Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: 24-05-2014 Brand Bierbrouwwedstrijd 2014  (gelezen 104737 keer)

Offline Drents Hopbier

• Super lid
  • Land: nl
24-05-2014 Brand Bierbrouwwedstrijd 2014
« Gepost op: 11-07-2013 12:21 u »
Aan dit bericht is sinds 22 januari 2014 het wedstrijdreglement en het op die datum gepubliceerde persbericht gekoppeld. Inmiddels is er een aanpassing gekomen van het reglement. Het is toegestaan om Engelse hopsoorten te gebruiken mits er geen sprake is van een Engelse IPA. De bedoeling is dat een uitgesproken IPA gebrouwen wordt!

Volgend jaar dus weer!

Info Coen Dekker: Rest mij jullie nog een vraag te stellen. Brand Bier is weer van plan om volgend jaar (2014) een Bierbrouwwedstrijd te organiseren. Omdat wij nu nog in de orientatiefase zitten, zijn wij erg benieuwd naar welk bier jij graag eens zou willen proberen te brouwen als mogelijke inzending voor volgend jaar. Is het misschien een IPA, een Dubbel of Tripel of misschien iets heel anders?
Laat het mij weten door mij jouw idee per mail naar mij te sturen. Mogelijk zullen we afhankelijk van jouw reactie een type kiezen waar we volgend jaar de Brand bierbrouwwedstrijd mee zullen organiseren.

Hopbier

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline BierHenk

• Super lid
Re: Brand Bierbrouwwedstrijd 2014
« Reactie #1 Gepost op: 11-07-2013 12:27 u »
Is het mogelijk aan dit topic meteen een poll te koppelen?

Offline Brouwerstraat

• Junior lid
  • **
  • Tripel
« Reactie #2 Gepost op: 11-07-2013 12:46 u »
Is het mogelijk aan dit topic meteen een poll te koppelen?

Het zou mooi zijn als ze gewoon het winnende bier origineel houden....

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #3 Gepost op: 11-07-2013 13:38 u »
Het zou mooi zijn als ze gewoon het winnende bier origineel houden....

Lijkt mij ook leuker. Laat de creativiteit voorop staan! Voor binnen de lijntjes brouwen hebben we immers al de andere wedstrijden.

Wat mij betreft: stel een bierprofiel op (kleur, bitterheid, alcoholgehalte, geur, smaak, nasmaak, mondgevoel, alles met een marge) en laat ons met deze gegevens een zo lekker mogelijk bier ontwerpen en brouwen. Of maakt het nog breder en "poŽtischer": stel een profiel op met associaties die de drinker bij het bier moet krijgen: "het bier moet smaken naar de eerste lentedag" of "het bier moet de perfecte compaan zijn bij de bbq". Mogelijkheden te over, maar alsjeblieft niet weer een wedstrijd waarin we de commercieel reeds ingekleurde bierstijlen moeten imiteren.

Offline BierHenk

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 11-07-2013 14:14 u »
Ik reageerde puur op de eerste post.
Hierin wordt door Coen Dekker gevraagd naar een biertype welke de hobbybrouwers graag zouden willen brouwen.
Dat kun je het beste vangen in een poll.

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #5 Gepost op: 11-07-2013 15:15 u »
Heeft iemand eigenlijk al eens de nieuwe vervangende T-Shirts binnengekregen?

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 11-07-2013 16:46 u »
Nope... Nog niet binnen gehad!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 11-07-2013 17:18 u »
Het zou mooi zijn als ze gewoon het winnende bier origineel houden...

Dat proberen ze ook zo veel als mogelijk is, is mijn ervaring tot nu toe.
Een paar weken geleden heb ik met de brouwers van Brand gesproken om te kijken hoe het door mij gebrouwen bier het beste bij Brand gebrouwen kan worden. Naar mijn opmerkingen werd serieus geluisterd. Ik heb hierover een goed gevoel.

Biertype? Een porter lijkt mij een mooie uitdaging. Je kunt daarbij veel kanten op. Een verfrissende cleane versie of een zware fruitige, het kan allemaal. Zelf koudhoppen, honing en Amerikaanse hoppen behoren tot de mogelijkheden. Kortom een mooi biertype dat nog veel te weinig onze aandacht heeft.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #8 Gepost op: 11-07-2013 17:31 u »
Kortom een mooi biertype dat nog veel te weinig onze aandacht heeft.
Wie schaar je hier onder "ons"?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 11-07-2013 18:14 u »
Wie schaar je hier onder "ons"?

De gemiddelde hobbybrouwer die ik ken. In andere landen dan dat anders liggen.
Volgens mij wist je dit antwoord al.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 11-07-2013 18:22 u »
Het zou mooi zijn als Brand uitging van "onze" (;)) biertypenbeschrijvingen. Eventueel met aanvullende eisen / beperkingen (of uitbreidingen). Dat zou een hoop onduidelijkheid schelen :proost:

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 11-07-2013 18:25 u »
De gemiddelde hobbybrouwer die ik ken.
Ah, ik herkende me ook al niet in dat profiel. ;)

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • ‹bung macht den Meister
« Reactie #12 Gepost op: 11-07-2013 19:13 u »
Had het mailtje ook gehad. Ik denk aan een biertje wat niet te extreem is en je goed aan een breder publiek kan introduceren. De kans dat het overeind blijft is dan ook groter. Zal nog eens nadenken over wat ik ga antwoorden.

Leuk dat we hier in betrokken worden. :brouwen:

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #13 Gepost op: 11-07-2013 19:17 u »
Het zou mooi zijn als Brand uitging van "onze" (;)) biertypenbeschrijvingen. Eventueel met aanvullende eisen / beperkingen (of uitbreidingen). Dat zou een hoop onduidelijkheid schelen :proost:

Dat vind ik ook. De afgelopen keren was er zelfs met benoeming van biertypen in de opdracht nog veel onduidelijk over de werkelijke opdracht. Laat ze vooral veel tijd in de opdrachtformulering stoppen (eventueel hun marketingafdeling die aangeeft om welke consumentenbehoefte het gaat en wel biertype men voor ogen heeft)

Op zich is een meer consumentgerichte opdracht leuk en uitdagend maar ik ben bang dat dan vooral het verhaal de doorslag gaat geven en de bieren zelf veel minder goed te vergelijken zijn. Het wordt dan een beetje een vrije klasse verhaal.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 11-07-2013 19:27 u »
De afgelopen keren was er zelfs met benoeming van biertypen in de opdracht nog veel onduidelijk over de werkelijke opdracht.
inderdaad, het volmout verhaal was erg onduidelijk en nooit via de officiŽle (Brand-)kanalen aangepast. :o

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 11-07-2013 21:42 u »
Dat vind ik ook. De afgelopen keren was er zelfs met benoeming van biertypen in de opdracht nog veel onduidelijk over de werkelijke opdracht. Laat ze vooral veel tijd in de opdrachtformulering stoppen (eventueel hun marketingafdeling die aangeeft om welke consumentenbehoefte het gaat en wel biertype men voor ogen heeft)

Het mooie van de Brand-wedstrijd is mijn inziens dat je je eens niet hoeft te houden aan de Labo-definities.

Laten we vooral creatief zijn. Een biertype aanduiding is prima maar niet te veel de smaak precies omschrijven want dan is de uitdaging er uit.
Naar mijn idee zou de opdracht de kaders moeten aangeven. Dat wil zeggen: de kleurrange, de bitterheidmarges en alcoholgehalte. Verder hoort aangeven te worden welke stoffen niet gebruikt mogen worden.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #16 Gepost op: 11-07-2013 21:50 u »
Laten we vooral creatief zijn. Een biertype aanduiding is prima maar niet te veel de smaak precies omschrijven want dan is de uitdaging er uit.
Naar mijn idee zou de opdracht de kaders moeten aangeven. Dat wil zeggen: de kleurrange, de bitterheidmarges en alcoholgehalte. Verder hoort aangeven te worden welke stoffen niet gebruikt mogen worden.

Inderdaad hoef je smaakcriteria niet te omschrijven, dat is aan de brouwer, maar stel wel eenduidige criteria op waar een bier aan moet voldoen en communiceer deze ook duidelijk. Daar heeft het bij de vorige edities van deze leuke competitie aan ontbroken.

Offline alrikdew

• Super lid
  • Bierologisch, heel logisch!
« Reactie #17 Gepost op: 11-07-2013 21:51 u »
Ik stuur de la luna in. Vernoemd naar mijn vriendin (een spaanse schone die dezelfde naam draagt als een sprookje over de maan) en dit biertje is een zeer donker en zwaar biertje. Dus zo zwart mogelijk maar niet de scherpe smaak dat je vaak hebt bij een donker bier. En met een geheim ingredient moet dit biertje ook een bijzondere ervaring geven wat betreft de intoxicatie! ;)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #18 Gepost op: 11-07-2013 22:00 u »

Ja dat is leuk...maar het is toch gebleken dat de brouwers duidelijk richtlijnen willen, zoals gebleken was bij de richtlijnen van de sterke blonde... meerdere pagina's discussie over de term volmout... :nut: :weetniet:  En als er geen richtlijnen voor de brouwers zijn zijn er dus ook geen strakke richtlijnen voor de keuring... dus creatief is leuk..maar voor een wedstrijd moeten er gewoon een "hokje" gecreŽerd  worden waar tussen het bier moet vallen...  :)

Naar mijn idee zou de opdracht de kaders moeten aangeven. Dat wil zeggen: de kleurrange, de bitterheidmarges en alcoholgehalte.

Gewoon een biertype noemen en de marges houden zoals ze al reeds beschreven staan. Dan weet iedereen waar over gepraat wordt en binnen de biertypes is al voldoende  ruimte om creatief te zijn...

Verder hoort aangeven te worden welke stoffen niet gebruikt mogen worden.

Dat dan als enigste toevoeging wegens de beperking van en installatie van de grote commerciŽle... ;) ;D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 11-07-2013 23:26 u »
Ja dat is leuk...maar het is toch gebleken dat de brouwers duidelijk richtlijnen willen, zoals gebleken was bij de richtlijnen van de sterke blonde... meerdere pagina's discussie over de term volmout... :nut: :weetniet:  En als er geen richtlijnen voor de brouwers zijn zijn er dus ook geen strakke richtlijnen voor de keuring... dus creatief is leuk..maar voor een wedstrijd moeten er gewoon een "hokje" gecreŽerd  worden waar tussen het bier moet vallen...  :)

Gewoon een biertype noemen en de marges houden zoals ze al reeds beschreven staan. Dan weet iedereen waar over gepraat wordt en binnen de biertypes is al voldoende  ruimte om creatief te zijn...

Dat dan als enigste toevoeging wegens de beperking van en installatie van de grote commerciŽle... ;) ;D

Zucht... Wanneer komen we ooit van die hokjes geest af. Brouwerijen gaan juist buiten de hokjes als ze iets nieuws op de markt willen brengen. Zo heeft Heineken de nodige jaren geleden de Tarwebok geÔntroduceerd in Nederland. Een dergelijk bier kenden we toen nog niet in Nederland. En de Tarwebok van Heikenen is toch echt wel anders van smaak dan de dunkles weizen van onze ooster buren.

Bij het ontwikkelen van mijn Blozende Blonde heb ik bewust er voor gekozen niet het pad op te gaan dat de meeste hobbybrouwers bewandelen. Volgens mij hoor je onderscheidend bezig te zijn. In ieder geval heeft het bij mij gewerkt...

Het uitsluiten van ingrediŽnten is noodzakelijk omdat voldaan moet worden aan de HACCP voorschriften. Zo mogen niet alle kruiden worden gebruikt. Bij Brand wil men zo veel mogelijk duurzame grondstoffen gebruiken. Toch zaken om rekening mee te houden.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 12-07-2013 08:15 u »
Wanneer komen we ooit van die hokjes geest af.

De wens van duidelijkheid verwarren met "hokjes geest" is mijns inziens een grote vergissing. Vermeende "hokjes geest" of "hokjesdenken" enz is ook maar een pejoratief van mensen die zelf uiteraard ook "in hokjes denken".

Maar vaak gaat het dan om andere hokjes, wat ze niet van zichzelf doorhebben. Dit gecombineerd met het "het oog kijkt altijd van zich af"-fenomeen en misschien een soort van superioriteitsgevoel van de betichter ("ik ben beter want zij denken in hokjes en ik niet" of "mensen moeten meer doen als ik, want dat is beter dan hoe het nu gaat") geeft vervelende situaties.

Hokjes denken doet iedereen op een eigen, vaak verschillend, niveau. Dat verdwijnt dus niet zomaar.
Wat wel heel makkelijk kan verdwijnen is het "anderen betichten van hokjesdenken". Daar kan je immers gewoon mee stoppen.

Wat voor een wedstrijd naar mijn idee erg belangrijk is, is duidelijkheid en dan vooral mbt basisparameters. Zoals het volmout-probleem van de vorige keer, dat was een fundamentele fout met verstrekkende gevolgen.
Dat soort onduidelijkheid moet zeker voorkomen worden en indien het bestaat via de officiŽle kanalen gecorrigeerd/gerectificeerd worden.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 12-07-2013 09:56 u »
De wens van duidelijkheid verwarren met "hokjes geest" is mijns inziens een grote vergissing. Vermeende "hokjes geest" of "hokjesdenken" enz is ook maar een pejoratief van mensen die zelf uiteraard ook "in hokjes denken".

Maar vaak gaat het dan om andere hokjes, wat ze niet van zichzelf doorhebben. Dit gecombineerd met het "het oog kijkt altijd van zich af"-fenomeen en misschien een soort van superioriteitsgevoel van de betichter ("ik ben beter want zij denken in hokjes en ik niet" of "mensen moeten meer doen als ik, want dat is beter dan hoe het nu gaat") geeft vervelende situaties.

Duidelijkheid krijg je door de kleur-, bitterheids- en alcoholgrenzen aan te geven samen met een indicatie van de smaak (bijvoorbeeld zoetig, fruitig of zurig). Dat gaf ik al eerder aan. Dat betekent dat ook ik in een hokje denk maar minder in de bestaande hokjes die veelal bepaald zijn door de bestaande bieren. Juist door een beetje af te wijken ontstaat er iets nieuws.
Het is mijn inziens daarom goed niet de bestaande Labo-indeling te hanteren. Dat is te veel van hetzelfde. Het mooie van de Brand-wedstrijd is dat je juist buiten de Labo-indeling kunt treden omdat sommige dingen minder omschreven zijn. Het geeft meer ruimte om creatief om te gaan met de materie.

