbelsteen gerold werd om te bepalen welke hop toegevoegd moest worden.
Dus, stal de inhoud van je vriezer uit in bakjes, weeg deze af naar redelijke hoeveelheden en rollen met die dobelsteen....

Volgens mij was dat ook in één van die afleveringen dat bij het proeven iemand opmerkte: "Hmmm, is that Centennial?" waarop de brouwer in kwestie glimlachend antwoorde "probably..."

Heb je natuurlijk wel een uitdaging in het aan Brand uitleggen wat het recept precies was in het geval dat je wint...

Niels B.

Citaat van: arluijen op 27-01-2014  13:30 uIk zit aan iets soortgelijks te denken. Volgens mij hadden ze bij brewing tv zo'n aflevering "Dice Hopping", waarbij op gezette tijden tijdens het koken met een dobbelsteen gerold werd om te bepalen welke hop toegevoegd moest worden.
Dus, stal de inhoud van je vriezer uit in bakjes, weeg deze af naar redelijke hoeveelheden en rollen met die dobelsteen....

Volgens mij was dat ook in één van die afleveringen dat bij het proeven iemand opmerkte: "Hmmm, is that Centennial?" waarop de brouwer in kwestie glimlachend antwoorde "probably..."

Heb je natuurlijk wel een uitdaging in het aan Brand uitleggen wat het recept precies was in het geval dat je wint...

Als alles goed gedocumenteerd wordt valt er weinig uit te leggen denk ik. Het feit dat het random is toegevoegd heeft geen invloed op het uiteindelijk recept, daarin staat gewoon welke hop op welk moment is toegevoegd.

Al denk ik niet dat alle hop toegevoegd gaat worden. We hebben zojuist weer voor 80 euro aan hop besteld en dat wordt dan toch een dure grap op 25L bier.

arluijen

Citaat van: Niels B. op 27-01-2014  13:43 uAl denk ik niet dat alle hop toegevoegd gaat worden. We hebben zojuist weer voor 80 euro aan hop besteld en dat wordt dan toch een dure grap op 25L bier.

...en een bittere grap ook.

John

Moet je lid zijn van PINT om mee te doen?

Hoppenbrouwers

Citaat van: John op 27-01-2014  16:19 uMoet je lid zijn van PINT om mee te doen?
Nee!... liever niet zelfs ;)

John

Ok en wat als je nu nog niet zeker van kunt zijn of je erbij kan zijn. Heeft het dan zin om mee te doen?

LRFokken

Citaat van: John op 27-01-2014  16:35 uOk en wat als je nu nog niet zeker van kunt zijn of je erbij kan zijn. Heeft het dan zin om mee te doen?

Ja die zin moet je natuurlijk zelf maken he

Hoppenbrouwers

Citaat van: John op 27-01-2014  16:35 uOk en wat als je nu nog niet zeker van kunt zijn of je erbij kan zijn. Heeft het dan zin om mee te doen?
Beetje lullig als je de eerste prijs wint en je er niet bij kan zijn om hem in ontvangst te nemen. Voor zowel jezelf als de organisatie.

LRFokken

Citaat van: Hoppenbrouwers op 27-01-2014  16:51 uBeetje lullig als je de eerste prijs wint en je er niet bij kan zijn om hem in ontvangst te nemen. Voor zowel jezelf als de organisatie.

Nou is bij de uitreiking zijn geen vereiste voor het meedoen volgens het wedstrijdregelement, maar lullig, dat is het wel

John

Citaat van: LRFokken op 27-01-2014  16:49 uJa die zin moet je natuurlijk zelf maken he

ff voor de duidelijkheid: het heeft helemaal niets met zin te maken. Ik ga liever naar een gezellige bierdag dan dat mijn baas me op die dag nodig heeft. En in de detailhandel zijn de zaterdagen "heilig"... vandaar.

@ Hoppenbrouwers: we hebben het de 15e februari wel over.

LRFokken

Citaat van: John op 27-01-2014  16:55 uff voor de duidelijkheid: het heeft helemaal niets met zin te maken. Ik ga liever naar een gezellige bierdag dan dat mijn baas me op die dag nodig heeft. En in de detailhandel zijn de zaterdagen "heilig"... vandaar.

Ik bedoel er niets mee ;-) Vrije dag?

John

Op zaterdag? Das bijna vloeken in de kerk. Maarrrrrrrr.... dat durf ik wel hoor. Weet alleen niet of zal lukken.

Jacques

Citaat van: RobinB op 27-01-2014  12:22 uMailtje of niet, het officiële reglement is waar het om draait. Dat móet dus ook aangepast worden met een nieuwe datum zodat duidelijk is dat de aangepaste versie de meest recente en dus vigerende is!

Coen Dekker heeft aan mij gevraagd om op het forum namens hem mede te delen dat het reglement op het punt van het gebruik van Engelse hop aangepast is.

De tekst die Coen gevraagd heeft te publiceren is als volgt:
Er is onduidelijkheid ontstaan omtrent het gebruik van Engelse hopsoorten al dan wel of niet voor de hobbybrouwwedstrijd van 2014. De specificatie in het reglement wekt nu onduidelijkheid op. 
Om het meer te kaderen is Brand op zoek naar een meer uitgesproken IPA. Dat wil zeggen dat we niet op zoek zijn naar een Engelse IPA. Daarbij is het uiteraard wel toegestaan om  Engelse hopsoorten te gebruiken om een meer uitgesproken IPA (zoals een Amerikaanse of Internationale IPA )te brouwen.


Bij deze is het dus officieel!

Men wil dus een uitgesproken IPA! Dat kan een Amerikaanse of internationale IPA zijn. Degenen die recent een uitgesproken IPA hebben gebrouwen met Engelse hop worden dus niet uitgesloten van deelname. Maar om kans te willen hebben om uitgeroepen tot winnaar moet je geen typische Engelse IPA hebben gebrouwen.

Als ik mee zou doen en nog een bier zou moeten brouwen, zou ik geen Engelse hop gebruiken. Je kunt een uitstekende IPA brouwen zonder. Maar dat is een persoonlijke opvatting.

RobinB

Citaat van: Jacques op 27-01-2014  21:00 uBij deze is het dus officieel!

Nee hoor, pas wanneer het wedstrijdreglement is aangepast en dusdanig gepubliceerd is het officieel! :)

LRFokken

Citaat van: RobinB op 27-01-2014  21:04 uNee hoor, pas wanneer het wedstrijdreglement is aangepast en dusdanig gepubliceerd is het officieel! :)

Of wanneer er een amendement op het wedstrijdregelement is uitgebracht, zoals deze ;-) (ik moet je wel hebben vandaag, sorry Robin! ;-))

orangeloo

Zitten er eigenlijk ook kosten (behalve de 12 flesjes  ^-^) verbonden aan deze wedstrijd ,ik kan ze zo vlug niet vinden. :weetniet:

RobinB

Citaat van: LRFokken op 27-01-2014  21:08 uOf wanneer er een amendement op het wedstrijdregelement is uitgebracht
Tuurlijk, maar dan wel via de officiele kanalen.
Zolang het wedstrijdreglement blijft zoals het is en er vanuit brand/pint niet op hun site een amendement geplaatst is, blijft dit een onofficiele melding.
Ook al is het de paus die het maakt en "zegt" in naam van Coen te spreken...

Het zal toch uit de organisatie moeten komen en niet uit geruchten. :)
Zéker na het debacle van vorig jaar...

LRFokken

Citaat van: RobinB op 27-01-2014  21:11 uTuurlijk, maar dan wel via de officiele kanalen.
Zolang het wedstrijdreglement blijft zoals het is en er vanuit brand/pint niet op hun site een amendement geplaatst is, blijft dit een onofficiele melding.
Ook al is het de paus die het maakt en "zegt" in naam van Coen te spreken...

Het zal toch uit de organisatie moeten komen en niet uit geruchten. :)

Ik zie inderdaad niets op pint of brand, ben het met je eens.

LRFokken

Citaat van: Orangeloo op 27-01-2014  21:10 uZitten er eigenlijk ook kosten (behalve de 12 flesjes  ^-^) verbonden aan deze wedstrijd ,ik kan ze zo vlug niet vinden. :weetniet:

Je moet ervoor naar Limburg!

Jacques

Citaat van: RobinB op 27-01-2014  21:04 uNee hoor, pas wanneer het wedstrijdreglement is aangepast en dusdanig gepubliceerd is het officieel! :)

Je hanteert wel een erg formele benadering. Weet je echt zeker dat je medicus bent en geen jurist  :)

Ik heb jouw reactie bij Brand gemeld.

RobinB

Hoeveel van de deelnemers zijn actief lid van dit forum Jacques?

Er is niks mis met een "voorvermelding" hier op het forum zodat we er alvast rekening mee kunnen houden, maar de aanpassing zal toch nog eens officieel gemaakt moeten worden.
Dat is vorig jaar nooit gebeurd...

LRFokken

Citaat van: Jacques op 27-01-2014  21:15 uJe hanteert wel een erg formele benadering. Weet je echt zeker dat je medicus bent en geen jurist  :)

Ik heb jouw reactie bij Brand gemeld.

Zal ik als jurist dan maar Robin's belangen verdedigen alhier? ;-) Wat Robin zegt klopt wel. Niets mis met deze manier van communiceren van regelwijzigingen, maar dan wel als elke potentiële deelnemer wordt bereikt. Niet alle deelnemers zullen op dit forum zitten en van de forumleden zal niet iedereen dit topic lezen.

Jacques

Citaat van: LRFokken op 27-01-2014  21:20 uZal ik als jurist dan maar Robin's belangen verdedigen alhier? ;-) Wat Robin zegt klopt wel. Niets mis met deze manier van communiceren van regelwijzigingen, maar dan wel als elke potentiële deelnemer wordt bereikt. Niet alle deelnemers zullen op dit forum zitten en van de forumleden zal niet iedereen dit topic lezen.

Dit is ook gecommuniceerd via een mail aan alle deelnemers van vorig jaar.

Maar niet voor niets heb ik dit topic gemeld bij Brand zodat zij de tekst op hun website en die van PINT kunnen aanpassen.

LRFokken

Citaat van: Jacques op 27-01-2014  21:37 uDit is ook gecommuniceerd via een mail aan alle deelnemers van vorig jaar.

Maar niet voor niets heb ik dit topic gemeld bij Brand zodat zij de tekst op hun website en die van PINT kunnen aanpassen.

