Alles over 5 liter partyvaatjes

Gestart door koffie, 20-06-2013 10:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

koffie

Die DeLuxe zijn trouwens niet kapot te krijgen, ideale tapjes!

Dirtbag

Ik vind de Beer King 200 maar een matig tapdingetje.

Dat is dus deze:

Heel veel schuim doordat er maar een erg dun stroompje gaat door het raar openen. Is dit iets wat andere gebruikers ook hebben? Typisch gesproken tap ik een glas in drie keer vol waarbij ik elke keer ene minuutje moet wachten.

Ik denk dat het komt door de uitvoering van het kraantje in samenwerking met een matige afwerking in het buisje.

Ik hoop altijd nog een keer bij een kringloop een ouderwetse set tegen te komen zoals die een 20 jaar geleden populair waren.

db

Maarten

Ik heb dit setje met plezier gebruikt, en nog steeds liggen. Ik gebruik het alleen niet vaak meer, omdat ik een koelkast heb waar dezelfde vaatjes in passen. Om mee te nemen is ie ideaal en ik wil m ook graag houden! Volgens mij tapt het prima, je moet alleen live de koolzuurknop bedienen, omdat de druk snel terugloopt, en dan ineens heel veel CO2 wordt toegevoegd. En met wat handigheid komt het mooi in het glas.

Even over een wat oudere post: briljant vuurkorfje!
Mocht iemand trouwens zien dat de Lidl weer middelmatige weizen in deze vaatjes aanbiedt, niet geheim houden, he?  :biersmile:

alrikdew

Ik laat er altijd wat CO2 uitlopen wanneer ik de kraan erin steek. Dan is de druk wat minder en kan er echt een heel mooi biertje worden getapt! Alleen heb ik altijd dat het bier een andere kleur heeft als ik hem tap dan de bieren uit de fles. Ook al komt dit bier allemaal van dezelfde batch. Herkenbaar voor iemand?

Dirtbag

Citaat van: alrikdew op 03-03-2014  10:29 uIk laat er altijd wat CO2 uitlopen wanneer ik de kraan erin steek. Dan is de druk wat minder en kan er echt een heel mooi biertje worden getapt! Alleen heb ik altijd dat het bier een andere kleur heeft als ik hem tap dan de bieren uit de fles. Ook al komt dit bier allemaal van dezelfde batch. Herkenbaar voor iemand?

ik laat ook eerst de overdruk van het vaatje af door het rubber te manipuleren. Kleurverschil heb ik nog niet echt waar genomen. Wel helderheidsverschillen door andere hoeveelheid bezonken gist.

db

alrikdew

ik had 3 vaatjes gevuld met een tripel. Het eerste vat dat ik aansloeg was wel prima van kleur en niet anders dan de flesjes. Het tweede vaatje had een totaal andere kleur! deze was een beetje grijzig en zag er onsmakelijk uit. Het bier smaakte verder wel bijna hetzelfde. Kan dit bijv. ook oxidatie zijn?

javaboon

Of iets wat in het vat los is gekomen van de wand?

Eric v B

Afgelopen weekend ben ik op een rommelmarkt geweest en daar stonden een aantel Perfect draft apparaten van Philips(?). De prijzen vielen wel mee in vergelijking met de huidige aankoopprijs. Er stond er zelfs een van €15,-.
Graag wil ik weten of de 5 liter party vaatjes van Brouwland/markt te gebruiken zijn in de Perfect Draft appparaten?
en als dat zo is, moet je er veel aan ombouwen?
Voor zover ik het begrepen heb is de Perfect Draft alleen om te koelen. Koolzuur zit al in de vaatjes, of niet?

alrikdew

Citaat van: Eric v B op 15-09-2014  12:44 uAfgelopen weekend ben ik op een rommelmarkt geweest en daar stonden een aantel Perfect draft apparaten van Philips(?). De prijzen vielen wel mee in vergelijking met de huidige aankoopprijs. Er stond er zelfs een van €15,-.
Graag wil ik weten of de 5 liter party vaatjes van Brouwland/markt te gebruiken zijn in de Perfect Draft appparaten?
en als dat zo is, moet je er veel aan ombouwen?
Voor zover ik het begrepen heb is de Perfect Draft alleen om te koelen. Koolzuur zit al in de vaatjes, of niet?

