Welke handleiding volgen?

Gestart door rolmaatronnie, 20-06-2013 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

rolmaatronnie

Hallo Brouwers,

Ik heb vorige week een Brewferm set de luxe gekocht inclusief bierkits blik. Bij deze set kreeg ik een papieren handleiding van Brouwmarkt, tevens zat er in het blik bierkits ook nog een handleiding van Brewferm en uiteraard staat er hier in de wiki ook een uitgebreide uitleg hoe je het beste kan beginnen met blikbrouwen. Alle drie de handleidingen verschillen van elkaar.

Nou is mijn vraag: Welke handleiding kan ik het beste volgen voor een eerste 'blikbrouw' ?

Tevens staat er in de handleidingen vermeld dat ik het brouwsel na een eerste hoofdgisting moet overgieten in een andere emmer om vervolgens nog na te gisten. De set die ik gekocht heb beschikt maar over een emmer.

Alvast bedankt,

Ron

tjleet


ciesvandekwis

Citaat van: rolmaatronnie op 20-06-2013  14:56 uTevens staat er in de handlediingen vermeld dat ik het brouwsel na een eerste hoofdgisting moet overgieten in een andere emmer om vervolgens nog na te gisten. De set die ik gekocht heb beschikt maar over een emmer.


Ron
Je kan ook nagisten (lageren) in dezelfde emmer hoor, een weekje extra rekenen en de laatste dagen koeler zetten, zinkt je gist beter naar beneden. Als je gaat bottelen ga je best wel nog een 2e emmer met kraantje aanschaffen, want je moet je bier met bottelsuiker daar in mengen, terwijl de gistkoek op de bodem van je eerste emmer blijft liggen.

Jacques

Eigenlijk zou de handleiding van de wiki moeten beginnen met de regel: vergeet de bijgeleverde handleiding...

Oscar

Citaat van: Jacques op 20-06-2013  23:07 uEigenlijk zou de handleiding van de wiki moeten beginnen met de regel: vergeet de bijgeleverde handleiding...

Eigenlijk zou Brouwmarkt en/of Brouwland eens moeten inzien dat die handleidingen bar en bar slecht zijn. En dat ze eens een fatsoenlijke handleiding schrijven (of daar iemand voor inhuren die dat doet). Want die dingen kloppen gewoon niet op cruciale punten!

Herman

Jacques heeft al kant en klare kopij, gewoon even een sponsorstorting doen en klaar is Brouw.a..

henkg

Van een medeblikker (uit Rotterdam, niet uit Medemblik)
De Wiki is correct. Geeft alle informatie. Onmisbare informatie, maar wel een beetje veel informatie voor een allereerste kennismaking. Volg in ieder geval de hoofdlijnen daaruit (o.a. temperatuur; hoeveelheid bottelsuiker). De Brewferm handleiding wordt wel steeds iets beter (minder slecht). De Brouwmarkt handleiding ken ik niet. Je kunt ze wel lezen om de informatie uit de Wiki beter te begrijpen.

Een tweede vat is handig, maar niet echt nodig. Nagisting (de Brewferm handleiding spreekt onterecht van klaren) kan ook plaatsvinden in hetzelfde vat, zonder overhevelen. Je bottelt dan direct uit het (eerste) vat.
Toevoegen van bottelsuiker (suiker 2) moet je dan direct in de flesjes doen. Bij oplossen in het (eerste) vat zou je immers alle bezonken gist weer doen opwervelen. Bottelsuiker nauwkeurig afmeten! (zie hiervoor ook weer de Wiki, en houd de daar vermelde hoeveelheden aan)

Over afmeten van de hoeveelheid toe te voegen water: het is handig om vooraf een schaalverdeling op het vat te maken, of de aanwezige schaalverdeling te ijken. De aanwezige schaalverdeling kan te onnauwkeurig zijn. Steeds precies 1 liter water toevoegen, met een viltstift een streepje zetten. Als je daarna, bij het toevoegen van water de tel kwijtraakt, heb je de schaalverdeling om het totaalvolume te controleren. Ikzelf meet niks af. Ik pleur alles bij elkaar, uiteraard nog niet de suiker 2: de bottelsuiker (wel los ik de warme blikinhoud en de suiker 1 op in warm water) en vul koud water aan tot het totaalvolume. Laten afkoelen tot onder de 25 graden, begin SG meten!, gist strooien, deksel + waterslot erop, klaar.

De suiker 1 later toevoegen: dat schijnt -zeker bij zwaardere bieren- beter te zijn. Voor een allereerste keer: gewoon alles (maar niet suiker 2) in één keer toevoegen. Staat ook als alternatief in de Wiki. Dat maakt namelijk het bepalen van het totale begin SG veel makkelijker.

Omgevingstemperatuur: Wellicht heb je geen gistkast. Dus geen verwarming, geen koeling. Ik heb wel een verwarmingsmatje, maar (nog) geen koeling. Op dit moment is de temperatuur bij mij in huis in de badkamer 25 graden. Tijdens de hoofdvergisting zou de temperatuur in het vat tot zeker 27 graden oplopen: veel te warm dus. Gelukkig wordt het binnen een paar dagen behoorlijk kouder, volgens de voorspellingen voor een langere periode.

Wanneer is het klaar: ook dat staat duidelijk in de Wiki beschreven. Vóór die tijd kun je vast oefenen met je kroonkurktang. Anders dan bij een tafelmodel schijn je daar enige handigheid in te moeten krijgen.

Ik hoop iets meer duidelijkheid gegeven te hebben, niet nog meer verwarring ...

rolmaatronnie

Allen, met name Henkg, hartstikke bedankt voor de uitleg. In onze kelder is een constante temperatuur van 19 graden, dit lijkt me goed. Wat betreft het overhevelen, ik zal het nagisten: circa 10 dagen in een vat tot de hoofgisting afgelopen is en dus de waterstop rustig is. Vervolgens nog een week of twee in een koelere ruimte laten staan, zonder de deksel te openen neem ik aan.

Ik ga vanmiddag de Wiki doorlezen en zal de bijgeleverde handleidingen(3) meteen weggooien.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.