Snap ik, maar daarmee bereik je nog steeds niet alle deelnemers van dit jaar. Ik heb namelijk geen mail gehad. Iedere potentiele deelnemer gaat op de PINT website kijken, want daar staat het wedstrijdregelement. En dan wordt er zoveel moeite gestoken in het communiceren van de regelwijziging (hier op het forum, in een mail naar de deelnemers van vorig jaar), maar vergeet men het belangrijkste: een verwijziging naar dit amendement in het officiële wedstrijdregelement of de informatiepagina van PINT.

Wint er straks een IPA met Engelse hop, heb je deelnemers die zeggen: Ja maar hallo, dat was verboden!

Henielma

Citaat van: Jacques op 27-01-2014  21:00 uCoen Dekker heeft aan mij gevraagd om op het forum namens hem mede te delen dat het reglement op het punt van het gebruik van Engelse hop aangepast is.

De tekst die Coen gevraagd heeft te publiceren is als volgt:
Er is onduidelijkheid ontstaan omtrent het gebruik van Engelse hopsoorten al dan wel of niet voor de hobbybrouwwedstrijd van 2014. De specificatie in het reglement wekt nu onduidelijkheid op. 
Om het meer te kaderen is Brand op zoek naar een meer uitgesproken IPA. Dat wil zeggen dat we niet op zoek zijn naar een Engelse IPA. Daarbij is het uiteraard wel toegestaan om  Engelse hopsoorten te gebruiken om een meer uitgesproken IPA (zoals een Amerikaanse of Internationale IPA )te brouwen.


Bij deze is het dus officieel!

Men wil dus een uitgesproken IPA! Dat kan een Amerikaanse of internationale IPA zijn. Degenen die recent een uitgesproken IPA hebben gebrouwen met Engelse hop worden dus niet uitgesloten van deelname. Maar om kans te willen hebben om uitgeroepen tot winnaar moet je geen typische Engelse IPA hebben gebrouwen.

Als ik mee zou doen en nog een bier zou moeten brouwen, zou ik geen Engelse hop gebruiken. Je kunt een uitstekende IPA brouwen zonder. Maar dat is een persoonlijke opvatting.

Bedankt voor de verduidelijking. Ik heb me suf gepiekerd wat de gedachte was achter het niet toepassen van Engelse hoppen. Nu is het me duidelijk. Kan ik weer rustig slapen.

Etn82

Het is inmiddels op de site van Brand aangepast.

RobinB

Citaat van: Etn82 op 27-01-2014  21:46 uHet is inmiddels op de site van Brand aangepast.
Zo hoort het inderdaad! :duimop:

LRFokken

Overigens gaf het reglement geen onduidelijkheid. Sterker nog, het reglement was ontzettend duidelijk: Geen Engelse hoppen ;-)

JeroenCV

AANVULLING OP HET WEDSTRIJDREGLEMENT
Er is onduidelijkheid ontstaan omtrent het gebruik van Engelse hopsoorten al dan wel of niet voor de hobbybrouwwedstrijd van 2014. De specificatie in het reglement wekt nu onduidelijkheid op. 

Om het meer te kaderen is Brand op zoek naar een meer uitgesproken IPA. Dat wil zeggen dat we niet op zoek zijn naar een Engelse IPA. Daarbij is het uiteraard wel toegestaan om  Engelse hopsoorten te gebruiken om een meer uitgesproken IPA (zoals een Amerikaanse of Internationale IPA )te brouwen.

 

Jacques

Citaat van: LRFokken op 27-01-2014  21:40 uWint er straks een IPA met Engelse hop, heb je deelnemers die zeggen: Ja maar hallo, dat was verboden!

Dat verhaal ken ik.  ;)

Mooi dat dit jaar dit zo snel is opgepakt.


orangeloo

Citaat van: Orangeloo op 27-01-2014  21:10 uZitten er eigenlijk ook kosten (behalve de 12 flesjes  ^-^) verbonden aan deze wedstrijd ,ik kan ze zo vlug niet vinden. :weetniet:

Iemand een idee??
De ONK kost €5,- per bier, Brouwland competitie wel € 50,- en deze  :weetniet:
Ik zou het toch wel graag van te voren weten, maar ik zie niets staan. Ook niet dat deelname gratis is.

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 08-02-2014  10:10 uIemand een idee??
De ONK kost €5,- per bier, Brouwland competitie wel € 50,- en deze  :weetniet:
Ik zou het toch wel graag van te voren weten, maar ik zie niets staan. Ook niet dat deelname gratis is.

De afgelopen jaren was de deelname gratis. Er is geen reden om te veronderstellen dat daar dit jaar verandering in is gekomen.

Adbrouwt

Mijn brand IPA staat te hergisten op de fles. De eerste slokjes platte IPA waren veel belovend. Dusss de wedstrijd is begonnen!  :duel:

Moet zeggen als de flessen gratis opgehaald worden dan is dat natuurlijk een top actie van Brand.  :duimop:

Ad
 :degroeten:

RobinB

Citaat van: Etn82 op 27-01-2014  21:46 uHet is inmiddels op de site van Brand aangepast.
Kan een van de beheerders ook nog even het correcte reglement aan het eerste bericht hangen?
Nu is dat nog de verouderde. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 09-02-2014  22:11 uKan een van de beheerders ook nog even het correcte reglement aan het eerste bericht hangen?
Nu is dat nog de verouderde. :)

In het eerste bericht is de aanpassing vermeld.

seed7

Wellicht dat Pint de PDF op haar site kan aanpassen naar de nieuwe situatie. Leest er iemand mee?

Ingo

RobinB

Citaat van: Jacques op 09-02-2014  22:52 uIn het eerste bericht is de aanpassing vermeld.

Maar in het bestand dat aan dat bericht hangt met de naam: "finaal wedstrijdreglement IPA brouwwedstrijd 2014" is niks veranderd.
Daar staat nog gewoon:
CiteerEr mogen geen Engelse hopvariëteiten gebruikt worden in de receptuur.
En het is een .doc, dat kunnen jullie toch wel corrigeren met de tekst van de pint site?

Jacques

Citaat van: RobinB op 10-02-2014  21:30 uMaar in het bestand dat aan dat bericht hangt met de naam: "finaal wedstrijdreglement IPA brouwwedstrijd 2014" is niks veranderd.
Daar staat nog gewoon:En het is een .doc, dat kunnen jullie toch wel corrigeren met de tekst van de pint site?

Volgens was genoegzaam bekend op welke wijze het reglement aangepast was.
Maar op speciaal verzoek van Robin heb ik het bestand aangepast.

RobinB


orangeloo

Mijn IPA versie is verder uit vergist dan ik had verwacht. Resultaat is dat ik nu boven de 7 % vol. alc. uit ga komen.
Nu terug kijkend op andere brouwsels had ik dat kunnen weten maar helaas ik zat met en ander eind SG in mijn gedachte.
Nu zit ik te dubben wat ik ga doen, en dan verzin ik 3 opties.
a. Gewoon zo insturen. Zou ik dan gediskwalificeerd worden???
b. Opnieuw brouwen. Altijd leuk.  ^-^
c. Verdunnen met water. Op zich een optie maar dan wordt mijn EBU verhaal ook verstoord.

Wat zal ik doen, wat is wijsheid... Wie het weet mag het mij vertellen.  :brouwen:

Adbrouwt

Citaat van: Orangeloo op 10-02-2014  23:31 ua. Gewoon zo insturen. Zou ik dan gediskwalificeerd worden???
b. Opnieuw brouwen. Altijd leuk.  ^-^
c. Verdunnen met water. Op zich een optie maar dan wordt mijn EBU verhaal ook verstoord.
Wat zal ik doen, wat is wijsheid... Wie het weet mag het mij vertellen.  :brouwen:
Omdat het een wedstrijd is hier een tip van je tegenstander. Optie d. alles weggooien uithuilen  :huilen: en volgend jaar een nieuwe poging bij de nieuwe wedstrijd  ;) ;)
Hopelijk heb je hier iets aan.  >:D

Rickske

Duidelijk B!

Als je niet in de type valt lijkt me dat je gedist wordt... En das gewoon zonde van de moeite. Ik neem aan dat dit wel een lekker bier wordt, dus het komt vast wel op!

Cerberus

inderdaad Optie B!
Als er hulp nodig is om de "oude" voorraad weg te werken hoor ik het wel.   :proost:

Hoppenbrouwers

Iets verdunnen en koudhoppen voor met aroma de IBU te compenseren?

Gerb

Hoe ver zit je boven de 7%? Als het slecht een 0,5% is, kun je makkelijk verdunnen. Misschien nog een beetje extra koudhoppen.

orangeloo

Het zal inderdaad slechts om een 0.5 % gaan. Dus verdunnen was ook mijn optie.  Ik hoopte eigenlijk om nog een 4de optie te horen. ( maar dan wel een serieuze  ^-^)

John

Zal een hele berekening worden maar je zou ook nog een (dunne) wort kunnen maken en die erbij doen en opnieuw laten gisten.

RJT

Optie 4: Alcohol eruit koken
Optie 5: Alcohol eruit vriezen 

Er stond niets over destilleren in het regelement :-)


Rickske

Citaat van: RJT op 11-02-2014  10:12 uOptie 4: Alcohol eruit koken
Optie 5: Alcohol eruit vriezen 

Er stond niets over destilleren in het regelement :-)

Maar een reproduceerbaar recept helpt denk ik wel bj deze wedstgrijd..  :)

Drents Hopbier

Citaat van: RJT op 11-02-2014  10:12 uOptie 5: Alcohol eruit vriezen 

Hoe wil je dat doen?

Hopbier

RJT

Het was natuurlijk niet helemaal serieus bedoeld (ofschoon het wel een serieuze optie is), maar je zou het kunnen doen zoals ze een Eisbock maken: je vat gedeeltelijk laten bevriezen en het bevroren water verwijderen.

Het principe berust op het gegeven dat ethanol bij veel lagere temperaturen bevriest dan water. Je maakt nu gebruik van het verschil in vriespunt, in tegenstelling tot destilleren, waar je gebruik maakt van het verschil in kookpunt.

Maareh, als je eraan begint: niet aan de politie vertellen hè! :-)

RJT

matthew

Citaat van: RJT op 11-02-2014  13:18 uHet was natuurlijk niet helemaal serieus bedoeld (ofschoon het wel een serieuze optie is), maar je zou het kunnen doen zoals ze een Eisbock maken: je vat gedeeltelijk laten bevriezen en het bevroren water verwijderen.

Het principe berust op het gegeven dat ethanol bij veel lagere temperaturen bevriest dan water. Je maakt nu gebruik van het verschil in vriespunt, in tegenstelling tot destilleren, waar je gebruik maakt van het verschil in kookpunt.

