Alles over 5 liter partyvaatjes

Gestart door koffie, 20-06-2013 10:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dirtbag

Citaat van: errr op 15-08-2016  15:29 uVoor een zacht prijsje heb ik de Beer King tap op de kop getikt met de bedoeling op een zeker moment een (of meerdere) 5 liter vaatje(s) af te vullen voor feestjes. Om te voorkomen dat ik  5 liter eigen brouwsel verpest zou ik de tap graag eens willen 'proefdraaien'. Weet iemand of het mogelijk is om een 5 liter vaatje te vullen met consumenten pils uit de supermarkt?

Water?

/edit, of anders in de winkel een 5 liter vaatje Paulaner/Erdinger/Franciskaner opscharrelen?

In Nederland niet altijd even goed te vinden maar als je bijvoorbeeld even over de grens wipt en naar de wallstraat 10 in Emmerich gaat vindt je er vast wel eentje :)

db

Zooms

Ik heb mijn tap gekocht van iemand die een soort van illegaal café runde. Hij haalde blikjes bier in de winkel (flesjes was zoveel werk), maakte die open en deed ze in een fust... Dan koolzuurdruk erop en doen alsof je echt tapbier hebt.

Ja, het kan dus.

Van de andere kant bekeken:

Nee, het kan niet. Je bier komt met zoveel zuurstof in aanraking dat de kwaliteit heel snel achteruit gaat. Bij het openen en overgieten van het bier ontstaat daarnaast veel schuim. Je krijgt je vaatje dus ook niet vol.

Wat kies jij, ja of nee? Gewoon proberen zou ik zeggen. Het hoeft niet veel te kosten, en dan kan je zelf zeggen of het goed genoeg is voor je!

Rich

Wat je ook kan doen is een paar liter appelsap vergisten en dan hergisting op het vat. Heb je wat turbocider om mee te testen. Je zal dan het schuimen missen maar wel een indruk krijgen van het tapgedrag met die patronen en regelaar. Mits beetje schoon vergist niet eens zo smerig :)

errr

Citaat van: Rich op 15-08-2016  21:40 u..... Mits beetje schoon vergist niet eens zo smerig :)

Hahaha, heel bemoedigend.

Ik ga het denk ik eerst eens met water proberen. Daarna kan ik altijd nog de stap maken naar afvullen met pils uit de betaalbare super  ;).

Jacques

Citaat van: errr op 15-08-2016  15:29 uOm te voorkomen dat ik  5 liter eigen brouwsel verpest zou ik de tap graag eens willen 'proefdraaien'. Weet iemand of het mogelijk is om een 5 liter vaatje te vullen met consumenten pils uit de supermarkt?

Natuurlijk kan dat. Maar het bier wordt er niet beter van. Door het overgieten in het vaatje krijg je oxidatie van het bier.

errr

Zo'n 3/4 weken geleden het vaatje afgevuld met een tripel en 3 gram suiker per liter. Het vaatje had een overdrukventiel. Afgelopen weekend de tap erop gezet (Beer King met een patroon, ging vlekkeloos). Bier kwam eruit met schuim, echter geen spoor van koolzuur te bekennen. Heeft iemand een idee wat er mis gegaan kan zijn?

ray71

Die ervaring heb ik ook. Gebruik het systeem niet meer. Heb me overgegeven aan GEDULD en spaar voor droogkoeler met tapkranen.  :-))

bier brouwen nog mooier dan bier drinken. :-))

Jacques

Citaat van: errr op 09-01-2017  15:43 uZo'n 3/4 weken geleden het vaatje afgevuld met een tripel en 3 gram suiker per liter. Het vaatje had een overdrukventiel. Afgelopen weekend de tap erop gezet (Beer King met een patroon, ging vlekkeloos). Bier kwam eruit met schuim, echter geen spoor van koolzuur te bekennen. Heeft iemand een idee wat er mis gegaan kan zijn?

Ontsnappen van koolzuur langs het rubber?

joenedu

Ook ik ben het een en ander aan het uitzoeken over de 5 L party vaatjes. Misschien iets te enthousiast 2 blikjes besteld, maar er zit in ieder geval nog een tapkraantje onderin waarmee je je bier kan tappen.
Ik heb namelijk de beschikking gekregen over een multi tap 2000, maar ik zie niet helemaal in hoe je die tapkop in het fustje krijgt. Er zitten ventieltjes bij, maar daar duw je die tapstang niet zomaar doorheen. En als je eerst het ventiel moet verwijderen is natuurlijk al het druk van het vaatje. Voor het komende feestje eerst maar eens proberen te hergisten in het fustje, om daarna met het kraantje te tappen in plaats van te tappen met een tapstang en -kop. Of zie ik iets over het hoofd?