Geloof niet dat dat echt mogelijk is. Je kan wel de bij behorende vaatjes open maken en de zak die er in zit schoonmaken en hervullen. Ook houdt het bier dacht ik zijn druk doordat het vaatje gevuld wordt met lucht maar de zak waar het bier in zit niet. Hierdoor wordt de zak in elkaar gedrukt waardoor het bier er uit stroomt. Er zijn wel mensen op dit forum die dit doen. Weet zo snel alleen even niet wie.

RobinB

Mja, maar de perfect draft enz koelen niet zo goed.
Een Wunderbar met compressor moet je hebben! :)

mvbrewery

Had hier ook over gelezen maar hoelang kan je het gebruiken na "openen" in verband met CO2 en schuimvorming etc.

RobinB

Voor de 5 L vaatjes heb ik daar geen ervaring mee. Kegs blijven maanden goed. :)

dutch food geek

Ik heb een vraagje naar aanleiding van deze discussie.
Stel: Ik wil starten met tappen, dan zijn partyvaatjes een mooie oplossing. Niet te duur en beter te maken met een wunderbar of een Bier Maxx (nieuw te verkrijgen in D).
Alleen nu de vraag. Stel ik vul een vat af en begin met tappen (gebruik makend van de tips in dit topic en de rest van het forum). Nu heb ik twee biertjes op en vind ik het eigenlijk wel genoeg.
Ik heb echter geen actieve koeling, dus als ik mijn bier op het aanrecht laat staan,, dan heb ik lauw bier. Dus weer koelen.

Gaat dat? Kan ik gewoon de tap eruit trekken, goed schoonmaken, vaatje terug in de koelkast, leggen laten en wanneer ik weer een getapt biertje wil. Vaatje uit koelkast vissen. Tap er weer in. Biertje tappen. Enz enz , net zo lang tot het vaatje leeg is. (ja, ik snap dat het voor feestjes een betere oplossing is, maar getapt bier  :lekkerbier:

Hoe lang zou ik een vaatje op die manier goed kunnen houden? Of moet ik gewoon de tapkop erop laten zitten en het hele zwikkie in de koelkast mikken?

 :denken:

Dan voeg ik later nog wel eens een tapdingetje toe ;)

Sander van Dijk

Citaat van: dutch food geek op 29-10-2014  12:25 uOf moet ik gewoon de tapkop erop laten zitten en het hele zwikkie in de koelkast mikken?

Ik heb zelf geen ervaring met deze partyfustjes, maar ik weet wel, dat je de tapkop er niet uit kunt halen zonder drukverlies. Je moet dus inderdaad het hele zwikkie in de koelkast mikken  :)

alrikdew

Die partyvaatjes van 5L kan je niet meer loskoppelen. Ik zou denk ik eerder een droogkoeler met tap erop kopen en bij de kweker vragen of je een aantal lege fusten van ze mag kopen. Bij die van mij mag ik ze kopen voor 30 eui per stuk.

Ik ben best wel teleurgesteld in dit systeem. Ik raad het dan ook af om dit te kopen.

Sander van Dijk

Citaat van: dutch food geek op 29-10-2014  12:25 uHoe lang zou ik een vaatje op die manier goed kunnen houden?

Ik heb zelf, dus geen ervaring, maar ik heb (hier) wel veel gelezen over deze partyvaatjes. Er zit veel kwaliteitsverschil tussen de verschillende tapsetjes. Bijvoorbeeld de Partyfas professional is veel beter dan bijvoorbeeld een Beer King setje. Je schijnt bij die laatste meer drukverlies te hebben en alles is wat minder degelijk uitgevoerd.
 