Maareh, als je eraan begint: niet aan de politie vertellen hè! :-)

RJT

maar euh als je het water verwijdert, wordt het alcohol gehalte toch nog hoger  :-\ :o

Ronald_

Dan het water ontdooien en dat inzenden  8)

RJT

ja, verdomd, daar heb je gelijk :-)

Ik had me even blindgestaard op het scheiden van alcohol en water; optie 4 is dan toch wat effectiever denk ik. In een laboratoriumopstelling zul je via bevriezing de alcohol er wel kunnen uitkrijgen, maar op onze schaal... Ik zou er toch maar niet aan beginnen. Optie 5 staat weer open voor suggesties  :proost:

RobinB

Citaat van: RJT op 11-02-2014  13:18 uMaareh, als je eraan begint: niet aan de politie vertellen hè! :-)
Hoezo?
Destilleren is verboden, over concentreren door bevriezen zegt de wet volgens mij niks. :)

RobinB

Ik zou een exactere alcoholbepaling doen en kijken wat het verschil daadwerkelijk nog is.
Als het minimaal blijkt; 0,5-1% bijvoorbeeld, even kijken wat de impact is van verdunnen met een testmonster.
Daarmee beslissen of je het wel of niet doet.
Ik verwacht dat een kleine verdunning weinig doet op de smaak. :)

orangeloo

Vandaag er een berekening op los gelaten.
Het Alcohol percentage is na het bottelen 7,4 % met een volume van 22 liter jong bier.
Als ik 1,6 liter water toevoeg zit ik op 6,9 % (22*7,4= 162,8 : (22 + 1,6) 23,6 = 6,9.)
Omdat de koud hop er nog maar 2 dagen bij zit heb ik besloten het water nu toe te voegen, dan kan het nog 5 dagen mee "trekken"
Ik verwacht ook een minimale smaakafwijking te meer omdat de EBU waarde toch al aan de hoge kant is neem ik de gok.
Voor het wedstrijdelement zal ik deze nog niet vermelden.  ^-^

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 10-02-2014  23:31 uMijn IPA versie is verder uit vergist dan ik had verwacht. Resultaat is dat ik nu boven de 7 % vol. alc. uit ga komen.

Ik denk dat dit vaker het geval zal zijn bij het brouwen van een bier voor deze wedstrijd.
Het alcoholgehalte hoort tussen de 4,5 en 7% te zitten.
Rekeninghoudend met de extra alcohol door de hergisting op de fles doe je er naar mijn idee goed aan om niet boven de 1060 te gaan zitten qua begin SG. Zeker als je een gist gebruikt die goed doorgist.

Ik heb begrepen dat vorig jaar een aantal bieren niet gekeurd zijn omdat ze niet voldeden aan het vereiste alcoholgehalte. Verdunnen kan maar zelf zou ik het bier evalueren en opnieuw brouwen. Kan nog best. Zeker als je voldoende gist gebruikt waardoor de hoofd- en en nagisting snel verloopt.

William

Citaat van: Jacques op 11-02-2014  21:52 uVerdunnen kan maar zelf zou ik het bier evalueren en opnieuw brouwen. Kan nog best. Zeker als je voldoende gist gebruikt waardoor de hoofd- en en nagisting snel verloopt.

Daar komt bij: een verse IPA is het lekkerst.

William

In kan eigenlijk geen topic vinden over het ONK 2014, alles verwijst naar de Brand-wedstrijd.

Wat ik me nu afvraag: in hoeverre zijn het twee afzonderlijke wedstrijden en krijgt ook de algemeen ONK kampioen alle eer en aandacht of wordt het uiteindelijk vooral een Brandwedstrijdfeestje? Ik hoop het eerste maar ben bang dat het laatste gebeurt...

Jacques

Citaat van: William op 13-02-2014  22:54 uIn kan eigenlijk geen topic vinden over het ONK 2014, alles verwijst naar de Brand-wedstrijd.

Wat ik me nu afvraag: in hoeverre zijn het twee afzonderlijke wedstrijden en krijgt ook de algemeen ONK kampioen alle eer en aandacht of wordt het uiteindelijk vooral een Brandwedstrijdfeestje? Ik hoop het eerste maar ben bang dat het laatste gebeurt...

Voor zover ik weet zijn het twee wedstrijden die op dezelfde plaats en tijd gehouden worden.


John

Denk dat er voor ONK weinig IPA ingezonden zal worden dan...

RGeraads

Citaat van: John op 14-02-2014  11:37 uDenk dat er voor ONK weinig IPA ingezonden zal worden dan...

Of juist heel veel...

John

En dan niet lijflijk aanwezig zijn bij de een of de ander...

William

Citaat van: Jacques op 13-02-2014  23:17 uVoor zover ik weet zijn het twee wedstrijden die op dezelfde plaats en tijd gehouden worden.

Juist hierdoor denk ik dat het vooral een Brandwedstrijd gaat worden. Ik ben benieuwd hoe de Roerstok er voor gaat zorgen dat er een mooie balans is tussen ONK en de Brandwedstrijd.

Jacques

Citaat van: William op 14-02-2014  17:47 uJuist hierdoor denk ik dat het vooral een Brandwedstrijd gaat worden. Ik ben benieuwd hoe de Roerstok er voor gaat zorgen dat er een mooie balans is tussen ONK en de Brandwedstrijd.

Ik zit niet in de organisatie. Maar ik heb begrepen dat De Roerstok en Brand daarover contact met elkaar hebben.

Rickske

Gezien dat het kloonbier ook een Brand betreft is het wel een brand-feestje. Niet dat dat erg is hoor. Maar Limburg is toch wel ver fietsen!

Drents Hopbier

Citaat van: RobinB op 10-02-2014  21:30 uMaar in het bestand dat aan dat bericht hangt met de naam: "finaal wedstrijdreglement IPA brouwwedstrijd 2014" is niks veranderd.
Daar staat nog gewoon:En het is een .doc, dat kunnen jullie toch wel corrigeren met de tekst van de pint site?

In het eerste bericht staat het in het .doc file nog steeds fout. Op mijn verzoek is de pdf-file op de PINT-website met de wedstrijdvoorwaarden aangepast.

Hopbier

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 18-02-2014  22:01 uIn het eerste bericht staat het in het .doc file nog steeds fout. Op mijn verzoek is de pdf-file op de PINT-website met de wedstrijdvoorwaarden aangepast.

Hopbier

Het document is wel degelijk aangepast! Op het einde van het document is de aanpassing van het reglement vermeld.

RobinB

Citaat van: Drents Hopbier op 18-02-2014  22:01 uIn het eerste bericht staat het in het .doc file nog steeds fout. Op mijn verzoek is de pdf-file op de PINT-website met de wedstrijdvoorwaarden aangepast.

Goed bezig! :duimop:

Iedereen is gebaat bij duidelijkheid. :)
Nu nog hopen dat dat hier wordt overgenomen.

koffie

Citaat van: Rickske op 15-02-2014  12:56 uGezien dat het kloonbier ook een Brand betreft is het wel een brand-feestje. Niet dat dat erg is hoor. Maar Limburg is toch wel ver fietsen!
Dat mag wat mij betreft volgend jaar inderdaad totaal anders.

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 18-02-2014  22:06 uHet document is wel degelijk aangepast! Op het einde van het document is de aanpassing van het reglement vermeld.

Als je op het aanhangsel   finaal wedstrijdreglement IPA brouwwedstrijd 2014 - versie 27 jan 2014.doc   klikt, krijg je de niet aangepaste wedstrijdvoorwaarden.

Hopbier

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 19-02-2014  12:59 uAls je op het aanhangsel   finaal wedstrijdreglement IPA brouwwedstrijd 2014 - versie 27 jan 2014.doc   klikt, krijg je de niet aangepaste wedstrijdvoorwaarden.

Hopbier

Echt wel. Je krijgt de oorspronkelijke voorwaarden te zijn met de daarop volgende wijziging.
Er is op dit punt geen enkele onduidelijkheid als je naar de versie van 27 januari 2014 kijkt.

Overigens is op de PINT-site via deze link
http://www.pint.nl/media/433899/finaal-wedstrijdreglement-ipa-brouwwedstrijd-2014.pdf
de latere aanpassing in de tekst van het reglement geïntegreerd, maar niet op
http://www.pint.nl/media/431057/finaal-wedstrijdreglement-ipa-brouwwedstrijd-2014.pdf. Deze laatste tekst krijg je te zien via http://www.pint.nl/wedstrijd.aspx 

Ik denk dus dat er eerder wat aangepast hoort te worden op de site van PINT, daar is de wijziging niet goed doorgevoerd. De informatie hier op het forum is daarentegen eenduidig.

Sjaak_Deventer

Vanavond ga ik de IPA voor de wedstrijd brouwen!

Robert1968

Succes, ik volgende week (nog) eentje. Het blijft altijd lastig in te schatten waar de vergistingsgraad eindigt.

Sjaak_Deventer

Citaat van: Robert de Boer op 21-02-2014  16:40 uSucces, ik volgende week (nog) eentje. Het blijft altijd lastig in te schatten waar de vergistingsgraad eindigt.

Meerdere pogingen gedaan?

matthew

Ik ga zondag mijn 2e poging brouwen.  De eerste was te donker en te smaakvol ;-)

Hoppenbrouwers

Valt me op dat veel mensen hier meerdere pogingen doen. Ligt dat aan het biertype of aan de wedstrijd?

Adbrouwt

Ga maandag ook mijn tweede poging doen. Mijn eerste was ruim voldoende maar tja je gaat toch voor die echte mooie IPA waar iedereen op zit te wachten toch :brouwen: :brouwen:
Citaat van: Hoppenbrouwers op 21-02-2014  18:08 uValt me op dat veel mensen hier meerdere pogingen doen. Ligt dat aan het biertype of aan de wedstrijd?
Een wedstrijd natuurlijk met een jury tja dan gaat het om details.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Adbrouwt op 21-02-2014  18:10 uEen wedstrijd natuurlijk met een jury tja dan gaat het om details.
Kan me niet herinneren dat dit met het blond bier ook zo gegaan is. Dus dacht dat het wellicht aan het "lastigere" type lag.

Ooievaar

Zondag ga ik mijn eerste batch brouwen. Ook meteen de laatste trouwens.

Robert1968

Ik vind een IPA niet vervelend om te drinken. Ben momenteel de 1e batch aan het bottelen, morgen de 2e en volgende week een 3e brouwsel brouwen. Beetje variëren met hoppen en gist. Valt er nog wat te kiezen.


