Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Onderhoud platenkoeler  (gelezen 5035 keer)

Offline Robert S

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Onderhoud platenkoeler
« Gepost op: 22-06-2013 14:44 u »
Hoi,

Ik heb voor circa 20 bieren dezelfde platenkoeler gebruikt om het wort te koelen. Het viel me een tijdje geleden op dat de binnenkant begon te verkleuren, waarvan ik vermoed dat het roest is. De koeler is vastgelast dus ik kan hem niet een twee drie openen om te zien of het echt roest is of gewoon aanslag.
Maar aangenomen dat het roest is en het gebruik van chemipro OXI de schuld gegeven. Ik ben nu echter aan het twijfelen. Op de verpakking staat nergens afgeraden de platenkoeler te reinigen met actieve zuurstof en hier op het forum kan ik het ook niet terug vinden. Sterker nog, ik heb een aantal posts gevonden waarin staat dat je je platenkoeler kan reinigen met actieve zuurstof.

Ik weet het allemaal even niet meer. Ik dompel nu de koeler in een bak met gekookt water voor een paar minuten voordat ik de kraan en wort erop aansluit. Het is echter een heel gedoe om een kokendheet stuk metaal vast te pakken dus ik zou heel graag terug willen gaan naar het gebruik maken van actieve zuurstof.

Is er ooit een slechte ervaring geweest met de combinatie actieve zuurstof en een platenkoeler? Als zo'n ding een keer door was geroest had ik het vast terug kunnen vinden. Ik vermoed dat ik me om niks zorgen aan het maken ben, maar een bevestiging zou fijn zijn :)

-Robert

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Onderhoud platenkoeler
« Reactie #1 Gepost op: 22-06-2013 15:19 u »
Een platenkoeler kun je prima reinigen met een zuurstofactief producten. Goed spoelen na gebruik.
Wel moet je er voor zorgen dat de koeler kan drogen. Zet daarom de koeler een beetje schuin onderste te boven als je hem niet gewaard. Overtollig water kan wegstromen en de koeler opdrogen.

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #2 Gepost op: 22-06-2013 15:45 u »
Kan hete loog kwaad?

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #3 Gepost op: 22-06-2013 16:02 u »
Kan hete loog kwaad?
Geen probleem.

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
  • Goed bier is een eerste levensbehoefte.
« Reactie #4 Gepost op: 22-06-2013 19:37 u »
Na het brouwen je koeler niet met oxi reinigen maar met heet water uit de kraan. Flink doorspoelen, stevig uitschudden en te drogen hangen.
Voordat je hem in gebruik neemt dompel je de hele platenkoeler een kwartiertje in een bak met hete Oxi action. Naspoelen met veel water.
Ik heb nog geen roest gehad en werk al een paar jaar op deze wijze.

Offline Robert S

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 22-06-2013 19:46 u »
Moet je ook uitspoelen als op het flesje oxi staat dat je niet hoeft na te spoelen? Na het koelen spoel ik hem normaal om met kraanwater. Daarna druppel ik hem kwartiertje uit en stop hem terug in de doos. Misschien kan ik hem beter zo opslaan dat hij in opslag verder uit kan drogen...

bedankt voor jullie vlotte antwoord :)

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 22-06-2013 19:53 u »
Volgens Oxi hoef je niet na te spoelen, volgens mij wel.
Hoe droger je je koeler opslaat hoe beter. Na een kwartiertje is ie nog zeiknat en krijg je gegarandeerd roestvorming als je 'm in een doos steekt.  :huilen:
Kan je niet ergens een haakje maken waar de koeler een dagje op zijn kop kan hangen?

Offline Robert S

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 22-06-2013 19:59 u »
Ik verzin wel iets leuks om hem ondersteboven te houden. Zat eerst aan legoblokjes te denken, maar een haak is wat makkelijker.

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 22-06-2013 20:20 u »
Maar lego is veeel leuker.
 :)

Offline JAVAL

• Amateur Bierbrouwersgilde Geertruydenberg
  • Senior lid
  • Melk smaakt beter uit een bierglas!
« Reactie #9 Gepost op: 22-06-2013 21:00 u »
Vocht is een eerste voorwaarde voor schimmel- en bacterienvorming. Daarom blaas ik, na het doorspoelen, het wortgedeelte van mijn platenkoeler altijd droog met een elektrisch hetelucht pistool, rechtstreeks in de inlaatfitting,
Jaap

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #10 Gepost op: 22-06-2013 21:13 u »
Na gebruik spoel ik hem goed door en laat hem uitlekken. Voor gebruik 10 minuutjes geheel ondergedompeld laten koken. Lijkt mij dan vrij van bacteriŽn en doe dit al een paar jaar en gelukkig nog nooit zuur bier gehad.

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #11 Gepost op: 23-06-2013 13:36 u »
Na gebruik spoel ik hem goed door en laat hem uitlekken. Voor gebruik 10 minuutjes geheel ondergedompeld laten koken. Lijkt mij dan vrij van bacteriŽn en doe dit al een paar jaar en gelukkig nog nooit zuur bier gehad.
Daar hoef je niet bang voor te zijn.
Meer voorkomend probleem zal zijn rare bijsmaakjes door achtergebleven eiwitten en soms hopresten.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 23-06-2013 22:23 u »
Meer voorkomend probleem zal zijn rare bijsmaakjes door achtergebleven eiwitten en soms hopresten.

Eiwitten en hopresten raak je kwijt door een oxi-behandeling.