Een mooi voorbeeld vind ik de hobbybakkerswedstrijd die je nu kunt volgen op de tv (Heel Nederland bakt). De deelnemers krijgen soms opdrachten om iets te bakken dat bijna niemand kent. In het recept staan de ingrediŽnten genoemd maar niet de hoeveelheden en de exacte bereidingswijze. De ingrediŽnten worden aangeleverd door de makers van het programma. Laatst moesten ze iets bakken en stond er een grote bak met eieren op elke werktafel. De verleiding was groot om het deeg veel eieren te gebruiken. Het leuke was dat in het deeg helemaal geen eieren moesten maar dat het deeg alleen met eiwit bestreken moest worden.

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 12-07-2013 09:59 u »
Een mooi voorbeeld vind ik de hobbybakkerswedstrijd die je nu kunt volgen op de tv (Heel Nederland bakt). De deelnemers krijgen soms opdrachten om iets te bakken dat bijna niemand kent. In het recept staan de ingrediŽnten genoemd maar niet de hoeveelheden en de exacte bereidingswijze. De ingrediŽnten worden aangeleverd door de makers van het programma. Laatst moesten ze iets bakken en stond er een grote bak met eieren op elke werktafel. De verleiding was groot om het deeg veel eieren te gebruiken. Het leuke was dat in het deeg helemaal geen eieren moesten maar dat het deeg alleen met eiwit bestreken moest worden.
Kan ik mij prima in vinden, echter wil ik dan niet bij de eerste de beste ronde er al uit liggen omdat het niet in de lijn/smaak van Brand ligt.
Als Brand op een bepaald type stuurt ivm HACCP, eigen inzichten of eigen type producten dan moeten ze dat vooraf duidelijk communiceren.

Bij het programma waar je het over hebt zie ik namelijk niemand afvallen met de mededeling 'lekker, maar niet wat ik zoek'.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 12-07-2013 10:02 u »
...
Dat was, zonder het te benoemen als hokjesdenken, daarvoor toch ook al genoemd? :weetniet:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #24 Gepost op: 12-07-2013 11:44 u »
Kan ik mij prima in vinden, echter wil ik dan niet bij de eerste de beste ronde er al uit liggen omdat het niet in de lijn/smaak van Brand ligt.
Als Brand op een bepaald type stuurt ivm HACCP, eigen inzichten of eigen type producten dan moeten ze dat vooraf duidelijk communiceren.

Bij het programma waar je het over hebt zie ik namelijk niemand afvallen met de mededeling 'lekker, maar niet wat ik zoek'.

Over al dan niet volmout was volgens mij het enige waar de vorige keer onduidelijkheid over bestond. Dat had inderdaad beter gecommuniceerd moeten worden.

Verder waren de kaders wel duidelijk. Met uitzondering dus dat het wort niet voor 100% uit gerste- en tarwemout hoefde te komen.
Als je Podjebier #24 had beluisterd had je zelfs kunnen horen dat Brand een fruitige blonde zocht. En iedereen die weet hoe Brand zich graag profileert wist dat het een hoppig bier moest zijn. Maar ook dat stond in het regelement.

Blijft de vraag welke spannende biersoort volgend jaar gebrouwen zou moeten worden.
Welke richting gaan we uit? Licht van kleur (is als twee keer geweest)? Zwaar? Of juist licht van alcohol?
Waarin zit de uitdaging voor ons hobbybrouwers en wat zou de consument graag willen drinken?

Laten we vooral ons vooral hiermee op dit moment mee bezig houden. Daarna kan gecommuniceerd worden over de specificaties waaraan voldaan moet worden.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #25 Gepost op: 12-07-2013 15:22 u »

Als je Podjebier #24 had beluisterd had je zelfs kunnen horen dat Brand een fruitige blonde zocht. En iedereen die weet hoe Brand zich graag profileert wist dat het een hoppig bier moest zijn. Maar ook dat stond in het regelement.

Die gaat alleen over de pilsener van Marc Vriens.

Hopbier

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #26 Gepost op: 12-07-2013 15:42 u »
Die gaat alleen over de pilsener van Marc Vriens.

Hopbier

Nee, daarin wordt ook aangekondigd dat in 2013 opnieuw een wedstrijd wordt gehouden met als inzet een zwaar blond. Rob Habets geeft aan wat hij van een dergelijk bier verwacht.

Offline krek zat

• Vol lid
« Reactie #27 Gepost op: 12-07-2013 15:59 u »
Van de ene kant zou ik een tripel wel een goed idee vinden aangezien het de derde keer wordt dat de wedstrijd gehouden wordt. Het enige bezwaar daarvan is dat dit qua type wel erg dicht in de buurt ligt van de sterke blonde die dit jaar gebrouwen werd.
Ik persoonlijk zou wel een quadrupel willen brouwen.

Offline heijligers

• Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
« Reactie #28 Gepost op: 12-07-2013 16:10 u »
Gooi er maar een RIS in  :brouwen:

Hokjes:
Kleur: zwart
Alcohol: 8+
Overige eisen: conform artikel 2 van wetten.overheid.nl/BWBR0014243
Verder zelf in te vullen.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #29 Gepost op: 12-07-2013 16:39 u »
Ik zou een APA wel een leuk idee vinden.

Het is een toegankelijk bier voor een breed publiek. Veel mensen die ik een APA laat proeven zijn aangenaam verrast door de geur en smaak. Ze wisten vaak niet dat bier zulke mooie en toegankelijke smaken kan hebben.

Offline heijligers

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 12-07-2013 19:38 u »

Het is een toegankelijk bier voor een breed publiek. Veel mensen die ik een APA laat proeven zijn aangenaam verrast door de geur en smaak. Ze wisten vaak niet dat bier zulke mooie en toegankelijke smaken kan hebben.
Een ervaring die ik herken.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 13-07-2013 15:32 u »

Ik zou een Pale Ale (met/zonder de eerste A) ook leuk vinden. Inderdaad een toegankelijk type, waar je veel kanten mee op kan (clean/fruitig, Brits/Amerikaans/Belgisch/Nieuw-zeelands, moutig/hoppig).
Ik brouw toch het vaakst pale ales in verschillende varianten, en die worden ook vaak door "het algemene publiek" gewaardeerd.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 13-07-2013 21:37 u »
Yep, hetzelfde hier! Leuke stijl waar veel mee mogelijk is.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #33 Gepost op: 13-09-2013 11:07 u »
Nieuws vanuit de Roerstok. Slimme zet om beide activiteiten te combineren.

Roerstok en Brand organiseren ONK-2014 De Roerstok heeft besloten om samen met Brand het ONK-2014 te organiseren. De finaledag ONK-2014 zal gehouden worden ter afsluiting van de week van het Nederlandse bier op 24 mei 2014 bij de Brand bierbrouwerij in Wijlre.Op deze dag zal ook de finale van de Brand bierbrouw wedstrijd gehouden worden. Beide evenementen sluiten naadloos op elkaar aan en zal naar wij hopen vele amateurbrouwers naar Wijlre doen komen. De invulling van de dag zal zeker de moeite waard zijn en zal in een later stadium bekend gemaakt worden. Wel maken we alvast bekend dat de Roerstok als kloonbier het oudste speciaal bier van Nederland de Brand Imperator heeft uitgekozen, dus voor de amateurbrouwer ruim de tijd om dit kloonbier zo goed mogelijk na te brouwen. Om een tipje van de sluier op te lichten, Brand Imperator is een ondergistend bier van 6,5 Vol.% 

Offline bierhenkie

• Super lid
  • Land: 00
« Reactie #34 Gepost op: 13-09-2013 11:23 u »
... Wel maken we alvast bekend dat de Roerstok als kloonbier het oudste speciaal bier van Nederland de Brand Imperator heeft uitgekozen, dus voor de amateurbrouwer ruim de tijd om dit kloonbier zo goed mogelijk na te brouwen. Om een tipje van de sluier op te lichten, Brand Imperator is een ondergistend bier van 6,5 Vol.%
Van de Brand-site:

Offline RGeraads

• Super lid
    • Brouwerij Stijl
« Reactie #35 Gepost op: 13-09-2013 12:50 u »
Hartstikke mooi, hoeven we ons daar al niet meer druk over te maken! :groots: Even snel gegoogled voor een camping voor het pre-ONK en de after party en terecht gekomen op deze camping: link. 1,8 km lopen van de brouwerij, alleen niet zo heel groot volgens mij.

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #36 Gepost op: 13-09-2013 13:15 u »
Op deze camping zat ik dit jaar met het Brandevenement. Inderdaad niet zo groot maar wel prima.
Er zit nog een camping gelijk der naast (voor eigenlijk).

Offline John Kerstens

• Boven 10 berichten
  • *
  • wij van de blauwe knoop brouwen het wel!
    • Millse Alliantie v. Genieten
« Reactie #37 Gepost op: 30-12-2013 01:15 u »
We hebben de camping in Wijlre al geboekt!
We zijn met zes brouwers en de vrouwen gaan ook allemaal mee... heb er nu al zin in!

Offline krek zat

• Vol lid
« Reactie #38 Gepost op: 30-12-2013 23:17 u »
We hebben ook al een plekje op een vakantiepark in de buurt geboekt met de hele familie. Heel toevallig op het finaleweekend :)
Vraag is nu: Wanneer wordt er iets meer bekend over het te brouwen nieuwe Brand bier?

Offline John Kerstens

• Boven 10 berichten
  • *
  • wij van de blauwe knoop brouwen het wel!
    • Millse Alliantie v. Genieten
« Reactie #39 Gepost op: 31-12-2013 10:24 u »
Morgen is de inschrijving dus dan komt er misschien ook wel wat meer info los.

@ heb er zin an!!

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
  • Life is too short to drink bad beer
    • www.debebaardebrouwer.nl
« Reactie #40 Gepost op: 03-01-2014 13:16 u »
Weet iemand hier of er al iets meer bekend is over de Brand Bierbrouwwedstrijd van 2014?

Offline bierhenkie

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 06-01-2014 13:41 u »
Weet iemand hier of er al iets meer bekend is over de Brand Bierbrouwwedstrijd van 2014?
Die is toch gecombineerd met het onk?

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 06-01-2014 13:49 u »
Die is toch gecombineerd met het onk?
::)

Ondertussen zou de brouwopdracht al bekend gemaakt zijn en dat we ons kunnen inschrijven. Daar doelt etienne op.

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 06-01-2014 14:00 u »
::)

Ondertussen zou de brouwopdracht al bekend gemaakt zijn en dat we ons kunnen inschrijven. Daar doelt etienne op.

Dat bedoelde ik inderdaad. Zou graag willen weten wat het biertype wordt. Als ik dan besluit mee te doen, kan ik er in mijn brouwplanning en inkoop rekening mee houden.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #44 Gepost op: 06-01-2014 21:21 u »
Voor een goede planning is het inderdaad wel handig als rond deze tijd bekendgemaakt zou worden om welk biertype het gaat. Vorig jaar was dit veel eerder bekend. Hopelijk horen we binnenkort meer.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #45 Gepost op: 06-01-2014 21:36 u »
Straks kiezen ze voor een bier met spontane vergisting ;D.

De wat sterkere bieren zijn over een maandje al zowat niet meer mogelijk.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #46 Gepost op: 06-01-2014 21:45 u »
Misschien wordt het een maximaal 2,5% blond bier :)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #47 Gepost op: 06-01-2014 22:05 u »
Straks kiezen ze voor een bier met spontane vergisting ;D.

I'm in.... :brouwen:

Misschien wordt het een maximaal 2,5% blond bier :)

Was er niet iets geroepen van een IPA?  :biersmile:

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 06-01-2014 22:10 u »
Was er niet iets geroepen van een IPA?  :biersmile:
Er is zo veel geroepen...

Offline De Kiekert

• Senior lid
« Reactie #49 Gepost op: 07-01-2014 07:59 u »
Misschien laat Brand het wel bij een Imperator ???

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #50 Gepost op: 07-01-2014 10:41 u »

En toen werd de kloon erg populair!

Offline LRFokken

• Super lid
  • Een goed begin is een half biertje
« Reactie #51 Gepost op: 07-01-2014 11:09 u »

Ha, iets in de trant van: Hť, onze Imperator is niet zo populair, laten we een lekkere kloon maar gewoon in het assortiment opnemen? ;-)

Offline De Kiekert

• Senior lid
« Reactie #52 Gepost op: 07-01-2014 13:01 u »
Ach,..."ze" willen ons of zichzelf niet te veel belasten ;D Daarenboven is er met een kloon al genoeg attentiewaarde voor Brand dunkt me. Zou er ook nog een Brand bierbrouwwedstrijd ŗ la 2012 en 2013 worden gehouden, dan zou dat al naar ons gebriefd zijn. Echter het kan evt. hooguit nog een type A of B worden :)

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 07-01-2014 13:09 u »
Echter het kan evt. hooguit nog een type A of B worden :)
Da's Mooi! :brouwen:

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #54 Gepost op: 07-01-2014 13:45 u »
Voor een goede planning is het inderdaad wel handig als rond deze tijd bekendgemaakt zou worden om welk biertype het gaat. Vorig jaar was dit veel eerder bekend. Hopelijk horen we binnenkort meer.

Daar kan jij, als ex-werknemer, toch wel wat vaart in krijgen?

HHopbier

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #55 Gepost op: 07-01-2014 20:56 u »
Daar kan jij, als ex-werknemer, toch wel wat vaart in krijgen?

HHopbier

Toen ik onlangs contact had heb ik er wel hierop gewezen. Maar ik ga niet over deze wedstrijd.

Overigens had ik de Blozende Blonde vorig jaar in februari gebrouwen. Dus het is zeker nog niet te laat voor een zwaar bier. Maar de tijd begint wel te dringen.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #56 Gepost op: 15-01-2014 13:12 u »
Ik heb zojuist van Coen Dekker te horen gekregen dat ze het snel gaan communiceren. Ze zijn op dit moment nog druk bezig met het wedstrijdreglement opstellen.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #57 Gepost op: 15-01-2014 17:58 u »
Ik heb zojuist van Coen Dekker te horen gekregen dat ze het snel gaan communiceren. Ze zijn op dit moment nog druk bezig met het wedstrijdreglement opstellen.

