Koffie in bier

Gestart door Christiaan S, 23-06-2013 15:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Christiaan S

Nu zijn er speciale mouten die een koffie aroma aan je bier geven. Maar wat zal het effect zijn van koffie toevoegen bij het koken? Zal dat een koffiesmaak geven aan je bier of is dit een raar idee?
Ik wil een stout export maken met een lichte koffiesmaak.

Hoppenbrouwers

Prima te doen. Is ook vaker gedaan.
Er is hier ergens een topic over een moccaporter te vinden via de zoekknop.

Christiaan S

Oke, dank voor het antwoord. Zoeken alleen op koffie levert niks op.

Twentse Schapekop

Oscar heeft en blond bier gemaakt met koffie,

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,22938.msg349348.html#msg349348

Misschien kan je hier mee verder?
Ik heb hem geproefd en hij smaakte zeer goed. :proost:

RobinB

Koffieporter, espressostout enz.
Een beetje enthousiasteling brand z'n boontjes ook nog zelf... ;)

René K

Een andere optie is zoiets als hier te zien is. De koffiesmaak hoeft dan niet in het gebrouwen bier te zitten maar geef je dan tijdens het tappen mee. Het is natuurlijk wel een vrij prijzige oplossing.

janjansen

Ik heb net een stout gemaakt.
2 batches: 1 met toevoeging koffiebonen (als koudhop-achtige toevoeging tijdens nagisting) en 1 zonder die toevoeging.

Ik moet zeggen: de batch zonder toevoeging heeft een subtiele koffiesmaak: prima.
De batch met toevoeging is "overdone". Smaakt naar espresso.
Het kan liggen aan de hoeveelheid toegevoegde koffie: 90 gram op 10 liter is wat veel blijkbaar...

Overigens heb ik ook lactose toegevoegd, heul veel hop en een startSG van rond de 1100.
Gewoon, omdat het kan en ik zin had in wat experimenteren.

Mijn conclusie: ik voeg in het vervolg geen koffie meer toe (want koffiesmaak uit gebrande mout is subtieler en toch voldoende), geen lactose meer toevoegen in Rissig bier (want het smaakt nu als zoete koude hoppige koffie met een berg alcohol)

Mijn 2 centen over koffietoevoeging bij een Stout.

Christiaan S

Citaat van: janjansen op 23-06-2013  17:50 uIk heb net een stout gemaakt.
2 batches: 1 met toevoeging koffiebonen (als koudhop-achtige toevoeging tijdens nagisting) en 1 zonder die toevoeging.

Ik moet zeggen: de batch zonder toevoeging heeft een subtiele koffiesmaak: prima.
De batch met toevoeging is "overdone". Smaakt naar espresso.
Het kan liggen aan de hoeveelheid toegevoegde koffie: 90 gram op 10 liter is wat veel blijkbaar...

Overigens heb ik ook lactose toegevoegd, heul veel hop en een startSG van rond de 1100.
Gewoon, omdat het kan en ik zin had in wat experimenteren.

Mijn conclusie: ik voeg in het vervolg geen koffie meer toe (want koffiesmaak uit gebrande mout is subtieler en toch voldoende), geen lactose meer toevoegen in Rissig bier (want het smaakt nu als zoete koude hoppige koffie met een berg alcohol)

Mijn 2 centen over koffietoevoeging bij een Stout.

Oke, dus een te sterke koffiesmaak. En als je nu een pot koffie zet en die gebruikt en toevoegt aan het eind van het koken? Blijft er dan misschien een subtiele maar iets sterkere koffiesmaak over.

janjansen

Citaat van: StugIII op 23-06-2013  19:23 uOke, dus een te sterke koffiesmaak. En als je nu een pot koffie zet en die gebruikt en toevoegt aan het eind van het koken? Blijft er dan misschien een subtiele maar iets sterkere koffiesmaak over.

Ja, dat zou kunnen werken.

Christiaan S

Citaat van: janjansen op 23-06-2013  19:52 uJa, dat zou kunnen werken.

Ik ga dat in de toekomst eens proberen. Een espresso of 5 op 15 liter moet kunnen denk ik. :brouwen:

Emperor

Je kunt de koffie koud extraheren, en toevoegen bij de nagisting.
Op deze wijze heb ik een koffiebier gebrouwen dat zeer veel aftrek had onder de vrienden.

petjez

Ik heb een klein 5 liter gistflesje, ik wil daar wat gebrande koffiebonen aan toevoegen tijdens het nagisten / lageren. Iemand een idee hoeveel ik er bij zal doen? Ik snap dat het een beetje gissen is, maar wil het gewoon proberen.