Ook moet je alle schroefdraad verbindingen goed aftapen en is het goed om wat (voedselveilig) vet te gebruiken om de aansluiting van de tapstang en het rubberen dopje beter af te sluiten. Maar met deze vaatjes schijn je toch altijd wel iets (CO2) lekkage te hebben, dus de houdbaarheid is beperkt. Hoe beperkt weet ik niet.  :(

dutch food geek

Citaat van: Sander van Dijk op 29-10-2014  12:40 uIk heb zelf geen ervaring met deze partyfustjes, maar ik weet wel, dat je de tapkop er niet uit kunt halen zonder drukverlies. Je moet dus inderdaad het hele zwikkie in de koelkast mikken  :)

Okay... Dat is dan dus duidelijk :) Hele zwikkie de koelkast in...

Citaat van: Sander van Dijk op 29-10-2014  12:48 uIk heb zelf, dus geen ervaring, maar ik heb (hier) wel veel gelezen over deze partyvaatjes. Er zit veel kwaliteitsverschil tussen de verschillende tapsetjes. Bijvoorbeeld de Partyfas professional is veel beter dan bijvoorbeeld een Beer King setje. Je schijnt bij die laatste meer drukverlies te hebben en alles is wat minder degelijk uitgevoerd.
 
Ook moet je alle schroefdraad verbindingen goed aftapen en is het goed om wat (voedselveilig) vet te gebruiken om de aansluiting van de tapstang en het rubberen dopje beter af te sluiten. Maar met deze vaatjes schijn je toch altijd wel iets (CO2) lekkage te hebben, dus de houdbaarheid is beperkt. Hoe beperkt weet ik niet.  :(

Ik zit te kijken naar dit setje: http://www.Brouwmarkt.nl/bier-brouwen/bier-tappen-CO2/mini-drukvaatjes/startset-profi-tap-luxe-mini-drukvaatjes.html
Dat is volgens mij niet de standaard beer king tapkop, maar een net wat betere... Of ben ik nu gek? Anders kijk ik wel of wat leuks bij elkaar kan rapen in D, link staat ergens terug in dit topic...
Dus wel wat lekkage en dus beperkte houdbaarheid... Aan de andere kant, zo'n 5 liter vaatje is ook zo leeg...

Citaat van: alrikdew op 29-10-2014  12:40 uDie partyvaatjes van 5L kan je niet meer loskoppelen. Ik zou denk ik eerder een droogkoeler met tap erop kopen en bij de kweker vragen of je een aantal lege fusten van ze mag kopen. Bij die van mij mag ik ze kopen voor 30 eui per stuk.

Ik ben best wel teleurgesteld in dit systeem. Ik raad het dan ook af om dit te kopen.

Dat geeft niet echt een antwoord op mijn vraag... Om een aantal redenen...
a) kosten, er zit nogal een verschil tussen en droogkoeler en alle aanverwante zaken en een party vat systeempje
b) ruimtebeslag, ik heb daadwerkelijk geen idee waar ik een complete tapinstallatie in mijn appartement moet laten

Sander van Dijk

Citaat van: dutch food geek op 29-10-2014  13:03 uIk zit te kijken naar dit setje: http://www.Brouwmarkt.nl/bier-brouwen/bier-tappen-CO2/mini-drukvaatjes/startset-profi-tap-luxe-mini-drukvaatjes.html
Dat is volgens mij niet de standaard beer king tapkop, maar een net wat betere... Of ben ik nu gek? Anders kijk ik wel of wat leuks bij elkaar kan rapen in D, link staat ergens terug in dit topic...

Inderdaad, die van Brouwmarkt is de wat betere. Inderdaad kun je bij bijvoorbeeld Can Direct in Duitsland ook veel vinden  Link


Citaat van: Sander van Dijk op 29-10-2014  12:48 uIk heb zelf, dus geen ervaring, maar ik heb (hier) wel veel gelezen over deze partyvaatjes. Er zit veel kwaliteitsverschil tussen de verschillende tapsetjes. Bijvoorbeeld de Partyfas professional is veel beter dan bijvoorbeeld een Beer King setje. Je schijnt bij die laatste meer drukverlies te hebben en alles is wat minder degelijk uitgevoerd.

Ik bedoelde eigelijk de Party star de Luxe van Fass Frisch , hier te vinden  Dit schijnt een hele goede te zijn.
 