EvdBroek

Citaat van: joenedu op 13-06-2017  20:06 uOok ik ben het een en ander aan het uitzoeken over de 5 L party vaatjes. Misschien iets te enthousiast 2 blikjes besteld, maar er zit in ieder geval nog een tapkraantje onderin waarmee je je bier kan tappen.
Ik heb namelijk de beschikking gekregen over een multi tap 2000, maar ik zie niet helemaal in hoe je die tapkop in het fustje krijgt. Er zitten ventieltjes bij, maar daar duw je die tapstang niet zomaar doorheen. En als je eerst het ventiel moet verwijderen is natuurlijk al het druk van het vaatje. Voor het komende feestje eerst maar eens proberen te hergisten in het fustje, om daarna met het kraantje te tappen in plaats van te tappen met een tapstang en -kop. Of zie ik iets over het hoofd?
Bij deze versie kun je de stang er niet in duwen.
Daarvoor zul je de bovenste dop er af moeten halen wat best lastig is en moeten vervangen door de rubber rand met dopje.
E.e.a. zoals deze is:
https://www.Brouwmarkt.nl/drukvat-mini-5-liter-gummidop-beer-king-zonder-opdruk.html

joenedu

Bedankt voor de uitleg! Kan je de dop vervangen door dit exemplaar om de stang er toch in te krijgen?

Rich

Zo te zien wel. Ik zou dan die met ventiel nemen, kan je 5L bier van je vloer dweilen schelen.

Ik heb ook nog een Fass-Frisch Party-Star Deluxe + 17 CO2 patronen in de aanbieding, tijd geleden al hier gepost, koper gevonden maar die is teruggekrabbeld (staat hier nog gecached). Zitten ook een paar van die ventielen bij.

EvdBroek

Citaat van: joenedu op 14-06-2017  10:56 uBedankt voor de uitleg! Kan je de dop vervangen door dit exemplaar om de stang er toch in te krijgen?
Ja dat kan maar dat is wel een takke werk. Ik heb dat een paar keer gedaan bij vaatjes die ik uit de supermarkt had. Je moet met bijvoorbeeld een schroevendraaier de sluiting er uit wippen. Let op dat je het blik niet (teveel) beschadigd want dan gaat het roesten!.

En ja die met een ventiel is wel handiger op klappende vaten te voorkomen

joenedu

Er zit een tapkraantje onderin, ik vrees dat dit een eenmalig experiment is geworden. Leuk voor een feestje, maar verder...
Citaat van: Rich op 14-06-2017  14:29 uIk heb ook nog een Fass-Frisch Party-Star Deluxe + 17 CO2 patronen in de aanbieding, tijd geleden al hier gepost, koper gevonden maar die is teruggekrabbeld (staat hier nog gecached). Zitten ook een paar van die ventielen bij.
En jammer dat Waddinxveen zo ver weg is, ik had het graag een keer uitgeprobeerd. Zal er nog even over nadenken... is het jou niet goed bevallen dat je ze van de hand doet?
Bedankt voor jullie antwoorden in ieder geval.

Rich

Citaat van: joenedu op 14-06-2017  20:58 uEr zit een tapkraantje onderin, ik vrees dat dit een eenmalig experiment is geworden. Leuk voor een feestje, maar verder...En jammer dat Waddinxveen zo ver weg is, ik had het graag een keer uitgeprobeerd. Zal er nog even over nadenken... is het jou niet goed bevallen dat je ze van de hand doet?
Bedankt voor jullie antwoorden in ieder geval.

Ik ben over naar sodakegs en tapkoelkast, ook geen slechte optie :)

pholte20

Hoe lang kun je een geopend vaatje bier bewaren? Als ik een tripel gebrouwen heb wil ik niet altijd direct 5 liter op moeten drinken op 1 avond;-)
Ben ook benieuwd welk type vaatje in dan in de winkel het best kan kopen.