Misschien dat jij alvast kan laten weten wat het wordt! Het zou niet eerlijk zijn als jij het al weet en wij niet ;D. Dat zou jouw overwinning minder glans geven.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 15-01-2014 19:51 u »
Misschien dat jij alvast kan laten weten wat het wordt! Het zou niet eerlijk zijn als jij het al weet en wij niet ;D. Dat zou jouw overwinning minder glans geven.
Dat zou het zeker zijn! ;)
Maar als ik het zou weten zou jij de tweede zijn die het weet, wil wel de concurentie in ere houden he...

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #59 Gepost op: 15-01-2014 20:16 u »
Ze zijn op dit moment nog druk bezig met het wedstrijdreglement opstellen.

Blijven die deze keer dan wel hetzelfde tijdens de wedstrijd? ::)

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #60 Gepost op: 15-01-2014 21:39 u »
Blijven die deze keer dan wel hetzelfde tijdens de wedstrijd? ::)
Er druipt iets van deze opmerking af, ben er nog niet helemaal uit wat... ;)

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #61 Gepost op: 15-01-2014 22:01 u »
Denk dat hij doelt op het wel of niet mogen toevoegen van suiker...  Dat was afgelopen jaar wat onduidelijk heb ik gemerkt.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #62 Gepost op: 22-01-2014 10:00 u »

Offline NewLine

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #63 Gepost op: 22-01-2014 10:03 u »
Jammer, enkel voor Nederlanders  :(

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #64 Gepost op: 22-01-2014 10:17 u »
Ik vind de regel dat je geen Engelse hoppen mag gebruiken wel geniaal - duwt je mooi in de juiste richting...

Offline tjleet

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is nog steeds mijn informatiebron
« Reactie #65 Gepost op: 22-01-2014 10:32 u »
Ik vind de regel dat je geen Engelse hoppen mag gebruiken wel geniaal - duwt je mooi in de juiste richting...
...voor deze wedstrijd.

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 22-01-2014 11:02 u »
"Brand bier wordt gekarakteriseerd door die typische hopbitterheid en het gebruik van aromahop. De jury zal uiteraard goed kijken of het winnende India Pale Ale bier in deze traditie van Brand bier past. Daarbij zal de jury dus letten op herkenbaar gebruik van hop in de receptuur"

Gelukkig gaat nauwelijks hop in een IPA.. ;)

Genoeg richtingen over: Nieuw Zeeland, AustraliŽ, Amerika, Duitsland en allerlei combinaties....

Offline matthew

• Vol lid
« Reactie #67 Gepost op: 22-01-2014 11:09 u »
Hmmm heb nog een zak met 250 gram Amarillo liggen... is ook niet Engels :D

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #68 Gepost op: 22-01-2014 11:22 u »
Spannend.
Ik denk dat veel mensen de Amarillo kant uitgaan. *gaat op zoek naar een andere hop*

Offline RJT

• Vol lid
  • Nunc est bibendum!
« Reactie #69 Gepost op: 22-01-2014 11:27 u »
Hmmm heb nog een zak met 250 gram Amarillo liggen... is ook niet Engels :D

En zoooo lekker! Ik dacht er ook gelijk aan.

Offline matthew

• Vol lid
« Reactie #70 Gepost op: 22-01-2014 11:33 u »
Spannend.
Ik denk dat veel mensen de amarillo kant uitgaan. *gaat op zoek naar een andere hop*

Had eigenlijks afgelopen zondag een APA willen maken met de Amarillo, maar vanwege buikgriep (en nog steeds herstellende) heb ik niet gebrouwen.
Misschien wel een geluk bij een ongeluk.. want mijn apa recept (3e klasse A ONK2013 ) is best wel bitter en hoppig... denk net iets tť voor de Brand wedstrijd.

nu kan ik even rustig na gaan denken hoe en wat.. denk wel dat het Amerikaanse hoppen gaan worden..  ::)

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #71 Gepost op: 22-01-2014 11:40 u »
IdeeŽn genoeg, ben alleen bang dat Brand niet gelukkig wordt van mijn gistkeuze :)

Ingo

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
« Reactie #72 Gepost op: 22-01-2014 11:45 u »
ideeŽn genoeg, ben alleen bang dat Brand niet gelukkig word van mijn gist keuze :)

Ingo

Verklaar je nader... Wordt het een BIPA (Belgian IPA)?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #73 Gepost op: 22-01-2014 11:52 u »

Juist niet... niets mis met een mooie Engelse IPA van 4,5%  :brouwen:

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #74 Gepost op: 22-01-2014 12:01 u »
Genoeg richtingen over: Nieuw Zeeland, AustraliŽ, Amerika, Duitsland en allerlei combinaties....

Juist niet... niets mis met een mooie Engelse IPA van 4,5%  :brouwen:

Jullie snappen mijn opmerking niet helemaal denk ik?

De toevoeging:
...voor deze wedstrijd.
Hoort inderdaad eigenlijk bij mijn quote, goed aangevoeld Tjleet :).  Zeker niets mis met een UK IPA (die zijn trouwens vaak minder dan 4,5% Ozzie) maar voor de wedstrijd denk ik dat de richting nu ongeveer is:  Duitse bitterhop en Fruitige/ Citrus aroma hop (misschien in de mix met nog wat Duits).

Konden ze nou trouwens koudhoppen bij Brand? Of hebben ze daar een olietje voor  >:D?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #75 Gepost op: 22-01-2014 12:07 u »
Zeker niets mis met een UK IPA (die zijn trouwens vaak minder dan 4,5% Ozzie)

Weet ik... maar 4,5% was de ondergrens voor deze wedstrijd. :)  Maar ik heb nog een "shit load" of Tsjechische hop liggen... ;D ;D ;D ;D

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #76 Gepost op: 22-01-2014 12:09 u »
Verklaar je nader... Wordt het een BIPA ??

Maar dan staat de "B" niet voor Belg of Black ;)

Ingo

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #77 Gepost op: 22-01-2014 12:10 u »
maar dan staat de "B" niet voor Belg of Black ;)

br........us  ;D

Offline matthew

• Vol lid
« Reactie #78 Gepost op: 22-01-2014 12:33 u »
br........us  ;D

Denk niet dat br.....us de hopgift gaat overleven  :o  >:D

Offline Rickske

• Vol lid
  • Land: aq
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #79 Gepost op: 22-01-2014 12:39 u »
Ik heb nog nooit aan een wedstrijd mee gedaan. Maar het idee om een lekkere IPA te maken staat me wel erg aan! :D

Offline John

• Super lid
« Reactie #80 Gepost op: 22-01-2014 12:45 u »

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #81 Gepost op: 22-01-2014 12:46 u »
Hier word ik heel enthousiast van!

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #82 Gepost op: 22-01-2014 12:50 u »
br........us  ;D

;)

Maar is het een "bovengister"?

en de hop Matthew, daar smullen ze van,

Ingo

Offline sander_123

• Vol lid
  • RDWHAHB
    • vandeStreek bier
« Reactie #83 Gepost op: 22-01-2014 12:52 u »
br........us  ;D
bre...n.m.cys ? ;)

Offline John

• Super lid
« Reactie #84 Gepost op: 22-01-2014 12:59 u »
bre...n.m.cys ? ;)
bre...n.m.cEs? Zeg dat dan...  :)

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
« Reactie #85 Gepost op: 22-01-2014 13:10 u »
Vinden ze vast heel fijn bij Brand..

Offline sander_123

• Vol lid
  • RDWHAHB
    • vandeStreek bier
« Reactie #86 Gepost op: 22-01-2014 13:28 u »
bre...n.m.cEs? Zeg dat dan...  :)
Oh sorry, was in de war met bre...n.myc.s

Offline John

• Super lid
« Reactie #87 Gepost op: 22-01-2014 15:59 u »
In reglement staat:

ē het wort is afkomstig van gerste- en/of tarwemout
ē Suiker toevoegen in verband met evt hergisting op fles is toegestaan

Ik begrijp hieruit dat suiker tijdens de hoofdgisting/nagisting niet is toegestaan? Anders krijgen we zelfde "discussie" als vorig jaar...

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #88 Gepost op: 22-01-2014 16:19 u »
Ik begrijp hieruit dat suiker tijdens de hoofdgisting/nagisting niet is toegestaan?

Dat staat niet in het regelement  >:D

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #89 Gepost op: 22-01-2014 16:28 u »
In reglement staat:

Ik begrijp hieruit dat suiker tijdens de hoofdgisting/nagisting niet is toegestaan? Anders krijgen we zelfde "discussie" als vorig jaar...

Zo begrijp ik hem ook.

Offline John

• Super lid
« Reactie #90 Gepost op: 22-01-2014 16:31 u »
Wat bedoelen ze hier dan? Ik begrijp hier dat er alleen (?) bij hergisting op fles suiker toegevoegd mag worden...

Eerder staat er: het wort is afkomstig van gerste- en/of tarwemout Hier staat geen suiker bij. Ja als je bij de nagisting de vloeistof jong bier noemt heb je gelijk; je voegt immers geen suiker aan het wort toe maar aan bijna uitvergist BIER. Maar ik weet niet of ze dat bedoelen zo... Voor mij is het niet geheel duidelijk...

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #91 Gepost op: 22-01-2014 16:35 u »
Met een bovengrens van 7% zal je ook niet veel suiker nodig hebben. Dus we kunnen makkelijk zonder.
Een IPA dus... zoals ik al gedacht had. De keuze is er waarschijnlijk op gevallen omdat het kennelijk best populair is. We gaan een poging wagen. :brouwen:

Offline John

• Super lid
« Reactie #92 Gepost op: 22-01-2014 16:39 u »
Met een bovengrens van 7% zal je ook niet veel suiker nodig hebben. Dus we kunnen makkelijk zonder.
Das ook weer waar  :)

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #93 Gepost op: 22-01-2014 18:09 u »
In reglement staat:

Nee, dat staat er niet.
Er staat dat je er onbeperkt suiker in mag donderen. Er staat namelijk 'suiker toevoegen is toegestaan, bijvoorbeeld om na te gisten' . Maar er wordt verder niets uitgezonderd. Dan hadden ze moeten schrijven 'suiker toevoegen voor hergisting op de fles is toegestaan' dan sluit je alle andere suikertoevoegingen uit, nu niet.

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #94 Gepost op: 22-01-2014 18:20 u »
Dan hadden ze moeten schrijven 'suiker toevoegen voor hergisting op de fles is toegestaan' dan sluit je alle andere suikertoevoegingen uit, nu niet.

Citaat
Suiker toevoegen in verband met evt. hergisting op fles is toegestaan

Poteeto, potaato?

Offline Nozem

• Senior lid
  • Zelf b(r)ouwen is leuker!
« Reactie #95 Gepost op: 22-01-2014 18:23 u »
Nee, dat staat er niet.
Er staat dat je er onbeperkt suiker in mag donderen.

Daar heb je gelijk in, maar het is wel duidelijk wat ze waarschijnlijk bedoeld hebben. Dus mocht je kans wil maken zou ik geen onbeperkt suiker gebruiken, maar dat lijkt me sowieso geen goed idee...

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #96 Gepost op: 22-01-2014 18:27 u »
Hoeveel suiker brouwers zitten hier nu?  ::)

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
« Reactie #97 Gepost op: 22-01-2014 18:30 u »
het wort is afkomstig van gerste- en/of tarwemout

Dus alleen gerst of tarwemout! Ook geen rogge en spelt en dus ook geen suiker... Lijkt mij..

En waarom zou je suiker in IPA suiker gebruiken. Bij een zware blonde van vorig jaar snap ik het. Maar een mooie volle IPA is heerlijk!!

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #98 Gepost op: 22-01-2014 18:48 u »
Poteeto, potaato?
Nee, want het woordje evt maakt hier een enorm verschil ;)

Offline Nozem

• Senior lid
  • Zelf b(r)ouwen is leuker!
« Reactie #99 Gepost op: 22-01-2014 19:07 u »
Hoeveel suiker brouwers zitten hier nu?  ::)
Euh  ??? brouw jij zonder suikers dan?

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #100 Gepost op: 22-01-2014 19:44 u »
Nee, dat staat er niet.
Er staat dat je er onbeperkt suiker in mag donderen. Er staat namelijk 'suiker toevoegen is toegestaan, bijvoorbeeld om na te gisten' .
Nee, dat staat er niet. Er staat evt, wat eventueel betreft. Evt is niet gelijk aan bijv. Je kunt ook nagisten zonder suiker toe te voegen ten slotte  :biersmile:

Offline KC

• Super lid
« Reactie #101 Gepost op: 22-01-2014 20:17 u »
Ze kunnen beter de tekst laten opstellen door iemand met een juridische achtergrond, want ik moet helaas toegeven dat het weer vol gaten zit :) Maar ach suiker in zo'n licht bier is niet nodig, toch? Zit er in de prijswinnende IPA's extra suiker?

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #102 Gepost op: 22-01-2014 20:22 u »
Als we dan toch aan het zeuren zijn; hadden we het al gehad over de gigantische miskleun van Heineken om iedereen in de CC te zetten van de mailing mbt de wedstrijd :X

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #103 Gepost op: 22-01-2014 20:43 u »
Leuke en lekkere bierstijl alleen ik hoop dat ik aan brouwen toe kom.

Misschien moet ik maar gewoon de Emelisse IPA insturen ;D . Waarschijnlijk zal die op het tijdstip van het keuren al teveel van z'n hoparoma verloren hebben. Daarnaast zal ik ook niet meer 12 flesjes over hebben.

Ik denk dat als je suiker gaat gebruiken in het basiswort dat je jezelf daarmee buitenspel zet voor de prijzen.

Offline LRFokken

• Super lid
« Reactie #104 Gepost op: 22-01-2014 21:00 u »
Nee, dat staat er niet.
Er staat dat je er onbeperkt suiker in mag donderen. Er staat namelijk 'suiker toevoegen is toegestaan, bijvoorbeeld om na te gisten' . Maar er wordt verder niets uitgezonderd. Dan hadden ze moeten schrijven 'suiker toevoegen voor hergisting op de fles is toegestaan' dan sluit je alle andere suikertoevoegingen uit, nu niet.

