Beginnersvraag: Signalen van hergisting

Gestart door Caspar63, 22-06-2013 17:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar63

Hallo,

Mijn eerste (Brewferm)brouwsel heb ik na 1 week vat en 2 weken mandfles aangezoet met 7 g suiker/liter en daarna in de flessen gedaan. Het brouwsel zag er mooi helder uit en was al een paar dagen erg rustig.
Als beginner ben ik vergeten de initiƫle wort te meten dus ik weet de start waarde niet. Bij het bottelen was de SG 1.014.
Op het blik staat wel OG 1.070 maar ik begrijp dat dit alleen maar zo kan zijn als je exact alle  hoeveelheden van de instructie gebruikt.

Nu zit het bier precies een week in de fles maar ik zie er niets aan. Nu kan het zijn dat dit goed is. Ik lees hier veel over geduld hebben maar ik zoek ook wat zekerheid. Moet ik nu ook wat aan de flessen zien (schuim, neerslag, iets anders) of moet ik gewoon nog een weekje wachten en dan er maar eentje opentrekken?

Groeten,
Caspar

Peterrr

Op het moment dat je flesje open trekt en je hoort : pssssssst....
Heeft er hergisting plaatsgevonden.
En dat kan al na een warme week  ;)


Grt Peter

RobinB

Vaak zie je ook wel een laagje gist op de bodem, als je het goed doet is deze maar heel dun. :)

bert braadslee

Als je bij het bottelen 1 beugelfles vult kan je elke week even de dop openen om te kijken of ie al sist bij openen. Daarna kan je 'm weer afsluiten, geen gedoe met kroonkurken.

hobbybob

Nog simpeler bottel ook een 0,5 liter petfles ( cola flesje bv ) mee, je kan gewoon de dop die erop zat ook gebruiken.

Als de hergisting plaats heeft gevonden kan je met geen mogelijkheid nog het flesje indrukken/knijpen dan weet je dat je goed zit.

Tevens kan dat petflesje als je eerste "proefflesje".

Ik deed nooit anders in het begin, nu vertrouw ik er altijd op dat na een dikke week alles OK is.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.