Patrick

Biermagneet

Citaat van: petjez op 12-03-2015  07:38 uIk heb een klein 5 liter gistflesje, ik wil daar wat gebrande koffiebonen aan toevoegen tijdens het nagisten / lageren. Iemand een idee hoeveel ik er bij zal doen? Ik snap dat het een beetje gissen is, maar wil het gewoon proberen.

Patrick
Persoonlijk zou ik niet te veel gebruiken 1 g de liter en even in de oven gooien tegen bacteriën.
Dit eens proberen en aanpassen naar smaak.
Koffie heeft qua smaak wel redelijk snel de neiging weg te trekken vind ik dus regelmatig een flesje opentrekken. (Dat mag ook zonder doktersrecept ;) )

Sander van Dijk

Ik heb zelf nog maar 2 keer een koffiebier op, maar beide keren vond ik het smaken, zoals de koffiedrab uit koffiefilter ruikt na het koffiezetten. Niet lekker dus :)  Terwijl ik wel groot koffiefanaat ben.
 
Mocht de smaak bevallen, dan hoor ik graag hoe jullie het gedaan hebben, want dan ga ik het ook een keer proberen.

petjez

Citaat van: Biermagneet op 12-03-2015  07:47 uPersoonlijk zou ik niet te veel gebruiken 1gr de liter en even in de oven gooien tegen bacteriën.
Dit eens proberen en aanpassen naar smaak.
Koffie heeft kwa smaak wel redelijk snel de neiging weg te trekken vind ik dus regelmatig een flesje opentrekken.  ( dat mag ook zonder doktersrecept ;) )
Als ik de gebrande bonen in de oven gooi, worden ze denk ik nog verder gebrand? Goed idee om er weinig in te doen. Ik probeer het wel. Ik laat het flesje een paar maanden staan.

Hoppenbrouwers

Bonen gewoon zo er in doen, gaat prima zonder problemen. Ik zou ook voor 1 a 2 gram per liter gaan. De smaak overheerst snel.

Brouwers

Ik heb 2x koudgetrokken koffie toegevoegd bij het nagisten. Hoewel de schuim van het bier beter leek te zijn, werd het bier na een maand of 4 hartstikke muf, net als een oude koffiefilter. Een flesje die vrij lang in de koelkast had gestaan had daar geen last van. Voordat het bier muf was, was het wel heel lekker.

petjez

Citaat van: Brouwers op 12-03-2015  09:24 uIk heb 2x koudgetrokken koffie toegevoegd bij het nagisten. Hoewel de schuim van het bier beter leek te zijn, werd het bier na een maand of 4 hartstikke muf, net als een oude koffiefilter. Een flesje die vrij lang in de koelkast had gestaan had daar geen last van. Voordat het bier muf was, was het wel heel lekker.
Was dat ook met boontjes gedaan? Koel bewaren is hier dus de sleutel?

koffie

Er zit altijd bier in mij  :proost:

Brouwers

Citaat van: petjez op 12-03-2015  09:29 uWas dat ook met boontjes gedaan? Koel bewaren is hier dus de sleutel?

Nee koudgetrokken koffie, gemalen koffie 24 uur laten trekken in water. Hierna de koffie drab eruit filteren. Ik verwacht dat door het filteren de koffie is geoxideerd waardoor deze later muf werd.

homoeccentricus

De manier die ik heb gebruikt is een sterke cold brew maken met een goede toddy (ik heb deze: ), en de koffie toevoegen bij het bottelen. Eerst experimenteren met een paar glaasjes bier, en koffie toevoegen tot het goed zit. In mijn geval was dat 1 deel koffie op 20 delen bier. Geen idee of dat bier lang bewaart.

GeBaxke

Na een diner nemen sommige mensen graag een kopje koffie, espresso of zo.
Voor een kookclub waar ik bij zit heb ik een stout gebrouwen met 5 gram hele koffiebonen (type Roma)per liter bij de tweede gisting gedaan voor 1 week. Dit om het kopje koffie te vervangen. We hadden als thema dat in ieder gerecht bier moest zitten, vandaar. Samen met een stuk chocolade was dit heerlijk.
Met die 5 gram per liter geef je echt een stevige koffiesmaak aan je bier.

Wil je dus een wat zachtere smaak zoals bijvoorbeeld de Emilisse espresso stout kun je volgens mij op 2 gram hele bonen per liter gaan zitten.

Na toevoeging van de bonen ging het bier weer gisten bij mij, er zit dus nog wat vergistbare suiker in die bonen :D

Maarten

Citaat van: GeBaxke op 12-03-2015  12:53 uNa een diner nemen dommige mensen graag een kopje koffie, espresso of zo.
Ik had eerst niet door dat dit een spelfout was, en voelde me dus eerst redelijk beledigd... Een goeie espresso-stout/porter lijkt me ook heerlijk na het diner. ^-^  :degroeten:

Shaka

Kom naar het bierfestival in Groningen zou ik zeggen, daar wordt een masterclass gegeven over koffie en bier.

petjez

Citaat van: Shaka op 12-03-2015  13:40 uKom naar het bierfestival in Groningen zou ik zeggen, daar wordt een masterclass gegeven over koffie en bier.
Klinkt goed, wanneer en waar is dat dan?