Adbrouwt

Citaat van: Robert de Boer op 21-02-2014  20:49 uIk vind een IPA niet vervelend om te drinken.
Ik haat IPA's  ;) maar gelukkig kan ik 12 flesjes gratis aan Brand doneren.  >:D

Sjaak_Deventer

Citaat van: Ooievaar op 21-02-2014  19:26 uZondag ga ik mijn eerste batch brouwen. Ook meteen de laatste trouwens.

Hier ook!  :groots:



De hopgiften van vanavond!

bazje

Vijf soorten/giften hop? Waar heb ik dat toch eerder gehoord, gezien en geproefd... 😊

Sjaak_Deventer

Citaat van: bazje op 22-02-2014  01:00 uVijf soorten/giften hop? Waar heb ik dat toch eerder gehoord, gezien en geproefd... 😊

6 ;) De koudhop zie je nog niet...

Niels B.

Wij hebben ook 2 versies gebrouwen.

tjleet

Citaat van: bazje op 22-02-2014  01:00 uVijf soorten/giften hop? Waar heb ik dat toch eerder gehoord, gezien en geproefd... 😊
Hopus? ;)

bazje

Ik dacht meer aan een Brand-winnaar

ThomasM

Kan iemand verhelderen via welke formule de kleur is berekend voor het wedstrijdregelement? Ik heb nu het volgende:
12 Morey
16 Mosher
24 Daniels

Dan heb ik in één klap bijna heel het spectrum van 15-30 EBC (onduidelijk welke formule). Het lijkt me wel handig als dat vermeld wordt door Brand/Pint.

Zo ook met de bitterheid:
19 Garetz
53 Daniels

Hier kan ik toch geen pijl op trekken?

Niels B.

Als ik kijk naar de documenten die toegevoegd zijn aan het winnende recept van Jacques zie ik niet een EBC meting. Bovendien is er naar mijn weten (correct me if I'm verkeerd) geen analytische methode om dit te berekenen en wordt het vergeleken met een schijf.
De bitterheid kan wel een probleem vormen. Ik kom ook met een enkele method té bitter uit..

RobinB

Brand meet de kleur en IBU.
In de vorige wedstrijden kwamen zowel Morey als Tinseth goed in de buurt.
Alleen bij grote late hopgiften krijg je een onderschatting omdat er tijd van isomerisatie is die niet mee berekend wordt.
Dit kan je weer ondervangen door de tijd tot effectief koelen (<70 grc) mee te nemen in je berekening.

michielr

Citaat van: RobinB op 26-02-2014  11:45 uAlleen bij grote late hopgiften krijg je een onderschatting omdat er tijd van isomerisatie is die niet mee berekend wordt.
Dit kan je weer ondervangen door de tijd tot effectief koelen (<70 ºC) mee te nemen in je berekening.

Of je gebruikt een hopzakje, en verwijder de hop als de tijd er op zit.  ;)

Jacques

Citaat van: Niels B. op 26-02-2014  11:03 uAls ik kijk naar de documenten die toegevoegd zijn aan het winnende recept van Jacques zie ik niet een EBC meting. Bovendien is er naar mijn weten (correct me if I'm verkeerd) geen analytische methode om dit te berekenen en wordt het vergeleken met een schijf.

De kleur wordt bepaald door een lichtmeting. De schijfmethode zit in een oude doos.
In analyse certificaat is de kleur inderdaad niet vermeld, maar deze is wel gemeten.

arluijen

Seau. Mijn Brand IPA zit/staat in de gistkast sinds zaterdag avond. Waterslot staat onder druk en de brouw schuur ruikt nog naar alle (4 soorten slechts) hop. Al met al geslaagd op 2 kleine incidentjes na:

1. Met de geleende Speidel haal ik toch minder bier dan gepland: ik zit nu op 17 liter (waar ik 19 had gehoopt). SG is exact waar ik wilde dat ie eindigde, dus geen man over boord, maar toch..
2. Mijn afvoerputje buiten blijkt na de winter toch wat verstopt geraakt, dus bij het koelen begon de boel langzaam blank komen te staan. Moest ik toch een paar keer met emmertjes gaan lopen...

Ik ga niet voor een tweede poging, dus dit moet hem maar zijn. Wel mooi om te zien aan een aantal topics dat iedereen in de late hopping, vlam uit hopping en koud hopping zit.

Caspar

Aj, ik ben een poosje offline geweest... maar als ik deze draad had gelezen had ik mijn Double IPA die ik afgelopen zaterdag heb gebrouwen niet Double gemaakt >:D . Dat wordt dan een reguliere aanmelding voor het ONK  :biersmile: .

Niels B.

Oef, 150 deelnemers! Succes allemaal!

Hoppenbrouwers

Minus degene die straks alsnog vergeten zijn of haar recept in te sturen, minus degene die net niet voldoen aan de gestelde eisen. En hoeveel houden we er dan over?  ;)

matthew

Citaat van: Hoppenbrouwers op 02-04-2014  09:57 uMinus degene die straks alsnog vergeten zijn of haar recept in te sturen, minus degene die net niet voldoen aan de gestelde eisen. En hoeveel houden we er dan over?  ;)

1 winnaar ;-)

Hoppenbrouwers

Citaat van: matthew op 02-04-2014  10:05 u1 winnaar ;-)
Ik hoop toch niet dat er 149 deelnemers door fouten of niet voldoen aan de eisen afvallen. Heb je ook weinig eer van je werk.

arluijen

Ik kreeg de mail ook al, heb er zin an, maar maak me niet veel illusie dat ik het ga halen. Qua bitterheid zit ik dicht tegen de bovengrens en ik weet niet goed of dit op commerciële schaal zou aanslaan.

Bij nader inzien heb je denk ik meer kans als je met de bitterheid dichter bij de ondergrens zit....

arluijen

Citaat van: arluijen op 02-04-2014  10:43 uIk kreeg de mail ook al, heb er zin an, maar maak me niet veel illusie dat ik het ga halen.

Met "gaan halen" bedoel ik dus: de hoofdprijs pakken

alrikdew

Ik ga ook niet uit van de hoofdprijs! Mijn bier is gestopt met vergisten op de 1026... Veeel te zoet dus! De ebu zit wel goed en heeft wel 6 soorten hop. Erg lekker maar verdomd zoet!

JanEric

Ik heb er alle vertrouwen in :brouwen:. ;D
4 soorten hop, tegen de 7% alcohol, qua bitterheid zit ik in het midden, de gemiddelde bierdrinker moet het niet te zwaar krijgen met te veel hop.

William

Minus één. Mijn versie is veel te bitter. Na mijn versie zouden de keurmeesters niet meer goed kunnen proeven. ;D

Ik twijfel nog of ik het wel ga bottelen.

orangeloo

Ik heb een goed en lekker bier gemaakt, maar dat zijn er vast velen met mij  :biersmile:
Succes allemaal, dat de lekkerste mag winnen.

henkie

Als ik de labanalyse doorkom, ben ik al tevreden ::)

Adbrouwt

Succes iedereen en dat de lekkerste mag winnen. Honderd vijftig bieren proeven dat is een mooi vooruitzicht.  :proost:

edit: sorry orangeloo ik zie nu pas het plagiaat wat ik gepleegd heb.

Jacques

Citaat van: Adbrouwt op 02-04-2014  21:25 uSucces iedereen en dat de lekkerste mag winnen. Honderd vijftig bieren proeven dat is een mooi vooruitzicht.  :proost:

Zeker! Wordt een flinke klus. Voor de voorronde zijn 2 volle keuringsdagen gereserveerd.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 02-04-2014  22:25 uZeker! Wordt een flinke klus. Voor de voorronde zijn 2 volle keuringsdagen gereserveerd.
Wij gaan er natuurlijk wel vanuit dat we van jou als hobbyfotograaf een uitgebreide reportage kunnen verwachten van die dagen :)

matthew

Citaat van: Jacques op 02-04-2014  22:25 uZeker! Wordt een flinke klus. Voor de voorronde zijn 2 volle keuringsdagen gereserveerd.

Mag toch hopen dat niet de hele keurgroep beide dagen 75 bieren mag gaan proeven. Dat zouden ongeveer 10 bieren per uur zijn ;) (een paar slokjes, maar toch ;) )

arluijen

Citaat van: Hoppenbrouwers op 03-04-2014  12:23 uWij gaan er natuurlijk wel vanuit dat we van jou als hobbyfotograaf een uitgebreide reportage kunnen verwachten van die dagen :)

Wauw, ja als dat zou kunnen. Alleen al een foto van de 75 kratten bier die ingezonden/opgehaald gaat worden lijkt me 'priceless'.

Oscar

Citaat van: Jacques op 02-04-2014  22:25 uZeker! Wordt een flinke klus. Voor de voorronde zijn 2 volle keuringsdagen gereserveerd.

Nou nou, tsjonge jonge... Het BKG wil dit jaar ± 500 bieren in 3 dagen keuren... Ze moeten bij Brand nog wel wat leren. Wellicht eens het BKG inschakelen... ;)

Oscar

Citaat van: matthew op 03-04-2014  13:00 udat zouden ongeveer 10 bieren per uur zijn ;) (een paar slokjes, maar toch ;) )

10 bieren per uur is niet te doen... Max 4 per uur als je ze een beetje goed wilt keuren. :)

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 06-04-2014  00:35 uNou nou, tsjonge jonge... Het BKG wil dit jaar ± 500 bieren in 3 dagen keuren... Ze moeten bij Brand nog wel wat leren. Wellicht eens het BKG inschakelen...

Vorig jaar zaten Derek Walsh en Hans v. Meenen er ook bij.

Hopbier

Oscar

Citaat van: Drents Hopbier op 06-04-2014  09:16 uVorig jaar zaten Derek Walsh en Hans v. Meenen er ook bij.

Dat zijn er slecht's 2 Fiona de Lange en jeroen CV zaten er toen ook bij (of was dat de 1e keer..?) Oftewel enkele namen uit de bierwereld. Wat niet wil zeggen dat ze kunnen keuren (ze zullen een mening hebben, maar dat heeft iedereen hoop ik)  :)

Jacques

Citaat van: Oscar op 06-04-2014  19:47 uDat zijn er slecht's 2 Fiona de Lange en jeroen CV zaten er toen ook bij (of was dat de 1e keer..?) Oftewel enkele namen uit de bierwereld. Wat niet wil zeggen dat ze kunnen keuren (ze zullen een mening hebben, maar dat heeft iedereen hoop ik)  :)

Nou nou... Alsof alleen het BKG kan keuren.