Edit: het is trouwens wel aan te raden om die gummi doppen met ontluchtingsventiel te gebruiken.
 
 

Lonnes

Ik vind dat flesjes verzamelen, schoonmaken en ontsmetten toch best een gedoe. Wat ik me afvraag, als je zo'n 5 liter vaatje eenmaal hebt aangesloten, hoe lang blijft het bier erin dan goed? Deze bijvoorbeeld:

http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/bier-tappen-CO2/mini-drukvaatjes/startset-beer-king-mini-drukvaatjes.html

Zooms

Tsja Lonnes,

Dat is op 28 augustus allemaal bij de Bierkaai behandeld...

Bij deze sets is het probleem vaak dat er koolzuurverlies optreedt. Daardoor moet je er of koolzuurdruk op laten staan, of flink investeren in koolzuurpatronen of fles. De houdbaarheid is redelijk goed, op voorwaarde dat je tapsysteem schoon was voor het gebruik. Gewoon na het tappen even met een spuitflesje met Star San je tapopening uitspoelen, buitenkant schoonmaken. En regelmatig even tappen helpt ook.

Ronald

Lonnes

Ha, dank! Ik was er de 28e graag bij geweest, maar redde op en neer op één avond vanaf Asturias niet ;-)

abroeders

Zolang je het vaatje goed onder CO2 druk kunt houden lijkt mij een week of zelfs langer mogelijk. Neem nooit van die handpompjes die lucht in je vaatje pompen om de druk op te bouwen. Probleem bij mij is echter dat een CO2 patroon na 24uur (zonder te tappen) gewoon leeg is. Ik heb naast de gummi doppen nu via via 2 siliconen doppen gekregen. Wellicht dat deze beter afdichten tussen de tapstang en dop. Ik heb nu 1 vaatje gebotteld met de siliconen dop. In oktober ga ik deze uitproberen.
Ook moet je het complete setje in je koelkast kwijt kunnen. Als het vaatje warm is tap je veel te veel schuim. Het moet dus goed gekoeld zijn. Ik gebruik de vaatjes nu enkel nog maar voor feestjes. 5 liter is dan snel genoeg op, en een restje is geen straf om daags erna nog even te legen. Als je echt dagen wil bewaren kost het je een kapitaal aan CO2 patronen. Ik denk dat je voor een langere bewaarperiode beter voor cornelius kegs kunt gaan, alhoewel de investering dan wel stukken hoger is.
Ik heb trouwens het setje van Brouwmarkt. Dit is 1 van de degelijkste setjes verkrijgbaar. Bij can direct heb je trouwens ook RVS adapters om zo'n 5 liter vaatje aan een echte tap te hangen.
Op een engelstalig forum heb ik gelezen dat mbv deze adapter het zelfs mogelijk moet zijn om je party vaatje onder CO2 druk te carboniseren in je koelkast.

Lonnes

Dank voor de uitgebreide toelichting, ik weet genoeg. Alleen leuk voor feestjes dus! Ik blijf nog wel even flessen spoelen...  ;)

Zooms

Citaat van: Lonnes op 01-10-2015  08:05 uDank voor de uitgebreide toelichting, ik weet genoeg. Alleen leuk voor feestjes dus! Ik blijf nog wel even flessen spoelen...  ;)
Binnen de Bierkaai zijn verschillende leden met deze vaatjes bezig (omdat de tapsetjes blijkbaar voor extreem weinig te krijgen zijn). Hier zijn ook wat discussies over gevoerd in de app-groep. Wellicht kan je ervaringen delen met deze leden (of je aansluiten bij de app-groep, dan zie je het vanzelf)

errr

Voor een zacht prijsje heb ik de Beer King tap op de kop getikt met de bedoeling op een zeker moment een (of meerdere) 5 liter vaatje(s) af te vullen voor feestjes. Om te voorkomen dat ik  5 liter eigen brouwsel verpest zou ik de tap graag eens willen 'proefdraaien'. Weet iemand of het mogelijk is om een 5 liter vaatje te vullen met consumenten pils uit de supermarkt?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.