Nee, want dan zeg je alleen iets over het al dan niet toestaan van suiker voor hergisting op de fles. Dat is een uitzondering. Dan moet je alsnog de regel definiŽren waarop die uitzondering van toepassing is, nl: geen suiker.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #105 Gepost op: 22-01-2014 21:07 u »
Aan het eerste bericht van dit topic is de informatie zoals die vandaag bekend geworden bijgevoegd.

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #106 Gepost op: 22-01-2014 21:09 u »
Nee, want het woordje evt maakt hier een enorm verschil ;)

Ik vermoed dat hier eventueel op de hergisting op de fles slaat. Met andere woorden, je kunt ook onder koolzuurdruk afvullen.

In ieder geval weten we inmiddels dat Brand heeft opgemerkt van de Zwaar Blond een volmout bier te maken. Met dat in gedachte, interpreteer ik deze regels als een IPA op basis van gerste- en/of tarwemout. Geen klassieke Engels IPA, maar een 'Nwe. Wereld' IPA. Laat dat nu net in mijn straatje liggen.

Maar he, wat zou een Brand thuisbrouwwedstrijd zonder discussies over de regels zijn? ;-)

Offline jovas

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #107 Gepost op: 22-01-2014 21:56 u »
Lekker, IPA's! Ik ga meedoen.

Ben benieuwd of iedereen de Amerikaanse weg opgaat, of dat er voor andere hopvarianten wordt gekozen. Ik heb zelf eigenlijk alleen ervaring met Amerikaanse hopsoorten in deze stijl.

In het reglement hebben ze het over de typische hopbitterheid van Brand. Zouden ze daarmee bedoelen dat de smaak van de gekozen hop terug te leiden moet zijn naar Brand?

Offline heijligers

• Super lid
« Reactie #108 Gepost op: 22-01-2014 22:00 u »
Jammer dat er geen Engelse hopjes in mogen. Mijn tuinhop Northdown IPA is tegen die tijd nog mooi op dronk.

Dan maar weer met iets anders aan de gang  :brouwen:

Het zal op het ONK wel druk worden in de klasse van de IPA (US)  ;D

Offline michielr

• Vol lid
« Reactie #109 Gepost op: 22-01-2014 23:28 u »
Ik wou binnenkort eigenlijk een india pale lager gaan maken. Misschien toch maar een bovengist gebruiken, maar dan niet de voor de hand liggende US gisten >:D.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #110 Gepost op: 23-01-2014 00:19 u »
En Jacques, ga je weer meedoen?

Offline dEnk

• Boven 10 berichten
  • *
  • 00001000
« Reactie #111 Gepost op: 23-01-2014 02:14 u »
Als we dan toch aan het zeuren zijn; hadden we het al gehad over de gigantische miskleun van Heineken om iedereen in de CC te zetten van de mailing mbt de wedstrijd :X

Haha dankje, ik facepalmde 'm ook flink  :huilen:

Maar overigens kan ik de keuze voor een IPA alleen maar toejuichen!!
Tof dat ze het "aandurven". Zijn toch de eerste "grote" Nederlandse brouwers die een IPA uit gaan brengen denk ik dan.
Denk dat ik ook wel wat ga insturen.

Offline RS

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #112 Gepost op: 23-01-2014 07:21 u »
Ik heb nog wel een vraag, in het kopje voorronde staat over de beoordeling:

"Daarbij zal de jury letten op de kwaliteit van het bier, onder andere: smaak, uiterlijk en schuimstabiliteit. Tevens zal gekeken worden naar haalbaarheid van brouwen op grotere schaal en of het bier te pasteuriseren valt."

Hoe kan ik (mocht ik meedoen) rekening houden met haalbaarheid op grote schaal en de invloed van pasteurisatie?

mvg Roelof

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #113 Gepost op: 23-01-2014 07:26 u »
Dat viel mij ook op Roelof,

Ik denk dat het belangrijkste wat wij daar aan kunnen doen is geen eigen hop gebruiken. Deze zijn niet op grote schaal te krijgen. Alle andere grondstoffen zijn wel te krijgen.
Dan komen er nog enkele zaken qua processen die gebruikt kunnen worden, doe vooraal geen gekke dingen.

Ik hoop dat ze niet in de beoordeling kijken naar het feit of ze het efficient kunnen na-brouwen

Offline KC

• Super lid
« Reactie #114 Gepost op: 23-01-2014 10:27 u »
Ik ben benieuwd of een IPA in Nederland commercieel aanslaat. Zoals we van de Noorse brouwer hoorden bij Emelisse is het bij hun het best verkopend bier en dat geldt voor verschillende grote Amerikaanse craft brewers ook zoals Dogfishhead.

Offline matthew

• Vol lid
« Reactie #115 Gepost op: 23-01-2014 10:47 u »
In hoeverre kijken ze, bij de beoordeling van het bier, naar de gebruikte grondstoffen?
Ik doel daarmee op de pale mouten van verschillende mouterijen die toch van smaak verschillen en bijvoorbeeld de verkrijgbaarheid van Amarillo hop.
Gaan ze bij het winnende bier ook van de betreffende mouterij mout inslaan? Of gaan ze de mout van hun eigen moutleverancier gebruiken?

In hoeverre moet ik me beperken bij het maken van de keuzes van de ingrediŽnten?

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #116 Gepost op: 23-01-2014 11:11 u »
In hoeverre kijken ze, bij de beoordeling van het bier, naar de gebruikte grondstoffen?
Ik doel daarmee op de pale mouten van verschillende mouterijen die toch van smaak verschillen en bijvoorbeeld de verkrijgbaarheid van Amarillo hop.
Gaan ze bij het winnende bier ook van de betreffende mouterij mout inslaan? Of gaan ze de mout van hun eigen moutleverancier gebruiken?

In hoeverre moet ik me beperken bij het maken van de keuzes van de ingrediŽnten?
Daar hoef je je echt niet druk om te maken. Gewoon brouwen met mouten die je aan kan komen en je wil gebruiken. Geldt ook voor hoppen. mocht je winnen is er overal wel een mouw aan te passen.
Het gaat er hier meer om dat je niet met mais oid gaat brouwen.

Offline henkie

• Vol lid
  • excuus voor eventuele interventie
« Reactie #117 Gepost op: 23-01-2014 21:16 u »
"In totaal dient uiterlijk 26 april 2014 een partij van 12 flessen klaar te staan om opgehaald te
worden door de Brand bierbrouwerij."

Lees ik nou goed dat Brand het bier op komt halen? Ook van Terschelling?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #118 Gepost op: 23-01-2014 21:17 u »
En Jacques, ga je weer meedoen?

Ik had inderdaad het idee om weer mee te doen.

Maar ik ben gisteren benaderd om in de jury te gaan zitten. Dat lijkt mij ook heel leerzaam. Als lid van het BKG weet ik hun de keurmeesters een bier beoordelen, maar ik ben niet vertrouwd met de wijze waarop de professionele brouwers een bier jureren. Ik ga dus keuren samen met de mensen van Brand en PINT.
Past ook een beetje in de gang van zaken van vorig jaar. Toen heeft Mac Vriens de winnaar van 2012 ook mee gejureerd.

Als jullie allemaal lekkere biertjes brouwen zal het zeker geen straf zijn. Ik heb in ieder geval al een onderkomen gereserveerd in een B&B...

Overigens ga ik wel een IPA brouwen. Als het goed is heb ik op 24 mei dus ruilbieren bij mij die passen bij de wedstrijd. Degenen met wie ik een biertje ruilt kunnen dan zelf beoordelen of ik geslaagd ben een goede IPA te brouwen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #119 Gepost op: 23-01-2014 21:19 u »
"In totaal dient uiterlijk 26 april 2014 een partij van 12 flessen klaar te staan om opgehaald te
worden door de Brand bierbrouwerij."

Lees ik nou goed dat Brand het bier op komt halen? Ook van Terschelling?

In 2012 en 2013 heeft een koeriersbedrijf de flessen in heel Nederland opgehaald. Voor zover ik weet is Terschelling nog steeds een onderdeel van Nederland...

Offline henkie

• Vol lid
« Reactie #120 Gepost op: 23-01-2014 21:40 u »
In 2012 en 2013 heeft een koeriersbedrijf de flessen in heel Nederland opgehaald. Voor zover ik weet is Terschelling nog steeds een onderdeel van Nederland...

Klasse!  :hoera:

Hoe vaak we wel niet lezen:  "m.u.v.   de Waddeneilanden"

Offline LRFokken

• Super lid
« Reactie #121 Gepost op: 24-01-2014 11:57 u »
PINT website zegt:
Inleveradressen worden bekend gemaakt, afhankelijk van de woonplaatsen van de deelnemers.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #122 Gepost op: 24-01-2014 20:12 u »
PINT website zegt:
Inleveradressen worden bekend gemaakt, afhankelijk van de woonplaatsen van de deelnemers.

Dat gaan ze dit jaar anders te werk dan bij de twee vorige edities. Kan te maken hebben met het feit dat het ONK en deze wedstrijd samenlopen. Bij het ONK wordt de systematiek van inleveradressen gehanteerd.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #123 Gepost op: 24-01-2014 20:17 u »
Ik denk dat als je suiker gaat gebruiken in het basiswort dat je jezelf daarmee buitenspel zet voor de prijzen.
Hahaha!
Dit klinkt heel erg bekend... ::)

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #124 Gepost op: 24-01-2014 20:35 u »
Dat gaan ze dit jaar anders te werk dan bij de twee vorige edities. Kan te maken hebben met het feit dat het ONK en deze wedstrijd samenlopen. Bij het ONK wordt de systematiek van inleveradressen gehanteerd.
Het is niet gezegd dat dat klopt. Ik heb anders gelezen.

Offline arluijen

• Super lid
  • Tegen een touw kun je niet duwen.
« Reactie #125 Gepost op: 27-01-2014 10:25 u »
Ik zie deze nu pas. Maar eerlijk gezegd vind ik de criteria van de IPA in deze wedstrijd briljant:

- Vrij brede range van Alc.% (dus geen strikte noodzaak om suikers toe te voegen lijkt me)
- Geen Engelse hoppen vind ik wel aardig, dat lees ik dan eerder als: JE MAG ALLE HOPSOORTEN GEBRUIKEN, alleen de Engelse niet
- Een IPA geeft ook wat bredere keuze in gisten, kan dus ook prima mee geŽxperimenteerd worden.
- Ongeacht of Brand het kan of niet, is koudhoppen serieus een optie. In ieder geval gaat er stevig ge-aromahopt worden dunkt me.

Hmmmmmm, ik ga me eens bezinnen.

Offline DMQ

• Boven 10 berichten
  • *
  • Ik drink niet te veel, ik brouw gewoon te weinig..
    • Facebook Limburg Bieren
« Reactie #126 Gepost op: 27-01-2014 10:49 u »
Regels omtrent de hop aangepast.

"Geen Engelse hop" was blijkbaar onduidelijk. "Geen Engelse IPA, maar gebruik maken van Engelse hopsoorten mag wel om een meer uitgesproken IPA te maken" is inderdaad veel duidelijker....

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #127 Gepost op: 27-01-2014 10:54 u »
Jep, krijg het net ook per mail. Engelse hoppen mag wel, zolang het maar niet op een Engelse IPA gaat lijken.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #128 Gepost op: 27-01-2014 10:57 u »
Ik heb Coen Dekker gevraagd de mailadressen de volgende keer als bcc, dus onzichtbaar te gebruiken. Dit gebeurde nu een 2e keer, dus blijkbaar was hij hier nog niet op geattendeerd.

Offline RJT

• Vol lid
  • Nunc est bibendum!
« Reactie #129 Gepost op: 27-01-2014 11:15 u »
Hmm,

het staat anders nog niet in het officiele regelement vermeld. Zou iemand z'n mailtje willen posten (mailadressen mag je achterwegen laten  :biersmile: )

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #130 Gepost op: 27-01-2014 11:21 u »
Beste Hobbybrouwer,

Er is onduidelijkheid ontstaan omtrent het gebruik van Engelse hopsoorten al dan wel of niet voor de Brand bierbrouwwedstrijd van 2014. De specificatie in het reglement wekt nu onduidelijkheid op.  Om het meer te kaderen is Brand op zoek naar een meer uitgesproken IPA. Dat wil zeggen dat we niet op zoek zijn naar een Engelse IPA. Daarbij is het uiteraard wel toegestaan om  Engelse hopsoorten te gebruiken om een meer uitgesproken IPA (zoals een Amerikaanse of Internationale IPA )te brouwen.

Dit wordt nu ook aangepast in het reglement en zal ook via Brand.nl en PINT.nl gecommuniceerd worden. Daarnaast heb ik Jacques Bertens gevraagd om dit ook via het hobbybrouwforum te communiceren.

Groet en nogmaals succes met het brouwen!

Coen Dekker

Offline John

• Super lid
« Reactie #131 Gepost op: 27-01-2014 11:23 u »
... Engelse hoppen mag wel, zolang t maar niet op een Engelse IPA gaat lijken.
Als ze het helemaal duidelijk willen doen moeten ze er ook bij schrijven wat dan een Engelse IPA dan exact is.
Net ff Brewing Classic Styles erop nageslagen voor de details...

Online Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #132 Gepost op: 27-01-2014 11:30 u »
Ik heb vorig jaar niet meegedaan, dus ik krijg de email niet.  Verder heb ik volgens mij op facebook ook nog niets van een aankondiging gezien? Kan iemand de inhoud van de email hier plaatsen?

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #133 Gepost op: 27-01-2014 11:44 u »
Ik heb vorig jaar niet meegedaan, dus ik krijg de email niet.  Verder heb ik volgens mij op facebook ook nog niets van een aankondiging gezien? Kan iemand de inhoud van de email hier plaatsen?
Dat heb ik zojuist al gedaan... (zie post 11:21)

Offline LRFokken

• Super lid
« Reactie #134 Gepost op: 27-01-2014 11:45 u »

3 berichten naar boven:
Beste Hobbybrouwer,

Er is onduidelijkheid ontstaan omtrent het gebruik van Engelse hopsoorten al dan wel of niet voor de Brand bierbrouwwedstrijd van 2014. De specificatie in het reglement wekt nu onduidelijkheid op.  Om het meer te kaderen is Brand op zoek naar een meer uitgesproken IPA. Dat wil zeggen dat we niet op zoek zijn naar een Engelse IPA. Daarbij is het uiteraard wel toegestaan om  Engelse hopsoorten te gebruiken om een meer uitgesproken IPA (zoals een Amerikaanse of Internationale IPA )te brouwen.