De brouwers van Brand zijn zeer getrainde keurmeersters. In tegenstelling tot de leden van het BKG is dat dagelijkse kost voor hun.
Verder wordt de jury aangevuld met meerdere BKG keurmeesters. Zo heeft ook Eugene Straver ook in de jury gezeten. En zoals je weet ben ik ook lid van het BKG.

Oscar

Citaat van: Jacques op 07-04-2014  22:26 uNou nou... Alsof alleen het BKG kan keuren.

Nee, dat zeg ik niet... Maar andersom geldt ook niet, oftewel als je een naam in de bierwereld hebt, wil dat ook niet meteen zeggen dat je keuringskwaliteiten hebt. Ik heb soms het vermoeden dat er mensen keuren die er minder gekwalificeerd voor zijn. Het BKG heeft er niet voor niets een gedegen cursus voor... anders kun je het ONK ook wel door biercorriffeeën laten keuren... :)

RGeraads

Ik heb ook een uitnodiging ontvangen om in de jury plaats te nemen tijdens de voorronde van de keuring, maar met pijn in mijn hart moeten bedanken voor deze eer, aangezien we die dagen met vakantie zijn.

Ik denk dat er wel een verschil zit tussen de Brand Bierbrouwwedstrijd en het ONK. Daar waar bij het ONK streng gelet wordt op stijl, zal dit bij de Brand Bierbrouwwedstrijd iets minder streng zijn. Daarnaast worden alle bieren van de Brand Bierbrouwwedstrijd laboratorisch getest, waardoor er al een deel zal afvallen voor de finaleronde (te donker, te zwaar in alcohol, etc.). Bovendien zal het winnende bier van de Brand wedstrijd commercieel op de markt worden gebracht, waardoor ook het aspect lekker of niet lekker meer een rol zal spelen als bij de ONK keuring. Dit is volgens mij ook de reden dat er een aantal niet bierkeurmeesters in de jury zitten.

Hoppenbrouwers

En bedankt Roerstok. Nu mogen we alsnog met onze flessen gaan slepen. Hopelijk worden ze volgend jaar weer opgehaald.

Gerb

Dat is toch altijd al zo geweest? Of is het dit keer beloofd dat ze opgehaald zouden worden?

Hoppenbrouwers

Altijd? Dit is pas de derde keer. Tot nu toe werden ze áltijd opgehaald ;)
Hopelijk de volgende keer weer want de inleveradressen zijn nu niet bepaald om de hoek.

Gerb

Dan is het niet de Roerstok maar Brand die je aan moet spreken. En dan heb je wel gelijk, want vorige jaren werden de Brandbieren gewoon opgehaald. (ONK bieren moet je altijd zelf wegbrengen).

Hoppenbrouwers

Daarom staat het ook hier en niet in het ONK topic ;)
Verder schrijft Brand zelf dat ze het van de Roerstok hebben. Zou anders ook niet geweten hebben hoe Brand aan deze adressen is gekomen.

henkie

Citaat van: Hoppenbrouwers op 08-04-2014  09:58 uAltijd? Dit is pas de derde keer. Tot nu toe werden ze áltijd opgehaald ;)
Hopelijk de volgende keer weer want de inleveradressen zijn nu niet bepaald om de hoek.

Het was inderdaad ook te mooi om waar te zijn. Ik stuur ze maar op naar Jubbega. Want om er nu een vrije dag voor op te offeren...

Bedankt Brand voor deze dooie mus.  :(

Niels B.

Wat moet ik invullen in vakjes H-I-J 82 tm 85?
onder `IPA (beknopte omschrijving, waar, hoe, enz)`

arluijen

Citaat van: Niels B. op 08-04-2014  11:12 uWat moet ik invullen in vakjes H-I-J 82 tm 85?
onder `IPA (beknopte omschrijving, waar, hoe, enz)`

Ik ben geneigd daar wat details op te pennen waarmee ik dacht dat dit een heel speciale IPA zou worden & hoe ik het gebrouwen heb? Bijvoorbeeld dat ik het in een Speidel 20 liter heb gedaan.

seed7


arluijen

Citaat van: seed7 op 08-04-2014  13:44 uRuimte voor proza.

Dat is het: ik schrijf er een gedicht, parabel of vers...

RJT

Sjongejongejonge,

Wat is dat nou weer... Ieders mailadres zichtbaar, en nog een typo ook.
Wat valt dat me tegen zeg.

Leuk dat ik nu kan controleren of er wel écht 150 deelnemers zijn...  :huilen:

Drents Hopbier

Citaat van: RJT op 09-04-2014  09:25 uLeuk dat ik nu kan controleren of er wel écht 150 deelnemers zijn...

En klopt het?

Hopbier

Ansius

Wat ik me afvraag is of iedere deelnemer ook het resultaat van de keuring krijgt of op kan vragen.
 
Marius

Hoppenbrouwers

Citaat van: ANSIUS op 09-04-2014  17:33 uWat ik me afvraag is of iedere deelnemer ook het resultaat van de keuring krijgt of op kan vragen.
 
Marius
Dat krijg je op de wedstrijddag als de uitslag bekend is uitgereikt. Dit is erg grondig uitgewerkt dus wel leuk om te hebben. Daar staat veel meer info op dan bijv. die van een ONK keuring.

alrikdew

Citaat van: Hoppenbrouwers op 09-04-2014  17:47 uDat krijg je op de wedstrijddag als de uitslag bekend is uitgereikt. Dit is erg grondig uitgewerkt dus wel leuk om te hebben. Daar staat veel meer info op dan bijv. die van een ONK keuring.

Coowl! Ik ben heel benieuwd! :D

seed7

Zojuist mijn drie IPA's vergeleken. Arme keurmeesters, ik hoop dat jullie mijn inzending als eerste krijgen, dan proef je daarna ten minste niets meer ;) Neen hoor, respect, je zult maar niet van grapefruit houden. 'sOchtends is zo'n ding al een schok, maar de hele dag lang ... brrrr.

Dit soort IPA's zijn duidelijk niet mijn ding, af en toe eentje is leuk. Van het brouwen (3x) heb ik wel veel geleerd, qua moutstort en gist is het "KISS", in de eenvoud toont zich de meester. De hopgift, of is het (een) gave, vergt meer ervaring dan ik op dat gebied heb. mijn doelstelling voor de bieren heb ik maar ten dele kunnen bereiken, met name de versie met heel erg veel Chinook komt niet uit de verf :(

Concurrenten, natuurlijk voldoet mijn verkozen IPA aan alle superlatieven die de mens over een mondain drankje kan verzinnen en nog meer, maar wees gerust; Ik leef op het scherpst van de snede en de aangewezen kandidaat heeft een theoretisch befilosofeerd alcoholgehalte van maar liefst 6,9%. Gelukkig is het brouwers oog achter de refractometer altijd optimistisch,

Ingo

heijligers

Mijn IPA zit sinds vorige week op fles. Vanavond is hij geëtiketteerd en ingepakt voor een lange reis door Nederland. Van Geldrop gaat hij via Friesland naar Zuid-Limburg.

Het is een erg toegankelijke IPA geworden, zoals ik denk dat Brand hem graag wil hebben (dus minder hop en minder smaak, maar wel genoeg voor de pilsdrinkers). Volgens de LABO lijst voldoet hij helemaal niet aan de IPA specificaties, dus dat komt vast goed.  :biersmile:

Herman

Citaat van: heijligers op 09-04-2014  23:46 uMijn IPA zit sinds vorige week op fles. Vanavond is hij geëtiketteerd en ingepakt voor een lange reis door Nederland. Van Geldrop gaat hij via Friesland naar Zuid-Limburg.

Da's een bizarre reis, ik neem aan omdat je zelf een kijkje in Friesland gaat nemen? Doe Berry of Dries de groeten.

arluijen

Citaat van: RJT op 09-04-2014  09:25 uSjongejongejonge,

Wat is dat nou weer... Ieders mailadres zichtbaar, en nog een typo ook.

Damn. Dat had ik niet eens gezien. Vind ik inderdaad wel erg onprofessioneel.


Kleine correctie: ik tel 152 email adressen.

Niels B.

Citaat van: arluijen op 10-04-2014  10:54 uDamn. Dat had ik niet eens gezien. Vind ik inderdaad wel erg onprofessioneel.


Kleine correctie: ik tel 152 email adressen.

Dat heb je ook echt geteld!  :nut:

Eentje voor Coen zelf, eentje voor het team van Heineken, en 150 deelnemers?

arluijen

Citaat van: Niels B. op 10-04-2014  11:05 uDat heb je ook echt geteld!  :nut:

Eentje voor Coen zelf, eentje voor het team van Heineken, en 150 deelnemers?
Neen. Ik heb de "To" lijst gekopieerd en in excel ingeplakt. Daarmee kwam ik op 152 rijen. Die van Coen zat daar dus niet tussen. Als ik zoek op "Heineken" of "brand" krijg ik ook geen hits. Ik blijf bij 152 deelnemer.

Niels B.

Citaat van: arluijen op 10-04-2014  11:16 uNeen. Ik heb de "To" lijst gekopieerd en in excel ingeplakt. Daarmee kwam ik op 152 rijen. Die van Coen zat daar dus niet tussen. Als ik zoek op "Heineken" of "brand" krijg ik ook geen hits. Ik blijf bij 152 deelnemer.

Slim.


arluijen

Citaat van: Niels B. op 10-04-2014  11:18 uSlim.


Maar minder slim van Brand. Een "reply to all" geeft nu vervuiling in 150+ mailboxen. Nog afgezien van het feit dat jullie email adressen nu bijvoorbeeld ook worden meegenomen in mijn gmail app op Android. Ik heb dus alweer 151 extra email adressen die een hit geven als ik zoek op een naam...

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 08-04-2014  09:58 uAltijd? Dit is pas de derde keer. Tot nu toe werden ze áltijd opgehaald ;)
Hopelijk de volgende keer weer want de inleveradressen zijn nu niet bepaald om de hoek.

Bij het ONK is het nooit anders geweest. De Brand wedstrijd was de uitzondering...

Op zich wel logisch dat alle bieren op dezelfde wijze verzameld worden.