Shaka

10, 11 en 12 april in de Martinikerk in Groningen. Zie: http://www.bierfestivalgroningen.nl/

Heersert

Misschien roep ik iets totaal doms (kom net om de hoek kijken) maar wat gebeurt er als je bij het bottelen van je bier een of 2 koffiebonen in het flesje gooit?

Shaka

Citaat van: Heersert op 25-03-2015  16:45 uMisschien roep ik iets totaal doms (kom net om de hoek kijken) maar wat gebeurt er als je bij het bottelen van je bier een of 2 koffiebonen in het flesje gooit?
Dingen in flesje gooien, behalve bottelsuiker en evt. gist, is meestal geen goed idee. Tenminste, ik heb nog nooit positieve ervaringen gehoord met ingrediënten toevoegen bij het bottelen, zoals bijvoorbeeld hop. Je kunt niet controleren hoe lang het in contact is met je bier en ik weet van iemand die extra hop in de fles gegooid heeft, dat er geen schuim meer over bleef. Koffie kun je mooi toevoegen tijdens het lageren.

William

Citaat van: Heersert op 25-03-2015  16:45 uMisschien roep ik iets totaal doms (kom net om de hoek kijken) maar wat gebeurt er als je bij het bottelen van je bier een of 2 koffiebonen in het flesje gooit?

Geen idee. Probeer het eens. je kunt hooguit de pech hebben dat het een overschuimer wordt. Ik denk wel dat je wat koffiesmaak meekrijgt.

Er is een koffielikeur waarbij je 43 koffiebonen in een sinaasappel prikt en dit een tijd in 1 liter alcholisch suikerwater laat extraheren. Dit geeft een hele duidelijke koffiesmaak.
Op een flesje bier (300 ml) zou je dan zo'n 10 bonen nodig hebben als het extractierendement vergelijkbaar is.

Biermagneet

1 flesje met 1 , 1 flesje met 2 , 1 flesje met 3 enz
Cheers

William

Citaat van: Biermagneet op 25-03-2015  21:31 u1 flesje met 1 , 1 flesje met 2 , 1 flesje met 3 enz
Cheers

Een november experiment is geboren  :D

Heersert

Ik heb een keer een koffie likeur gemaakt met hele bonen laten trekken in alcohol en wat ander spul. Nou ik had ze iets te lang er in laten trekken (ongeveer 3 maanden te lang) die likeur daar kreeg de cafeïne verslaafde nog Hartkloppingen van. Zo dronken als een garnaal in bed liggen met een razend hart alsof je de marathon 3 keer aan het rennen bent...

Maar hij was wel erg lekker :)

bello

Kun je van ongebrande koffie geen bier brouwen?

iloveoxytocin

't Lijkt me dat je van groene bonen geen bier kan maken, tenzij het mogelijk is om van de stof waarvan de groene bonen (koffiebes-kern)  gemaakt zijn, een complexe of eenvoudige suiker te maken. Het is, geloof ik, geen zetmeel, waarvan de kern gemaakt is. Eens geprobeerd groene bonen te malen en met amylase te behandelen, kijken of er iets zoets uitkomt?

bello


marc0871

Citaat van: bello op 17-04-2017  15:31 uWat is amylase?

Een enzym dat zetmelen omzet in suikers.

Jukkie

Ik heb een keer 20 L stout gebrouwen. Na de hoofdgisting ongeveer twee weken 50 g espressobonen in het jongbier gehad. Erg lekker, Maar als ik het nog nogmaals doe dan hou ik het bij 20g / 20L ongeveer :-)

bello

Waar kan ik  amylase kopen?

beermenke

5% brown malt in stort. Overheerlijk na 6 mnd

Jukkie

Citaat van: bello op 18-04-2017  10:55 uWaar kan ik  amylase kopen?

Wordt gratis bijgeleverd met de mout  ;)
http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/enzymen.html

Eric v B

Citaat van: bello op 18-04-2017  10:55 uWaar kan ik  amylase kopen?
Zit in je mout.