Dirtbag

Het liefst met zo min mogelijk tierelantijnen, dus geen kraantje onderaan.

db

Dugraph

Ondanks de ook minder positieve reacties heb ik toch maar een startset aangeschaft. Over een paar weken een feestje en dan wil ik toch eens een keer kunnen tappen. Nog niet toe aan de Cornelius kegs... ben benieuwd.

beermenke

Heb ook een tap met 5 litervaatjes maar is altijd te weinig of net te veel. Daarom bottel ik van elk brouwsel de helft in 75 cl champageflessen. Bevalt prima want hier zit 2 1/2 glas in en dat is lekker genieten en met meerdere personen dus ook geen probleem.

Dugraph

Citaat van: Dugraph op 18-06-2017  09:52 uOndanks de ook minder positieve reacties heb ik toch maar een startset aangeschaft. Over een paar weken een feestje en dan wil ik toch eens een keer kunnen tappen. Nog niet toe aan de Cornelius kegs... ben benieuwd.

Inmiddels van het weekend twee vaatjes afgevuld met elk 15 g kristalsuiker oplossing (want max. 3 g/ltr ivm druk op vaatjes). Normaal gesproken bottel ik met 6 g/ltr. Kan iemand me uitleggen welk koolzuurgehalte ik kan verwachten? Wordt het geen plat bier?

errr

Citaat van: Dugraph op 04-07-2017  13:09 uInmiddels van het weekend twee vaatjes afgevuld met elk 15 g kristalsuiker oplossing (want max. 3 g/ltr ivm druk op vaatjes). Normaal gesproken bottel ik met 6 g/ltr. Kan iemand me uitleggen welk koolzuurgehalte ik kan verwachten? Wordt het geen plat bier?

Ik hoop dat het bij jou beter afloopt (laat het zeker even weten!) want bij mij was er weinig van koolzuur te bekennen.  :(

joenedu

Hmm ik heb ook 3 weken geleden een partyvaatje afgevuld met 15 gram suiker (en 5 liter weizen bier, sterk gehopt). Ik vrees nu het ergste voor ons feestje.
Gelukkig heb ik de rest in flesjes gedaan, die smaakt al prima.

Jacques

Citaat van: errr op 04-07-2017  13:24 uIk hoop dat het bij jou beter afloopt (laat het zeker even weten!) want bij mij was er weinig van koolzuur te bekennen.  :(

Door middel van je koolzuurpatroon kun je extra koolzuur op je bier zetten.

Overigens is mijn ervaring dat er vaak koolzuur weglekt bij deze vaatjes. Iets wat je niet hebt bij professionele biervaatjes.

Dugraph

Citaat van: errr op 04-07-2017  13:24 uIk hoop dat het bij jou beter afloopt (laat het zeker even weten!) want bij mij was er weinig van koolzuur te bekennen.  :(

Doe ik. Heb je nog maatregelen genomen (bv. extra suiker toegevoegd)?.

Als meerderen deze ervaring hebben vraag ik me echter direct af waar die 3gr/ltr vandaan komt. Ik heb het maar gewoon aangenomen maar wie heeft onderzocht waar de grens ligt?

errr

Citaat van: Dugraph op 05-07-2017  11:23 uDoe ik. Heb je nog maatregelen genomen (bv. extra suiker toegevoegd)?.

Als meerderen deze ervaring hebben vraag ik me echter direct af waar die 3gr/ltr vandaan komt. Ik heb het maar gewoon aangenomen maar wie heeft onderzocht waar de grens ligt?

Ik heb die 3 gram ook gewoon aangenomen. Deze toegevoegd tijdens het 'bottelen'. 5 liter tripel in het fustje met overdrukventiel laten nagisten. Op de dag van tappen gekoeld en de stang erin met CO2 patroon. Je hoort wel het patroon z'n werk doen (blazen bij het tappen zeg maar) maar het bier was bijna helemaal plat (gootsteenbier).
Daarna nogmaals geprobeerd het restant te voorzien van iets meer suiker. Twee weken laten staan. Nogmaals geprobeerd. Zelfde resultaat. Ik weet niet of CO2 patronen ook over datum kunnen? Iets anders kan ik me niet voorstellen dat er mis gegaan zou zijn. Het vaatje en het ventiel waren namelijk beide nieuw aangeschaft. De patronen kwamen met de tapstang die ik tweedehands heb aangeschaft.

Ik vind het in ieder geval te zonde van 5 liter zelf gebrouwen bier (en de daarbij horende arbeid) om het nog een keer een kans te geven. :(
Ben me nu wel aan het oriënteren op de 2 liter mini kegs met bijbehorende tap. Hopelijk daarmee meer geluk en anders in ieder geval minder verspilling. Bovendien is 2 liter bier op meer gelegenheden wel weg te zetten dan 5.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.