Jacques

Citaat van: Oscar op 08-04-2014  01:01 uNee, dat zeg ik niet... Maar andersom geldt ook niet, oftewel als je een naam in de bierwereld hebt, wil dat ook niet meteen zeggen dat je keuringskwaliteiten hebt. Ik heb soms het vermoeden dat er mensen keuren die er minder gekwalificeerd voor zijn. Het BKG heeft er niet voor niets een gedegen cursus voor... anders kun je het ONK ook wel door biercorriffeeën laten keuren... :)

Het BKG keurt op bestaande biertypen. Niet op het al dan niet interessant zijn van een bier om deze commercieel uit te brengen. Dat is nu net het leuke van de Brand wedstrijd. Als je wint komt je bier op grote schaal in de Nederlandse winkels te liggen. Bierliefhebbers die de trends in de gaten houden hebben daar een betere neus voor dan de gemiddelde BKG-keurmeester die getraind is in hokjes te denken. En nogmaals de brouwers van Brand zijn veel beter getraind in het proeven van bier dan een BKG-keurmeester.

RobinB

Is de ophaaldatum van de Brand wedstrijd dezelfde als van het ONK?
Zo niet, dan is het gewoon jammer dat ze het "ontdekt" hebben. ;)

Geen slapende honden wakker maken...

Jacques

Citaat van: RobinB op 10-04-2014  22:54 uIs de ophaaldatum van de Brand wedstrijd dezelfde als van het ONK?
Zo niet, dan is het gewoon jammer dat ze het "ontdekt" hebben. ;)

Geen slapende honden wakker maken...

Het zou wel apart zijn als er twee verschillende aanvoerlijnen zijn. En Brand gaat natuurlijk geen extra kosten maken voor het ONK.

heijligers

Citaat van: Herman op 10-04-2014  00:05 uDa's een bizarre reis, ik neem aan omdat je zelf een kijkje in Friesland gaat nemen? Doe Berry of Dries de groeten.
Nee, Berry neemt ze mee naar het noorden en daar worden ze opgehaald voor Brand en ONK.
Jlinkt vreemd, maar als je de details kent, valt het wel mee.

Herman

Logisch, snap hem. Klinkt wel maf inderdaad.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 10-04-2014  22:48 uBij het ONK is het nooit anders geweest. De Brand wedstrijd was de uitzondering...
Als ik me niet vergis is dit het Brand topic en niet die van het ONK. Ik had het over Brand, en die zijn tot nu toe "altijd" opgehaald.
Brand heeft ook een andere organisatie gehad dus wat dat betreft ook niet echt een uitzondering.

heijligers

Citaat van: Hoppenbrouwers op 10-04-2014  23:15 uIk had het over brand, en die zijn tot nu toe "altijd" opgehaald.
Zo stond het ook in het reglement. Maar als je dat heel ruim interpreteert kun je ook lezen dat je ze zelf ergens heen moet brengen.

Brand is nu drie jaar bezig, en steeds zijn er onduidelijkheden over het reglement. Gaat het niet over suikertoevoegingen ( volmout ??? ), dan wel over Engelse hoppen of afspraken over ophalen, danwel wegbrengen en de datum waarop het klaar moet staan.

Bij de amateurs gaat het altijd strak en goed. Brand is altijd onduidelijk en wijzigt de regels tijdens het spel. Jammer!

Jacques

Citaat van: heijligers op 10-04-2014  23:21 uBij de amateurs gaat het altijd strak en goed. Brand is altijd onduidelijk en wijzigt de regels tijdens het spel. Jammer!

Het ONK wordt ook heel wat langer georganiseerd dan de Band wedstrijd. Zo vreemd is dat ook niet. In de beginjaren van het ONK waren er ook veel onduidelijkheden en dingen die niet goed geregeld waren...

Een sprekend voorbeeld. Tijdens het eerste ONK werd de jury voorgesteld. Daarna volgde de prijsuitreiking. Groot was mijn verbazing toen bleek dat het merendeel van de prijzen naar de leden van de jury gingen... Het jaar daarop werd het ONK door De Roerstok georganiseerd en werd de regel ingevoerd dat leden van de jury niet aan de wedstrijd mochten meedoen!

Zedd

Inmiddels is het "begin mei" en zal de jury hard aan het proeven zijn, proost!
Maar is het misschien bekend wanneer de finalisten bekend worden gemaakt? De spanning is hier om te snijden...

Hoppenbrouwers

Citaat van: Zedd op 08-05-2014  20:37 uInmiddels is het "begin mei" en zal de jury hard aan het proeven zijn, proost!
Maar is het misschien bekend wanneer de finalisten bekend worden gemaakt? De spanning is hier om te snijden...
24 mei. De finaledag. Net zoals ze dat voorgaande jaren gedaan hebben.

Zedd

Bedoel je, dat we niet van te voren horen of we "door"  zijn? Hmm, dat zou tegenvallen.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Zedd op 08-05-2014  20:50 uBedoel je, dat we niet van te voren horen of we "door"  zijn? Hmm, dat zou tegenvallen.
Dat hoor je op de wedstrijddag pas inderdaad. Jammer? Ach ja... je komt er in ieder geval voor naar een bierig evenement. En daar gaat het toch voornamelijk om? ;)

JanEric

15 en 16 mei worden tien halve finalisten bekend gemaakt. Zo las ik dat tenminste in een mail van een tijdje terug.

arluijen

Zou wel handig zijn.

Ik ben dat weekend op een familie weekend weg, kan er in principe niet bij zijn, maar had bedongen dat, in het zeldzame geval dat ik bij die finalisten zou horen, ik vrijstelling krijg om af te reizen naar het zuiden.

Dus bij deze: "Beste keurmeesters van Brand, verlos me van een heel weekend schoonfamilie en deel me in bij de finalisten alstublieft. Ik hoef verder niet te winnen of zo.."

John

Intussen weet niemand het meer...

arluijen

Mail tekst:

CiteerBeste thuisbrouwer,
 
Dank voor het versturen van je receptuur voor de Brand en PINT Bierbrouwwedstrijd voor 2014. Op 15 en 16 mei zullen de bieren door een deskundige jury worden geproefd en zullen de 10 finalisten worden geselecteerd. De winnaar zal bekend gemaakt worden op de finale dag van de Brand bierbrouwwedstrijd gedurende de Open Dag op 24 mei op de Brand Bierbrouwerij.
 
Tot dan!
 
Met vriendelijke groet,
 
De Brouwers van Brand
 
Brand Bierbrouwerij
Brouwerijstraat 2-10, 6321 AG Wijlre
http://www.brand.nl

Hoppenbrouwers

Gewoon hetzelfde als de vorige keer dus. Deze week gaan ze keuren en de 24e maken ze de finalisten bekend.
Gewoon een kwestie van de mail goed lezen.

orangeloo

Citaat van: Hoppenbrouwers op 12-05-2014  16:05 uGewoon hetzelfde als de vorige keer dus. Deze week gaan ze keuren en de 24e maken ze de finalisten bekend.
Gewoon een kwestie van de mail goed lezen.

Ik had toch best wel al willen weten wie de 10 finalisten zijn. Nu moeten we nog een week wachten. De spanning stijgt  ^-^

Hoppenbrouwers

Citaat van: Orangeloo op 16-05-2014  21:45 uIk had toch best wel al willen weten wie de 10 finalisten zijn. Nu moeten we nog een week wachten. De spanning stijgt  ^-^
Geduld is een schone zaak.

Ik werd deze week nog gebeld door brand of ik mee wilde doen. Geheel verbaasd reageerde ik dat ik daar gewoon vanuit was gegaan. Ja, er scheen iets verkeerd te zijn gegaan met het doorgeven van het recept. Tja... Dat kan. Maar ik had het toch écht doorgegeven,
Nu komt het hopelijk toch goed (best lullig om anders zo uitgesloten te worden van deelname)

Adbrouwt

Citaat van: Hoppenbrouwers op 16-05-2014  21:52 uIk werd deze week nog gebeld door brand of ik mee wilde doen. Geheel verbaasd reageerde ik dat ik daar gewoon vanuit was gegaan. Ja, er scheen iets verkeerd te zijn gegaan met het doorgeven van het recept. Tja... Dat kan. Maar ik had het toch écht doorgegeven,
Nu komt het hopeijk toch goed (best lullig om anders zo uitgesloten te worden van deelname)
Proficiat ik denk dat je een plaatsje hoger op het podium bent gekomen in vergelijking met vorig jaar.  :duimop:

Wel jammer want ik vond die nieuwe Brand flesjes echt te gek eruit zien. Daar mogen ze mijn biertje best in gooien.

Maar we moeten nog effe geduld hebben.  :geduld:

Hoppenbrouwers

Citaat van: Adbrouwt op 16-05-2014  21:59 uProficiat ik denk dat je een plaatsje hoger op het podium bent gekomen in vergelijking met vorig jaar.  :duimop:

Wel jammer want ik vond die nieuwe Brand flesjes echt te gek eruit zien. Daar mogen ze mijn biertje best in gooien.

Maar we moeten nog effe geduld hebben.  :geduld:
?

Adbrouwt


Jacques

De bieren zijn gisteren en deze ochtend geproefd in Utrecht. Dit ging geheel blind. Dat wil zeggen dat de juryleden van de eerste twee ronden de bieren gecodeerd te proeven hebben gekregen. Alle etiketten waren verwijderd of overgeplakt. De 10 finalisten zijn bij de (externe) organisatie bekend maar niet bij de juryleden. Volgende week zaterdag de finale. Het is inderdaad spannend. Ook ik heb geen idee wie de finalisten zijn. Wat dat betreft alles perfect geregeld.

Verder is afgesproken dat de juryleden niet via dit forum, Facebook of anderszins iets vertellen over details van de keuring en de bieren.

Jacques

Citaat van: Adbrouwt op 16-05-2014  22:00 uJij stond vorig jaar toch op het podium of heb ik dit mis  :weetniet:

En niet zo maar op het podium. Het was een eervolle 2e plaats.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Adbrouwt op 16-05-2014  22:00 uJij stond vorig jaar toch op het podium of heb ik dit mis  :weetniet:
Klopt helemaal.
Maar waarom denk je dat ik nu een plaatsje opgeschoven ben? (zou mooi zijn trouwens)

Adbrouwt

Citaat van: Hoppenbrouwers op 17-05-2014  10:10 uKlopt helemaal.
Maar waarom denk je dat ik nu een plaatsje opgeschoven ben? (zou mooi zijn trouwens)
Dat denk ik omdat ze actief naar je op zoek zijn geweest. En omdat je vorig jaar tweede bent geworden zou ik jou nu de overwinning wel gunnen. Dus als je een plaatsje zou opschuiven ben je de winnaar. Maar of dat de waarheid is weet ik niet natuurlijk en daarom gaf ik aan dat we nog effe geduld moeten hebben. Maar het was natuurlijk ook een boodschap met een  ;)

De winnaar van vorig jaar gaat dit jaar niet winnen dat staat wel vast. Dus ook jij succes met wachten  :degroeten:

Hoppenbrouwers

Citaat van: Adbrouwt op 17-05-2014  11:13 uDat denk ik omdat ze actief naar je op zoek zijn geweest. En omdat je vorig jaar tweede bent geworden zou ik jou nu de overwinning wel gunnen. Dus als je een plaatsje zou opschuiven ben je de winnaar. Maar of dat de waarheid is weet ik niet natuurlijk en daarom gaf ik aan dat we nog effe geduld moeten hebben. Maar het was natuurlijk ook een boodschap met een  ;)

De winnaar van vorig jaar gaat dit jaar niet winnen dat staat wel vast. Dus ook jij succes met wachten  :degroeten:
Haha, dank je. Ik help het je hopen :)

Ansius

Als ze buitenom je recept ook hebben gevraagd of je er volgende week bij bent dan heb ik waarschijnlijk niet gewonnen!
Hoe laat begint het eigenlijk?