Dit wordt nu ook aangepast in het reglement en zal ook via Brand.nl en PINT.nl gecommuniceerd worden. Daarnaast heb ik Jacques Bertens gevraagd om dit ook via het hobbybrouwforum te communiceren.

Groet en nogmaals succes met het brouwen!

Coen Dekker

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #135 Gepost op: 27-01-2014 11:46 u »
En de rest lees je 1:1 terug op de pint site.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #136 Gepost op: 27-01-2014 12:22 u »
Hmm,
het staat anders nog niet in het officiele regelement vermeld.

Mailtje of niet, het officiŽle regelement is waar het om draait. Dat můet dus ook aangepast worden met een nieuwe datum zodat duidelijk is dat de aangepaste versie de meest recente en dus vigerende is!

Vorig jaar is bijvoorbeeld ook nooit uit het regelement gehaald dat het wort alleen uit gerste- of tarwemoutextract mag bestaan. Officieel is er toen dus nooit toestemming gegeven om suiker aan het hoofdwort toe te voegen...

http://www.pint.nl/media/370071/finaal_wedstrijdreglement_Blondbrouwwedstrijd.pdf

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #137 Gepost op: 27-01-2014 12:23 u »
Ja lap zeg, net allemaal nieuwe niet Engelse hop gekocht!

Offline tjleet

• Super lid
« Reactie #138 Gepost op: 27-01-2014 12:24 u »
Ja lap zeg, net allemaal nieuwe niet Engelse hop gekocht!
Gewoon brouwen, komt wel op ;) :brouwen:

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #139 Gepost op: 27-01-2014 12:45 u »
Gewoon brouwen, komt wel op ;) :brouwen:

Ja dat wel, maar de vriezer raakt nu extra vol!

Misschien gooi ik alles wel erin op 15 minuten, kijken wat het wort

Offline arluijen

• Super lid
« Reactie #140 Gepost op: 27-01-2014 13:30 u »
Ja dat wel, maar de vriezer raakt nu extra vol!

Misschien gooi ik alles wel erin op 15 minuten, kijken wat het wort

Ik zit aan iets soortgelijks te denken. Volgens mij hadden ze bij brewing tv zo'n aflevering "Dice Hopping", waarbij op gezette tijden tijdens het koken met een dobbelsteen gerold werd om te bepalen welke hop toegevoegd moest worden.
Dus, stal de inhoud van je vriezer uit in bakjes, weeg deze af naar redelijke hoeveelheden en rollen met die dobelsteen....

Volgens mij was dat ook in ťťn van die afleveringen dat bij het proeven iemand opmerkte: "Hmmm, is that Centennial?" waarop de brouwer in kwestie glimlachend antwoorde "probably..."

Heb je natuurlijk wel een uitdaging in het aan Brand uitleggen wat het recept precies was in het geval dat je wint...

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #141 Gepost op: 27-01-2014 13:43 u »
Ik zit aan iets soortgelijks te denken. Volgens mij hadden ze bij brewing tv zo'n aflevering "Dice Hopping", waarbij op gezette tijden tijdens het koken met een dobbelsteen gerold werd om te bepalen welke hop toegevoegd moest worden.
Dus, stal de inhoud van je vriezer uit in bakjes, weeg deze af naar redelijke hoeveelheden en rollen met die dobelsteen....

Volgens mij was dat ook in ťťn van die afleveringen dat bij het proeven iemand opmerkte: "Hmmm, is that Centennial?" waarop de brouwer in kwestie glimlachend antwoorde "probably..."

Heb je natuurlijk wel een uitdaging in het aan Brand uitleggen wat het recept precies was in het geval dat je wint...

Als alles goed gedocumenteerd wordt valt er weinig uit te leggen denk ik. Het feit dat het random is toegevoegd heeft geen invloed op het uiteindelijk recept, daarin staat gewoon welke hop op welk moment is toegevoegd.

Al denk ik niet dat alle hop toegevoegd gaat worden. We hebben zojuist weer voor 80 euro aan hop besteld en dat wordt dan toch een dure grap op 25L bier.

Offline arluijen

• Super lid
« Reactie #142 Gepost op: 27-01-2014 15:31 u »
Al denk ik niet dat alle hop toegevoegd gaat worden. We hebben zojuist weer voor 80 euro aan hop besteld en dat wordt dan toch een dure grap op 25L bier.

...en een bittere grap ook.

Offline John

• Super lid
« Reactie #143 Gepost op: 27-01-2014 16:19 u »
Moet je lid zijn van PINT om mee te doen?

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #144 Gepost op: 27-01-2014 16:23 u »
Moet je lid zijn van PINT om mee te doen?
Nee!... liever niet zelfs ;)

Offline John

• Super lid
« Reactie #145 Gepost op: 27-01-2014 16:35 u »
Ok en wat als je nu nog niet zeker van kunt zijn of je erbij kan zijn. Heeft het dan zin om mee te doen?

Offline LRFokken

• Super lid
« Reactie #146 Gepost op: 27-01-2014 16:49 u »
Ok en wat als je nu nog niet zeker van kunt zijn of je erbij kan zijn. Heeft het dan zin om mee te doen?

Ja die zin moet je natuurlijk zelf maken he

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #147 Gepost op: 27-01-2014 16:51 u »
Beetje lullig als je de eerste prijs wint en je er niet bij kan zijn om hem in ontvangst te nemen. Voor zowel jezelf als de organisatie.

Offline LRFokken

• Super lid
« Reactie #148 Gepost op: 27-01-2014 16:54 u »
Beetje lullig als je de eerste prijs wint en je er niet bij kan zijn om hem in ontvangst te nemen. Voor zowel jezelf als de organisatie.

Nou is bij de uitreiking zijn geen vereiste voor het meedoen volgens het wedstrijdregelement, maar lullig, dat is het wel

Offline John

• Super lid
« Reactie #149 Gepost op: 27-01-2014 16:55 u »
Ja die zin moet je natuurlijk zelf maken he

ff voor de duidelijkheid: het heeft helemaal niets met zin te maken. Ik ga liever naar een gezellige bierdag dan dat mijn baas me op die dag nodig heeft. En in de detailhandel zijn de zaterdagen "heilig"... vandaar.

@ Hoppenbrouwers: we hebben het de 15e februari wel over.

Offline LRFokken

• Super lid
« Reactie #150 Gepost op: 27-01-2014 16:58 u »
ff voor de duidelijkheid: het heeft helemaal niets met zin te maken. Ik ga liever naar een gezellige bierdag dan dat mijn baas me op die dag nodig heeft. En in de detailhandel zijn de zaterdagen "heilig"... vandaar.

Ik bedoel er niets mee ;-) Vrije dag?

Offline John

• Super lid
« Reactie #151 Gepost op: 27-01-2014 17:18 u »
Op zaterdag? Das bijna vloeken in de kerk. Maarrrrrrrr.... dat durf ik wel hoor. Weet alleen niet of zal lukken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #152 Gepost op: 27-01-2014 21:00 u »
Mailtje of niet, het officiŽle reglement is waar het om draait. Dat můet dus ook aangepast worden met een nieuwe datum zodat duidelijk is dat de aangepaste versie de meest recente en dus vigerende is!

Coen Dekker heeft aan mij gevraagd om op het forum namens hem mede te delen dat het reglement op het punt van het gebruik van Engelse hop aangepast is.

De tekst die Coen gevraagd heeft te publiceren is als volgt:
Er is onduidelijkheid ontstaan omtrent het gebruik van Engelse hopsoorten al dan wel of niet voor de hobbybrouwwedstrijd van 2014. De specificatie in het reglement wekt nu onduidelijkheid op. 
Om het meer te kaderen is Brand op zoek naar een meer uitgesproken IPA. Dat wil zeggen dat we niet op zoek zijn naar een Engelse IPA. Daarbij is het uiteraard wel toegestaan om  Engelse hopsoorten te gebruiken om een meer uitgesproken IPA (zoals een Amerikaanse of Internationale IPA )te brouwen.

Bij deze is het dus officieel!

Men wil dus een uitgesproken IPA! Dat kan een Amerikaanse of internationale IPA zijn. Degenen die recent een uitgesproken IPA hebben gebrouwen met Engelse hop worden dus niet uitgesloten van deelname. Maar om kans te willen hebben om uitgeroepen tot winnaar moet je geen typische Engelse IPA hebben gebrouwen.

Als ik mee zou doen en nog een bier zou moeten brouwen, zou ik geen Engelse hop gebruiken. Je kunt een uitstekende IPA brouwen zonder. Maar dat is een persoonlijke opvatting.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #153 Gepost op: 27-01-2014 21:04 u »

Nee hoor, pas wanneer het wedstrijdreglement is aangepast en dusdanig gepubliceerd is het officieel! :)

Offline LRFokken

• Super lid
« Reactie #154 Gepost op: 27-01-2014 21:08 u »
Nee hoor, pas wanneer het wedstrijdreglement is aangepast en dusdanig gepubliceerd is het officieel! :)

Of wanneer er een amendement op het wedstrijdregelement is uitgebracht, zoals deze ;-) (ik moet je wel hebben vandaag, sorry Robin! ;-))

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
« Reactie #155 Gepost op: 27-01-2014 21:10 u »
Zitten er eigenlijk ook kosten (behalve de 12 flesjes  ^-^) verbonden aan deze wedstrijd ,ik kan ze zo vlug niet vinden. :weetniet:

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #156 Gepost op: 27-01-2014 21:11 u »
Of wanneer er een amendement op het wedstrijdregelement is uitgebracht
Tuurlijk, maar dan wel via de officiele kanalen.
Zolang het wedstrijdreglement blijft zoals het is en er vanuit brand/pint niet op hun site een amendement geplaatst is, blijft dit een onofficiele melding.
Ook al is het de paus die het maakt en "zegt" in naam van Coen te spreken...

Het zal toch uit de organisatie moeten komen en niet uit geruchten. :)
Zťker na het debacle van vorig jaar...

Offline LRFokken

• Super lid
« Reactie #157 Gepost op: 27-01-2014 21:12 u »
Tuurlijk, maar dan wel via de officiele kanalen.
Zolang het wedstrijdreglement blijft zoals het is en er vanuit brand/pint niet op hun site een amendement geplaatst is, blijft dit een onofficiele melding.
Ook al is het de paus die het maakt en "zegt" in naam van Coen te spreken...

Het zal toch uit de organisatie moeten komen en niet uit geruchten. :)

Ik zie inderdaad niets op pint of brand, ben het met je eens.

Offline LRFokken

• Super lid
« Reactie #158 Gepost op: 27-01-2014 21:13 u »
Zitten er eigenlijk ook kosten (behalve de 12 flesjes  ^-^) verbonden aan deze wedstrijd ,ik kan ze zo vlug niet vinden. :weetniet:

Je moet ervoor naar Limburg!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #159 Gepost op: 27-01-2014 21:15 u »

Je hanteert wel een erg formele benadering. Weet je echt zeker dat je medicus bent en geen jurist  :)

Ik heb jouw reactie bij Brand gemeld.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #160 Gepost op: 27-01-2014 21:18 u »
Hoeveel van de deelnemers zijn actief lid van dit forum Jacques?

Er is niks mis met een "voorvermelding" hier op het forum zodat we er alvast rekening mee kunnen houden, maar de aanpassing zal toch nog eens officieel gemaakt moeten worden.
Dat is vorig jaar nooit gebeurd...

Offline LRFokken

• Super lid
« Reactie #161 Gepost op: 27-01-2014 21:20 u »
Je hanteert wel een erg formele benadering. Weet je echt zeker dat je medicus bent en geen jurist  :)

Ik heb jouw reactie bij Brand gemeld.

Zal ik als jurist dan maar Robin's belangen verdedigen alhier? ;-) Wat Robin zegt klopt wel. Niets mis met deze manier van communiceren van regelwijzigingen, maar dan wel als elke potentiŽle deelnemer wordt bereikt. Niet alle deelnemers zullen op dit forum zitten en van de forumleden zal niet iedereen dit topic lezen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #162 Gepost op: 27-01-2014 21:37 u »
Zal ik als jurist dan maar Robin's belangen verdedigen alhier? ;-) Wat Robin zegt klopt wel. Niets mis met deze manier van communiceren van regelwijzigingen, maar dan wel als elke potentiŽle deelnemer wordt bereikt. Niet alle deelnemers zullen op dit forum zitten en van de forumleden zal niet iedereen dit topic lezen.

Dit is ook gecommuniceerd via een mail aan alle deelnemers van vorig jaar.

Maar niet voor niets heb ik dit topic gemeld bij Brand zodat zij de tekst op hun website en die van PINT kunnen aanpassen.

Offline LRFokken

• Super lid
« Reactie #163 Gepost op: 27-01-2014 21:40 u »
Dit is ook gecommuniceerd via een mail aan alle deelnemers van vorig jaar.

Maar niet voor niets heb ik dit topic gemeld bij Brand zodat zij de tekst op hun website en die van PINT kunnen aanpassen.

Snap ik, maar daarmee bereik je nog steeds niet alle deelnemers van dit jaar. Ik heb namelijk geen mail gehad. Iedere potentiele deelnemer gaat op de PINT website kijken, want daar staat het wedstrijdregelement. En dan wordt er zoveel moeite gestoken in het communiceren van de regelwijziging (hier op het forum, in een mail naar de deelnemers van vorig jaar), maar vergeet men het belangrijkste: een verwijziging naar dit amendement in het officiŽle wedstrijdregelement of de informatiepagina van PINT.

Wint er straks een IPA met Engelse hop, heb je deelnemers die zeggen: Ja maar hallo, dat was verboden!

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #164 Gepost op: 27-01-2014 21:41 u »
Coen Dekker heeft aan mij gevraagd om op het forum namens hem mede te delen dat het reglement op het punt van het gebruik van Engelse hop aangepast is.

De tekst die Coen gevraagd heeft te publiceren is als volgt:
Er is onduidelijkheid ontstaan omtrent het gebruik van Engelse hopsoorten al dan wel of niet voor de hobbybrouwwedstrijd van 2014. De specificatie in het reglement wekt nu onduidelijkheid op. 
Om het meer te kaderen is Brand op zoek naar een meer uitgesproken IPA. Dat wil zeggen dat we niet op zoek zijn naar een Engelse IPA. Daarbij is het uiteraard wel toegestaan om  Engelse hopsoorten te gebruiken om een meer uitgesproken IPA (zoals een Amerikaanse of Internationale IPA )te brouwen.