Knobby

Citaat van: Eric v B op 18-04-2017  12:11 uZit in je mout.
En in je speeksel!  >:D

Jeukstaardt

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk6
Naam receptBrown ale
Brouwdatum05-02-2017
BierstijlBrown Ale
Volume21,5
Begin SG1,054 SG
Eind SG1,012 SG
Schijnbare vergistingsgraad77,8%
Alcoholgehalte5,5 vol.%
Berekende kleur (Morey)32 EBC
Berekende bitterheid (Rager)36 IBU
Brouwzaalrendement91,1 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Culemborg, Nederland
1,50 mlMelkzuur
9,62 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
72 mg/l6 mg/l21 mg/l270 mg/l9 mg/l2 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,70 kgPale Ale moutDingemans7 EBC80,8 %
0,54 kgBrown moutThomas Fawcett and Sons150 EBC11,9 %
0,33 kgCara-amberWeyermann70 EBC7,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.75 min.4,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.4,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
12,0 gColumbusbellen16,7%60 min.30,1 IBU
35,0 gBramling Crossbellen6,0%10 min.6,3 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3,00 gIers mosklaringsmiddelkoken
100,00 gKoffie, koud getrokkensmaakstofkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
19,0 gNottingham (-)bovengist
5,0 gSafBrew Ale (S-33)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting20,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting0,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting0,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,000 SG
Schijnbare vergistingsgraad100,0%
Temp. nagisting18,0 °C
Start lagering26-02-2017
Temp. lagering0,0 °C

Dit is mijn laatste brouwsel. De 100 g koffie is eigenlijk 2 nespresso's erin 5 minuten voor het koken, maar op het totale volume was daar niets van terug te proeven.
Ik heb contact gehad met Rik van Bird Brewery om te vragen hoe zij die milde koffiesmaak aan hun nognietnaarhuismus kregen. Hij adviseerde me om te 'koud bonen' ;)
Ik heb in de nagisting zo'n 24 uur voor het bottelen 3 g/L gebrande koffiebonen in een hopzakje erbij gedaan. Dit geeft een aroma van koffie en uiteraard ook wat smaak, maar is naar mijn mening precies goed. Het is geen overheersend koffiebier geworden, maar een bier met subtiel koffiearoma.
De bonen heb ik eerst 15 min. op 160 graden in de oven gehad en warm in het bier gedaan.

De oplettende lezer ziet dat er behoorlijk overgeënt is met de gist. Dit kwam door een domme rekenfout mijnerzijds. Het heeft wel als resultaat gehad dat ie als een malle vergistte. ;D

TeVeHa

Ikzelf zou pilsmout gebruiken ipv pale mout omdat deze laatste de koffiesmaak verbasterd, ik voeg bij de nagisting sterke geconcentreerde versgezette koffie heet toe, omdat mijns inziens (maar ik kan verkeerd zijn) koffie het meest smaak afgeeft als je hem vers zet.
mvg

Jacques

Citaat van: TeVeHa op 19-04-2017  08:43 uIkzelf zou pilsmout gebruiken ipv pale mout omdat deze laatste de koffiesmaak verbasterd, ik voeg bij de nagisting sterke geconcentreerde versgezette koffie heet toe, omdat mijns inziens (maar ik kan verkeerd zijn) koffie het meest smaak afgeeft als je hem vers zet.
mvg

Ik heb gisteren ook een koffiebier gebrouwen en daar vienna mout voor gebruikt in plaats van pilsmout omdat naar mijn idee dit de smaak van de koffie juist versterkt. Een smaak wordt namelijk vaak gedragen door een andere smaak.

TeVeHa

Leuke tip Jacques, ik gebruik altijd pilsmout om een zo zuiver mogelijke basis te hebben vooraleer ik er de koffie toevoeg, als ik dan koffie proef is het de koffie, ik ben bang dat de smaken van mouten de koffiesmaak gaan overschaduwen, als ik dan koffie proef kan het vanalles zijn, maar vienna mout, ik ga het zeker eens proberen. Bedankt

Barreltje

Net twee weken geleden onze coffee quad op fles gedaan.
Koffiebonen (heel) 6 dagen lang na de hoofdgisting.
Vol koffie aroma zonder de koffie bitterheid!
Zodra de koffie smaak langzaam wegvloeit de smaak van de rozijnen en een tikkeltje choco van de mout.

Geniaal!

Jacques

Citaat van: TeVeHa op 19-04-2017  22:56 uLeuke tip Jacques, ik gebruik altijd pilsmout om een zo zuiver mogelijke basis te hebben vooraleer ik er de koffie toevoeg, als ik dan koffie proef is het de koffie, ik ben bang dat de smaken van mouten de koffiesmaak gaan overschaduwen, als ik dan koffie proef kan het vanalles zijn, maar vienna mout, ik ga het zeker eens proberen. Bedankt

Probeer maar eens. Weense koffie is lekker...  :)

Oscar

Citaat van: bello op 17-04-2017  15:31 uWat is amylase?

En je weet echt niet hoe Google werkt? ???  :nut: :weetniet: Je mag hier alles vragen, maar wel eerst ff zelf zoeken hoor, komt anders nogal dom over... :-[

https://nl.wikipedia.org/wiki/Amylase

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.