Hoppenbrouwers

Citaat van: ANSIUS op 17-05-2014  11:34 uAls ze buitenom je recept ook hebben gevraagd of je er volgende week bij bent dan heb ik waarschijnlijk niet gewonnen!
Hoe laat begint het eigenlijk?
Wees gerust. Ze belde me woensdag (dus de keuring was nog niet geweest). Er werden louter en alleen vragen gesteld mbt het insturen van het recept. Dit staat dus allemaal los van het resultaat.
Overigens zou een podiumplek me dit jaar verrassen (deed het vorig jaar trouwens ook). Ik vond mijn hier niet aromatisch genoeg en gezien het aantal inzendingen zullen er vast genoeg zijn die dat manco kunnen opvullen.

William

Citaat van: Adbrouwt op 17-05-2014  11:13 uDat denk ik omdat ze actief naar je op zoek zijn geweest. En omdat je vorig jaar tweede bent geworden zou ik jou nu de overwinning wel gunnen. Dus als je een plaatsje zou opschuiven ben je de winnaar. Maar of dat de waarheid is weet ik niet natuurlijk en daarom gaf ik aan dat we nog effe geduld moeten hebben. Maar het was natuurlijk ook een boodschap met een  ;)

De winnaar van vorig jaar gaat dit jaar niet winnen dat staat wel vast. Dus ook jij succes met wachten  :degroeten:

Misschien zijn ze er achter gekomen dat vorig jaar een administratief foutje hadden gemaakt (iets met een 1e en 2e plaats verwisselt) en nu willen compenseren. ;D

Jacques

Citaat van: William op 17-05-2014  12:06 uMisschien zijn ze er achter gekomen dat vorig jaar een administratief foutje hadden gemaakt (iets met een 1e en 2e plaats verwisselt) en nu willen compenseren. ;D

Hmmm, uit heel betrouwbare bron heb ik begrepen dat dit zeker niet het geval is geweest!

William

Citaat van: Jacques op 17-05-2014  13:19 uHmmm, uit heel betrouwbare bron heb ik begrepen dat dit zeker niet het geval is geweest!

Zeker weten? ;) Ze waren in ieder geval allebei heel erg lekker. Allebei echte winnaars.  :proost:

John

Ik ben tevreden met de 2e plaats :-)

Sjaak_Deventer

Iemand een idee hoe laat de uitslag van Brank en ONK zijn? Kon het nog niet op de website vinden..

hansm

Citaat van: Sjaak_Deventer op 17-05-2014  18:44 uIemand een idee hoe laat de uitslag van Brank en ONK zijn? Kon het nog niet op de website vinden..

Ik weet natuurlijk niet wat de organisatie van plan is. Maar gezien het feit dat de finalekeuring van Brand op de dag zelf is, en de uitslag van het ONK normaal gesproken ook pas aan het eind van het festival bekend gemaakt wordt... (vul zelf maar in  ;))

Hoppenbrouwers


William

Citaat van: hansm op 17-05-2014  19:10 uIk weet natuurlijk niet wat de organisatie van plan is. Maar gezien het feit dat de finalekeuring van Brand op de dag zelf is, en de uitslag van het ONK normaal gesproken ook pas aan het eind van het festival bekend gemaakt wordt... (vul zelf maar in  ;))

Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat al redelijk in het begin van de middag de ONK winnaars bekend worden gemaakt en op het eind van de middag de Brand-winnaars.

Albertus

ONK uitslag om 16:30 uur volgens de laatste nieuwsflits van de organisatie.

Bert

William

Ik zie op de website van de Roerstok dat je moet inschrijven voor de verschillende workshops. Dat was me niet bekend.

Citeerhttp://www.onk2014.nl/dagprogramma

Dagprogramma

Titel   Tijd   Presentator   Aanmelden
Bier in retail   11.30-12.00   John van Lint   
De kwaliteit van tapbier    12.15-13.00   Imre Jonkers   
Forum (Kelderke)   13.00-14.00   Manus van Bommel   aanmelden verplicht
Smaakafwijkingen in bier   13.15-14.00   August Bekkers   aanmelden verplicht
Smaakafwijkingen in bier    14.15-15.00   August Bekkers   aanmelden verplicht
De kwaliteit van tapbier   15.15-16.00   Imre Jonkers   
Forum

Op de wedstrijd dag zal er een forum gevormd worden waar bezoekers hun vragen kwijt kunnen over alles wat met brouwen te maken heeft. Het is fijn als je van te voren al vragen instuurt zodat de panelleden zich goed kunnen voor bereiden.

Het panel zal uit de volgende leden bestaan:

Theo Sonnemans – Brouwmeester van Lindeboom Bierbrouwerij
Kees Bubberman -  Brouwmeester van Brouwerij Emelisse
Steven van den Berg- Quality Manager bij Jopenkerk Bierbrouwerij (voormalig Brouwmeester Sint Christoffel Bier)
Zoals je ziet kun je alles vragen, want expertise is in ruime mate aanwezig in het panel.

Je kan je vragen naar ons opsturen via het volgende formulier.

heijligers

Citaat van: William op 17-05-2014  19:25 uIk zie op de website van de Roerstok dat je moet inschrijven voor de verschillende workshops. Dat was me niet bekend.
Ook dat stond in de laatste nieuwsbrief.

William

Citaat van: heijligers op 17-05-2014  19:37 uOok dat stond in de laatste nieuwsbrief.

Daar was ik dus niet op geabonneerd.

Zedd

Toch jammer dat het in Wijlre is.  Ik snap dat daar het hoofdkwartier is maar het kost me drie uur met het OV om daar te komen. Dat is me teveel. En de auto is natuurlijk geen optie... Jammer!

Hoppenbrouwers

Citaat van: Zedd op 17-05-2014  20:34 uToch jammer dat het in Wijlre is.  Ik snap dat daar het hoofdkwartier is maar het kost me drie uur met het OV om daar te komen. Dat is me teveel. En de auto is natuurlijk geen optie... Jammer!
Neem iemand mee. Heb je een BOB en is nog gezellig ook.

Zedd

Graag :)
Maar mijn mede-brouwers laten me in de steek :'(

arluijen

Gezien het feit dat ik er niet live bij kan zijn: Is er een live "stream" om op afstand te kunnen volgen wie er wint? Twitter of zo?

Begin nu wel echt heel erg nieuwsgierig te worden.

Hoppenbrouwers

Citaat van: arluijen op 19-05-2014  11:22 uGezien het feit dat ik er niet live bij kan zijn: Is er een live "stream" om op afstand te kunnen volgen wie er wint? Twitter of zo?

Begin nu wel echt heel erg nieuwsgierig te worden.
Weet je zeker dat je niets kan regelen?
Als je wel meedoet maar niet aanwezig bent zou dat voor Brand wel eens mee kunnen tellen of je 'wint' of niet.


John

Hoe weten ze dan of je erbij bent of niet. Ik kan er ook niet hele dag bij zijn...

Hoppenbrouwers

Citaat van: John op 19-05-2014  12:49 uHoe weten ze dan of je erbij bent of niet. Ik kan er ook niet hele dag bij zijn...
Ik meen dat er vorig jaar bij de laatste tien ook een naam werd genoemd die niet op het podium verscheen. Die heb ik daarna ook niet meer terug zien komen. De uiteindelijke winnaar zie je namelijk een paar uur voor de finale al een keer op de buhne staan.
Nu kan dit los van elkaar staan. Naar gezien het hele circus rondom Brand op de locatie lijkt het me onwaarschijnlijk dat ze een prijs uit gaan reiken aan iemand die er niet is (met alle camera's en pers aanwezig) en dat ze hem later telefonisch op de hoogte brengen.

Als je er al niet de hele dag kan zijn. Zorg dan dat je bij de uitreiking kan zijn...

KC

Dan moeten ze dat in de regels zetten. Ik ben ook niet in staat te komen zaterdag al zou ik willen. Wees dan gewoon eerlijk en geef dat aan.

John

Heeft iemand het dagprogramma van Brand en ONK? Ik bedoel dan niet de sprekers maar wel de tijden van het bekend maken van de finalisten/winnaars?

Zedd

Ben het met KC eens. maar ik vermoed dat de winnaar misschien wel al zachtjes ingefluisterd is dat het slim is om te komen...

KC

Kijk dat zou ik een goed idee vinden

Hoppenbrouwers

Was vorig jaar in ieder geval niet zo.
Kan ook niet. Want dan zouden ze hem moeten bellen. Kort voordat het bekend gemaakt wordt. De laatste tien worden namelijk op de dag zelf pas gekeurd.

arluijen

Citaat van: Hoppenbrouwers op 19-05-2014  15:29 uWas vorig jaar in ieder geval niet zo.
Kan ook niet. Want dan zouden ze m moeten bellen. Kort voordat het bekend gemaakt wordt. De laatste tien worden namelijk op de dag zelf pas gekeurd.

Prima, maar daarom zou ik willen weten of ik bij die laatste 10 zit. Zo ja, dan regel ik wat. Zo nee, dan vrees ik dat ik af zal moeten haken....

Hoppenbrouwers

Citaat van: arluijen op 19-05-2014  15:51 uPrima, maar daarom zou ik willen weten of ik bij die laatste 10 zit. Zo ja, dan regel ik wat. Zo nee, dan vrees ik dat ik af zal moeten haken....
En dát laten ze nu net in het midden. Begrijpelijk, Je loopt anders het risico dat veel mensen afhaken die geen bericht heben gekregen. Die hebben namelijk een reden minder om aanwezig te zijn.