Men wil dus een uitgesproken IPA! Dat kan een Amerikaanse of internationale IPA zijn. Degenen die recent een uitgesproken IPA hebben gebrouwen met Engelse hop worden dus niet uitgesloten van deelname. Maar om kans te willen hebben om uitgeroepen tot winnaar moet je geen typische Engelse IPA hebben gebrouwen.

Als ik mee zou doen en nog een bier zou moeten brouwen, zou ik geen Engelse hop gebruiken. Je kunt een uitstekende IPA brouwen zonder. Maar dat is een persoonlijke opvatting.

Bedankt voor de verduidelijking. Ik heb me suf gepiekerd wat de gedachte was achter het niet toepassen van Engelse hoppen. Nu is het me duidelijk. Kan ik weer rustig slapen.

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #165 Gepost op: 27-01-2014 21:46 u »
Het is inmiddels op de site van Brand aangepast.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #166 Gepost op: 27-01-2014 21:49 u »
Zo hoort het inderdaad! :duimop:

Offline LRFokken

• Super lid
« Reactie #167 Gepost op: 27-01-2014 21:51 u »
Overigens gaf het reglement geen onduidelijkheid. Sterker nog, het reglement was ontzettend duidelijk: Geen Engelse hoppen ;-)

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #168 Gepost op: 27-01-2014 21:59 u »
AANVULLING OP HET WEDSTRIJDREGLEMENT

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #169 Gepost op: 27-01-2014 22:01 u »
Wint er straks een IPA met Engelse hop, heb je deelnemers die zeggen: Ja maar hallo, dat was verboden!

Dat verhaal ken ik.  ;)

Mooi dat dit jaar dit zo snel is opgepakt.

Offline Orangeloo

• Super lid
« Reactie #170 Gepost op: 08-02-2014 10:10 u »

Iemand een idee??
De ONK kost Ä5,- per bier, Brouwland competitie wel Ä 50,- en deze  :weetniet:
Ik zou het toch wel graag van te voren weten, maar ik zie niets staan. Ook niet dat deelname gratis is.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #171 Gepost op: 08-02-2014 11:34 u »
Iemand een idee??
De ONK kost Ä5,- per bier, Brouwland competitie wel Ä 50,- en deze  :weetniet:
Ik zou het toch wel graag van te voren weten, maar ik zie niets staan. Ook niet dat deelname gratis is.

De afgelopen jaren was de deelname gratis. Er is geen reden om te veronderstellen dat daar dit jaar verandering in is gekomen.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
Re: 24-05-2014 Brand Bierbrouwwedstrijd 2014
« Reactie #172 Gepost op: 08-02-2014 12:01 u »
Mijn brand IPA staat te hergisten op de fles. De eerste slokjes platte IPA waren veel belovend. Dusss de wedstrijd is begonnen!  :duel:

Moet zeggen als de flessen gratis opgehaald worden dan is dat natuurlijk een top actie van Brand.  :duimop:

Ad
 :degroeten:

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #173 Gepost op: 09-02-2014 22:11 u »
Kan een van de beheerders ook nog even het correcte reglement aan het eerste bericht hangen?
Nu is dat nog de verouderde. :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #174 Gepost op: 09-02-2014 22:52 u »
Kan een van de beheerders ook nog even het correcte reglement aan het eerste bericht hangen?
Nu is dat nog de verouderde. :)

In het eerste bericht is de aanpassing vermeld.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #175 Gepost op: 09-02-2014 23:21 u »
Wellicht dat Pint de PDF op haar site kan aanpassen naar de nieuwe situatie. Leest er iemand mee?

Ingo

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #176 Gepost op: 10-02-2014 21:30 u »
In het eerste bericht is de aanpassing vermeld.

Maar in het bestand dat aan dat bericht hangt met de naam: "finaal wedstrijdreglement IPA brouwwedstrijd 2014" is niks veranderd.
Daar staat nog gewoon:
Citaat
Er mogen geen Engelse hopvariŽteiten gebruikt worden in de receptuur.
En het is een .doc, dat kunnen jullie toch wel corrigeren met de tekst van de pint site?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #177 Gepost op: 10-02-2014 22:05 u »
Maar in het bestand dat aan dat bericht hangt met de naam: "finaal wedstrijdreglement IPA brouwwedstrijd 2014" is niks veranderd.
Daar staat nog gewoon:En het is een .doc, dat kunnen jullie toch wel corrigeren met de tekst van de pint site?

Volgens was genoegzaam bekend op welke wijze het reglement aangepast was.
Maar op speciaal verzoek van Robin heb ik het bestand aangepast.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #178 Gepost op: 10-02-2014 22:19 u »
Chapeau Jacques! :duimop: ;)

Offline Orangeloo

• Super lid
« Reactie #179 Gepost op: 10-02-2014 23:31 u »
Mijn IPA versie is verder uit vergist dan ik had verwacht. Resultaat is dat ik nu boven de 7 % vol. alc. uit ga komen.
Nu terug kijkend op andere brouwsels had ik dat kunnen weten maar helaas ik zat met en ander eind SG in mijn gedachte.
Nu zit ik te dubben wat ik ga doen, en dan verzin ik 3 opties.
a. Gewoon zo insturen. Zou ik dan gediskwalificeerd worden???
b. Opnieuw brouwen. Altijd leuk.  ^-^
c. Verdunnen met water. Op zich een optie maar dan wordt mijn EBU verhaal ook verstoord.

Wat zal ik doen, wat is wijsheid... Wie het weet mag het mij vertellen.  :brouwen:

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #180 Gepost op: 11-02-2014 06:28 u »
a. Gewoon zo insturen. Zou ik dan gediskwalificeerd worden???
b. Opnieuw brouwen. Altijd leuk.  ^-^
c. Verdunnen met water. Op zich een optie maar dan wordt mijn EBU verhaal ook verstoord.
Wat zal ik doen, wat is wijsheid... Wie het weet mag het mij vertellen.  :brouwen:
Omdat het een wedstrijd is hier een tip van je tegenstander. Optie d. alles weggooien uithuilen  :huilen: en volgend jaar een nieuwe poging bij de nieuwe wedstrijd  ;) ;)
Hopelijk heb je hier iets aan.  >:D

Offline Rickske

• Vol lid
« Reactie #181 Gepost op: 11-02-2014 09:10 u »
Duidelijk B!

Als je niet in de type valt lijkt me dat je gedist wordt... En das gewoon zonde van de moeite. Ik neem aan dat dit wel een lekker bier wordt, dus het komt vast wel op!

Offline Cerberus

• Junior lid
  • **
  • Ik drink met maten
« Reactie #182 Gepost op: 11-02-2014 09:32 u »
inderdaad Optie B!
Als er hulp nodig is om de "oude" voorraad weg te werken hoor ik het wel.   :proost:

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #183 Gepost op: 11-02-2014 09:41 u »
Iets verdunnen en koudhoppen voor met aroma de IBU te compenseren?

Online Gerb

• Super lid
« Reactie #184 Gepost op: 11-02-2014 09:51 u »
Hoe ver zit je boven de 7%? Als het slecht een 0,5% is, kun je makkelijk verdunnen. Misschien nog een beetje extra koudhoppen.

Offline Orangeloo

• Super lid
« Reactie #185 Gepost op: 11-02-2014 10:05 u »
Het zal inderdaad slechts om een 0.5 % gaan. Dus verdunnen was ook mijn optie.  Ik hoopte eigenlijk om nog een 4de optie te horen. ( maar dan wel een serieuze  ^-^)

Offline John

• Super lid
« Reactie #186 Gepost op: 11-02-2014 10:11 u »
Zal een hele berekening worden maar je zou ook nog een (dunne) wort kunnen maken en die erbij doen en opnieuw laten gisten.

Offline RJT

• Vol lid
  • Nunc est bibendum!
« Reactie #187 Gepost op: 11-02-2014 10:12 u »
Optie 4: Alcohol eruit koken
Optie 5: Alcohol eruit vriezen 

Er stond niets over destilleren in het regelement :-)

Offline Rickske

• Vol lid
« Reactie #188 Gepost op: 11-02-2014 12:23 u »
Optie 4: Alcohol eruit koken

Er stond niets over destilleren in het regelement :-)

Maar een reproduceerbaar recept helpt denk ik wel bj deze wedstgrijd..  :)

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #189 Gepost op: 11-02-2014 12:48 u »

Hoe wil je dat doen?

Hopbier

Offline RJT

• Vol lid
  • Nunc est bibendum!
« Reactie #190 Gepost op: 11-02-2014 13:18 u »
Het was natuurlijk niet helemaal serieus bedoeld (ofschoon het wel een serieuze optie is), maar je zou het kunnen doen zoals ze een Eisbock maken: je vat gedeeltelijk laten bevriezen en het bevroren water verwijderen.

Het principe berust op het gegeven dat ethanol bij veel lagere temperaturen bevriest dan water. Je maakt nu gebruik van het verschil in vriespunt, in tegenstelling tot destilleren, waar je gebruik maakt van het verschil in kookpunt.

Maareh, als je eraan begint: niet aan de politie vertellen hŤ! :-)

RJT

Offline matthew

• Vol lid
« Reactie #191 Gepost op: 11-02-2014 13:33 u »
Het was natuurlijk niet helemaal serieus bedoeld (ofschoon het wel een serieuze optie is), maar je zou het kunnen doen zoals ze een Eisbock maken: je vat gedeeltelijk laten bevriezen en het bevroren water verwijderen.

Het principe berust op het gegeven dat ethanol bij veel lagere temperaturen bevriest dan water. Je maakt nu gebruik van het verschil in vriespunt, in tegenstelling tot destilleren, waar je gebruik maakt van het verschil in kookpunt.

RJT

maar euh als je het water verwijdert, wordt het alcohol gehalte toch nog hoger  :-\ :o

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #192 Gepost op: 11-02-2014 13:34 u »
Dan het water ontdooien en dat inzenden  8)

Offline RJT

• Vol lid
  • Nunc est bibendum!
« Reactie #193 Gepost op: 11-02-2014 13:36 u »
ja, verdomd, daar heb je gelijk :-)

Ik had me even blindgestaard op het scheiden van alcohol en water; optie 4 is dan toch wat effectiever denk ik. In een laboratoriumopstelling zul je via bevriezing de alcohol er wel kunnen uitkrijgen, maar op onze schaal... Ik zou er toch maar niet aan beginnen. Optie 5 staat weer open voor suggesties  :proost:

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #194 Gepost op: 11-02-2014 16:49 u »
Hoezo?
Destilleren is verboden, over concentreren door bevriezen zegt de wet volgens mij niks. :)

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #195 Gepost op: 11-02-2014 16:53 u »
Ik zou een exactere alcoholbepaling doen en kijken wat het verschil daadwerkelijk nog is.
Als het minimaal blijkt; 0,5-1% bijvoorbeeld, even kijken wat de impact is van verdunnen met een testmonster.
Daarmee beslissen of je het wel of niet doet.
Ik verwacht dat een kleine verdunning weinig doet op de smaak. :)

Offline Orangeloo

• Super lid
« Reactie #196 Gepost op: 11-02-2014 18:45 u »
Vandaag er een berekening op los gelaten.
Het Alcohol percentage is na het bottelen 7,4 % met een volume van 22 liter jong bier.
Als ik 1,6 liter water toevoeg zit ik op 6,9 % (22*7,4= 162,8 : (22 + 1,6) 23,6 = 6,9.)
Omdat de koud hop er nog maar 2 dagen bij zit heb ik besloten het water nu toe te voegen, dan kan het nog 5 dagen mee "trekken"
Ik verwacht ook een minimale smaakafwijking te meer omdat de EBU waarde toch al aan de hoge kant is neem ik de gok.
Voor het wedstrijdelement zal ik deze nog niet vermelden.  ^-^

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #197 Gepost op: 11-02-2014 21:52 u »
Mijn IPA versie is verder uit vergist dan ik had verwacht. Resultaat is dat ik nu boven de 7 % vol. alc. uit ga komen.

Ik denk dat dit vaker het geval zal zijn bij het brouwen van een bier voor deze wedstrijd.
Het alcoholgehalte hoort tussen de 4,5 en 7% te zitten.
Rekeninghoudend met de extra alcohol door de hergisting op de fles doe je er naar mijn idee goed aan om niet boven de 1060 te gaan zitten qua begin SG. Zeker als je een gist gebruikt die goed doorgist.

Ik heb begrepen dat vorig jaar een aantal bieren niet gekeurd zijn omdat ze niet voldeden aan het vereiste alcoholgehalte. Verdunnen kan maar zelf zou ik het bier evalueren en opnieuw brouwen. Kan nog best. Zeker als je voldoende gist gebruikt waardoor de hoofd- en en nagisting snel verloopt.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #198 Gepost op: 11-02-2014 22:30 u »
Verdunnen kan maar zelf zou ik het bier evalueren en opnieuw brouwen. Kan nog best. Zeker als je voldoende gist gebruikt waardoor de hoofd- en en nagisting snel verloopt.

Daar komt bij: een verse IPA is het lekkerst.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #199 Gepost op: 13-02-2014 22:54 u »
In kan eigenlijk geen topic vinden over het ONK 2014, alles verwijst naar de Brand-wedstrijd.

Wat ik me nu afvraag: in hoeverre zijn het twee afzonderlijke wedstrijden en krijgt ook de algemeen ONK kampioen alle eer en aandacht of wordt het uiteindelijk vooral een Brandwedstrijdfeestje? Ik hoop het eerste maar ben bang dat het laatste gebeurt...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #200 Gepost op: 13-02-2014 23:17 u »
In kan eigenlijk geen topic vinden over het ONK 2014, alles verwijst naar de Brand-wedstrijd.

Wat ik me nu afvraag: in hoeverre zijn het twee afzonderlijke wedstrijden en krijgt ook de algemeen ONK kampioen alle eer en aandacht of wordt het uiteindelijk vooral een Brandwedstrijdfeestje? Ik hoop het eerste maar ben bang dat het laatste gebeurt...

Voor zover ik weet zijn het twee wedstrijden die op dezelfde plaats en tijd gehouden worden.

Offline John

• Super lid
« Reactie #201 Gepost op: 14-02-2014 11:37 u »
Denk dat er voor ONK weinig IPA ingezonden zal worden dan...

