Eerste brouwsel

Gestart door duonra, 27-06-2013 11:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

duonra

Beste brouwers.

Ik wil graag een sterke blonde gaan brouwen en heb het volgende recept - met behulp van BrouwHulp- samengesteld.
Ik heb enkele vragen.

Is dit een recept wat een een sterke blonde benaderd, of heb ik te veel veranderd.
Waarom geeft BrouwHulp in het maischschema niet een verhoging van de temperatuur aan naar 70 of 78 graden.

Alvast bedankt voor het advies.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptSterke Blonde
Brouwdatum
BiertypeSterke Blonde
Volume10,00 l
Begin SG1,069 SG
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)24 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
12,12 lWater uit Water6,73 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,10 kgPilsmoutDingemans3 EBC78,6 %
0,57 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC21,4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust65,0 °C1 min.60 min.5,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
22,6 gSaazbellen3,5%90 min.23,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
7,0 gSafBrew Specialty Ale (T-58)bovengist


Adrie

Citaat van: duonra op 27-06-2013  11:04 uWaarom geeft BrouwHulp in het maischschema niet een verhoging van de temperatuur aan naar 70 of 78 graden.

Staat die dan wel in je maischschema? Je kunt meerdere maischschema's kiezen of handmatig invoeren.

Overigens mag een sterke blonde wel wat aromahop gebruiken. Voeg bijvoorbeeld 15 gram Saaz toe bij 15 minuten aan het eind van het koken en 15 gram bij vlamuit.

duonra

Citaat van: Adrie op 27-06-2013  11:12 uStaat die dan wel in je maischschema? Je kunt meerdere maischschema's kiezen of handmatig invoeren.

Overigens mag een sterke blonde wel wat aromahop gebruiken. Voeg bijvoorbeeld 15 gram Saaz toe bij 15 minuten aan het eind van het koken en 15 gram bij vlamuit.

Beste Adrie,

Het getoonde maischschema rolde zo uit BrouwHulp. Welke stap zou je toevoegen aan de 65 graden stap van een uur?

De hoptoevoeging is, denk ik,  in de plaats van toch? Anders is het wel erg veel hop.
Na de vlamuit ga ik hevelen en via een tegenstroomkoeler direct het gistvat in. Hoelang moet ik wachten voordat ik hiermee kan beginnen? Ik heb mijn tegenstroomkoeler zelf gemaakt door 2 lange koperen buizen van 12 en 15 mm in elkaar te schuiven en in de tussenruimte stroomt koud water. Koelt direct naar een graad of 18.

Dus met een brouwels van 10 liter is dat in een minuut of 20 wel gepiept.

Adrie

Voor een dergelijk soort bier zou ik een half uur op 63 graden maischen, een kwartier op 72 graden en dan opwarmen naar 78 graden voor een uitmaischrust van 5 minuten.

BierHenk

Citaat van: duonra op 27-06-2013  11:31 uIk heb mijn tegenstroomkoeler zelf gemaakt door 2 lange koperen buizen van 12 en 15 mm in elkaar te schuiven en in de tussenruimte stroomt koud water. Koelt direct naar een graad of 18.
Hoe lang is je koeler?

duonra

Bedankt voor je advies  :groots:

Wat betreft de hoptoevoeging klopt het toch dat het in totaal 30 gram is. 15 gram bij 15 minuten aan het eind van het koken en 15 gram bij vlamuit.

duonra

Citaat van: BierHenk op 27-06-2013  11:41 uHoe lang is je koeler?

1,5 meter en staat in een lichte hoek van 10 - 15 graden. Aan het uiteinde zit een silicone slang die direct het gistvat in loopt. Aan de hevelstang zit een kraan gesoldeerd - onder het niveau van de kookketel - zodat ik de uitstroomsnelheid kan regelen. In het gistvat zit een temperatuursonde zodat ik het afkoelproces kan monitoren.

Adrie

Citaat van: duonra op 27-06-2013  11:44 uWat betreft de hoptoevoeging klopt het toch dat het in totaal 30 gram is. 15 gram bij 15 minuten aan het eind van het koken en 15 gram bij vlamuit.

Inderdaad. En natuurlijk nog de 60-minuten gift van 23 gram.

BierHenk

Citaat van: duonra op 27-06-2013  11:50 u1,5 meter en staat in een lichte hoek van 10 - 15 graden. Aan het uiteinde zit een silicone slang die direct het gistvat in loopt. Aan de hevelstang zit een kraan gesoldeerd - onder het niveau van de kookketel - zodat ik de uitstroomsnelheid kan regelen. In het gistvat zit een temperatuursonde zodat ik het afkoelproces kan monitoren.
Dank je!

Jacques

Voor een zwaar blond mag het begin SG wat omhoog. Ik zou op minimaal 1075 gaan zitten.

Verder denk ik dat de gistkeuze niet zo gelukkig is. Deze gist wil banaan aanmaken. Ik zou meer voor appelachtige esters kiezen. Je kunt daarvoor de S-04 kunnen gebruiken.

Pim

Citaat van: duonra op 27-06-2013  11:50 u1,5 meter en staat in een lichte hoek van 10 - 15 graden. Aan het uiteinde zit een silicone slang die direct het gistvat in loopt. Aan de hevelstang zit een kraan gesoldeerd - onder het niveau van de kookketel - zodat ik de uitstroomsnelheid kan regelen. In het gistvat zit een temperatuursonde zodat ik het afkoelproces kan monitoren.
Kan je een foto plaatsen? Één plaatje zegt vaak meer dan héél veel woorden   8)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.