Ik denk dat we het gewoon af moeten wachten.
Als je wel wat kan regelen als je zeker weet dat je in de prijzen valt is de motivatie/prioritering ook niet optimaal. Of begrijp ik dat verkeerd?

arluijen

Citaat van: Hoppenbrouwers op 19-05-2014  15:57 uAls je wel wat kan regelen als je zeker weet dat je in de prijzen valt is de motivatie/prioritering ook niet optimaal. Of begrijp ik dat verkeerd?

 ;D

De motivatie is dat ik graag wil, maar dat er een schoonfamilie weekend is georganiseerd rondom een zieke schoonmoeder. Hoe zeg ik dit subtiel, ehm..:

Natuurlijk zit ik veel liever met biernerds in een brouwerij in spanning af te wachten of mijn eigen IPA brouw in de prijzen gaat vallen, danwel de feitelijke winnaar live te feliciteren. Echter, ideale schoonzoon die ik ben, wil ik natuurlijk nóg liever nog één keer met mijn complete schoonfamilie in een huisje aan het strand in Katwijk zitten, ik had immers al rondgebazuind dat ik toch niet ga winnen...

Rooise Rakker

Heej Hoppenbrouwers


Gij hebt makkelijk lullen, met dat neem je toch iemand mee die BOB is! Hahaha, gewoon vertellen dat je chick zwanger is en niet mag drinken.
Hoewel, ik mag ook niet klagen, denk ik, want anders was ik die BOB geweest en was ik
GEEN prettig gezelschap geweest.


Rooise Rakker

Batavier

Citaat van: Zedd op 19-05-2014  15:11 uBen het met KC eens. maar ik vermoed dat de winnaar misschien wel al zachtjes ingefluisterd is dat het slim is om te komen...

Klopt

Oscar

Citaat van: arluijen op 19-05-2014  15:51 uPrima, maar daarom zou ik willen weten of ik bij die laatste 10 zit. Zo ja, dan regel ik wat. Zo nee, dan vrees ik dat ik af zal moeten haken....

Citaat van: arluijen op 19-05-2014  16:04 uDe motivatie is dat ik graag wil, maar dat er een schoonfamilie weekend is georganiseerd rondom een zieke schoonmoeder. Hoe zeg ik dit subtiel, ehm..:

Regel wat zou ik zeggen... ;D

Wordt het niet tijd dat er in vervolg voor wedstrijden door deelnemers wordt aangeven of ze voor een prijs in aanmerking willen komen (en dus verplicht aanwezig zijn bij de uitreiking), of dat ze alleen en keuringsformulier, dus terugkoppeling, wensen van neen keurmeester? Het komt namelijk nog te vaak voor de prijswinnaars niet aanwezig zijn! En (mijn mening)  niet aanwezig = geen prijs  :) :)

William

Misschien gewoon op het inschrijfformulier vemelden dat aanwezigheid erg op prijs wordt gesteld of dat je kunt aangeven of je er wel of niet bent.

Strafmaatregelen, zoals geen prijs geen prijs geven of geen keuringsformulier is wel erg extreem. Je weet nooit wat de reden is dat iemand er niet kan zijn.

arluijen

Citaat van: Oscar op 23-05-2014  01:23 uWordt het niet tijd dat er in vervolg voor wedstrijden door deelnemers wordt aangeven of ze voor een prijs in aanmerking willen komen (en dus verplicht aanwezig zijn bij de uitreiking), of dat ze alleen en keuringsformulier, dus terugkoppeling, wensen van neen keurmeester ? Het komt namelijk nog te vaak voor de prijswinnaars niet aanwezig zijn !! En (mijn mening)  is niet aanwezig = geen prijs  :) :)

Citaat van: William op 23-05-2014  06:26 uMisschien gewoon op het inschrijfformulier vemelden dat aanwezigheid erg op prijs wordt gesteld of dat je kunt aangeven of je er wel of niet bent.

Strafmaatregelen, zoals geen prijs geen prijs geven of geen keuringsformulier is wel erg extreem. Je weet nooit wat de reden is dat iemand er niet kan zijn.

Ik ben het daar mee eens. Kijk, het is mijn probleem dat ik niet kan komen, dat probleem deed zich voor nadat ik het bier had gebrouwen. Het feit dat ik het aansnijd geeft ook aan dat ik het zelf al vervelend genoeg vind voor een organisatie. Een optie om aan te geven dat ik er niet bij kan zijn en daarom geen hoofdprijs kan winnen, lijkt me redelijk voor beide partijen.

John

De ontknoping van Brand en ONK nadert...

Hoppenbrouwers

Ben overigens ook wel benieuwd wanneer ze de laatste 10 deelnemers bekend maken (is ook niet gecommuniceerd). Herinner me dat dat vorig jaar redelijk vroeg op de middag was.
Ik ben in ieder geval op tijd aanwezig... hoop ik

Eric v B

Citaat van: William op 23-05-2014  06:26 uStrafmaatregelen, zoals geen prijs geen prijs geven of geen keuringsformulier is wel erg extreem. Je weet nooit wat de reden is dat iemand er niet kan zijn.

Het zou toch een gemiste kans zijn als de maker van het lekkerste bier niet aanwezig kan zijn en daardoor niet de wedstrijd wint en dat er daardoor niet het lekkerste bier in de schappen van Brand komt te staan  :-\

Iedereen die naar Wijlre gaat, veel plezier en succes!

Eric

matthew

Ze kunnen volgens mij redelijk goed inschatten wie van de deelnemers aanwezig zullen zijn.. ik (en denk iedereen) heb immers een mail gehad om aan te geven via de website van Brand of je komt en met hoeveel. Het zou erg raar staan als de winnaar er niet zou zijn.

John

Whoeaaa ik heb geen mail gehad...

Hoppenbrouwers

Stond volgens mij in de intro mail. Verder staat het ook gewoo op de site van Brand dus ALLE bezoekers kunnen dat invullen. Ze weten dan welliswaar hoeveel mensen er op bezoek komen maar niet welk percentage daarvan brouwer is...

matthew

Citaat van: Hoppenbrouwers op 23-05-2014  18:29 uStond volgens mij in de intro mail. Verder staat het ook gewoo op de site van brand dus ALLE bezoekers kunnen dat invullen. Ze weten dan welliswaar hoeveel mensen er op bezoek komen maar niet welk percentage daarvan brouwer is...

Jazeker weten ze dat als je alle gegevens invuld.. :-D

Hoppenbrouwers

Citaat van: matthew op 23-05-2014  19:33 uJazeker weten ze dat als je alle gegevens invuld.. :-D
Het is toch geen vraag in de format?

Herman

Citaat van: Oscar op 23-05-2014  01:23 uRegel wat zou ik zeggen... ;D

Wordt het niet tijd dat er in vervolg voor wedstrijden door deelnemers wordt aangeven of ze voor een prijs in aanmerking willen komen (en dus verplicht aanwezig zijn bij de uitreiking), of dat ze alleen en keuringsformulier, dus terugkoppeling, wensen van neen keurmeester? Het komt namelijk nog te vaak voor de prijswinnaars niet aanwezig zijn! En (mijn mening)  niet aanwezig = geen prijs  :) :)
Sorry, dat vind ik echt kul! In plaats van het beste bier, wint dan het beste bier van de aanwezige brouwers. Manage dat maar eens, nog los van het feit dat het niet fair is.


En zoals (o.a.) William terecht aangeeft, is de reden van afwezigheid helemaal niet bekend.

Ik doe ook mee, ben helaas niet aanwezig. Dat laatste is geen keuze voor mij, ik had het graag anders gedaan. Maar ja, sommige dingen gebeuren in het leven. Dat wist ik op moment van inschrijven niet, maar had ik het geweten, had ik wellicht toch meegedaan.

matthew

DIT stond er in de mail. als je die opende kwam je bij de nieuwe fles uit. Op de Brand site zelf staat deze pagina en daar kun je alle gegevens invullen... die zullen ze wel vergelijken met de aangemelde brouwers, dan weten ze precies wie er komt (indien je je opgeeft).

Hoppenbrouwers

Citaat van: matthew op 23-05-2014  20:14 uDIT stond er in de mail. als je die opende kwam je bij de nieuwe fles uit. Op de brand site zelf staat deze pagina en daar kun je alle gegevens invullen... die zullen ze wel vergelijken met de aangemelde brouwers, dan weten ze precies wie er komt (indien je je opgeeft).
Klopt. Ik ben er bij, maar heb me niet aangemeld via de site. Waarschijnlijk ben ik daar niet de enige in. (Vorig jaar wel aangemeld trouwens.)

matthew

Ik zeg: TOT MORGEN!

Ik draag een polo met lange mouwen van het Twents bierbrouwers gilde... dus spreek me gerust aan :D kunnen we ff gezellig kletsen :D

Hoppenbrouwers

Citaat van: matthew op 23-05-2014  21:18 uik zeg: TOT MORGEN!

ik draag een polo met lange mouwen van het Twents bierbrouwers gilde.. dus spreek me gerust aan :D kunnen we ff gezellig kletsen :D
Doen we  :)

Hay

Helemaal met Herman eens .
Het is een wedstrijd voor wie het beste bier maakt.
Het bier word door onafhankelijke keurmeesters gekeurd en het beste bier wint .
Tenminste daar mag je vanuit gaan.
En niet het bier van wie wel aanwezig is.
Wat zou dan het volgende zijn , lelijke of niet leuke of niet fotogenieke mensen mogen ook niet winnen.

orangeloo

Ik ben der morgen ook bij, en ik denk dat ik in het oranje ga   ;)

Niels B.

Citaat van: arluijen op 19-05-2014  16:04 u;D

De motivatie is dat ik graag wil, maar dat er een schoonfamilie weekend is georganiseerd rondom een zieke schoonmoeder. Hoe zeg ik dit subtiel, ehm..:

Natuurlijk zit ik veel liever met biernerds in een brouwerij in spanning af te wachten of mijn eigen IPA brouw in de prijzen gaat vallen, danwel de feitelijke winnaar live te feliciteren. Echter, ideale schoonzoon die ik ben, wil ik natuurlijk nóg liever nog één keer met mijn complete schoonfamilie in een huisje aan het strand in Katwijk zitten, ik had immers al rondgebazuind dat ik toch niet ga winnen...

Ik neem je prijs wel mee terug naar Katwijk. Welk huisje zit je?

arluijen


Jacques

Voor de nabeschouwingen van de Brand Bierbrouwwedstrijd 2014 en het ONK 2014
zie dit topic.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.