Offline RGeraads

• Super lid
    • Brouwerij Stijl
« Reactie #202 Gepost op: 14-02-2014 13:08 u »
Denk dat er voor ONK weinig IPA ingezonden zal worden dan...

Of juist heel veel...

Offline John

• Super lid
« Reactie #203 Gepost op: 14-02-2014 17:42 u »
En dan niet lijflijk aanwezig zijn bij de een of de ander...

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #204 Gepost op: 14-02-2014 17:47 u »
Voor zover ik weet zijn het twee wedstrijden die op dezelfde plaats en tijd gehouden worden.

Juist hierdoor denk ik dat het vooral een Brandwedstrijd gaat worden. Ik ben benieuwd hoe de Roerstok er voor gaat zorgen dat er een mooie balans is tussen ONK en de Brandwedstrijd.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #205 Gepost op: 15-02-2014 11:43 u »
Juist hierdoor denk ik dat het vooral een Brandwedstrijd gaat worden. Ik ben benieuwd hoe de Roerstok er voor gaat zorgen dat er een mooie balans is tussen ONK en de Brandwedstrijd.

Ik zit niet in de organisatie. Maar ik heb begrepen dat De Roerstok en Brand daarover contact met elkaar hebben.

Offline Rickske

• Vol lid
« Reactie #206 Gepost op: 15-02-2014 12:56 u »
Gezien dat het kloonbier ook een Brand betreft is het wel een brand-feestje. Niet dat dat erg is hoor. Maar Limburg is toch wel ver fietsen!

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #207 Gepost op: 18-02-2014 22:01 u »
Daar staat nog gewoon:En het is een .doc, dat kunnen jullie toch wel corrigeren met de tekst van de pint site?

In het eerste bericht staat het in het .doc file nog steeds fout. Op mijn verzoek is de pdf-file op de PINT-website met de wedstrijdvoorwaarden aangepast.

Hopbier

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #208 Gepost op: 18-02-2014 22:06 u »
In het eerste bericht staat het in het .doc file nog steeds fout. Op mijn verzoek is de pdf-file op de PINT-website met de wedstrijdvoorwaarden aangepast.

Hopbier

Het document is wel degelijk aangepast! Op het einde van het document is de aanpassing van het reglement vermeld.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #209 Gepost op: 18-02-2014 22:26 u »

Goed bezig! :duimop:

Iedereen is gebaat bij duidelijkheid. :)
Nu nog hopen dat dat hier wordt overgenomen.

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #210 Gepost op: 18-02-2014 22:35 u »
Gezien dat het kloonbier ook een Brand betreft is het wel een brand-feestje. Niet dat dat erg is hoor. Maar Limburg is toch wel ver fietsen!
Dat mag wat mij betreft volgend jaar inderdaad totaal anders.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #211 Gepost op: 19-02-2014 12:59 u »
Het document is wel degelijk aangepast! Op het einde van het document is de aanpassing van het reglement vermeld.

Als je op het aanhangsel   finaal wedstrijdreglement IPA brouwwedstrijd 2014 - versie 27 jan 2014.doc   klikt, krijg je de niet aangepaste wedstrijdvoorwaarden.

Hopbier

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #212 Gepost op: 19-02-2014 20:54 u »
Als je op het aanhangsel   finaal wedstrijdreglement IPA brouwwedstrijd 2014 - versie 27 jan 2014.doc   klikt, krijg je de niet aangepaste wedstrijdvoorwaarden.

Hopbier

Echt wel. Je krijgt de oorspronkelijke voorwaarden te zijn met de daarop volgende wijziging.
Er is op dit punt geen enkele onduidelijkheid als je naar de versie van 27 januari 2014 kijkt.

Overigens is op de PINT-site via deze link
http://www.pint.nl/media/433899/finaal-wedstrijdreglement-ipa-brouwwedstrijd-2014.pdf
de latere aanpassing in de tekst van het reglement geÔntegreerd, maar niet op
http://www.pint.nl/media/431057/finaal-wedstrijdreglement-ipa-brouwwedstrijd-2014.pdf. Deze laatste tekst krijg je te zien via http://www.pint.nl/wedstrijd.aspx 

Ik denk dus dat er eerder wat aangepast hoort te worden op de site van PINT, daar is de wijziging niet goed doorgevoerd. De informatie hier op het forum is daarentegen eenduidig.

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
« Reactie #213 Gepost op: 21-02-2014 16:39 u »
Vanavond ga ik de IPA voor de wedstrijd brouwen!

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #214 Gepost op: 21-02-2014 16:40 u »
Succes, ik volgende week (nog) eentje. Het blijft altijd lastig in te schatten waar de vergistingsgraad eindigt.

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
« Reactie #215 Gepost op: 21-02-2014 18:00 u »
Succes, ik volgende week (nog) eentje. Het blijft altijd lastig in te schatten waar de vergistingsgraad eindigt.

Meerdere pogingen gedaan?

Offline matthew

• Vol lid
« Reactie #216 Gepost op: 21-02-2014 18:02 u »
Ik ga zondag mijn 2e poging brouwen.  De eerste was te donker en te smaakvol ;-)

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #217 Gepost op: 21-02-2014 18:08 u »
Valt me op dat veel mensen hier meerdere pogingen doen. Ligt dat aan het biertype of aan de wedstrijd?

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #218 Gepost op: 21-02-2014 18:10 u »
Ga maandag ook mijn tweede poging doen. Mijn eerste was ruim voldoende maar tja je gaat toch voor die echte mooie IPA waar iedereen op zit te wachten toch :brouwen: :brouwen:
Valt me op dat veel mensen hier meerdere pogingen doen. Ligt dat aan het biertype of aan de wedstrijd?
Een wedstrijd natuurlijk met een jury tja dan gaat het om details.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #219 Gepost op: 21-02-2014 18:18 u »
Een wedstrijd natuurlijk met een jury tja dan gaat het om details.
Kan me niet herinneren dat dit met het blond bier ook zo gegaan is. Dus dacht dat het wellicht aan het "lastigere" type lag.

Offline Ooievaar

• Vol lid
  • A je to!
« Reactie #220 Gepost op: 21-02-2014 19:26 u »
Zondag ga ik mijn eerste batch brouwen. Ook meteen de laatste trouwens.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #221 Gepost op: 21-02-2014 20:49 u »
Ik vind een IPA niet vervelend om te drinken. Ben momenteel de 1e batch aan het bottelen, morgen de 2e en volgende week een 3e brouwsel brouwen. Beetje variŽren met hoppen en gist. Valt er nog wat te kiezen.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #222 Gepost op: 21-02-2014 21:39 u »
Ik vind een IPA niet vervelend om te drinken.
Ik haat IPA's  ;) maar gelukkig kan ik 12 flesjes gratis aan Brand doneren.  >:D

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
« Reactie #223 Gepost op: 21-02-2014 21:50 u »
Zondag ga ik mijn eerste batch brouwen. Ook meteen de laatste trouwens.

Hier ook!  :groots:

De hopgiften van vanavond!

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #224 Gepost op: 22-02-2014 01:00 u »
Vijf soorten/giften hop? Waar heb ik dat toch eerder gehoord, gezien en geproefd... 😊

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
« Reactie #225 Gepost op: 22-02-2014 09:38 u »
Vijf soorten/giften hop? Waar heb ik dat toch eerder gehoord, gezien en geproefd... 😊

6 ;) De koudhop zie je nog niet...

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #226 Gepost op: 22-02-2014 12:35 u »
Wij hebben ook 2 versies gebrouwen.

Offline tjleet

• Super lid
« Reactie #227 Gepost op: 22-02-2014 13:28 u »
Hopus? ;)

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #228 Gepost op: 22-02-2014 15:16 u »
Ik dacht meer aan een Brand-winnaar

ThomasM

• Gast
« Reactie #229 Gepost op: 26-02-2014 10:54 u »
Kan iemand verhelderen via welke formule de kleur is berekend voor het wedstrijdregelement? Ik heb nu het volgende:
12 Morey
16 Mosher
24 Daniels

Dan heb ik in ťťn klap bijna heel het spectrum van 15-30 EBC (onduidelijk welke formule). Het lijkt me wel handig als dat vermeld wordt door Brand/Pint.

Zo ook met de bitterheid:
19 Garetz
53 Daniels

Hier kan ik toch geen pijl op trekken?

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #230 Gepost op: 26-02-2014 11:03 u »
Als ik kijk naar de documenten die toegevoegd zijn aan het winnende recept van Jacques zie ik niet een EBC meting. Bovendien is er naar mijn weten (correct me if I'm verkeerd) geen analytische methode om dit te berekenen en wordt het vergeleken met een schijf.
De bitterheid kan wel een probleem vormen. Ik kom ook met een enkele method tť bitter uit..

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #231 Gepost op: 26-02-2014 11:45 u »
Brand meet de kleur en IBU.
In de vorige wedstrijden kwamen zowel Morey als Tinseth goed in de buurt.
Alleen bij grote late hopgiften krijg je een onderschatting omdat er tijd van isomerisatie is die niet mee berekend wordt.
Dit kan je weer ondervangen door de tijd tot effectief koelen (<70 grc) mee te nemen in je berekening.

Offline michielr

• Vol lid
« Reactie #232 Gepost op: 26-02-2014 12:06 u »
Alleen bij grote late hopgiften krijg je een onderschatting omdat er tijd van isomerisatie is die niet mee berekend wordt.
Dit kan je weer ondervangen door de tijd tot effectief koelen (<70 ļC) mee te nemen in je berekening.

Of je gebruikt een hopzakje, en verwijder de hop als de tijd er op zit.  ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #233 Gepost op: 26-02-2014 20:57 u »
Als ik kijk naar de documenten die toegevoegd zijn aan het winnende recept van Jacques zie ik niet een EBC meting. Bovendien is er naar mijn weten (correct me if I'm verkeerd) geen analytische methode om dit te berekenen en wordt het vergeleken met een schijf.

De kleur wordt bepaald door een lichtmeting. De schijfmethode zit in een oude doos.
In analyse certificaat is de kleur inderdaad niet vermeld, maar deze is wel gemeten.

Offline arluijen

• Super lid
« Reactie #234 Gepost op: 10-03-2014 09:40 u »
Seau. Mijn Brand IPA zit/staat in de gistkast sinds zaterdag avond. Waterslot staat onder druk en de brouw schuur ruikt nog naar alle (4 soorten slechts) hop. Al met al geslaagd op 2 kleine incidentjes na:

1. Met de geleende Speidel haal ik toch minder bier dan gepland: ik zit nu op 17 liter (waar ik 19 had gehoopt). SG is exact waar ik wilde dat ie eindigde, dus geen man over boord, maar toch..
2. Mijn afvoerputje buiten blijkt na de winter toch wat verstopt geraakt, dus bij het koelen begon de boel langzaam blank komen te staan. Moest ik toch een paar keer met emmertjes gaan lopen...

Ik ga niet voor een tweede poging, dus dit moet hem maar zijn. Wel mooi om te zien aan een aantal topics dat iedereen in de late hopping, vlam uit hopping en koud hopping zit.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #235 Gepost op: 10-03-2014 15:09 u »
Aj, ik ben een poosje offline geweest... maar als ik deze draad had gelezen had ik mijn Double IPA die ik afgelopen zaterdag heb gebrouwen niet Double gemaakt >:D . Dat wordt dan een reguliere aanmelding voor het ONK  :biersmile: .

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #236 Gepost op: 02-04-2014 09:45 u »
Oef, 150 deelnemers! Succes allemaal!

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #237 Gepost op: 02-04-2014 09:57 u »
Minus degene die straks alsnog vergeten zijn of haar recept in te sturen, minus degene die net niet voldoen aan de gestelde eisen. En hoeveel houden we er dan over?  ;)

Offline matthew

• Vol lid
« Reactie #238 Gepost op: 02-04-2014 10:05 u »
Minus degene die straks alsnog vergeten zijn of haar recept in te sturen, minus degene die net niet voldoen aan de gestelde eisen. En hoeveel houden we er dan over?  ;)

1 winnaar ;-)

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #239 Gepost op: 02-04-2014 10:33 u »
1 winnaar ;-)
Ik hoop toch niet dat er 149 deelnemers door fouten of niet voldoen aan de eisen afvallen. Heb je ook weinig eer van je werk.

Offline arluijen

• Super lid
« Reactie #240 Gepost op: 02-04-2014 10:43 u »
Ik kreeg de mail ook al, heb er zin an, maar maak me niet veel illusie dat ik het ga halen. Qua bitterheid zit ik dicht tegen de bovengrens en ik weet niet goed of dit op commerciŽle schaal zou aanslaan.

Bij nader inzien heb je denk ik meer kans als je met de bitterheid dichter bij de ondergrens zit....

Offline arluijen

• Super lid
« Reactie #241 Gepost op: 02-04-2014 10:49 u »
Ik kreeg de mail ook al, heb er zin an, maar maak me niet veel illusie dat ik het ga halen.

Met "gaan halen" bedoel ik dus: de hoofdprijs pakken

Offline alrikdew

• Super lid
« Reactie #242 Gepost op: 02-04-2014 11:04 u »
Ik ga ook niet uit van de hoofdprijs! Mijn bier is gestopt met vergisten op de 1026... Veeel te zoet dus! De ebu zit wel goed en heeft wel 6 soorten hop. Erg lekker maar verdomd zoet!

Offline JanEric

• Senior lid
« Reactie #243 Gepost op: 02-04-2014 11:09 u »
Ik heb er alle vertrouwen in :brouwen:. ;D
4 soorten hop, tegen de 7% alcohol, qua bitterheid zit ik in het midden, de gemiddelde bierdrinker moet het niet te zwaar krijgen met te veel hop.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #244 Gepost op: 02-04-2014 19:49 u »
Minus ťťn. Mijn versie is veel te bitter. Na mijn versie zouden de keurmeesters niet meer goed kunnen proeven. ;D

Ik twijfel nog of ik het wel ga bottelen.

Offline Orangeloo

• Super lid
« Reactie #245 Gepost op: 02-04-2014 20:04 u »
Ik heb een goed en lekker bier gemaakt, maar dat zijn er vast velen met mij  :biersmile:
Succes allemaal, dat de lekkerste mag winnen.

Offline henkie

• Vol lid
« Reactie #246 Gepost op: 02-04-2014 21:08 u »
Als ik de labanalyse doorkom, ben ik al tevreden ::)

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #247 Gepost op: 02-04-2014 21:25 u »
Succes iedereen en dat de lekkerste mag winnen. Honderd vijftig bieren proeven dat is een mooi vooruitzicht.  :proost:

edit: sorry orangeloo ik zie nu pas het plagiaat wat ik gepleegd heb.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #248 Gepost op: 02-04-2014 22:25 u »
Succes iedereen en dat de lekkerste mag winnen. Honderd vijftig bieren proeven dat is een mooi vooruitzicht.  :proost:

Zeker! Wordt een flinke klus. Voor de voorronde zijn 2 volle keuringsdagen gereserveerd.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #249 Gepost op: 03-04-2014 12:23 u »
Zeker! Wordt een flinke klus. Voor de voorronde zijn 2 volle keuringsdagen gereserveerd.
Wij gaan er natuurlijk wel vanuit dat we van jou als hobbyfotograaf een uitgebreide reportage kunnen verwachten van die dagen :)

Offline matthew

• Vol lid
« Reactie #250 Gepost op: 03-04-2014 13:00 u »

Mag toch hopen dat niet de hele keurgroep beide dagen 75 bieren mag gaan proeven. Dat zouden ongeveer 10 bieren per uur zijn ;) (een paar slokjes, maar toch ;) )

Offline arluijen

• Super lid
« Reactie #251 Gepost op: 03-04-2014 14:10 u »
Wij gaan er natuurlijk wel vanuit dat we van jou als hobbyfotograaf een uitgebreide reportage kunnen verwachten van die dagen :)

Wauw, ja als dat zou kunnen. Alleen al een foto van de 75 kratten bier die ingezonden/opgehaald gaat worden lijkt me 'priceless'.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #252 Gepost op: 06-04-2014 00:35 u »

Nou nou, tsjonge jonge... Het BKG wil dit jaar Ī 500 bieren in 3 dagen keuren... Ze moeten bij Brand nog wel wat leren. Wellicht eens het BKG inschakelen... ;)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #253 Gepost op: 06-04-2014 00:38 u »
dat zouden ongeveer 10 bieren per uur zijn ;) (een paar slokjes, maar toch ;) )

10 bieren per uur is niet te doen... Max 4 per uur als je ze een beetje goed wilt keuren. :)

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #254 Gepost op: 06-04-2014 09:16 u »
Nou nou, tsjonge jonge... Het BKG wil dit jaar Ī 500 bieren in 3 dagen keuren... Ze moeten bij Brand nog wel wat leren. Wellicht eens het BKG inschakelen...

Vorig jaar zaten Derek Walsh en Hans v. Meenen er ook bij.

Hopbier

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #255 Gepost op: 06-04-2014 19:47 u »
Vorig jaar zaten Derek Walsh en Hans v. Meenen er ook bij.

Dat zijn er slecht's 2 Fiona de Lange en jeroen CV zaten er toen ook bij (of was dat de 1e keer..?) Oftewel enkele namen uit de bierwereld. Wat niet wil zeggen dat ze kunnen keuren (ze zullen een mening hebben, maar dat heeft iedereen hoop ik)  :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #256 Gepost op: 07-04-2014 22:26 u »
Dat zijn er slecht's 2 Fiona de Lange en jeroen CV zaten er toen ook bij (of was dat de 1e keer..?) Oftewel enkele namen uit de bierwereld. Wat niet wil zeggen dat ze kunnen keuren (ze zullen een mening hebben, maar dat heeft iedereen hoop ik)  :)

Nou nou... Alsof alleen het BKG kan keuren.

De brouwers van Brand zijn zeer getrainde keurmeersters. In tegenstelling tot de leden van het BKG is dat dagelijkse kost voor hun.
Verder wordt de jury aangevuld met meerdere BKG keurmeesters. Zo heeft ook Eugene Straver ook in de jury gezeten. En zoals je weet ben ik ook lid van het BKG.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #257 Gepost op: 08-04-2014 01:01 u »
Nou nou... Alsof alleen het BKG kan keuren.

Nee, dat zeg ik niet... Maar andersom geldt ook niet, oftewel als je een naam in de bierwereld hebt, wil dat ook niet meteen zeggen dat je keuringskwaliteiten hebt. Ik heb soms het vermoeden dat er mensen keuren die er minder gekwalificeerd voor zijn. Het BKG heeft er niet voor niets een gedegen cursus voor... anders kun je het ONK ook wel door biercorriffeeŽn laten keuren... :)

Offline RGeraads

• Super lid
    • Brouwerij Stijl
« Reactie #258 Gepost op: 08-04-2014 07:48 u »
Ik heb ook een uitnodiging ontvangen om in de jury plaats te nemen tijdens de voorronde van de keuring, maar met pijn in mijn hart moeten bedanken voor deze eer, aangezien we die dagen met vakantie zijn.

Ik denk dat er wel een verschil zit tussen de Brand Bierbrouwwedstrijd en het ONK. Daar waar bij het ONK streng gelet wordt op stijl, zal dit bij de Brand Bierbrouwwedstrijd iets minder streng zijn. Daarnaast worden alle bieren van de Brand Bierbrouwwedstrijd laboratorisch getest, waardoor er al een deel zal afvallen voor de finaleronde (te donker, te zwaar in alcohol, etc.). Bovendien zal het winnende bier van de Brand wedstrijd commercieel op de markt worden gebracht, waardoor ook het aspect lekker of niet lekker meer een rol zal spelen als bij de ONK keuring. Dit is volgens mij ook de reden dat er een aantal niet bierkeurmeesters in de jury zitten.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #259 Gepost op: 08-04-2014 09:47 u »
En bedankt Roerstok. Nu mogen we alsnog met onze flessen gaan slepen. Hopelijk worden ze volgend jaar weer opgehaald.

Online Gerb

• Super lid
« Reactie #260 Gepost op: 08-04-2014 09:51 u »
Dat is toch altijd al zo geweest? Of is het dit keer beloofd dat ze opgehaald zouden worden?

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #261 Gepost op: 08-04-2014 09:58 u »
Altijd? Dit is pas de derde keer. Tot nu toe werden ze Šltijd opgehaald ;)
Hopelijk de volgende keer weer want de inleveradressen zijn nu niet bepaald om de hoek.

Online Gerb

• Super lid
« Reactie #262 Gepost op: 08-04-2014 10:02 u »
Dan is het niet de Roerstok maar Brand die je aan moet spreken. En dan heb je wel gelijk, want vorige jaren werden de Brandbieren gewoon opgehaald. (ONK bieren moet je altijd zelf wegbrengen).

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #263 Gepost op: 08-04-2014 10:06 u »
Daarom staat het ook hier en niet in het ONK topic ;)
Verder schrijft Brand zelf dat ze het van de Roerstok hebben. Zou anders ook niet geweten hebben hoe Brand aan deze adressen is gekomen.

Offline henkie

• Vol lid
« Reactie #264 Gepost op: 08-04-2014 10:34 u »
Hopelijk de volgende keer weer want de inleveradressen zijn nu niet bepaald om de hoek.

Het was inderdaad ook te mooi om waar te zijn. Ik stuur ze maar op naar Jubbega. Want om er nu een vrije dag voor op te offeren...

Bedankt Brand voor deze dooie mus.  :(

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #265 Gepost op: 08-04-2014 11:12 u »
Wat moet ik invullen in vakjes H-I-J 82 tm 85?
onder `IPA (beknopte omschrijving, waar, hoe, enz)`

Offline arluijen

• Super lid
« Reactie #266 Gepost op: 08-04-2014 11:50 u »
Wat moet ik invullen in vakjes H-I-J 82 tm 85?
onder `IPA (beknopte omschrijving, waar, hoe, enz)`

Ik ben geneigd daar wat details op te pennen waarmee ik dacht dat dit een heel speciale IPA zou worden & hoe ik het gebrouwen heb? Bijvoorbeeld dat ik het in een Speidel 20 liter heb gedaan.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #267 Gepost op: 08-04-2014 13:44 u »
Ruimte voor proza.

Ingo

Offline arluijen

• Super lid
« Reactie #268 Gepost op: 08-04-2014 14:52 u »
Ruimte voor proza.

Dat is het: ik schrijf er een gedicht, parabel of vers...

Offline RJT

• Vol lid
  • Nunc est bibendum!
« Reactie #269 Gepost op: 09-04-2014 09:25 u »
Sjongejongejonge,

Wat is dat nou weer... Ieders mailadres zichtbaar, en nog een typo ook.
Wat valt dat me tegen zeg.

Leuk dat ik nu kan controleren of er wel ťcht 150 deelnemers zijn...  :huilen:

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #270 Gepost op: 09-04-2014 16:32 u »

Leuk dat ik nu kan controleren of er wel ťcht 150 deelnemers zijn...

En klopt het?

Hopbier

Offline Ansius

• Super lid
  • Het komt er niet uit!
« Reactie #271 Gepost op: 09-04-2014 17:33 u »
Wat ik me afvraag is of iedere deelnemer ook het resultaat van de keuring krijgt of op kan vragen.

Marius

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #272 Gepost op: 09-04-2014 17:47 u »
Wat ik me afvraag is of iedere deelnemer ook het resultaat van de keuring krijgt of op kan vragen.

Marius
Dat krijg je op de wedstrijddag als de uitslag bekend is uitgereikt. Dit is erg grondig uitgewerkt dus wel leuk om te hebben. Daar staat veel meer info op dan bijv. die van een ONK keuring.

Offline alrikdew

• Super lid
« Reactie #273 Gepost op: 09-04-2014 19:34 u »
Dat krijg je op de wedstrijddag als de uitslag bekend is uitgereikt. Dit is erg grondig uitgewerkt dus wel leuk om te hebben. Daar staat veel meer info op dan bijv. die van een ONK keuring.

Coowl! Ik ben heel benieuwd! :D

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #274 Gepost op: 09-04-2014 22:20 u »
Zojuist mijn drie IPA's vergeleken. Arme keurmeesters, ik hoop dat jullie mijn inzending als eerste krijgen, dan proef je daarna ten minste niets meer ;) Neen hoor, respect, je zult maar niet van grapefruit houden. 'sOchtends is zo'n ding al een schok, maar de hele dag lang ... brrrr.

Dit soort IPA's zijn duidelijk niet mijn ding, af en toe eentje is leuk. Van het brouwen (3x) heb ik wel veel geleerd, qua moutstort en gist is het "KISS", in de eenvoud toont zich de meester. De hopgift, of is het (een) gave, vergt meer ervaring dan ik op dat gebied heb. mijn doelstelling voor de bieren heb ik maar ten dele kunnen bereiken, met name de versie met heel erg veel Chinook komt niet uit de verf :(

Concurrenten, natuurlijk voldoet mijn verkozen IPA aan alle superlatieven die de mens over een mondain drankje kan verzinnen en nog meer, maar wees gerust; Ik leef op het scherpst van de snede en de aangewezen kandidaat heeft een theoretisch befilosofeerd alcoholgehalte van maar liefst 6,9%. Gelukkig is het brouwers oog achter de refractometer altijd optimistisch,

Ingo

Offline heijligers

• Super lid
« Reactie #275 Gepost op: 09-04-2014 23:46 u »
Mijn IPA zit sinds vorige week op fles. Vanavond is hij geŽtiketteerd en ingepakt voor een lange reis door Nederland. Van Geldrop gaat hij via Friesland naar Zuid-Limburg.

Het is een erg toegankelijke IPA geworden, zoals ik denk dat Brand hem graag wil hebben (dus minder hop en minder smaak, maar wel genoeg voor de pilsdrinkers). Volgens de LABO lijst voldoet hij helemaal niet aan de IPA specificaties, dus dat komt vast goed.  :biersmile:

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #276 Gepost op: 10-04-2014 00:05 u »
Mijn IPA zit sinds vorige week op fles. Vanavond is hij geŽtiketteerd en ingepakt voor een lange reis door Nederland. Van Geldrop gaat hij via Friesland naar Zuid-Limburg.

Da's een bizarre reis, ik neem aan omdat je zelf een kijkje in Friesland gaat nemen? Doe Berry of Dries de groeten.

Offline arluijen

• Super lid
« Reactie #277 Gepost op: 10-04-2014 10:54 u »
Sjongejongejonge,

Wat is dat nou weer... Ieders mailadres zichtbaar, en nog een typo ook.

Damn. Dat had ik niet eens gezien. Vind ik inderdaad wel erg onprofessioneel.

Kleine correctie: ik tel 152 email adressen.

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #278 Gepost op: 10-04-2014 11:05 u »
Damn. Dat had ik niet eens gezien. Vind ik inderdaad wel erg onprofessioneel.

Kleine correctie: ik tel 152 email adressen.

Dat heb je ook echt geteld!  :nut:

Eentje voor Coen zelf, eentje voor het team van Heineken, en 150 deelnemers?

Offline arluijen

• Super lid
« Reactie #279 Gepost op: 10-04-2014 11:16 u »
Dat heb je ook echt geteld!  :nut:

Eentje voor Coen zelf, eentje voor het team van Heineken, en 150 deelnemers?
Neen. Ik heb de "To" lijst gekopieerd en in excel ingeplakt. Daarmee kwam ik op 152 rijen. Die van Coen zat daar dus niet tussen. Als ik zoek op "Heineken" of "brand" krijg ik ook geen hits. Ik blijf bij 152 deelnemer.

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #280 Gepost op: 10-04-2014 11:18 u »
Neen. Ik heb de "To" lijst gekopieerd en in excel ingeplakt. Daarmee kwam ik op 152 rijen. Die van Coen zat daar dus niet tussen. Als ik zoek op "Heineken" of "brand" krijg ik ook geen hits. Ik blijf bij 152 deelnemer.

Slim.

Offline arluijen

• Super lid
« Reactie #281 Gepost op: 10-04-2014 11:25 u »
Slim.

Maar minder slim van Brand. Een "reply to all" geeft nu vervuiling in 150+ mailboxen. Nog afgezien van het feit dat jullie email adressen nu bijvoorbeeld ook worden meegenomen in mijn gmail app op Android. Ik heb dus alweer 151 extra email adressen die een hit geven als ik zoek op een naam...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #282 Gepost op: 10-04-2014 22:48 u »
Hopelijk de volgende keer weer want de inleveradressen zijn nu niet bepaald om